[N381] Drachten-Emmen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door Jackbauer1350 » ma 28 nov 2011, 15:47

Wegenwiki had ik inderdaad ook gelezen en daar staat niks over die voorgeschiedenis van dat de N381 als N31 door het leven ging, vandaar mijn verwarring. ;)
Die site lees ik best vaak. Overigens, ik wist tot op heden ook niet dat die site zijn oorsprong op dit forum had.
Ik had vorig jaar nog de eerste teksten voor de N201, N236, N523, N524 en N525 artikelen geschreven.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door Kaaiman » ma 28 nov 2011, 19:20

^^ Ik heb de Drentse (provinciale) wegen min of meer onder mijn hoede genomen op de Wegenwiki, en dan met name de geschiedenis en toekomst, maar ik ben nog niet aan de N381 toe gekomen. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door mavas » ma 28 nov 2011, 21:47

Jackbauer1350 schreef:Ik had vorig jaar nog de eerste teksten voor de N201, N236, N523, N524 en N525 artikelen geschreven.
Waarvoor dank! Dat heeft mij veel werk gescheeld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76530
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door Chris » wo 14 mar 2012, 15:16

Bij Beilen komen twee rotondes, ter hoogte van de aansluiting met de A28. Jammer dat altijd dit soort oplossingen worden gekozen om de verkeersveiligheid te verbeteren. De N381 is een stroomweg, daar horen geen rotondes in.

Van vrije rechtsaffers en invoegstroken naar rotondes; "vooruitgang" in Nederland...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door Vinny » wo 14 mar 2012, 15:48

Zijn verkeerslichten dan geen goed idee?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door nederland24 » wo 14 mar 2012, 18:24

Wat is er mis met de huidige situatie?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door duikgek89 » wo 14 mar 2012, 18:33

Daar is niks meer aan te verpesten dus moet je om autotjes te pesten iets nieuws verzinnen.

Als het te gevaarlijk is, maak het dan gewoon volledig ongelijkvloers. Rotondes in een stroomweg, lazer toch op zeg...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door Peter » wo 14 mar 2012, 18:39

Er bevinden zich 2 drukke T-aansluitingen, waar verkeer de weg op en af moet draaien. Het uitzicht op de weg is ook nog eens slecht, door het viaduct. Een volledig klaverblad had wellicht aardiger geweest, maar ik vind dit "second best", zeker als de rotondes turborotondes worden (wat ik niet weet).

Aangezien er heel veel afslaand verkeer is (uitwisseling met de A28), waarschijnlijk zelfs meer dan verkeer dat de A28 alleen maar kruist, vind ik het oponthoud op een stroomweg wel acceptabel. De huidige kruisingen vond ik zelf ook gevaarlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door Jackbauer1350 » wo 14 mar 2012, 19:56

Die N381 is een mooie weg voor 2x2 tot aan Drachten, als Drenthe nu eens Friesland, die voor hun deel daar plannen voor heeft, opvolgt daarin. Kan deze aansluiting met de A28 mooi ongelijkvloers worden.

Wel jammer dat in de Zuid-oost oksel van de aansluiting een bedrijventerrein is. Dat belemmerd een klaverbladlus Drachten -> Assen en een verbindingsboog Hoogeveen -> Emmen.
En helaas is de ruimte onder het viaduct van de N381 ook vrij krap, in ieder geval voor rangeerbanen op de A28 en die is te druk voor een klaverblad zonder denk ik.
Uiteraard moet het viaduct zelf ook breder.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door duikgek89 » wo 14 mar 2012, 21:13

Peter schreef:Aangezien er heel veel afslaand verkeer is (uitwisseling met de A28), waarschijnlijk zelfs meer dan verkeer dat de A28 alleen maar kruist, vind ik het oponthoud op een stroomweg wel acceptabel. De huidige kruisingen vond ik zelf ook gevaarlijk.
Het ging mij ook om de algemene trend. Overal maar gewoon klakkeloos rotondes neerplempen zonder te snappen dat dat gewoon erg nadelig is voor de gemiddelde snelheid. In bepaalde uitzondering is het te begrijpen, maar op dit moment ben je na 10km rijden dol van de rotondes....

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door harry » wo 14 mar 2012, 21:58

duikgek89 schreef:op dit moment ben je na 10km rijden dol van de rotondes....
In dit geval niet. Op de A28 zijn ze niet, en op de N381 moet je een lang (en saai) stuk weg afleggen om bij de dichtstbijzijnde rotonde te komen.
duikgek89 schreef:Overal maar gewoon klakkeloos rotondes neerplempen
Dus niet overal maar klakkeloos over rotondes gaan mopperen! :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door DjIdee » do 15 mar 2012, 8:25

^^ Klopt, pas bij Emmen (onderaan aansluiting met de N34) kom je er weer 1 tegen. Richting Friesland gelijkvloerse kruisingen (soms met VRI), nergens een rotonde...

Gezien de ruimte, lijken mij rotondes een goede optie. Liever een rotonde dan een VRI als het aan mij ligt. Men doet er overigens slim aan om de rotonde op de kant van Emmen uit te voeren met een bypass naar de oprit van de A28, omdat dat 1 van de drukste relaties is volgens mij. Zo'n zelfde truc zou je ook uit kunnen halen voor N381 vanuit Friesland richting de oprit naar de A28 Zuid. Daarnaast zou je voor het doorgaande verkeer op de kant zonder aansluiting ook nog een bypass kunnen maken... Maar nu draaf ik wellicht wat door...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door hoevenpe » do 15 mar 2012, 9:21

2 rotondes met 4 vloeiende bypasses zijn denk ik eenvoudig te realiseren, dat lijkt me al een hele verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door Vinny » do 15 mar 2012, 12:47

DjIdee schreef:^^ Klopt, pas bij Emmen (onderaan aansluiting met de N34) kom je er weer 1 tegen. Richting Friesland gelijkvloerse kruisingen (soms met VRI), nergens een rotonde...

Gezien de ruimte, lijken mij rotondes een goede optie. Liever een rotonde dan een VRI als het aan mij ligt. Men doet er overigens slim aan om de rotonde op de kant van Emmen uit te voeren met een bypass naar de oprit van de A28, omdat dat 1 van de drukste relaties is volgens mij. Zo'n zelfde truc zou je ook uit kunnen halen voor N381 vanuit Friesland richting de oprit naar de A28 Zuid. Daarnaast zou je voor het doorgaande verkeer op de kant zonder aansluiting ook nog een bypass kunnen maken... Maar nu draaf ik wellicht wat door...
In veel gevallen heb ik liever een rotonde dan een VRI, maar in dit geval dus niet. Met een VRI kun je de vrije rechtsaffers houden, waardoor het aantal conflicterende verkeersstromen erg miniem is. Je hebt dus veel groen en weinig rood, terwijl de veiligheid al aanzienlijk verbetert.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door DjIdee » do 15 mar 2012, 13:09

^^
Vrije rechtsaffers houdt je met een vloeiend lopende bypass ook, die heb je ook niet meer als conflicterende situatie op de rotonde zelf...
VRI op een stroomweg 100 zonder al te veel verdere aanpassingen is in mijn ogen gevaarlijker dan een snelheidsremmende maatregel als een rotonde. Daar waar je conflicterende stromen hebt, heb je de snelheid er al uitgehaald. Roodlicht negatie ligt behoorlijk op de loer, en als het gebeurd is het direct goed mis...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door mavas » do 15 mar 2012, 20:33

Chris schreef:Bij Beilen komen twee rotondes, ter hoogte van de aansluiting met de A28. Jammer dat altijd dit soort oplossingen worden gekozen om de verkeersveiligheid te verbeteren. De N381 is een stroomweg, daar horen geen rotondes in.

Van vrije rechtsaffers en invoegstroken naar rotondes; "vooruitgang" in Nederland...
Ik heb hier zelf eenmaal gereden, en ik constateerde dat de situatie vrij onveilig is. Hier gebeuren denk ik vrij veel flankaanrijdingen.
Mijns inziens zijn rotondes, met bypasses, hier de meest veilige oplossing. Het klopt dat het doorgaande verkeer op de N381 behoorlijk moet afremmen voor die rotondes, maar ik zou hier persoonlijk ook geen VRI's plaatsen met het hoge risico op roodlichtrijden icm de hoge snelheid. Dan kun je nog roodlichtcamera's plaatsen, maar als eenmaal iemand door rood rijdt helpt een rlc daar niet tegen.

Als ik het voor het zeggen had, had ik het anders gedaan. Het hoogste veiligheidsrisico zijn de linksafslaande bewegingen vanuit de A28 de N381 op. Andersom is redelijk overzichtelijk. Om die meest gevaarlijke conflicten te elimineren zou ik 2 verbindingsboogjes aanleggen vanuit de A28 en die voor het viaduct af laten buigen zodat het invoegstroken worden op de N381. Daarna kun je de linksaffers van de A28 naar de N381 afsluiten zodat het vrije rechtsafers worden. Zo creeer je een 'Franse aansluiting', dus dan zou je een afrit 31 en 31a krijgen.
Zie bv deze link: http://g.co/maps/zag65 (denk de rotonde even weg).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76530
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door Chris » do 03 mei 2012, 14:20

Een voorlopige voorziening tegen het project N381 is door de Raad van State afgewezen:
Fryslân schreef:Voorbereidende werkzaamheden N381 mogen doorgaan

De voorbereidende werkzaamheden voor de opwaardering van de N381 Drachten -Drentse grens mogen doorgaan. Dit heeft de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State besloten. Dit gebeurde na de behandeling van drie verzoeken om schorsing van het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) N381. Deze waren ingediend door belanghebbenden uit het gebied.

De provincie Fryslân is zeer tevreden met de uitspraak. "Het toont opnieuw aan dat wij ons huiswerk goed doen bij de voorbereidingswerkzaamheden voor dit project", zegt gedeputeerde Sietske Poepjes. De positieve uitspraak betekent dat de provincie Fryslân door kan gaan met de voorbereidende werkzaamheden van de N381. Het gaat om werkzaamheden die gebeuren buiten het PIP gebied. "De provincie wacht tot de uitspraak in de beroepsprocedure met de aanleg- en bouwwerkzaamheden voor de N381. We beginnen binnenkort met het aanleggen van zandhopen voor de das en waterpoelen voor de poelkikker. En we brengen een grondwal aan in het westelijk buitengebied van Donkerbroek."

Voorlopige voorziening

Om een voorlopige voorziening kan worden verzocht door een belanghebbende die beroep heeft ingesteld tegen het PIP en die wenst dat tijdens de beroepsprocedure het PIP nog niet in werking treedt. Een verzoek kan worden toegewezen, als er sprake is van een spoedeisend belang. De Voorzitter heeft geoordeeld dat dit spoedeisend belang er niet is. De aanleg- en bouwwerkzaamheden voor de N381 vinden binnenkort nog niet plaats.

"We begrijpen zeer goed dat belanghebbenden graag met ons in gesprek blijven over deze weg en daarom een voorlopige voorziening hebben aangevraagd. Dat recht hebben zij", aldus Sietske Poepjes. "Maar we moeten ook bedenken dat het proces rond de N381 zeer uitgebreid, gedegen en transparant is geweest. Na jaren van studie is het goed dat we met de voorbereidingen voor de uitvoering ook verder kunnen. Zodat we na een positieve uitspraak van de Afdeling in de beroepsprocedure snel met de aanleg van de weg kunnen beginnen. Dat is hard nodig in verband met de leefbaarheid en verkeersveiligheid."

Definitieve behandeling PIP

Een definitieve uitspraak over het PIP volgt na de zomer na de behandeling van de beroepsprocedure bij de Raad van State. Als er één of meerdere beroepen gegrond worden verklaard, dan kan het zo zijn dat de provincie nog eens nader moet toelichten waarom het PIP is vastgesteld. Ook is het denkbaar dat de provincie het PIP (op onderdelen) moet aanpassen of een nieuw PIP moet maken. Als de ingediende beroepen ongegrond worden verklaard, dan is het PIP onherroepelijk en kan het werk echt gaan beginnen.
Je zult maar "Poepjes" heten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door Coen Tunnel » do 03 mei 2012, 16:19

DjIdee schreef:Richting Friesland gelijkvloerse kruisingen (soms met VRI), nergens een rotonde...
In Drenthe zijn er ten westen van Beilen geen gelijkvloerse kruisingen, die liggen allemaal op Fries grondgebied.

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door jms » vr 15 jun 2012, 2:05

Iets wat ik eigenlijk nog niemand heb horen zeggen is dat bij Donkerbroek de verkeersstroom Leeuwarden Assen aftakt dit is 21 kilometer korter dan de gebruikelijke route via Groningen en volgens gm maar vijf minuten langer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76530
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door Chris » wo 31 okt 2012, 10:28

Alle bezwaren tegen het provinciaal inpassingsplan van de N381 zijn ongegrond of niet-ontvankelijk verklaard! :top:

edit: nieuwsberichten.
LC schreef:N381 definitief breder

DEN HAAG - De N381 tussen Drachten en de Drentse grens wordt definitief een 100 kilometerweg.

De Raad van State heeft vanochtend de laatste bezwaren van tafel geveegd.

Inwoners van Donkerbroek, Wijnjewoude, Oosterwolde en de Stichting Behoud Buitengebied Donkerbroek West vrezen geluidsoverlast, aantasting van het landschap en vinden de weg niet druk genoeg.
N381 schreef:Definitief aan de slag met de N381

De Raad van State is akkoord met de aanleg van de N381. Alle ingediende beroepen tegen het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) zijn afgewezen. Dit betekent dat de aanleg en de opwaardering van de N381 Drachten - Drentse grens nu echt kan beginnen.

De uitspraak is een vervolg op de zitting van 23 augustus jl. Daar werden tien beroepen behandeld die door tegenstanders uit de omgeving waren ingediend. Deze zijn allemaal afgewezen. Jarenlang is er veel en zorgvuldig werk verricht door de projectorganisatie N381 om de aanleg en reconstructie van de N381 voor te bereiden. "We hebben ons huiswerk goed gedaan. Dat we nu officieel mogen beginnen, is een prachtige uitspraak, maar we blijven in gesprek met belanghebbenden", aldus gedeputeerde Sietske Poepjes.

Vervolg
De provincie werkt momenteel aan het opstellen van de contracten waarmee potentiële aannemers aan de slag gaan. Naar verwachting wordt er begin 2013 gegund. Naar verwachting is het begin 2013 duidelijk wie het werk uitvoert. Medio 2013 begint de uitvoering.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door nederland24 » do 01 nov 2012, 22:28

Wel last hebben van geluidsoverlast, maar de weg niet druk vinden. :nuts: Of je nou 80km/u of 100km/u mag. Je merkt het verschil nauwelijks. Ik denk ook niet dat er veel extra veel verkeer overheen gaat rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76530
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N381] Drachten-Appelscha

Bericht door Chris » wo 09 jan 2013, 17:44

Fryslân schreef:Grondverwerving N381 stap verder

De provincie Fryslân mag de gronden onteigenen die nodig zijn voor het aanleggen van de nieuwe N381, de weg van Drachten naar de Drentse grens. Dit besluit is genomen door de regering.

Het besluit maakt het mogelijk om alle gronden aan te kopen, ook als de eigenaren hun grond niet willen verkopen. Het betekent niet het einde voor de onderhandelingen met de grondeigenaren. De provincie blijft in gesprek om zoveel mogelijk in goed overleg de grond te kunnen kopen. Als dat niet lukt, dan volgt de onteigening.

Er is voor 21 grondeigenaren een Koninklijk Besluit voor onteigening ontvangen. Met vijf daarvan is inmiddels een overeenstemming bereikt en is de akte gepasseerd en met acht daarvan is een mondelinge overeenstemming. Met de laatste acht wordt nog onderhandeld.

Nu de administratieve procedure is afgerond, start het gerechtelijke proces. De provincie zal bij de rechter het verzoek indienen om de eigenaren waarmee geen minnelijke overeenkomst is te bereiken, te onteigenen. Als er daadwerkelijk onteigend wordt, bepaalt de rechter een schadeloosstelling en zullen de betreffende gronden in eigendom komen van de provincie Fryslân. De verwachting is dat uiterlijk 1 november 2013 de laatste gronden in bezit zijn van de provincie Fryslân.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76530
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N381] Drachten-Appelscha: verbreding 2x2

Bericht door Chris » wo 10 jul 2013, 11:38

Fryslân schreef:Eerste contract N381 ondertekend

De ondertekening van het eerste uitvoeringscontract N381 Drachten - Drentse grens is een feit. Vandaag zetten gedeputeerde Sietske Poepjes en Cock Nelis van MNO Vervat/Boskalis, de uitvoerende partij, hun handtekening onder het contract Drachten-Nanningaweg. Naast de ondertekening bracht de gedeputeerde ook goed nieuws over het vervolg van het werk. De kruising bij Oosterwolde Zuid wordt omgevormd tot een onderdoorgang in plaats van een viaduct. Een nadrukkelijke wens van zowel Provinciale Staten als de bewoners van Oosterwolde Zuid. Vanwege een positief aanbestedingresultaat van het eerste contract kan aan deze wens gehoor worden gegeven.

In eerste instantie was het de bedoeling de kruising bij de Venekoterweg aan te passen tot een viaduct. Tijdens de behandeling van het Provinciaal Inpassingsplan voor de N381 op 30 november 2011 kwamen Provinciale Staten met het verzoek de mogelijkheden te onderzoeken naar een onderdoorgang in plaats van een viaduct. Deze wens kende maatschappelijk veel draagvlak. Een onderdoorgang ligt onder maaiveld en levert geen belemmering op voor het zicht. Ook zorgt het voor minder geluidshinder dan wanneer er wel een viaduct zou komen. Hoewel de provincie Fryslân niet verplicht is dit aan te passen, geeft het gehoor aan deze wens. "Wij zijn te gast in dit gebied en vinden het daarom belangrijk samen met de omgeving hier aan te werken. Veel leden van Provinciale Staten hebben zich hier hard voor gemaakt. Zij spreken namens de mienskip. Het is mooi dat wij daaraan gehoor kunnen geven", aldus gedeputeerde Poepjes.

MNO Vervat/Boskalis gaat aan de slag met de N381 vanaf Drachten tot aan de Nanningaweg. Tot aan Donkerbroek passen ze de bestaande weg aan tot een dubbelbaans weg en worden alle kruisingen vervangen door tunnels. Vanaf Donkerbroek begint de aanleg van het nieuwe tracé tot aan de Nanningaweg bij Oosterwolde. De aannemer gaat zich de komende maanden voorbereiden op de uitvoering waarna ze zo snel mogelijk gaan beginnen met de echte uitvoering.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76530
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N381] Drachten-Appelscha: verbreding 2x2

Bericht door Chris » vr 11 apr 2014, 16:25

Fryslân schreef:Tweede aannemer bekend wegwerk N381

Heijmans Integrale Projecten gaat voor de provincie Fryslân aan de slag met het gedeelte Venekoten – Drentse grens N381. Hiermee is de tweede aannemer bekend voor het werk aan de weg.

Het werk in dit contractdeel bestaat uit het aanpassen en opwaarderen van de huidige N381, de aanleg van een onderdoorgang bij Appelscha Noord, twee fietstunnels bij Kraaiheidepollen en de Oude Willem/ Tilgrupsweg en een viaduct bij Appelscha Zuid (Hildenberg). Eind 2015 moet alles gereed zijn.

De aannemer heeft aangegeven met een slimme werkplanning te komen zodat er weinig overlast ontstaat tijdens de uitvoering van het werk. Concreet betekent dit dat er een beperkt aantal afsluitingen volgt en het verkeer meestal gebruik kan blijven maken van de weg. “In plaats van een totale stremming, hoeven we nu minimaal af te sluiten en om te leiden. Dit is het resultaat van een goede aanbesteding”, aldus gedeputeerde Sietske Poepjes.

Al eerder is het werk tussen Drachten en de Nanningaweg gegund aan MNO Vervat NL.. Die uitvoering is ondertussen begonnen. Rond de zomer 2014 wordt duidelijk welke aannemer aan de slag gaat met het derde deel: Nanningaweg – Venekoten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N381] Drachten-Appelscha: verbreding 2x2

Bericht door mavas » vr 11 apr 2014, 22:13

Eind volgend jaar al gereed! Tjonge, binnen 2 jaar zijn er wel een hoop projecten in het noorden in uitvoering of gereed, netjes. :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [N381] Drachten-Appelscha: verbreding 2x2

Bericht door Gaiajohan » di 15 apr 2014, 23:58

Behalve in Groningen waar de provincie aan blijft modderen met het verzone60'en etc van het hele Westerkwartier. De N388 wordt steeds verder verzone60'd. Vraag me af wanneer het resterende stukje N980 nabij Marum 60 wordt.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: [N381] Drachten-Appelscha: verbreding 2x2

Bericht door Tobias98 » di 22 apr 2014, 11:53

Dit artikel over de N381 stond vanochtend in de Leeuwarder Courant:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
(Eventjes in een spoiler gezet vanwege grootte. Mensen die het artikel willen lezen, kunnen de afbeeldingen openen in een nieuw tabblad ;))

Verder zijn wij gister zelf over het stuk N381 tussen Beilen en Drachten gereden. Er was nog weinig van de werkzaamheden te merken/zien. Behalve dan dat er een tijdelijke barrier stond in de scherpe bocht tussen Wijnjewoude en Ureterp, waarachter graafwerkzaamheden waren geweest.
Afbeelding

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N381] Drachten-Appelscha: verbreding 2x2

Bericht door Techum » di 22 apr 2014, 16:46

Ik ben er afgelopen weekend ook langsgereden en heb ook de voorbereidingen voor het "grote werk" kunnen aanschouwen.
Naast de tijdelijke barrier is duidelijk te zien dat er volop ruimte wordt gemaakt voor de nieuwe N381, vooral waar deze het bestaande tracé volgt of hier in de buurt komt te liggen. Denk aan gekapte bomen e.d.

Er wordt veel gesproken over veiligheid en wegcapaciteit als het over dit project gaat.
De hogere maximumsnelheid en de ongelijkvloerse kruisingen en aansluitingen komen echter ook de doorstroming flink ten goede.

Ik reed dit weekend van Leeuwarden naar Emmen en weer terug.
Heen via Meppel (A32, A28 en A37), terug via Drachten (N381 en N31).
De reistijd was in beide gevallen ongeveer 1:10. De route via Meppel is wel ruim 30 kilometer langer.
Een verhoging van de vmax van 80 naar 100 tussen Ureterp en Oosterwolde levert hooguit drie minuten tijdswinst op, maar dit zal voor mij wel net het verschil maken bij de keuze om van de N381 gebruik te maken.
Naast dit voorbeeld scheelt het o.a. ook op Drachten-Assen (nu nog sneller via Groningen).

Behalve een stukje tijdwinst verwacht ik dat de nieuwe weg een stuk prettiger zal rijden dan de huidige. En 'binnendoor' scheelt ook weer in de portemonnee t.o.v. omrijden over snelwegen.

Als de reistijd en het comfort op de N381 verbetert zal dit zeker mer verkeer aantrekken, dus de verbreding is wat mij betreft zeker gerechtvaardigd!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76530
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N381] Drachten-Appelscha: verbreding 2x2

Bericht door Chris » di 22 apr 2014, 16:49

Ik ben benieuwd of Drenthe nog eens delen van de N381 gaat opwaarderen. Alhoewel de N34 m.i. meer prioriteit hoort te hebben. De N381 in Drenthe zou wel een goede kandidaat voor 2+1 zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N381] Drachten-Appelscha: verbreding 2x2

Bericht door mavas » di 22 apr 2014, 16:52

Niet alleen in Drenthe, ook het resterende 1+1-deel in Friesland zou een prima kandidaat kunnen zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie