[S100] Binnenring en [N300] Buitenring Parkstad Limburg

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

EtienneM
Moderator

[S100] Binnenring en [N300] Buitenring Parkstad Limburg

Bericht door EtienneM » di 20 jun 2006, 11:04

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Binnenring en Buitenring Parkstad Limburg

Bericht door Seat Ibiza » za 14 nov 2009, 15:09

Kling schreef:Kijk ook eens naar de bewoners die langs deze weg moeten wonen 24 uur per dag. Voor een indruk wat hun te wachten staat en hun bezig houdt, zie http://ivbn.blogspot.com of op http://www.buitenringnee.nl
Gaap... Typische nimby-mentaliteit dus. Alsof de bewoners van bijvoorbeeld de Randweg, Patersweg en Trichterweg (die overigens veel dichter aan de grote doorgaande wegen wonen dan ooit iemand zal wonen aan de Buitenring), nu geen overlast ervaren? Deze straten zijn al ruim 20 jaar overbelast, wat leidt tot geluidsoverlast, onnodige vervuiling (files!) en verkeersgevaarlijke situaties. Die ringweg had er al lang moeten zijn, al vraag ik me wel af of een 2x2 autoweg nu echt noodzakelijk is. Een provinciale (niet-autoweg) zou denk ik ook wel voldoen, misschien zelfs met maar 2x1 rijstrook en hier en daar een inhaalstrookje.

Kling

Bericht door Kling » za 14 nov 2009, 16:34

èen beetje kort door de bocht, ik weet niet waar je woont bijv 10 hoog ergens in de stad?

maar wanneer je op 13 m afstand van jouw achtergevel een 2 x 2 baans autoweg langs jouw slaapkamer of woonkamerraam krijgt 24 uur per dag met 100kmh dan wil je je nog wel eens spreken.

lijkt een beetje op Aziatische toestanden. voor de economie hebben we alles over zelfs woonwijken slopen.

vergeet even niet dat wij al sinds 1986 ook nog last hebben van de AWACS toestellen klik maar een op deze link dan krijg je een beetje de indruk wat er dagelijks over onze wijken vliegt

http://bit.ly/3RjJrx

kling :dyn_hyp:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 14 nov 2009, 16:43

Wat ik me dan afvraag: Stel dat die weg wordt aangelegd, ga je er dan gebruik van maken? En maak jij ook gebruik van wegen (of vliegtuigen) die ook overlast voor anderen veroorzaken?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Kling

Bericht door Kling » za 14 nov 2009, 17:00

heel simpel, deze weg is totaal overbodig en zal door mij en andere beslist niet gebruikt worden omdat wij in deze regio voldoende infrastruktuur hebben waar heeeeel goede en direkte aansluitingen naar alle internationale autowegen zijn. Kijk maar eens naar de N274 of N276 of de N580 of de nieuwe weg B56 richting Born, Eindhoven en Dusseldorf

Alle Provinciale wegen hebben meer dan 60 % kapaciteit over volgens de Telmethodieken van de Rijkswaterstaat en de verkeerintensiteit is aangegeven als laag en er worden zelfs geen metingen meer uitgvoerd sinds 2003 omdat volgens hun niet nodig is en daar zijn wij het mee eens.
Wij zijn ook van mening dat er beslist diverse knelpunten in de Parkstad regio zijn maar dat zijn piekfiles s'morgens en s'avonds dus niet 24 uur per dag. En dat hier iets aan gedaan moet worden is ook ons idee.
Dus besteed een gedeelte van het aanleggen van de Buitenring parkstad voor verbetering van deze knelpunten en dan loopt hier alles weer op rolletjes.

want vergeet niet wanneer deze weg er wel komt dan is dat een behoorlijke kapitaals investering die niet het effekt zal sorteren wat men vermoedt en wanneer men het na afloop mis heeft dan trekt iedereen zijn ...... in en dan zitten we met een weg die je niet als een tapijt oprolt en ergens anders neerlegt. Was het maar zo eenvoudig. Misschien dat jullie forum daar nog een leuk idee over kan ontwikkelen. Oprolbare wegen die je bij behoefte uitrolt en daarna weer elders kan inzetten. "Grapje"

kling :lol: :lol:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 14 nov 2009, 17:14

Kling schreef:maar wanneer je op 13 m afstand van jouw achtergevel een 2 x 2 baans autoweg langs jouw slaapkamer of woonkamerraam krijgt 24 uur per dag met 100kmh dan wil je je nog wel eens spreken.
Je doet het voorkomend alsof die weg op 13 m van bestaande woningen wordt aangelegd zonder geluidswerende maatregelen (geluidswal bijvoorbeeld). Ik heb de tekeningen niet tot in detail bestudeerd, maar dat geloof ik dus niet. De experts op het forum zullen ongetwijfeld kunnen toelichten wat de normen zijn voor afstand en geluidsbelasting.
Kling schreef:... omdat wij in deze regio voldoende infrastruktuur hebben waar heeeeel goede en direkte aansluitingen naar alle internationale autowegen zijn.
Ja, Brunssum is echt uitstekend bereikbaar vanuit de richting Nuth... :rofl2:
Kling schreef:Alle Provinciale wegen hebben meer dan 60 % kapaciteit over volgens de Telmethodieken van de Rijkswaterstaat
En hoe zit het met de gemeentelijke wegen, zoals bijvoorbeeld de Patersweg die ik eerder noemde? Op de bestaande overlast voor die mensen ga je ook totaal niet in...

Oh, voor de goede orde: ik woon aan een drukke doorgaande weg binnen de bebouwde kom, waar de normen voor fijnstof ruim overschreden worden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 14 nov 2009, 18:18

Kling schreef:heel simpel, deze weg is totaal overbodig en zal door mij en andere beslist niet gebruikt worden omdat wij in deze regio voldoende infrastruktuur hebben waar heeeeel goede en direkte aansluitingen naar alle internationale autowegen zijn.
Maar mijn vraag was dus of jij ook gebruik maakt van wegen (en andere vormen van mobiliteit) die voor anderen wel overlast geeft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 15 nov 2009, 1:18

Vandaag bij een verjaardag een jongen ontmoet, die de bodemgesteldheid van (een deel van) de ring heeft onderzocht om te kijken of aanvullende maatregelen moeten worden genomen.

Kling

Bericht door Kling » zo 15 nov 2009, 9:09

om te beginnen ben ik blij mety jullie reakties. :D

ik gebruik zelf zoveel mogelijk wegen in brunssum ( vertrekpunt wijk de Kling Brunssum Noord) waar zo min mogelijk autoverkeer is en ga ook op tijdstippen op pad dat daar geen files kunnen staan.gebruik verder ook vaak de fiets voor kortere trajekten. Openbaar vervoer niet omdat dit aansluit op mijn verplaatsing van A naar B.

Nogmaals ben ik echt bewust bezxig met mensen die aan bijv de Patersweg wonen maar daarvan heb ik gezegd dat die weg ontlast dient te worden door andere maatregelen dan door het doodgewoon aanleggen van een nieuwe ringweg rond Brunssum want dan doe je aan de situatie bij de Patersweg de ogen dicht en blijft alles hetzelfde let op mijn woorden.

Er is in de binnenwegen struktuur van Parkstad gemeenten en Brunssum in het bijzonder door de verantwoordelijke Politici de laatste jaren gewoon geslapen. Men heeft bijv de wijk EMMA ontwikkeld met direkte aansluiting op het Industriegebied EMMA. Inmiddels zijn op de Emmaweg al 4 rotondes aangelegd. Je moet daar maar een op piektijden of anderszins komen. Er is daar een konflikt ontstaan door de bovengenoemde ontwikkelingen t.a.v. het auto verkeer. Dit zijn vergelijkbare ontwikkelingen als bij de patersweg en misschien op termijn nog erger. Soms kan het daar gebeuren dat men volledig in een stilstaande file staat en het verkeer niet voor of achteruit kan. Hier had men veel eerder moeten ingrijpen en ik voorspel je dat vanaf de N299 komend uit Landgraaf door de Brunssumerheide langs de hoofdingang van de AFnorth ( dan heb je al de 2e rotonden binnen 100m) en als je dan verder richting Bodemlein gaat volgen er diverse stoplichten tot de rotonde N276 er nooit meer een goede doorstroming zal ontstaan richting Hoensbroek.

Hier help ook geen Buitenring . Uit de reakties van de diverse gemeentenraden van Parkstad blijkt dat de provincie Limburg het initiatief tot de aanleg van de weg heeft aangezet maar totaal geen idee heeft gehad wat dat voor de afzonderlijke gemeenten betekend en dat zijn bij hun de gesprekken van de dag.
Kortom een ondeugdelijk Infra Technisch voorbereid projekt waarbij men de onderlinge comminucatie met de verantwoordelijke gemeenten duidelijk uit de weg is gegeaan.

Een Politiek Prestige Projekt waarvan de burger uiteindelijk het gelag zal betalen,
Met niet opgeloste knelpunten op gemeentelijke binnenwegen, en slecht bereikbare bevoorradingdpunten van winkels in centra , MKB bedrijven en industrie en handel.

Ik hoop jullie over dit thema in 2015 nog eens te spreken wanneer de Buitenring er ligt.

kling :puh2:

Kling

Bericht door Kling » zo 15 nov 2009, 15:27

Afbeelding

Dit is bij alle woningen in de Wijken KlingBemden en de Kling en Brunssum Noord de Natuur die je ziet als je uit de woonkamer naar buiten kijkt.

Wanneer je dit beeld wil wegstoppen achter geluidswanden of schermen om daarachter de Buitenring te verstoppen, dan blijft het verkeersgeluid in dB,stikstofoxyden en fijnstoffen desondanks 24 uur per dag op je inwerken. En dat omdat er mensen over die weg snel naar de Attractieparken in Kerkrade Snowworld-Gaia-Rodahal of Roda jc, of de over 10-20 jaar te ontwikkelen recreatieparken in Brunssum.

Laten we maar niet praten dat wij uit vrij keuze en bewust in dit gebied vanwege de mooie natuur rust en zuivere lucht besloten hebben hier te komen wonen, uiteraard na overleg met de lokale overheid wat de toekomstplannen voor dit gebied waren.

Helaas heeft men niet haar afspraken waar gemaakt.

kling :mrgreen:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2009, 19:43

Het spijt me, maar echte natuur bestaat niet in Nederland 8-)
Wanneer je dit beeld wil wegstoppen achter geluidswanden of schermen om daarachter de Buitenring te verstoppen, dan blijft het verkeersgeluid in dB,stikstofoxyden en fijnstoffen desondanks 24 uur per dag op je inwerken.
Wil je anderen met die overlast opzadelen? Degenen die nu aan wegen wonen waar veel files staan ervaren dit ook :yes: Knap NIMBY-gedrag inderdaad.
Er wordt hier in Nederland geen weg aangelegd zonder dat er een grondig onderzoek op de effecten is gedaan :idea:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 15 nov 2009, 20:45

Kling schreef:Laten we maar niet praten dat wij uit vrij keuze en bewust in dit gebied vanwege de mooie natuur rust en zuivere lucht besloten hebben hier te komen wonen, uiteraard na overleg met de lokale overheid wat de toekomstplannen voor dit gebied waren.

Helaas heeft men niet haar afspraken waar gemaakt.
Wat heeft de gemeente je toegezegd: een blijvend vrij uitzicht? Vast niet. Ik woon zelf ook aan de rand van het dorp met uitzicht op groen en ik heb echt niet de illusie dat dat tot in de eeuwen der dagen zo blijft.

Kling

Bericht door Kling » ma 16 nov 2009, 11:52

nou dat is toevallig wel het geval en niet alleen aan mij maar aan alle bewoners van deze wijk

kling :P

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 16 nov 2009, 12:09

^^
En dat heb je zwart-op-wit? Vast niet, want gemeentes doen nooit zulke beloftes.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 16 nov 2009, 12:28

^^Het doen van zulke beloftes is zo'n beetje een politieke doodzonde.

Kling

Bericht door Kling » ma 16 nov 2009, 17:38

omnibus idem = voor iedereen hetzelfde :dyn_hyp:

kling

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 nov 2009, 19:44

oh Ik dacht dat het Limburgs was voor:
'Om niet de bus' als alternatief te zien... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 16 nov 2009, 22:02

^^in een gerechtelijke procedure werkt een dergelijke toezegging niet persé in het voordeel...

asfaltboer
zandpaadje

Bericht door asfaltboer » di 17 nov 2009, 8:08

Ik vraag me af of Kling ook zo faliekant tegen de buitenring was geweest als deze niet door zijn achtertuin had gelopen.

Ik vind de buitenring een zege voor de regio Parkstad. Elke keer als ik daar nu kom raak ik de weg kwijt door de onlogische samenhang van lokale, regionale en provinciale wegen. Een overblijfsel uit het mijnverleden waar snel wegen aangelegd moesten worden, zonder dat er naar logica gekeken werd.
De nieuwe buitenring zorgt eindelijk voor een beetje samenhang in het wegennet van Parkstad. In combinatie met de binnenring verwacht ik dat de problemen op de lokale wegen in parkstad wel degelijk minder zal zijn. En jammer voor Kling dat dit stukje weg door zijn achtertuin gaat, maar als het bij hem niet was waren het wel weer anderen die gingen protesteren tegen een nieuwe weg.
Iedereen wil een goede bereikbaarheid, maar ondertussen ook rustig wonen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 17 nov 2009, 8:46

Seat Ibiza schreef:En dat heb je zwart-op-wit? Vast niet, want gemeentes doen nooit zulke beloftes.
En als ze al zo'n belofte afgeven dan zit daar vaak een termijn aan vast bijvoorbeeld 30 jaar.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » di 24 nov 2009, 20:29

Het enige wat je je kunt afvragen is of met de krimp van de bevolking van de regio toevoegen van infrastructuur nog wel nodig is. Ook is het natuurlijk een beetje raar om jezelf als Parkstad te promoten en dan een buitenring door (waardevolle) groene gebieden aan te leggen. Maar dan heb ik niet over het gebied bij de Kling, maar over het gebied ten oosten van Brunssum, Brunssumerheide en Anselbeekdal.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 24 nov 2009, 20:31

Kijk ook eens naar de bewoners van die plaatsen die nu al dat verkeer voor hun kiezen krijgen met een veelvoud aan emissies en problemen... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » di 24 nov 2009, 20:37

Rene schreef:Kijk ook eens naar de bewoners van die plaatsen die nu al dat verkeer voor hun kiezen krijgen met een veelvoud aan emissies en problemen... :roll:
Dat ontken ik ook niet, maar in de Parkstad wordt de sloopopgave behoorlijk, dus je zou bijvoorbeeld eraan kunnen denken om doorgaande wegen vrij te slopen. Ik denk dat de krimp nog niet echt wordt meegenomen in de hoofden van bestuurders.

rd1985
zandpaadje

Bericht door rd1985 » wo 20 jan 2010, 21:47

Is er al meer bekend wanneer het laatste gedeelte van de binnenring wordt aangelegd? Of ligt gemeente Heerlen nog steeds in de clinch met de camping eigenaar.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 20 jan 2010, 22:10

De campingeigenaar heeft in november de rechtzaak gewonnen. De gemeente Heerlen is daarna nog niet met een nieuwe planning gekomen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 21 jan 2010, 9:29

camping? Heb ik iets gemist?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 21 jan 2010, 11:28

De camping ligt in het verlengde van de Wickraderweg, precies waar het tracé is gepland.

:arrow: Google Maps

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 11 feb 2010, 16:48

Nieuws uit Maastricht!
limburg.nl, 10 februari 2010 schreef:Akkoord over Buitenring
Parkstad Limburg, de betrokken Parkstadgemeenten en de Provincie Limburg zijn het vandaag eens geworden over de Buitenring Parkstad Limburg. Ten opzichte van het huidige geoptimaliseerde Voorkeurstracé vinden aanpassingen plaats die tot verdere verbeteringen leiden.

Voor de aantasting van een van de voetbalvelden van RKVV Vaesrade wordt een oplossing gevonden. Bij de Allee komt een vrijliggende fietsverbinding. De fietser, die straks van Amstenrade naar Hoensbroek en vice versa fietst, zal de Buitenring aldaar ongelijkvloers, en dus optimaal veilig, kruisen. Bij de aansluiting met de N276 zal de Buitenring zo worden aangelegd dat het Bronnenbos niet wordt geraakt.
Het meest noordelijk gelegen voetbalveld van Voetbalvereniging De Leeuw wordt in gedraaide vorm (90 graden) zo beperkt mogelijk verplaatst. Bovendien wordt de Buitenring enkele meters verder weg van de wijk Amstenraderveld verdiept aangelegd, waarmee voor de maximaal mogelijke afstand is gekozen. Ter hoogte van De Kling zal de Buitenring verdiept worden aangelegd. De doorgang naar de Rimburgerweg blijft in een versmalde vorm open, zodat ook gemotoriseerd verkeer vanuit Brunssum rechtstreeks van en naar het Golfterrein kan rijden. Wel komt ter hoogte van het Golfterrein een knip in de Rimburgerweg. Het Golfterrein zelf zal niet worden aangetast. Eerder was er sprake van dat dit gedeeltelijk door de weg zou worden geraakt. Bij de Hoogstraat komt een volledige aansluiting. De gevolgen, die dit voor het lokale wegennet heeft, zullen met lokale maatregelen worden opgelost. De aansluiting van de Buitenring op de N281 (de Stadsautoweg) gebeurt via de bestaande rotonde Avantis. De Provincie zal als wegbeheerder tijdig maatregelen nemen op de N274. Deze weg zal als gevolg van de aansluiting op de Buitenring intensiever gebruikt gaan worden.
Deze verbeteringen passen binnen het tussen regio en Provincie afgesproken budget dat geïndexeerd € 253,8 miljoen bedraagt. De aansluiting Nuth is momenteel nog in studie. Daarover wordt nog een besluit genomen.

Portefeuillehouder mobiliteit en bereikbaarheid van Parkstad, Richard de Boer, is tevreden over het bereikte akkoord. ,,We hebben lang, intensief en constructief overleg gevoerd. We zijn blij dat er nu een akkoord ligt dat ook onze instemming heeft.”

Gedeputeerde Ger Driessen is eveneens blij met het bereikte akkoord. ,,Ik spreek mijn waardering uit over het verloop van het proces en de wijze waarop het Parkstadbestuur invulling heeft gegeven aan het onderhandelingsproces. Hiermee wordt een ferme bijdrage geleverd aan de leefbaarheid, veiligheid en tevens gezorgd voor een mindere milieubelasting in de woongebieden en wijken van Parkstad. Daarenboven biedt het nieuwe economische potentie voor Parkstad, want de bereikbaarheid van de regio wordt door de Buitenring vergroot.”
Bron

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 11 feb 2010, 20:56

Klinkt goed! Alleen weer jammer van die zuidelijke aansluiting op de N281. Dat wordt volgens mij een turboplein (turborotonde met verkeerslichten), terwijl dat eigenlijk gewoon een knooppunt had moeten worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 11 feb 2010, 21:46

^^
Inderdaad jammer van die aansluiting op de N281 bij Avantis. Gevolg is dus dat verkeer vanaf de Buitenring daar niet ongehinderd kan doorstromen naar de N281 en verderop bij de aansluiting A76 / N281 (het voormalige knooppunt Bocholtz), de capaciteit misschien (ook) ontoereikend is.

Frankplaatsengidsnl
dorpsstraat

Bericht door Frankplaatsengidsnl » do 18 feb 2010, 20:59

Voor degenen die stellen dat mogelijk geen rekening is gehouden met de bevolkingsdaling in deze regio in relatie tot de buitenring: ik mag hopen en aannemen dat dat wél het geval is. Parkstad is nl. een van de eerste regio's in het land die hier niet zijn kop voor in het zand steekt, maar bewust krimpbeleid ontwikkelt. Zie bijv. dit bericht en aan het eind een krimprapport over Parkstad.
"Parkstad Raad maakt regionaal beleid voor krimp
De gemeenten van Parkstad Limburg stemmen unaniem in met een samenwerkingsverband ‘nieuwe stijl’. De gemeenteraden dragen vanaf 2010 bevoegdheden over aan de Parkstad Raad, waarin bestuurders en raadsleden uit de deelnemende gemeenten plaatsnemen.

‘Slagkracht voor de uitvoering van een regionale herstructurering krijg je alleen als gemeenten over de eigen grenzen heen willen kijken. Die bereidheid is nu formeel vastgelegd. Een unieke gebeurtenis.’ Burgemeester Toine Gresel van Heerlen, tevens voorzitter van de Parkstad Raad, is een tevreden man. Er gaat vanaf 2010 een nieuwe organisatie onder leiding van een fulltime voorzitter of directeur aan de slag voor de regio Parkstad, waar het inwonertal de komende 25 jaar met 55.000 zal dalen. Vele duizenden woningen slopen, dat gebeurt nu al.

Maar tegelijk zijn nieuwe plannen, meer tempo en een strakke hand in de uitvoering nodig om Parkstad, met nu nog 245.000 inwoners, aantrekkelijk te houden. ‘De keuzes die je moet maken en het enorme kapitaal dat je voor de herstructurering bijeen moet brengen, dat kun je niet langer aan de dorpspolitiek overlaten. Daarvoor moet je regionaal handelen’, zegt ook de Landgraafse wethouder Andy Dritty (Ruimtelijke Ordening).

Het ‘Pact van Parkstad’ dateert van april 2009. Toen besloten de colleges van de zeven Parkstadgemeenten om het uit 1999 bestaande samenwerkingsorgaan Parkstad van een beleids- en discussieclub om te bouwen naar een ‘uitvoeringsorganisatie’. Die moet werk maken van de plannen voor betere infrastructuur en openbaar vervoer, de inrichting van Heerlen tot hét stadscentrum van Parkstad, en het opvangen van de de krimp.

Gresel: ‘Dit laatste is een complexe opgave die het vermogen van individuele gemeenten overstijgt en steeds om beleidsaanpassingen vraagt. Herindeling had een optie kunnen zijn, maar is nu niet haalbaar. Vandaar het model om binnen een uitvoeringsorganisatie intensief met elkaar samen te werken en knopen door te hakken.’ Daarbij komen volgens Gresel vragen aan de orde als: waar moeten in een vergrijzende regio nieuwe woningen, scholen of zorgcentra komen? Welk winkelcentrum vernieuw ik en in welke gemeente laat ik dat achterwege? ‘Nu maakt iedere gemeente dat voor zich uit. Dat kan straks niet langer. Je moet met elkaar afstemmen. Dat vraagt om die overheveling van bevoegdheden.’ De gemeente Nuth, die in 2003 uit de samenwerking stapte, is opnieuw tot Parkstad toegetreden. (bron: Binnenlands Bestuur, 6-11-2009)

Krimprapport Parkstad: http://www.nicis.nl/kenniscentrum/binar ... /krimp.pdf (kost ff tijd, het is een lap van 132 pag...)