[N018] N18 Varsseveld - Enschede

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

[N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door A35-racer » vr 11 mar 2005, 19:22

Beter! 8-)

Van http://www.tctubantia.nl :

HAAKSBERGEN/EIBERGEN - Er wordt eindelijk vaart gezet achter de aanleg van een snelweg tussen Varsseveld en Enschede. Binnen vijf jaar, zo heeft de provincie verklaard, wordt begonnen met de aanleg van de weg. Over de aard van de weg, een autosnelweg of een weg waar een maximum snelheid geldt van 100 km/u, en over het traject mag het publiek meepraten. Op 8 maart gebeurt dat in Lichtenvoorde, op 10 maart in Eibergen en op 14 maart in zaal ’t Hoogeland in Haaksbergen.


De bijeenkomst in Haaksbergen begint om 18 uur en duurt tot ongeveer 23 uur. De eerste anderhalf uur is ingeruimd voor een informele gedachtenwisseling en er kunnen vragen worden gesteld. Vanaf 19.30 uur komen bestuurders van provincie en Rijkswaterstaat aan het woord.

Bij de aanleg van de nieuwe snelweg is het er vooral om te doen een oplossing te vinden voor de knelpunten in Groenlo, Eibergen en Usselo. In Eibergen en Usselo dienen, los van de nieuwe snelweg, de centra ontlast te worden door de huidige rijksweg om te leiden.

In deze fase van het overleg worden door Rijkswaterstaat, provincie Gelderland, provincie Overijssel en de Regio Twente nog geen beslissingen genomen. De studie over de snelweg moet in 2009 zijn afgerond. In 2010 moet worden begonnen met de aanleg van de weg.

Situatieschets

Om de inspraakprocedure handen en voeten te geven is er een situatieschets opgesteld met uitleg over het project, de problemen en de mogelijke oplossingen. De notitie ligt vier weken ter inzage op gemeentehuizen en de bibliotheken.

Naast deze notitie is er ook een Trajectnota. Hierin staan allerlei mogelijke trajecten beschreven met de effecten op de directe omgeving. De Trajectnota ligt acht weken ter inzage en wordt op de inspraakavonden in Lichtenvoorde, Eibergen en Haaksbergen uitvoerig besproken. Geïnteresseerden kunnen vooraf schriftelijke en mondelijke reacties indienen. Dit geldt voor privé-personen, maar ook voor gemeenten, bedrijven en belangenorganisaties.

Het college van B en W van Haaksbergen heeft nog geen standpunt bepaald over het tracé van de nieuwe weg. ‘Dan doen we pas na de locale inspraakbijeenkomst op 14 maart. Als we daarna ideeën ontwikkelen, leggen we die eerst voor aan de politiek’, aldus wethouder W. Roetenberg.

B en W van de gemeente Berkelland hebben al aangegeven geen voorstander te zijn van een oostelijke omleiding om Eibergen. ‘Dat zou alleen kunnen als er wordt gekozen voor de aanleg van een verdiepte rondweg’, liet wethouder H. Goudbeek weten. ‘Maar’, voegde hij daar onmiddellijk aan toe, ‘dat zie ik vanwege de kosten niet gebeuren. Een gelijkvloerse variant wijzen ook af.’ Berkelland heeft veel bezwaren tegen de oostelijke omleiding. De weg komt in dat geval niet alleen dicht bij de woonwijk te liggen, maar ook op korte afstand van het natuurgebied het Kerloobos. ‘Dit is ongewenst’, stelt de gemeente. De oostelijke variant zal ook het waterbergingsgebied doorsnijden en dicht langs de noordzijde van de Berkel en de Mallumse Molen lopen.

Berkelland is op voorhand ook geen voorstander van de aanleg van een autosnelweg door de Achterhoek.


Nu maar hopen dat er niet teveel azijnpissers en geitenwollensokken komen! ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 11 mar 2005, 19:34

Die komen waarschijnlijk juist. Voorstanders van dit soort projecten zijn er meestal minder dan tegenstanders, die vaak ook massaal komen opdagen. Ik denk dat de meeste Nederlanders wel voor die verbinding zijn, maar als je er weinig mee hebt zul je ook niet komen... Zie je ook met bijv. referendum over grondwet: ik weet er niets van/heb weinig met europa, dus stem ik maar tegen. (dat hoor ik mensen wel eens zeggen).

Maar hopen dat ie er komt. In ieder geval goed dat er überhaupt over een snelweg gepraat wordt, in eerste instantie ging men er dacht ik vanuit een 100km/h weg aan te leggen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 12 mar 2005, 10:36

*nieuwsbericht gelezen op autosnelwegen.nl*

Als iedereen vroeger zo anti-snelweg was als nu, hadden we volgens mij helemaaaal geen snelwegen gehad. Het is een zooitje op door die stadjes/dorpen te komen, een hoop overlast en files, maar een snelweg waarbij men met 120km/h in een minuut langs zo'n plaats rijdt is ook weer uit den boze. Een tunnel. sjongejonge. Ze hebben nauwelijks geld om spitsstroken aan te leggen. Denken ze dan echt dat er miljoenen zijn om een tunnel aan te leggen? De logica ontgaat mij hiervan....

Niels
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 12:34

Bericht door Niels » za 12 mar 2005, 12:23

Van mij mag het hoor, het is echt een klote stuk om te rijden :shock:
Schiet gewoon niet op, veel stoplichten, veel langzaam vrachtverkeer en erg druk...en ook gaat de weg dwars door veel dorpen :shock:

En als de weg mooi wordt aangelegd vind ik het niet lelijk in het landschap, ik vind bijvoorbeeld lelijke bedrijventerreinen e.d. een stuk lelijker dan zo'n stukje 2x2 snelweg...
Kijk maar naar de A1 of A50 door de veluwe, is dat nou lelijk?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 12 mar 2005, 12:27

Het gaat er niet alleen om of het mooi of lelijk is, maar ook om de geluids en stankoverlast. Ik denk trouwens dat de overlast voor die dorpen nu groter zijn dan als er een snelweg ligt. Maar de tegenstanders zullen dat altijd wel mooi heel erg weten te laten lijken.
Maar waar zou die A18 dan op de A35 moeten aansluiten? Bij Enschede-West (26)? Of net ten noordwesten daarvan en hem evt. doortrekken naar de A1 zodat er een mooie doorstroming ontstaan vanaf Rotterdam richting Midden/Noord Duitsland.

Niels
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 12:34

Bericht door Niels » za 12 mar 2005, 12:29

Hij zal aansluiten bij de nieuwe Grolsch fabriek, hier ontstaat dan een knooppunt A35-A18
Wist je dat er al een klein stukje A18 is aangelegd hier, vanaf de A35 het centrum van Enschede in, zelfs een deel met vluchtstroken!!

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 12 mar 2005, 14:02

:klappen: Als autosnelweg aanleggen. Krijg je een rechtstreekse verbinding Rotterdam - Enschede - Noord-Duitsland. Ontlast de bestaande, drukke en gevaarlijke N18.

Deze weg staat al tientallen jaren op het wegenprogramma en had er eigenlijk al lang moeten liggen. Is een zogenaamde "missing link", waarvan we er in ons land meer hebben.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 12 mar 2005, 15:36

Vind ik ook!

Ik ken de situatie ter plaatse wel niet, maar ik denk ook wel dat een A18 hard nodig is. Dan hebben we ook weer een duidelijke hoofdwegenstructuur. :D

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » za 12 mar 2005, 18:24

Een A18 zou idd een forse verbetering zijn: niet meer door Haaksbergen heen, maar vooral: om Eibergen... Daar rijd je echt dwars door de bebouwde kom (itt Haaksbergen), met drukke fietskruisingen enzo. En hoewel fietsers daar geen voorrang hebben, heb ik een paar keer mijn hart in mijn keel gehad van de schrik en het harde remmen omdat er weer net een fietser meende er nog voor langs te kunnen...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

A15-racer

Bericht door A15-racer » za 12 mar 2005, 19:38

Een rechtstreekse verbinding van Rotterdam tot aan Enschede...ik dacht dat het er nooit meer van zou komen. Wat is dit goed nieuws zeg! :D

A15-racer

Bericht door A15-racer » za 12 mar 2005, 19:40

Berkelland is op voorhand ook geen voorstander van de aanleg van een autosnelweg door de Achterhoek.
Berkelland moet blij zijn dat er überhaupt een snelweg op haar grondgebied WIL lopen ;).

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 13 mar 2005, 13:19

Ik heb vroeger in de regio gewoond. In het mooie landelijke Ruurlo. Ik weet nog (ben er al sinds 2000 weg), dat de N18 een waardeloze weg was en dat wij altijd helemaal binnendoor reden omdat het altijd sneller was. En minder druk natuurlijk ;) Toen ze om Ruurlo een rondweg gingen aanleggen (waar ze t ook al tig jaar over hadden gehad) dat er protest was omdat t geld van de provincie beter gebruikt kon worden voor een rondweg Eibergen :roll: Ze weten ook niet wat ze willen... Enfin, alle plaatsen die aan de N18 liggen moeten zowat onleefbaar zijn tegenwoordig. Want als ik wel eens die kant op ga, valt me op hoe druk de A18 nu al is. Vroeger op zondag enkele auto's in beide richtingen tussen Doetinchem en Varsseveld :shock: Nu is het echt ongelofelijk veel drukker daar, ik denk niet meer eens aan tellen.
Nu er ook een verbinding zal worden aangelegd van de A15 en A12, zal de noodzaak om de A18 door te trekken groter worden. Althans dat denk ik. Was ik overigens niet snap is waarom ze geen verbinding A15 Bemmel naar Oud Dijk maken. Krijg je inde toekomst ook van die sprongen zoals in de A58, A59... typisch Nederlands :?: :(

Met andere woorden, niet langer meer zeuren maar aanleggen die handel als autosnelweg A18 :!: Desnoods met constructie waarbij het bedrijfsleven mee betaald (zoals bij de A59 Oss-Rosmalen).

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 13 mar 2005, 17:19

Ik sluit mij bij de meerderheid aan. De A18 moet er zo snel mogelijk komen. Is echt niet prettig rijden daar.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 13 mar 2005, 17:35

IQ[] schreef:Was ik overigens niet snap is waarom ze geen verbinding A15 Bemmel naar Oud Dijk maken. Krijg je inde toekomst ook van die sprongen zoals in de A58, A59... typisch Nederlands :?: :(
Hmm... hierover heb ik het op dit forum al een aantal keer gehad.
Kijk eens goed op de kaart: snap je het echt niet?

M.i. is de A15 tussen Duiven en Zevenaar doorleggen duidelijk VEEL beter. Vooral hierom:
* Korter, dus goedkoper en minder lange barriere
* Niet door belangrijk natuurgebied (Rijnstrengen)
* Betere ontsluiting Duiven e.o.
* Kan deels functie vervullen als 'Ring Arnhem (oost)', is daardoor alternatief voor Nijmegen<->Apeldoorn, en ontlast Pleijroute beter
* Volgt zoveel mogelijk Betuwelijn

Nadeel:
* Dubbelnummering op de A12. Als de A18 echter gewoon 18 blijft (wat best weleens kan), valt dit alweer weg.

Het lijkt me duidelijk dat het gekozen trace VEEL beter is dan het oude. Die dubbelnummering is dan een futiel nadeeltje.
Het zal natuurlijk extra drukte opleveren op het dubbelgenummerde stukje. Dit is echter veel beter te ondervangen door dit stuk te verbreden dan door het oude trace te kiezen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 13 mar 2005, 17:42

Parralelrijbanen zoals bij Holendrecht. Maar ik vindt toch het oude beter, vanwege de betere doorstroming. Verkeer wat op de A15 rijdt hoeft toch niet perse over de A12. gewoon KP Oud-Dijk uitbereiden.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 13 mar 2005, 17:50

Chrizz schreef:Parralelrijbanen zoals bij Holendrecht. Maar ik vindt toch het oude beter, vanwege de betere doorstroming. Verkeer wat op de A15 rijdt hoeft toch niet perse over de A12. gewoon KP Oud-Dijk uitbereiden.
Volgens mij kan het prima zoals op het stuk A12-A50 iets verderop. Parallelbanen lijken me niet handig en nodig.

En betere doorstroming... dan ga je ervan uit dat het meeste verkeer van de A15 naar de A18 wil en vv. Ik denk dat dit een relatief klein deel is, en het meeste verkeer afslaat, de A12 op. Bijvoorbeeld voor Arnhem-Doetinchem vv en Valburg-BAB3 vv. Dan is de noodzaak van de volledig vrijliggende A15 al een stuk kleiner.

En wat vind je van de argumenten die ik noemde?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 13 mar 2005, 17:51

Oei, ik had niet aan het natuurgebied gedacht! :oops: En inderdaad op de kaart, als je op het gebied inzoomed, is het wel logischer.
Ik had in mn hoofd de kaart van Nederland voor me en was aan het denken in functie van de verbinding Rotterdam - Enschede, en dat werd een recht lijn :? Vandaar. Nu ik het goed bekijk, heb je gelijk.
Al ben ik geen voorstander van die dubbele stukken, want dubbelnummering of niet, nog drukker worden zal t waarschijnlijk toch. Er staan nu al dagelijkse files op dat stuk. Ik weet niet of parallelrijbanen de oplossing zijn, vooral bij Zevenaar is het krap qua ruimte.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » zo 13 mar 2005, 18:14

Er staan nu al dagelijkse files op dat stuk
Extra motivatie om dat traject dan ook echt goed aan te pakken, en niet van die halfbakken spitsstrook oplossingen.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Bericht door rbtvdijk » ma 14 mar 2005, 22:41

Zelf woon ik in deze omgeving. Wat ik begrepen heb over "het niet rechtstreeks laten aansluiten op oud dijk van de A15", dat de zuid-oost kant van knooppunt Oud-Dijk en een stukje van de weg te dicht langs de grens zou komen te liggen. Dit schijnt om bepaalde redenen niet te mogen.

Het lijkt me hier logisch om het stukje waar de A15 meelift met de A12 2 x 3 te maken (A12/A15). Volgens mij wil men overigens de A12 op den duur sowieso over het gehele traject naar 2 x 3 ombouwen.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » ma 14 mar 2005, 23:06

voor de startnotitie over de N18, klik op deze link:

http://www.minvnw.nl/cend/inspraakpunt/ ... zicht.aspx

Sowieso is de site: http://www.inspraakvenw.nl interessant, er staan vele notities over projecten op :D
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » vr 18 mar 2005, 11:23

Bron: http://www.tctubantia.nl

Spoorlijn Enschede-Gronau voorbeeld voor ‘nieuwe’ N18
De N18, dé verbinding tussen Twente en de Achterhoek, moet verbeterd worden. De ‘regionale stroomweg’ is onveilig (23 doden sinds 1983) en snijdt door enkele kernen met leefbaarheidsproblemen tot gevolg. Tijdens een inspraakavond in Haaksbergen borrelden deze week veel ideeën op.



De vraag is of er een nieuwe weg aangelegd moet worden? Moet de bestaande weg worden aangepast? Of is een combinatie van beide misschien de oplossing? Diverse varianten komen op tafel. Met onder meer omleidingen om Eibergen en Usselo en een grote omleiding langs alle dorpen tussen Groenlo (of Varsseveld) en Enschede.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat veel aanwonenden kampen met geluidsoverlast. Zoals J. Rietmann. Hij heeft zijn huis heringericht, met onder meer dubbele beglazing, maar vindt het nu welletjes. Hij pleit voor een nieuw tracé, dat ten westen loopt van de N18 en vervolgens aansluit op de A35 bij Enschede-West. Rietmann heeft weinig fiducie dat er binnen nu en pakweg tien jaar een panklare oplossing komt. ‘Dit speekt al zo lang.’ Rietmann spreekt van een onhoudbare situatie. Volgens hem is de verkeersintensiteit op de N18, vergeleken met twintig jaar terug, zeker vijf keer zo groot geworden.

Voor J. Bijvank is de oplossing simpel: de huidige weg verbreden met een parallelweg, voor onder meer het agrarische verkeer, ernaast. ‘De slechtste keuze is geen keuze’, steekt de Enschedeër van wal. ‘Maar we hoeven niet opnieuw het Ei van Columbus uit te vinden. De huidige weg ligt er al, maar die moet verbeterd worden. De materie is te vergelijken met de spoorlijn Enschede-Gronau. Die lag er ook al jaren. Waarom zou je dan een compleet nieuw spoortraject aanleggen? Niet doen dus. Kost ook handen vol geld. Die oude spoorlijn is opgeknapt en functioneert uitstekend. Dat zou met deze weg ook moeten. Je spaart dan veel natuur en je zit niet met enorm veel grondaankopen.

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » vr 18 mar 2005, 11:27

Trouwens een kekke vergelijking! Een spoorlijn waar 2x per uur een boemeltje overheen tuft met 5 mensen aan boord en een drukke provinciale weg waar regelmatig doden vallen... :?

Een parallelweg langs het gehele tracé (ligt er deels al) zal ook niet al te goedkoop zijn. En dan nog heb je al het verkeer door de dorpskernen denderen.

Dus... gewoon doortrekken die A18. Van die paar weilandjes die verdwijnen lig ik niet wakker. Of is een door mensen aangelegd vlak stuk gras tegenwoordig "natuur"?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 18 mar 2005, 11:42

Het valt me trouwens in documenten wel op dat er niet over een A18 wordt gesproken. Het zou mi geen kwaad kunnen om dit ook als alternatief mee te nemen. :D

Verder zou ik de weg in kwestie wel eens willen zien. Ik heb nog niet veel van het wegennet bereden. Hetzelfde heb ik wel gehad met de N61 Schoondijke-Hoek. Die heb ik in de zomer eens gezien en dat is idd een gevaarlijke weg. Waarschijnlijk speelt voor de N18 min of meer hetzelfde verhaal. :roll:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 20 mar 2005, 10:10

Ik zou wel eens willen weten hoe het knooppunt A35-A18 er dan komt uit te zien.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » zo 20 mar 2005, 20:33

Mark schreef:Ik zou wel eens willen weten hoe het knooppunt A35-A18 er dan komt uit te zien.
Ja en vooral hoe ze de aansluiting van bedrijventerrein 'De grote Plooij'/Grolsch dan willen realiseren :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 08 apr 2005, 16:19

Afbeelding

Zie hier mijn bescheiden bijdrage over het Knooppunt.

Is dit bij de Grolsch-fabriek, of is dat nog wat verder de A35 op?

Dit lijkt me wel een logische aansluiting, direct vanaf Enschede richting Rotterdam, en het laat nog mogelijkheden over voor een doortrekking naar de A1. Een oostelijker aansluiting maakt dit moeilijker omdat Enschede ertussen ligt.

Zijn er kenners van die omgeving die weten of zo'n knooppunt daar mogelijk is? Of staat er teveel bebouwing?

Persoonlijk zou ik kiezen voor KP Enschede, of KP Enschede-West. KP Usselo of KP Boekelo is zo nietszeggend....

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 08 apr 2005, 16:42

Chrizz schreef:Zie hier mijn bescheiden bijdrage over het Knooppunt.
Zijn er kenners van die omgeving die weten of zo'n knooppunt daar mogelijk is? Of staat er teveel bebouwing?
Er staat volgens mij nu teveel bebouwing. Zo'n klaverblad was daar overigens wel gepland. Kijk ook naar de weg die rechtdoor Enschede ingaat: volgens mij is de volgende VRI-kruising in die weg nog steeds zo ruim aangelegd, dat die kruising gemakkelijk ongelijkvloers gemaakt kan worden. Dat was destijds ook de bedoeling.

Maar met een beetje passen en meten kan er best wel een mooi knooppunt A18 - A35 ("Knooppunt Twente" :D ) aangelegd worden.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 08 apr 2005, 17:00

volgens mij is de volgende VRI-kruising in die weg nog steeds zo ruim aangelegd, dat die kruising gemakkelijk ongelijkvloers gemaakt kan worden. Dat was destijds ook de bedoeling
Als ik het me goed herinner (was er voor het laatst een 6jaar terug). Liggen er in iedergeval de zandlichamen er al voor een viaduct, en misschien (dat weet ik niet meer zeker) ligt het viaduct er zelfs. Een feit is dat het verkeer via een soort van op- en afrit wordt geleid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 08 apr 2005, 17:50

IQ[] schreef:Als ik het me goed herinner (was er voor het laatst een 6jaar terug). Liggen er in iedergeval de zandlichamen er al voor een viaduct...
Een feit is dat het verkeer via een soort van op- en afrit wordt geleid.
Dergelijke situaties (ruimtereserveringen voor een latere ongelijkvloerse kruising) komen vaker voor. Bijvoorbeeld:
* N470 bij Delft,
* S15 bij Delft
* N471 bij Rotterdam Wilgenplas.

Soms is enkel een aanzet zichtbaar.
* Tilburg: Quirijnstokweg

Of was enkel een aanzet zichtbaar
* Zuiderzeeweg, Amsterdam-N
* N278, Simpelveld

Op een aantal locaties is een dergelijkse ongelijkvloerse kruising later ook gerealiseerd. Bv:
* KP Velperbroek
* A20 afrit Rotterdam Alexander

Soms zijn ze ook verwijderd ten gunste van bebouwing o.i.d.
Denk bijvoorbeeld aan:
* Nijmegen, Graafsebaan
* Zoetermeer (Oostweg/Australiëweg)

Weer een andere keer is bij de reconstructie niet van de voorziene optie gebruik gemaakt. Knooppunt Deil bijvoorbeeld, waar de rijbanen van de A2 uiteenbogen en die van de A15 niet, zodat de A2 met een fly-over over de rotonde geleid zou kunnen worden (a la Leenderheide). Gelukkig heeft men uiteindelijk gekozen voor een klaverblad...

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » vr 08 apr 2005, 18:00

IQ[] schreef:
volgens mij is de volgende VRI-kruising in die weg nog steeds zo ruim aangelegd, dat die kruising gemakkelijk ongelijkvloers gemaakt kan worden. Dat was destijds ook de bedoeling
Als ik het me goed herinner (was er voor het laatst een 6jaar terug). Liggen er in iedergeval de zandlichamen er al voor een viaduct, en misschien (dat weet ik niet meer zeker) ligt het viaduct er zelfs. Een feit is dat het verkeer via een soort van op- en afrit wordt geleid.
Sinds enkele jaren ligt hier idd een viaduct. Dit stuk weg had volgens mij ooit eens het begin van de (toen nog A15) A18 moeten worden. De plek waar Chrizz het klaverblad heeft ingetekend is idd bij de Grolsch fabriek dus die zal bij aanleg van een klaverblad anders aangesloten moeten worden. Er is daar ruimte genoeg voor een klein klaverblad (zoals knp. Holsloot). Als er ook nog rangeerbanen bij moeten komen wordt het wel krap.

Plaats reactie