Uniforme tolheffing in Europa
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Uniforme tolheffing in Europa
Afgesplitst van het A24 topic over de Blankenburgverbinding
Is er al besloten/duidelijk welke manier van tolheffing ze gaan doen? Of gaan ze dat een paar weken voor de opening pas bedenken?
Is er al besloten/duidelijk welke manier van tolheffing ze gaan doen? Of gaan ze dat een paar weken voor de opening pas bedenken?
It aint over 'till it's over...
-
- expressweg
Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Svenlo
-
- verkeersader
Als je er meerdere keren per dag doorheen gaat wordt dat een lekker administratief veelkoppig monstersven_engelen schreef: ↑ma 01 feb 2021, 0:41Tolheffing zal volgens mij op rekening worden gedaan. Adres waar het voertuig geregistreerd staat krijgt een rekening thuis.

-
- expressweg

Svenlo
-
- verkeersader
Ik heb geen ervaring met buitenlandse tol systemen. Maar ik heb begrepen dat het systeem in Nederland voor de Tijdelijke tolheffing A24 en A15 zonder aanvullende kastjes of aanverwante zaken zou moeten werken. Of zo'n tolbadge daar ook onder valt weet ik nietsven_engelen schreef: ↑ma 01 feb 2021, 1:47Als je met een tolbadge meerdere keren per dag over de A1 in Frankrijk rijdt, krijg je de rekening toch ook pas aan het eind van de maand?
![]()
-
- verkeersader
sven_engelen schreef: ↑ma 01 feb 2021, 0:41Tolheffing zal volgens mij op rekening worden gedaan. Adres waar het voertuig geregistreerd staat krijgt een rekening thuis.
Neem ik de "volgens mij" voor lief, m.a.w. er zijn geen publicaties of bekendmakingen hierover?
Dan nog, mag de overheid dit zo doen? Het als een "boete" behandelen? Moet iedereen die met een ander zijn auto rijdt, gaan verrekenen met degene op wiens naam het staat en die dan een rekening krijgt?
Gaat de overheid allemaal enveloppen sturen? Lekker duurzaam?
En hoe gaat dit met buitenlandse auto's? Krijgen Polen en Bulgaren (niet alleen auto's, maar ook vrachtauto's) ook een rekening - en in hun taal - en is betaling daarvan te handhaven? Of betalen feitelijk alleen Nederlanders?
-
- 2x3 autosnelweg
Waarom in vredesnaam gebruiken we niet allemaal hetzelfde systeem met dezelfde tolbadge voor de hele EU?
In sommige landen zoals NL, BE en D sponsoren voornamelijk de locals. In Frankrijk mag je een badge hebben, maar zonder gaat ook. In Portugal zonder badge is een hoop gekl**t. In Oostenrijk stickers plakken en extra afrekenen bij tunnel kan met videomaut, maar dat hoeft niet perse. Zweden stuurt brieven die meer kosten dan opleveren. In Polen zit er zelfs verschil tussen A2 en A4....
Ik heb een badge voor Frankrijk/Spanje/Portugal/Italië, waarom kan ik die niet voor de doorgetrokken A15, Westerscheldetunnel en A24 gebruiken? En voor de Liefkenshoek tunnel, Warnowtunnel, tolpoortjes in Polen en de Karawanken tunnel? Ook als ik met bv. een geleende auto op weg ben. Veel makkelijker en prettiger dan later weer verrekenen...
In sommige landen zoals NL, BE en D sponsoren voornamelijk de locals. In Frankrijk mag je een badge hebben, maar zonder gaat ook. In Portugal zonder badge is een hoop gekl**t. In Oostenrijk stickers plakken en extra afrekenen bij tunnel kan met videomaut, maar dat hoeft niet perse. Zweden stuurt brieven die meer kosten dan opleveren. In Polen zit er zelfs verschil tussen A2 en A4....
Ik heb een badge voor Frankrijk/Spanje/Portugal/Italië, waarom kan ik die niet voor de doorgetrokken A15, Westerscheldetunnel en A24 gebruiken? En voor de Liefkenshoek tunnel, Warnowtunnel, tolpoortjes in Polen en de Karawanken tunnel? Ook als ik met bv. een geleende auto op weg ben. Veel makkelijker en prettiger dan later weer verrekenen...
-
- 2x2 autosnelweg

Maar ja, te politiek beladen waarschijnlijk. Want het is een kleine stap van het beheren van een systeem naar het bepalen van tolbeleid. Voorbeelden van strubbelingen tussen lidstaten vanwege de invoering van nationale tol zijn er al.
Al is er intussen volgens mij wel een initiatief om tot zo'n internationaal systeem te komen?
Pedemontana is een voorbeeld in Italië van een automatisch systeem op kenteken. Ik weet niet in hoeverre het voor gebruikers bezwaarlijk is dat de tol op kenteken geheven wordt.
Als buitenlander lukte het me ooit niet om achteraf via creditcard te betalen; zelfs nadat ik dat bij de organisatie had aangekaart heb ik daar nooit meer wat van gehoord en tot op de dag niet betaald voor de betreffende rit langs Varese. Een Europees systeem is ingewikkelder maar zal onderaan de streep wel efficiënter en effectiever zijn.
-
- Moderator
Dat is niet het geval. De bestuurder is zelf verantwoordelijk voor het voldoen van de tolrekening via de daartoe kenbaar gemaakte manieren, de enige rekening die je thuis krijgt is een boete voor het niet voldoen van het betalen van de tol, vergelijkbaar met parkeergeld.sven_engelen schreef: ↑ma 01 feb 2021, 0:41Tolheffing zal volgens mij op rekening worden gedaan. Adres waar het voertuig geregistreerd staat krijgt een rekening thuis.
-
- Forumbeheerder
Het een en ander over de tolfheffing is trouwens ook in dit topic eerder besproken. Zie ook verder dit Wegenwiki artikel.LennyKravitz schreef: ↑ma 01 feb 2021, 0:29 Is er al besloten/duidelijk welke manier van tolheffing ze gaan doen? Of gaan ze dat een paar weken voor de opening pas bedenken?
-
- woonerf
Dit is vast bedacht door een ambtelijke werkgroep, want zoiets gaat natuurlijk niet werken en is enorm omslachtig. En natuurlijk moet Nederland weer het wiel zélf opnieuw uitvinden in plaats van aan te haken bij een reeds bestaand systeem. De Nederlandse overheid is immers bedreven in succesvolle IT-projecten.Wegenwiki schreef:Vanwege deze eisen zal geen fysieke factuur worden gestuurd naar de gebruiker van een tolweg, maar dient de gebruiker zelf verantwoordelijk te zijn voor het betalen van de verschuldigde tol, vergelijkbaar met een treinreis of parkeerbelastingen. Het betalen van de tol zal via internet mogelijk zijn in een periode van 3 dagen na het gebruik van de tolweg. Bij het niet betalen binnen de betalingstermijn volgt eerst een aanmaning/betalingsherinnering van € 7 plus het toltarief.

Ik vind het systeem in Noorwegen wel een goed voorbeeld. Zelfs met mijn Nederlandse kentekenen wordt de tol op verschillende wegen en bij verschillende wegbeheerders netjes bijgehouden en na een paar weken krijg ik een factuur per email die ik online kan betalen. Je hoeft alleen eenmalig je nummerplaat te registreren.
-
- Moderator
Het voorgenomen tolsysteem is niet nieuw, diverse landen gebruiken al vergelijkbare systemen, denk aan de Dart Charge en Congestion Charge in de UK, de tolwegen in de Faeröer en de tolwegen in IJsland.
Daarnaast zal het mogelijk zijn om een kenteken aan een account te koppelen en automatisch een afschrijving toe te staan, zodat je als regelmatige gebruiker er geen omkijken naar hebt. Op zich zal dat dus niet heel anders werken dan het systeem in Noorwegen, alleen krijg je dan geen rekening per post thuis.
Het uitgangspunt is dat de inningskosten zo laag mogelijk moeten zijn: de tolheffing is tijdelijk en hoe hoger de inningskosten, hoe langer iedereen tol moet betalen. Daarom komt er geen mega tolplein of een systeem met transponders. Al kan ik mij voorstellen dat ze wellicht wel een portaal neerzetten die op basis van het EETS protocol de gebruikelijke transponders voor vrachtverkeer in Europa kan lezen.
Daarnaast zal het mogelijk zijn om een kenteken aan een account te koppelen en automatisch een afschrijving toe te staan, zodat je als regelmatige gebruiker er geen omkijken naar hebt. Op zich zal dat dus niet heel anders werken dan het systeem in Noorwegen, alleen krijg je dan geen rekening per post thuis.
Het uitgangspunt is dat de inningskosten zo laag mogelijk moeten zijn: de tolheffing is tijdelijk en hoe hoger de inningskosten, hoe langer iedereen tol moet betalen. Daarom komt er geen mega tolplein of een systeem met transponders. Al kan ik mij voorstellen dat ze wellicht wel een portaal neerzetten die op basis van het EETS protocol de gebruikelijke transponders voor vrachtverkeer in Europa kan lezen.
-
- verkeersader
Verschil is nog steeds met landen als IJsland of Faroer... wat doet men met buitenlandse kentekens. Als ik een Bulgaar ben, en hou me dom... kunnen ze bij mij aan de deur komen? Zal wel niet gaan gebeuren.
-
- 2x2 autosnelweg
Zelf ben ik in Ierland op de ring rond Dublin ook los voorbij de congestion-charge geknald. Nooit een afrekening van gezien.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat ga je ook met transponder - gantry systeem zonder slagbomen en tolpleinen niet dicht krijgen.LennyKravitz schreef: ↑ma 01 feb 2021, 20:23 Verschil is nog steeds met landen als IJsland of Faroer... wat doet men met buitenlandse kentekens. Als ik een Bulgaar ben, en hou me dom... kunnen ze bij mij aan de deur komen? Zal wel niet gaan gebeuren.
Financieel is het waarschijnlijk helemaal niet interessant om daar veel werk van te maken.
Zolang de Fransen maar flink teruggepakt worden vind ik het wel best.

Desalniettemin had ik graag een standaard Europees systeem icm portalen gezien.
-
- Moderator
Duitsland heeft ook elektronische tol voor vrachtverkeer en daar kunnen ze het kennelijk wel handhaven.
Wanbetalers kan je uitbesteden aan een incassobureau. Er bestaat het EUCARIS systeem: https://en.wikipedia.org/wiki/EUCARIS Nadeel daarvan is kennelijk dat de uitwisseling van gegevens voor verkeersovertredingen nog steeds maar beperkt is, slechts een klein aantal landen doet hier aan mee, maar dit neemt wel toe.
Wanbetalers kan je uitbesteden aan een incassobureau. Er bestaat het EUCARIS systeem: https://en.wikipedia.org/wiki/EUCARIS Nadeel daarvan is kennelijk dat de uitwisseling van gegevens voor verkeersovertredingen nog steeds maar beperkt is, slechts een klein aantal landen doet hier aan mee, maar dit neemt wel toe.
-
- 2x3 autosnelweg

Maar je kunt ook geen tijd steken in het achtervolgen van een Bulgaar die een paar euro te weinig tol heeft afgetikt. Zelfs een goedkope medewerker kost met salaris, werkplek, premies, ... waarschijnlijk snel meer dan €20 per uur (en dan zit ik waarschijnlijk erg laag!). Als je die kosten niet bij de wanbetaler kunt neerleggen en je ook nog portokosten e.d. gaat tellen, dan mag je daar geen kwartier aan spenderen, anders kost het meer dan het oplevert. Als je je daarbij bedenkt dat de door de wanbetaler veroorzaakte kosten door gebruik van de weg nihil zijn...
Wat je wel kunt doen is geautomatiseerd op kenteken registreren en de notoire wanbetalers die de tunnel regelmatig gebruiken proberen staande te houden en af te laten tikken. Dan loont zich de moeite misschien. Kan nog wel een leuke discussie over privacy opleveren overigens.
-
- 2x5 autosnelweg
Reken maar gauw op € 50,- of meer per uur.snel meer dan €20 per uur
-
- Wegnummerfotograaf
Dat lijkt me bij een tunnel wel het eerste vereiste.
Tenzij de weg alleen voor Duikgekken bedoeld is.

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg

Misschien GUE Nederland eens porren of het geven van grotduik opleidingen a 3k per cursus niet iets is om de tunnel terug te verdienen.

Ik weet het. Maar ik wilde juist aan de voorzichtige kant schatten, omdat het zelfs dan al niet uit kan. Mede ook omdat dit mij een typisch minimumloon klusje lijkt (in ieder geval de eerste stap).
Maar je hebt gelijk, realistischer tel je met €50 - €60 per uur. Dan kun je er dus geen 5 minuten in steken.
-
- Voorzitter
Als je eerder bij de Svinesundbrug doorreed werd er gewoon een flink bedrag aan administratiekosten in rekening gebracht. Kan hier natuurlijk ook. Niet tijdig betalen: dan krijg je een rekening thuis vermeerderd met 30 euro administratiekosten bijvoorbeeld.duikgek89 schreef: ↑ma 01 feb 2021, 23:17Ik weet het. Maar ik wilde juist aan de voorzichtige kant schatten, omdat het zelfs dan al niet uit kan. Mede ook omdat dit mij een typisch minimumloon klusje lijkt (in ieder geval de eerste stap).
Maar je hebt gelijk, realistischer tel je met €50 - €60 per uur. Dan kun je er dus geen 5 minuten in steken.
-
- 2x4 autosnelweg
En uit Zweden heb ik wel eens post gehad omdat ik € 0,96 tol moest betalen voor een snelweg bij Goteborg. Alleen de postzegel was al duurder, laat staan als de rest meegeteld wordt. Kennelijk is dat voor de Zweden geen beletsel om toch de tol te innen.
Het is dus maar hoeveel moeite je erin wilt steken. Voor een individuele Bulgaar zal het ongetwijfeld goedkoper zijn om het te maar te laten zitten. In het Westland rijden echter veel Bulgaren, Polen en Litouwers rond die vast een keer door de tunnel zullen rijden. Alles bij elkaar mis je dan toch een flinke som geld.
Het is dus maar hoeveel moeite je erin wilt steken. Voor een individuele Bulgaar zal het ongetwijfeld goedkoper zijn om het te maar te laten zitten. In het Westland rijden echter veel Bulgaren, Polen en Litouwers rond die vast een keer door de tunnel zullen rijden. Alles bij elkaar mis je dan toch een flinke som geld.
-
- 2x2 autosnelweg
Het is krom, maar porto en ander kosten komen op de grote stapel "uitvoeringskosten" en wat je moet betalen op de totale stapel opbrengsten.Willem schreef: ↑za 06 feb 2021, 9:05 En uit Zweden heb ik wel eens post gehad omdat ik € 0,96 tol moest betalen voor een snelweg bij Goteborg. Alleen de postzegel was al duurder, laat staan als de rest meegeteld wordt. Kennelijk is dat voor de Zweden geen beletsel om toch de tol te innen.
Dat "iedereen" betaalt voor het gebruik weegt zwaarder dan dat er op sommige transacties verlies wordt gemaakt. Die beperkte verliezen hebben sowieso weinig invloed op de totale opbrengst.
-
- 4x3 autosnelweg
De kosten van verhaal worden natuurlijk ook gewoon betaald uit de tolopbrengst. Dus de welwillende mensen betalen voor de ontduikers. Maar zolang het aantal ontduikers waarvoor deze kosten worden gemaakt klein blijft, praat je over een miniem deel van het bedrag dat je aftikt.
Je kunt veel zeggen over verlieslatende handhaving, maar het besef “ik kom er toch niet onderuit” helpt ook wel het aantal ontduikers laag te houden en daarmee de totale incassokosten. En dat werkt dan ook weer in het voordeel van de gewone betalers. Alleen ik zou er dan weer sneller 20 euro administratiekosten bij rekenen om daarmee degenen die wel netjes betalen nog wat vrijer te houden. Hoewel dat ook wel weer overloopt in de betrouwbaarheid van het bredere elektronische systeem; zie de recente discussie over gedoe met de eerste Franse barrièrevrije tolpoorten.
Je kunt veel zeggen over verlieslatende handhaving, maar het besef “ik kom er toch niet onderuit” helpt ook wel het aantal ontduikers laag te houden en daarmee de totale incassokosten. En dat werkt dan ook weer in het voordeel van de gewone betalers. Alleen ik zou er dan weer sneller 20 euro administratiekosten bij rekenen om daarmee degenen die wel netjes betalen nog wat vrijer te houden. Hoewel dat ook wel weer overloopt in de betrouwbaarheid van het bredere elektronische systeem; zie de recente discussie over gedoe met de eerste Franse barrièrevrije tolpoorten.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb daar dus zelf een hard hoofd in. Eén van de reden dat de tolpoorten niet van de grond kwamen in de jaren '90 was juist omdat kentekendetectie heel moeilijk te automatiseren valt; en het uitrusten van personenauto's met transponders op behoorlijk grote bezwaren stuit die te maken hebben met privacy en de hoge kosten. Ik zie het niet installeren van fysieke tolpleinen wel degelijk als een groot risico voor de exploitant. Zeker als je weet hoe betrouwbaar de overheid is in ICT-projecten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Voorzitter

Tig Europese landen hebben vignetten in elektronische vorm (Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije), en twee landen hebben een tolnetwerk zonder bemande tolstations maar met transponders (Turkije en Belarus). Portugal heeft een hybride systeem waarbij de tol op grote delen van het netwerk elektronisch geregistreerd wordt.
Kortom, anno 2021 zouden we dit in Nederland toch ook wel moeten kunnen zonder fysiek tolplein, zou je zeggen...
-
- 2x2 autosnelweg
De boete als je niet binnen twee weken (op eigen initiatief) betaalt kan tot 338 Euro zijn. Als ik dit forum niet las had ik het waarschijnlijk niet eens geweten. Je ziet het alleen aan dit soort borden, daar moet je maar net op letten:Schelpenpaadje schreef: ↑ma 01 feb 2021, 8:14Pedemontana is een voorbeeld in Italië van een automatisch systeem op kenteken. Ik weet niet in hoeverre het voor gebruikers bezwaarlijk is dat de tol op kenteken geheven wordt.
Als buitenlander lukte het me ooit niet om achteraf via creditcard te betalen; zelfs nadat ik dat bij de organisatie had aangekaart heb ik daar nooit meer wat van gehoord en tot op de dag niet betaald voor de betreffende rit langs Varese.
Zeker. Maar de landen zullen het daar wel nooit over eens worden.Een Europees systeem is ingewikkelder maar zal onderaan de streep wel efficiënter en effectiever zijn.
-
- 4x3 autosnelweg

Eens. Maar de privacy-bezwaren bij transponders zijn gebleven. Zeker met ons recente Nederlandse track record. De opmerking van Vinny over hoe dramatisch de Nederlandse overheid dit soort dingen uit-ontwikkelt is toch wel onderdeel van de realiteit.Coen Tunnel schreef: ↑za 06 feb 2021, 13:07 We zijn natuurlijk wel weer een kwarteeuw verder ten opzichte van de jaren '90. En er zijn in tegenstelling tot destijds inmiddels de nodige voorbeelden in Europa waar tolheffing zonder fysieke tolpleinen wordt toegepast. (...)
Kortom, anno 2021 zouden we dit in Nederland toch ook wel moeten kunnen zonder fysiek tolplein, zou je zeggen...
Maar beginnend bij het begin: elektronische tolheffing mét transponder en kentekenherkenning is op veel plaatsen succesvol uitgerold. Dat geeft me ook het gevoel dat de klachten over SANEF bij Boulay eerder een incident zijn (slechte processen) dan een probleem met de techniek zelf. Anders had de ANWB Kampioen wel vol gestaan met spookverhalen over Granollers, Dartford etc. De kosten van transponders zijn nu natuurlijk ook veel lager. Toch denk ik dat de toekomst er eentje moet zijn zónder transponders aan boord. Ze gebruiken in Taiwan niet eens on-board transponders meer, maar een strip die wordt uitgelezen (“adhesive electronic tape“). Die plak je linksboven op je voorruit. De oplossing is goedkoper dan een on-board transponder, leest beter uit dan een kenteken en heet een groot succes te zijn. Gebruik van die strip is vrijwillig, maar gekoppeld aan abonnementen die korting geven tegenover betalen met kentekenherkenning en factuur. Het is trouwens wél een systeem waarin nog steeds een deel van de transacties een handmatige verificatie nodig heeft. De kosten daarvan krijg je er dus gewoon bij. Ik denk ook dat het betekent dat je er in je systeem goed aan doet om een koppeling te maken tussen tag/transponder en kenteken. Laat dat nu net iets zijn dat in Frankrijk ontbreekt, en misschien heeft dat wel sterk bijgedragen aan de Boulay-problemen.
Hopelijk ook een lesson learned voor de Blankenburgtunnel: investeren in handmatige na-controle in geval van ook maar de minste twijfel.
Laatst gewijzigd door Pino op za 06 feb 2021, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
De EU heeft standaarden voor de zogenoemde 'interoperabiliteit' van elektronische tolsystemen (EETS). Maar dit is erg gericht op transponders in het voertuig, kentekentol valt niet onder de EETS regeling. En sporadische tolwegen ook niet (zoals de Westerscheldetunnel).
Er bestaan overigens transponders in stickervorm die een inkoopwaarde van rond de 50 cent hebben. In de Verenigde Staten wordt dat gebruikt, die stickertransponders worden gratis verstrekt als je een account aan maakt. Maar bij de A24 en A15 wil men geen transpondersysteem.
Er bestaan overigens transponders in stickervorm die een inkoopwaarde van rond de 50 cent hebben. In de Verenigde Staten wordt dat gebruikt, die stickertransponders worden gratis verstrekt als je een account aan maakt. Maar bij de A24 en A15 wil men geen transpondersysteem.
-
- 4x3 autosnelweg

Dat men voor de A24 en A15 geen eigen transpondersysteem wil opzetten, kan ik goed begrijpen. Doordat wij maar een paar tolwegen zullen hebben, is het moeilijk daar een goede kosten-baten-analyse op los te laten. En het zal politiek wel handiger zijn geweest, om ver uit de buurt van rekeningrijden-spoken te kunnen blijven. Maar als men na opening toch flink veel moeite moet gaan besteden aan allerhande naheffingen en er gemor ontstaat dat het wel veel gedoe geeft? Misschien ben ik heel naïef, maar is het nou moeilijk om ook óók een paar EETS-lezers op te hangen en pas een kentekenfoto te maken wanneer er geen transpondertransactie plaatsvindt?