[N018] N18 Varsseveld - Enschede

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Kaaiman » di 22 aug 2017, 15:10

Wat is er logisch aan één wegnummer van Rotterdam via Zevenaar naar Enschede? Beide wegvakken bedienen (straks) totaal verschillende verkeersstromen: internationaal verkeer op de A15 (TEN-T kernnetwerk) en regionaal verkeer op de A/N18. Doorgaand verkeer naar Twente neemt voornamelijk de A1.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Coen Tunnel » di 22 aug 2017, 15:16

Schelpenpaadje schreef:Probleem is een groot woord. De doorgetrokken A15 en de (nieuwe) A18 vormen, ondanks de onderbreking en TOTSO's, een logische route van (zuid)west naar (noord)oost.
Naar Doetinchem of Winterswijk ja, maar voor welke andere relaties dan? Van Rotterdam, Gorinchem of Tiel naar Almelo, Hengelo of Enschede ben je nog steeds sneller bij een route die over de A1 gaat. Goed, voor Enschede zal vanaf pak 'm beet alles ten oosten van Gorinchem A15-A18-N18 straks niet veel langzamer zijn (maar ook niet sneller en sowieso minder comfortabel), maar dat is het dan ook. Voor al het andere doorgaand verkeer heeft de A18/N18 weinig nut, en zeker zolang er nog delen met 1x2 rijstroken in die weg zitten moet je daar ook niet te veel doorgaand verkeer over geleiden. De netwerkrelatie Arnhem<->Hengelo wordt gewoon (terecht) over de A50 en A1 geleid.

Leuk dat de A15 naar Zevenaar wordt doorgetrokken, en dat de N18 een upgrade krijgt tussen Groenlo en Enschede, maar tussen Varsseveld en Groenlo blijft het een karrenspoor door de Achterhoek. En tussen :KP: Oud-Dijk en Enschede zal de A18/N18 toch vooral een regionaal karakter blijven houden. De belangrijkste weg van de Achterhoek, maar niet een doorgaande verbinding van nationaal belang. Daar verandert niet zoveel aan als je het nummer van 18 naar 15 verandert.
Aangezien deze wegen administratief nog steeds één zijn is het toch niet zo gek die optie te overwegen?
Maar wat is het voordeel van omnummering dan? Er is ooit bewust voor gekozen om dat stuk weg om te nummeren in A18/N18, en dat het administratief rijksweg 15 is zegt dan niet zoveel. Dat staat immers niet op de borden, zoals er wel meer administratieve nummers niet op de borden staan omdat ze administratief zijn en niet bedoeld voor de geleiding van verkeer.

Omnummeren omdat wegen administratief danwel fysiek één zijn klinkt heel leuk, en als ik dingen zou mogen aanpassen kan ik ook genoeg bedenken, maar het gaat gepaard met kosten. Het is niet voor niets dat het niet vaak gebeurd, zelfs niet meer als rijkswegen aan de provincie worden overgedragen (zie N34, N46, N69).
De A4 heeft een gat van 35km met TOTSO's en daar hoor ik ook niemand over klagen.
Volgens mij is hier op het forum de nodige discussie daarover geweest. En dat het daar gebeurt betekent nog niet dat we nieuwe soortgelijke situaties moeten creëren.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Schelpenpaadje » di 22 aug 2017, 15:34

Lekkere Kwal schreef:^^ er is mede afgezien van een directe verbinding tussen beide delen omdat de verkeerstroom tussen Twente en de A15 niet bijzonder groot was. Dan help je dus ook niet een bijzonder grote doelgroep door alsnog de nummering door te trekken. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de A50 bij Arnhem of de A58 bij Breda.
De vastgestelde knooppuntvormen staan hier niet ter discussie. Hoe deze zijn vastgesteld hoeft andere stickers op de borden echter niet uit te sluiten.
Kaaiman schreef:Wat is er logisch aan één wegnummer van Rotterdam via Zevenaar naar Enschede? Beide wegvakken bedienen (straks) totaal verschillende verkeersstromen: internationaal verkeer op de A15 (TEN-T kernnetwerk) en regionaal verkeer op de A/N18. Doorgaand verkeer naar Twente neemt voornamelijk de A1.
Wat is er logisch aan één wegnummer van Amsterdam via Sneek en Groningen richting Bremen? Of een A9 die vanaf Diemen zuidelijk langs Amsterdam naar Alkmaar loopt?

Je kunt de waarde en logica van een wegnummer niet uitsluitend bepalen door te kijken naar het beginpunt en eindpunt. De A15 is één van de langere snelwegen van ons land en bedient straks alleen maar méér verschillende verkeersstromen. Zowel over korte afstanden (zoals Nijmegen-Doetinchem) als grotere afstanden (zoals Rotterdam-Enschede).

Dat de A1 de enige weg naar Twente is, is nogal een randstedelijke visie ;)


Overigens verwacht ik helemaal niet dat die omnummering gaat plaatsvinden. Laat staan dat ik er zelf erg voor ben. Wel ben ik er in het algemeen vóór om na verloop van tijd voor- en nadelen van een eerder besluit nog eens te overwegen. Als iemand de vraag stelt of er iets gedaan moet worden aan de afwijking tussen het administratief wegnummer en dat op de bewegwijzering op de A18/N18 dan zou ik een omnummering daarbij niet automatisch uitsluiten, zeker op een moment dat een directere verbinding tussen beide wegen in de pijplijn zit. Dat was eigenlijk alles, maar mooi te lezen dat jullie het enige juiste antwoord op zo'n herijking al weten :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Coen Tunnel » di 22 aug 2017, 15:41

Schelpenpaadje schreef:
Kaaiman schreef:Wat is er logisch aan één wegnummer van Rotterdam via Zevenaar naar Enschede? Beide wegvakken bedienen (straks) totaal verschillende verkeersstromen: internationaal verkeer op de A15 (TEN-T kernnetwerk) en regionaal verkeer op de A/N18. Doorgaand verkeer naar Twente neemt voornamelijk de A1.
Wat is er logisch aan één wegnummer van Amsterdam via Sneek en Groningen richting Bremen? Of een A9 die vanaf Diemen zuidelijk langs Amsterdam naar Alkmaar loopt?
Dat er andere onlogische wegnummers zijn rechtvaardigt nog niet het (her)invoeren van het nummer A15/N15 voor de verbinding tussen :KP: Oud-Dijk en Enschede. Dat is toch wel het slechtste argument denkbaar: "Ja, maar elders in Nederland zijn ook onlogische wegnummers."
Je kunt de waarde en logica van een wegnummer niet uitsluitend bepalen door te kijken naar het beginpunt en eindpunt. De A15 is één van de langere snelwegen van ons land en bedient straks alleen maar méér verschillende verkeersstromen. Zowel over korte afstanden (zoals Nijmegen-Doetinchem) als grotere afstanden (zoals Rotterdam-Enschede).
Nee, zo'n verkeersstroom over langere afstand zal niet op de A15 tussen :KP: Oud-Dijk en Enschede rijden. Rotterdam-Enschede zal gewoon over de A20-A12-A27-A28-A1-A35 gaan. Al loopt de A15 straks tot aan Zevenaar en ligt er het nieuwe tracé van Groenlo tot Enschede, dan nog blijft de route via Utrecht sneller.
Dat de A1 de enige weg naar Twente is, is nogal een randstedelijke visie ;)
Het is in ieder geval de enige fatsoenlijke weg met voldoende capaciteit en een interregionale functie, samen met de N36 vanuit het noorden. Rijkswegen als de A18/N18 en N35 vervullen toch vooral een regionale functie.
Dat was eigenlijk alles, maar mooi te lezen dat jullie het enige juiste antwoord op zo'n herijking al weten :top:
Er is niet één juist antwoord en er gebeuren soms toch onverwachte dingen, maar ik zie het nut er niet van in om geld uit te geven voor een omnummering die eigenlijk niks brengt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Lekkere Kwal » di 22 aug 2017, 16:47

Schelpenpaadje schreef:
Lekkere Kwal schreef:^^ er is mede afgezien van een directe verbinding tussen beide delen omdat de verkeerstroom tussen Twente en de A15 niet bijzonder groot was. Dan help je dus ook niet een bijzonder grote doelgroep door alsnog de nummering door te trekken. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de A50 bij Arnhem of de A58 bij Breda.
De vastgestelde knooppuntvormen staan hier niet ter discussie. Hoe deze zijn vastgesteld hoeft andere stickers op de borden echter niet uit te sluiten.
Ik heb het niet over de knooppuntvorm, ik heb het letterlijk over de kleine verkeersstroom tussen A15 en A18. Er is dus geen serieuze doelgroep die je ermee helpt om door te nummeren.

Er zijn ook wel meer voorbeelden van vroeger doorlopende rijkswegennummers die tegenwoordig zijn opgeknipt, dus ook dat vind ik geen argument om nu opeens de RW15 tot aan Enschede te herstellen.
Overigens verwacht ik helemaal niet dat die omnummering gaat plaatsvinden. Laat staan dat ik er zelf erg voor ben.
Je zou zo de politiek in kunnen met zo'n draaikont ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Schelpenpaadje » di 22 aug 2017, 17:03

Coen Tunnel schreef:Nee, zo'n verkeersstroom over langere afstand zal niet op de A15 tussen :KP: Oud-Dijk en Enschede rijden. Rotterdam-Enschede zal gewoon over de A20-A12-A27-A28-A1-A35 gaan. Al loopt de A15 straks tot aan Zevenaar en ligt er het nieuwe tracé van Groenlo tot Enschede, dan nog blijft de route via Utrecht sneller.
Voor vrachtverkeer is de route A15-A325-A12-A18-N18 in snelheid vergelijkbaar, misschien zelfs sneller en in elk geval iets korter. Zowel voor vrachtverkeer als personenauto's kan het een waardevol alternatief zijn, bijvoorbeeld bij files en calamiteiten rondom Utrecht. Voor verkeer ten zuiden van de A15 is de A15 sowieso interessanter dan de A1.
Lekkere Kwal schreef:Je zou zo de politiek in kunnen met zo'n draaikont ;)
Volgens mij ga ik zelf over wat ik vind en waarom ik iets zeg :hap:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Lekkere Kwal » di 22 aug 2017, 17:07

Schelpenpaadje schreef:Volgens mij ga ik zelf over wat ik vind en waarom ik iets zeg :hap:
Zeg ik dan van niet :s

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Coen Tunnel » di 22 aug 2017, 17:55

Schelpenpaadje schreef:Voor vrachtverkeer is de route A15-A325-A12-A18-N18 in snelheid vergelijkbaar, misschien zelfs sneller en in elk geval iets korter.
Die enorme stromen vrachtverkeer naar Enschede... Want achterland is er verder niet. Naar de Duitse A30 en verder gaat vrijwel alles al via de A1. Dat zal ook wel zo blijven als de A15 is doorgetrokken.
Zowel voor vrachtverkeer als personenauto's kan het een waardevol alternatief zijn, bijvoorbeeld bij files en calamiteiten rondom Utrecht.
Gezien het feit dat de huidige N18 al 15.000-20.000 mvt/dag verwerkt is er nou ook weer niet heel veel restcapaciteit aangezien er maar 1x2 rijstroken zijn (of 2x1 straks op het nieuwe deel). Een echt realistisch alternatief is het dus niet; in ieder geval niet iets dat je zou aangeven op de DRIP's en de verkeersinformatie op de radio, want dan loopt de N18 binnen no time vast. De N18 heeft simpelweg de capaciteit niet, dus hoeft hij niet als een prominente route voor doorgaand verkeer bewegwijzerd te worden. En het rechtvaardigt ook geen omnummering naar A15/N15. Dat suggereert een goede doorgaande route die samenhangt met de rest van de A15, terwijl dat niet het geval is.
Voor verkeer ten zuiden van de A15 is de A15 sowieso interessanter dan de A1.
Ik denk eerder dat je dan praat over twee routes die qua reistijd min of meer gelijkwaardig aan elkaar zijn, waarbij eentje volledig snelweg is en de andere niet. En dan nog zal het omslagpunt bij Enschede liggen, voor Hengelo zal de A1 al meer voor de hand liggen.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Naturist » di 22 aug 2017, 20:17

Coen Tunnel schreef:^^ Dat is het oplossen van een niet-bestaand probleem.

Zeker met een dubbele TOTSO zie ik er weinig heil in om het routenummer 15 door te trekken over de A18/N18.
A59 heeft op de rondweg ''s-Hertogenbosch toch ook een dergelijke constructie? Is toch prima?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Vinny » di 22 aug 2017, 21:17

Het is kunstmatig een zo lang mogelijk nummer creëren. Ik ben daar geen voorstander van, zeker niet omdat we in Nederland nog best wel wat "vrije plaatsen" voor tweecijferige routenummers over hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Coen Tunnel » di 22 aug 2017, 21:37

Naturist schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Dat is het oplossen van een niet-bestaand probleem.

Zeker met een dubbele TOTSO zie ik er weinig heil in om het routenummer 15 door te trekken over de A18/N18.
A59 heeft op de rondweg ''s-Hertogenbosch toch ook een dergelijke constructie? Is toch prima?
Prima vind ik een groot woord. Het werd gedaan zodat er voor Oss-Den Bosch niet een nieuw antwoord hoefde te komen na de opening van de A50 Oss-Eindhoven. Je had voor Oss-Den Bosch ook de A55 kunnen kiezen bijvoorbeeld.

Maar daar was er een reden voor de omnummering, omdat de A50 werd verlegd naar Eindhoven en de oude A50/N50 dus wel omgenummerd moest worden. Bij de A18/N18 is zoiets niet van toepassing.

Daarnaast wordt de A59 bij Den Bosch enkel over de parallelbanen geleid, doorgaand verkeer op de A2 wordt dus niet geconfronteerd met een dubbelnummering.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Jackbauer1350 » di 22 aug 2017, 21:41

Coen Tunnel schreef:
Maar daar was er een reden voor de omnummering, omdat de A50 werd verlegd naar Eindhoven en de oude A50/N50 dus wel omgenummerd moest worden. Bij de A18/N18 is zoiets niet van toepassing.
Dat stuk tussen knp Paalgraven en Eindhoven had ook het nummer A75 kunnen krijgen. Dan had de A50 naar Den Bosch zo kunnen blijven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Vinny » di 22 aug 2017, 21:44

Volgens mij ging Rijkswaterstaat er vanuit dat de belangrijkste verkeersstroom Nijmgen-Eindhoven e.v.v. zou zijn (of worden) en dat het daarom logisch was om de twee snelwegen onder één nummer te laten vallen. Daar valt natuurlijk wat voor te zeggen. In het geval van de "18" lijkt me daar geen sprake van. Overigens is sinds het aangeven van het wegnummer op hectometerbordjes ook het omnummeren zelf een stuk kostbaarder dan vroeger.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door nederland24 » di 22 aug 2017, 22:17

De A18/N18 zou pas echt een bovenregionaal kunnen krijgen als de A18/N18 wordt doorgetrokken naar de A1.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Schelpenpaadje » di 22 aug 2017, 22:29

^^ Met welk doel?

In westelijke richting leidt de A35 al naar de A1.

Richting Duitsland zou een upgrade van de route N35-B54 meer zin hebben dan een doorgetrokken A18/N18.
Via BAB31 kun je dan in Duitsland vrij makkelijk en comfortabel door naar het noorden en het oosten. Tegelijk biedt je vanaf de A1 een nieuwe route Duitsland in voor meer zuidelijke bestemmingen en bij calamiteiten. 2+2 tot aan BAB1 bij Münster zou helemaal u luxe zijn. Alleen Oldenzaal en Nordhorn profiteren hier niet echt van, maar om nu puur daarvoor een heel nieuw tracé te gaan ontwikkelen...
Al zie ik dit alles er gezien de intensiteiten voorlopig niet van komen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Coen Tunnel » di 22 aug 2017, 23:22

nederland24 schreef:De A18/N18 zou pas echt een bovenregionaal kunnen krijgen als de A18/N18 wordt doorgetrokken naar de A1.
Ik zie maar een beperkte toegevoegde waarde en het is zonde van het landschap tussen Hengelo en Enschede.
Schelpenpaadje schreef:Richting Duitsland zou een upgrade van de route N35-B54 meer zin hebben dan een doorgetrokken A18/N18.
Via BAB31 kun je dan in Duitsland vrij makkelijk en comfortabel door naar het noorden en het oosten. Tegelijk biedt je vanaf de A1 een nieuwe route Duitsland in voor meer zuidelijke bestemmingen en bij calamiteiten. 2+2 tot aan BAB1 bij Münster zou helemaal u luxe zijn.
Dat zou heel mooi zijn, maar ik ben bang dat dat voorlopig toekomstmuziek blijft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Vinny » wo 23 aug 2017, 7:06

De N 18 wordt ook niet eens in zijn geheel 2x2..., het lijkt me dat daar de focus zou moeten liggen... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door captain007 » wo 23 aug 2017, 8:05

Jackbauer1350 schreef:
Coen Tunnel schreef:
Maar daar was er een reden voor de omnummering, omdat de A50 werd verlegd naar Eindhoven en de oude A50/N50 dus wel omgenummerd moest worden. Bij de A18/N18 is zoiets niet van toepassing.
Dat stuk tussen knp Paalgraven en Eindhoven had ook het nummer A75 kunnen krijgen. Dan had de A50 naar Den Bosch zo kunnen blijven.
Op basis van de hectometrering was het deel A/N50 tussen Oss en Hintham al lang onderdeel van de A59 voordat de omnummering inging. Als kind heb ik mij toen altijd al verbaast over die enorme sprong in de hectometrering op dat punt waar nu knooppunt Paalgraven ligt, maar dat bleek later dus al te zijn voorgesorteerd op een doortrekking van de A50 naar Eindhoven. De operatie kon daarnaast ook relatief goedkoop worden uitgevoerd, omdat een groot deel van het tracé toch al omgebouwd werd (ombouw naar A59, aanleg Paalgraven - Nistelrode en de verbreding van de A2 bij 's-Hertogenbosch allemaal zo rond die periode) en dus ook praktisch alle bewegwijzering vervangen moest worden. Bij de A/N18 zijn die voordelen er niet aangezien er tussen Oud-Dijk en Groenlo niet zo heel veel veranderd en is er geen noodzaak tot omnummering.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Chris » wo 23 aug 2017, 10:02

Vinny schreef:De N 18 wordt ook niet eens in zijn geheel 2x2..., het lijkt me dat daar de focus zou moeten liggen... :roll:
Inderdaad, ook na dit project is nog meer dan 30 kilometer van de N18 een enkelbaans weg waar je niet kan inhalen. Alleen Haaksbergen - Enschede wordt 2x2 en een kort stukje ter plaatse van Varsseveld (met verkeerslichten).

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door BABKay » do 24 aug 2017, 15:19

De werkzaamheden voor de verbreding van de N18 bij Varsseveld starten op 4 september: http://www.achterhoeknieuwswinterswijk. ... arsseveld-

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Vinny » do 24 aug 2017, 20:35

captain007 schreef:Op basis van de hectometrering was het deel A/N50 tussen Oss en Hintham al lang onderdeel van de A59 voordat de omnummering inging.
Je kunt in de opéénvolgende 'rijkswegenplannen' wel vaak afleiden waar het nummer vandaan komt. In het plan van 1984 was al gepland dat de A 50 naar Eindhoven zou moeten lopen. Waarschijnlijk is de N 50 toen slechts provisorisch toegekend om te voorkomen dat er een vreemde (of onlogische) nummerwissel bij Oss zou plaatsvinden.

Bij de route '18' speelt eigenlijk precies het omgekeerde. In 1968 en 1984 was nog een doorlopende snelweg Rotterdam-Enschede voorzien. Later toen het tracé tussen de knooppunten Ressen en Oud-Dijk is vervallen werd de weg in de Achterhoek omgenummerd naar RW 18 omdat de weg geen enkele relatie meer had met de snelweg Rotterdam-Nijmegen, het "tussengedeelte" geschrapt is - en men er achter is gekomen dat het (vracht)verkeer richting Duitsland eigenlijk meer naar het zuiden (de regio Rhein-Rhur) gericht was en minder naar Hannover/Osnabrück.

Ik vind een hernieuwde koppeling van de A 15 naar de A 18 in grote mate gezocht. De nieuwe A 15 zal primair er voor zorgen dat het verkeer wat meer om Arnhem geleid wordt en zal naast een regionale verbinding vooral het verkeer uit Duitsland richting Rotterdam en Den Haag beter gaan faciliteren. Voor Enschede-Rotterdam geldt gewoon dat die steden te ver uit elkaar liggen voor een forensenrelatie, de N 18 wordt ook nog eens niet genoeg verbeterd denk ik om de route A 50-A 1 te ontzien. De snelwegen lopen ook niet - zoals vroeger gepland - bij Oud-Dijk in elkaar over. Ik vind een routenummertechnische koppeling dan ook gezocht en niet recht doen aan de verkeerspatronen. Bovendien draagt het ook niet echt bij aan duidelijkheid voor automobilisten, dus ik ben er geen voorstander van om de omnummering van vroeger weer ongedaan te maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Coen Tunnel » do 24 aug 2017, 22:26

Vinny schreef:
captain007 schreef:Op basis van de hectometrering was het deel A/N50 tussen Oss en Hintham al lang onderdeel van de A59 voordat de omnummering inging.
Je kunt in de opéénvolgende 'rijkswegenplannen' wel vaak afleiden waar het nummer vandaan komt. In het plan van 1984 was al gepland dat de A 50 naar Eindhoven zou moeten lopen. Waarschijnlijk is de N 50 toen slechts provisorisch toegekend om te voorkomen dat er een vreemde (of onlogische) nummerwissel bij Oss zou plaatsvinden.
Het nummer A50/N50 is al ouder dan 1984; en zelfs de huidige hectometrering van de A50, N50 en de A6 Emmeloord-Joure (ex-A50) borduurt voort op de voormalige RW75-plannen. RW75 was al in het RWP 1968 te vinden.

Jablan
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Jablan » di 29 aug 2017, 19:22

Vinny schreef:Voor Enschede-Rotterdam geldt gewoon dat die steden te ver uit elkaar liggen voor een forensenrelatie.
;) Ruim twintig jaar frequent gereisd. Ging best, maar je moet het niet 5 dagen per week willen doen. Drie-vier keer per week is prima vol te houden. Vaak genoeg via de Achterhoek gereden, op vrijdagmiddag was dit toch de snellere route en sowieso als de A1 weer eens dicht was.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Vinny » wo 30 aug 2017, 7:52

Je hoeft zoiets maar te beweren en meteen krijg je ervaringsdeskundigen die het tegendeel beweren :rofl2: 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door waldo79 » wo 30 aug 2017, 15:16

Maar 200 km is in Nederland niet echt een doorsnee forensafstand

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Willem » wo 30 aug 2017, 16:03

^^ Nee, maar ik ken zat mensen die over lange afstanden forensen. Het meest extreme wat ik ooit gehoord heb ik van iemand die elke dag van Valkenburg a.d. Geul naar Huizen heen en weer pendelde.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Chris » wo 30 aug 2017, 16:17

Gemiddeld is het iets van 25 kilometer. 200 kilometer is abnormaal (de 1% groep), maar reisafstanden tussen 50 en 100 km komen nog relatief veel voor.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Vahalis » wo 30 aug 2017, 16:40


Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Wouter N14 » wo 30 aug 2017, 23:13

Willem schreef:^^ Nee, maar ik ken zat mensen die over lange afstanden forensen. Het meest extreme wat ik ooit gehoord heb ik van iemand die elke dag van Valkenburg a.d. Geul naar Huizen heen en weer pendelde.
Oud-collega van mij doet dagelijks, 5x per week en al voor 16 jaar Ommen - Den Haag vv per trein :nuts:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A018][N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Peter » do 31 aug 2017, 6:37

Zelfs met 1e klas is dat killing. Je bent alleen thuis om te slapen en iedere dag (ook in de winter) om 5:30/6:00 of zo opstaan. Daarom koos ik destijds voor pied-a-terre in Den Haag (en Leipendam daarvoor) voor Gieten-Rijswijk, wat vergelijkbaar is qua reistijd. Heb ik 9 jaar gedaan. Kost wel wat meer aan woon en gemeentelijke lasten, aannemende dat je toch een OV-jaarkaart hebt van de zaak (als reiskostenvergoeding) en veel/vaak reizen relatief goedkoop is
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie