[S100] Binnenring en [N300] Buitenring Parkstad Limburg

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1186
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

[S100] Binnenring en [N300] Buitenring Parkstad Limburg

Bericht door EtienneM » di 20 jun 2006, 11:04

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1186
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

[S100] Binnenring en [N300] Buitenring Parkstad Limburg

Bericht door EtienneM » di 20 jun 2006, 11:10

Buitenring Parkstad Limburg
Afbeelding

Wegen: , &
Traject: Kerkrade, Landgraaf, Brunssum, Nuth
Uitvoeringsperiode: 2017 - 2019
Kosten: €441 miljoen
Gereed: Augustus 2019
Toekomstige configuratie: 2x2
Toekomstige status: Autoweg
Toekomstige maximumsnelheid: 100km/h
Status: In uitvoering

De Buitenring Parkstad Limburg (N300), is een in aanleg zijnde deel van de Ring Parkstad rondom de stedelijke regio Parkstad Limburg. De Buitenring beslaat voornamelijk het oostelijke deel van de ring en zal langs de gemeentes Heerlen, Brunssum en Kerkrade lopen. Het nieuwe tracé zal een lengte van ongeveer 26 kilometer hebben en zal worden uitgevoerd als 2x2 autoweg, waar voornamelijk 100km/h gereden mag worden.


:arrow: Ring Parkstad op de Wegenwiki
:arrow: Het project op de Wegenwiki
Documenten
:arrow: Provinciaal Inpassingsplan / Onderzoeken
Nieuws
:arrow: Website Buitenring Parkstad Limburg
:arrow: Nieuwsbrief Buitenring Parkstad Limburg
:arrow: Facebook Buitenring Parkstad Limburg
:arrow: Youtube-kanaal met om de twee weken een nieuwe aflevering over het project
Detailkaarten
:arrow: Referentieontwerp
Informatievideo
Link

Laatste update: 31 oktober 2018
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 20 jun 2006, 11:12

Eerdere berichten in dit topic:
harry schreef:
SonicJ schreef:...de buitenring van Parkstad...
...de binnenring van Parkstad...
Interessant. Misschien komen deze concepten ooit nog eens op de wegwijzers?
Het is me nooit opgevallen dat daar wegen lopen die je als ring kunt beschouwen.

Seat Ibiza schreef: Die zijn er ook nog niet, maar worden de komende jaren aangelegd. Deels zijn het nieuwe wegen, deels worden bestaande wegen aangepast.

Ik kan zo 1,2,3 geen kaartjes vinden op internet hiervan...


harry schreef:
SonicJ schreef:...de buitenring van Parkstad...
...de binnenring van Parkstad...
Interessant. Misschien komen deze concepten ooit nog eens op de wegwijzers?
Het is me nooit opgevallen dat daar wegen lopen die je als ring kunt beschouwen.
Het is dan ook een nog lopend project, grotendeels bestaande uit de aanleg van nieuwe wegen. Ik heb er weleens kaartjes van voorbij zien komen. Het zag er best goed uit, over het algemeen een hele verbetering. Van wat ik me herinner gaat het om 2 hoefijzer (U) vormige ringen, vanaf de A76, rond 'Parkstad', terug naar de A76 verderop. Een kleine ring, hoofdzakelijk rond Heerlen, en een grote ring, meer rond/door de hele Parkstad. Beide 2+2, wel met veelal gelijkvloerse aansluitingen.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » di 20 jun 2006, 11:26

Ik heb weleens een kaartje gezien met een weg die ongeveer zo gepland was:

Afbeelding
Zo kraait den boer z'n haantje

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 20 jun 2006, 11:28

Dat is de Binnenring.

Voor de Buitenring, zie http://www.buitenring.nl helaas met nauwelijks zinnige kaartjes.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » di 20 jun 2006, 11:35

Hmm, ik had die kaartjes nog niet gezien toen ik deze net maakte, veel overeenkomsten :)

Afbeelding
Zo kraait den boer z'n haantje

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 20 jun 2006, 11:39

En volgens mij wil men de binnring nog doortrekken tot aan de A76.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » di 20 jun 2006, 13:32

Seat Ibiza schreef:Ik kan zo 1,2,3 geen kaartjes vinden op internet hiervan...
Een beetje zoeken op het forum en je vind een prachtig kaartje (dat ik inmiddels meer dan een jaar geleden hier heb geplaatst).

* De buitenring betreft grotendeels de verbinding tussen de bestaande wegen N298, N299 en N300. Deze zullen dan ook verbreed worden naar 2x2.

* De binnenring wordt op dit moment aangelegd (in 1997 is al een gedeelte voltooid). En nee, de weg zal niet worden doorgetrokken naar de A76 (hoewel dit wel ooit eens besproken is).

Afbeelding

De buitenring op het kaartje betreft slechts één van de alternatieven. Er zal overigens waarschijnlijk ook een rechtreekse weg tussen de buitenring en Aken worden aangelegd, de B258n. Zie hiervoor: http://www.b258nein.de/
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 20 jun 2006, 17:26

Dit lijkt me hoognodig. Er zijn nauwelijks goede doorgaande wegen in dat gebied.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » di 20 jun 2006, 18:18

Charles schreef:
Seat Ibiza schreef:Ik kan zo 1,2,3 geen kaartjes vinden op internet hiervan...
Een beetje zoeken op het forum en je vind een prachtig kaartje (dat ik inmiddels meer dan een jaar geleden hier heb geplaatst).
Ik wist wel dat ik ze ergens gezien had :lol:

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » di 20 jun 2006, 19:00

Dat stukje van de buitenring om Brunssum loopt wel wat vreemd zeg. Verder wel mooi dat er wat gebeurd. Er zullen toch ook wel wat ongelijkvloerse stukjes of kleinere viaductjes in voorkomen lijkt me (binnen- en buitenring)?
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 20 jun 2006, 19:48

Ik vind het ook wel een nuttig plan. Vooral ook de leefbaarheid zal erop vooruit gaan. :)

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » di 20 jun 2006, 21:06

Ondanks de mate waarin deze maatregel nodig is, is het toch zeker bijzonder dat er straks twee ringwegen tegelijk worden aangelegd!
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 21 jun 2006, 13:51

Ja, ook al lopen ze dan niet helemaal rond...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 21 jun 2006, 16:07

En wijzigt de naam van de agglomeratie dan ook in Parkstad in plaats van Heerlen? :lol:

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » wo 21 jun 2006, 17:18

ViaHaaren schreef:En wijzigt de naam van de agglomeratie dan ook in Parkstad in plaats van Heerlen?
:?: :?:
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 21 jun 2006, 17:20

Heerlen heeft toch nogal een negatieve naam als stad? En ik dacht, misschien veranderen ze dan wel alles van naam en pikken ze Landgraaf enzo wel mee. Maar echt een serieuze gedachte was het nou ook weer niet. :P

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » wo 21 jun 2006, 17:28

De agglomeratie bestaat nog steeds uit 7 aparte gemeenten. "Parkstad Limburg" is slechts de naam van het samenwerkingsverband hiertussen (vergelijkbaar met "Haaglanden" of "Knooppunt Arnhem-Nijmegen"). Een veel voorkomend misverstand. ;) En dat hier nu negatief gedacht wordt over Heerlen vind ik jammer, want naar mijn mening valt het sinds de laatste jaren allemaal wel mee.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Parkstad_Limburg
Groet, Charles

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 22 jun 2006, 7:12

De laatste media aandacht (Journaal maandje terug) met betrekking tot Heerlen was juist dat er weer een voorwaartse drift te zien is ;) Kan ook een gelikte mediacampagne zijn, daarniet van. Een beetje PR moet je vooral niet vies van zijn.

Dino
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 10 feb 2006, 12:49
Locatie: Bilzen

Bericht door Dino » di 18 jul 2006, 22:51

Charles schreef:En nee, de weg zal niet worden doorgetrokken naar de A76 (hoewel dit wel ooit eens besproken is).
Doordat de Imstenraderweg in de toekomst een aansluiting krijgt op de A76 in noordelijke richting (zie elders dit forum) krijgt de binnenring wel een (gedeeltelijke) aansluiting op de A76.
Dat is trouwens bij de noordelijke aantakking van de Binnenring ook het geval. Het verlengde van de Beersdalweg heeft nu immers reeds een (kwart)aansluiting op de A76 (alleen een afrit vanuit de richting Aken), maar deze wordt in de toekomst ook verdubbeld (ook een toerit richting Aken).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 27 sep 2006, 10:41

L1 (27-9-2006) schreef:Accoord over Buitenring Parkstad Limburg

De Parkstad-gemeenten en Nuth hebben gisteravond een overeenkomst gesloten over de Buitenring Parkstad Limburg.
Deze nieuwe rondweg is nodig om bereikbaarheid van Parkstad te verbeteren. In de overeenkomst zijn de de verantwoordelijkheden van de verschillende gemeenten en de provincie vastgelegd. De Buitenring Parkstad moet in 2014 af zijn.
2014....

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » ma 02 okt 2006, 11:53

Niet duidelijk voor mij is hoe men Brunssum gaat passeren. Er waren varianten voor een raar lange omleiding rondom het dorp of een kortere passage door een tunnel onder Brunssum. Hebben ze daar ook al een besluit over genomen? Wordt deze 2x2 weg ook grotendeels ongelijkvloers?
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 06 jul 2007, 14:01

Dit topic zocht ik, maar kon het dus niet vinden door die belabberde zoekfunctie... :kwaad:

Hoe staat het met dit project? Van die site wordt ik niet veel wijzer, maar nu ik allemaal foto's zie van de huidige infrastructuur lijkt het me nodig dat er wat gebeurd daar. Hoe willen ze die nieuwe ringwegen vorm gaan geven, als 2x2 autoweg?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 06 jul 2007, 15:08

Bijzondere wegwijzer staat er op die site:
Afbeelding

Ik heb ook gekeken op die website ViaHaaren en dit staat er oa:
Buitenring.nl schreef:De aanleg van de Buitenring betekent dat de provinciale wegen N298, N299 en N300 verbeterd zullen worden. Er komen nieuwe weggedeelten, inclusief kruisingen en aansluitingen. De Buitenring Parkstad Limburg zal een autoweg zijn met twee rijbanen met elk twee rijstroken. De maximumsnelheid zal 100 kilometer per uur zijn.
Vreemd is dan weer dat ze dus een aantal wegen in 2004 hebben versmald.
En volgens mij sluit de buitenring nergens met een knooppunt aan, toch een van de richtlijnen voor het aansluiten van stroomwegen met stroomwegen :evil:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 06 jul 2007, 21:07

Sjonge jonge, het geld moet weer over de balk gesmeten worden he! Ze hadden die wegen dus gewoon lekker 2x2 moeten laten, nu heb je dubbel werk... :roll:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Binnenring en Buitenring Parkstad Limburg

Bericht door boe! » ma 24 dec 2007, 15:36

Provincie Limburg schreef:MER-nota Buitenring Parkstad Limburg medio 2008 gereed voor inspraakronde

Het opstellen van de Tracénota/MER voor de beoogde Buitenring Parkstad Limburg nadert zijn eindfase. De betrokken bestuurspartijen hebben ingestemd met het vergevorderd concept. Wel moet nog nader onderzoek gedaan worden dat de Buitenring een optimale inpassing krijgt in het landschap. Naar verwachting zal de Tracenota/MER over een halfjaar klaar zijn, tezamen met het voorlopige tracé-voorkeursalternatief. Spoedig daarna volgt een uitgebreide inspraakronde.

Woensdag 12 december jongstleden presenteerde ingenieursbureau Arcadis een concept van het Milieu Effect Rapport tijdens een bijeenkomst van het Regionaal Bestuurlijk overleg. Hierin participeren onder meer projectverantwoordelijke bestuurders van de Provincie Limburg, Parkstad Limburg, de Parkstad-gemeenten en de Gemeente Nuth en Schinnen. Het concept kreeg brede waardering. Tegelijk kwam de wens naar voren om op enkele punten nog nader onderzoek te doen. Onder meer de landschappelijke inpassing van de Buitenring en de aansluitingen op de Buitenring zullen daarbij extra aandacht krijgen. Hiervoor is de medewerking verkregen van de Rijksadviseur voor het Landschap, ir. Dirk Sijmons.
Vervolg hieronder.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Binnenring en Buitenring Parkstad Limburg

Bericht door boe! » ma 24 dec 2007, 15:37

Op weg naar een gedegen nota en voorlopig tracé-voorkeursalternatief“We zijn flink gevorderd met de Tracénota/MER. Nu gaat het erom dat zorgvuldig de punten op de i worden gezet”, aldus gedeputeerde Ger Driessen, die de Buitenring in zijn provinciale portefeuille heeft. Ook Richard de Boer, bestuurder van de WGR+regio Parkstad Limburg, benadrukt het belang om in dit stadium zorgvuldig te werk te gaan. “Ogenschijnlijk loopt de Tracénota/MER enige vertraging op, maar het vergt nu eenmaal tijd om tot een gedegen en doortimmerd stuk te kunnen komen.” Gedeputeerde Driessen ziet een duidelijk voordeel in de tijd die momenteel aan de nota gespendeerd wordt. “Als we nu meer aandacht besteden aan de zorgvuldigheid komt dit de kwaliteit ten goede en kunnen we verderop in het proces ongetwijfeld tijd winnen”. Het Regionaal Bestuurlijk Overleg heeft er ook mee ingestemd dat een ambtelijke werkgroep gaat werken aan de ontwikkeling van een voorlopig tracé -voorkeursalternatief voor de Buitenring. Deze werkgroep zal in het voorjaar van 2008 haar advies aan de betrokken bestuurders voorleggen. Dit alternatief zal officieel worden vastgelegd in een aanvulling van het Provinciale Omgevingsplan Limburg.

Kosten
Punt van aandacht is de kostenraming voor de Buitenring. Die is nu nog hoog. In overleg met de regio Parkstad voert de Provincie op dit moment een onderzoek uit naar kostenbesparingen en aanvullende financieringsbronnen. Medio 2008 zal hierover meer helderheid bestaan. “Omdat we met zijn allen willen dat Parkstad ook in de toekomst bereikbaar blijft, ben ik ervan overtuigd dat we samen met de regio tot een oplossing komen”, aldus gedeputeerde Driessen.

Inspraak
Naar verwachting zullen de Tracénota/MER en het voorkeursalternatief medio 2008 klaar zijn zodat Gedeputeerde Staten hierover een besluit kunnen nemen. Daarna zal de Tracénota/MER samen met het voorkeursalternatief zes weken lang voor iedereen ter inzage worden gelegd. Iedereen kan dan kennis nemen van de inhoud. Ook zullen er dan inspraak- en informatieavonden worden gehouden die vooraf bekend worden gemaakt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re:

Bericht door Seat Ibiza » di 01 jan 2008, 17:01

mavas schreef:Bijzondere wegwijzer staat er op die site:
Afbeelding
Die staat volgens mij ergens in Kerkrade-West nabij het GaiaPark. Heb 'm wel eens gezien...
Matthijs schreef:Voor de Buitenring, zie http://www.buitenring.nl helaas met nauwelijks zinnige kaartjes.
Tegenwoordig met uitgebreid kaartje met alle alternatieven!

Medianieuws

Re: Binnenring en Buitenring Parkstad Limburg

Bericht door Medianieuws » za 19 sep 2009, 15:46

Het is lang stil geweest rond dit project... maar er is weer nieuws:
Provincie Limburg schreef:Provincie reikt Parkstad de helpende hand

Provincie en Parkstad Limburg zijn tot overeenstemming gekomen over de financiering van de buitenring. Ook over de vorming van het regiofonds voor de uitvoering van de strategische agenda van Parkstad Limburg is overeenstemming bereikt. Verantwoordelijk gedeputeerde van de 26 kilometer lange buitenring, Ger Driessen en Parkstadvoorzitter Toine Gresel, hebben beiden een handtekening gezet onder een overeenkomst die een stevige basis biedt voor de uitvoering van de buitenring en van de Parkstadagenda.

Gedeputeerde Staten van Limburg (GS) hebben overwogen dat de parkstadgemeenten meer dan gemiddeld te maken hebben met een zwakke economische structuur, een vergrijzingsproblematiek en de hiermee gepaard gaande extra lasten vanwege de krimp. Om die reden heeft de Provincie Limburg er voor gekozen geen aanvullende gelden meer te vragen van Parkstad en daar bovenop een extra bijdrage te leveren aan het regiofonds van 5 miljoen euro, waardoor onder andere de Peutz driehoek een extra impuls kan krijgen. De Regio Parkstad heeft positief gereageerd.

In de afgelopen periode is regelmatig discussie gevoerd over de verdeling van de kosten van de buitenring Parkstad Limburg. Het voorkeurstracé bleek uiteindelijk 60 miljoen duurder te zijn dan oorspronkelijk geraamd. Minister Eurlings bleek op voorstel van de Tweede Kamerleden Koopmans en Roefs bereid tot een bijdrage van 15 miljoen euro in het tekort. Het resterende gat zou worden verdeeld tussen Parkstad en Provincie. Beide partijen hebben zich daartoe eerder gecommitteerd.

Naar aanleiding van de ingebrachte zienswijzen op het voorkeurstracé zijn er optimalisaties uitgewerkt voor een bedrag van 45 miljoen euro. De afsprakenregeling hierover hield in “degene die vraagt, die betaalt”. Deze vragen kwamen in belangrijke mate voort uit burgers en parkstadgemeenten. Provinciale Staten hebben aangeboden om in positieve zin mee te denken in het tekort, onder de voorwaarde dat ook de regio zijn verantwoordelijkheid zou nemen.

De 45 miljoen worden in het voorstel van GS gedekt door middel van opbrengsten via gebiedsontwikkelingen nabij de buitenring (raming maximaal 15 miljoen euro), 15 miljoen euro voor rekening van de provincie en voor de laatste 15 miljoen wordt een beroep gedaan op het Rijk. Voor de opbrengsten van de gebiedsontwikkeling is de provincie bereid het risico te dragen. Bij opbrengsten van gebiedsontwikkelingen denkt de provincie onder andere aan snelweg gerelateerde ontwikkelingen.

Met dit voorstel komt de Provincie de Parkstad en haar inwoners tegemoet, waarbij zonder dat er sprake is van cash geld, de gewenste optimalisaties toch kunnen worden uitgevoerd. Vooral voor Kerkrade tast de Provincie diep in de buidel. Immers de problematiek van een goede ontsluiting voor Eygelshoven en het naar voren gebrachte isolement van de bewoners langs de Hamstraat wordt binnen deze optimalisatie tot een bevredigende oplossing gebracht. Ook worden in de optimalisaties waardevolle gebieden zoals Jeugrubbe bos, landgoed Amstenrade en het Bronnenbos bij Brunssum zoveel mogelijk ontzien. Tot slot wordt in het belang van een goede en veilige verkeersdoorstroming gekozen voor ongelijkvloerse kruisingen met de provinciale wegen N274 en N276.

Gedeputeerde Staten en de regio Parkstad zijn blij met dit akkoord bovenop de financiële toezeggingen aan Parkstad in de huidige Provinciale coalitieperiode. Met vereende inzet is inmiddels een bedrag van ruim 290 miljoen euro binnengehaald. Dit bedrag bestaat uit financiële toezeggingen voor onder andere de buitenring, het Regiofonds, the Silicone Mine en de realisatie van het MKB programma.

16-7-2009 09:59

Kling

Re: Binnenring en Buitenring Parkstad Limburg

Bericht door Kling » za 14 nov 2009, 14:54

Kijk ook eens naar de bewoners die langs deze weg moeten wonen 24 uur per dag.

voor een indruk wat hun te wachten staat en hun bezig houdt zie http://ivbn.blogspot.com


of op http://www.buitenringnee.nl




kling :wijsvinger:

Plaats reactie