Afbeelding

[N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Peter » do 20 jun 2019, 8:48

Opvallend plaatje. Een dubbele lijn lijkt te duiden op een rijksweg (wegeigenaar) en verder niets te zeggen over de wegstatus, aantal rijstroken of Vmax. De N35 in Zwolle is geen rijksweg (net zomin als de N48 ten zuiden van de N36 of de N34) en dus een enkele lijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 20 jun 2019, 9:49

Er is wel meer vreemd aan het kaartje. De A28 loopt naar Heerenveen?

Kaaiman
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 20 jun 2019, 9:53

Zucht... al sinds mensheugenis deugen die RWS-kaartjes niet. En al zo lang dit forum bestaat is het een terugkerend fenomeen om zo veel mogelijk fouten op die kaartjes te spotten. Maar daar hebben we gelukkig een topic 'verkeersmisformatie' voor. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Kaaimans Combikaart van Nederland • overzichtskaart van Nederlandse wegen
Atlantis • forum voor geofictie

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » do 20 jun 2019, 10:52

^^ het kostte mij 3x heen-en-weer mailen om ze uit te leggen dat de A4 bij Steenbergen een bocht naar het westen maakt en niet over het originele tracé van de N259 loopt (men had simpelweg het 'N259' schildje vervangen met 'A4'). Ik heb niet het idee dat er een zeer begaafde werkgroep zich met het kaartje bezighoudt, maar eerder dat wie dan ook zo'n omleidingsdiagram maakt even ook slechts vluchtig het kaartje bijwerkt.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 20 jun 2019, 15:54

De A28 gaat hier (ook) Heerenveen. In die zin is de bestemming niet fout (ook al had men wellicht Hoogeveen bedoeld en had Leeuwarden duidelijker geweest dan Heerenveen). De dubbele lijnen zijn ook niet fout, maar een rare keuze (daar de lezer denk verwacht dat dubbele lijnen snelwegen zijn (of 2+2 wegen) en geen boodschap aan de wegbeheerder heeft).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 jun 2019, 18:59

Lekkere Kwal schreef:
do 20 jun 2019, 10:52
Ik heb niet het idee dat er een zeer begaafde werkgroep zich met het kaartje bezighoudt, maar eerder dat wie dan ook zo'n omleidingsdiagram maakt even ook slechts vluchtig het kaartje bijwerkt.
Volgens mij worden dit soort kaartjes aangeleverd door de GIS afdeling. Die zijn capabel in hun werk maar hebben wellicht minder affiniteit met dingen als correcte wegnummers. Net zoals een monteur geen affiniteit heeft met de bestemmingen van borden die hij installeert, en je dus wegwijzers met verkeerd gespelde bestemmingen tegenkomt.

In het persbericht wordt ook gesproken over de 'autoweg N35'. Geen enkel deel van het betreffende stuk N35 is een autoweg.

Jeff
stadsweg

Bericht door Jeff » do 20 jun 2019, 19:04

^^ Wat niet is, kan nog komen ;) .
ik heb alleen nog nergens een bron kunnen vinden dat na deze werkzaamheden er een :G3: komt te staan

Kaaiman
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 20 jun 2019, 20:12

Chris schreef:
Lekkere Kwal schreef:
do 20 jun 2019, 10:52
Ik heb niet het idee dat er een zeer begaafde werkgroep zich met het kaartje bezighoudt, maar eerder dat wie dan ook zo'n omleidingsdiagram maakt even ook slechts vluchtig het kaartje bijwerkt.
Volgens mij worden dit soort kaartjes aangeleverd door de GIS afdeling. Die zijn capabel in hun werk maar hebben wellicht minder affiniteit met dingen als correcte wegnummers. Net zoals een monteur geen affiniteit heeft met de bestemmingen van borden die hij installeert, en je dus wegwijzers met verkeerd gespelde bestemmingen tegenkomt.

In het persbericht wordt ook gesproken over de 'autoweg N35'. Geen enkel deel van het betreffende stuk N35 is een autoweg.
GIS-afdeling? Laat me niet lachen! Dit lijkt meer op gepruts met Illustrator of soortgelijk programma. Meer iets van de communicatie-afdeling. Een GIS'er zoals ondergetekende had gewoon het Nationaal Wegenbestand of de Top10NL of een afgeleide daarvan gebruikt en niet dit soort kleutertekeningen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 jun 2019, 20:18

Dit zijn de standaard kaartjes die Rijkswaterstaat gebruikt. Die zouden best in opdracht van de afdeling communicatie door een GIS'er zijn gemaakt. Niet elke GIS'er en communicatieadviseur is ook een expert op wegnummering he. ;) Dingen die ons opvallen zullen velen niet zien.

Kaaiman
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 20 jun 2019, 20:26

Wegnummering is met GIS een kwestie van labels aan/uitzetten. Als de dataset gewoon klopt (NWB, Top10NL), kán zo'n verkeerd wegnummer niet eens verschijnen, tenzij je de data of labeling handmatig aanpast. Iemand zonder enige inhoudelijke affiniteit gaat dat echt niet doen.

Geloof me, het detailniveau van de kaartjes en de domme fouten die gemaakt worden verraden dat dit gewoon het gevolg van handmatig gepruts door iemand die zich misschien wel cartograaf noemt, maar met GIS niets en met de communicatieafdeling alles te maken heeft. En als een fout of verouderde situatie eenmaal in de basiskaart zit die eenmaal gemaakt en vervolgens telkens gehanteerd wordt, dan blijft dat tot in lengte van jaren staan door hergebruik.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 jul 2019, 19:15

Ter hoogte van het kruispunt Heino-Zuid is een groene golf voor vrachtwagens geïnstalleerd. Bij Heino-Noord niet (althans, niet richting Zwolle voor zover ik zag). Vergelijkbaar met die oversteek tussen Wierden en Nijverdal.

Momenteel is de N35 dicht tussen Mariënheem en Nijverdal vanwege de reconstructie van de rijbaan, dit is vrij ingrijpend want de weg is meerdere weken achter elkaar dicht.

Dit plaatje komt van de Rijkswaterstaat Twitter. Volgens mij is dit bij het tankstation ter hoogte van Haarle.

Afbeelding

Plaats reactie