[N033] Assen - Eemshaven

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Ds79m » do 15 sep 2016, 20:03

DjIdee schreef:^^
Denk dat bij een verdubbeling van de N33 noord, er wel wat meer verkeer wat voorheen over de N387 ging, nu de N33 blijft volgen.

De N387 is 5 km korter, maar het tijdverschil is nu slechts 2 minuten (zeker bij wat drukte op de rotonde bij de oprit van de A7). Met een verdubbeling van de N33 stijgt het comfort (en v85) dermate (nu vaak 80-100, na verdubbeling 100+ lijkt het (N33/N31)) dat die route meer de voorkeur gaat krijgen
Als er ooit een kilometerheffing komt voor 20 cent per kilometer, kost die omweg niet alleen enige tijd, maar ook een euro extra. Wat dat betreft is het zeker niet wenselijk om dit soort shortcuts te downgraden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Vinny » do 15 sep 2016, 20:49

Ik zou gewoon de bestaande aansluiting omklappen, zodat de N 33 conflictvrij verloopt. De kruising met de Oudeweg kan wel worden "kalltgestellt". Dan zit het verkeer elkaar daar niet in de weg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Emil » za 17 sep 2016, 0:32

Peter schreef:Ik vermoed dat na verdubbeling de provincie de N387 zal degraderen tot Vmax 80 weg (waar deze niet reeds al Bibeko 70 was).
Dat mag ik toch hopen van niet... Om de regio fatsoenlijk bereikbaar te houden zie ik nog steeds toekomst in een dicht netwerk van simpele stroomwegen zoals de N387. Net over de grens in Duitsland ligt de maximumsnelheid bubeko op 100km/h. Om de Randstadpolitiek een beetje te ontlopen zijn er vroeger veel stroomwegen aangelegd in deze regio, zodat 100km/h hier alsnog de standaard werd op belangrijke bubeko wegen (eigen inzicht). Een constructie waar ik mij nog steeds wel in kan vinden. Wegen die vroeger autoweg waren, zoals de N360 en N362, zijn nog steeds wegen waar frequent harder dan 80km/h wordt gereden. Ik denk dat het beter is om 100km/h te sturen in plaats van verbieden, uiteindelijk is dat veiliger.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Lekkere Kwal » za 17 sep 2016, 10:48

^^ ik mis een beetje de nuance in je verhaal dat een van de hoekstenen van de stroomweg de fysieke rijbaanscheiding is. Ik zie het niet in hoe de N387 veiliger genoemd kan worden met 100 km/h dan met 80 in de huidige configuratie. Dat de buurman wel 100 rijdt maakt het nog geen argument wat betreft de veiligheid, zeker gezien de Duitse ongevallenstatistiek.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Emil » za 17 sep 2016, 11:21

^^ Dat is dus een typische Randstadopmerking. Stroomwegen moeten een fysieke rijbaanscheiding hebben, wat een onzin. Dat is misschien ooit zo verzonnen door de hoge heren in Den Haag, maar zo werkt het hier niet. Er worden in Groningen (voor Nederlandse begrippen) grote afstanden afgelegd over niet-autosnelwegen, dan is het wenselijk dat je een beetje door kan rijden. En de meeste van die wegen hebben een te lage intensiteit voor een upgrade naar 2x2. Ik zie niet in waarom een weg zoals de N387, een typische Groningse stroomweg, aangepast moet worden.

Ik zeg niet dat 100km/h op een bepaalde weg veiliger is dan 80km/h. Maar ik denk wel dat 100km/h op de N387 in de huidige configuratie veiliger is dan een 80km/h weg met gelijkvloerse kruisingen met een autoweg alignement, aangezien daar vaak de maximumsnelheid wordt overschreden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door duikgek89 » za 17 sep 2016, 12:29

Lekkere Kwal schreef:^^ ik mis een beetje de nuance in je verhaal dat een van de hoekstenen van de stroomweg de fysieke rijbaanscheiding is. Ik zie het niet in hoe de N387 veiliger genoemd kan worden met 100 km/h dan met 80 in de huidige configuratie. Dat de buurman wel 100 rijdt maakt het nog geen argument wat betreft de veiligheid, zeker gezien de Duitse ongevallenstatistiek.
Rijbaanscheiding... Een rijbaanscheiding zou verboden moeten zijn op 2x1 wegen die langer zijn dan een paar kilometer. Bovendien is die anti-inhaal-hersenspoeling in Nederland ook een ware plaag geworden, zeker gecombineerd met het aantal bestuurders dat geen idee heeft van de verkeersregels en daardoor maar gewoon standaard overal zonder kijken onder de maximumsnelheid voortsukkelt.
De Randstadbewoners en hun politieke vriendenkliek zouden gewoon lekker in hun stadjes moeten blijven en de rest van Nederland niet lastig moeten vallen met besluiten over dingen waar ze niet mee in aanraking komen.

Dan nog even over Duitsland:
Doordat een Ordnungswidrigkeit vrij weinig kost zijn er ook best mensen die standaard +20 rijden. Anderen lijken het Duitse keurslijf af en toe goed zat te zijn en zich er bij tijd en wijlen dan ook echt niet meer aan te storen. Combineer dat met rijdende nep-heiligen die zenuwachtig onder de Vmax blijven en bij elk bordje vol op de rem gaan staan (in plaats van kalm af te remmen) en dan komt er misschien ook een stukje frustratie bij kijken... Als je dan nog een tijdje achter een vrachtwagen zit met zijn Vmax 60 waar je telkens niet langs kan omdat er net hier en daar tegenliggers zijn, dan kunnen sommigen best hun kookpunt bereiken hoor.

Een andere reden dat de Duitse ongevallenstatistiek anders uitvalt dan in Nederland is omdat er grote gebieden zijn waar veel verkeer over Bundesstraßen aardige afstanden moet afleggen, veel van die Bundesstraßen zijn ook best druk. Overigens zie je ook dat op veel gevaarlijke punten de snelheid allang naar 70 of soms zelfs 50 is teruggebracht, zelfs zo extreem dat de geloofwaardigheid daarvan al begraven is en velen alleen maar een beetje gas los laten en opletten of er misschien een flitspaal staat waarvoor ze extra moeten remmen.
In Nederland rijden we in het grootste deel van het land bubeko bijna alleen maar snelweg en de rest hooguit eens 60km/h omdat je dan toch achter een fietsendrager zit waar je, zelfs als je kilometers ver kunt zien dat het vrij is, niet langs mag.

En dan is er uiteraard nog een groot verschil tussen een Nederlandse autoweg en een hoop Duitse Bubeko wegen van kleiner belang waar de verlaging van de snelheid niet hoog op de prioriteiten lijst staat, op die wegen zijn soms aardig wat stukken waar 100 toegestaan is maar waar dat niet onbedingt verstandig is.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Emil » za 17 sep 2016, 12:34

^^ Amen, goed verwoord! Anti-inhaal-hersenspoeling wordt wat mij betreft verkozen tot het woord van de eeuw.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Wouter N14 » zo 18 sep 2016, 17:30

duikgek89 schreef: De Randstadbewoners en hun politieke vriendenkliek zouden gewoon lekker in hun stadjes moeten blijven en de rest van Nederland niet lastig moeten vallen met besluiten over dingen waar ze niet mee in aanraking komen.
Even dimmen ja :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 sep 2016, 17:36

^^ Duikgek verwoordt wel goed de gevoelens die buiten de Randstad nog wel eens leven. Regelgeving lijkt soms gebaseerd te zijn op de dichter bevolkte delen van Nederland en geen rekening te houden met de situatie in de dunner bevolkte provincies.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Wouter N14 » zo 18 sep 2016, 17:40

Dan is er nog geen reden om alles over een kam te scheren. Daarbij, welke delen van het land zijn recent verwend met diverse 2*2 autowegen, keurig volgens de boekjes (die overigens in Utrecht worden geschreven en niet in Den Haag)?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Emil » zo 18 sep 2016, 18:01

Waar vervolgens 80% van de automobilisten de maximumsnelheid overschrijdt. Lange uitgestorven 2x2 wegen met een maximumsnelheid van 100km/h is niet bepaald geloofwaardig. Komen we we weer terug op hetzelfde verhaal, namelijk regelgeving uit Den Haag (of Utrecht...).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Chris » zo 18 sep 2016, 18:05

Tja, Duurzaam Veilig heeft wel een 'one-size fits all' gehalte. In sommige dunner bevolkte gebieden is 80 km/h op lange rechte wegen, eindeloze inhaalverboden op overzichtelijke wegen, of 100 km/h op een 2x2 autoweg te laag. Maar ja, er wordt maar een fractie van de totale verkeersprestatie op afgelegd, dus heeft het geen prioriteit of voldoende invloed gehad om uitzonderingen mogelijk te maken. Flevoland is ook zo'n provincie waar 60 km/h veel te traag is op weliswaar smalle, maar lange rechte wegen met misschien elke 700 meter een erftoegang.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door duikgek89 » zo 18 sep 2016, 18:53

Het probleem is dus dat men alles met geweld in hokjes probeert te proppen en de wegbeheerders niet voor de beste oplossingen kunnen kiezen als ze zich min of meer aan de richtlijnen willen houden.

Dan komt er nog bij, rij daar op zo'n weg een keer een "normale" snelheid en je loopt het risico op een hele dure bekeuring. Dat is geen ideale situatie... Streng handhaven en iedereen bang maken zodat de bestuurders krampachtig rond de Vmax rijden (afhankelijk van portemonnee en kennis ergens tussen Vmax op de teller en de flitsgrens) is ook niet per definitie juist. En als de locals weten waar ze even op moeten letten voor politie en verder gewoon een lekkere snelheid rijden, dan is de combinatie met niet-locals die zich aan de snelheid houden niet ideaal.

Het maakt handhaving ook moeilijk of gevoelsmatig onrechtvaardig, want verdient iemand die 130 rijdt over de 2x2 N33 wel een monsterlijke bekeuring voor 30km/h te hard? Een agent kan, als hij eropuit gestuurd is om te gaan lasergamen, niet bepalen dat hij de overschrijding vanaf 120 berekent en een bon voor 10km/h teveel geven...

edit:
Daar iets aan doen kan geen kwaad, maar dat betekent wel dat de beleidsmakers zich ofwel meer moeten informeren over de verschillende situaties in het hele land, of dat ze wegbeheerders meer vrijheden moeten geven op bepaalde gebieden zodat ze zelf een zinnige oplossing kunnen verzinnen. Met dat laatste moeten we wel oppassen dat het geen rommeltje wordt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door boe! » zo 18 sep 2016, 19:34

duikgek89 schreef:Dan komt er nog bij, rij daar op zo'n weg een keer een "normale" snelheid en je loopt het risico op een hele dure bekeuring.
Ik heb nog nooit een bekeuring gehad voor rijden met 'normale' snelheid.

Verder word ik een beetje moe van alle opmerkingen dat op 2x2 wegen altijd veel harder wordt gereden dan de maximumsnelheid. Ik heb ooit een video geüpload van de N33 tussen A7 en A28 en ik word welgeteld één keer ingehaald door iemand die de maximumsnelheid dan ook meteen ruim aan zijn laars lapt, maar dat soort uitzonderingen houd je altijd. De rest van het verkeer hield zich keurig aan de maximumsnelheid van 100 km/u.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door keokiracer » zo 18 sep 2016, 19:39

boe! schreef:Verder word ik een beetje moe van alle opmerkingen dat op 2x2 wegen altijd veel harder wordt gereden dan de maximumsnelheid.
Altijd niet nee, maar 50-80% is toch minstens wel substantieel te noemen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 sep 2016, 19:46

Ik heb de indruk dat het ook per weg een beetje verschilt. De N33 is vrij nieuw en er is veel aandacht aan besteed en ook gecontroleerd en het meeste verkeer rijdt daar inderdaad niet ruim boven de Vmax.

De N31 tussen Leeuwarden en Drachten is een ander verhaal, ik heb de indruk dat veel verkeer daar toch meer rond de 120 km/u rijdt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Chris » zo 18 sep 2016, 19:56

Wellicht is een herindeling van de maximumsnelheden beter. Bijvoorbeeld 90 km/h op enkelbaans autowegen, 110 op 2x2 autowegen en 130 op autosnelwegen. Een beetje het Frans/Deense model.

100 op autowegen is bedacht in de tijd dat er vrijwel geen autowegen waren met 2x2 rijstroken, tegenwoordig zijn er een stuk meer, en ook langere trajecten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door boe! » zo 18 sep 2016, 20:02

keokiracer schreef:
boe! schreef:Verder word ik een beetje moe van alle opmerkingen dat op 2x2 wegen altijd veel harder wordt gereden dan de maximumsnelheid.
Altijd niet nee, maar 50-80% is toch minstens wel substantieel te noemen.
Minstens 50%? Er is maar één wegvak die mij te binnen schiet: de A1 tussen Hilversum en Amsterdam.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door keokiracer » zo 18 sep 2016, 20:14

boe! schreef:Minstens 50%? Er is maar één wegvak die mij te binnen schiet: de A1 tussen Hilversum en Amsterdam.
Je vergeet de N33.
martien schreef:
RTV Noord schreef:Er komen extra snelheidscontroles op de N33. Volgens Rijkswaterstaat rijdt vijftig tot tachtig procent te hard op het wegdeel ten zuiden van Zuidbroek
Dit komt volledig overeen met mijn ervaring op de weg. Wat ik mis, zijn gegevens of het nou echt 'onveilig' is op de N33 t.o.v. een vergelijkbare autoweg waar men wel 100 rijdt (N11, N261).
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Vinny » zo 18 sep 2016, 20:45

Emil schreef:Waar vervolgens 80% van de automobilisten de maximumsnelheid overschrijdt. Lange uitgestorven 2x2 wegen met een maximumsnelheid van 100km/h is niet bepaald geloofwaardig. Komen we we weer terug op hetzelfde verhaal, namelijk regelgeving uit Den Haag (of Utrecht...).
De vluchtstrook wordt wegbezuinigd omdat ze in het Noorden gewoon meer asfalt voor minder euro's willen hebben. Daarmee kan de limiet niet naar 130 km/h. Dan zouden de wegen aan de minimumstandaard voor autosnelwegen gebouwd moeten worden. Dat is duurder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door boe! » zo 18 sep 2016, 22:23

keokiracer schreef:Je vergeet de N33.
Kijk eens naar mijn post van 19.34 uur.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 sep 2016, 22:35

Vinny schreef:
Emil schreef:Waar vervolgens 80% van de automobilisten de maximumsnelheid overschrijdt. Lange uitgestorven 2x2 wegen met een maximumsnelheid van 100km/h is niet bepaald geloofwaardig. Komen we we weer terug op hetzelfde verhaal, namelijk regelgeving uit Den Haag (of Utrecht...).
De vluchtstrook wordt wegbezuinigd omdat ze in het Noorden gewoon meer asfalt voor minder euro's willen hebben. Daarmee kan de limiet niet naar 130 km/h. Dan zouden de wegen aan de minimumstandaard voor autosnelwegen gebouwd moeten worden. Dat is duurder.
Helemaal mee eens, maar betekent dat dan dat de Vmax gelijk 30 km/u lager zou moeten liggen? Me dunkt dat 110 of 120 km/u ook wel zou moeten kunnen op zulke expresswegen. Dat is in andere Europese landen op expresswegen ook de normaalste zaak van de wereld: België 120, Spanje 120, Frankrijk 110, Italië 110, Duitsland onbeperkt, Verenigd Koninkrijk 113. In België, Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is de Vmax voor expresswegen zelfs gelijk aan de Vmax voor autosnelwegen en in ieder geval hoger dan de 100 km/u in Nederland.

In lijn met andere Europese landen zou 110 of 120 km/u op 2x2 expresswegen prima moeten kunnen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door duikgek89 » zo 18 sep 2016, 23:12

Vinny schreef:
Emil schreef:Waar vervolgens 80% van de automobilisten de maximumsnelheid overschrijdt. Lange uitgestorven 2x2 wegen met een maximumsnelheid van 100km/h is niet bepaald geloofwaardig. Komen we we weer terug op hetzelfde verhaal, namelijk regelgeving uit Den Haag (of Utrecht...).
De vluchtstrook wordt wegbezuinigd omdat ze in het Noorden gewoon meer asfalt voor minder euro's willen hebben. Daarmee kan de limiet niet naar 130 km/h. Dan zouden de wegen aan de minimumstandaard voor autosnelwegen gebouwd moeten worden. Dat is duurder.
Die noodzaak voor een vluchtstrook vind ik enigszins overdreven voor rustige 2x2 wegen, maar ik kan me in meer regels niet helemaal vinden.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door keokiracer » zo 18 sep 2016, 23:42

boe! schreef:
keokiracer schreef:Je vergeet de N33.
Kijk eens naar mijn post van 19.34 uur.
En kijk dan eens naar het artikel op RTV Noord... :roll:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Vinny » ma 19 sep 2016, 8:02

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:
Emil schreef:Waar vervolgens 80% van de automobilisten de maximumsnelheid overschrijdt. Lange uitgestorven 2x2 wegen met een maximumsnelheid van 100km/h is niet bepaald geloofwaardig. Komen we we weer terug op hetzelfde verhaal, namelijk regelgeving uit Den Haag (of Utrecht...).
De vluchtstrook wordt wegbezuinigd omdat ze in het Noorden gewoon meer asfalt voor minder euro's willen hebben. Daarmee kan de limiet niet naar 130 km/h. Dan zouden de wegen aan de minimumstandaard voor autosnelwegen gebouwd moeten worden. Dat is duurder.
Helemaal mee eens, maar betekent dat dan dat de Vmax gelijk 30 km/u lager zou moeten liggen? Me dunkt dat 110 of 120 km/u ook wel zou moeten kunnen op zulke expresswegen. Dat is in andere Europese landen op expresswegen ook de normaalste zaak van de wereld: België 120, Spanje 120, Frankrijk 110, Italië 110, Duitsland onbeperkt, Verenigd Koninkrijk 113. In België, Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is de Vmax voor expresswegen zelfs gelijk aan de Vmax voor autosnelwegen en in ieder geval hoger dan de 100 km/u in Nederland.

In lijn met andere Europese landen zou 110 of 120 km/u op 2x2 expresswegen prima moeten kunnen.
Zelf zou ik 110 ook wel een goede maximumsnelheid vinden voor zulke wegen, maar die stap hebben ze niet willen zetten. We kennen in Nederland ook geen formeel wegtype dat overeenkomt met "Gelbe Autobahn", "Autovia" of "Schnellstrasse". Die zou je dan moeten invoeren.
Wat mij betreft kunnen die wegen ook wel een A-prefix krijgen voorzover hun uitbouwtoestand volledig of over een lengte van meer dan 10 kilometer ongelijkvloers is.

Zolang dit wegtype niet bestaat worden 2x2 wegen die geen autosnelweguitbouw hebben in Nederland per definitie autoweg en dus maximaal 100 km/h. Dat heeft niets met Randstedelijke arrogantie of de incassowoede van de flitspaalbrigade te maken, maar gewoon met wetgeving :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door hoevenpe » ma 19 sep 2016, 8:38

^^
Komt bij dat de trend eerder is dat men dit soort wegen wil gaan aanleggen met een nog ongeloofwaardiger vMax van 80, zoals de N279 en de geschrapte ruit om Eindhoven...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Peter » ma 19 sep 2016, 9:00

Wouter N14 schreef:Dan is er nog geen reden om alles over een kam te scheren. Daarbij, welke delen van het land zijn recent verwend met diverse 2*2 autowegen, keurig volgens de boekjes (die overigens in Utrecht worden geschreven en niet in Den Haag)?
Vaak voor een groot deel gefinancierd met provinciaal geld, ook voor de rijkswegen N31, N33 en N61. Ik weet niet hoeveel provinciaal geld er in de N50 zit, maar wel veel in de N305 of de Centrale As natuurlijk. Ik weet niet of Overijssel nog meebetaalt aan de stukjes N18 en N35.

Maar goed: Het blijft dat in Nederland een budgetsnelweg niet kan, terwijl het wel kan in Duitsland, Oostenrijk en Belgie of met Vmax 110 in Frankrijk. Een simpele en lokale verhoging naar Vmax 120 zou moeten kunnen, daar waar de weg niet te nauw, druk, bochtig is, of er teveel geluidsoverlast is. Kwestie van een kleine wetswijziging en dan uiteraard besluiten over wegvakken (net als met Vmax 130 op snelwegen).

Het gebrek aan vluchtstrook, waar wel dug-outs zijn, is maar een hele kleine risicoverhogende factor denk ik. Het gebeurt maar zelden dat je zulk een plotselinge pech hebt, dat je dug-out met uitrollen (ook met klapband) niet kan bereiken. En dan nog is het risico voornamelijk voor de onoplettende racer, als je gewoon achter de vangrail wacht op hulp.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door RSK » ma 19 sep 2016, 9:51

Vinny schreef:Zelf zou ik 110 ook wel een goede maximumsnelheid vinden voor zulke wegen, maar die stap hebben ze niet willen zetten. We kennen in Nederland ook geen formeel wegtype dat overeenkomt met "Gelbe Autobahn", "Autovia" of "Schnellstrasse". Die zou je dan moeten invoeren.
Wat mij betreft kunnen die wegen ook wel een A-prefix krijgen voorzover hun uitbouwtoestand volledig of over een lengte van meer dan 10 kilometer ongelijkvloers is.
Je zou ook nog een B-prefix kunnen overwegen. Ik meen dat A staat voor autosnelweg en N voor niet-autosnelweg. Dan zou B wat mij betreft voor bijna-autosnelweg door kunnen.

Overigens heb ik laatst in de latere uren van de avond een praktijktest gedaan op de N11, waaruit ik concludeerde dat een 110 of 120 (waar ik eerder ook voor gepleit heb) al erg compromisgericht zijn. Ik zie eigenlijk geen enkel bezwaar voor 130 met een adviessnelheid op gevaarpunten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Wouter N14 » ma 19 sep 2016, 9:56

^^ Ook niet ten aanzien van obstakelvrije afstanden en botsveiligheid van objecten in de obstakelvrije zone?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door duikgek89 » ma 19 sep 2016, 10:27

^^ Moeten we dan perse op hetzelfde veiligheidsniveau komen als een drukke snelweg? Zelfs een krappe 2x2 weg is, zolang deze niet verpest is met haakse aansluitingen en draaipunten in het midden, een stuk veiliger dan de oude drukke tweestrooksweg.


Verder sluit ik me bij Peter aan, de makkelijkste oplossing is waarschijnlijk om er lokaal borden 120 (of 130) bij te mogen zetten. Ik ben voor 130 aangezien we de 120 op de snelwegen ook min of meer willen opruimen.

Het idee van RSK met een extra prefix lijkt me ook goed, maar is waarschijnlijk veel lastiger te plannen. Wel zou je dan meer wegen de juiste naam kunnen geven, ook bijvoorbeeld de lokale buizen van de tunnels in Maastricht en de parallelbanen bij Eindhoven.
Een A nummer geven zoals Vinny suggereert is ook geen verkeerd idee, maar daarmee klopt de situatie niet helemaal natuurlijk.

Misschien dat zoiets ook perspectief bied om de N65 voor een flink deel te upgraden naar B65, of om misschien eens een B57 aan te leggen (een aantal stukken zijn al 2x2) of eventueel een B59.

Plaats reactie