[N434][N206] Rijnlandroute & Corbulotunnel

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Lekkere Kwal » di 30 jul 2019, 11:43

Schelpenpaadje schreef: di 30 jul 2019, 10:50 maar zo lang er mensen achter het stuur zitten blijft 'onmogelijk' een relatief begrip.
Precies mijn punt, tenzij je slagbomen of zoiets implementeert:
Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door harry » di 30 jul 2019, 13:04

Schelpenpaadje schreef: di 30 jul 2019, 10:50 Je kunt niet afgaan op één waarneming om te beweren dat er een structureel probleem is met de inrichting.
Ik ga ook af op mijn eigen waarnemingen ter plaatse.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door verfmeer95 » di 30 jul 2019, 22:17

Lekkere Kwal schreef: di 30 jul 2019, 11:43
Schelpenpaadje schreef: di 30 jul 2019, 10:50 maar zo lang er mensen achter het stuur zitten blijft 'onmogelijk' een relatief begrip.
Precies mijn punt, tenzij je slagbomen of zoiets implementeert:
SPOILER: TOON

Afbeelding
En zelfs dat helpt niet altijd, zoals te zien bij de wisselbaan van de Coentunnel.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Lekkere Kwal » wo 31 jul 2019, 9:23

verfmeer95 schreef: di 30 jul 2019, 22:17 En zelfs dat helpt niet altijd, zoals te zien bij de wisselbaan van de Coentunnel.
Het hielp wel, men reed alsnog niet de wisselbaan op in de verkeerde richting. Het probleem was alleen dat de boom slecht te zien was zodat het tot een eenzijdig ongeluk kon leiden. Een slagboom op een snelweg is wel wat anders nog dan bij een VRI in een :A1-50: :J16: gebied natuurlijk.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Hajo » wo 21 aug 2019, 21:17

Ik was onlangs nog in Katwijk aan Zee. De N206 tussen Katwijk aan Zee en Leiden is volgens mij chronisch overbelast: mijn weg terug naar Leiden rond 16.30 uur was een "lijdensweg" ;) en kostte me een dik half uur! Is dat normaal? Misschien was er ergens een incident zoals een ongeval, maar daar heb ik verder niets van gemerkt.

Anyway, zo op de kaart kijkend viel mij het volgende op: de Rijnlandroute begint / eindigt straks op de A44. Waarom die weg niet vanaf dat knooppunt met de A44 verder met 2x2 rijstroken noordwaarts doortrekken tot de huidige N206, tot het punt waar die nu 2x2 rijstroken krijgt? Je ontlast daarmee de huidige N206 langs Valkenburg die mijns inziens dan een meer plaatselijke rol kan gaan vervullen. :idea:

Die noordelijke doortrekking loopt over het voormalige vliegveld Valkenburg en door onbebouwd gebied. De ruimte is er nu nog, hoewel ik begrepen heb dat er plannen zijn voor woningbouw aldaar.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Schelpenpaadje » wo 21 aug 2019, 21:29

^^ Onderdeel van het project Rijnlandroute is de verbreding van de N206 tussen Katwijk en aansluiting Leiden-West.

Een ten westen van de A44 doorgetrokken N434 zou zijn gestuit op het Valkenburgse meer en -inderdaad- de te ontwikkelen voormalige vliegveld. Daarnaast zou een nieuw tracé duurder zijn geweest terwijl je in Katwijk op hetzelfde punt uitkomt en daar dus geen capaciteit toevoegt.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door fonsoy » wo 21 aug 2019, 21:44

Dit geldt eigenlijk voor de complete N206 tussen de zee en de A4. Een kansloos overbelaste weg, het is al sinds jaar en dag een probleem. Het stukje Churchilllaan tot het einde van de bebouwde kom van Leiden kan zonder problemen, ongelukken of brugopeningen 20 minuten duren voor nog geen kilometer afstand.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Pino » wo 21 aug 2019, 22:04

Dit stuk Zuid-Holland heeft een chronisch gebruik aan goede oost-westroutes. De voornaamste reden: een onmogelijke bodem - de beste wegen liggen op zandafzettingen die echter afkomstig zijn van de zich in de loop van de eeuwen terugtrekkende zee en die dus parallel aan de kust liggen (binnenduin en strandwallen). Hoogwaardige wegen haaks op de kust gaan door de veenzomp en zijn dure bedoelingen.

Plannen voor betere oost-westroutes liggen er wel, maar ze komen mede door het kostenplaatje moeilijk van de grond. Bij de Rijnlandroute zijn ze ook meegewogen, maar een route tot aan de autoweg N206 zat er niet in...
Laatst gewijzigd door Pino op wo 21 aug 2019, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door harry » wo 21 aug 2019, 22:10

Pino schreef: wo 21 aug 2019, 22:04De voornaamste reden: een onmogelijke bodem
Dat verklaart niet waarom de A4 er wél ligt. (Die ligt niet op een binnenduin.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door fonsoy » wo 21 aug 2019, 22:42

Pino schreef: wo 21 aug 2019, 22:04 Dit stuk Zuid-Holland heeft een chronisch gebruik aan goede oost-westroutes. De voornaamste reden: een onmogelijke bodem - de beste wegen liggen op zandafzettingen die echter afkomstig zijn van de zich in de loop van de eeuwen terugtrekkende zee en die dus parallel aan de kust liggen (binnenduin en strandwallen). Hoogwaardige wegen haaks op de kust gaan door de veenzomp en zijn dure bedoelingen.

Plannen voor betere oost-westroutes liggen er wel, maar ze komen mede door het kostenplaatje moeilijk van de grond. Bij de Rijnlandroute zijn ze ook meegewogen, maar een route tot aan de autoweg N206 zat er niet in...
Mijn inziens heeft het meer te maken met volslagen onwil. Op de N206 tussen A4 en Leiden ligt er een doelgroepenstrook voor vrachtwagens en bussen. Daar was wel geld voor, maar voor een klein beetje extra geld om dat stuk 2x2 te maken niet. Een extra brug kost een paar miljoen, geen miljarden. Verder moet je ook niet vergeten dat het stuk tussen Katwijk en Leiden uitgerust is met allerlei doorstroombeperkende maatregelen zoals een :A1-50: bij de kruisingen, voorzien van drempels en als kers op de taart ook hier en daar flitspalen. Terwijl ik het probleem niet zie van een :A1-80: ter hoogte van die kruispunten. Een flitspaal kan dan nog om eventuele roodlichtnegatie aan te pakken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Pino » do 22 aug 2019, 8:55

^^ De A4 en bepaalde andere wegen door het veen bewijzen dat de bodem zeker geen belemmering is voor een hoogwaardiger weg, net zoals die extra strook op de N206 (@Harry, mensen met meer verstand van bodem en wegenbouw kunnen vast vertellen of de A4 nog gebruik maakt van gunstiger afzettingen, bijvoorbeeld rondom de Oude Rijn - ik heb geen idee). Maar het gebrek aan lekkere verbindingen haaks op de kust is wel degelijk een historisch resultaat van deze bodem, en daarmee dus ook de druk die op een N206 westelijk van Leiden bestaat. Dat is het historische gegeven, en vanaf daar moet je het gewoon hebben van een wil om te investeren.

Met het ruimtelijk beleid zoals we dat sinds de jaren '70 kennen, is het niet zo vreemd dat men hier is blijven hangen op houtje-touwtje-oplossingen als een doelgroepenstrook en dan nu de beperkte uitbouw in het Rijnlandroute-project. Dat daar meer sprake is van onwil dan van onmacht ga ik bepaald niet ontkennen, al plaats ik de kanttekening dat het verhoogde kostenplaatje ten opzichte van een weg over lekkere zandgrond natuurlijk wel een lekker makkelijk argument geeft.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door RikB » do 22 aug 2019, 9:24

Oost-west gebruik maken van de bodemstructuur, dan moet je over de 'dijk' van de Rijn zoals vroeger. En daar zit nu juist de bebouwing.

Ik woon hemelsbreed nog geen 20 km van het strand. Snelste route 36 minuten over 37 km. alternatieven onder de 30 km duren zo 40 minuten. En dat is niet op de fiets ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Pino » do 22 aug 2019, 9:37

De N206 tussen A4 en de zandgrond waarover de autoweg ten noorden van Katwijk loopt volgt de loop van de Oude Rijn op zich heel redelijk. Maar vermoedelijk te ver van de dijk/bewoning om daar echt heel lekker van te profiteren. En als dat kan, zijn de omwonenden een reden om daar niet zomaar 2x2 met hogere maximumsnelheid neer te leggen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Peter » do 22 aug 2019, 9:38

De oostbaan van de A4 tussen Leiden en DH (de uitbreiding) heeft 8 jaar of zo liggen inklinken. Een beetje een Duitse A26 dus. Dat had natuurlijk sneller gekund als men meer (dieper)_veen en klei had afgegraven, maar dat maakt het veel duurder. Probleem was met name dat Leiden (en Voorschoten) geen extra verkeer door hun gemeentes wilden dat naar Katwijk/Noordwijk moest. De N44 moest maar verdubbeld worden, maar dat wilde Wassenaar weer niet. De provincie staat redelijk machteloos als het om wegen Bibeko gaat, ook als is de weg proviciaal en betaalt deze de meeste kosten. Leiden heeft N206 verkeer extra ontmoedigd door de weg op bijna ieder kruispunt van roodlicht en snelheidscamera's te voorzien en de verkeerslichten bewust slecht in te stellen op een vlotte doorgang (een rode ipv groene golf dus).

Bij de N206-N208 rond Haarlem geldt eenzelfde anti-verkeer impasse.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Pino » do 22 aug 2019, 9:46

^^ Die impasse verbaast niet, en zelfs de Leidse maatregelen op de N206 door de stad kan ik nog begrijpen, maar dat schreeuwt om een bubeko-oplossing en die komt dan dus nooit van de grond. Een vorm van zachte dwang naar gemeentes die geen nieuwe bubeko-wegen op hun grondgebied willen is wat mij betreft dan onvermijdelijk, maar dan heb je wel een bepaald soort provinciaal bestuur nodig dat door wil pakken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Peter » do 22 aug 2019, 11:56

Als een gemeente tegenwerkt, wordt meestal de oplossing twee keer zo duur (en de uitvoering twee keer zo lang) door lange procedures, rechterlijke processen, dure onteigeningen, bovenwettelijke maatregelen, etc.
Er is niet zo iets als een provinciale Crisis en Herstel-wet, die provinciale plannen er zonder beroepsmogelijkheid van de gemeente doorheen jaagt. Niet voor niets was de N434 mede door het rijk aangelegd, om Voorschoten en Leiden te dwingen mee te werken. Maar dan moet het rijk dus ook zijn nek uitsteken en moeten provincie en rijk ook minstens 2 coalities lang achter het plan blijven staan...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Pino » do 22 aug 2019, 12:12

^^ Waar ik zei "zachte dwang is onvermijdelijk", was dat niet gebaseerd op een illusie dat dat juridisch en politiek gezien haalbaar was. Maar om te voorkomen dat regio's dichtslibben, heeft een provincie wel het rijks-instrumentarium nodig. Of er moeten meer regionaal belangrijke wegen in handen van het rijk worden gebracht, ook al is het landsbelang van die wegen beperkt. Op het rijkswegennet is nu eindelijk zo'n beetje de inhaalslag gemaakt van alles wat sinds de jaren '70 was blijven liggen (onder meer ook als gevolg van lagere overheden die stokken in de wielen staken). Dat succes zou je willen kunnen doortrekken naar de 'tussenverdieping' genaamd provincie.

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Riis » do 22 aug 2019, 15:11

Wat betreft de bodem, het klopt dat de bodem aan de kust strook een mooi zandpakket betreft, maar zodra je van de kust af bent is de bodemopbouw eigenlijk overal vergelijkbaar, een afwisseling van klei met zandlaagjes tot een meter of 20 diep. De bodemopbouw zal geen keuze zijn geweest om een weg aan te leggen (of niet). Waar nodig wordt gewoon voldoende voorbelast of wordt (extra) verticale drainage toegepast om de bodem snel genoeg te laten inklinken en versterken (kost wel meer uiteraard).

Dan heb je nog wel de échte zompige gebieden in het Groene Hart, maar daar is ook niet echt uit te leiden dan onze wegen zijn gekozen op basis van de bodem. Langs de Rijn zijn wel een aantal oude riviergeulen te vinden welke zich in de loop der jaren hebben gevuld met zandafzettingen. Het verloop van de Rijn door het Groene (veen)hart kun je ook mooi zien op onderstaande grondslagkaart. Dat is dan ook de enige plek waarvan ik zou zeggen dat er écht flinke geulen met zandafzettingen aanwezig zijn.

Afbeelding

bron: https://www.grondwatertools.nl/grondslagkaart

Maar dat allemaal ter info :D

Hoe sterk of hoe slap de ondergrond is kun je trouwens overal heel makkelijk zien. De bruggen, watergangen (duikers), tunnels die de wegen kruisen blijven allemaal goed op hun plaats liggen. Als de bodem (veel) zakt dan is dit bij die overgangen heel snel te merken/voelen. Zelfs een flinke pijpleiding of gasleiding die is gefundeerd zal voor een mooie hobbel in de weg zorgen. Bij nieuwe wegen merk je dat snel. De A4 is inmiddels genoeg belast dat daar niet zo gek veel meer gebeurt. Nu bij de aansluiting met de Rijnlandroute zul je het misschien na een tijdje weer eens merken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door harry » do 22 aug 2019, 18:20

Dat er haaks op de kust vanouds weinig wegen aangelegd zijn ligt volgens mij eerder aan het feit dat er minder behoefte was aan zulke verbindingen.
Die liepen immers per definitie dood aan de kust. En aan de kust woonden niet veel mensen.
De traditionele wegen volgen eerder de randstadstructuur: de steden die met elkaar verbonden werden. En dat is in deze regio dus parallel aan de kust.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door boe! » ma 16 sep 2019, 19:52

Bekijk de beelden van het knooppunt Hofvliet (A4/N434) in aanbouw. Hier is een tijdelijke stalen constructie gebouwd, ter ondersteuning van de bekisting voor de fly-overs. Meestal wordt er gebruik gemaakt van geprefabriceerde liggers, maar dat is door de breedte van de A4 niet mogelijk. De overspanning is op deze locatie zo groot, dat de liggers alleen ter plaatse kunnen worden gestort.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Chris » ma 16 sep 2019, 20:01

Bijzonder, je ziet dat toch niet zo vaak meer dat geen liggers worden gebruikt, maar dat het kunstwerk in-situ gestort wordt.

Ik heb in de VS wel eens gezien dat ze een kokerbrug als flyover bouwden omdat conventionele liggers niet lang genoeg waren. Maar dat lijkt mij vrij kostbaar.

Als men de flyovers in-situ gaat bouwen dan moet de A4 haast wel buiten gebruik gesteld gaan worden. Wellicht bouwen ze de flyovers in twee delen, eerst het deel buiten verkeer, daarna het verkeer omleggen en vervolgens over de rest van de A4. Ik meen dat de as van de A4 hier ook verlegd gaat worden.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Starlet » di 17 sep 2019, 8:27

^^ Als je op OpenStreetMap kijkt, lijkt het er op dat datgene gaat gebeuren.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Snelwegfreak » di 17 sep 2019, 9:20

Dat is inderdaad wat er gaat gebeuren.
Enne gojje mins blieft altied leave.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door RikB » di 17 sep 2019, 9:49

Dan moeten die liggers wel heel lang zijn. Op een paar km afstand zit een fabriek voor die liggers, vlak langs de Rijn, dus via het water naar de Vliet zou al snel moeten kunnen toch?

WoutdeWegenbouwer
woonerf
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 dec 2014, 11:09

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door WoutdeWegenbouwer » di 17 sep 2019, 20:48

Dit is veel goedkoper en alles in eigen hand te houden. De gehele hoofdrijbaan zowel richting Den Haag als Amsterdam schuiven een stuk naar het westen. Voor zover ik weet zou zelfs de gehele flyover in één keer gestort kunnen worden. Is ook bij de aansluiting A4-A5 De Hoek gebeurt maar dan naast de rijksweg, later is die flyover in een weekend over de A4 gereden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Chris » di 17 sep 2019, 20:59

Aan liggers zitten ook fysieke beperkingen aan de lengte, van wat volgens de stand der techniek mogelijk is. Je moet eigenlijk een prefab koker bouwen om 50 of 60 meter te overspannen. Dat zijn geen echte liggers meer zoals we die traditioneel kennen. Wellicht is dat nog duurder ook, al wordt tegenwoordig gesteld dat prefab liggers betere kwaliteit hebben omdat ze in gecontroleerde omstandigheden worden gefabriceerd, ten opzichte van in-situ storten buiten.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door chriskrusz » wo 18 sep 2019, 16:48

Chris schreef: ma 16 sep 2019, 20:01 Bijzonder, je ziet dat toch niet zo vaak meer dat geen liggers worden gebruikt, maar dat het kunstwerk in-situ gestort wordt.
Onlangs nog voor de wisselbaan in kp Gooimeer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Rogier » wo 18 sep 2019, 18:56

De overspanning bij de fly-over van de wisselbaan bij KNP Gooimeer is vrij lang (meer dan 60 meter) en om die reden was het toepassen van de huidige constructiewijze noodzakelijk. Overigens zijn de pijlers in deze situatie wel een stuk minder groot, omdat in de overspanning een 'versterkte' strook boven de pijlers ingebouwd kan worden, waar de belasting van de overspanning op de pijler overgedragen kan worden. De pijler hoeft in dat geval geen brede bovenkant te hebben, waarop normaal gesproken de liggers rusten.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door chriskrusz » do 19 sep 2019, 15:01

Tja ik neem aan dat ze enkel in situ storten als het goedkoper is en ze geen trucs kunnen toepassen zoals in kp Badhoevedorp, met die weg schuin op de liggers zodat die korter konden zijn.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N434][N206] Rijnlandroute

Bericht door Steyn_E » do 19 sep 2019, 16:56

De laatste auto(snel)weg die nog volledig met in-situ gestorte viaducten is gebouwd, is volgens mij de A50 Eindhoven-Paalgraven geopend in 2006. Die is trouwens van voor tot achter in doorgaand gewapend beton uitgevoerd, dus sowieso een wat vreemde eend in de bijt. Vermoedelijk was het in-situ storten dan ook de voorkeur van de aannemer (een betonvlechter, geen asfaltboer). Zelfs de kleinste onderdoorgang is in-situ gestort. Inmiddels gebeurt het nog zo weinig dat je er wel vanuit kunt gaan dat er in dit geval geen andere optie was, al kan ik me voorstellen dat een kokerliggerbrug nog had gekund afhankelijk van de mogelijkheid om die ergens naast de A4 te kunnen bouwen. Al kan het zijn dat die in het westen des lands dan gewoon het weiland inzakt en verdwijnt :)

Ik vind het trouwens wel jammer dat de ter plaatse gegoten viaducten zo uit de gratie zijn geraakt; ze zijn vaak veel slanker dan de prefabliggers van nu, en je ziet ook minder verschillen tussen de bouwperiodes en ontwerpen van de verschillende snelwegen. De A17 is zo’n typisch voorbeeld met een apart ontwerp voor de viaducten. En aan de ietwat boogvormige viaducten over de oudste delen van de A58 (Eindhoven-Tilburg) kun je de leeftijd ook meteen aflezen. En de dubbel-V vormige staanders van de viaducten over de Kennedylaan in Eindhoven zijn ook zo herkenbaar. Dat is in rap tempo aan het verdwijnen, al is dat (gelukkig) vanwege verbredingen en dergelijke.

Plaats reactie