[N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

[N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 nov 2005, 19:00

De VVD in Zwolle heeft in haar verkiezingsprogramma opgenomen dat de Ceintuurbaan, de huidige N35 door Zwolle, alleen nog maar lokaal verkeer moet verwerken. Verkeer richting het noorden zou dan over een nieuwe weg via de aansluiting Hessenpoort moeten worden geleid, verkeer in Zuidelijke richting zou eerder richting de IJsselallee moeten kunnen rijden.
VVD Zwolle schreef:1. Optimaliseren en benutten van het bestaande wegennet
De belangrijkste wegen, die in de komende vier jaar aangepakt moeten worden, zijn de Ceintuurbaan, de N35 en de IJsselallee. Er moet een capaciteitsstudie uitgevoerd worden naar de IJsselallee en het Spooldercircuit in relatie tot de toename van het verkeer op de A28. Ook de doorstroming op de A28 als regionaal en nationaal probleem vraagt Zwolse aandacht. Het rijk, de provincie en gemeente Zwolle zullen gezamenlijk moeten komen tot een lange termijnoplossing voor de A28, waarbij goed gekeken wordt naar de capaciteit, ook voor de toekomst.

De doorstroming op de ringwegen kan aanzienlijk vergroot worden door het installeren van een intelligent verkeersmanagementsysteem en het instellen van een 70 km limiet over het gehele traject. Kruisend en afgaand verkeer moeten een lagere prioriteit hebben dan doorgaand verkeer. Op de A28 moet lokaal en regionaal verkeer gescheiden worden.

2. Logisch aanleggen van nieuw wegennet
Herziening van de infrastructuur zal zoveel mogelijk gebaseerd moeten zijn op een scheiding tussen lokaal verkeer en doorgaand verkeer. De laatste categorie moet in principe buiten de bebouwde kom worden afgehandeld. Dit heeft bijvoorbeeld tot gevolg, dat de N35 voor Zwolle moet afbuigen naar de A28 voor doorgaand verkeer in noordelijke richting. Voor verkeer in westelijke richting kan eerder een aftakking worden gemaakt naar de IJsselallee. Hierdoor wordt uitsluitend lokaal verkeer over de huidige Ceintuurbaan gevoerd. De bereikbaarheid van de kantorenlocatie Oosterenk en de Isala Klinieken wordt hierdoor sterk verbeterd.

Samen met de nieuwe ontsluiting Hasselt – Stadshagen – Westenholte is hiermee zo ongeveer het maximale bereikt van de aanvulling op de wegeninfrastructuur. Om het hoofd te bieden aan verdere groei van de stijgende mobiliteit zullen aanvullende vervoersconcepten geboden moeten worden. Ook hier geldt, dat deze moeten kunnen wedijveren met de auto waar het gaat om snelheid, comfort en imago.
Wijken
De ontsluiting van diverse Zwolse wijken is slecht. Aalanden, Zwolle Zuid, maar ook de nieuwe wijk Stadshagen worden ontsloten op een manier, die niet logisch bijdraagt aan de doorstroming in de stad. Een voorbeeld is de verkeerscirculatie in Stadshagen. Deze draagt juist bij aan de vergroting van het aantal autokilometers. De VVD Zwolle wil per wijk een bereikbaarheidsscan maken om zo te kijken of bereikbaarheid van de wijken en wijkfuncties op meerdere manieren verbeterd kan worden.
Mijns inziens een heel goed plan!

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 20 nov 2005, 19:02

Laten we dat dan gelijk als A35 doen. Is dat gedeelte dan al vast klaar.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 20 nov 2005, 19:08

Goed idee! Als A35z en A35n dan :P ;)

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » zo 20 nov 2005, 20:33

IQ[] schreef:Goed idee! Als A35z en A35n dan :P ;)
Hier heb je alvast de A35n ;)

Afbeelding
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 20 nov 2005, 20:35

Ik voel toch meer voor dit ;)

Afbeelding

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » zo 20 nov 2005, 20:53

Sodeju zeg! Kan het nog complexer? :shock:
Meer bitumen!

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 20 nov 2005, 20:58

Mark gaat wel efficiënt met de ruimte om. Lijkt mij wel haalbaar.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 20 nov 2005, 21:56

De plannen van Mark zien er erg mooi en ambitieus uit.
Ik denk echter dat ze niet haalbaar zullen zijn. Ik ben bang dat het knooppunt N35/A28 niet zo'n groot knelpunt is dat het zo'n complex knooppunt rechtvaardigt. Maar goed, wel mooi bedacht anyway :)

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » zo 20 nov 2005, 22:24

Ik denk dat je dan een iets minder complex knooppunt zoals dit kan maken:
http://img109.imageshack.us/img109/7700 ... a353ae.png
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » zo 20 nov 2005, 23:08

Ik voel wel wat voor de plannen van ACT-F. Ziet er mooi overzichtelijk uit en ik denk dat het veel doorgaand verkeer op de Ceintuurbaan en IJsselallee in Zwolle zal schelen. Een verdere uitbreiding in de capaciteit van de A28 tussen Hattemerbroek en dit nieuwe knooppunt lijkt me dan wel noodzakelijk.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 20 nov 2005, 23:18

Ik heb ook nog wat proberen te maken van dit knooppunt:

Afbeelding

Barst maar los.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 21 nov 2005, 7:35

Ik kan het niet direct meer vinden, maar er was al een topic gaande over Knooppunt Hessenpoort. :!:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 21 nov 2005, 9:36

Goede zaak die omlegging. Ook ik zie hem het liefst als A35 worden uitgevoerd. Dat i.c.m. de huidige A35 in aanleg maakt de weg al voor een heel stuk compleet.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 21 nov 2005, 10:04

ViaHaaren schreef:Goede zaak die omlegging. Ook ik zie hem het liefst als A35 worden uitgevoerd. Dat i.c.m. de huidige A35 in aanleg maakt de weg al voor een heel stuk compleet.
Sluit ik me bij aan. Maar ik vrees dat die weg, áls die er al komt, niet als A35 wordt aangelegd. Ik ben bang dat het weer zo'n halfslachtige oplossing wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 21 nov 2005, 12:28

Die weg moet gewoon A35 worden.

Overigens zijn er wel verregaande plannen om de N35 (Ceintuurbaan) 2x3 te maken, tenminste je leest het vaak in de krant.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » ma 21 nov 2005, 13:08

Ooit heb ik tijdens mijn studie in het kader van een structuurplan voor de gemeente Zwolle deze omlegging ook uitgedacht. Hierbij heette het knooppunt A28-A35 knooppunt Berkumerbroek. Ook hierbij was de N34 vervlochten met dit knooppunt. Ter hoogte van Wijthmen bevond zich een aansluiting met de bestaande N35. Er was ook een ecoduct gepland t.h.v. Herfte en verspreide woningbouw op de zandgronden ten westen van de nieuw aan te leggen A35. Dit alles op basis van een waterkansenkaart die aangaf welke gronden 'watertechnisch' het meest geschikt waren voor bebouwing.
Rainier

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 nov 2005, 16:05

Jeroentjuh16 schreef:Ik heb ook nog wat proberen te maken van dit knooppunt:

Afbeelding

Barst maar los.
Onmogelijk gezien de ligging van het industrieterrein Hessenpoort aldaar.

Berkumerbroek vind ik trouwens een betere naam dan Hessenpoort, alhoewel je daar in de buurt natuurlijk ook al Hattemerbroek hebt.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 21 nov 2005, 17:15

Laten we dan gelijk het oorspronkelijke plan gewoon uitvoeren.
Alleen wordt de weg naar het zuiden niet als A32 naar Deventer maar als A35 naar Almelo getrokken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 21 nov 2005, 17:35

Nergens voor nodig en waarschijnlijk erg duur. Een optimalisatie van de VRI-kruisingen ligt meer voor de hand, wellicht plaatselijk 3+3

Pas als (op St Juttemis) de hele N35 2+2 wordt, wordt dit een ander verhaal.

De files staan normaal juist bij de rondweg zuid-oost, meestal door verkeer dat Zwolle zelf in wil.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 21 nov 2005, 19:22

Snap niet waarom de N 34 perse opgewaardeerd moet worden. De weg voldoet als N 340 prima. Verkeer --> Emmen kan via de A 28, en met bestemming --> Ommen vanuit de richting Enschede zal de N 348 nemen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 21 nov 2005, 19:33

Voor jou Vinny ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 21 nov 2005, 20:15

Vinny schreef:Snap niet waarom de N 34 perse opgewaardeerd moet worden. De weg voldoet als N 340 prima. Verkeer --> Emmen kan via de A 28, en met bestemming --> Ommen vanuit de richting Enschede zal de N 348 nemen ;)
Het wordt een (ongelijkvloerse?) 2+1-weg, dus daar hoort een vloeiende aansluiting bij...:mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 21 nov 2005, 20:36

Het blijft dus een N weg. :PP:

Nee alle gekheid: Een volledig ongelijkvloerse '35' verbinding is al te mooi om waar te zijn. Mijn voorstel is duur zat ;)

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » di 22 nov 2005, 19:04

Ik zie het meeste in de goedkope/realistische oplossing van ACT-F. Best haalbaar. Eventueel kan je de relatie A28 Zuid-A35 schrappen en dat verkeer over de huidige N35 leiden. Liever niet, maar mochten we op de centen moeten letten...

Al dat flyover/bypass gedoe is leuk en aardig, maar come on... we leven in Nederland. :lol: Niet dat ik die configuraties niet waardeer, integendeel. ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 22 nov 2005, 19:38

Ik bedenk me eigenlijk iets. Stel, die A35 komt er (helemaal), ontlast dat de drukke A1 Beekbergen-Hengelo dan ook? Want anders wordt de noodzaak om de A1 te verbreden natuurlijk ook een stuk minder (als de stroom Zwolle-Hengelo tenminste een sterke relatie is). Of rijdt het verkeer van die relatie nog via de huidige N35?

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 22 nov 2005, 19:45

Misschien wel iets maar niet zo veel denk ik. Als je vanuit Twente richting Zwolle wilt, ga je over de N35 omdat dat korter is. Vanaf knp. Beekbergen richting Hengelo via Zwolle is een grote omweg. Een derde rijstrook tot knp. Azelo zou zeer gewenst zijn.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » di 22 nov 2005, 21:22

Het is wel een omweg, maar qua rijtijd is het niet eens zoveel langer.

Vroeger reed ik iedere week van Kampen naar Almelo. Via Beekbergen was dat net zo snel als via de N35.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 23 nov 2005, 9:48

Voor vrachtverkeer gaat dat niet op natuurlijk, Willem. Maar inderdaad zou ik buiten het weekend ook de snelweg pakken.

Een vergelijkbaar gelijkspel is van Beilen naar Coevorden of de N37 naar Duitsland. De N381 (en stukje N34) is met de auto vergelijkbaar met de omweg A28-A37, aannemende dat je altijd wel ergens een tijdje achter een vrachtwagen blijft hangen. De N34 is dan weer net sneller dan de A28-A37, aannemende dat je je redelijk aan de Vmax houdt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » do 24 nov 2005, 22:11

55 Miljoen tekort voor rijksweg 35

van een onzer verslaggevers

23 NOVEMBER 2005 - RAALTE/ZWOLLE - De financiering van de vernieuwing van het gedeelte Zwolle-Nijverdal van rijksweg 35 is nog allerminst rond. CDA-leider Rob Welten in de Staten van Overijssel spreekt over een tekort van zo’n 55 miljoen euro, dat nog door ‘bijdragen van het rijk en de regio’ moet worden gedekt. Dat gaat ook de gemeente Raalte aan. Het huidige tracé van de weg kent gevaarlijk punten bij Heino, Raalte en Mariënheem.

Welten vertelt desgevraagd dat dit bedrag is genoemd in een begeleidende brief van Gedeputeerde Staten (GS) van Overijssel bij de behandeling van het Provinciaal Verkeers- en Vervoers Plan (PVVP). Hij verwacht dat ook de provincie in dit kader dieper in de buidel moet tasten om de vernieuwing van dit weggedeelte te kunnen uitvoeren.

GS hebben Provinciale Staten recentelijk gevraagd een bedrag van 15 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het aanpakken van de N18, van Enschede naar het Gelderse Varsseveld. Mocht dit niet gebeuren dan is het allerminst zeker of de rijksoverheid nog wel geld in deze weg wil steken. De christen-democraten zijn bereid aan het verzoek van GS te voldoen, hoewel volgens Welten vooral de provincie Gelderland daarbij belang heeft.

Hij benadrukt dat deze steun niet wil zeggen dat het CDA-Overijssel ineens andere prioriteiten stelt op het terrein van verkeer en vervoer. Het aanpakken van de verkeersproblemen op de N35, A1 en A28 blijft voor deze fractie de hoogste prioriteit houden.

De CDA-fractieleider waarschuwt verder dat het tracébesluit Zwolle-Nijverdal ‘één dezer dagen’ afloopt en GS daarom bij minister Peijs van Verkeer en Waterstaat moeten aandringen op een verlenging van het huidige ofwel een nieuw besluit. Mocht dit te laat gebeuren, dan moeten alle procedures volgens Welten weer helemaal opnieuw worden doorlopen, met alle vertraging van dien. En dat is volgens hem iets dat de CDA-fractie ten koste van alles wil zien te voorkomen.

Het tracé van de N35 sluit aan op het combiplan Nijverdal, waarbij weg en spoor worden gebundeld. Daardoor wordt het drukke centrum van die plaats ontzien. De weg vormt een belangrijke verkeersader voor Overijssel. Na Nijverdal loopt deze verder via Enschede en sluit dan aan op de Duitse B54, richting Münster.

Bron: http://www.destentor.nl


Wat bedoelen ze nu hiermee, dat ze de bestaande N35 willen opwaarderen? Blijf dan maar van die 15 miljoen euro af :? Ik vind de A18 iets belangrijker ;)
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 16 dec 2005, 19:45

Groenlinks is tegen de N35 door het vecht"dal". Ze willen liever hoogbouw in Zwolle (das wel opmerkelijk te noemen).

wat nou Vechtdal. Het hoogteverschil is hoogstens 2 meter! Zo kan je elke sloot wel een "dal" noemen. Het is maar hoe je het brengt, en de helft gelooft het ook nog... Bovendien praat je dan over de Vecht die alleen bij Zwolle nog enige breedte heeft, maar bij Dalfsen is ie nauwelijks 10m breed. Dat prachtige vechtdal bestaat overigens bijna helemaal uit weilanden. Je weetwel, dat land waar driekwart van Nederland uit bestaat...

Plaats reactie