[N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Chris » zo 15 sep 2019, 9:22

Er is een telpunt aangebracht in de N35 ter hoogte van de aansluiting Wijthmen (tussen de afrit en toerit). In de NDW kan ik daar nog geen gegevens van downloaden.

De nieuwe 2x2 N35 tussen Zwolle en Wijthmen begint wel wat zettingen te vertonen, nu een ruim jaar na openstelling. Nog niks ernstigs, maar je ziet dat het wegdek niet helemaal vlak meer is.

Gisteren nog weer die S-bocht bij de overweg met 80 GPS op de cruise control gedaan. Ja het kan, maar je moet er wel op bedacht zijn dat je stevig moet sturen in vergelijking met andere bochten, omdat de motor blijft trekken. Anderen achter mij vertraagden toen ik daar strak met 80 doorheen ging.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Schelpenpaadje » do 24 okt 2019, 14:48

Gisteren een groot deel van de N35 gereden in beide richtingen (Zwolle-Haarle v.v.).

Meest opvallend:
- Wát een overgang bij Wijthmen van de 2x2 vmax 100 deel naar het 2x1 80-deel.
- Dan heb ik het nog niet eens over de vmax 50 door Mariënheem, hoewel dit begrijpelijk is met het oog op de bewoners en veiligheid hier.
- Rond 9.30 reed het redelijk door in zuidelijke richting op het 80-stuk.
- Iets na 17.30 vrij druk in noordelijke richting. Met vooral vóór Raalte (kruising Almeloseweg) een flink stuk stilstaand verkeer.
- Grote verschillen tussen de regeling van de VRI's. De ene kent lange groenperiodes en de andere laat misschien vier auto's door voor het weer rood wordt.

Voor alle gebruikers en de bewoners van het gebied hoop ik dat er voor het laatste stuk Wijthmen - Nijverdal gauw een plan voor een integrale verbreding met ongelijkvloerse aansluitingen komt. Het is mooi dat er gewerkt wordt aan de veiligheid, maar dit behoort slechts een tussenstation te zijn.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door CasablancaMarocco » do 31 okt 2019, 14:22

Dat stuk langs Raalte is ook een ramp, en totaal niet meer van deze tijd.

Het is wel de verbinding Zwolle met de rest van de provincie.

Sowieso moet dat stukje bij Raalte 2x2 bij de stoplichten, ik verbaas mij oprecht dat dit nog steeds niet is aangepakt.. Overijssel is echt aan het achterlopen

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Peter » vr 01 nov 2019, 10:12

De westelijke verkeerslichten worden vervangen door een ongelijkvloerse kruising, die in principe op 2+2 is voorbereid. Dit samen met het ongelijkvloers maken van de spoorwegkruising in de N348 vlakbij. Waarom men inderdaad niet direct de dubbelgenummerde N35/N348 naar 2+2 tilt is mij een raadsel. Benieuwd of dit project nog last krijgt van stifstof of PFAS...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Kaaiman » vr 01 nov 2019, 10:27

En dat alles ook pas in 2023.. Dan had je 2x2 tot de N348 ook wel kunnen meenemen, lijkt me. Overijssel is zo'n beetje de rijkste provincie van Nederland, maar in stroomwegen investeren: ho maar. Ook al is het een rijksweg. Wat Groningen kan met de N33 (bijna 90% van de verdubbeling betalen), kan Overijssel natuurlijk ook met de N35.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Chris » ma 04 nov 2019, 13:35

Kamerbrief schreef:Uitstel aanbesteding N35 Nijverdal-Wierden

Op 19 december 2018 heb ik het Tracébesluit N35 Nijverdal-Wierden vastgesteld. In het MIRT Projectenoverzicht 2020 staat dat de realisatie van het project vanaf 2021 zou starten. Daarbij zou de aanbesteding vanaf dit najaar worden opgestart. Helaas moet ik u melden dat de aanbesteding voorlopig wordt uitgesteld.

De beslissing om de aanbesteding voorlopig niet op te starten hangt samen met de huidige stikstofproblematiek. Momenteel ligt het Tracébesluit voor het project N35 Nijverdal-Wierden bij de Raad van State. Op dit Tracébesluit zijn beroepen ingediend die een kanttekening plaatsen bij het toepassen van het PAS op dit besluit. De zitting voor dit Tracébesluit bij de Raad van State is nog niet gepland. Momenteel wordt er geïnventariseerd wat de gevolgen zijn van de PAS-uitspraak van 29 mei 2019 voor alle projecten, ook voor dit project. Daarover wordt u voor het Nota Overleg MIRT van 25 november 2019 nader geïnformeerd. Doordat de precieze gevolgen nog niet bekend zijn en het Tracébesluit nog in procedure is bij de Raad van State, heb ik besloten om de aanbesteding nu niet parallel aan deze lopende trajecten te starten.

Bovenstaande beslissing heb ik ook met de provincie Overijssel afgestemd. De provincie deelt mijn standpunt dat het momenteel verstandig is om de aanbesteding aan te houden.
>> https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... al-wierden

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 04 nov 2019, 13:38

Tragisch dit. Dit project ligt al decennia te wachten. Uitgerekend als er weer een stap gezet wordt met een stukje N35 is er weer uitstel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Chris » ma 04 nov 2019, 13:46

Tja dit is wel de veilige optie omdat het tracébesluit vrijwel zeker vernietigd zal worden omdat van het PAS gebruik is gemaakt. Ik denk dat je er wel van uit kan gaan dat alles wat het PAS gebruikt heeft én op dat item bezwaar is gemaakt, vernietigd zal worden. Al die procedures moeten dus een alternatieve beoordeling voor stikstof hebben, wat vertraging oplevert. Ik denk dat er de komende 1-2 jaar ook wel serieus geschoven moet worden met het infrastructuurfonds want er zal in 2019-2020 bijna niks gestart worden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 04 nov 2019, 13:52

Een wijs minister zou de vertraging gebruiken om te werken aan een totaalaanpak voor de resterende 2x1 delen van de N35...
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 04 nov 2019, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Peter » ma 04 nov 2019, 14:31

N31 ? Behalve een knooppuntverbindingsweg in Werpsterhoek is die 2+2. N35 ? Of bedoel je de Drentse N381 (ex N31) ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 nov 2019, 14:45

^^ Gezien we hier in het N35-topic zitten zal de N35 wel bedoeld worden. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Chris » za 09 nov 2019, 21:24

Men heeft de parallelweg van de N35 ten westen van Nijverdal verlengd. Oorspronkelijk sloot het destructiebedrijf Rendac rechtstreeks op de hoofdrijbaan van de N35 aan, dit bedrijf wordt nu via de verlengde parallelweg ontsloten. De parallelweg is daardoor ongeveer 2 kilometer oostwaarts verlengd over wat voorheen het fietspad was. De parallelweg sluit bij Haarle weer op de rest van het wegennet aan. Volgens mij moeten vrachtwagens vanaf Rendac naar het oosten daardoor nu ruim 4 kilometer omrijden, maar het is wel veiliger zo.

Ondertussen is men nog bezig met de volledige reconstructie van het fietspad aan de zuidzijde in dat gebied.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Kaaiman » zo 10 nov 2019, 17:57

Wellicht verlengt men die parallelweg later nog tot de VRI bij Nijverdal-West (Grotestraat)?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Rein » do 14 nov 2019, 8:43

De Stentor heeft vandaag een groot artikel over de verdere verbetering van de N35. Teneur van het artikel: provincie en de regio willen graag snel voort maken, maar de landelijke overheid werkt mede door de flink gestegen inschatting van de kosten tegen. VVD Kamerlid Dijkstra oppert om de N35 cadeau te doen aan de provincie (inclusief een nader te bepalen bruidsschat) zodat die het project voortvarend op kan pakken.

Hier is het hele artikel te lezen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door mavas » do 14 nov 2019, 9:34

Wat een gigabedragen voor al die ongelijkvloerse aansluitingen. Zou dat echt zoveel moeten kosten? 73 miljoen voor de oplossing in Raalte, bizar!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Lekkere Kwal » do 14 nov 2019, 10:01

^^ "& spoorkruising" staat erbij, dat wordt dus weer een tunnelbak net als in Nijverdal, maar dan 2x2 en dat kost gelijk een hoop.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Chris » do 14 nov 2019, 10:25

De spoorkruising bij Raalte betreft de overweg van de N348 die vervangen gaat worden door een tunnelbak. Dat deel van het project draagt vermoedelijk al in de orde van 15-25 miljoen bij aan de kosten van het totale project

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Schelpenpaadje » do 14 nov 2019, 10:45

Hoeveel meer zou het afmaken van de N35-verbreding werkelijk extra gaan kosten t.o.v. zeg, 10 jaar geleden, doordat dit al die tijd op de plank is blijven liggen?

De kamer heeft in het verleden moties aangenomen over de N35. Op grond waarvan acht het ministerie zich in de positie deze terzijde te schuiven? Vorig jaar nog is door de Tweede Kamer een onderzoek gelast naar verbreding van het resterende deel. Als de minister geen prioriteit en/of middelen ziet om dit uit te voeren, waarom wordt de uitkomst van deze onderzoeken dan niet eerst aan de kamer voorgelegd alvorens de uitvoering op de lange baan wordt geschoven? Wat een tijd en energie gaat er verloren aan dit proces, terwijl het vergezicht duidelijk is.

Voor de meerkosten die nu al zijn ontstaan door het wachten met verbreden had je waarschijnlijk ook de N50 erbij kunnen aanpakken.
Over visie gesproken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door mavas » vr 15 nov 2019, 8:32

Ik snap het ook niet. De noodzaak is duidelijk en ook de urgentie. Waarom wordt er dan zo weinig prioriteit aan gegeven?
Is dat doordat het een ver-van-mijn-bedshow is? NMCA? Andere projecten die nog meer prioriteit hebben? Iets anders?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door mavas » wo 04 dec 2019, 11:04

De Tweede Kamer heeft het verzoek aan de minister gedaan, om te onderzoeken of een overdracht van de N35 naar de provincie nuttig is:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de N35 een belangrijke schakel vormt tussen de regio's Zwolle en Twente;
overwegende dat de provincie 120 miljoen wil investeren;
overwegende dat de voorkeur uitgaat naar het omtoveren van de N35 naar een volwaardige A35;

verzoekt de minister om op basis van een verkeersonderzoek met de provincie Overijssel in gesprek te gaan of een overdracht van de N35 mogelijk is en over wat hiervoor nodig is, en de Kamer hierover te informeren.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... c3fd009f27
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 04 dec 2019, 11:45

^^ Omtoveren :top:

Zolang de conclusie maar leidt tot een hoge prioriteit om de weg te verdubbelen. Het mag niet zo zijn dat het oordeel straks luidt 'het overdragen aan de provincie leidt niet tot een snellere/betere aanpak [of vul andere nadelen in], dus we doen voorlopig nog steeds helemaal niks'...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Chris » za 01 feb 2020, 13:01

Ik heb via de NDW de verkeersgegevens van de N35 opgevraagd, over heel 2019.

Tussen Zwolle en Wijthmen reden in 2019 gemiddeld 28.300 voertuigen per werkdag. Tussen Wijthmen en de kruising bij Hoonhorst rijden 23.400 voertuigen per dag.

Tussen Heino-Zuid en Raalte rijden gemiddeld 19.200 voertuigen per dag. Tussen Haarle en Nijverdal rijden gemiddeld 17.400 voertuigen per dag, dit is het rustigste punt van de N35 tussen Zwolle en Nijverdal.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Chris » di 10 mar 2020, 10:39

Provincie Overijssel schreef:Voorkeursvariant Knooppunt Raalte N35/N348 bekend

De provincie Overijssel, Rijkswaterstaat, gemeente Raalte en ProRail hebben gezamenlijk afspraken gemaakt om de voorkeursvariant voor het Knooppunt Raalte verder uit te werken in een voorlopig ontwerp. De voorkeursvariant uit de verkenningsfase bleek niet binnen het taakstellend budget van 50,2 miljoen euro gerealiseerd te kunnen worden. Daarom zijn er de afgelopen periode een aantal alternatieve varianten onderzocht.

Op basis van dit onderzoek is er voor gekozen om de oorspronkelijk verkenningsvariant verder uit te werken en deze te optimaliseren. Uitgangspunt daarbij is de verkeerskundige Haarlemmermeer oplossing. De variant wordt nu verder uitgewerkt naar een voorlopig ontwerp. Hierbij wordt verder gekeken naar bijvoorbeeld de hoogte van de wegen, taludhellingen en gebruik van materialen. Medio 2020 ligt het conceptplan in hoofdlijnen met daarbij het voorlopig ontwerp ter inzage. Daarna wordt de planstudiefase afgerond en werken we toe naar de realisatie van het knooppunt.

Veilige en snelle route
Bij het nieuwe knooppunt gaat de N35 straks over de N348 heen. Om dit te realiseren, wordt de N35 iets opgehoogd ten opzichte van de huidige ligging. De op- en afritten van de N35/N348 komen dicht langs de N35 te liggen, waardoor er zo min mogelijk ruimte nodig is voor de bouw van de ongelijkvloerse kruising. De Rijksweg N35 krijgt twee van elkaar gescheiden rijbanen. De provinciale weg N348 krijgt ook twee van elkaar gescheiden rijbanen en gaat via een tunnel onder het spoor door.

Voor de aanpak van knooppunt Raalte is een bedrag van 50,2 miljoen euro beschikbaar. Hiervoor stelt de provincie 33,1 miljoen beschikbaar, het Rijk 12,6 miljoen en de gemeente Raalte 4,5 miljoen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 mar 2020, 10:52

^^ Dit lijkt dus op een versobering van het ontwerp uit te lopen.

Zie deze website voor een schets van de ambities tot nu toe. Hierbij zou de N35 wel gescheiden rijbanen maar geen extra rijstroken krijgen en de vmax 80 blijven. Ik vraag me af wat er nog aan kosten weg te schaven valt. Beter wordt het budget iets verhoogd waarbij de al in het plan opgenomen voorbereidingen voor 2x2 vmax 100 meteen worden benut.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Chris » di 10 mar 2020, 11:08

Deze upgrade betreft volgens mij maar ongeveer 1 kilometer van de N35. Er is nog helemaal geen zicht op een verkenning of planuitwerking van de aansluitende delen, dus ik snap wel dat het dan niet zo zinvol is om er voor zo'n kort stuk een maximumsnelheid van 100 op te zetten. Wel zouden ze het plan vast moeten stellen met 100 als uitgangspunt, dan kan dat later zonder problemen worden verhoogd van 80 naar 100.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Kaaiman » di 10 mar 2020, 11:10

Volgens de Stentor zijn dit de bedragen:
Afgevallen variant: 71 mln euro (N35 verdiept)
Voorkeursvariant: 64 mln euro (N35 iets verhoogd, vermoedelijk 2x2)
Versoberde variant: 50 mln euro (N35 iets verhoogd, vermoedelijk 1x2)

Op zijn vroegst eind 2023 klaar.

https://www.destentor.nl/salland/aanpak ... a00be8759/
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Chris » di 07 apr 2020, 20:04

Er zijn wensen dat de variant met de N35 verdiept toch doorgerekend zou gaan worden. RTV Oost: VVD Overijssel wil dat alternatief voor kruising N348 met N35 bij Raalte wordt doorgerekend

Voor een goede afweging lijkt het wel logisch om zo'n variant door te rekenen. Eerdere ramingen geven dus kennelijk 71 miljoen aan terwijl zicht is op 50 miljoen. Daarmee lijkt de kans wel groot dat de verdiepte variant niet haalbaar is.

Kijkend naar de omgeving is een verdiepte ligging denk ik geen voorwaarde. Afgezien van een paar verspreide huizen langs de Oude Zwolsestraat liggen de woonwijken op grotere afstand (meer dan 200 meter) waarbij er ook nog sprake is van afscherming door een aantal kantoorgebouwen die tussen de N35 en de woonwijk staan.

Ondertussen zou men ook wel mogen gaan nadenken over het vervolg richting Nijverdal. Er moet meer tempo gemaakt worden met de aanpak van de N35, niet telkens 5 of 10 jaar tussen elk project.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Rein » wo 20 mei 2020, 22:55

De provincie Overijssel heeft het Rijk opgeroepen tot concrete planvorming te komen om de N35 tussen Nijverdal en Wijthmen te upgraden naar een 2x2 weg met ongelijkvloerse kruisingen en een Vmax van 100 km/h. Uit een verdiepend onderzoek dat het Rijk, in samenwerking met de provincie Overijssel, heeft uitgevoerd is namelijk gebleken dat de knelpunten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid nog groter zijn dan eerder gedacht. De provincie is van mening dat er inmiddels genoeg onderzoeken zijn geweest en dat nu de tijd is gekomen om het besluit te nemen om tot aanleg over te gaan. De globale kosten hiervan worden geraamd op 475 tot 500 miljoen euro.
Provincie Overijssel schreef:Het verkeer op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal is de afgelopen jaren met 25 procent gestegen en die ontwikkeling zet ook in de toekomst door. Het aantal voertuigen van nu, gemiddeld 19.000 per etmaal, stijgt naar 24.000 tot 29.500 voertuigen per etmaal in 2040. Dat blijkt uit het verdiepend onderzoek dat het Rijk, in samenwerking met de provincie Overijssel, heeft uitgevoerd. Daarmee zijn de knelpunten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid nog groter dan gedacht. “Dit onderzoek bevestigt nogmaals onze ambitie uit de Marsroute. Het is nuttig en noodzakelijk om de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal om te bouwen tot 2x2 rijbanen met ongelijkvloerse kruisingen en 100 km/uur”, aldus gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor mobiliteit in de provincie Overijssel.

‘Er is genoeg onderzoek gedaan’
Het Rijk wilde op basis van eerdere onderzoeken naar de N35 tussen Wijthmen-Nijverdal nog geen besluit nemen over de aanpak van deze Rijksweg en een extra verdiepend onderzoek uitvoeren. “Er is nu genoeg onderzoek gedaan en de uitkomsten zijn helder”, zegt gedeputeerde Bert Boerman. “Het is tijd om te investeren in de knelpunten. Dat is niet alleen van belang voor een krachtige economie en een aantrekkelijke leefomgeving in Oost-Nederland. Het zorgt ook voor aansluiting met Duitsland. Dat is van waarde voor het goederen- en personenvervoer van en naar Nederland en daarmee van Nationaal belang. Het ontwerpen en voorbereiden van de aanleg van een nieuw tracé duurt ruim tien jaar voordat de schop daadwerkelijk de grond in kan. Dus als we nu niet starten, staat het verkeer straks stil op de N35. Wij sporen de minister daarom aan om in actie te komen en afspraken met ons te maken over de aanpak van deze Rijksweg.”

Ondanks aangenomen motie geen afspraken
De provincie Overijssel ijvert samen met de gemeenten, ondernemers en inwoners langs de N35 al jaren voor opwaardering van de N35 om de doorstroming van het verkeer, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren. De weg is bovendien van groot economisch belang voor de verbinding tussen de twee topregio’s in Oost-Nederland: Zwolle en Twente met het Duitse achterland. Tot op heden heeft minister Van Nieuwenhuizen (I&W) nog geen afspraken met de provincie Overijssel gemaakt over de planning, financiering en oplossingsrichtingen die de aanpak van dit laatste traject van de N35 op termijn mogelijk maken. Dit ondanks de aangenomen motie in de Tweede Kamer die de minister oproept om in overleg te gaan met de provincie en een gezamenlijk einddoel af te spreken voor de verdere planning van de N35 in het eerste kwartaal van 2020 als vervolg op het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) overleg afgelopen najaar. De provincie Overijssel heeft aangeboden 120 miljoen euro mee te financieren in dit rijksproject.

N35 niet geschikt voor de toekomst
Het verdiepend onderzoek laat zien dat de inrichting van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal, nu nog 2x1 rijbanen met verkeerslichten, zijwegen en 80 km/uur, niet geschikt is voor de grote aantallen auto’s en vrachtauto’s die nu en in de toekomst van deze Rijksweg gebruik maken. Dit zorgt de komende jaren voor steeds meer verkeersongevallen, filevorming en vertragingen met extra uitstoot van uitlaatgassen en een nog verdere aantasting van de leefomgeving van omwonenden. Met veel maatschappelijke kosten en persoonlijk leed tot gevolg.

2x2 rijbanen onafwendbaar
Om alle knelpunten voor de lange termijn in één keer goed aan te pakken, is de verbreding naar 2x2 rijbanen met ongelijkvloerse kruisingen en 100 kilometer per uur de beste optie, blijkt uit het verdiepend onderzoek van het Rijk. De globale kosten hiervoor worden nu geraamd op 475 tot 500 miljoen euro. Daarnaast is onderzocht of ook andere maatregelen dan de verbreding van de N35 een oplossing bieden voor de capaciteits- en veiligheidsknelpunten. Daarbij gaat het om het uitbreiden van het aantal rijstroken rond verkeerslichten, aanleg van intelligente verkeerslichten en pechvakken of ongelijkvloerse kruisingen. Maar dergelijke maatregelen blijken slechts een beperkte oplossing te bieden.

Stroomweg
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 18:04

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Stroomweg » wo 20 mei 2020, 23:02

En het stuk door Zwolle, wordt daar nog aan gedacht? In Zwolle alles ongelijkvloers maken wordt qua ruimte heel lastig, een knooppunt al helemaal.
In ieder geval ben ik groot voorstander van dit soort wegen, zeker gezien mijn gebruikersnaam op dit forum.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Wouter N14 » wo 20 mei 2020, 23:03

Het blijft toch schokkend hoe ontzettend traag, stroperig, complex en kostbaar de processen voor (weg-)infrastructuur in NL zijn. Die weg voldoet al decennia niet aan richtlijnen voor verkeersveiligheid en is al jaren overbelast. Onderzoeken, onderzoeken en nog meer onderzoeken alleen maar om voldoende excuses te kunnen opvoeren om vooral niks te hoeven doen en geen verantwoordelijk te hoeven nemen. Maar oh wat vinden we verkeersveiligheid toch belangrijk en ja zeg wat moeten we toch de economie buiten de Randstad stimuleren :nooo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie