[A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Jeff » zo 18 nov 2018, 15:49

An sich toe te juichen dat Tilburg - Eindhoven aangepakt wordt.
Het ziet er nogal "sub standaard" (lees: krap) uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Chris » ma 11 feb 2019, 15:09

InnovA58 schreef: Tussenstand ontwerp traject Eindhoven-Tilburg

Langzaam maar zeker krijgen de plannen voor de wegverbreding van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg steeds meer vorm. Het ruimtebeslag voor de verbreding op dit traject is nu beschikbaar en te bekijken op ons digitale platform. Eigenaren van gronden langs dit traject waarvan hun eigendom volgens de huidige plannen gedeeltelijk of geheel nodig is voor deze wegverbreding ontvangen hierover een brief van Rijkswaterstaat. De plannen voor het traject Annabosch-Galder zijn nog niet helemaal duidelijk

De uitgangspunten voor de deelgebieden op traject Eindhoven-Tilburg staan grotendeels op papier. De tekeningen met ontwerp en ruimtebeslag zijn eind 2018 besproken met provincie en gemeenten. Via de link: https://a58inbeeld.nl/traject kunt u zelf ook de actuele ontwerptekeningen met de ligging van de weg bekijken voor het traject Eindhoven-Tilburg. Dit is niet het definitieve ontwerp, daaraan wordt nog gewerkt. Ook vindt over sommige deellocaties nog overleg plaats met betrokkenen.
De Randweg Eindhoven wordt ook een stukje aangepast. Tussen Batadorp en Ekkerswijer komt een 5e rijstrook, waarna de boog naar de A2 richting 's-Hertogenbosch wordt uitgebreid naar 3 rijstroken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » ma 11 feb 2019, 15:51

^^ De boog vanaf de A58 door :KP: Batadorp wordt verbreed van 1 naar 2 rijstroken zeker? Dan neem ik aan dat er een portaalwegwijzer in die boog komt om verkeer richting de A2 te gebieden de rechter rijstrook te gebruiken? Met de afstand en spitsdrukte tussen de puntstukken van :KP: Batadorp en :KP: Ekkersweijer wil je niet veel rijstroken hoeven oversteken.

Als de verbreding van dit stukje A2 aan de buitenkant wordt gerealiseerd ben ik wel benieuwd of een verbreding van het kunstwerk over het spoor wordt gecombineerd met ruimte om de vluchtstrook door te trekken.

Op de website wordt ook niet helemaal duidelijk hoe ver de verbreding van de A2-boog in :KP: Ekkersweijer gaat doorlopen. De A50 voegt in met twee rijstroken en t.h.v. :AS: Best telt de A2 slechts drie rijstroken, dus ook hier kan het wel eens dringen worden.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Steyn_E » ma 11 feb 2019, 16:29

Ik heb begrepen dat ze de boog A50 (oost) richting A2-noord willen afstrepen en er een enkelstrooks weefvak van maken ivm de breedte van het viaduct over het kanaal. Het lijkt mij dat het verstandiger is om er een invoegende taper van te maken, 1 rijstrook gaat geheid files opleveren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Chris » di 26 feb 2019, 13:50

In de file top 50 van 2018 staat de A58 bij Oirschot en Best op #28 en #29, vlak achter elkaar met elk 80.000 km-min. Opgeteld zou dit dan het 4e knelpunt van Nederland zijn...? Of mag je dat zo niet optellen...

Afbeelding
filetop 50 2018 by European Roads, on Flickr

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Steyn_E » wo 27 feb 2019, 7:09

^^
Lijkt me in dit geval wel ja, zijn 2 opeenvolgende wegvakken tussen 2 grote steden, waarbij de meesten de volledige afstand zullen afleggen. Lijkt me dat dat, in de afweging om nu te verbreden, ook gedaan is. Verder worden er weinig knelpunten buiten de top-10 aangepakt volgens mij. Bovendien moest de verbreding volgens mij af zijn voordat de N65 door Vught op de schop gaat.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door EtienneM » wo 27 feb 2019, 11:50

Bij de aansluiting Oirschot in de richting Eindhoven-Tilburg zullen enkele aanpassingen worden doorgevoerd om het aantal ongevallen te verminderen.
De uitvoegstrook zal 500 meter naar voren worden gehaald, waarbij een deel van de vluchtstrook wordt omgevormd tot uitvoegstrook. Ook de insnoering van 3 naar 2 rijstroken zal ook 300 meter naar voren worden gehaald om zo het verkeer beter te laten invoegen en de doorstroming te verbeteren.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -5640.html
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

badhuis
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 17:54
Locatie: Tilburg

[A058][A065] KP De Baars

Bericht door badhuis » di 16 apr 2019, 16:44

Volgens mij is er nog geen topic over dit knooppunt. Als die er wel is, moderator, dan onderstaande inhoud graag verplaatsen.

Dit stond er vandaag in het Brabants Dagblad.

Afbeelding
Knooppunt De Baars na de ombouw die in 2023 klaar moet zijn. De bolletjes verwijzen naar de illustraties onderaan dit artikel.
Geluidsschermen bij knooppunt De Baars? Bewoners Koningshoeven halen er hun neus voor op
TILBURG - Vier meter hoog wordt het, over een lengte van 387 meter. Transparant, het zicht op onder meer het Wilhelminakanaal blijft behouden. En het houdt het geluid van al die rijbanen van kluwen De Baars weg van de huizen die aan de straat Koningshoeven staan. Nou ja, een teveel aan lawaai.

Dat denkt en zegt Rijkswaterstaat. Maar niet de bewoners die maandagavond in het Tilburgse Van der Valkhotel aanhoren wat die overheidsinstantie voor hen in petto heeft. Ze geloven niet in het succes van zo’n geluidsscherm op en aan het noordelijke viaduct dat De Baars er bij krijgt. Te onbeduidend. Het moet op een koopje. Aan hun huizen is het geluid niet eens gemeten, klinkt het. ,,Volstrekt waardeloos”, oordeelt bewoner Godfried van der Heijden.

Rijkswaterstaat belegde de inloopavond om vooral de geluidmaatregelen te presenteren die verbreding van de A58 tussen Tilburg en Eindhoven noodzakelijk maakt. Over de ruimtelijke gevolgen van twee extra rijbanen was het meeste al bekend. Voor De Baars is er bijvoorbeeld nauwelijks iets veranderd ten opzichte van twee jaar geleden.

Ja, eindelijk is dan ingetekend hoe de Koningshoeven die met een bocht onder de A58/A65 door loopt vanwege het extra viaduct komt te liggen: vijfendertig meter noordwaarts. Drie grote huizen zijn een sta-in-de-weg en gaan plat. Gesprekken over aankoop met twee van de drie bewoners zijn vergevorderd.

Aan de andere kant van de weg, zeg maar de Moergestelse, staat één huis. Dat moet het doen met een geluidsscherm van één meter hoogte, en zestig meter korter. Aan de zuidkant van het viaduct over de Hilvarenbeekseweg/Ambrosiusweg is er ook een ingetekend. Die wordt twee meter.

Voor Moergestel is er nieuws over viaduct Vinkenberg

Afbeelding
© Tom Tacken/BD
Het woonhuis bij de oprit vanaf de Vinkenberg moet volgens Rijkswaterstaat wijken voor verbreding van de snelweg. Linksboven op de foto de afrit die Rijkswaterstaat wil verlengen.


De Algemeen Belang-gemeenteraadsleden Harry Marsé en Jan Jonkers zijn er om zich te verdiepen in wat er met de Vinkenberg gebeurt. Het viaduct bij Moergestel wordt geheel vernieuwd. Het dichtst bij de A58 gelegen gebouw van melkveehouderij Op ‘t Hoog wordt er aan geofferd.

De raadsleden zijn echter meer gespitst op het laatste nieuws: Rijkswaterstaat wil de snelweg-afrit naar Moergestel vanuit Oirschot verlengen en die met een rotonde koppelen aan de parallel lopende Blankemansweg. Helpt dat een mogelijke rondweg om de kom van het dorp te ontlasten wellicht dichterbij? ,,We moeten snel aan tafel”, zeggen ze.

En wat lost dat nieuwe knooppunt De Baars straks nou op?
Afbeelding
© Graphic Willem Buijs

Afbeelding
© Graphic Willem Buijs

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [A058][A065] KP De Baars

Bericht door Sondermaut » wo 17 apr 2019, 17:39

Ah, ze zijn er eindelijk achter dat een TOTSO in de belangrijkste verkeersstroom niet werkt? :rofl2:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058][A065] KP De Baars

Bericht door Chris » wo 17 apr 2019, 17:42

badhuis schreef: di 16 apr 2019, 16:44Volgens mij is er nog geen topic over dit knooppunt. Als die er wel is, moderator, dan onderstaande inhoud graag verplaatsen.
Het knooppunt De Baars valt onder de verbreding van de A58 tussen Tilburg en Eindhoven. Ik heb het samengevoegd ;)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Jackbauer1350 » di 23 apr 2019, 22:22

Op Tweede Paasdag een fotoserie van het eerste A58-gedeelte gemaakt:
De hele serie is in dit album te vinden.


Afbeelding
De snelweg gezien vanaf de Eindhovensedijk nabij Oirschot. Kijkend in de richting Eindhoven. Op dit deel heeft de rijbaan
richting Tilburg al drie stroken.

Afbeelding
Kijkend richting Tilburg. In de bocht volgt de afstreping van rijstrook 1.

Afbeelding
Afbeelding
Het viaduct van de Eindhovensedijk met de daaraan bevestigde signalering.

Afbeelding
Afbeelding
Vanaf de parallelweg gezien.

Afbeelding
Even verderop vanaf viaduct Kempenweg van de aansluiting Oirschot. Zicht op afstreping van rijstrook 1.

Afbeelding
Kijkend richting Tilburg vanaf hetzelfde viaduct.

Afbeelding
De Kempenweg vanuit Oirschot gezien.

Afbeelding
Het viaduct van de N395/Kempenweg.

Afbeelding
Vanaf de aansluiting Moergestel. De woning waar het in het artikel een paar posts hierboven om gaat staat rechts buiten de foto.

Afbeelding
Een relatief smal viaduct bij deze aansluiting met ongeregelde kruispunten waar de Schoolstraat overheen loopt.

Afbeelding
Kijkend richting Tilburg.

Afbeelding
Verderop het viaduct van de Tilburgse-/Eindhovenseweg. Rechts de uit twee gedeelten bestaande verzorgingsplaats Kerkeind en links Breehees.
Die moeten voor een verbreding opgeschoven worden, of ze worden opgeheven.

Afbeelding
En tenslotte zicht op knooppunt De Baars.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Chris » wo 19 jun 2019, 15:49

Innova58 schreef: Onderzoek gevolgen uitspraak Raad van State over Programma Aanpak Stikstof

Op 29 mei heeft de Raad van State uitspraak gedaan over de toepassing van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) bij het bepalen van maatregelen voor natuurherstel. Wat de gevolgen zijn van de uitspraak over het PAS voor projecten van Rijkswaterstaat wordt nu bekeken.

In de tussentijd gaan de voorbereidingen voor de beide Ontwerptracébesluiten (OTB’s) Eindhoven-Tilburg en Annabosch-Galder onverminderd door. Op dit moment is echter niet te zeggen wanneer deze OTB’s kunnen worden afgerond. Zodra hierover meer informatie bekend is, publiceren we dit via deze website.
>> https://innova58.nl/Nieuws/1380707.aspx

Ik vermoed dat men ook voornemens was om het PAS te gebruiken voor de A58. Wat nu dus niet meer kan. Het item stikstof zal dus anders vastgesteld moeten worden.

Voor meer info over het PAS: viewtopic.php?p=1052001#p1052001

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Chris » do 03 okt 2019, 20:29

InnovA58 schreef: Wegverbreding A58 en stikstof

De aanvullende onderzoeken naar de gevolgen van stikstofuitstoot vanwege de wegverbreding van de A58 tussen Eindhoven-Tilburg en Annabosch-Galder lopen nog steeds door.

Dit onderzoek breiden we uit met een onderzoek naar de gevolgen van een eventuele verlaging van de rijsnelheid op de A58 op beide trajecten. Hiermee sluiten we aan bij een landelijke zoektocht naar manieren om stikstofuitstoot binnen projecten een plek een te geven. Ook het recente advies van het adviescollege stikstof onder leiding van oud-minister Remkes noemt verlaging van de rijsnelheid als een te onderzoeken optie.

Nader onderzoek naar stikstofuitstoot
Voor het berekenen van de stikstofstofuitstoot is deze zomer onder hoge druk gewerkt aan een nieuwe rekenmethodiek, de “Aerius calculator”. Hiermee kan beter en gerichter in beeld worden gebracht hoe stikstofdepositie plaatsvindt. Deze rekenmethode is 16 september 2019 beschikbaar gekomen. Het kan zijn dat er aan het eind van dit proces voor het project InnovA58 extra maatregelen nodig blijken om de stikstofuitstoot te compenseren of te verminderen. Of dit aan de orde is kunnen we op dit moment nog niet inschatten. Meer informatie over deze rekenmethodiek en over het landelijk beleid rondom stikstof is te vinden via deze link.

Inhoudelijke toetsing
Op dit moment is nog niet te zeggen wanneer de extra onderzoeken klaar zijn en de Ontwerptracébesluiten (OTB’s) voor beide trajecten vastgesteld kunnen worden. Dat is afhankelijk van de uitkomst van de onderzoeken. De resultaten van de onderzoeken en de eventuele maatregelen verwerken we in het concept-Ontwerptracébesluit (OTB). Dan volgt een inhoudelijke toetsing. Daarna kunnen de OTB’s en Milieueffectrapportages (MER’s) worden vastgesteld en ter visie gelegd met ruimte voor inspraak. Zodra hierover meer informatie bekend is, publiceren we dit via deze website.
Natura 2000 gebieden nabij de A58 waarbij stikstof relevant is zijn het Ulvenhoutse Bos, Regte Heide & Riets Laag en Kampina & Oisterwijkse Vennen. Alleen die laatste ligt echt direct aan de A58.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Chris » di 07 apr 2020, 12:36

Een verhaal over iemand die uitgekocht is voor de verbreding van de A58: https://innova58.nl/Nieuws/1630824.aspx

Brenda volgde het nieuws van de verbreding van de A58 al een tijdje op de voet. “De weg lag pal naast mijn oude huis. Dus dat het ook gevolgen voor mij zou krijgen, werd al snel duidelijk.”Toch wist ze niet precies wát er met haar huis zou gebeuren. Die onwetendheid was dan ook lastig in het begin. “Ik ben naar alle informatieavonden van Rijkswaterstaat geweest en heb ook zelf contact opgenomen. Ik was me ervan bewust dat mijn huis in de weg stond van de werkzaamheden en wilde weten waar ik aan toe was.”

Uit dat eerste gesprek werd Brenda niet veel wijzer. Er was nog geen vastgesteld ontwerp tracébesluit en er was nog geen duidelijke tekening met nieuwe grenzen en inrichtingen.“In eerste instantie kon Hugo Wijnands (senior adviseur grondverwerving bij Rijkswaterstaat), ook niet veel vertellen. Maar niet veel later kwam het lang verwachte telefoontje: voor de bouwwerkzaamheden stond mijn huis vreselijk in de weg.” Het grondverwervingstraject werd opgestart. “Daar kwamen heel wat gesprekken bij kijken. Maar Rijkswaterstaat heeft mij goed ondersteund.”


Dit is natuurlijk een lastige situatie voor omwonenden, maar die onzekerheid is ook niet echt te voorkomen. Mensen willen natuurlijk direct weten waar ze aan toe zijn, maar omdat omwonenden al vroeg betrokken worden in het proces is er nog langere tijd geen sprake van al een compleet uitgewerkt en vaststaand ontwerp. Je kan ook niet in het geheim een plan uitwerken en dat als donderslag bij heldere hemel aan omwonenden presenteren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Chris » do 02 jul 2020, 14:13

Een aanbesteding op Tenderned over een 'innovatiestrook' ter hoogte van de verzorgingsplaats Kloosters (tussen Oirschot en Best): https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/ ... gen/199059

InnovA58 heeft een expliciete innovatieopgave. Met het stimuleren van innovatie beoogt het project bij de verbreding van de A58 de doelstellingen en ambities van Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met betrekking tot klimaat neutrale aanleg en circulaire ontwerpprincipes waar te maken. Om het testen en ontwikkelen van innovaties mogelijk te maken en te versnellen, realiseert het project InnovA58 voorafgaand aan de wegverbreding een specifieke real-life testomgeving ter plaatse van de bestaande verzorgingsplaats Kloosters (gemeente Oirschot). Om de testomgeving bij de genoemde verzorgingsplaats mogelijk te maken, zullen de bestaande in- en uitvoegstroken worden vervangen door langere in- en uitvoegstroken welke dubbel uitgevoerd zullen worden. Voor de bereikbaarheid van de verzorgingsplaats zal altijd één van de twee parallelle stroken in gebruik zijn. De andere strook zal op dat moment afgesloten zijn voor het wegverkeer. De vier asfaltstroken hebben een totale cumulatieve lengte van ongeveer 1400 meter en dragen binnen het project de naam ‘Innovatiestrook’.

Ik vraag mij af wat ze hier nou precies mee willen? Een dubbele in/uitvoegstrook waarvan er maar 1 in gebruik is en de andere is dan een soort testomgeving? Maar voor wat?

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door H. » do 02 jul 2020, 15:35

^^

Dit is alleen een vooraankondiging op Tenderned, de definitieve uitvraag komt 24 augustus. Dan zal er wellicht meer detail gegeven worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Chris » di 25 aug 2020, 11:36

Een tekening van de innovatiestrook:

Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door sven_engelen » ma 07 sep 2020, 14:57

^^ Dit zegt mij dus nog steeds niet veel
Svenlo

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Egbert » ma 07 sep 2020, 15:51

Blijkbaar is het idee dat daar ruimte is om te innoveren mbt verharding en wegmeubilair.
Wat ik zo niet inzie is hoe je dit veilig tijdens normale openingstijden kunt doen. Je maakt me niet wijs dat het voldoende is om de ene rijstrook af te sluiten om die veilig opnieuw te kunnen asfalteren of om het bermmeubilair te vervangen, vooral niet als het de rechtse van de twee stroken is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Chris » do 21 jan 2021, 10:47

Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat gunt aanleg Innovatiestrook A58 aan Gebr. Van Kessel

Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor de aanleg van de Innovatiestrook A58 Kloosters definitief gegund aan VolkerWessels-onderneming Gebr. Van Kessel. Het project wordt een showcase van duurzame en circulaire toepassingen binnen de GWW-sector.

Ervaringen die hier worden opgedaan, dragen bij aan de ontwikkeling en toepassing van innovaties bij de A58-wegverbreding én andere wegenprojecten. Gebr. Van Kessel past, samen met diverse ketenpartners en KWS Infra Eindhoven, een groot pakket aan circulaire producten en eigen innovaties toe. Naar verwachting start de realisatie van het project in het 2e kwartaal van 2021.

Afbeelding

Projectleider Rijkswaterstaat Joep de Greef

Joep de Greef, projectleider Rijkswaterstaat: ‘Rijkswaterstaat zet fors in op duurzame innovaties in de wegenbouw. Onderzoek vindt nu nog plaats op diverse locaties in Nederland. Op de nieuwe Innovatiestrook van maar liefst 1400 m komt dit samen. Dit is praktischer en efficiënter. De teststrook, onderdeel van het project InnovA58, blijft toegankelijk voor het reguliere verkeer.’

Directeur Gebr. Van Kessel Ab de Jong

Ab de Jong, directeur Gebr. Van Kessel: ‘De Innovatiestrook aan de snelweg A58 is een unieke opdracht waar wij erg trots op zijn. Samen met Rijkswaterstaat en onze partners gaan wij voor verduurzaming van de infrasector. Op de Innovatiestrook krijgen wij de kans om binnen 1 project diverse van onze eigen ‘groene’ innovaties toe te passen én emissieloos materieel in te zetten. Dit project levert daarmee een waardevolle bijdrage op weg naar een 100% circulaire infrastructuur.’

Minimale CO2-uitstoot

De opdracht omvat de bouw van de gehele testlocatie Innovatiestrook A58 Kloosters. Deze is bedoeld om voorafgaand aan de A58-wegverbreding innovatieve oplossingen te testen en in kaart te brengen. Bij de uitvraag was de specifieke opdracht een plan van aanpak te maken voor een deel van de toe te passen innovaties en een emissieloze uitvoering van deze Innovatiestrook. Gebr. Van Kessel scoorde een 10 op de opgave de CO2-emissie tijdens de uitvoering terug te brengen. Dit gebeurt op basis van het ‘Tank to Wheel’-principe; hierbij wordt gekeken naar de uitstoot van de gebruikte voertuigen bij de aanleg van de Innovatiestrook.

Afbeelding

Elektrische asfaltspreidmachine

Voor de realisatie trekt Gebr. Van Kessel een blik aan innovaties open. Zo wordt gebruik gemaakt van duurzame funderingsoplossingen, lage temperatuur asfaltsoorten en circulaire oplossingen in markering en wegmeubilair. Tijdens de uitvoering wordt uitsluitend gebruik gemaakt van materieel draaiend op elektriciteit of ‘schone’ brandstof. Zo wordt ’s werelds 1e elektrische asfaltspreidmachine, waarin KWS Infra onlangs investeerde, ingezet bij dit project.

Onderdeel van InnovA58

De Innovatiestrook A58 Kloosters is een onderdeel van het wegverbredingsproject InnovA58. In dit project werkt Rijkswaterstaat aan het verbreden van de A58 tussen Eindhoven-Tilburg en Sint Annabosch-Galder van 2 naar 3 rijstroken. InnovA58 is een deelprogramma van SmartwayZ.NL. Een innovatief mobiliteitsprogramma waarin overheden, bedrijven en kennisinstellingen samen werken aan een vlot, veilig en slim mobiliteitsnetwerk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Palance » do 21 jan 2021, 10:55

Ojee, het Duurzaam-woord weer :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Chris » vr 26 nov 2021, 11:21

Men is nu bezig om de 'innovatiestrook' te asfalteren:

Afbeelding

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Steyn_E » vr 26 nov 2021, 14:30

^^
Da's wel een mooi stukje grond om een weg op te leggen; als je het gras eraf schraapt zit je al op het gele zand.

Daar kunnen ze in grote delen van het land alleen maar van dromen :rofl2:

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door GrandmasterE » vr 26 nov 2021, 14:35

^^ Haha, klopt! Maar buiten de Randstad is er vrijwel nooit geld voor, ondanks dat het hier goedkoper is en we ook wegenbelasting betalen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Chris » do 16 dec 2021, 20:07

Zeer waarschijnlijk komt er geen aquaduct bij Oirschot:

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft gesprekken gevoerd over het aquaduct met de gemeente Oirschot en het PACT van Oirschot. Hierbij was ook de provincie vertegenwoordigd. In de gesprekken is door het ministerie toelichting gegeven op de cijfers en ramingen die er liggen. Uit die gesprekken bleek dat het verschil qua meerkosten voor een aquaduct dusdanig groot blijft dat financiering door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van de meerkosten geen reële optie is. De provincie Noord-Brabant heeft aangegeven geen mogelijkheid te zien om de meerkosten van een aquaduct bij Oirschot te financieren. Financiering door de gemeente zelf is een mogelijkheid, maar wordt gezien de grootte van de meerkosten niet reëel geacht. De gemeente Oirschot en betrokken stakeholders zijn hierover begin november geïnformeerd.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ajaar-2021

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Kaaiman » do 16 dec 2021, 21:04

Nooit geweten dat Oirschot aan een staandemastroute lag en de brugopeningen aldaar dagelijks voor flinke files zorgt... :emo:

Wel een smalle brug overigens, geen vluchtstroken. Dus aanbouw of vervanging is sowieso wel nodig. Dat zal ook het haakje zijn geweest om dit onderzoek te doen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Steyn_E » do 16 dec 2021, 23:11

^^
Er ligt al een ontwerp voor dit punt met een tweede brug ernaast. Dan is er plek voor 2x3 met vluchtstroken.
Afbeelding

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Rogier » vr 17 dec 2021, 9:50

Mooie, maar dan wel meteen de bestaande bruggen slopen en vervangen.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Steyn_E » vr 17 dec 2021, 16:18

^^
Waarom? Het is nu al een enkel viaduct dat dan alleen nog richting het westen gebruikt gaat worden. En er is voor zover mij bekend niks mis mee. Als het nog 20 jaar mee kan, waarom zou je het dan willen vervangen?

Ze doen juist hun best om de pijlers na te bouwen als ik de impressie mag geloven. Dat doe je alleen als je van plan bent om die te laten staan lijkt me.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Victor » vr 17 dec 2021, 19:39

Op zich is er nu genoeg ruimte voor een breder viaduct. Vroeger niet, toen lagen er op- en afritten aan de noord- en zuidkant. Toen bestond de huidige afrit 8 nog niet. En was het lekker dringen op de ophaalbrug :)

Plaats reactie