[A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door LennyKravitz » za 23 nov 2019, 3:55

^^
Hier gaat het voornamelijk erom dat de pyloon in het midden verdwijnt toch?
It aint over 'till it's over...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Peter » za 23 nov 2019, 7:14

Aquaduct is ook wat aan de lage kant (4m) voor een snelweg. Maar er had natuurlijk ook gewoon een extra vrachttunnel / aquaduct met 1 strook aangelegd kunnen worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Chris » za 23 nov 2019, 10:27

LennyKravitz schreef: za 23 nov 2019, 3:55 ^^
Hier gaat het voornamelijk erom dat de pyloon in het midden verdwijnt toch?
Dat is een beetje een understatement, maar voor de weggebruiker zal dat het resultaat zijn ja. Maar om daar te komen moet wel het complete bestaande aquaduct gesloopt worden en vervangen worden door een nieuwe. Vandaar dus, dat het € 80 miljoen gaat kosten.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Lekkere Kwal » za 23 nov 2019, 10:51

Peter schreef: za 23 nov 2019, 7:14 Aquaduct is ook wat aan de lage kant (4m) voor een snelweg. Maar er had natuurlijk ook gewoon een extra vrachttunnel / aquaduct met 1 strook aangelegd kunnen worden.
Een aquaduct is niet veel goedkoper als je het maar met twee stroken (vluchtstrook meegeteld) aanlegt, dus als je toch aan de slag gaat doe het dan gelijk toekomstvast.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Chris » wo 18 dec 2019, 10:47

De ontwerp-structuurvisie is (volgens mij per ongeluk?) online gezet: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... rd-osv-cah

Het is namelijk een bijlage bij de MIRT studie Amsterdam - Hoorn.
  • De volgende aanpassingen aan de A4 maken deel uit van de Voorkeursbeslissing van de verkenning A4 Burgerveen – N14 (in beide richtingen):
    · Tussen knooppunt Burgerveen en de verdiepte ligging bij Leiden verbreding van de weg met 1 rijstrook per rijrichting op de middenberm;
    · Ringvaartaquaduct variant West: vervanging van het bestaande aquaduct onder de Ringvaart door op het traject Amsterdam-Den Haag door een nieuw aquaduct;
    · Tussen de aansluiting Hoogmade en de aansluiting met de N11 verbreding van de weg met 2 rijstroken per rijrichting, deels in de vorm van een asymmetrisch weefvak;
    · Tussen de aansluiting met de N11 en knooppunt Hofvliet op de midden- en tussenberm verbreding van de weg met 1 rijstrook per rijrichting;
    · Tussen knooppunt Hofvliet en de N14 symmetrische verbreding van de weg met 1 rijstrook per rijrichting op de midden- en de buitenberm.
Afbeelding

Alternatief B is dus het voorkeursalternatief:
Afbeelding

sanderl
autoweg
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door sanderl » wo 18 dec 2019, 11:12

Goed gevonden! Ziet er netjes uit. Heb alleen wat vraagtekens bij de toekomstbestedigheid van doorgaand 2x3 bij Leiden. Daarnaast gaat dit erg leuk worden op de A4 tussen Burgerveen en Amsterdam (en A5 denk ik)!

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 18 dec 2019, 12:00

^^ Voor het deel tussen Burgerveen en De Hoek wordt ook gekeken naar verbredingen en uitbreiding van de parallelstructuur begreep ik. Ruimte is daar wel een uitdaging.

Ergens zou het wel mooi zijn om het doorgaand verkeer op de A4 en van/naar de A5 en A44 van elkaar te scheiden middels aparte rijbanen met alleen uitwisseling bij de knooppunten, en een aparte structuur voor de afritten. Bijvoorbeeld 2+2+4+4+2+2 met een reservering voor 2+3+5+5+3+2 (inclusief vluchtstroken) of meer. Wellicht zelfs (deels) dubbeldeks ter hoogte van Schiphol, wat behalve een kleiner ruimtebeslag ook de aansluitingen tussen hoofd- en parallelbanen zou vereenvoudigen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door sanderl » wo 18 dec 2019, 12:08

Een 3 dubbele parallelbaan lijkt me wat te veel van het goede. We hebben gezien dat smalle parallelbanen niet werken. 4-4-4-4 bijvoorbeeld zou nog wel kunnen. En dubbeldeks bij Schiphol? Lijkt mij wel een rollercoaster worden dan met de Schipholtunnel, Rijbanen Quebec etc.
Daarnaast denk ik dat de problemen komen te zitten op Burgerveen-De Hoek, de A5 en Badhoevedorp-Nieuwe Meer. En juist niet bij Schiphol zelf.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Chris » do 23 jan 2020, 18:47

De ontwerp-structuurvisie is gepubliceerd: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... erveen-n14

Apart trouwens dat er een hyperlink naar centrumpp.nl is opgenomen. Die website wordt al jaren (volgens mij al wel meer dan 5 jaar) niet meer gebruikt en redirect ook niet naar de huidige website van het platform participatie.

Alternatief A: uitbreiding van de hoofdrijbaan van de A4 met één rijstrook per rijrichting
Alternatief B: alternatief A + uitbreiding van het wegvak tussen aansluiting Hoogmade en de parallelstructuur tot twee rijstroken per richting

Bij het vaststellen van de definitieve structuurvisie in mei 2020 zal dan een voorkeursbeslissing formeel worden genomen (variant A of B). Maar het is duidelijk dat dit alternatief B zal worden.

Ook:
Bij het opstellen van het milieueffectrapport is uitgegaan van het PAS. Na de vernietiging van het PAS door de Raad van State is voor het Voorkeursalternatief nader onderzoek verricht. In dit onderzoek is aangetoond dat de verbreding van de A4 per saldo voor de aanleg- en gebruiksfase niet leidt tot significant negatieve effecten op Natura 2000-gebied.

En het budget is verhoogd naar € 226 miljoen.

Voor het project A4 Burgerveen-N14 was bij de start van de Verkenning €50 mln gereserveerd. Eind 2018 heb ik besloten de vernieuwing van het Ringvaartaquaduct aan de scope van het project toe te voegen. Hiermee heb ik een aanvullend bedrag van €80 mln toegevoegd aan het projectbudget.

Bij de keuze voor de Westvariant van het Ringvaartaquaduct heb ik een aanvullend budget van €40 mln gereserveerd voor dit onderdeel van het Voorkeursalternatief. Bij de start werd uitgegaan van de aanlegkosten van het huidige nieuwe Ringvaartaquaduct (in noordelijke rijrichting). Er treden echter meerkosten op als gevolg van de combinatie slopen en bouwen. Daarnaast zorgt de nabijheid van het HSL-aquaduct voor meerkosten door strenge eisen aan bouwmethode en monitoring.
De keuze voor alternatief B zorgt ervoor dat er nogmaals een aanvullend budget benodigd is, namelijk €53 mln. Dit komt onder andere doordat verbreding in de middenberm niet op het hele tracé mogelijk is en er kunstwerken aangepast moeten worden om de verbreding mogelijk te maken. Ook was er nog geen budget gereserveerd voor hinderbeperkende maatregelen tijdens de realisatiefase (Minder Hinder). Aangezien de A4 een drukke en belangrijke verkeersader is, is het noodzakelijk hindermaatregelen te treffen voor de realisatiefase om overlast te beperken.

De totale investeringskosten voor het voorgestelde Voorkeursalternatief bedragen hiermee €226 mln. (met prijsbijstelling, prijspeil 2019).

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Basjuh1981 » vr 24 jan 2020, 7:27

Chris schreef: do 23 jan 2020, 18:47 Alternatief B: alternatief A + uitbreiding van het wegvak tussen aansluiting Hoogmade en de parallelstructuur tot twee rijstroken per richting
De parallelstructuur is bij Leiden?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Chris » do 02 jul 2020, 8:21

Op 29 juni is de definitieve structuurvisie ter inzage gelegd. Deze omvat ook de voorkeursbeslissing: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... erveen-n14

In de kamerbrief meldt de minister dat de definitieve structuurvisie slechts kleine wijzigingen heeft ten opzichte van de ontwerp-structuurvisie.

sanderl
autoweg
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door sanderl » do 02 jul 2020, 11:49

En hoe denken ze de genoemde +30% tussen Badhoevedorp en De Hoek op te vangen?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door mavas » do 02 jul 2020, 11:52

Dat valt buiten dit project. Maar je hebt gelijk: Daar moet ook onderzoek naar gedaan worden. Volgens mij is men daar ook al mee bezig en hebben we daar zelfs een topic over als ik het goed heb.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Lekkere Kwal » do 02 jul 2020, 12:06

Ik kan dat anders niet terugvinden in het MIRT overzicht? Ik vraag me ook af of dat wel een dermate groot knelpunt zal worden, het is niet dat daar nu maar 2x3 ligt of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door mavas » do 02 jul 2020, 12:23

Staat "gewoon" op pagina 151: Zuidwestkant Amsterdam - Schiphol.
Ik verwacht dat als daar ingezoomd wordt op bereikbaarheid dat de scope dan wordt aangepast naar Burgerveen - Amsterdam.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Lekkere Kwal » do 02 jul 2020, 12:28

Ah op die manier, ik zocht naar een concreet onderzoek voor dat traject.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Chris » do 02 jul 2020, 12:34

Tussen de knooppunten De Nieuwe Meer en Badhoevedorp worden ook hele hoge intensiteiten verwacht dat zonder aanpassingen ook tot serieuze problemen zal leiden. Dat is nu al één van de drukste trajecten van Nederland met rond de 200.000 voertuigen per dag. Ook daar heb ik nog niet wat concreets over gelezen.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door exroosje » do 02 jul 2020, 13:21

Er worden in het document ook wat korte termijn acties benoemd om het knelpunt bij Leiden ri den Haag te verbeteren, (borden, strepen etc), maar ik zou zeggen dat in het najaar als we alvast over de parallelstructuur via knp vlietland gaan rijden (en we dan 2+2 ipv 2+1 krijgen) er al wat verlichting optreedt....

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door IIVQ » zo 19 jul 2020, 8:55

Gister reed ik over de A4 ri zuid en na KP Nieuwe Meer stond op gele borden "Rotterdam via Utrecht" maar op de DRIP stond "Den Haag via A5". Ik snap niet hoe dat een logische route is... Of heb ik het verkeerd gezien/was de drip defect waardoor een 9 een 5 werd?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door boe! » zo 19 jul 2020, 12:29

Nee, dat heb je goed gezien:

Afbeelding

Het is dezelfde boodschap die ook noordelijker op de A5 en de A9 staat aangegeven. Daar klopt de boodschap wel, maar blijkbaar heeft men er niet over nagedacht om de DRIP-tekst op de A4 aan te passen.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Piles » zo 19 jul 2020, 13:02

^^ maar de A5 voegt vóór Leiden in op de A4, dus wat heeft het voor zin om verkeer via de A5 te sturen?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door verfmeer95 » zo 19 jul 2020, 13:23

^^ Verkeer richting Den Haag kan via de A44. Om te voorkomen dat al dat verkeer omrijdt via Utrecht is dit erbij gezet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Palance » zo 19 jul 2020, 13:28

Volgens mij stonden er gisteren op de A9 tussen de nieuwe tunnel en Holendrecht gele borden met Rotterdam/Den Haag via Utrecht en A2
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door verfmeer95 » zo 19 jul 2020, 13:39

^^ Dat zal zijn om de N44 niet te overbelasten. Je loopt bij Wassenaar nu al een kwartier vertraging op, dus meer verkeer wil je daar niet hebben. Vanuit Holendrecht heb je minder omrijkilometers dan vanaf Raasdorp of de Nieuwe Meer, waardoor het voor dat verkeer het minst erg is om om te rijden. Met de huidige vertraging bij Wassenaar is het maar 5 minuten langer via Utrecht.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Palance » zo 19 jul 2020, 13:54

Alleen was die vertraging gisterenmiddag ook bijna een half uur door drukte bij Utrecht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

a444
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 12:40

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door a444 » za 15 aug 2020, 9:43

De Telegraaf meldt dat verbreding A4 nog ver weg is vanwege 211 ingediende zienswijzen...

Heeft iemand hier meer nieuws / informatie over?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Chris » za 15 aug 2020, 9:46

Het aantal zienswijzen zegt niet zo veel over hoe lang het gaat duren. Veel reacties zijn (bijna) identiek en kunnen dus gebundeld beantwoord worden. Er zijn projecten geweest waar actiegroepen standaard zienswijzeformulieren voor hadden opgesteld, maar ook duizenden zienswijzen hoeven geen noemenswaardige vertraging op te leveren.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door boe! » za 15 aug 2020, 9:54

Het nieuwsbericht van Rijkswaterstaat hierover. Het lijkt er op dat dit gewoon is ingecalculeerd in de planning. Ze hebben tot 1 april 2021 om een Nota van Antwoord te formuleren.
:arrow: https://www.a4haaglanden-n14.nl/1717848 ... -ingediend

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Rein » za 15 aug 2020, 13:01

211 zienswijzes vind ik niet bijster veel voor zo’n traject van 30 km of zo. Bovendien hoeft een zienswijze niet te betekenen dat iemand ‘tegen’ is. Iemand kan ook een zienswijze geven met suggesties voor kleine verbeteringen of omdat die persoon dolenthousiast is over het project.

Overigens is dit niet een project waar je echt hele zware protesten tegen verwacht. Er hoeven immers geen hele bossen te worden gekapt of woonwijken te worden geamoveerd. Tussen het Ringvaartaquaduct en Leiderdorp ligt de verbreding feitelijk al (jarenlang) klaar en lijkt het vooral nog een kwestie van een paar lagen asfalt. Hetzelfde geldt voor het stuk door het Limesaquaduct. En tegen een nieuw Ringvaartaquaduct verwacht ik ook weinig echte bezwaren.

Stockbaard
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 9:00

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Stockbaard » do 08 apr 2021, 9:54

Op woensdag 21 en donderdag 22 april 2021 vinden er webinars plaats over de huidige stand van zaken omtrent het tracé.
Link
Daarnaast wordt de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) voor het project op vrijdag 9 april gepubliceerd.

Plaats reactie