[A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Rein » vr 23 nov 2018, 10:11

^^

Je weet dat er elke middag een file van een kilometer of acht voor dat aquaduct staat hè. Meestal staat het vanaf ca 15:30 al vast vanaf KP De Hoek of Hoofddorp. En dat betreft dus vijf tot zeven rijstroken met stilstaande auto's. Een verbreed aquaduct is derhalve broodnodig en niet zo gek dat deze nu op het lijstje staat.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 23 nov 2018, 10:21

Het lijkt me stug dat het nieuwste deel fysiek verbeed (lees: gesloopt en nieuwgebouwd) gaat worden. Dat is kapitaalvernietiging, zeker omdat je daar zonder al te veel kosten nu al 1 of 2 extra rijstroken kwijt kunt.

Het oude deel vervangen door een breder aquaduct lijkt logischer, zodat je naar 5+5 of 6+5 toe kunt.
Dit wordt praktisch nog wel een interessante klus. Niet alleen omdat het verkeer tijdens de bouw tijdelijk 3+3 door het nieuwere deel moet, maar ook omdat ik me afvraag hoe makkelijk je de bouwwijze van een nieuw aquaduct kunt laten aansluiten op de bestaande situatie (beperkte ruimte tjidens de bouw, de kunstmatige polder e.d.)

Hersenspinsel: Is een extra aquaductbak met vijf of zes rijstroken aan de oostkant inpasbaar? Dan zou je de parallelstructuren bij Leiden en ten noorden van :KP: Burgerveen aan elkaar kunnen verbinden door deze door het oude aquaduct heen te laten lopen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door captain007 » vr 23 nov 2018, 10:22

JB81 schreef: vr 23 nov 2018, 8:42 Er zijn eigenlijk twee aquaducten naast elkaar.
In het oude deel past 2+2 rijstroken. Die lagen er vroeger ook, toen nog twee naar Amsterdam en twee naar Leiden.
Het nieuwe deel heeft 3 rijstroken maar is gedimensioneerd op 4 of zelfs 5 dacht ik.

Waarschijnlijk zal men de oude vervangen en kan de nieuwe dan tijdelijk dienstdoen voor beide rijrichtingen.
Die tijdelijke situatie heeft zich ook voorgedaan bij de ombouw van de rijbanen door het oude aquaduct en de renovatie (toen was daar een 6-0 systeem). Dus ik denk dat men gewoon een kopie kan aanleggen van het aquaduct voor de rijbaan richting Amsterdam. Daarnaast moet men voor 2x4 nog wat kunstwerken verbreden tussen Roelofarendsveen en Hoogmade voor de rijbaan richting het zuiden. Richting het noorden is een kwestie van opnieuw asfalteren, markering en extra matrixborden.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Seat » vr 23 nov 2018, 10:30

Zou het oude aquaduct niet gewoon open kunnen blijven terwijl ten westen daarvan een nieuw aquaduct in zuidelijke richting wordt gebouwd? Geen 6-0-situatie nodig dan. Of ligt de spoorbaan te dichtbij daarvoor?

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Piles » vr 23 nov 2018, 10:36

^^ Dat lijkt me echt te krap, om tussen spoorbaan en oude aquaduct te gaan bouwen. Als je ziet hoe breed het nieuwe aquaduct nu is.
Gewoon 6-0, oude aquaduct slopen en daar een nieuwe bouwen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Lekkere Kwal » vr 23 nov 2018, 11:15

Rein schreef: vr 23 nov 2018, 10:11 ^^

Je weet dat er elke middag een file van een kilometer of acht voor dat aquaduct staat hè. Meestal staat het vanaf ca 15:30 al vast vanaf KP De Hoek of Hoofddorp. En dat betreft dus vijf tot zeven rijstroken met stilstaande auto's. Een verbreed aquaduct is derhalve broodnodig en niet zo gek dat deze nu op het lijstje staat.
Alleen snap ik niet waarom men het 2x3 maken bij Leiden niet los kan trekken van een dergelijk duur project bij het ringvaartaquaduct. Dat eerste is namelijk slechts een paar kilometer waar grotendeels al fundering zo niet al een onderlaag klaar ligt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door jelger » vr 23 nov 2018, 12:11

Rein schreef: vr 23 nov 2018, 10:11 ^^
Je weet dat er elke middag een file van een kilometer of acht voor dat aquaduct staat hè. Meestal staat het vanaf ca 15:30 al vast vanaf KP De Hoek of Hoofddorp. En dat betreft dus vijf tot zeven rijstroken met stilstaande auto's. Een verbreed aquaduct is derhalve broodnodig en niet zo gek dat deze nu op het lijstje staat.
Waar mijn verbazing vooral om draaide was - zoals het op mij overkwam - de aanleg van een nieuw aquaduct te koppelen aan de capaciteitsuitbreiding naar 4 rijstroken per richting. Als ik me niet vergis kan dat nu al. Ik zal er helemaal naast zitten.
Er wordt ook een nieuw, breder Ringvaartaquaduct aangelegd bij Roelofarendsveen. De A4 krijgt daar in beide richtingen vier rijstroken.
Maar uitgaande van het feit dat ik het toch niet mis heb, dan is het niet perse nodig die bouw te vervroegen, tenzij de minister eigenlijk na die bouw meteen over wil gaan naar 5 (of 6) rijstroken, maar dat nu niet zo roept. Zeg maar even de bomen knuffelaars niet teveel met een rode lap wil bedienen.

Kortom: waar zit de "urgentie" (of prioriteitsverhoging) precies om deze vernieuwing te vervroegen ("naar voren te halen")?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 23 nov 2018, 12:35

Voor 4 rijstroken per rijrichting heb je inderdaad geen nieuw aquaduct nodig.

Als je de momenteel beschikbare capaciteit benut voor 4 rijstroken per richting heeft dat echter wel een praktisch nadeel.

Je kunt in de toekomst namelijk niet het westelijke aquaduct vervangen zonder de capaciteit tijdelijk weer terug te moeten schroeven. Nu er nog 2x3 rijdt leidt een fasering met een tijdelijk 6-0 systeem niet tot capaciteitsverlies.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door RikB » vr 23 nov 2018, 13:00

4 rijstroken door het oude aquaduct past niet. Of je moet alle aanrijdingen die deze constructie veroorzaakt accepteren.
Weten we nog hoevaak er een aanrijding was in de oude situatie?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door jelger » vr 23 nov 2018, 13:20

^^
Zoals ik al in de eerste reactie zei:
Ik snap dat men die oude het liefst opruimt, want ideaal is ie niet vanuit veiligheidsoogpunt
Oftewel: is de veiligheidssituatie dan leidend geweest om de planning naar voren te trekken? ;)

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Rogier » vr 23 nov 2018, 14:40

Ik vermoed dat de vervanging van het bestaande Ringvaartaquaduct in dit project meegenomen wordt, omdat de levensduur korter dan 30 jaar is. Door het oude aquaduct zou men 2x2 rijstroken voor de rijbaan richting Leiden kunnen aanleggen. Echter waarschijnlijk moet dit kunstwerk daarna binnen 20 jaar alsnog vervangen worden, wat dan een stuk lastiger wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Chris » vr 23 nov 2018, 14:51

Het Ringvaartaquaduct zal tegen 2030 bijna 70 jaar oud zijn. De restlevensduur is dan inderdaad gering, en dan kan het beter meegepakt worden.

Ik vraag me af hoe ze zo'n vervanging gaan doen. Wordt dan de hele rijbaan een soort bouwkuip onder water? Een bestaand aquaduct vervangen is nog nooit eerder gebeurd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Rein » vr 23 nov 2018, 14:53

Lijkt mij gezien de vele uitdagingen een bijzonder project om te gaan volgen. :top:

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Dexy » vr 23 nov 2018, 15:01

Mooi project om de komende jaren te gaan volgen. En zeer noodzakelijk ook, als je ziet hoe veel vertraging hier elke avondspits weer opnieuw optreedt.

Ik neem aan dat de hoofdrijbaan bij Leiderdorp van 2x2 naar 2x3 gaat?

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door ibodejoode » vr 23 nov 2018, 16:05

JB81 schreef:
H. schreef: vr 23 nov 2018, 6:56 Er wordt een nieuw Ringvaartaquaduct aangelegd om de A4 2x4 te kunnen maken. Past dat niet gewoon in de huidige situatie (zonder vluchtstrook aan de westzijde)?

https://nos.nl/artikel/2260419-half-mil ... ct-a4.html
Er zijn eigenlijk twee aquaducten naast elkaar.
In het oude deel past 2+2 rijstroken. Die lagen er vroeger ook, toen nog twee naar Amsterdam en twee naar Leiden.
Het nieuwe deel heeft 3 rijstroken maar is gedimensioneerd op 4 of zelfs 5 dacht ik.

Waarschijnlijk zal men de oude vervangen en kan de nieuwe dan tijdelijk dienstdoen voor beide rijrichtingen.
Ooit in een ver verleden was er een open dag en kon je door het nieuwe Ringvaart aquaduct lopen. Ik heb toen met een medewerker van RWS gesproken over de forse breedte. Hij vertelde dat qua maat de rijbaan was gedimensioneerd op 6 normale rijstroken, evt. 7 smallere rijstroken. Mocht ooit het oude aquaduct vervangen moeten worden, dat was toen nog lang niet aan de orde en dat is nu dus wel het geval dan kon het nieuwe aquaduct tijdelijk ingericht worden als 2x3. Dat geldt ook voor het terugliggende viaduct waar de HSL de A4 kruist en het later aangelegde aquaduct in Leiderdorp. Ook daar reden we tijdens de verbouw tijdelijk 2x3 door, ik dacht het eerst gereed zijnde, oostelijk gedeelte.

Geisterfahrer
dorpsstraat
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 16 dec 2016, 22:11

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Geisterfahrer » vr 23 nov 2018, 16:11

Aan de oostzijde een nieuw aquaduct bijbouwen voor de rijrichting Amsterdam en het huidige “nieuwe” aquaduct gebruiken voor de richting Den Haag is geen optie?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Chris » vr 23 nov 2018, 16:14

Niks is onmogelijk, maar het lijkt me niet echt praktisch. Een oostelijke ligging zou de A4 kunnen recht trekken daar, maar het aquaduct uit 2010 volgt dezelfde ligging als het aquaduct uit 1961, dus dan krijg je een raar wegverloop, plus dat een complete tracéverlegging waarschijnlijk duurder is dan het vervangen van het aquaduct uit 1961.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Vinny » vr 23 nov 2018, 21:45

Een aquaduct echt vervangen lijkt me een bijzonder ingewikkelde operatie. Het is de vraag of dat zomaar kan. Slopen en herbouwen lijkt me eigenlijk de enige manier om dat te doen, maar om een aquaduct te slopen moet zowel de A 4 als de Ringvaart een tijd buiten gebruik genomen worden. Ik weet niet of dat op enige manier realistisch is. Een nieuw aquaduct bouwen en het oude gewoon laten liggen als een soort museumstuk of voor een lokale weg gebruiken zie ik toch echt als betere manier.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Rogier » za 24 nov 2018, 17:22

^^

Ik denk dat sloop uiteindelijk onvermijdbaar is i.v.m. levensduur. Uiteindelijk zal het aquaduct instorten, dus men zal moeten gaan slopen.
Waarschijnlijk wordt er een bouwput rondom de constructie (toeritten) geslagen en de boel onderwater gezet.
Daarna kun je met zware sloopkranen het aquaduct zelf volledig ter plaatse onder water slopen.

Geisterfahrer
dorpsstraat
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 16 dec 2016, 22:11

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Geisterfahrer » zo 25 nov 2018, 22:54

Of gewoon opvullen met zand? Slopen kost veel geld en levert niks op.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Rein » ma 26 nov 2018, 7:48

Dat slopen is nodig, omdat op die plek het nieuwe aquaduct zal moeten komen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 26 nov 2018, 8:43

Sloop en nieuwbouw is niet eerder gebeurd maar moet zeker te doen zijn.

Welke bouwmethode is bij het andere aquaduct gebruikt?

Voor de bouw van het nieuwe aquaduct lijkt me bouwen in een tijdelijke polder op de plek van één van de toeritten en daarna invaren niet geschikt vanwege de beperkte ruimte.

Bouw in twee delen in het kanaal lijkt waarschijnlijker.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 26 nov 2018, 10:19

Ten oosten van het nieuwe aquaduct gaat haast niet of men moet Jongplan uitkopen, dan kunnen die kassen weg om daar de toeleidende rijbaan aan te leggen.
Aan de andere zijde ligt het aquaduct van de spoorlijn. Daar is ook niet uit te wijken.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Steyn_E » ma 26 nov 2018, 13:39

^^
Waarom zou dat uitkopen geen optie zijn? Is denk ik goedkoper dan sloop+herbouw en je hoeft niet eens zo heel veel af te breken. Bovendien is het qua fasering/hinder natuurlijk veel beter.
De bouwkuip voor een aquaduct is vaak maar amper breder dan het aquaduct zelf, dus mogelijk is zelfs tussen het oude aquaduct en de spoorlijn nog mogelijk, zie hier een plaatje uit Leeuwarden met de oude weg er strak langsaf: Afbeelding
Dan hoef je helemaal niks uit te kopen of rijbanen om te draaien, dus als dat past is het denk ik de goedkoopste oplossing. Kun je de oude als wisselbaan inzetten of iets dergelijks, of inderdaad volstorten met zand. Sloop lijkt me onnodig duur in dit geval.
Laatst gewijzigd door Steyn_E op ma 26 nov 2018, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Piles » ma 26 nov 2018, 13:43

Steyn_E schreef: ma 26 nov 2018, 13:39 ^^
Je afbeelding is 10 MB, vind m'n mobiele datalimiet niet leuk :ziek:

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Steyn_E » ma 26 nov 2018, 13:44

Excusez moi, ik ga 'm even verkleinen :oops:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 26 nov 2018, 13:53

De afstand tussen het oude aquaduct en de spoorlijn is een meter of 35.
Dat is nauwelijks breder dan het nieuwste aquaduct.

Daarbij bouw je naast een drukke spoorlijn en rijksweg waarbij uitval door calamiteiten met lekkend water geen optie is.
Een belangrijk verschil met het aquaduct Drachtsterweg is dat de weg daar nog op pootjes langs liep tijdens de bouw. En zelfs daar hebben ze een hoop ellende gehad met onder meer lekkages in de toeritten.

Er is zeker ruimte om een nieuw aquaduct een stukje in westelijke richting uit te breiden. Genoeg ruimte om een nieuw aquaduct te bouwen op die plek, met behoud van het oude, zie ik niet.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door captain007 » ma 26 nov 2018, 14:33

Je wilt zo'n nieuw aquaduct ook niet op een nieuwe plek, want als je het oude niet sloopt blijf je met onderhoudskosten zitten. Daarnaast kost het een pak meer om de hele rijbaan over een kilometer om te leggen (vanwege boogstralen enzo) naar een andere locatie in de fantastische slappe prutgrond die je daar hebt.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Steyn_E » ma 26 nov 2018, 15:28

Je zou prima het oude aquaduct kunnen laten liggen en volstorten met grond. Lijkt me dat er dan weinig onderhoud meer nodig is. De ruimte lijkt toch wel erg krap ja, je zou er amper meer een bouwweg naast kunnen leggen. Desalniettemin is verplaatsen (naar het oosten) denk ik makkelijker dan sloop+herbouw, gezien het waarschijnlijk een langdurig project gaat worden, buiten het verkeer om proberen te bouwen zou denk ik toch de meest wenselijke oplossing zijn.

Hoe zou je trouwens de sloop aanpakken? Waar ze in twee delen gebouwd worden lijkt het me waarschijnlijk dat je een aquaduct alleen in 1x kunt slopen. Een vaarwegstremming lijkt me gegarandeerd, maar het slopen van een dergelijk massief stuk beton in zulke slappe grond kan ook gevolgen hebben voor de omliggende kunstwerken. Misschien dat volschuiven zo gek nog niet is.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Rogier » ma 26 nov 2018, 15:34

Ik denk dat het slopen wel meevalt, zolang de boel maar onder water gebeurd. Men kan de gehele aquaduct in een bouwkuip van damwanden plaatsen en de grond rondom de bestaande aquaduct weggraven. Daarna kan je met (zware) sloophamers de boel onder water slopen.
Dit is vaker gedaan bij de sloop van diverse grote sluizen in Duitsland. Met een half jaar moet dit wel te slopen zijn en daarna kan men op dezelfde plek het nieuwe aquaduct bouwen.

Plaats reactie