[N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door fleppenstein » vr 06 jan 2017, 5:24

Wat mij betreft mag je iemand 365 dagen per jaar het beste wensen toch ????

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Peter » vr 06 jan 2017, 7:40

Willem schreef:Morgen is het Driekoningen, maar zover ik het begrepen heb mogen nieuwjaarswensen nog tot 15 januari. De achtergrond en het hoe en wat ervan weet ik niet.
Driekoningen is het einde van het bijbelse kerstverhaal, dus die link is logisch voor het einde van de kerstperiode en de boom. Driekoningen is net als kerst ook op de plaats gezet van een heidense viering (einde Joel).

15 januari is volstrekt willekeurig (tot twee weken na nieuwjaar). Gelukkig is er nog Chinees, Hindu, Joods, Moslim, Orthodox en nog een trits nieuwjaren, die je kan vieren en gelukswensen.

Waarom 1 januari een paar dagen na de kortste dag valt is mij niet helemaal duidelijk. Komt al uit de tijd dat Nieuwjaar (voor Ceasar) nog op 1 maart gevierd werd en wellicht toevallig ook vastgelegd toen jaren nog over de seizoenen schoven.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Vinny » vr 06 jan 2017, 8:39

Ik vind het vreemd dat Nieuwjaarsdag niet samenvalt met Kerst. Het lijkt me dat de geboortedag van Jezus in de Christelijke traditie staat voor het begin van de jaartelling...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » vr 06 jan 2017, 8:58

Peter schreef:
Willem schreef:Morgen is het Driekoningen, maar zover ik het begrepen heb mogen nieuwjaarswensen nog tot 15 januari. De achtergrond en het hoe en wat ervan weet ik niet.
Driekoningen is het einde van het bijbelse kerstverhaal, dus die link is logisch voor het einde van de kerstperiode en de boom. Driekoningen is net als kerst ook op de plaats gezet van een heidense viering (einde Joel).
Talisman heeft inmiddels zijn bericht aangepast, want ik interpreteerde het zo, dat Willem niet de achtergrond wist van de problemen op de Centrale As. Waar deze draad uiteindelijk ook over gaat.

:)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Talisman
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 18:58

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Talisman » vr 06 jan 2017, 19:11

GuteFahrt schreef: Talisman heeft inmiddels zijn bericht aangepast, want ik interpreteerde het zo, dat Willem niet de achtergrond wist van de problemen op de Centrale As. Waar deze draad uiteindelijk ook over gaat.

:)
Klopt. Ik had het over een potentieel gebed zonder einde... met al die problemen tot dusver, met daarbij de vraag of dat misschien te voorbarig van mezelf was. Ik vond die vraag bij nader inzien behoorlijk retorisch, dus ik besloot het mild te houden in mijn bericht.

Maar...
Twee rijstroken aquaduct dicht om opborrelend water

BURGUM - Opborrelend water zorgt voor grote problemen in het aquaduct van Burgum. In de noordelijke bak, net buiten de tunnel van het aquaduct, komt aan beide kanten water omhoog. Dinsdag werd door de provincie Fryslân al een rijstrook afgezet (in noordelijke richting) en vrijdagochtend werd besloten om hetzelfde te doen voor het verkeer dat richting Drachten rijdt. De rijstroken naast de middenberm worden nu alleen gebruikt.
Het opborrelende water werd tijdens de jaarwisseling ontdekt en wat de exacte oorzaak is, is nog niet duidelijk.
Complete bericht:
Twee rijstroken aquaduct dicht om opborrelend water

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » vr 06 jan 2017, 23:26

^^ Ik heb de afzettingen afgelopen middag gezien. Geen hinder van gehad, maar hoop dat de problematiek verder binnen de perken blijft.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » di 10 jan 2017, 21:58

Nieuws:

http://www.omropfryslan.nl/nieuws/68897 ... weer-klaar
omrop fryslan (10-1-'17) schreef:Volgens Poepjes is het heel normaal dat een aquaduct een beetje lekt, helemaal net na een oplevering. De aannemer is er nu mee bezig. Die heeft nu nog tot 31 maart de tijd om het probleem helemaal onder controle te krijgen. Dit kost de provincie niets. Zulke zaken zitten nog in de garantieperiode, zegt Poepjes.
Geen zorgen, volgens onze gedeputeerde...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Jackbauer1350 » di 10 jan 2017, 23:45

^^ Meneer Poepjes zal toch zeker geen poep praten.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » wo 11 jan 2017, 1:09

^^ Het betreft een vrouw. Verder is het grapje gauw gemaakt ja... niet voor het eerst, ook hier niet. :hap:

In ieder geval is er bronvermelding. En wat voor één. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door harry » wo 11 jan 2017, 20:35

GuteFahrt schreef:Verder is het grapje gauw gemaakt ja...
Of anders deze:
GuteFahrt schreef:Volgens Poepjes is het heel normaal dat een aquaduct een beetje lekt
Daar had mijn oma ook last van. Dat het een beetje lekt. En ook van poepjes trouwens.
:duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » vr 20 jan 2017, 20:59

http://www.lc.nl/friesland/Oorzaak-lek- ... 34872.html

^Het probleem is nog niet opgelost.
LC schreef:Het lek in het Hendrik Bulthuis Akwadukt werd rond de jaarwisseling ontdekt. Het water komt uit een dilatatievoeg, die het uitzetten en krimpen van materialen moet opvangen. De provincie en aannemerscombinatie Nije Daam (Mobilis, Friso Civiel en Van Gelder) zijn al weken op zoek naar de oorzaak.
Deskundigen uit heel Nederland buigen zich over dit vraagstuk volgens het verhaal.
Voor de burger lijkt ieder aquaduct hetzelfde, maar in de praktijk is dit niet zo, zegt De Jong. Zo maakt het voor de uitvoering en de techniek nogal wat uit in welke grondsoort een aquaduct aangelegd wordt. Onderzocht wordt of er verschillen zijn tussen dit en andere aquaducten die het lekken kunnen verklaren.
Over een ruime maand is pas de officiële oplevering, het valt nog te bezien of de operatie tot een "lekkeloos" einde komt.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » vr 03 feb 2017, 11:53

Friesch Dagblad pakt uit met voorpaginanieuws. Leeuwarder Courant heeft een internetartikeltje.
LC schreef:IJzervlechters bij de Sintrale As hebben niet de beloning gekregen waarop zij recht hadden, blijkt uit nieuw onderzoek.

(...)

inspecteurs komen tot de conclusie dat een aantal ijzerwerkers niet conform de regels is betaald.

(...)

Het uitzendbureau was donderdag telefonisch niet bereikbaar voor commentaar.
Artikel van Friesch Dagblad (FD) van vandaag:

Schijn-zzp'ers en te lage lonen bij Sintrale As

-Inspectie SZW: wel degelijk misstanden op bouwplaats

Leeuwarden|Bij de bouw van de Sintrale As rond Burgum heeft de arbeidsinspectie misstanden aangetoond bij de betaling van personeel.. IJzervlechters die als zzp'er aan de slag waren, blijken in een verkapt dienstverband te hebben gewerkt. Van zelfstandigheid was geen enkele sprake. Andere ijzervlechters werden door uitzendbureaus fors onderbetaald.

Dat blijkt uit lijvige rapporten van de Inspectie SZW van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid., die het FD heeft ingezien. Vier bedrijven worden betiteld als niet-nalever van de cao.

In juni vorig jaar kwam vakbond FNV na eigen onderzoek op de bouwplaats tot vergelijkbare conclusies. De provincie Fryslân en hoofdaannemer Nije Daam- een combi van Friso Civiel, Mobilis & Van Gelder- wilden daarop eerst eigen onderzoek doen naar de beweringen. Daaruit zijn geen misstanden naar voren gekomen, zo meldden Gedeputeerde Staten (GS) eind vorig jaar. Nu blijkt het toch anders te zijn.

(...)

We zijn heel blij met de bevestiging van ons eigen onderzoek. We willen nu heel graag dat de provincie verantwoordelijkheid neemt en snel voor correcte nabetaling zorgt", zegt Margreet Pasman, bestuurder bij FNV Bouw. "Het is van groot belang dat er een gelijk speelveld is en dat iedereen verdient wat hij hoort te verdienen. Het kan niet dat opdrachtgevers en werkgevers geld van de werknemers in eigen zak steken."

De vakbond heeft ook de werkgevers van de ijzervlechters gesommeerd de nabetalingen te doen. Zij moeten binnen twee weken reageren, anders volgen juridische stappen. Staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) is gevraagd de kwaadwillende werkgevers aan te pakken die schijnzelfstandigen aan het werk hadden.

Volgens de vakbond hebben de betreffende twintig veelal buitenlandse ijzerwerkers ten minste negen maanden aan de Sintrale As gewerkt. De schijnzelfstandigen werkten voor gemiddeld twintig euro per uur. In de praktijk fungeerden ze als vaste krachten, van zelfstandigheid was geen sprake. Volgens FNV kost een ijzerwerker in vaste dienst of een correct betaalde uitzendkracht 37,90 euro per uur aan werkgeverskosten.\

Bouwhulpen

Uitzendkrachten werden betaald als bouwhulpen, terwijl er ijzervlechters aan de slag waren met acht, elf en veertien jaar ervaring, zo verklaarden ze tegen de arbeidsinspectie. Ook werden andere arbeidsvoorwaarden uit de cao Bouw en Infra niet betaald. Zo zouden reisuren moeten worden vergoed, maar konden de schijnzelfstandigen zelf opdraaien voor de brandstof en reistijd vanaf Den Haag en verder.

(...)
Het artikel is nog veel langer (!) maar hier heb je de kern te pakken...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » wo 08 feb 2017, 9:26

Artikel in de LC over wegverlichting in het algemeen en langs de Centrale As in het bijzonder:

http://www.lc.nl/friesland/Sintrale-As- ... 83620.html

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » za 18 mar 2017, 0:58

Gisteren met het mooie lenteweer 'toevallig' in de buurt als onderdeel van een fietstocht door de Friese Wouden.

Daarbij wat foto's gemaakt vanaf voornamelijk een viaduct (Hillamaweg) over de Centrale As aan de westkant van Bergum/Burgum.

22 pics in het album op een rij:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 8080275364

:arrow: Afbeelding
^Het blauwe onderbroken lijntje is het fietsviaduct. De rode lijn een bypass die in gebruik was voor autoverkeer Suawoude/Suwâld-Bergum tot de nieuwe verbindingsweg klaar was (Gaestmabuorren). Beetje verlegd en anders op elkaar aangesloten, dat werk.

Een paar pics uitgelicht:

1.Veel witte bordjes heden ten dage in de provincie met dergelijke teksten. Hoewel hier diep in "Fries" Friesland (de Wâlden) tekst "gewoon" in het Nederlands
Afbeelding

2.Zie daar, er staan er nog een paar meer (en ook elders langs het traject)...
Afbeelding

3.De ex-bypass (oostkant). Taak zit er al een tijdje op. Uiterst rechts bebouwde kom Bergum
Afbeelding

4.Dat lijkt me duidelijk
Afbeelding

5.Overzichtsplaatje kijkrichting noord. Eerstvolgende wat je tegenkomt is superovonde Quatrebras (ongelijkvloerse aansluiting 2x2 N355/N356)
Afbeelding

6.Kijkend ri. zuiden met links aan de horizon de "skyline" van industriegebied Bergum aan het Prinses Margrietkanaal
Afbeelding

7.Met wat zoom. Van voor naar achter resp. viaduct Gaestmabuorren (OWN verbinding), H. Bulthuis aquaduct en dan :AS: Bergum (Gariperhoeke)
Afbeelding

8.Daar dus
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door mavas » za 18 mar 2017, 17:19

Prachtig fotomateriaal! Het weer zat goed mee.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » zo 19 mar 2017, 10:06

Klopt ja. :) Pluk de dag zeggen ze dan. Heb ik gedaan. ;)

Hier zijn nog wat meer foto's van infrastructuur in Bergum en omstreken.

Nog een kleine correctie trouwens:
ik schreef:6.Kijkend ri. zuiden met links aan de horizon de "skyline" van industriegebied Bergum aan het Prinses Margrietkanaal
Strikt genomen zal dit alles wel tot Suameer gerekend worden, daar deze industrie zich aan de zuidkant van het kanaal bevindt.
Op de borden staat eenvoudig weg "Zuid" als benaming van de bedrijvigheid.

Op de één of andere manier geen last gehad van onaangename geuren terwijl ik er langs fietste. Zo'n fabriek daar kan dat nogal eens produceren en dat is dan waar Suameer/Sumar bekend om staat. :ziek: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op zo 19 mar 2017, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » zo 19 mar 2017, 10:12

Grappig dat de industrie in Sumar wordt aangeduid als Zuid terwijl het toch echt aan de noordkant van dat dorp ligt ;)

In Google Maps wordt het terrein trouwens aangeduid als Burgum Sumar.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » zo 19 mar 2017, 10:27

^^ Ik zie het ja. :)

Als je trouwens die bedrijventerreinen op de wegwijzers ziet:

Afbeelding

Voor "Bergum- West" sturen ze je 'doodleuk' over de Centrale As (Quatrebras), waarna je terug moet naar het oude kruispunt Quatrebras, om vervolgens nog een paar kilometer over de ex-N356 te rijden.

:feestjeja:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » za 25 mar 2017, 0:40

Vandaag (is alweer gisteren) stukje Centrale As gereden. Tussen Suameer en Nijega was aan beide kanten slechts één rijstrook beschikbaar. Men was ondere andere boompjes aan het planten.

De weekendstremming bij Bergum is ingegaan. Dat zal meer te maken hebben met werkzaamheden op de nieuwe verbindingsweg tussen :AS: Bergum/Suameer en Bergum (incl. 'nieuwe' brug) dan de rotonde in Bergum die er is gekomen ten koste van de VRI. Die is namelijk al klaar en berijdbaar.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door jms » wo 29 mar 2017, 0:17

Wat is volgens jullie tegenwoordig de beste/snelste route van Sumar naar kp. Heerenveen e.v.? Ik heb het idee dat het via Leeuwarden of Drachten bijna niets verschild.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 mar 2017, 8:04

^^ Via Drachten is net iets korter en ook sneller (maar het zal hooguit 1-2 minuten schelen) en helemaal 2x2, via Leeuwarden heeft het voordeel dat je niet bij een klaverblad door een lusje hoeft. Als ik die kant op ga rij ik zelf via Drachten, maar het is niet zo dat de route via Leeuwarden nou beduidend minder is. Doe wat je zelf het fijnste vindt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Chris » wo 29 mar 2017, 9:55

Het voordeel van de N31-A32 is dat die route rustiger is, de A7 is vaak wat drukker. Het scheelt volgens Google Maps maar 1,4 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » wo 29 mar 2017, 10:44

Er was al eens iets gezegd over dit type weg en dit type wegprofiel. Zie hier het nieuws van gisteren:

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/55000/ ... nodig.html

:mrgreen:

Volgens het artikeltje is het bij Dokkum. Dat klopt, het betreft 't 1x2 gedeelte (Dokkum-Noord <-> Dokkum-Zuid). Daar staan Vmax 70 borden al sinds de openstelling. Nu komt dan de aap uit de mouw...

Wat reacties (laat zich raden):
Goedkoop is duurkoop.eerst al datum op aquaduct verkeerd gemonteerd onder het mom van "grapje" dan Lekkende aquaduct dan lantaarns die op de ovonde na 1 briesje al omvallen allemaal nu dit weer. Whats next??
als ze toch gaan verbreden, leg er dan een vluchtstrook naast, en maak er de A356 van!
De krant pakt eveneens weer groot uit met de misstanden qua onderbetaling uitzendkrachten en zo. Dat is nog steeds niet opgelost volgens de regionale media. De landelijke politiek is het ook niet ongemoeid gebleven.


edit: als je die laatste gequote reactie serieus neemt, dat kun je wel vergeten. Zoals Chris al eens constateerde: die bouwmethode met folieconstructies/polders is heel mooi maar heeft voor en nadelen. De Centrale As heeft aanzienlijke stukken met een dergelijke bouwmethode.

Afbeelding

^Mijn "bordjes foto" van een paar weken geleden gemaakt bij Bergum (waar op staat dat je niet mag graven). Tussen Quatrebras en Veenwouden/Zwaagwesteinde zie je zulke bordjes ook naast de weg staan tot zover het oog reikt. Bovendien zijn er ook geen ruimtereserveringen bij de kunstwerken aangebracht. :idea:

edit2: hier het laatste uitvoerige nieuwsbericht vanuit de projectorganisatie zelf:

http://www.decentraleas.nl/nieuws-en-pu ... bij-dokkum
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Vinny » wo 29 mar 2017, 19:33

De krant pakt eveneens weer groot uit met de misstanden qua onderbetaling uitzendkrachten en zo. Dat is nog steeds niet opgelost volgens de regionale media. De landelijke politiek is het ook niet ongemoeid gebleven.
Dat stond ook in de Trouw deze week. Het is ook door de landelijke media opgepakt dus. Hopelijk gaat men er nog wel achteraan want het heeft er alle schijn van dat er met frauduleuze financiële constructies is gewerkt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door koploper » vr 19 mei 2017, 22:46

Uit de LC van vandaag (19/5): De provincie Fryslan gaat (niet lachen) een cursus aanbieden om mensen op weg te helpen op de nieuwe Sintrale As. Er zijn blijkbaar nogal vrij veel mensen die zich onprettig voelen aan en op de As. Er is een theoretisch deel en een praktijkdeel. De theorie spitst zich o.a. toe op de ovondes waar het blijkbaar vaak misgaat, met als belangrijkste vraag: 'welke kant moet je op'

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 19 mei 2017, 22:53

Ik las het ook ja. Er gaat een wereld open voor de mensen daar ;)

Als je dit soort grappen ziet is het geen overbodige luxe:
Link

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Rene » vr 19 mei 2017, 22:55

Afgelopen dinsdag heb ik de Centrale As een keer volledig heen-en-weer gereden.
Wat mij opviel was een bijzonder stukje geleiderail tussen de N31 en Bergum.
Navraag gedaan en wat blijkt: het is speciale geleiderail die moet voorkomen dat overstekend wild erin verstrikt raakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Coen Tunnel » za 20 mei 2017, 0:20

^^ Interessant. :) Mooi dat daar rekening mee is gehouden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Vinny » za 20 mei 2017, 10:51

Die turborotondes zijn natuurlijk ook wel vervelend als je er geen ervaring mee hebt. De exemplaren op de N 57 van Rotterdam naar Zeeland vind ik zelf ook verwarrend bijvoorbeeld. Bij de Centrale As heb ik er minder moeite mee. Staat wel goed aangegeven vind ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door mavas » za 20 mei 2017, 13:02

koploper schreef:Uit de LC van vandaag (19/5): De provincie Fryslan gaat (niet lachen) een cursus aanbieden om mensen op weg te helpen op de nieuwe Sintrale As. Er zijn blijkbaar nogal vrij veel mensen die zich onprettig voelen aan en op de As. Er is een theoretisch deel en een praktijkdeel. De theorie spitst zich o.a. toe op de ovondes waar het blijkbaar vaak misgaat, met als belangrijkste vraag: 'welke kant moet je op'
Het verbaast me eigenlijk niet. Turborotondes of die ovonde met voorsorteerstroken komen nog nauwelijks voor in Friesland, dus het lijkt me onbekendheid daarmee. Dat gaat na een paar wel goed.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie