[A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Chris » vr 28 aug 2020, 21:57

Ik ben gisteren ook voor het eerst door de tunnel gereden, de bewegwijzering oogde mij ook wat verwarrend voor de eerste keer, je moet goed weten welke S-nummers je moet volgen, de afritnamen zijn ook nog eens nieuw.

Afbeelding
DSCN1324 by DutchRoadMovies, on Flickr

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 28 aug 2020, 22:10

En de nummering is ook nog eens ongelukkig: 2 - 3 - 1 of S112 - S111 - S113. Daar zit weinig logica in.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 28 aug 2020, 22:11

Amsterdam-Zuidoost is in deze situatie een verwarrende afritnaam. Beste zou hier Holendrecht zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 28 aug 2020, 22:16

^^ Holendrecht ligt juist ten zuiden van aansluiting 2.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 28 aug 2020, 22:21

Als dat niet kan dan Bullewijk.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 28 aug 2020, 22:33

Buiten de verwarrende bebording vind ik de situatie voor de tunnel tamelijk chaotisch. Enorm veel rijstrookwisselingen en dan ook nog op het punt waar twee verbindingswegen bij elkaar komen. Er schiet van alles van rechts naar links en andersom, en dan niet slechts één rijstrook opschuiven, maar veelal drie of zo. Ik kan me niet voorstellen dat dit allemaal goed blijft gaan, zeker niet als het (weer) wat drukker wordt op de weg.

Het zou al de helft schelen als je via de parallelbaan wel weer terug richting hoofdrijbaan zou mogen, maar dat zit er niet in vrees ik.

Pascal1998
stadsweg

Bericht door Pascal1998 » vr 28 aug 2020, 22:43

Heeft te maken met een hele strenge tunnelwet, weven binnen een tunnel is niet toegestaan volgens die wet, daarnaast is de PRB juist voor lokaal verkeer gemaakt, het is dus de bedoeling de borden goed te lezen vooraf je de tunnel ingaat, moet je naar Utrecht of Amstelveen, dan hou je heel simpel links aan en ga je de HRB buis in, anders zit je dus fout, het zal me echter niet verwonderen dat ook hier nog kamikazepiloten tussen zitten of gezeten hebben.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 28 aug 2020, 22:53

Je hoeft mij niet uit te leggen hoe de Tunnelwet in elkaar zit hoor. ;)

Echter, de rigide uitleg van deze Wet zorgt er mede voor dat het voor de tunnel zo enorm chaotisch is. En eerlijk gezegd zie ik de risico’s er niet van in als verkeer in de parallelbuis wel zou mogen weven. Je mag immers wel andere voertuigen inhalen, maar niet een rijstrook opschuiven om bij een andere uitgang uit te komen. Eerlijk gezegd zie ik het verschil niet zo.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » vr 28 aug 2020, 22:59

Pascal1998 schreef:
vr 28 aug 2020, 22:43
(..) moet je naar Utrecht of Amstelveen, dan hou je heel simpel links aan en ga je de HRB buis in, (..)
Vanaf Almere / Muiden/Hilversum is dat dus goed te doen, omdat je al redelijk links rijdt.
Vanaf Diemen/IJburg of :KP: Watergraafsmeer lijkt mij dat een stuk lastiger.. ook omdat er geen duidelijke vooraankondiging is.
Mensen die op de navigatie rijden (en de software up tot date hebben) moeten hopen dat die computer snel rekent en dat de afwijking op dat moment niet al te groot is.. zodat er niet achter de feiten aan gereden wordt.

Pascal1998
stadsweg

Bericht door Pascal1998 » za 29 aug 2020, 0:02

Navigatie die up-to-date is heb ik al vaker aangegeven, er is 1 app die die meteen kan: Waze en juist die app heeft onlangs ondersteuning gekregen voor rijstrook begeleiding, waarmee je dus makkelijk kan zien welke rijstrook je moet hebben, dat niet iedereen deze app heeft, is niet mijn fout, maar ik raad deze app echt aan, ook om het feit dat TomTom (daardoor ook Garmin en Mio) en Google Maps nog vaak achter lopen en Waze dat probleem niet heeft doordat het een gehele community heeft die de kaart up-to-date houdt.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 29 aug 2020, 0:03

Afbeelding
Pascal1998 schreef:
vr 28 aug 2020, 22:43
Heeft te maken met een hele strenge tunnelwet, weven binnen een tunnel is niet toegestaan volgens die wet, daarnaast is de PRB juist voor lokaal verkeer gemaakt, het is dus de bedoeling de borden goed te lezen vooraf je de tunnel ingaat, moet je naar Utrecht of Amstelveen, dan hou je heel simpel links aan en ga je de HRB buis in, anders zit je dus fout, het zal me echter niet verwonderen dat ook hier nog kamikazepiloten tussen zitten of gezeten hebben.
Ok, ik wil naar Amsterdam-centrum, Ouderkerk of Amstelveen, welke borden moet ik dan "simpel" volgen? Die staan hier allemaal niet aangegeven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pascal1998
stadsweg

Bericht door Pascal1998 » za 29 aug 2020, 0:19

Dan moet je de A9 naar Haarlem, Schiphol en Utrecht nemen, echter het voorbeeld Amstelveen wordt letterlijk in de video over de openstelling van Fase 1 genoemd, we hebben Fase 2 al gehad, nu komt Fase 3, ik wil niet bot overkomen, maar zijn er dan zoveel mensen die niet even de moeite nemen om al vanaf het moment dat het bekend is dat de situatie wijzigt in deze omgeving zich daarop in te stellen en te anticiperen als het gebeurd is. Sorry maar lezen is toch niet moeilijk of wel soms, navigatie is niet leidend, het is een hulpmiddel, maar ik begin de indruk te krijgen dat veel mensen het wel als leidend gebruiken, daar zou een campange voor moeten komen vind ik zelf en anders gewoon gele borden met: Navigatie UIT!

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 29 aug 2020, 10:37

boe! schreef:
vr 28 aug 2020, 22:10
En de nummering is ook nog eens ongelukkig: 2 - 3 - 1 of S112 - S111 - S113. Daar zit weinig logica in.
Dan had toe/afrit S112 aan de rechterzijde van de tunnel moeten liggen. Erg ingewikkeld en duur om dan vanaf de S112 een verbinding te maken met Holendrecht.
In de andere richting is deze nummerafwijking er niet omdat de S113 vanaf die kant geen afrit heeft en de nieuwe S111 afrit in het weefgedeelte van de parbaan in knp Holendrecht zit.
Rein schreef:
vr 28 aug 2020, 22:33
Buiten de verwarrende bebording vind ik de situatie voor de tunnel tamelijk chaotisch. Enorm veel rijstrookwisselingen en dan ook nog op het punt waar twee verbindingswegen bij elkaar komen. Er schiet van alles van rechts naar links en andersom, en dan niet slechts één rijstrook opschuiven, maar veelal drie of zo. Ik kan me niet voorstellen dat dit allemaal goed blijft gaan, zeker niet als het (weer) wat drukker wordt op de weg.

Het zou al de helft schelen als je via de parallelbaan wel weer terug richting hoofdrijbaan zou mogen, maar dat zit er niet in vrees ik.
Aangezien het gros van het verkeer richting de A2 gaat, zal het al links rijden op de Bethlembrug een meer voorkomend verschijnsel worden ben ik bang. Net als het erg vroeg links gaan rijden tussen Diemen en Muiderberg, Amstel en Holendrecht, etcetera. Erg fijn altijd met vrachtverkeer.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op za 29 aug 2020, 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » za 29 aug 2020, 10:39

Ik ben het eens met dat de bebording wat onduidelijk kan zijn. Ik ken het project goed, heb nota bene alle mogelijke wegen door de tunnel al eens gereden, maar laatst wilde ik per sé de nieuwe afrit S112 nemen. Ik was moe en het was donker, dat geef ik toe, ik zat in de juiste rijbaan en toch dacht ik naar aanleiding van de borden op het allerlaatste moment "Oh shit, ik moet naar links" en ben over de net doorgetrokken streep hup zo de HRB in gereden. Ik herhaal, ik was moe, maar ik heb de indruk dat het bord voor de S112 wat ver naar links hangt.

Bovendien zou het denk ik handig zijn als ze al vóór de scheiding HRB/PRB van die "stadsautowegblokmarkering" (met kleine blokjes) maken tussen afritten 2(S112) en 3(S111).

Het is wel goed dat files niet echt een ding meer zijn, wabt dit had grotere wenfiles gegeven dan Knooppunt Muiderberg als de intensiteiten gelijk waren geweest, gok ik zo.

Zijn er op het NL'se snelwegennet meer punten waar je op zo korte afstand uit 4 richtingen moet kiezen (Het zijn net geen 4 naast elkaar)?
Laatst gewijzigd door IIVQ op za 29 aug 2020, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » za 29 aug 2020, 10:49

Pascal1998 schreef:
za 29 aug 2020, 0:02
Navigatie die up-to-date is heb ik al vaker aangegeven, er is 1 app die die meteen kan: Waze en juist die app heeft onlangs ondersteuning gekregen voor rijstrook begeleiding, waarmee je dus makkelijk kan zien welke rijstrook je moet hebben, dat niet iedereen deze app heeft, is niet mijn fout, maar ik raad deze app echt aan, ook om het feit dat TomTom (daardoor ook Garmin en Mio) en Google Maps nog vaak achter lopen en Waze dat probleem niet heeft doordat het een gehele community heeft die de kaart up-to-date houdt.
OsmAnd is gebaseerd op Openstreetmap en hoewel offline (de kaarten staan op je telefoon), als je live updates hebt staan de wijzigingen binnen 2 uur nadat ze doorgevoerd zijn op je telefoon. En voor dit soort grote snelwegprojecten is er altijd wel iemand die snel wijzigingen doorvoert. Bij dit project heb ik de juiste wegen al bijna 2 jaar geleden ingetekend, ik hoef ze alleen nog maar van construction naar "in gebruik" te zetten en probeer dat in het weekend van de afsluiting te doen. (Ik let dan ook enorm op mijn navigatie bij borden "navigatie uit" :lol: )

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » za 29 aug 2020, 11:04

Mijn tomtom was ook al snel up to date. Dus geen klagen hier.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » za 29 aug 2020, 11:09

Die pijl op dat S112 bord staat gewoon veel te ver naar links. Hangt praktisch naast de rechtdoorpijl. Dat is erg fout en mogen ze wel zsm aanpassen.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » za 29 aug 2020, 12:01

^^^ Vind ik niet. De pijl is duidelijk langer dan het HRB bord, wat een separaat bord is.

Ik vind juist dat die pijl niet duidelijk maakt dat de afrit S112 naar links afzwaait in de tunnel. De pijl geeft dezelfde richting als S113 aan.. maar afrit 2 komt eerder dan afrit 3.. hoezo zit die afrit dan op rijstrook 3?

Ja, dat heeft met de bouwwijze/keuze te maken.. maar dat weet een nieuwkomer in deze tunnel niet.. Gewoon een lange pijl rechtdoor op het bord zetten, dat maakt het al afwijkend tov S113.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 29 aug 2020, 14:45

Op zich projecten, maar ik blijf het vreemd vinden dat weven in een tunnel voor problemen zorgt. Welke grote tunnelongevallen hebben zich in de afgelopen 20 jaar voorgedaan? Hopelijk wordt de tunnelwet sterk afgeschaald, waardoor het bouwen van tunnels goedkoper en eenvoudiger wordt. Het is natuurlijk vreemd dat de kosten voor de techniek met gemak hoger is, dan die van het civiele werk.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 29 aug 2020, 15:12

Dus als een regel te zwak is en er gebeuren te veel ongelukken dan moet die strenger, dat kan ik volgen, maar dat als er te weinig ongelukken gebeuren betekent dat een regel wel soepeler mag :s Dat volg ik dan niet helemaal. Risico is kans x gevolg. Als de gevolgen gelijk groot zijn moet je wel hele goede redenen hebben om de kans te willen vergroten.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 29 aug 2020, 16:04

^^

Ja, soms moet je die discussie durven aan te gaan. Onze middelen zijn niet oneindig en je kunt ook besluiten om het bespaarde geld in andere veiligheidsmaatregelen te steken, die veel meer effect hebben. Bijvoorbeeld fietstunnels bij gevaarlijke fietsoversteekplaatsen. Je kunt het geld maar 1 keer uitgeven.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 29 aug 2020, 16:06

boe! schreef:
vr 28 aug 2020, 22:10
En om het nog ingewikkelder te maken: vanuit westelijke richting zit tussen afrit 4 (S109) en afrit 3 (S111) ook nog een afrit 2 (eveneens S111). Die laatste afrit is eigenlijk een afrit van de A2, maar dat wordt op de A9 nergens vermeld.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 29 aug 2020, 16:53

Rogier schreef:
za 29 aug 2020, 16:04
^^

Ja, soms moet je die discussie durven aan te gaan. Onze middelen zijn niet oneindig en je kunt ook besluiten om het bespaarde geld in andere veiligheidsmaatregelen te steken, die veel meer effect hebben. Bijvoorbeeld fietstunnels bij gevaarlijke fietsoversteekplaatsen. Je kunt het geld maar 1 keer uitgeven.
Hoeveel fietstunnels zou je kunnen bouwen van de verf die je uitspaart door de dubbele strepen te vervangen door een blokmarkering?

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 29 aug 2020, 17:03

Rogier schreef:
za 29 aug 2020, 16:04
^^

Ik volg die logica niet helemaal. Fietstunnels komen uit een ander potje dan dit soort wegenprojecten, immers dit wordt gefinancierd door het nationale infrastructuurfonds. Daar gaat een redelijke constante stroom geld naar toe, en de minister kies op basis van urgentie welke projecten op welk moment hun budget krijgen. Dat is niet bepaald een precies bedrag, want je weet van aanbestedingen op deze schaal dat het op honderden miljoenen gaat. Dus hoe je daar uit af kan leiden dat als we dan bepaalde zaken in de tunnelwet aanpassen, vervolgens geld kunnen besparen dat iets anders wel mogelijk kan maken is mij een raadsel. Dat fonds is en blijft goed gevuld, en dat heeft op de schaal van miljarden niks te merken van zeer specifieke aanpassingen die je in tunnelprojecten maakt (als het al effect op de biedingen heeft).

Daarnaast is het naar mijn idee ook een drogreden om te zeggen 'niet het geld hierheen, maar daarheen, want dat is nog beter', want in de praktijk is er ook op lokaal niveau geld beschikbaar voor alles waar een sluitend argument voor bestaat. Een fietstunnel die ongelukken voorkomt krijgt toch wel z'n geld, het is niet een soort 'een of het ander', ook niet als het uit hetzelfde potje moet komen. Het scheelt hooguit iets in tijd als die lokale pot niet heel rijk gevuld is. Maar dan zie je eerder dat projecten die minder met de veiligheid te maken hebben minder aandacht krijgen dan zo'n fietstunnel met het predicaat 'voorkomt ongelukken' er op. Dus ook daar zie ik dat je een beetje een vals dilemma creëert wat niet bestaat.

Je lijkt een beperking aan willen pakken omdat je het te beperkend vindt, en gaat er dan argumentatie bij zoeken (geen ongelukken, kost geld). Op die manier kan je de meeste veiligheidsmaatregelen wel wegredeneren.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 29 aug 2020, 17:12

^^

Daar gaat het niet om. Op dit moment wordem tunnels compleet volgehangen met peperdure installaties, waar je moet afvragen wat de meerwaarde is. De renovatie van de Piet Hein kost tientallen miljoenen euro's, wat grotendeels gebruikt wordt om de installaties te vernieuwen. Dat vind ik persoonlijk een extreem hoog bedrag voor groot onderhoud voor een 20 - 25 jarige tunnel. Je kunt ook voor kiezen voor eenvoudige installaties waardoor miljoenen uitspaart. Dit geld kan dan voor effectievere veiligheidsmaatregelen gebruikt worden. De veiligheid voor de samenleving als geheel kan hierdoor beter worden. Dat gedoe met aparte potjes vind ik een non-discussie, want uiteindelijk komt het uit 1 pot, de belastingbetaler.

De Leidsche Rijntunnel is inmiddels ook bijna 10 jaar oud en over 10 - 15 jaar verwacht ik een soortgelijke uitgave voor deze tunnel.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 29 aug 2020, 17:22

Rogier schreef:
za 29 aug 2020, 17:12
^^

Daar gaat het niet om. Op dit moment wordem tunnels compleet volgehangen met peperdure installaties, waar je moet afvragen wat de meerwaarde is. De renovatie van de Piet Hein kost tientallen miljoenen euro's, wat grotendeels gebruikt wordt om de installaties te vernieuwen. Dat vind ik persoonlijk een extreem hoog bedrag voor groot onderhoud voor een 20 - 25 jarige tunnel. Je kunt ook voor kiezen voor eenvoudige installaties waardoor miljoenen uitspaart. Dit geld kan dan voor effectievere veiligheidsmaatregelen gebruikt worden. De veiligheid voor de samenleving als geheel kan hierdoor beter worden.
Dat kan nu ook al, dus je creëert het valse dilemma dat omdat er nu zo veel geld (naar jouw, niet onderbouwde mening) naar die installaties gaat wat eenvoudiger zou kunnen (wederom op basis van jouw, niet onderbouwde mening), we dan pas die andere maatregelen kunnen nemen. Die effectievere maatregelen (die je niet benoemt) hangen dus niet af van of er geld wel of niet naar die tunnel installaties gaat, die hangt er puur vanaf of RWS en de minister die maatregelen zinvol vinden. Zo ja dan komen ze er bij, zo niet dan niet. Er is geen spraken van het een of het ander, zo stel jij nu de zaak voor omdat je dan het argument denkt te hebben het ander mogelijk te maken door het een minder duur te maken.
Dat gedoe met aparte potjes vind ik een non-discussie, want uiteindelijk komt het uit 1 pot, de belastingbetaler.
Je stelt zelf dat je door het een niet te doen, het andere mogelijk maakt
en je kunt ook besluiten om het bespaarde geld in andere veiligheidsmaatregelen te steken, die veel meer effect hebben. Bijvoorbeeld fietstunnels bij gevaarlijke fietsoversteekplaatsen.
Maar dat is dus niet zo, een besparing van zeg 20 miljoen op een A9 Gaasperdammerweg, komt ten rekening van het infrastructuurfonds. En draagt dus enkel bij aan het eerder mogelijk maken van een ander project, zeg N50 bij Kampen. Het heeft 0 relatie met het bouwen van infrastructuur door een Provincie of een Gemeente, maar je beweert van wel. Dat je kan benoemen dat het geld ook van de belastingbetaler komt (want dat is niet het enige staatsinkomen) maakt het niet opeens een andere situatie, want het geld wat je bespaart in een Rijksproject blijft alsnog in hun potje. En de minister van Financiën gaat niet het jaarlijkse investering in dat fonds opeens aanpassen omdat er in 1 project 20 miljoen is bespaard, die houdt dat constant of gaat dat hooguit verschuiven als dat moet om de gehele Rijksbegroting sluitend te maken. En dat wil dus ook zeggen dat het geld niet opeens beschikbaar komt voor een andere overheid om opeens wel een ander infrastructuurproject van te kunnen betalen.

Je doet nu net alsof omdat je bij een bedrijf door te besparen op de verwarming het mogelijk maakt dat de kantine vanzelf lekkerder eten met versere ingrediënten serveert. Terwijl in de praktijk het gewoon betekent dat het bedrijf meer winst maakt of andere, bedrijfsmatig nuttigere investeringen doet. En dat je dus ook, als je de kantine wilt verbeteren, dat ook gewoon kan laten gebeuren zonder dat er zogenaamd eerst ergens anders op bezuinigd te worden, omdat de kosten voor zo'n maatregelen niet in verhouding staat tot het totale kostenplaatje van dit soort projecten, noch met de krapte in het budget.

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » za 29 aug 2020, 19:53

Rogier schreef:
za 29 aug 2020, 14:45
Op zich projecten, maar ik blijf het vreemd vinden dat weven in een tunnel voor problemen zorgt. Welke grote tunnelongevallen hebben zich in de afgelopen 20 jaar voorgedaan? Hopelijk wordt de tunnelwet sterk afgeschaald, waardoor het bouwen van tunnels goedkoper en eenvoudiger wordt. Het is natuurlijk vreemd dat de kosten voor de techniek met gemak hoger is, dan die van het civiele werk.
Je zou naar de totale maatschappelijke kosten moeten kijken. Door de huidige tunnelwet moeten X maatregelen genomen worden, dat kost X euro aan bouwkosten van de tunnel (PRB 3baans terwijl anders met 2baans met uit/invoeger S112 volstaan had kunnen worden). Maar daardoor ontstaan ook maatschappelijke kosten (file vóór de tunnel en af en toe een ongeval).

Bij het afschalen van de tunnelwet vervallen sie kosten, maar krijg je vaker een ongeval in de tunnel en is er X kans op een zó heftig ongeval dat de tunnel langdurig onbruikbaar is (brand gevolgd door betonbeschadiging). Die kosten zou je tegen elkaar af moeten zetten (voor alle tunnels in NL). En ondanks dat de kans op een tunnelongeval niet bijster groot is, zijn de gevolgen soms zó enorm, dat dat al snel uitvalt richting tóch die hoge eisen.

Het is wel zo dat door de branden in de Mont Blanc, Kaprun en Kanaaltunnel we heel anders zijn gaan denken over tunnelveiligheid, waardoor nu zo'n beetje elke tunnel van vóór die tijd bij wat een "klein onderhoud" zou zijn nu een groot onderhoud krijgt. Zie de Velsertunnel, maar ook Piet Heijn.
En de Swalmen-, Roer-, en Leidse Rijntunnels hebben de pech/het geluk gehad dat de tunnelwet tijdens de bouwfase is aangepast, met véél extra bouwtijd en -kosten tot gevolg, maar dat betekent voor deze tunnels dat de 25-jaar-onderhoud in feite beperkt blijft tot een lik verf en LED-lampen ipv TL. (ik chargeer).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 30 aug 2020, 10:19

Het probleem is meer dat de tunnelwet erg dogmatisch in ingestoken. En bovendien door slecht samenwerkende overheden vaak bijzonder inefficiënte resultaten met zich mee brengt. Aan de andere kant: Neem bijvoorbeeld de R 9 in Charleroi. Dat is een mooi voorbeeld van een stukje infrastructuur dat gebouwd wordt zonder dat de ontwerpers zich aan enige veiligheidsnorm hoefde te bekommeren. Dit is een ondergronds weefvak ín een bocht :O
https://goo.gl/maps/ouzHFvdccr9BfjvRA

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » ma 31 aug 2020, 18:31

sanderl schreef:
za 29 aug 2020, 11:09
Die pijl op dat S112 bord staat gewoon veel te ver naar links. Hangt praktisch naast de rechtdoorpijl. Dat is erg fout en mogen ze wel zsm aanpassen.
Ik heb gisteravond in het donker nog eens gekeken. Het lastige is dat het tracé van over de Weespertrekvaart tot de tunnelmond zowel in een boog naar rechts als een verticale boog liggen. Hierdoor lijken de borden niet helemaal boven de strook te liggen, zeker omdat de 3 afritborden de pijl helemaal links hebben hangen.
Jackbauer1350 schreef:
ma 24 aug 2020, 12:10
Link
Als je kijkt naar de video van Jackbauer op 0:16 dan lijkt het net alsof de pijl van het S112-bord vanuit de rijstrook 2 komt, ipv de rijstrook 3 waar die boven hangt.

Het een portaal, op 0:19 in de verte te zien: de 2 linker stroken hebben geen bord, maar omdat je nog in de dubbele boog (horizontaal+verticaal) zit is vanuit een lage positie niet goed te zien welk bord nou bij welke strook hangt. Zeker door het ontbreken van het bord op de 2 linker stroken zou je kunnen denken dat het bord S112 boven rijstrook 1 of 2 hangt. Je ziet daar nog niet dat de HRB en PRB gesplitst zijn, en dat het bord in feite boven rijstrook 1 van de PRB hangt en er geen HRB-borden zijn.

Ik denk dat als ze bij dat laatste portaal voor de duidelijkheid nog een bord (A1/A9 Haarlem) met 2 pijlen ⇧⇧ gezet hadden, dat het dan visueel veel duidelijker is (ik snap waarom dat niet gedaan is, je bent het beslispunt immers al voorbij).
En bij het een-na-laatste portaal (met borden) was het denk ik beter geweest als de pijlen niet links van de tekst en dus vrijwel boven de blokmarkering gehangen had, maar onder de tekst ook gewoon ⇧⇧⇧⬀ o.i.d. (Ook hier snap ik weer dat dat geheel tegen de designfilosofie is).
Alternatief hadden ze de borden voor S112-113-111 een meter meer naar rechts kunnen hangen, waardoor de pijlen beter boven de rijstrook hangen maar ook visueel duidelijker is dat je hier al je beslispunt hebt tussen A9 enerzijds en de S-afritten anderzijds.

En de naamgeving van de afritten is natuurlijk helemaal een farce, aangezien Gaasperdam deels beter via de S113 te bereiken is (Nellestein e.d.), Bijlmermeer eigenlijk alles ten noorden van de A9 en ten oosten van de spoorlijn is, wat dus per zowel S113 als S112 (maar vanuit de andere richting, ook per S111) te bereiken is, en Amsterdam Zuidoost de hele wijk (Bijlmermeer, Amstel III, Gaasperdam incl Holendrecht en Gein) omvat, Zeker gezien je vanuit de andere richting als je de A9 volgt, je dus eerst de afrit
Afrit 2
🏥 AMC
🏢 Zuidoost
S111
krijgt (die formeel op de A2 zit) en even later de afrit
⮳3
Amsterdam
- Zuidoost
S111
(formeel aan de A9)

Qua naamgeving is er niet echt een duidelijk betere, zeker gezien de naam "Weesp" voor S113 de lading ook niet meer dekt (dat willen ze zo veel mogelijk via afrit Muiden hebben, zeker als daar een verbeterde toegangswek komt Weesp in, en vanuit Haarlem is deze afrit niet meer te nemen)
Ik had wellicht gekozen voor "Amstel III" (S111), "Holendrecht" (S112 - dekt maar de helft van de route maar veel afritten zijn ook maar een naam) en "Gaasperplas" ("Bijlmer-Oost" kan ook, maar dat is zo raar, Amsterdam-Bijlmer-Oost)

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 31 aug 2020, 18:36

^^

Ach raarder dan Tilburg-Centrum-West is het in ieder geval niet.

Amstel III, is dat het gebied tussen grofweg Ikea en Arena? Dat gebied gaat komende 5 tot 10 jaar volledig op de schop en wordt grotendeels woongebied. En daar past een naam als Amstel III in ieder geval niet bij.