[N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Willem » za 20 mei 2017, 16:03

Krijg je dan een certificaat mee om aan te tonen dat je geslaagd bent voor de cursus "Rijden over de centrale as"?
En wordt de volgende stap soms dat het volgen van die cursus verplicht wordt om over de centrale as te mogen rijden?

Uiteraard begrijp ik dat verkeer in Friesland, logischerwijs, anders is dan in de Randstad. Daar is niets mis mee. Maar toch voelt dit aan als een weer verdergaande stap in de betutteling van de automobilist en het ervan uitgaan dat deze niet in staat is om zelf na te denken.

Los van de voorgaande emotie kun je, als het aanbieden van zo'n cursus kennelijk nodig is, van twee aannames uitgaan:
1) automobilisten zijn zo dom dat ze verkeersregels en alles daarom heen niet meer begrijpen
2) de inrichting van de Nederlandse wegen is zo onlogisch geworden dat er cursussen nodig zijn om automobilisten te laten zien hoe ze ermee om moeten gaan

Punt 2 is in Nederland een probleem aan het worden.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Steyn_E » za 20 mei 2017, 18:07

Mwah, het is niet verplicht ofzo. Wel zijn turborotondes inmiddels zo standaard dat men die toch zou moeten begrijpen. Hier in Veghel reed men in het begin ook nogal lomp over die dingen (ze hebben de rijbaanscheiding ook al vervangen omdat die totaal kapot was gereden) maar na een wenperiode van een jaar of twee was dat ook wel voorbij. Moet wel aangetekend worden dat die er al best lang liggen (2002/2003, sinds de A50 is aangelegd) en ook de eerste waren in de hele omgeving. Bij latere is dat nooit zo'n probleem geweest. Dus aangezien je toch ergens moet beginnen, dan maar hier. Went vanzelf.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » za 20 mei 2017, 20:36

Willem schreef:Krijg je dan een certificaat mee om aan te tonen dat je geslaagd bent voor de cursus "Rijden over de centrale as"?
En wordt de volgende stap soms dat het volgen van die cursus verplicht wordt om over de centrale as te mogen rijden?

Uiteraard begrijp ik dat verkeer in Friesland, logischerwijs, anders is dan in de Randstad. Daar is niets mis mee. Maar toch voelt dit aan als een weer verdergaande stap in de betutteling van de automobilist en het ervan uitgaan dat deze niet in staat is om zelf na te denken.

Los van de voorgaande emotie kun je, als het aanbieden van zo'n cursus kennelijk nodig is, van twee aannames uitgaan:
1) automobilisten zijn zo dom dat ze verkeersregels en alles daarom heen niet meer begrijpen
2) de inrichting van de Nederlandse wegen is zo onlogisch geworden dat er cursussen nodig zijn om automobilisten te laten zien hoe ze ermee om moeten gaan

Punt 2 is in Nederland een probleem aan het worden.
Dit is wel heel negatief uitgelegd.

Zie het meer als coaching/ondersteuning.
Het is vrijblijvend maar kan voor sommigen die daar behoefte aan hebben wel nuttig zijn.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door DjIdee » za 20 mei 2017, 20:53

Redelijk wat ervaringen met turbo rotondes her en der in het land, maar die met 3 rijstroken bij N356 / N355 (vanaf Burgum, richting Leeuwarden moest ik) moest ik ook even heel goed kijken hoe en wat... Of het nou de bebording was die het wat raar liet ogen, of het gebrek aan overzicht (ook met viaduct enzo), ik weet het niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Vinny » za 20 mei 2017, 21:04

Misschien ook wel deels gewenning, maar dat staat los van de turborotondes. Verder is autorijden in Friesland ook fijn omdat alles lekker ongecompliceerd is. In de Randstad is het met een veelvoud aan het verkeer en een veelvoud aan complexe verkeerssituaties ook gewoon vaak lastiger rijden. Die turborotondes zijn dan wat meer storend in het verkeersbeeld: je moet beter opletten. Aan de andere kant, de rotonde van Joure vind ik ook niet fijn om te rijden, maar dat onding gaat weg ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door mavas » zo 21 mei 2017, 11:09

Er zijn genoeg weggebruikers in Friesland die veel rijden in hun eigen omgeving, en maar sporadisch daarbuiten komen (dat is overigens buiten Friesland net zo. Die enkele keer vakantie rijdt men voornamelijk over snelwegen). Het is gewoon een feit dat er nauwelijks turborotondes in Friesland zijn, en zeker in de omgeving van de Centrale As. Zulke rotondes heb je gewoon niet veel, dus is het voor veel gebruikers in de omgeving een nieuw fenomeen. Daar mag best hulp bij geboden worden.

Overigens, ook buiten Friesland zie ik nog vaak genoeg mensen in de fout gaan op turborotondes. Zelfs een vriendin van mij die dagelijks op de weg zit, sneed laatst bij een turborotonde in Leiderdorp de bocht af.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 jan 2018, 23:52

Vanwege het succes van de Centrale As worden op de T-splitsing bovenaan het viaduct van de afslag Garyp van de N31 in de spits al een tijdje verkeersregelaars ingezet.

De provincie heeft nu besloten hier een rotonde aan te leggen ter bevordering van de veiligheid en doorstroming.

Bron en meer: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/7831 ... p-oplossen

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Beetle » ma 15 jan 2018, 21:54

Zal tijd worden. Er is op de N31 geen vluchtstrook en het verkeer stond soms stil op de hoofdrijbaan. Met een rotonde hoeft het afslaande verkeer in ieder geval niet meer te wachten op de auto's die van Eernewoude komen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Kaaiman » ma 15 jan 2018, 22:13

Een klaverlus aan de oostzijde zou beter zijn geweest voor de doorstroming en verkeersveiligheid. Maar gezien de intensiteiten waarschijnlijk niet direct nodig.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door sven_engelen » di 16 jan 2018, 11:39

Het beste zou zijn om afrit Nijega om te bouwen tot volwaardig trompetknooppunt ipv een rotonde. Kost wel wat meer maar daar heb je uiteindelijk ook meer aan.
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Coen Tunnel » di 16 jan 2018, 12:06

^^ Nergens voor nodig. Verkeer tussen Leeuwarden en de Centrale As gaat via :AS: Garyp en de N913. Bovendien is de aansluiting Nijega ook van belang voor de ontsluiting van Nijega en Oudega.

Ik heb ook niet de indruk dat de aansluiting Nijega enorme capaciteitsproblemen heeft.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door sven_engelen » di 16 jan 2018, 12:24

^^ Dat is juist het probleem. Verkeer gaat via Garyp en daardoor loopt het daar vast. Door afrit Nijega aantrekkelijker te maken dmv het ombouwen tot een trompetknooppunt is men sneller geneigd via Nijega te gaan ;)
Svenlo

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door DjIdee » di 16 jan 2018, 12:43

Als men dat had gewild, had men de weg Garyp - Sumar niet opnieuw aangelegd als autoweg.
Het is expliciet onderdeel van de Centrale As, juist omdat het een behoorlijk stuk omrijden is via Nijega (11 km vs 5km via Garyp)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Coen Tunnel » di 16 jan 2018, 18:03

sven_engelen schreef: di 16 jan 2018, 12:24^^ Dat is juist het probleem. Verkeer gaat via Garyp en daardoor loopt het daar vast. Door afrit Nijega aantrekkelijker te maken dmv het ombouwen tot een trompetknooppunt is men sneller geneigd via Nijega te gaan ;)
Niemand zal dat doen. Dat is nodeloos om, en zoals DjIdee al zegt, de N913 is een autoweg met Vmax 100 km/u en is opegwaardeerd als deel (zijtak) van de Centrale As (het staat niet voor niets in de topictitel genoemd), dus waarom zou je willen omrijden via Nijega? Het is niet dat we het over gigantische aantallen voertuigen hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Vinny » di 16 jan 2018, 23:23

Dit staat op de wegwijzers:
https://goo.gl/maps/Ce2n3GjBjD12
Het komt niet over als een belangrijke afrit, dus ik heb hem wel eens gemist ja. Vermoedelijk zijn er nog veel meer mensen. Dus wat Sven_Engelen zegt gebeurt al :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Coen Tunnel » di 16 jan 2018, 23:47

^^ Je linkt naar een Streetviewbeeld van :AS: Sumar op de N356. Daar ging het niet over. Het ging om de verkeersproblematiek bij :AS: Garyp (of is het nu Dokkum?) op de N31. En daar is niet zoveel mis met de doelenkeuze, en is het met doelen als Burgum en Dokkum toch wel duidelijk dat je hier een belangrijkere afrit nadert:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Kaaiman » wo 17 jan 2018, 7:50

Het volledig vermelden van het wegnummer N913 op alle wegwijzers had echter wel bijgedragen aan de attentiewaarde. Dokkum staat weliswaar bovenaan, maar plaatsnamen van plaatsjes als Earnewâld en Garyp leiden toch wel af, vind ik. Een wegnummer vermelden geeft toch aan dat het hier om een belangrijke verbinding gaat en niet een achterafstraatje om wat bebouwde kommen te ontsluiten.

Sowieso vind ik dat wegnummers van stroomwegen altijd vermeld dienen te worden. De N913 is nota bene een stroomweg. Als de N928 op de borden kan, dan de N913 toch zeker. Overigens zou een vermelding '(N356)' achter Dokkum hier ook niet misplaatst zijn.

In Scandinavië had men trouwens gewoon [N356] in onderbroken lijn aangegeven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 jan 2018, 8:10

De doelenkeuze bij Sumar gaat er vanuit dat verkeer vanuit het noorden richting Leeuwarden bij de ovonde bij Hurdegaryp al is afgeslagen, en vanuit het zuiden via Nijega rijdt.
Zou Heerenveen vanaf de N356 over Werpsterhoek niet 1km verder zijn geweest dan over Ureterpvallaat dan zou dat misschien een plaatsje hebben gekregen (al zou dit op de N913 en N31 dan nog wel moeten worden gecontinueerd).

De N913 vermelden is op zich wel een idee. Het vermelden van de N9xx reeks gebeurt inconsequent. Misschien heeft het hier wat met de lengte van de weg te maken dat het niet gebeurt. Het is jammer dat er bij Sumar niet een geschikt doel aan de noordwestrichting van de N31 te kiezen valt, want dat had meer gescheeld. Wergea zegt de gemiddelde onbekende niet veel meer dan Earnewâld.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door mavas » wo 17 jan 2018, 10:18

Vanuit het noorden vind ik het ontbreken van een grote bestemming naar de N31 toe wel een gemis. Ik heb zelf mogen ervaren dat ik de afrit voorbij ben gereden (dat heb ik wel eens eerder geplaatst op het forum). Vanuit het noorden is richting de Afsluitdijk/Harlingen sneller en comfortabeler via N356-N913-N31 dan via N356-N355.
Oplossing is het doel N31 gewoon bij een bestemming naar de afrit neer te zetten, of Leeuwarden gewoon nog een keer op de bewegwijzering te plaatsen.

Vanuit Leeuwarden gezien op de N31 vind ik de doelenkeuze wel prima, maar er is ook wel wat voor te zeggen om N31 ergens achter een bestemming te plaatsen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 jan 2018, 10:25

Dokkum-Harlingen is via de N31 niet alleen comfortabeler, maar (hoewel om) ook een fractie sneller als ik afga op routeplanners.

Vanuit systematisch oogpunt begrijp ik de keuze om Leeuwarden niet te vermelden, maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben om de stad hier toe te voegen (dan bij voorkeur wel alleen vanuit het noorden).
Het vermelden van Leeuwarden lijkt me sowieso beter dan het vermelden van N31. Daarmee zou namelijk makkelijk de indruk kunnen ontstaan dat rechtsaf ook de snelste route naar Drachten is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 jan 2018, 10:44

Kaaiman schreef: wo 17 jan 2018, 7:50Het volledig vermelden van het wegnummer N913 op alle wegwijzers had echter wel bijgedragen aan de attentiewaarde. Dokkum staat weliswaar bovenaan, maar plaatsnamen van plaatsjes als Earnewâld en Garyp leiden toch wel af, vind ik. Een wegnummer vermelden geeft toch aan dat het hier om een belangrijke verbinding gaat en niet een achterafstraatje om wat bebouwde kommen te ontsluiten.

Sowieso vind ik dat wegnummers van stroomwegen altijd vermeld dienen te worden. De N913 is nota bene een stroomweg. Als de N928 op de borden kan, dan de N913 toch zeker.
Akkoord, daar heb je zeker een punt.
mavas schreef: wo 17 jan 2018, 10:18Vanuit het noorden vind ik het ontbreken van een grote bestemming naar de N31 toe wel een gemis. Ik heb zelf mogen ervaren dat ik de afrit voorbij ben gereden (dat heb ik wel eens eerder geplaatst op het forum). Vanuit het noorden is richting de Afsluitdijk/Harlingen sneller en comfortabeler via N356-N913-N31 dan via N356-N355.
Oplossing is het doel N31 gewoon bij een bestemming naar de afrit neer te zetten, of Leeuwarden gewoon nog een keer op de bewegwijzering te plaatsen.
Of Harlingen hier al aangeven, als relevant N31-doel. Maar zonder Leeuwarden ziet dat er ook vreemd uit.

Je zou bij Quatrebras nog onderscheid kunnen maken tussen Leeuwarden (via de N355) en Leeuwarden-Zuid (via de N356). Dan kun je daarna gewoon weer Leeuwarden laten terugkomen op de N356 en N913.

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door VWCaddy » wo 17 jan 2018, 20:21

Of Sneek

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door ibodejoode » ma 22 jan 2018, 21:40

Schelpenpaadje schreef:Vanwege het succes van de Centrale As worden op de T-splitsing bovenaan het viaduct van de afslag Garyp van de N31 in de spits al een tijdje verkeersregelaars ingezet.

De provincie heeft nu besloten hier een rotonde aan te leggen ter bevordering van de veiligheid en doorstroming.

Bron en meer: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/7831 ... p-oplossen
Uit de LC van vandaag 22 jan: Gedurende 2 uur is er een drone ingezet boven de kruising. Uit analyse van de beelden is gebleken dat automobilisten te lang wachten met linksafslaan. Komt omdat door een bolling van het viaduct ze het verkeer vanaf het viaduct moeilijk zien aankomen. Daardoor ontstaat de file. Verkeersregelaars worden deze week vervangen door "stoplichten". Zal verkeerslichten bedoeld zijn! Bouw rotonde duurt nog even. Start na de zomer ook ivm kabels omleggen. Gereed einde van het jaar. In ieder geval goed idee om met een drone verkeersproblemen te analyseren.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » ma 22 jan 2018, 22:06

Het probleem bestaat inderdaad grotendeels uit beperkt zicht. Je hoeft geen drone in te zetten om daar achter te komen, de afslag gebruiken is genoeg. De vangrail op het viaduct maakt het niet makkelijker om het hoekje om te kijken. Behalve de bolling in het viaduct komt verkeer van die kant vanaf een lager gelegen rotonde die je vanaf de afrit niet kunt zien. Heb hier een paar jaar geleden al eens geklaagd bij de provincie, waarna volgens mij de vangrail iets is aangepast, maar het blijft niet ideaal. Met de rotonde hoef je straks in elk geval alleen nog links te kijken, dat zal vast iets helpen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door harry » di 23 jan 2018, 20:12

ibodejoode schreef: ma 22 jan 2018, 21:40"stoplichten". Zal verkeerslichten bedoeld zijn!
Stoplichten zijn die rode dingen aan de bovenkant. Als ze die aanleggen schrijven de richtlijnen voor dat er ook kruisingvrijmaaklichten en doorrijlichten aangelegd worden.
En dat heet dan samen verkeerslichten. :)

Ik wil maar zeggen: de term stoplichten is best te verdedigen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Boerenkool » wo 24 jan 2018, 19:59

Kunnen ze niet tijdelijk vast als tussenoplossing zo'n uitritspiegel neerzetten?

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Beetle » vr 26 jan 2018, 17:06

Als ik weer "verkeerslichten" zie, krijg je een pomp op je neus.


;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » do 01 feb 2018, 13:29

Ik weet niet of dit het beste topic ervoor is, maar neem dit maar even mee hierheen:
Pino schreef: wo 31 jan 2018, 21:17
Moerdijk vind ik zelf lastiger te duiden, want "verplicht rustpunt" Holwerd of "verplicht rustpunt" Lauwersoog hebben veel minder prominente vermeldingen. Wellicht lag dat vroeger anders natuurlijk.
Holwerd staat bewegwijzerd vanaf de A31 bij Stiens en ik meen ook op de N31 bij Burgum -maar dat is een nieuwer initiatief van de provincie. Lauwersoog staat al vrij lang bewegwijzerd vanaf Groningen. Zijn hoe dan ook afstanden waarop je dit soort kleine plaatsen doorgaans niet bewegwijzerd ziet. Die bewegwijzering hebben ze te danken aan het zijn van einddoel, wat ze weer te danken hebben aan dat veer (anders had men wel een wat grotere plaats ietsje stroomopwaarts gepakt).
harry schreef: wo 31 jan 2018, 21:54 Misschien heeft dat te maken met het feit dat Lauwersoog in die tijd nog helemaal niet bestond? :)
Schelpenpaadje schreef: wo 31 jan 2018, 22:38 ^^ Dit voorbeeld lijkt trouwens een mooi bewijs van hoe arbitrair dit kan zijn.

In Dokkum zie je zowel Holwerd als Ameland op de bewegwijzering, maar enkel Lauwersoog en geen Schiermonnikoog. Dat eiland verschijnt pas voor de poort van de veerhaven op de borden.

Ook vanaf de kant van Stiens en vanuit de provincie Groningen wordt wel de havenplaats maar niet het eiland vermeld (in en om Leeuwarden staan/stonden wel volgborden Ameland volg Stiens). Ameland duikt pas bij Holwerd zelf weer op.

Bij Harlingen staan op de A31 volgborden die Vlieland en Terschelling verwijzen naar Harlingen-Havens. De namen van de eilanden verschijnen pas vrij kort voor de bebouwde kom weer op de borden.
Dit lijkt op de situatie in Den Helder, waar Texel "pas" vanaf De Kooy wordt vermeld.

Bij de waddenveren lijken de havenplaatsen inderdaad als een soort eindpunt/netwerkdoel beschouwd te worden (of noem het een 'verplicht rustpunt' als je dat per se wilt) getuige ook hoe laat de eilanden zelf worden vermeld.
Grote uitzondering hierop is Ameland vanuit Dokkum. Of die uitzondering willekeur is, of dat er een logische reden voor is, dat is mij niet duidelijk.
Coen Tunnel schreef: wo 31 jan 2018, 23:00 ^^ Er zullen wellicht relatief veel mensen zijn die de auto meenemen naar Ameland. Bij Schiermonnikoog en Vlieland zal dat niet spelen, die zijn autovrij. En Den Helder en Harlingen zijn bekendere plaatsen die de doelen Texel en Terschelling goes afdekken.
Pino schreef: do 01 feb 2018, 9:51
Schelpenpaadje schreef: wo 31 jan 2018, 23:18Waarom Ameland dan wel al vanaf Dokkum maar niet vanaf Stiens? Voor beide geldt dat er vrij nieuwe bewegwijzering staat dus een nieuwe filosofie zou het verschil niet mogen zijn.
Bij Dokkum rijd je ook eerst richting Holwerd, als hoofddoel van een belangrijke uitvalsweg van de stad. Ameland komt daar pas in beeld wanneer je op de N356 zit. Die weg gaat ook door tot aan de veerhaven, dus dat is dan het einddoel van de N356. Benader je Holwerd vanaf Stiens/de A31, dan heb je om te beginnen al geen weg die doorgaat tot aan de veerhaven. En Holwerd fungeert op die route N398/N357 als einddoel, naast hoofddoelen als Stiens, Hallum etc. Beide lijken me redelijk standaard toepassingen van aloude hoofddoel-einddoel-principes. Met verschillend resultaat, gerechtvaardigd door de verschillen tussen de beide aanvliegroutes naar het veer naar Ameland.

Ik acht de kans trouwens redelijk aanwezig dat het doel Ameland of 'veer Ameland' nog wel wat verder gaat oprukken, als onderdeel van gedachten dat grote toeristische doelen beter bewegwijzerd zouden moeten worden. Maar dat soort toekomstmuziek hoort in deze oude doos-discussie natuurlijk niet echt thuis...
Sowieso blijf ik de bewegwijzering rondom Dokkum bijzonder vinden.

Op de N356 vanuit het zuiden wordt je voor Holwerd noordelijk om de stad gestuurd, over de ongenummerde Rondweg-Noord, terwijl je door hier linksaf te slaan 2km korter onderweg bent. Het verloop van het wegnummer N356 is een vraagteken. Er zit kijkend vanuit het zuiden sowieso een gat vanaf de rotonde met de N361. Op kaarten zijn de Murmerwoudsterweg en de Rondweg-West vervolgens nog genummerd als N356. Al is volgens Streetview het wegnummer N356 hier verdwenen (en kom je volgens de borden naar het noorden alleen in Dokkum). Op de volgende twee kruisingen (beelden juli 2017) blijkt dit zowel naar het noorden als het zuiden nog steeds N356 te zijn en komen we ook Holwerd weer tegen (maar geen Ameland). Pas waar de N356 linksaf slaat richting Holwerd verschijnt Ameland voor het eerst als 'einddoel' van de N356.

Het is allemaal vast uit te leggen, maar het is wel zoeken naar de juiste logica.
Ik kan er best inkomen dat vanaf de wegen naar Dokkum niet Dokkum, Holwerd én Ameland staan aangegeven. Maar als Ameland vanwege het einde van de N356 aan de veerdam het enige juiste einddoel voor de N356 is, waarom verschijnt dan eerst alleen Holwerd op de borden in plaats van Ameland?

Dat Ameland als 'eindpunt' van de N356 in Dokkum wel op de borden verschijnt, maar bij Stiens(/-Noord) niet omdat de veerhaven vanaf de N357 3km de hoek om ligt is een vrij puristische verklaring. Zeker als je bedenkt hoeveel van het verkeer naar Holwerd doorrijdt naar de veerboot.

Ik zie Ameland ook nog wel eens wat verder oprukken. Net als eventueel ook Schiermonnikoog, al is hier de keuze voor Lauwersoog beter uit te leggen vanwege de daar aanwezige haven en recreatie en het feit dat beiden halverwege de N361 liggen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 09 feb 2018, 10:00

De Gemeente Leeuwarden gaat aan de noordkant van de stad de bewegwijzering richting Drachten aanpassen. In plaats van de route Anne Vondelingweg -> Aldlânsdyk -> Drachtsterweg -> N31 wordt verkeer later dit jaar over de N355 en N356 naar de N31 bij Nijega gestuurd.

Bron: http://www.lc.nl/friesland/Route-Bilgaa ... 96332.html

Een logische ontwikkeling die inderdaad ook de route via het Drachtsterplein ontlast. Ik ken mensen uit Camminghaburen die dit al sinds de opening van de Centrale As doen omdat het sneller is.

Volgens het bericht gaat men nog in overleg met de provincie en RWS over bewegwijzering in omgekeerde richting. Wie weet verschijnt over een tijdje ook Leeuwarden-Noord bij de afslag Nijega komende vanuit Drachten. Al dan niet als routebord.

Als men toch in overleg gaat dan moet er sowieso ook gekeken worden naar de bewegwijzering op de N355. De gemeente kan verkeer voor Drachten wel de N355 opsturen maar dit wordt op dit moment nog niet gecontinueerd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door mavas » vr 09 feb 2018, 11:36

Klinkt als een goed plan. Nu ook nog even Leeuwarden-Noord vervangen vanuit Lauwersoog ipv Leeuwarden, en dan Leeuwarden via de N356-N913-N31 sturen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie