[A058] Bergen op Zoom - Breda

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door waldo79 » do 10 mar 2011, 15:23

Vanuit Rotterdam kan je ook via de A15-A50-A73 naar Venlo.
De druk blijft verdeeld worden over meerdere routes 8-)

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » do 10 mar 2011, 15:29

^^ Dat kan wel ja, maar de huidige intensiteiten laten een ander verhaal zien. Daarnaast is het zo dat als je de druk perfect kunt verdelen, dat het dan op beide routes nog te druk kan blijven. Bekijk de verkeersanayses bij het tracébesluit van de A74 maar eens, over de verwachte toenamen in intensiteiten op de A58-A67. Ook is de A67 een gevaarlijke weg, met hier en daar substandard wegvakken. Knooppunt Zaaderheiken zal trouwens direct bij de opening van de A74 vastlopen, daar waar de klaverlus Venlo/Roermond --> Eindhoven maar uit één rijstrook bestaat.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 11 mar 2011, 12:53

Bij het netwerkdoelenprincipe wordt Rotterdam ook verwezen via de A67/A58/A16 en dus zal de druk daar het grootst worden en de meeste noodzaak tot uitbreiding. De BAB61 zal dan ook drukker worden.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op za 12 mar 2011, 0:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 11 mar 2011, 21:42

Bewegwijzering en verkeersomvang (intensiteit) zijn twee zaken die niets met elkaar te maken hebben.
Intensiteiten worden veroorzaakt door dagelijks verkeer, en die weten wel wat de beste weg voor hen is.
Bewegwijzering is voor de ter plekke onbekenden, wat maar een fractie van de totale verkeersomvang is.
Dus hou aub op met te suggereren dat er relaties zijn tussen netwerkdoelensystematiek en het drukker worden van wegen.

Het is overigens de klassieke fout die veel wethouders in dorpen ook maken...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 11 mar 2011, 21:52

^^ is logisch, als je ergens dagelijks of wekelijks rijdt weet je wel hoe je moet rijden B(
zijn er al concrete plannen voor de verbredingen? Ik las namelijk bij een ander topic al dat ze bezig waren met het stuk tussen knooppunt Galder en knooppunt Sint Annabosch, maar zijn er op andere plaatsen ook al plannen?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » za 12 mar 2011, 12:00

Rene schreef:Het is overigens de klassieke fout die veel wethouders in dorpen ook maken...
Waarom kunnen ze dan zoveel invloed hebben? Ik doel bijvoorbeeld op Amsterdam dat niet over N200 wordt gestuurd of Amstelveen via de omweg A4,A9.

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » za 12 mar 2011, 18:47

keokiracer schreef:^^ is logisch, als je ergens dagelijks of wekelijks rijdt weet je wel hoe je moet rijden B(
zijn er al concrete plannen voor de verbredingen? Ik las namelijk bij een ander topic al dat ze bezig waren met het stuk tussen knooppunt Galder en knooppunt Sint Annabosch, maar zijn er op andere plaatsen ook al plannen?
Nee, er zijn nog geen concrete plannen, maar houd deze pagina in de gaten: http://www.snellerenbeter.nl/voorbeeldp ... f/a58-n65/. Als er contretere plannen komen, over andere wegvakken van de A58, of de N65 dan zal daar 'iets' verschijnen ;). Kan nog wel jaren duren btw :(.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 12 mar 2011, 19:08

^^ bedankt voor de tip, ik zal de site in de gaten houden. Wel stom dat het nog jaren kan duren :wall: :shoot:
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » ma 14 mar 2011, 16:00

Vanochtend stond het bij Son en Breugel al stil op de (ex A58). De 2x2 kan het invoegende verkeer vanuit Eindhoven nu al niet meer aan; gelukkig komen hier binnenkort (tussen oprit 6 en 7) drie rijstroken te liggen. De onlangs geopende weefstrook tussen oprit 7 en de verbindingsweg richting de A2 Amsterdam kwam ook niets te vroeg, echter ook daar is filevorming zichtbaar; gelukkig komen hier binnen kort vier rijstroken te liggen. Ook was er al weer filevorming bij het invoegen op de A58 richting tilburg vanuit de richting Nijmegen; er liggen dan wel drie rijstroken op de hoofdrijbaan in die richting, maar op de verbindingsweg staat het stil. Eigenlijk had de tweede rijstrook in de verbindingsweg niet afgestreept moeten worden, maar is een taper, of een vierde rijstrook nodig die overgaat in afrit Best. Ook stond het vandaag al stil halverwege het 4x2-gedeelte van de A58 bij Tilburg. Deze file staat er omdat uiteindelijk de 4x2 overgaat naar 2x3 en daarna naar 2x2. Ik ben bang dat de A58 het moment van overbelasting nu al gehaald heeft, nog voor de opening van de A74. Het staat nu al stil.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 14 mar 2011, 16:24

^^ Ik wist niet eens dat daar meerdere rijstroken waren bij Eindhoven op de A58/A50. Het is idd erg bij Tilburg, heb het vanochtend ook gezien op geenfile.nl tijdens maatschappijleer ( :mrgreen: ). Het wordt de laatste tijd echt een stuk erger (vooral bij Breda en Tilburg voor zover ik weet) en dit zal alleen maar erger worden met de A74. Hoe erg het precies wordt kun je natuurlijk niet zeggen. De tijd zal het leren (hopelijk verbreden ze die weg nou gewoon voor het te laat is :wall: )

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » ma 14 mar 2011, 16:33

^^ Nou ja, het is eigenlijk al te laat natuurlijk. En het zal toch zeker nog jaren duren :(.
Laatst gewijzigd door GrandmasterE op ma 14 mar 2011, 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 14 mar 2011, 16:33

Wat gaat er nou precies allemaal veranderen dan op de ex A58? Is dat ergens terug te vinden?
Als ik die berichten zo hoor van de A58 dan moet die weg hoognodig verbreed worden tussen Breda en Eindhoven in beide richtingen. Echter zie ik dat helaas nog niet gebeuren, omdat men in Den Haag vind dat ze al veel geld gepompt hebben in Noord Brabant :geenlach:. Hopelijk gaat er nog ooit een oplossing komen voor deze ellende.

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » ma 14 mar 2011, 16:39

^^
Zie hier een samenvatting: http://www.rijkswaterstaat.nl/images/To ... 288566.pdf:
Daarnaast worden ook de A58 en de verbindingsboog tussen
de A58 en de A2 aangepast.
- De noordelijke hoofdrijbaan krijgt tussen aansluiting
Ekkersrijt en knooppunt Ekkersweijer een extra rijstrook.
Er komt een weefvak dat aansluit op de verbindingsboog
richting de A2. Ook de verbindingsboog zelf wordt
uitgebreid met een extra rijstrook.
- Verder wordt de zuidbaan van de A58 tussen knooppunt
Ekkersweijer en de aansluiting Ekkersrijt aangepast.
De bestaande weefstrook krijgt een extra rijstrook, waardoor
er een dubbel weefvak ontstaat.
En het OTB: http://centrumpp.nl/projecten/procedure ... n2010.aspx, met plankaarten.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 14 mar 2011, 16:47

^^ Het zit dus in het tracebesluit van de verbreding A2 Eindhoven - 's Hertogenbosch. Dank voor deze info, nu is het mij een stuk duidelijker wat er gaat veranderen.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 14 mar 2011, 17:06

GrandmasterE schreef:Nou ja, het is eigenlijk al te laat natuurlijk. En het zal toch zeker nog jaren duren :(.
Ja, maar ik bedoel voor er in beide richtingen tussen Breda en Eindhoven helemaal niet meer doorgereden kan worden, maar na die paar jaar is het waarschijnlijk wel te laat :(

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 14 mar 2011, 18:51

captain007 schreef: Echter zie ik dat helaas nog niet gebeuren, omdat men in Den Haag vind dat ze al veel geld gepompt hebben in Noord Brabant :geenlach:.
De provincie Noord-Brabant vindt het zelf anders ook veel te leuk om geld in het OV te steken (Brabantstad, nachtnet, enz.). De verkeersproblemen hebben dus ook bij de provincie zelf weinig prioriteit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » ma 14 mar 2011, 19:06

^^ Het valt me op dat de situatie nu wel erg snel verslechterd, misschien wel meer dan de Provincie en Het Rijk voor mogelijk hebben kunnen houden. De test met het verlagen van de VMax was hier denk ik een antwoord op. Maar het zal zeker nog wel even duren, voordat er geld beschikbaar komt.

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 18 mar 2011, 11:20

Interessant nieuws. Wordt de A58 dan een tolweg?
Brabants Dagblad schreef: Bedrijfsleven wil exploitatie van de hele A58 overnemen van het Rijk

DEN BOSCH; - Het Brabantse en Zeeuwse bedrijfsleven heeft gisteren de Stichting A58 opgericht. Het is een mobiliteitsbedrijf met als doel de hele exploitatie van de A58 van Vlissingen tot Eindhoven over te nemen van het Rijk. Met de oprichting van de stichting en de daarmee verbonden ambities willen Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW), Kamer van Koophandel en het bedrijfsleven de overheid ertoe bewegen alle middelen voor vervanging, onderhoud en mogelijke uitbreiding van de snelweg over te hevelen naar deze private onderneming. Deelnemende marktpartijen zijn onder meer wegenbouwer Heijmans, Adviesbureau Rebelgroup, ingenieursbureau Goudappel Coffeng en de ING-bank.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 18 mar 2011, 11:27

^^ Ik hoop van niet, want dan gaan een heleboel mensen binnendoor rijden, en het OWN is daar nu niet echt bepaald op berekend in Brabant/Zeeland. Dan wordt de N289 één file (nog erger dan nu met de Vlaketunnel)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 18 mar 2011, 11:31

Er wordt nergens gepraat over tolheffing, hoor. :idea:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 18 mar 2011, 11:50

Als de A58 tussen Breda en B.o.Z een tolweg wordt, dan ga ik verhuizen. :pukey:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 18 mar 2011, 11:54

^^ wij denk ik niet, dan rijden we wel via Steenbergen en @rene: het was maar een scenario :)

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 18 mar 2011, 12:36

I admit, het was een teaser om reacties uit te lokken.
Het Rijk heeft allang gezegd dat van bestaande wegen geen tolwegen mogen worden gemaakt (toch?).

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » vr 18 mar 2011, 15:50

De Brabanders willen gewoon niet wachten op het Rijk. De A58 is voor Noord-Brabant een erg belangrijke verbinding, en ze voelen de bui al hangen, Den Haag: er is al genoeg geïnvesteerd in Brabant.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » vr 18 mar 2011, 17:20

Maar het geld zal toch ergens vandaan moeten komen. En met een 'Wijkertunnel-constructie' was het Rijk geloof ik niet echt tevreden...

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » vr 18 mar 2011, 17:37

^^ Ligt natuurlijk ook aan de afspraken die je maakt.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 20 mar 2011, 13:43

Hmm, een interesante ontwikkeling. Het lijkt mij toch dat er wel iets van tolheffing of gebruiksvergoeding moet komen, want die bedrijven doen het natuurlijk niet voor de kat zijn ***...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 20 mar 2011, 15:49

^^ aan de andere kant lijkt het me geen goed idee, als je die weg een tolweg maakt, heeft dat volgens mij geen goede effecten op de lokale economie (behalve dan misschien voor de bedrijven die in de weg zelf geïnvesteerd hebben)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 mar 2011, 9:14

Het moet natuurlijk geen tolweg worden met tolhuisjes, maar men zou met schaduwtol kunnen werken zoals bij de Wijkertunnel of het SOFICO-tracé van de A602 in Luik (met de Tunnel de Cointe). De overheid betaalt dan per passage een vergoeding aan de beheerder. Private bedrijven kunnen misschien wel beter, goedkoper en efficiënter dan het Rijk een weg beheren, en als er op die manier voor hetzelfde of wellicht wel minder geld een betere weg kan komen.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 21 mar 2011, 9:27

Coen Tunnel schreef:...... De overheid betaalt dan per passage een vergoeding aan de beheerder. Private bedrijven kunnen misschien wel beter, goedkoper en efficiënter dan het Rijk een weg beheren, en als er op die manier voor hetzelfde of wellicht wel minder geld een betere weg kan komen.
Ik wist niet van het bestaan van een dergelijke constructie, maar dat lijkt me wel de meest logische.