Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Mark » zo 11 dec 2005, 18:21

Laatst gewijzigd door Mark op zo 22 jul 2018, 0:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanpassing aan nieuwe structuur "Grote Projecten" onderwerpen.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Ehuls » zo 13 dec 2015, 13:39

RSK schreef:Ik voorspel dat hij in de verkeersinformatie al snel 'VBW-tunnel' of gewoon 'Rotterdamsebaan' zal worden genoemd.
Ik denk vooral dat laatste, net als bij de N14 ook zelden of nooit de tunnelnamen gebruikt worden. Laat staan dat men het wel eens over het Temaculaplein of Hraniceplein heeft..

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Wouter N14 » zo 13 dec 2015, 13:48

^^ Die namen worden weldegelijk gebruikt in nieuwsberichten in de lokale krantjes.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Alfa » zo 13 dec 2015, 15:57

Vinny schreef: Nee straten als "hoofdstraat" en wegen als "snelweg" doen geen wenkbrauwen fronsen. Je gaat er echter volkomen aan voorbij dat het totaal onplaatsbare elemenenten zijn. Als we jouw redenering gaan volgen kan ook elke autosnelweg een nummerloos A schildje krijgen.
Hoofdstraat vind ik een erg logische straatnaam. Straatnamen worden trouwens van oudsher genoemd naar een bepaalde eigenschap van die straat. Denk aan een Zuidstraat die vaak zuidelijk ligt van het dorp, of een Hoogstraat die dan vaak wat hoger zal liggen. Erg logisch dus. Ook vormelijk zijn dat normale namen, in tegenstelling tot 'Victory Boogie Woogie'. Hoeveel mensen zouden dat kennen trouwens? De meesten zullen vooral het 'boogie woogie'-element onthouden en nog denken dat het een tunnel vol bochten is.

Alleen al het feit dat we hier discussie over hebben bewijst wat voor een ongewone naam het is. Had het 'Rotterdamsebaantunnel' geheten had geen haan er naar gekraaid.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Den Haag: Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door harry » zo 13 dec 2015, 21:23

Alfa schreef:Hoofdstraat vind ik een erg logische straatnaam.
Maar ook ontzettend onhandig en vooral ontzettend saaaaaai.
Ik mag hopen dat je niet in een straatnamencommissie zit. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door RSK » zo 13 dec 2015, 21:32

Toch heb ik liever een Hoofdstraat, Kerkstraat, Brugstraat of Marktstraat dan een Horrewaarde, Dotterbloem of Tjalk.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Chris » zo 13 dec 2015, 21:35

Vergeleken met het buitenland hebben we in Nederland inderdaad regelmatig wijken met bizarre straatnamen. In Zwolle heb je straatnamen als de 'Moeraszegge' of 'Reukgras' of 'Argusvlinder'.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Vinny » zo 13 dec 2015, 22:16

Ik vind dat er aan toponiemen een kenbaar element moet zitten. Ik mis dat bij stadsbaan(tunnel) of hoofdstraat. Als het in de verkeersinformatie gebruikt wordt gaat het geen belletje rinkelen bij wie dan ook. Derhalve is zo'n naam volkomen maar dan ook volkomen ongeschikt voor navigatiedoeleinden, en hoort een straatnaamcommissie zo'n naam af te keuren voor algemeen gebruik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Alfa » ma 14 dec 2015, 0:05

Chris schreef:Vergeleken met het buitenland hebben we in Nederland inderdaad regelmatig wijken met bizarre straatnamen. In Zwolle heb je straatnamen als de 'Moeraszegge' of 'Reukgras' of 'Argusvlinder'.
Dat is dus het gevolg van die zelfverklaarde artistieke geniën in straatnaamgevingscommisies.

De beste namen zijn saaie namen, omdat die meestal het mee logische zijn. Ook vernoemingen naar personen zijn niet verkeerd. Maar niet naar schilderen met gekke namen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door RSK » ma 14 dec 2015, 0:36

Vinny schreef:Ik vind dat er aan toponiemen een kenbaar element moet zitten. Ik mis dat bij stadsbaan(tunnel) of hoofdstraat. Als het in de verkeersinformatie gebruikt wordt gaat het geen belletje rinkelen bij wie dan ook. Derhalve is zo'n naam volkomen maar dan ook volkomen ongeschikt voor navigatiedoeleinden, en hoort een straatnaamcommissie zo'n naam af te keuren voor algemeen gebruik.
Oneens, temeer straatnamen vrijwel zonder uitzondering gebruikt worden in combinatie met de plaats waar ze zich bevinden. Dus het is de Kerkstraat in Bodegraven, de Rijksstraatweg in Zwammerdam en de Hoofdstraat in Krimpen aan de Lek. Stuk voor stuk namen die overal voor kunnen komen.

Sterker nog: zelfs vernoemingen naar personen, bootsoorten en bloemen kunnen om het even waar voorkomen en zijn dan dus net zo zinloos als de 'algemene' namen van het kaliber Dorpsstraat, Ons Dorp. Een mooi voorbeeld is de Karel Doormanstraat. Die komt zowel in Bodegraven als in Rotterdam voor. En daarmee is het volgens jou een slechte naam? Ik denk dat dat wel meevalt.

Als je echt moet terugvallen op lokale aanknopingspunten, dan gaat het toch rap. In Bodegraven hebben alle Burgemeesters uit de periode 1895-1987 wel een straatnaam, tevens zijn er een aantal verwijzingen naar oude namen van polders (Broekveldselaan, Cortenhoeve, Vrije Nesse), boerderijen (Heining en Damlaan) en gebouwen (Vlijt en Phoenix). Maar we hebben ook het klassieke rijtje met leden van het koninklijk huis, allerhande vissen, vogels en planten, alsmede landen (Frankrijkweg etc.).

Er is volgens mij nog nooit iemand in de verkeerde plaats uitgekomen omdat die straatnamen dubbel voorkomen. Dubbele plaatsnamen kunnen wel lastiger zijn, denk aan Alphen, Hengelo of Hoogeveen. in Frankrijk is het helemaal een crime, daar zijn ruim 9.000 (!) plaatsen die de naam Villeneuve dragen. Als je het dan hebt over een probleem in de navigatie, dán kunnen we elkaar de hand schudden. Maar niet voor algemene straatnamen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Alfa » ma 14 dec 2015, 1:22

RSK schreef:
Vinny schreef:Ik vind dat er aan toponiemen een kenbaar element moet zitten. Ik mis dat bij stadsbaan(tunnel) of hoofdstraat. Als het in de verkeersinformatie gebruikt wordt gaat het geen belletje rinkelen bij wie dan ook. Derhalve is zo'n naam volkomen maar dan ook volkomen ongeschikt voor navigatiedoeleinden, en hoort een straatnaamcommissie zo'n naam af te keuren voor algemeen gebruik.
Oneens, temeer straatnamen vrijwel zonder uitzondering gebruikt worden in combinatie met de plaats waar ze zich bevinden. Dus het is de Kerkstraat in Bodegraven, de Rijksstraatweg in Zwammerdam en de Hoofdstraat in Krimpen aan de Lek. Stuk voor stuk namen die overal voor kunnen komen.

Sterker nog: zelfs vernoemingen naar personen, bootsoorten en bloemen kunnen om het even waar voorkomen en zijn dan dus net zo zinloos als de 'algemene' namen van het kaliber Dorpsstraat, Ons Dorp. Een mooi voorbeeld is de Karel Doormanstraat. Die komt zowel in Bodegraven als in Rotterdam voor. En daarmee is het volgens jou een slechte naam? Ik denk dat dat wel meevalt.
Inderdaad. Dan zijn het juist straten als Hoofdstraat, Grote Markt, Zuidstraat die een verwijzing hebben naar een kenmerk van de straat (de ligging danwel fysieke eigenschappen). Daarmee zijn die naamgevingen juist heel plaatselijk gebonden. Meer dan gelijk welke benoeming naar iets of iemand, die inderdaad willekeurig zijn. Namen als Hoofdstraat en Grote Markt behoren trouwens tot de traditionele straatnamen. Dat is ook logisch, want als je een straat moet benoemen die geen naam heeft ga je vaak naar basale kenmerken verwijzen (zoals 'die brede straat' wat dat later vaak 'Bredestraat' werd). Of denk aan straten als 'Gentsesteenweg' (de weg lopende naar, inderdaad, Gent).

Het is pas in de 19de eeuw dat men straatnamen begon te vernoemen naar politici en beroemde personen. Eigenlijk een soort propaganda.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Ds79m » ma 14 dec 2015, 7:15

RSK schreef:Er is volgens mij nog nooit iemand in de verkeerde plaats uitgekomen omdat die straatnamen dubbel voorkomen.
Toch wel interessant in dat opzicht dat velen hier het als absoluut onwenselijk beschouwen als er naast de A6 in Flevoland ook nog een N6 in Limburg zou kunnen liggen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door RSK » ma 14 dec 2015, 8:43

^^ Hoewel ik daar persoonlijk geen moeite mee zou hebben, vind ik een routenummer toch wat anders dan een straatnaam. En gelet op het geringe aantal genummerde wegen in Nederland vind ik het een prima systeem om nummers maar één keer te gebruiken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door harry » ma 14 dec 2015, 17:24

RSK schreef:Er is volgens mij nog nooit iemand in de verkeerde plaats uitgekomen omdat die straatnamen dubbel voorkomen.
Dan valt tegen. Anders was dit bord niet nodig geweest:
SPOILER: TOON

Afbeelding
(Dit bord in Hoek van Holland is inmiddels verdwenen.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Wouter N14 » ma 14 dec 2015, 17:58

RSK schreef:Er is volgens mij nog nooit iemand in de verkeerde plaats uitgekomen omdat die straatnamen dubbel voorkomen.
Ik heb een keer een taxichauffeur in de Vogelbuurt van Leidschendam moeten duidelijk maken dat hij in de Vogelbuurt in Leidschenveen moest zijn :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Vinny » ma 14 dec 2015, 22:38

De Victory Boogie Woogietunnel is geen "simpele straatnaam". Het staat gewoon onder "grote projecten " op dit forum. Het gaat om een bijzonder belangrijk project dat waarschijnlijk veel gebruikt gaat worden in (interregionale) nieuwsberichten en in de verkeersinformatie. Het is dus belangrijk dat het een betere naam krijgt dan "Stadstunnel" of "Kerkstraatonderdoorgang", en het is belangrijk dat je als je de naam van de tunnel direct denkt aan "Den Haag". Ik vind de naam dan ook aanzienlijk beter en origineler.
ds79m schreef:Toch wel interessant in dat opzicht dat velen hier het als absoluut onwenselijk beschouwen als er naast de A6 in Flevoland ook nog een N6 in Limburg zou kunnen liggen.
We hebben wel twee Europapleinen in Nederland. Toevallig in Groningen en in Limburg. :facepalm:
Eigenlijk zou de richtlijn bewegwijzering zoiets niet mogen tolereren vind ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Rene » ma 14 dec 2015, 22:42

Vinny schreef:en het is belangrijk dat je als je de naam van de tunnel direct denkt aan "Den Haag"
Maak er dan maar de "Lekkeâh belangrèk"-tunnel van. Dan denk je direct aan Den Haag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 dec 2015, 22:45

Vinny schreef:We hebben wel twee Europapleinen in Nederland. Toevallig in Groningen en in Limburg. :facepalm:
Eigenlijk zou de richtlijn bewegwijzering zoiets niet mogen tolereren vind ik.
De één heeft geen knooppuntstatus meer en staat als zodanig niet eens aangegeven, de andere heeft nog wel de knooppuntstatus maar is nu al een gewone afrit en zal straks de naam Europaplein verliezen. :) Valt knooppuntnaamgeving eigenlijk onder bewegwijzering?

We hebben nog wel steeds twee VZP's die De Slenk heten, aan de A50 bij Oosterbeek en aan de A67 bij Helden. Maar daar zal weinig verwarring ontstaan. Opvallender is misschien wel dat aan diezelfde A67 twee opeenvolgende VZP's in de richting Antwerpen de namen Oeijenbraak en Oeienbosch hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Vinny » ma 14 dec 2015, 22:46

Het scheelt dat die nauwelijks gebruikt worden voor navigatie. Maar ik ben het met je eens dat de wegbeheerder aan de bel moet trekken en voor andere namen moet zorgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door RSK » di 15 dec 2015, 1:43

Rene schreef:
Vinny schreef:en het is belangrijk dat je als je de naam van de tunnel direct denkt aan "Den Haag"
Maak er dan maar de "Lekkeâh belangrèk"-tunnel van. Dan denk je direct aan Den Haag.
Lijt me de duidelijk dan: de Âhto-kokâh of de Óndâh-wègh. :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Wouter N14 » di 15 dec 2015, 10:17

^^ Dien ze in zou ik zeggen ;)

Serieus, Binckhorsttunnel was veel beter geweest. Herkenbare naam en het maakt ook duidelijk waar de weg voor dient: de Binckhorst bereiken zonder de A12 te belasten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Rene » di 15 dec 2015, 11:00

Of gewoon naar het stadsdeel: de Laaktunnel

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Wesso » di 15 dec 2015, 16:08

RSK schreef:
Rene schreef:Maak er dan maar de "Lekkeâh belangrèk"-tunnel van. Dan denk je direct aan Den Haag.
Lijt me de duidelijk dan: de Âhto-kokâh of de Óndâh-wègh. :top:
Sorry, maah als liefhebbâh van ut geschreive Haagse woâhd mot ik toch effe ingrèpe. Wie niet ken leize wat hieâh staat mot effe hagtop leize. Het is "lekkâh", "âhtau", "kaukâh" en "weg" is gewaun "weg". :top:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Kaaiman » di 15 dec 2015, 16:14

Net of ik Haagse Willy hoor. :rofl2:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door RSK » di 15 dec 2015, 16:56

Ik hoort het alweer: zo vaak als dat ik in Rotterdam kom, zo weinig komt ik in De Haag. Mot ik toch is dat 'Groen-Gele Boekie' aanschaften voordat ik een beetje mee ken lulle. B(
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Wouter N14 » di 15 dec 2015, 16:58

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Wesso » di 15 dec 2015, 17:13

^^ Auw, wat een misser is dat. :facepalm:
Uw tekst in het plat haags:
Ouduh wèven kunnuh niet autôhèden

Madhollander
dorpsstraat
Berichten: 199
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Madhollander » di 15 dec 2015, 21:38

RSK schreef:Âhto-kokâh
Hier moest ik gruwelijk hard om lachen. Schitterende Haagse vertaling voor het woord tunnel. :rofl2:

De laatste dagen meermaals in Den Haag geweest en het ook over de nieuwe tunnel gehad. Men noemt het nu vooral al de Binckhorsttunnel. De VBWtunnel werd meermaals in onvervalst Haags afgeschoten, ik zal de precieze reacties niet posten :shutup: .
Men krijgt er zeker aandacht mee maar niet louter positief.

@snelwegfreak
jij bent snel, ik zat nog te kijken wat er nou niet klopte en jij hebt hem al bewerkt :worship:
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op di 15 dec 2015, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Jackbauer1350 » di 15 dec 2015, 23:35

^^ Waarvoor denk je dat hij zo heet. Snel wijzigen en weg. Een echte forumfreak. :p

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Snelwegfreak » di 15 dec 2015, 23:38

Haha, I'm all over the place ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

Bericht door Wouter N14 » do 28 jul 2016, 23:27

Uitgebreid stuk over de Rotterdamsebaan in het AD van vandaag: Alles nu in teken van tunnelboor.
Momenteel zijn de bouwers vooral bezig in het Vlietzone-gebied, in de buurt van de Laan van Hoornwijck, familiepark Drievliet en golfvereniging Leeuwenbergh. Er graven wat kranen en tractoren en trucks voeren de grond af.

Startschacht
Het allerbelangrijkste doel hier de komende periode is de aanleg van een circa 18 meter diepe 'startschacht' voor de tunnel. Dat is een enorme betonnen bouwput waar uiteindelijk de tunnelboormachine in gezet wordt, die dan naar verwachting in januari 2018 begint met graven.
Terwijl er ruim een jaar gewerkt zal worden aan de startschacht, gaat vanaf oktober/november ook de (omgeving) van de voor Ypenburg en Rijswijk zo belangrijke Laan van Hoornwijck op de schop. ,,Een ingrijpende reconstructie'', oordeelt René de Ridder, disciplineleider grond en wegen bij de bouwcombinatie. ,,De laan wordt een viaduct waar de RoBa verdiept onderdoor loopt. We doen dit nu omdat er tijdens het boren veel transport van en naar de tunnelmond is en we zo ons werkverkeer en het gewone verkeer zo veel mogelijk van elkaar scheiden.''
In juli 2020 wordt de nieuwe weg opengesteld voor het verkeer.
Klinkt ver weg, maar al over 4 jaar zouden we er dus doorheen moeten kunnen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie