Op 8 november 22:00 is de oude "openlucht" A9 tussen de S112 en S113 dicht gegaan.
Ik woon in de Grubbehoeve, en slaap altijd met mijn slaapkamerraam dicht. Wat mij al die eerste nacht van 8 op 9 november opviel is dat ik ineens geen geruis van wegen meer hoorde, wat ik de 11 jaar dat ik hier woon als achtergrondgeluid gehoord heb.
Gelukkig zijn er hier nog elke 10 minuten 2 metro's en regelmatig vliegtuigen om van wakker te worden (al gaan beiden een stuk minder de laatste tijd).
Die eerste nacht heb ik desondanks niet goed geslapen - al gelijk op zondagnacht zijn ze begonnen met allerlei afbraakgeluiden, die tot diep in de nacht doorgingen. Opvallend, want andere nachten hebben ze niet doorgewerkt.
Op dinsdag 10 november heb ik een wandelingetje langs de A9 gemaakt:
- SPOILER: TOON

De ovonde bij de S112 in wording - en opvallend dat er gelijk behoorlijk wat grond verzet is. Rechts de rijplatenbaan die toegang is tot het werkterrein en ook nog noodroute voor de brandweer.

Afslag Weesp zal niet meer terugkomen. Er is een bouwweg naar bovenop het tunneldak gemaakt.

De afrit S112, het stroopte hier al redelijk op om 12:40

Langs de Langbroekdreef is ineens een bouwhek verschenen, en zijn bijna alle geluidsschermen in de afgelopen anderhalve nacht en dag verdwenen. Het geluidsscherm aan de noordkant van de A9 was al eerder weg. De rode kruizen staan nog aan.

Op de Langbroekdreef is het richting S113 flink druk.

Geluidsschermen verwijderen

Bij de kruising Langbroek/Loosdrecht/Kromwijkdreef bij het Gaasperplasstation staan verkeersregelaars.
Op vrijdag de 13e, in de avondspits, heb ik nog een wandelingetje gemaakt.

Er was behoorlijk wat verkeersdruk, het stond vast tot onder de kruising met de spoorlijn Amsterdam/Utrecht (verder kon ik niet zien, Google gaf aan dat de weg afgesloten was)

Het bedieningsgebouw met de tunnelmonden. Het grondstorten voor het park is hier op de tunnel al vrijwel klaar.

Dit bord is over twee dagen niet meer nodig. Er is in de loop der jaren flink wat weggestickerd, getuige ook streetview
Eerst hing het bord op een portaal, de pijl en de S112 zijn verplaatst, en er is een 2 bij gekomen (wat betekent dat?) en rechtsonder is ook iets weggestickerd dat er in 2015 nog niet op zat...

Op de voorgrond, het geluidsscherm van de aftit. Daarachter de afrit zelf (tussen geluidsscherm en barrier), daarachter de oude A9 richting Diemen en al weggefreesd (onder de hopen) de oude A9 ri Holendrecht. Dan de bovenkant van de damwand (deze blijft in de grond zitten als waterkering, uiteraard wordt de kop wel afgesneden), en daarachter het dak van de tunnel op de PRB S111→Diemen, en daarachter de uitstulping waar afrit Holendrecht → S112 omhoog komt.
Opvallend dat Bijlmermeer niet afgeplakt is, dat kan je immers sinds de S112 onderbroken is (25 september) beter via de afrit S113 bereiken.

Wat er met dit bord gebeurd is ... geen idee. Gokje met hagel beschoten, vervolgens vocht erachter en lijm losgelaten?

De ovonde, nu voorzien van alle VRI's. Het grote grondwek is al klaar. Wel mist er nog de toplaag asfalt

Portaal met rode kruizen, inmiddels zijn alle geluidsschermen weg

Bij het westelijke bedieningsgebouw loop je zo de oude snelweg op en over.

En daar lage een installatie met VRI's en 2 tunnelafsluitborden, aan. Ik gok dat deze bij de oprit S113 horen, en alvast aangesloten zijn omdat ze terugmelding hebben en de tunnelinstallatie anders in de flip gaat.

Rechts de afrit S113, links de oude oprit S113 ri Utrecht die al in 2015(?) gesloten is en sindsdien toegangspoort voor het bouwterrein van IXAS is. Wat een heerlijk klassiek "Einde snelweg"-bord.
Op maandag 16 november nog een klein rondje tegen de schemering. Inmiddels (vanaf de avond hiervoor) is ook de route S111→S112 afgesloten, en wat ik niet uit
het bericht op het bezoekerscentrum had gehaald, de oprit S113.

Oprit S113 is buiten gebruik, de grond voor de nieuwe (die ook tijdelijk is tot de kruising Langbroek/Loostdrecht/Kromwijkdreef wordt verplaatst) wordt aangewalsd. Rechts de uitgang van de PRB S111/S112→Diemen.
Het asfalt van de rijbaan ri Diemen over het metroviaduct ligt er nog, maar voor de rijbaan ri Holendrecht is het al verwijderd

Dit bord is afgeplakt omdat de oprit dicht is. Maar om dan ook maar de bestemmingen Utrecht, Haarlem en S113 af te plakken (vanaf hier immers wel bereikbaar) is wat vreemd...

... temeer daar bij de kruising Langbroek/Loostdrecht/Kromwijkdreef de S113 (correct) niet afgeplakt is, maar de richting Utrecht en Haarlem (niet, terwijl dat ook sinds 25 september (en tot 23 november) niet meer de juiste route is.

De afgesloten af- en oprit S113, de afrit definitief, de oprit tijdelijk.

10 voor 5 vrijdagmiddag - Tijd voor weekend, het werkmaterieel wordt netjes opgesteld
Gisteravond, donderdag 19 november, heb ik met een goede camera en lenzen nog wat foto's gemaakt. Disclaimer: Ik heb het werkterrein betreden, maar er is geen enkele belemmering om dat te doen: er is geen hek, geen lint, geen sloot waar je overheen moet.
Sterker nog, bij het bedieningsgebouw Oost was een bouwkeet waar mensen in zaten, maar die zijn niet naar buiten gekomen, ondanks dat ik 3½ uur op het werkterrein heb rondgelopen. Uiteraard heb ik wel voorzichtig gedaan, maar het blijft een bouwterrein, aardedonker (zwart asfalt, maanloze nacht, en veel bouwlampen die niet de grond verlichten maar wél in je ogen schijnen zodat je weinig nachtzicht opbouwt)

Op de A9, boven de metro bij Gaasperplas, kijkend richting het westen, richting S112. Het portaal met de rode kruizen is weg en de toplaag asfalt is weggeschraapt (vaak wel 20 cm)

[offtopic]Vanaf dit viaduct kan je ook heel mooi foto's van de metrobaan maken, voor de OV-spotters onder ons.

Zicht richting de oostelijke tunnelmond, en daarachter de brug over de Gaasp, en nog verder de spoorbruggen over het Amsterdam Rijnkanaal (en, op deze foto bijna niet te zien, maar achter de een-na-linker lantaarnpaal ook de pijlers van de Muiderbrug van de A1 over het Amsterdam Rijnkanaal,
Net ten westen van het viaduct over de metro: een vluchtdeur in de oude geluidsmuur. Maar de muur is boven de barriers inmiddels verwijderd. Hierachter is ongeveer een meter ruimte, direct daarachter de damwand (ongeveer tot heuphoogte) en daarachter het tunneldak, een stuk lager.

Nogmaals zicht richting het westen. In het midden de damwand. Links het weggefreesde asfalt (pikzwart), rechts het tunneldak, met plassen erop. Dit ligt een meter of 7 lager dan de snelweg (die immers over de metrobaan moet, terwijl het tunneldak er onderdoor gaat, het wegdenk in de tunnel ligt dus nog eens 6 meter lager.

Een bultje met weggegraven asfalt. Dit was de enige bult asfalt die ik zag, voor de rest zijn ze snel met wegwerken.

Het opgestelde werkmaterieel

De oude afrit. Het "lichtend pad" is waar het asfalt nog herkenbaar is, waarschijnlijk als werkweg. De doorgaande rijbaan is al compleet weggegraven

Zoom van de lantarenpalen langs de A9 voorbij de tunnelmond, en over de Gaaspbrug.

Nogmaals de oude afrit, rechts de kruising met VRI en links de oprit met daarachter de tunnel van de HRB, die het verst oostwaarts doorloopt (Waarschijnlijk om de uitlaatgassen zo ver weg van de bebouwing uit te laten stoten)

Inmiddels is de oprit geasfalteerd. Dit is een behoorlijk scherpe bocht met flinke verkanting. Het zou mij niets verbazen als de eerstkomende weken hier een paar auto's uit de bocht vliegen. De oprit komt vrij kort na de tunnelmond van de PRB samen. Opvallend is de slagboom (en boven mij, buiten beeld, een arm met 2 verkeerslichten, waarschijnlijk die die ik in de wandeling van 13 november naast het oostelijke tunnelgebouw zag liggen.) Opvallend, want dit is een "gewone" oprit en je rijdt hier niet meer een tunnel in.

De tunnelmond van de PRB. Te zien is dat hier nog een toplaag geasfalteerd moet worden, terwijl dit over op dat moment zo'n 78 uur open moet gaan voor het verkeer.

De PRB, kijkend richting S112. In de verte is de oprit S112→Diemen te zien en links daarvan de 2 banen die van de S111 komen. Opvallend is dat hier de 3 rijstroken al in de tunnel samenkomen, en niet zoals in de andere 3 secties van de PRB rond de S112 met een dubbel doorgetrokken streep met chevrons ertussen (tenminste, dat neem ik aan voor het deel tussen S111→S112).
Daarmee is dit een van de weinige (of zelfs de enige?) linker oprit in Nederland, én volgens mij de enige samenvoeging van rijbanen in een tunnel, met uitzondering van de Ketheltunnel in noordelijke rijrichting, waar het puntstuk net in de tunnelmond ligt..
P.S. voor de archieven heb ik ook de
fasering bijgewerkt en verduidelijkt.
P.P.S. Op
Openstreetmap heb ik de situatie van maandag al ingetekend.