[N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Frits » di 11 sep 2007, 19:51

Afbeelding

voor als de afbeelding wegvalt:
rtv oost (11-9-2007) schreef:'N35 moet snel beter'

Het Rijk moet de N35 tussen Zwolle en Wierden snel aanpakken. Dat zegt het CDA in de Tweede Kamer na een wegeninspectie door onder anderen het Zwolse Kamerlid Van Hijum. De fractie wil dat minister Eurlings van Verkeer de weg in de najaarsbegroting een hoge prioriteit geeft. Het CDA pleit voor een gefaseerde aanpak van het zogenoemde karrenspoor. Eerst moeten de knelpunten tussen Zwolle en Wythmen en het stuk tussen Nijverdal en Wierden verbeterd worden. Het CDA vindt wel dat de regio moet meebetalen.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Hajo » do 13 sep 2007, 14:59

^^ A35 van Wierden naar Zwolle doortrekken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Chris » wo 31 okt 2007, 20:32

De Stentor 31/10/2007 schreef: 'Pas over paar jaar duidelijkheid N35'

RAALTE - Pas over enkele jaren zal besloten worden wat er gaat gebeuren met rijksweg N35 ter hoogte van Raalte.

Dat vertelden de wethouders Ben Haarman (verkeer) en Gerard Elferink (ruimtelijke ordening) gistermorgen aan de actievoerders die vrezen voor een rondweg van N35/N348 door hun buurt. ,,Het duurt nog zeker twee, drie jaar en misschien zelfs wel vijf jaar voor de planvorming is afgerond'', aldus Haarman. ,,De realisering ervan volgt pas in de periode 2015-2020, ik hoop dat dat lukt.'' Hoe de regionale wegenstructuur rond Raalte er uit gaat zien, is nog helemaal open.

Er zijn meerdere varianten mogelijk, met een rondweg ten noorden of ten zuiden van het dorp, maar ook uitvoering van het tracébesluit van 1995: verdiepte aanleg van een autoweg met twee keer twee rijbanen in een open tunnelbak. De gemeente probeert eerst met provincie en Rijkswaterstaat tot een gezamenlijk voorstel te komen, waarna de verkeersminister groen licht moet geven.

In de gemeenteraad is zo'n voorstel voorlopig nog niet aan de orde. B en W hebben evenmin een voorkeur uitgesproken, benadrukt ook wethouder Elferink. ,,Maar welke variant er ook komt, er zullen altijd mensen hinder van ondervinden. Daar moeten we dan de beste oplossing voor vinden.''
Een tunnelbak lijkt me wat overdreven, aangezien de N35 door een bedrijventerrein loopt. 2x2 zou daar wel handig zijn, het loopt daar toch wel vast.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Kaaiman » wo 31 okt 2007, 23:15

Verdorie, een tracébesluit? Waarom is die nooit uitgevoerd??? :o
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

arrywebsite
dorpsstraat
Berichten: 178
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 16:43
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

A/N35 Nijverdal - Zwolle

Bericht door arrywebsite » di 20 nov 2007, 19:49

Verbinding Zwolle-Hengelo.

Ik ben nieuwsgierig hoeveel tijd een automobilist nu nodig heeft voor het traject Zwolle-Hengelo via de N35-A35.
Is er iemand met ervaring???

Volgens de dienstregeling van de NS reis je over dit traject Zwolle-Hengelo 58 minuten.

Zwolle-Nijverdal 27 minuten.
Nijverdal-Hengelo 31 minuten.( dit is volgens mij te verkorten door een sneltrein hiervan te maken Nijverdal-Almelo-Hengelo in 24 minuten).

Als dan toch een grote hoeveelheid geld wordt uitgegeven aan het combiplan (trein en auto tunnel) maak dan ook de trein concurerend met de auto en laat de reiziger zijn transportmiddel eerlijk kiezen.
Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door waldo79 » wo 21 nov 2007, 10:36

Je zit met je enkelsporige baanvakken! In 58 minuten van Zwolle naar Hengelo is nog tamelijk vlot te noemen. Ik zie niet waarom je de trein wilt laten concurreren met de auto. Die hooguit tientallen mensen die overgaan naar de trein doet de fileproblematiek amper reduceren. Bovendien heb je dan weer meer vervoersbewegingen nodig (omreizen met trein-bus) om dezelfde reizigers te bewegen. En voor veel reizigers die niet van stadscentrum naar stadscentrum reizen is het OV simpelweg geen alternatief.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Chris » wo 21 nov 2007, 11:20

Zwolle - Hengelo zal toch niet zo'n grote relatie zijn, voornamelijk voor het vrachtverkeer. De Sallandse Heuvelrug is wel de grens schat ik.

Ik rij regelmatig de N35 af, en ik zit nooit van Zwolle tot Nijverdal achter dezelfde auto, meestal slaan ze bij Raalte af.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Kaaiman » wo 21 nov 2007, 14:28

Met een A35 Zwolle - Wierden zal er wel meer 'nieuw' verkeer komen, dus dat die verbinding drukker wordt omdat de verbinding aantrekkelijker is geworden. Daarnaast zuig je nog auto's aan die anders een andere route hadden genomen.

Op zich geeft dat natuurlijk niks, want een autosnelweg op die plek zal het makkelijk aankunnen lijkt me. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Chris » wo 21 nov 2007, 14:50

Verkeersintensiteiten:

Zwolle - Wijthmen: 24.482
Wijthmen - Heino-Noord: 20.348
Heino-Noord - Heino-Zuid: 15.916
Heino-Zuid - Raalte: 18.047
Raalte - N348: 15.594
N348 - Nijverdal: 11.808
Nijverdal - Wierden N350 14.934
Wierden N350 - Wierden-Oost 27.197 *
Wierden-Oost - Almelo-West 32.737 *

* zal vanaf eind 2007 afnemen door openstelling A35.

Van de N35 in Zwolle heb ik een oude telling van 2001 van de gemeente Zwolle opgevraagd, 26.738 op de Heinoseweg, en 26.950 bij het stadion. Die laatste zal met de groei van Stadshagen en Oosterenk wel over de 30.000 zitten, zeker wat verder bij de aansluiting van de A28.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Kaaiman » wo 21 nov 2007, 17:09

15.000 is toch best veel voor een weg door allerlei kernen? Bij een buitenkernse GOW zou het nog net willen, al is ook dan 2+2 gewenst lijkt me. :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Chris » wo 21 nov 2007, 19:43

@ Arry, PB werkt niet zo goed (deze forumsoftware is nog in de bétaversie), dus hierbij mijn antwoord op jou vraag hoe je die intensiteiten moet intepreteren:


Het zijn etmaal intensiteiten van alle voertuigen in beide richtingen. Dit zijn echter voornamelijk buiten de bebouwde kom tellingen, ik denk dat het in Nijverdal zelf aanzienlijk drukker zal zijn. Misschien is daarover wel iets te vinden in officieële documenten omtrent de Combi-tunnel.

arrywebsite
dorpsstraat
Berichten: 178
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 16:43
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door arrywebsite » wo 21 nov 2007, 21:05

Chris,
Duidelijk, bedankt.
Maar waar zou ik deze gegevens kunnen vinden?
Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Chris » za 01 dec 2007, 0:58

Passage uit het structuurplan Zwolle 2020:
Ook is het nodig dat gewerkt wordt aan capaciteitsvergroting van de N 340, waarbij de ombouw tot
autoweg en tracéverlegging punt van studie is. En samenhangend hiermee anticipatie voor na 2020
op een mogelijk tracé van een nieuwe hoofdweg vanaf de N 340 door de Herfterzone, die nabij
Wijthmen een ontsluitingpunt op de N 35 krijgt.
Een oostelijke randweg dus.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Frits » zo 16 dec 2007, 15:03

'Werk aan N35 nu snel starten'

Het CDA in de Tweede Kamer eist de garantie dat binnen drie jaar de schop de grond ingaat voor verbetering van de N35 tussen Heino en Zwolle.

Dat zegt het CDA morgen in het debat met minister Eurlings van Verkeer. Voor de N35 is 46 miljoen euro van de provincie en het rijk beschikbaar. Kort geleden is afgesproken dat er voorbereidingen worden getroffen. Het CDA wil dat er vaart achter gezet wordt, zodat de dagelijkse files en het sluipverkeer rond Zwolle afneemt. Ook wil de fractie snel de A35 doortrekken van Wierden naar Nijverdal.

Bron: RTV Oost
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Hajo » ma 17 dec 2007, 17:36

Frits schreef:
'Werk aan N35 nu snel starten'
(...) Ook wil de fractie snel de A35 doortrekken van Wierden naar Nijverdal.
Bron: RTV Oost
Waarom niet naar Zwolle?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Chris » vr 22 feb 2008, 9:18

De Stentor schreef:Tracé rijksweg uit notitie

RAALTE - De Raalter raad heeft gisteravond unaniem een motie aangenomen, waarmee alle tracévarianten voor de N35 uit de beleidsnotitie ruimtelijke ontwikkeling Raalte-Noord worden geschrapt.

Met de door Lokaal Alternatief ingediende motie werd ingehaakt op de onrust die is ontstaan onder veel Raaltenaren over een mogelijke zuidwest-variant voor rijksweg N35. Die wordt in de beleidsnotitie genoemd als een van de drie mogelijke varianten voor de N35. Twee noordelijke varianten waren in de notitie al als minder geschikt afgeserveerd. De raad heeft wel vastgelegd dat voortvarend moet worden gezocht naar een spoedige oplossing voor de knelpunten rond de wegenstructuur rond Raalte-dorp. Daar wil de gemeenteraad echter afzonderlijk over discussiëren.

De raadsbrede steun voor de motie werd met applaus begroet vanaf de volle publieke tribune, waar tientallen leden van de actiegroep 'N35 Raalte Rechtdoor' de discussie volgden. Vier actievoerders spraken ook in. Wethouder Gerard Elferink zei - na lang aarzelen - de motie ook te ondersteunen.

Een amendement van GB om te wachten met doortrekken van de Ceintuurbaan op de N348, kreeg alleen steun van de SP. Wethouder Ben Haarman betoogde dat die doortrekking geen weggegooid geld is en zorgt voor een betere doorstroming op de N348. Ook de andere projecten uit de beleidsnotitie worden de komende jaren voortvarend opgepakt, zoals een extra verbinding vanuit Raalte-Noord via een spoortunnel.
Ik snap het bericht niet helemaal, maar blijkbaar kan alleen het huidige tracé nog doorgaan, en geen alternatief tracé ten noorden of zuiden van Raalte langs. (die zuidvariant heb ik zowieso niet gesnapt). Dat verkleint wel een kans op een A35 hier, omdat ik het huidige tracé door Raalte nog niet zo snel tot snelweg opgewaardeerd zie worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Rene » vr 22 feb 2008, 9:25

Een "beleidsnotitie" ruimtelijke ordening heeft geen beperkende invloed op een bestemmingsplanvaststelling.
Andere belangen (bijvoorbeeld na overleg met provincie en rijk) kunnen een gemeente immers doen besluiten om bij de BP-vaststelling gefundeerd af te wijken van een eerder opgestelde eigen gemeentelijke beleidsnotitie. De gemeenteraad wilde er blijkbaar nu zijn vingers nog niet aan branden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door waldo79 » vr 22 feb 2008, 14:37

Een "beleidsnotitie" ruimtelijke ordening heeft geen beperkende invloed op een bestemmingsplanvaststelling.
Exact: het heeft geen externe werking. Geeft alleen aan welke richting de gemeente op wil qua ruimtelijke ordening :idea:

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Frits » do 24 apr 2008, 20:12

N35 Zwolle-Wierden onveilige weg

De N35 tussen Zwolle en Wierden is één van de vier onveiligste N-wegen van Nederland.

Dat blijkt uit een onderzoek van de ANWB. Sinds 2006 wordt de veiligheid van zogenoemde N-wegen in kaart gebracht. Daarbij wordt onder meer gekeken naar onveilige kruisingen en snelheidslimieten. Minister Eurlings van Verkeer wil dat de onveilige wegen zo snel mogelijk worden aangepakt.

Bron: RTV Oost
De N35 lijkt dus weer wat hoger op de agenda te staan.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Chris » do 24 apr 2008, 20:14

Tussen Zwolle en Wijthmen gebeuren met enige regelmaat zware ongevallen. Laatst weer een auto die geplet was tussen twee vrachtwagens in een file.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Rene » vr 25 apr 2008, 1:08


Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: VVD Zwolle wil N35 ten noorden van Zwolle omleggen

Bericht door Queue » za 12 jul 2008, 17:51

Stofzuiger...

Ik kon even geen nieuwere draad vinden waar knp Hessenpoort werd ontworpen en ik had het volgende idee dus ik post em hier maar even.
Het idee is dat de A35 deels komt te lopen op stuk waar nu de N340 loopt en dat de N340 via een halve aansluiting op de A35 aantakt. Geen hele aansluiting, want de relatie A35-Zuid/N340 is nauwelijks relevant.
Hessenpoort en Berkum worden dan bereikbaar via een geïntegreerde afrit in het knooppunt, aansluitend op de nieuwe A35.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: VVD Zwolle wil N35 ten noorden van Zwolle omleggen

Bericht door Chris » za 12 jul 2008, 17:56

Zwolle heeft eigenlijk meer aan een ongelijkvloerse huidige N35. Het aandeel doorgaand verkeer op de Ceintuurbaan is toch maar erg laag. Het liefste zou ik beide zien, maar als ik moest kiezen, dan zou ik toch liever voor een tunnelbak voor de huidige N35 gaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: VVD Zwolle wil N35 ten noorden van Zwolle omleggen

Bericht door Coen Tunnel » di 15 jul 2008, 23:11

Een knooppuntachtige contructie bij Zwolle-Noord en een ongelijkvloerse N35-stadsautoweg (Vmax 70) door Zwolle lijkt mij prima. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Chris » vr 08 aug 2008, 10:14

De Stentor schreef:Raalte wil duidelijkheid N35

RAALTE/NIJVERDAL - Politici uit buurgemeente Raalte kijken met een groeiend gevoel van onbehagen naar de andere verkeersknelpunten op de doorgaande route tussen Twente en provinciehoofdstad Zwolle, die één voor één worden opgelost.
In Almelo, Nijverdal en Zwolle worden allerlei maatregelen genomen om de doorstroming van het verkeer te bevorderen, maar in Raalte is het stil sinds in 1995 het tracébesluit over de N35 werd genomen. Hierin is vastgelegd dat de N35 in de toekomst ter hoogte van Raalte als een vierbaans autoweg over het huidige tracé in een verdiepte tunnelbak gaat lopen.


Dertien jaar later is het echter allerminst zeker dat het besluit van destijds ook inderdaad wordt uitgevoerd. Er liggen diverse varianten op tafel, waarover nog geen definitief besluit is gevallen. De mogelijke aanleg van een vierbaansweg in het buitengebied in het zuidwesten van het dorp Raalte is één van die varianten, waartegen de bevolking inmiddels te hoop is gelopen. De actiegroep, inmiddels een stichting, Raalte Rechtdoor heeft alle alternatieven afgewezen en strijdt voor de uitvoering van het oorspronkelijke tracébesluit.

Op uitnodiging van de actiegroep fietsten Overijssels gedeputeerde J. Klaasen, burgemeester P. Zoon van Raalte en vertegenwoordigers van alle Raalter partijen woensdagmiddag een uurtje door het buitengebied ten westen van Raalte. De actievoerders wilden de notabelen laten zien welke natuur dreigt te worden opgeofferd als onverhoopt wordt gekozen voor de eerder genoemde variant.

De gedeputeerde hield uiteraard een flinke slag om de arm en meldde dat hij de ervaringen van deze middag zou meenemen in het overleg over de definitieve tracékeuze met de rijksoverheid en Rijkswaterstaat. Voor de gedeputeerde blijft als een paal boven water staan dat de verbindingsroute tussen Twente en Zwolle zo snel mogelijk moet worden verbeterd.
Erg vreemd dat er na het tracébesluit 13 jaar geleden nooit wat is gebeurd. Het liefste zie ik iets ongelijkvloers (2+1 of 2x2) op het huidige tracé door Raalte. Daar is voldoende ruimte voor, en er staat geen bebouwing heel dicht op de weg. Dan kunnen zie die brug ook wel vervangen door een tunnelbak of iets op maaiveld, want dat kanaaltje heeft volgens mij geen enkele functie meer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Chris » do 25 sep 2008, 18:17

Er mag toch wel haast gemaakt worden met de verbetering van de N35 ten zuiden van Zwolle. Ik reed net om 17.45 uur vanaf Raalte naar Zwolle, en richting Raalte begon de wachtrij auto's voor de VRI met de N348 al bij Heino. 4 kilometer stilstaan voor een VRI! Vanaf Zwolle staat het ook altijd vast tussen de Ceintuurbaan en Wijthmen, waardoor tussen Zwolle en Raalte er nog maar slechts een paar kilometer is wat nog wél rijdt. Bij slecht weer rijgen deze twee files aanéén.

In de ochtendspits staat het ook altijd vast vanaf Heino tot Zwolle, en soms al vanaf Raalte.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Frits » di 04 nov 2008, 18:24

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Chris » di 04 nov 2008, 19:03

2x2 en 100?! :schrikreactie:

Netjes. :mrgreen:

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Frits » di 04 nov 2008, 21:12

"over een aantal jaren". Dat is in Nederland op wegengebied nog al een rekbaar begrip. ;)
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A/N35 Nijverdal - Zwolle - A28

Bericht door Kaaiman » di 04 nov 2008, 23:07

Kort stukje zeg. Iets van 4 km tussen het 2+2-gedeelte in Zwolle en de N757 bij Wijthmen.

Wordt de weg wel ongelijkvloers, ook in Zwolle zelf?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie