[N033] Assen - Eemshaven

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: N33 Assen - Eemshaven

Bericht door Kaaiman » di 21 apr 2009, 9:36

Ik heb eens rondgesnuffeld in een aantal documenten, en daar zie ik die fly-over toch wel erg vaak terugkomen hoor. Een andere optie is om een klaverlus aan te leggen (methode Lankhorst) in de boog A28n > N33, maar die kwam maar sporadisch terug.

Vergeet overigens niet dat met name het TT-terrein een belangrijke extra factor is die door de grote piekafvoeren een fly-over zou kunnen rechtvaardigen. Volgens mij wordt getracht met die fly-over de vrijde doorgang N33 > A28z te garanderen, waardoor vanaf de N33 gekomen zowel de toegang tot Assen als de toegang tot de A28 filevrij blijft.

Hoe de aansluiting van het TT-terrein precies is geregeld, is me helaas niet echt duidelijk.
Ik kan ook op de N33-site van RWS of de website van Assen niks bruikbaars vinden. Ook het bovenstaande kaartje vind ik nergens terug behalve op de site van RTV Drenthe.

@Wouter: Dat Hooipolder nog in de huidige vorm bestaat is natuurlijk belachelijk, maar waarom zou je geen problemen mogen voorkomen? Nu er toch aan de N33 gesleuteld kan worden, kun je net zo goed meteen Assen-Zuid meepakken. Wellicht maakt het ontbreken van de vluchtstrook op de nieuwe N33 wel deze verbindingsboog mogelijk, wie zal het zeggen. Bovendien loopt het bij Assen-Zuid in de spits vaak vast, en de situatie onder aan de afrit van de N33 is ook niet echt je van het qua verkeersveiligheid. Dan nog het TT-terrein erbij. Geen redenen om het niet te doen lijkt me.

Een andere discussie zou zijn:
Waarom de A4 aanleggen van 7 km (die veel prioriteit heeft), terwijl je met datzelfde geld tientallen kilometers A18 of A35 (die misschien iets minder prioriteit hebben, maar wel meer weg voor je geld) kunt realiseren?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 21 apr 2009, 9:40

Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar het is een beetje frusterend om te zien dat er voor ogenschijnlijk minder belangrijke projecten opeens wél geld is en het nog uitgevoerd gaat worden ook ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 21 apr 2009, 9:55

Wouter N14 schreef:Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar het is een beetje frusterend om te zien dat er voor ogenschijnlijk minder belangrijke projecten opeens wél geld is en het nog uitgevoerd gaat worden ook ;)
Tja, maar de kosten zullen vermoedelijk maar 2-4 miljoen zijn, voor 2/3 aan de enkelbaans flyover te besteden (en ik denk dat gem Assen meebetaalt aan de rest). Geen vergelijk met 800 miljoen voor een paar km A4. Weinig (geen?) landaankoop, natuurcompensatiekosten , etc bij Assen. Het is een knelpunt, zowel qua doorstroming (files N33> A28) als veiligheid.
Daarbij heeft de provincie (door overnemen van de N34) feitelijk ook een flink deel aan de verdubbeling N33 meebetaald via een convenant.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » di 21 apr 2009, 10:24

Ik ken de situatie bij Assen-zuid erg goed, en vind het voorgesteld knooppunt wel leuk, maar een beetje té veel van het goede. Bij Assen-zuid zijn op dit moment 2 problemen met betrekking tot de doorstroming. Het grootste probleem is dat verkeer vanaf Gieten moeilijk de A28 richting Hoogeveen op kan. Het tweede probleem is dat verkeer vanaf Groningen/A28 in de ochtendspits soms moeilijk naar Assen-centrum/Haarweg kan rijden. Ook een probleem is dat het verkeer vanaf de A28/Hoogeveen richting Assen (vv) de aansluitingen soms erg snel passeert, waardoor de verkeersveiligheid in gevaar komt.

De voorgestelde fly-over lijkt me een absurde (want dure, te ingrijpende) oplossing. Afgezien van de spitsuren kan het verkeer vanuit Gieten naar Hoogeveen op dit moment vrij goed doorrijden. In de spits is het wel eens lastig, maar zijn de problemen ook weer niet extreem. Een oplossing met rotondes bij de op- en afritten lijkt me weer een te beperkte oplossing. Ik zie meer in een 3/4-klaverblad, waarbij de oprit vanaf de Haarweg richting Groningen een paar honderd meter naar het westen moet worden verplaatst, zodat de lus Gieten -> Hoogeveen beter kan worden ingepast. Juist op de grond waar die lus zou kunnen komen heeft de gemeente Assen onlangs grondwerkzaamheden uitgevoerd en een vernieuwde carpoolplaats aangelegd. Ik heb de indruk dat de gemeente heel andere plannen heeft met die grond. Overigens is een 3/4-klaverblad iets waar ik al jaren aan denk, als het gaat om de aansluiting Assen-zuid. Mijn gedachten staan helemaal los van wat ik zojuist las op http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/nieuws- ... wsID=34917, waar de heer Muijzert (die volgens mij echt wel weet waar hij het over heeft) zijn reactie gaf. Zijn reactie op de plannen voor de N33 is de volgende. Interessant om te lezen dat de fly-over 40 miljoen zal kosten, en een 3/4-klaverblad slechts 8 miljoen!

"Om het bericht goeden duidelijk te laten overkomen heeft RWS projectleider Kees Anker de pers uit genodigd op het gemeentehuis te Gieten. Het is voorbarig door te roepen a.s. jaar gaat de N 33 op de schop. Na de bouwvak vakantie komt de MER / OTB en wordt openbaar gemaakt ,deze komt op alle gemeentehuizen + bibliotheken + provincie huizen te Assen en Groningen te liggen.Waarop alle bewoners bezwaarschriften kunnen indienen.Het voorstel is door RWS gedeponeerd samen met provincies en gemeente politici. Na eventuele goedkeuring moet er begonnen worden met grond aankopen en dat zijn er +/- 576 eigenaren. RWS wil het gehele werk aan een of een combinatie van aannemers gunnen. Het verzoek vanuit de regio dit werk in delen aan te besteden vanwege de werk gelegenheid in onze regio,wordt tot nu toe genegeerd. Laat u niets wijs maken door deze heren..De flyover te Assen een prestige object van de stadsarchitect kostprijs +/- 40 miljoen gaat Assen veel overlast betreft lawaai bezorgen. Hoe hoger de weg hoe verder het lawaai gedragen gaat worden en vooral deze flyover die aan de zuidzijde van Assen ligt.Bewoners van Assen wees op uw hoede hetgeen hier gaat gebeuren. Het alternatief is 3/4 klaverblad + nieuwe oprit > Groningen kosten 8 miljoen. Het RWS voorstel Veendam met N 366 gaat 15 miljoen extra kosten vanwege ,,de banaan" die er voor de hoofdklasser voetbalclub Veendam gebouwd zal worden.De N 33 weg wordt 100 m richting Nieuwe Pekela verlegd. Gedeputeerde Calon riep er moet bespaard worden op wegen dus ook op deze grootheids waanzin heren gedeputeerden ? We zijn er beslist nog niet.Eerst heb ik een gesprek met minister Camiel Eurlings en dan worden de heren misschien wakker. Weg met die grootheids waanzin. afz. : P.C.J.Muijzert , Parklaan 7, 9665 HB , Oude Pekela. tel 06-38 18 12 97"

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 21 apr 2009, 11:53

wellicht toch een overbodige gedachte...

maar als je nu er een gewoon klaverblad van maakt en van het verschilbedrag er toch een A33 van maakt?

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 21 apr 2009, 13:59

Ik schrik wel een beetje van die hoge prijs. Beetje onzin voor dat bedrag, omdat je voor dat geld m.i. beter een vluchtstrook kunt aanleggen.

De Muijzertvariant van de N33 spreekt mij trouwens erg aan!

Hij gaat uit van een A33 met vluchtstroken waar dat kan (behalve dus op kunstwerken) tussen Assen en Gieten: 100 km/u
Verder een volledige A33 met vluchtstroken tussen Gieten en Zuidbroek: 120 km/u.

Overigens komt bij Zuidbroek een HHH-klaverblad (Hoogeveen, Heerenveen, Holsloot) dacht ik, dus zonder rangeerbanen. In plaats van een fly-over bij Assen zou ik dus eerder een mooiere verknoping bij de A7 bouwen met enkelstrooks rangeerbanen.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » di 21 apr 2009, 14:06

Paar weken geleden over de N33 gereden tussen Assen en Veendam, in zowel de ochtend- als avondspits, maar ik vond het er heerlijk rustig. Alleen de aansluiting met de A28 en de kruising met de N34 gaven wat drukte. Enige reden waarom ik verdubbeling prettig zou vinden is omdat je er 100 mag, maar je in de praktijk eigenlijk nooit harder dan 80 kan doordat er nog redelijk veel vrachtverkeer op de weg rijdt.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » di 21 apr 2009, 14:37

Collega's van me die dagelijks de rotonde bij Gieten passeren zeggen dat het er elk jaar drukker wordt. Het is beslist geen uitzondering als ze 10 tot 15 minuten in de file staan voor de rotonde. Ook tussen Veendam en de A7 staat geregeld file. Het ongelijkvloersmaken van de rotonde Gieten kan al een hoop ergernis wegnemen, maar dan ben je er nog niet. Want de N33 is een weg waarop in het verleden (opmerkelijk: laatste jaren veel minder) ernstige verkeersongevallen zijn gebeurd. Bovendien bestaat het verkeer op de N33 voor 20-25% uit vrachtverkeer. Redenen genoeg om de weg te verdubbelen.

Het dvhn meldt dit: Fly-over N33 bij Assen-Zuid
De verdubbeling van de N33 tussen Assen en Zuidbroek is op zijn vroegst in 2014 gerealiseerd. Rijkswaterstaat en de diverse overheden maakten maandagmiddag in Gieten bekend dat de weg voor 160 miljoen euro veiliger wordt gemaakt. Negen knooppunten, inclusief op- en afritten worden aangepakt. Opvallend is de fly-over bij Assen die de A28 en de N33 met elkaar verbindt. Hiermee wordt een einde gemaakt aan opstoppingen bij Assen-Zuid. Bij Veendam wordt de N33 iets naar het oosten verplaatst. Dat gebeurt om de doorstroming van het verkeer bij de Poort van Veendam te verbeteren. De afslag bij Nieuwdiep verdwijnt. Het ontwerptracé wordt in september ter visie gelegd. Nog niet alle benodigde grond is aangekocht. Tachtig particulieren krijgen binnenkort een aanbod. De bedoeling is om de klus in juli 2010 aan te besteden aan een consortium van een of meer aannemers en banken. Begin 2011 moet dan worden begonnen met de aanpak van de weg. (bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drent ... Assen-Zuid)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 21 apr 2009, 15:06

Feder schreef:...RWS projectleider Kees Anker...
Leuke naam voor op een naamkaartje... :shutup:
Kaaiman schreef:Ik schrik wel een beetje van die hoge prijs. Beetje onzin voor dat bedrag, omdat je voor dat geld m.i. beter een vluchtstrook kunt aanleggen.
Mee eens, of anders een compleet klaverblad bij de kruising van de N33 en de N34. Dat is voorzover ik begrepen heb nu immers nog niet de bedoeling.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 21 apr 2009, 15:42

^^ Ik denk dat de onderdoorgang van de N33 in de huidige rotonde en een paar vrije rechtsaffers ook al wel een boel fileleed weg kunnen nemen.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » di 21 apr 2009, 15:53

Koesj schreef:^^ Ik denk dat de onderdoorgang van de N33 in de huidige rotonde en een paar vrije rechtsaffers ook al wel een boel fileleed weg kunnen nemen.

Dat denk ik ook. Een klaverblad bij Gieten is echt overdreven. Helemaal omdat de belangrijkste relaties rechtdoorgaand zijn (Groningen-Emmen en Assen-Veendam). Overigens is de relatie Emmen-Veendam ook nog vrij sterk. Mocht blijken dat de nu te realiseren oplossing de verkeersproblemen onvoldoende oplost, dan kan de N34 altijd nog over het verkeersplein heen worden getrokken zodat het rechtdoorgaand verkeer op de N34 niet meer over de rotonde hoeft.

jan
autoweg

Bericht door jan » di 21 apr 2009, 18:14

Het RWS voorstel Veendam met N 366 gaat 15 miljoen extra kosten vanwege ,,de banaan" die er voor de hoofdklasser voetbalclub Veendam gebouwd zal worden.
Wat moet ik mij hierbij voorstellen ?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 21 apr 2009, 21:51

Over het Klaverblad bij Assen gesproken. Er ligt al een uitgewerkt forumvoorstel dat Mark eens uitgetekend heeft:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 22 apr 2009, 8:04

Kan niet, vanwege het verkeerspark dat zo niet ontsloten kan worden. Dat zal wel de reden zijn voor dat gekke klaverlusje in de oksel van de boog A28n > N33, die als alternatief dient voor die fly-over.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » wo 22 apr 2009, 11:07

Ik dacht dat het verkeerspark met een nieuwe aansluiting ten zuiden van het knooppunt ontsloten ging worden :!:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 22 apr 2009, 11:14

De weg "De Haar" is grotendeels geupgrade naar een 2+2 weg, met name om de grote verkeersstromen op TTdagen aan te kunnen. Ik neem niet aan dat er dan nog een andere ontsluiting komt (anders dan voor langzaam verkeer wellicht)

De aanleg van de N34 onderdoorgang begint wel dit (na)jaar en staat formeel los van de verdubbeling (hoewel de bak wel 2+2 wordt)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 23 apr 2009, 19:34

Aangepast knooppunt De Haar ;)
Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 23 apr 2009, 19:43

^^ Zie ik daar nou een soort Heetmanplein op de Assense ring? Dat kunnen de Drenten niet aan!
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » do 23 apr 2009, 20:28

Dan liever de fly-over :?

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 24 apr 2009, 15:13

Eens. En het liefst ook een A33: moet volgens mij betaald kunnen worden uit de ZZL-gelden.
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 24 apr 2009, 21:28

harry schreef:^^ Zie ik daar nou een soort Heetmanplein op de Assense ring? Dat kunnen de Drenten niet aan!
Wat is er nou moeilijk aan een ruim opgezette rotonde, met interne bypass (het 'lusje') die natuurlijk alleen opengaat tijdens TT-races. :?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 28 apr 2009, 10:18

Vinny schreef:die natuurlijk alleen opengaat tijdens TT-races. :?
Tja, dat kun je op de kaart niet zien...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » vr 26 jun 2009, 12:57

Dagblad van het Noorden (26 juni 2009) schreef:Hartenkreet burgemeester: Snel verdubbeling N33

GIETEN/BAREVELD

Burgemeester Eric van Oosterhout van Aa en Hunze vreest voor meer doden als de N33 tussen Assen-Zuid en Zuidbroek niet snel wordt verdubbeld. Hij vindt dan ook dat de voorgenomen verdubbeling van de weg zo snel mogelijk moet worden gerealiseerd. Deze hartenkreet uit Van Oosterhout nu de 'dodenweg', een van de gevaarlijkste van Nederland, woensdagmiddag opnieuw een slachtoffer eiste.

De burgemeester windt zich op over de traagheid waarmee het plan voor de verdubbeling van de grond komt. "Ik snap dat er inspraak nodig is, maar ik kan er niet bij dat wij er met zijn allen zo'n potpourri van maken, van al die procedures en inspraakmomenten. Dat we nog steeds niet hebben uitgevoerd wat wij ons in 2000 al hebben voorgenomen. Ik stond woensdagmiddag met het schaamrood op de kaken bij het ongeval."

Bij het recentste ongeluk kwam een 22-jarige man uit Winschoten om het leven. Hij botste tussen Bareveld en De Hilte op de linkerweghelft frontaal op een tegenligger. "Als de weg al was verdubbeld, was er een vangrail geweest. Dan was het wellicht anders afgelopen", zegt Van Oosterhout.

Zoals het er nu naar lijkt, is de verdubbeling van de N33, die voor 160 miljoen euro veiliger wordt gemaakt, op zijn vroegst eind 2013 klaar.

Hoeveel doden?

Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat in de periode 2002-2008 op de N33 tussen Assen en Zuidbroek 327 ongevallen zijn gebeurd. Daarvan waren er 41 met gewonden. Bij acht fatale crashes vielen in totaal tien doden.
Laatst gewijzigd door mennomulder op vr 28 mei 2010, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 06 sep 2009, 22:55

In een Cobouw-artikel over de contractvorm stond nog wat nadere informatie over de verdubbeling.
Wie het contractuele aspect van de dbfm wil weten, gelieve zelf even de Cobouw open te slaan.
Cobouw (31-8-2009) schreef:De verdubbeling van de N33 tussen Assen-Zuid en Zuidbroek is op de prioriteitenlijst gekomen door het hoge aantal ongevallen. "Het is een echte dodenweg. Ondanks het inhaalverbod vallen er relatief veel slachtoffers. Twee maanden geleden nog en zes weken geleden weer", weet De Kievit.
Rijkswaterstaat was van plan de weg in twee keer één rijstrook uit te voeren en had daar een budget van 91 miljoen euro voor beschikbaar. Vanuit de gemeenten en provincies is nog eens 50 miljoen euro bijeengebracht om de verbinding tussen de A28 en A7 te verdubbelen naar twee keer twee rijstroken. Begin 2011 kan de eerste schop in de grond. Voorwaarde is wel dat alle procedures zonder al te veel strubbelingen verlopen. Er is bijvoorbeeld onverwacht een zeldzame levendbarende hagedis gesignaleerd in de buurt van enkele viaducten, maar daarvoor wordt apart zandpad aangelegd. Binnenkort komt voortoets van de OTB-Mer ter inzage. De opdrachtgever probeert de verdubbeling aan te grijpen om de weg beter in te passen in het landschap. "Het is en blijft een strook asfalt, maar met een ecoduct, meerdere onderdoorgangen en extra natuurcompensatie doen we wel een poging om de recht-toe-recht-aan aanpak van de huidige weg te verbeteren. Een van de kunstwerken wordt extra lang uitgevoerd om het riviertje de Hunze meer ruimte te geven om te meanderen", licht De Kievit toe. De N33 zal straks onder de rotonde bij Gieten duiken en dat lost meteen een bottleneck op bij de kruising met de N34.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 07 sep 2009, 11:01

Ondanks het inhaalverbod vallen er relatief veel slachtoffers.
Kennelijk helpt zo'n inhaalverbod niet op deze weg :?

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 07 sep 2009, 11:10

Er zijn soms mensen die denken dat als je maar een dubbele doorgetrokken streep trekt alles vanzelf opgelost is... Alleen op zo'n lange weg met ook het nodige vrachtverkeer werkt dat gewoon niet. Niet dat ik hier het goedkeur dat mensen zelf kamikaze-acties uithalen, maar begrijpelijk is het op zich wel...

Lange doorgaande trajecten moet men daarom ook gewoon 2x2 maken, ook als niet direct de noodzaak ertoe is m.b.t. de intesiteiten. Verkeersveiligheid, maar ook de bereikbaarheid voor hulpdiensten, mag wel wat hoger op de agenda lijkt me zo.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 07 sep 2009, 11:18

^^ Af en toe een inhaalstrook (dus 2+1) helpt ook al een hoop.
--Harry.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 07 sep 2009, 11:46

^^

Is inderdaad beter dan niets, alleen zie je daar in de praktijk ook weer opstoppingen ontstaan als mensen elkaar er niet tussen laten aan het einde. Ik dacht dat ik op het N50 draadje daar iets over gelezen had...

Blijft staan dat ik bijvoorbeeld de nieuwe N31 naar Harlingen toe erg fijn vind om te rijden, zoveel meer zal dat toch niet kosten denk ik dan (zeker als je weet dat men op de wegen met een fysieke scheiding wel een brede vluchtstrook wil omdat anders de hulpdiensten er niet langs kunnen).

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 07 sep 2009, 14:04

De N33 heeft niet veel meer inhaalverboden dan 15 jaar geleden. Alleen heeft men de éénzijdige inhaalverboden bij bochten en bulten (viaducten) 2-zijdig gemaakt. De policy die door de provincie niet wordt gevolgd: de N381 en N34 hebben wel éénzijdige verboden samen met de groene strook. Die laatste onzinnige inhaalverboden (daar waar je perfect zicht hebt downhill) worden regelmatig genegeerd, wat begrijpelijk is.

De N33 (A28-A7) is wel niet zo druk als de onlangse verdubbelde N31, maar een 2+1 leent zich meer voor de iets rustiger wegen, zoals de N34 of N33 ten noorden van de A7. Als je in 50 km nergens een inhaalstrook hebt zij velen (ook ik) bereid met drukte iets meer risico's te nemen om die sleurhut in te halen die toch nog 80 rijdt, al mag ie nu 90. 2+1 (desnoods slechts op een deel) ontneemt voor velen die drang tot inhalen op de strook van tegenliggers, daar je binnen een paar km afstand veilig kan inhalen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 07 sep 2009, 14:24

Peter schreef:De policy die door de provincie niet wordt gevolgd: de N381 en N34 hebben wel éénzijdige verboden samen met de groene strook.
Klopt. De verkeersveiligheidsman van Drenthe zei ook al dat er alleen inhaalverboden worden ingesteld waar dit echt noodzakelijk is. Wat verantwoordelijkheid bij de weggebruiker neerleggen kan geen kwaad.

Overigens vind ik dat men bij de N34 op enkele punten wel ietsjes scheutiger mocht zijn met inhaalverboden, want op sommige plaatsen heb je in de bocht nauwelijks zicht i.v.m. begroeiing. Maar zoals al vaker genoemd: een mogelijkheid tot inhalen is nog geen verplichting tot inhalen...