[A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: [A004] A4 Burgerveen - Hoogmade - Leiderdorp

Bericht door Rene » di 08 jul 2014, 13:11

Lekkere Kwal schreef:Is het niet een beetje overhaaste conclusie om zo snel al dit concept af te kraken en een aanpassing te eisen? Waarom niet eerst iedereen laten wennen en als het meerendeel de situatie kent pas evalueren?
Dit is geen proces van gewenning, dit is een ontwerpprobleem, omdat het geen recht doet aan de omvang van de verkeersstromen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 08 jul 2014, 13:30

De andere kant op is niet meer zo dramatisch als eerst. Maar er is nu wel dagelijks vertraging op de 10km leidschendam - zoeterwoude , die er voor die tijd zeker niet dagelijks was.

Dus het went wel, maar capaciteit die er niet is kan nooit door wennen opgelost worden. Op de VID camera (http://vid.nl/Camera/show/cam_108 kun je gewoon zien dat er incidenteel een auto de parallelstructuur opdraait en een constante stroom auto's de 2 doorgaande stroken pakt.

Op andere plekken waar een parallelstructuur is, betreft het ook meer afritten of een combi met snelwegen. Hier gaat het weliswaar drukke 2 afritten waaronder de N11, maar ook dat zijn tov een snelwegkruising nog steeds relatief weinig autos (het moet allemaal door een VRI kruising geperst).

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » di 08 jul 2014, 13:56

^^ Haha, die camera staat op een leuk punt!!
Niemand lijkt te weten waar hij heen moet en de meeste die de afrit nemen lijken ter hoogte van het puntstuk toch te denken op de hoofdrijbaan te moeten blijven.. 8-)

Hoeveel ongevallen gebeuren hier dagelijks?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 08 jul 2014, 14:33

petervdveen schreef:Niemand lijkt te weten waar hij heen moet
Er staan toch echt borden op 500 en 300 meter voor de afslag.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 08 jul 2014, 14:39

Bizarre beelden. Ik dacht even dat het wellicht wat aangedikt was, maar het gaat echt meerdere keren per minuut 'mis'. Kan er niet eerder en uitvoeriger aangegeven worden dat vrachtverkeer beter op de parallelbaan kan blijven? Dat zou een rustiger verkeersbeeld opleveren.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 08 jul 2014, 14:45

@boe!: Ja in de bak, maar die vallen niet zo op. Het is een vrij donker deel van de bak waar die dingen hangen en bovendien is er maar een volwaardig paneel waar de bestemmingen op staan. Het andere paneel bevat alleen kleine pijlen en de afritnummers (zo'n laag model zoals je ook in tunnels aantreft ivm ruimtegebrek). Dat ook de pijlen niet corresponderen met de rijstroken is iets wat beter had gemoeten. Wat ook niet meehelpt is dat de splitsing in een bocht ligt die je niet goed kan doorkijken door die tijdelijke 6-0 indeling in de bak.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 08 jul 2014, 14:49

Kan best dat er nu door de vakanties (in noord en zuid) veel "nieuwe" mensen rijden met TomToms die achterlopen op de werkelijkheid en daarmee in de war raken.
Het "wennen" zal er deels in liggen dat sommigen bewust de parallelroute nemen voor rechtdoor. Je zou ook voor de hoofdrijbaan een vrachtwagenverbod kunnen instellen, maar ik denk dat dit het weven op de parallelbaan (te) moeilijk maakt met als gevolg meer ongelukken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 08 jul 2014, 15:04

Rene schreef:Dit is geen proces van gewenning, dit is een ontwerpprobleem, omdat het geen recht doet aan de omvang van de verkeersstromen.
Dat vind ik pas een argument als de capciteit een daadwerkelijk probleem is, niet als men domweg niet doorheeft dat men over de parallelbaan kan rijden. Ik zie op de cam praktisch elke vrachtwagen op het laatste moment invoegen, wat simpelweg betekent dat men het niet snapt. Dat moet je eerst oplossen voordat je kan bepalen of de capaciteit voldoende is.

EDIT: heb een paar journalistieke contacten getipt waaronder GeenStijl, wellicht dat die wat aandacht kunnen geven aan de situatie met behulp van de beelden...
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op di 08 jul 2014, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 jul 2014, 15:09

Parallelbanen zijn juist bedoeld voor de scheiding van lokaal van doorgaand verkeer. Als de parallelbaan gebruikt moet worden door doorgaand verkeer omdat de hoofdrijbaan onvoldoende capaciteit heeft is dat gewoon een fout ontworpen situatie, ook al zou de totale situatie voldoende capaciteit hebben. Dan had je net zo goed helemaal geen parallelstructuur kunnen ontwerpen, maar gewoon lange weefvakken tussen aansluitingen.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 08 jul 2014, 15:48

Heb er gewoon eens een filmpje van gemaakt. Gewoon op een willekeurig moment opgenomen van de dag (ergens rond 15.20). Op 2.55 gaat een vrachtwagen dwars over het verdrijvingsvlak en de vluchtstrook om weer op de A4 te komen.

[youtube]blIqS-RhYZ0[/youtube]
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 08 jul 2014, 15:53

Rene schreef:
Lekkere Kwal schreef:Is het niet een beetje overhaaste conclusie om zo snel al dit concept af te kraken en een aanpassing te eisen? Waarom niet eerst iedereen laten wennen en als het meerendeel de situatie kent pas evalueren?
Dit is geen proces van gewenning, dit is een ontwerpprobleem, omdat het geen recht doet aan de omvang van de verkeersstromen.
Vreemd dat de files in noordelijke richting dan enorm zijn geslonken.

NB: dat is mijn persoonlijke ervaring, niet onderbouwd door cijfers.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 08 jul 2014, 16:01

captain007 schreef:@boe!: Ja in de bak, maar die vallen niet zo op.
Die dingen zijn geel, dus die vallen wel degelijk op. Probleem is dat de gemiddelde bestuurder niets met die informatie doet.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 08 jul 2014, 17:45

Je begrijpt toch dat borden er voor de sier staan, boe! :mrgreen:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 08 jul 2014, 18:23

^^ Ik weet dat dat voor heel veel mensen inderdaad het geval is. ;)

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 08 jul 2014, 19:28

Yes het is gelukt! :D

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 08 jul 2014, 21:19

Ik heb net ook zitten kijken en begreep die heisa niet want ik zag niemand de parallelbaan oprijden. Totdat ik een wagen zag die pionnen neerzette en iemand bij de splitsing uit de wagen springen om 2 hekken van de zijkant de weg op te sleuren. Dan zal de boel al wel afgekruisd zijn geweest, snap ik meteen waarom er geen foutrijders waren ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 08 jul 2014, 23:33

Attietattie schreef: Vreemd dat de files in noordelijke richting dan enorm zijn geslonken.

tov wanneer?

Mijn ervaring is dat ze zijn toegenomen overall. Weliswaar was het begin mei 1-2 week heel erg en nu een stuk minder erg, maar zoals het daarvoor was is het dus nooit meer geweest (er is geen werkdag voorbijgegaan zonder TMC melding op Leidschendam-Zoeterwoude)

Ik dacht dat het in zuidelijke richting mee zou vallen (daar was altijd al minder vertraging), maar waar ik geen rekening mee had gehouden is dat er nu ook nog een onoverzichtelijke situatie is gecreëerd met vast veel ongelukken tot gevolg. Ik denk dat je RWS wel aansprakelijk kunt stellen voor eventuele schade.

De parallelstructuur is in principe een goed idee, mits er voldoende relevant verkeersafhandeling op de parallelstructuur plaats kan vinden. Met 2 afritjes is dat duidelijk niet het geval. Als het over de hele lengte van Leiden was geweest (inclusief Leiden Noord) dan had het mogelijk gewerkt. Nu kan het met Braziel op de stapel mislukkingen van 2014.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 09 jul 2014, 10:49

exroosje schreef:
Attietattie schreef: Vreemd dat de files in noordelijke richting dan enorm zijn geslonken.

tov wanneer?
Tov de eerste week dat de huidige (tijdelijke) situatie er lag.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 09 jul 2014, 11:02

Het zal wel verbeteren zodra de andere bak ook opengaat. Dan is in ieder geval die zeer onoverzichtelijke bocht aan het einde van de bak eruit. Dat is nu het grootste probleem, omdat je door die barrierpas laat die bocht kunt doorkijken. Het doorgaande verkeer op de rechterrijstrook moet nu ineens een strookje naar links opschuiven, terwijl je pas aan het einde van de bak een indicatie krijgt dat moet gaat gebeuren en dan moet je dat ook nog eens in een rare bocht doen. Volgens mij is dat probleem opgelost in de definitieve situatie, want dan loopt de hoofdrijbaan gewoon door tot net na de rijbaansplitsing met 3 rijstroken (die daarna dan weer versmalt naar 2 rijstroken). Er vallen dan dus geen stroken meer af naar de parallelbaan, maar je hebt dan een normale uitvoeger met taper. De reden dat men voor deze brakke oplossing heeft gekozen lijkt te maken te hebben met het feit dat de definitieve deklaag al is aangebracht op de hoofdrijbaan net na het splitsingspunt, waardoor ze geen tijdelijke markering op dat wegvak willen hebben. Anders had men gewoon de rechterrijstrook over de vluchtstrook van de hoofdrijbaan kunnen laten doorlopen, de linkerrijstrook laten afvallen en dan een slingertje erin leggen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 09 jul 2014, 12:15

Houd er ook rekening mee dat het op den duur 3 aansluitingen zullen worden als ook KP Vlietland (Rijnlandroute) open gaat. Dat trekt wellicht nog iets meer verkeer de parallelbaan op, maar daarmee is het huidige probleem natuurlijk nog niet opgelost.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Alexm
polderweggetje

Bericht door Alexm » wo 09 jul 2014, 14:36

Attietattie schreef:
pb1 schreef:Ik reed vanmorgen in zuidelijke richting, en daar hingen inmiddels gele tijdelijk borden boven de weg, midden in de tunnel.
Afbeelding
Rijkswaterstaat stelt dat weggebruikers ook gewoon via de parallelrijbaan naar Den Haag kunnen rijden (zie reactie bijv op geenstijl). Maar deze borden laten gewoon een andere indruk achter. Dus je weet op zich wel dat je van rijstrook moet wisselen maar het ontgaat toch duielijk veel mensen (ook mij toen ik voor de eerste keer langskwam). Verder is het gewoon onzin voor de doorgaande verkeer van 3 naar 2 rijstroken te gaan en het is sowieso altijd onzin als de langsame verkeer van rijstrook moet wisselen.

BTW ook leuk dat na deze afrit op de matrixbord deze :DVMEAV: staat (tenminste zaterdag stond) dan is het even 130 rijden tot na de oprit Leiden :facepalm: .

In norderlijke richtig staat Amsterdam trouwens wel voor de paralellrijbaan opgegeven maar het is zinlos: Als ik doorij zou ik nooit uitvoegen om via de parallelrijbaan door te rijden. Misschien als er file staat.

Het lijkt erop alsof ze koste wat de files terug wilden. Het mag allemaal leuk bedacht zijn maar het is gewoon te ingewikkeld om binnen die paar secondes alle beslissingen te nemen.

Alex

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 09 jul 2014, 15:45

Dit is het verhaal op geen stijl:
Kees Maf schreef:"Terug van weggeweest: file op de A4 bij Zoeterwoude

Geachte heer, mevrouw,

Groot was twee jaar geleden mijn vreugde toen de autosnelweg A4 tussen Leiderdorp en Zoeterwoude in beide richtingen uitgebreid werd van twee naar drie rijstroken. Weliswaar is de maximumsnelheid ter plaatse daarbij verlaagd naar 80km/u en zijn de rijstroken smal, maar files, die op dat weggedeelte standaard waren in de spits, zijn sindsdien als sneeuw voor de zon verdwenen (behoudens ongevallen, maar daar is geen kruid tegen gewassen). Ook is mijn reistijd hierdoor drastisch teruggelopen. Dank daarvoor, ook namens mijn gezin!

Echter, sinds een maand of twee zijn de files terug, in de avondspits in de rijrichting Amsterdam. Niet geheel toevallig is dit sinds de hoofdrijbaan een versmalling van drie naar twee rijstroken bevat. Dat er nu ook een parallelbaan is, kan filevorming blijkbaar niet voorkomen.

Mijn vraag: kunt u de versmalling van de hoofdrijbaan ongedaan maken, en deze gewoon drie stroken breed houden? Zo op het oog is daar voldoende ruimte voor zonder de vluchtstrook te hoeven opgeven.

Vanzelfsprekend hoop ik dat dezelfde vergissing in de andere rijrichting niet ook gaat worden gemaakt.

Het zou toch eeuwig zonde zijn dat als de werkzaamheden straks voorbij zijn, de files weer terugkomen. Me dunkt dat het oplossen van fileleed één van de hoofdredenen was het project te starten."
Rijkswaterstaat antwoord schreef:"Wij waarderen uw betrokkenheid en stellen het op prijs dat u hier melding van heeft gemaakt. De wijziging van 3 versmalde rijstroken naar 2 normale rijstroken op de hoofdrijbaan wordt niet ongedaan gemaakt.

Met het openstellen van de hoofd- en parallelstructuur zijn er 2 rijstroken op de hoofdrijbaan en de derde rijstrook ligt op de parallelrijbaan. Voorheen waren er 3 versmalde rijstroken op de hoofdrijbaan, dit worden 2 normale rijstroken. Op de parallelrijbaan is een derde rijstrook aangelegd.

Voor het optimaliseren van de doorstroming is gekozen voor een hoofd- en parallelstructuur. Op korte afstand van elkaar zijn er op- en afritten van de N206 en de N11. Door dit over de parallelrijbaan te leiden kan doorgaand verkeer richting Amsterdam/Den Haag ongehinderd doorrijden en wordt hiermee de doorstroming zo optimaal mogelijk.

Er zijn nog steeds 3 rijstroken. Voor de gewijzigde situatie waren er 3 versmalde rijstroken richting Amsterdam. Nu in de gewijzigde situatie zijn het er nog steeds 3; 2 versmalde rijstroken voor het doorgaande verkeer en is er 1 rijstrook van normale breedte voor het afslaande en doorgaande verkeer op de parallelbaan. Omdat afslaand verkeer nu eerder een keuze moet maken lijkt het daarom alsof er nog maar 2 rijstroken zijn. Op sommige wegdelen zijn op de parallelrijbaan zelfs 2 rijstroken en op- en afritten.

Bij een nieuwe situatie is altijd een periode van gewenning. In deze nieuwe situatie moet u veel eerder al de keus maken of u af moet slaan naar de N206 of N11. De parallelbaan komt echter ook weer op de hoofdrijbaan naar Amsterdam uit. Om dit extra te verduidelijken hebben wij op 22 mei gele bouwborden geplaatst waarop vermeld staat dat u ook via de parellelbaan rechtdoor kunt.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."
De eerste zin is niet erg bemoedigend. RWS gelooft nog steeds in optimale doorstroming over 2 stroken. Maar dan weer niet, om de doorstroming te bevorderen wat gele borden geplaatst.
Laatst gewijzigd door exroosje op wo 09 jul 2014, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 09 jul 2014, 15:50

Volgens mij is het een kwestie van op tijd aangeven dat de parallelbaan ook gebruikt kan worden voor doorgaand verkeer. Dat is iets wat ik sowieso vaak mis in Nederland, men doet alsof de parallelbaan een afslag is waar je niet meer van terug kunt. Bijvoorbeeld bij Rotterdam geeft men alleen de N210 aan, terwijl het bijvoorbeeld bij drukte of file helemaal niet ongewenst is als wat meer verkeer over de parallelbaan gaat.

Een en ander is prima aan te geven met borden, dit zou ik suggereren voor de alhier besproken situatie. (Inclusief een bescheiden schot voor de boeg voor de Rijnlandroute)

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 jul 2014, 15:51

De parallelstructuur is toch vooral een politiek besluit, die Rijkswaterstaat moet uitvoeren.

Rijkswaterstaat zal de gekozen oplossing dus niet direct afvallen, maar ze zullen ongetwijfeld intern wel nadenken hierover, en misschien de minister bewegen om een verbreding van de hoofdrijbaan uit te voeren.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 09 jul 2014, 17:04

RSK schreef: Een en ander is prima aan te geven met borden, dit zou ik suggereren voor de alhier besproken situatie. (Inclusief een bescheiden schot voor de boeg voor de Rijnlandroute)

knip
Ik vind het zelf een mooi plaatje, maar dit geeft nog steeds aan dat rijstrook 3 'afvalt' wat een TOTSO voor het langzaam verkeer oplevert. Dat zorgt ook nog eens voor verwarring, omdat een leek kan denken dat die via rijstrook 2 de 'tweede' afslag moet nemen op door te kunnen rijden naar Den Haag. Hoe dan ook niet de gewenste (en veiligste) situatie.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 09 jul 2014, 18:42

De parallelbaanstructuur vanmiddag richting Amsterdam. Zoals je kunt zien heeft de hoofdrijbaan links ruimtereservering voor een extra strook, maar zal wel nog asfalt moeten worden aangebracht. Op de kunstwerken is echter wel weer asfalt aanwezig ter hoogte van de ruimtereservering en heeft men zelfs de deklaag volledig aangebracht:
[youtube]zIWYzEmTK6w[/youtube]

smh
woonerf

Bericht door smh » wo 09 jul 2014, 21:36

Attietattie schreef:
exroosje schreef:

tov wanneer?
Tov de eerste week dat de huidige (tijdelijke) situatie er lag.
Maar hoe was het in de oude (tijdelijke) situatie? In de avondspits zelden file. Nu is het dagelijks en pak ik weer regelmatig de N44/A44. Tuurlijk treedt er gewenning op, maar 2+1 is echt minder dan de 3 versmalde stroken.

Viel me vanochted op dat in zuidelijke richting diverse vrachtwagens al VOOR de tunnelbak naar de 2e rijbaan kwamen.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 09 jul 2014, 23:21

Vanmiddag in zuidelijke richting: De drip boodschap was nu aangepast. Er stond nu den Haag/rotterdam linker 2 rijbanen. Vlak bij de uitrit stond een extra bord dat rechts toch ook kon (om last minute rijbaanwisselaars tegen te gaan)

Tot nu toe zei de drip dat alle 3 banen OK waren Vervolgens de echte borden die het tegendeel beweerden en dus lastminute invoegers. De huidige boodschap lijkt effectiever. Geen middagfile in elk geval. Vermoed dat het echter niet voldoende is om de ochtendfile daar tegen te gaan.

Echter zo relaxed als voor 1 mei is het nergens. Parallelstructuur is hier een mislukking . Dat toont de VID camera ook gewoon aan, er is gewoon te weinig verkeer bij de 2 afritten voor 1 strook, dus is 2 voor rechtdoor te weinig.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 09 jul 2014, 23:29

Staat er echt twee linkerrijbanen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 10 jul 2014, 1:09

Hoewel het niet bedoeld zal worden, klopt het natuurlijk wel. De hoofdbaan en de parallelbaan.