[N033] Assen - Eemshaven

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

hoevenpe
expressweg

Re: N33 Assen - Eemshaven

Bericht door hoevenpe » wo 26 jan 2011, 18:47

Op zich wel natuurlijk, maar een snelweg is wel weer een stuk veiliger en je mag er straks dan 130 ipv 100.

Een ASW is ook wel een beter alternatief richting duitsland dan de route via groningen. Zeker doorgaand verkeer heeft wel de neiging om alleen snelwegen te gebruiken.

Rudolf
woonerf

Bericht door Rudolf » wo 26 jan 2011, 20:10

Ik denk dat dat sowieso geen optie is i.v.m. nationaal landschap Drentsche aa wat tussen Assen en Gieten ligt. Een ASW zorgt natuurlijk voor veel meer uitstoot van uitlaatgassen en geluidsoverlast.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 26 jan 2011, 20:20

Volgens mij was het puur een centenkwestie hoor...

Vraag me af hoeveel een sobere ASW meer kost boven een AW.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 26 jan 2011, 20:26

Het probleem wordt voldoende opgelost met een dubbelbaans autoweg. Een autosnelweg had maar weinig meerwaarde voor de probleemoplossing, maar zou wel veel meer kosten. Dat was de afweging.

Bedenk daarbij ook dat het traject Assen - Gieten volgens jaren '60-standaarden is gebouwd, en dat die normen van toen inmiddels achterhaald zijn, waardoor weglichaam en kunstwerken verbreed zouden moeten worden voor een volwaardige vluchtstrook.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 26 jan 2011, 21:26

Kaaiman schreef:Bedenk daarbij ook dat het traject Assen - Gieten volgens jaren '60-standaarden is gebouwd, en dat die normen van toen inmiddels achterhaald zijn, waardoor weglichaam en kunstwerken verbreed zouden moeten worden voor een volwaardige vluchtstrook.
Kijk, dat vind ik dus aperte onzin. Een snelweg met een smaller jaren '60 profiel is nog altijd veel veiliger dan een 2x2 autoweg zonder vluchtstroken, waar in de praktijk toch 120 gereden zal worden. Het persé streven naar het maximaal voldoen aan de normen terwijl je al een tracé hebt is zo volstrekt onzinnig. Is in het verleden trouwens ook niet gedaan. De A9 tussen Velsertunnel en Rottepolderplein is midden jaren '70 opengesteld, maar het weglichaam lag er al sinds 1960. Dus heeft men die toen versmald aangelegd ten opzichte van de vigerende richtlijn. Lijkt me ook hier op de N33 een prima optie.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 26 jan 2011, 21:47

Tsja, RWS wilde er niet aan. Die Piet Muijzert had een variant voor een volwaardige A33 Assen - Zuidbroek, met op Assen - Gieten vluchtstrookinsnoeringen waar nodig en op dat traject als concessie een Vmax van 100 km/u, de rest 120 km/u.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 26 jan 2011, 22:11

Wou RWS niet die concessies doen aan het ontwerp, met als gevolg een veel hoger prijskaartje van de ASW variant boven de AW variant?
Of wou men sowieso geen ASW aanleggen op dit traject?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 26 jan 2011, 22:34

Ben al blij dat er nog gekozen wordt om 2x2 autowegen aan te leggen. Blijkbaar lukt het alleen in het noorden met delen van de N50 en nu dan ook de N33. Had liever gezien dat ook delen van wegen zoals de N322 waren uitgebouwd naar 2x2.
Afijn: heb even wat streetview foto's bekeken en het lijkt mij dat er toch nog veel kunstwerken aangepast moeten worden (voornamelijk traject gieten - zuidbroek).

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 27 jan 2011, 9:33

Volgens mij past een snelweg prima op het stuk Assen-Gieten, als je lokaal een smalle middenberm aanhoudt, zoals ook op de A28 bij Staphorst of Haren of de A12 tussen Gouda en Zoetermeer. Dan is de weg altijd nog breder en veiliger dan de A44, waar je ook 120 mag.

Het aantal kunstwerken is overigens zeer beperkt. Het verbreden (verlengen) van de tunnelachtige doorsteken zou niet veel mogen kosten. De echter viaducten (voor zover ze niet sowieso nog aangelegd moeten worden) zijn breed genoeg.

120 zal wel enkele gevolgen geven voor geluidsoverlast nabij Rolde.

Nu rommelen met de plannen betekent jaren uitstel voor de verdubbeling, en is niet verstandig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Chris » di 08 feb 2011, 16:05

Assen-Zuid:
Afbeelding

Zuidbroek:
Afbeelding

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » di 08 feb 2011, 16:13

Toen ik in 1971 bij RWS directie Groningen in dienst kwam, was men al bezig met een assen-tekening voor een compleet klaverblad bij Zuidbroek en nu zie ik dit prutswerk :wall: . Ze moeten bij de gaslocatie verderop maar even de kraan dichtdraaien. Alle Groninger poen gaat weer naar dat roversnest in Den Haag :booooos: !
Laatst gewijzigd door mennomulder op di 08 feb 2011, 16:48, 4 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 08 feb 2011, 16:16

Dat zijn toch weer heel andere knooppunten dan ik had gedacht. Bij Assen qua kosten maar beter ook, want zo'n fly-over is stukken goedkoper dan één groot viaduct. Het lusje bij Zuidbroek is ook opmerkelijk.

Overigens, ik dacht dat er zowel een klaverblad als een botonde uitgewerkt zouden worden, maar dat klaverblad zit er niet meer bij. Wel twee kaarten met schijnbaar dezelfde botonde. Ik heb nog geen verschillen kunnen ontdekken zo gauw. Een foutje?

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 08 feb 2011, 16:40

Voor Zuidbroek :nuts: Wat een prutswerk. Bah!

Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk :nahzeg:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 08 feb 2011, 17:13

Zuidbroek is inderdaad een nodeloos gevaarlijk krappe oplossing. Niet doen zo.

Bij Assen-zuid zou ik het kwartklaverblad hebben omgedraaid en met een verkeersplein hebben aangesloten op weg "De Haar". Dan is dat hele viaduct van de rijbaan richting A28-Zwolle over dat quasi-verkeerspleintje heen overbodig. Scheelt weer wat pecunia.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 08 feb 2011, 17:23

Waarom dan niet eens vloeiende bogen in de bypasses van de rotonde???
En alles enkelbaans bij Assen zie ik?

Hoop dat dat klaverblad alsnog doorgaat maar zal wel niet, dit is gewoon niets, zeker voor de relatie Oost-Zuid.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 08 feb 2011, 17:27

Enig idee waarvoor die dode arm van die kluifrotonde bij Assen dient? Het lijkt me iets voor TT-evenementen, maar ik zou niet weten hoe dat dan over de weg moet. Een viaduct lijkt me daarvoor noodzakelijk.

Al met al blijft Assen-Zuid wat mij betreft suboptimaal. Je moet niet zo veel rotondes achter elkaar willen hebben bij een belangrijke stadsentree PLUS de ontsluiting van een groot evenemententerrein.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 08 feb 2011, 17:31

Het zal niet onredelijk doorstromen, immers, de grootste stroom (N33 Zuid -> A7 West) leidt je via een aparte lus, die heeft geen conflict met de A7 Oost -> N33 Zuid... Feit blijft dat dit een erg goedkope oplossing is, waarbij er alleen een nieuw viaduct gebouwd hoeft te worden, en welke zeker niet toekomst vast is... Alhoewel je met dat viaduct evt toch vooruit kan lopen op een parallelstructuur mocht je toch een klaverblad willen...

Het ruimtebeslag wordt erg beperkt gehouden zo, dat scheelt grondaankopen en dergelijke. Maar nee, schuif maar wat geld van de N361 hierin dan... :nahzeg:

Assen is de N33 <-> A28 prima, maar Assen heeft toch wel een issue denk ik, zeker bij een evenement... De doorstroming die men nu kan realiseren mbv verkeersregelaars kun je nu wel schudden denk ik.

Die loze aansluiting blijft apart, denk voor onderhoud/grasmaaien of wellicht een BOA van VHT Drenthe die bij de A28 wil staan, verder geen enkel nut volgens mij, helemaal opgesloten tussen taluds.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 feb 2011, 17:31

Het ontwerp is niet optimaal, maar qua beschikbaar geld hebben ze er nog wel iets interessants van gemaakt. De drukste afslaande relatie is ongetwijfeld van Veendam naar Groningen en vice versa. Dit stukje N33 verwerkt namelijk al het forenzenverkeer van Stadskanaal en Ter Apel naar Groningen en vice versa. Deze verbindingen worden in het ontwerp dan ook het best verbonden, verkeer vanaf Veendam naar Groningen hoeft enkel de vrijwel non-existente relatie van Delfzijl naar Winschoten te kruizen, en is daarna ongelijkvloers. Andersom is het makkelijker natuurlijk.

Dit ontwerp is erg goedkoop, men hoeft geen of amper nieuwe grond aan te kopen en geen grote nieuwe kunstwerken zijn nodig. Bovendien hoeft het nabijgelegen viaduct in de Galgeweg niet afgebroken te worden.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 08 feb 2011, 17:58

Wil dit trouwens zeggen dat dat klaverblad definitief van de baan is?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 feb 2011, 18:02

Dat lijkt me wel. Zulke grote aanpassingen tussen het OTB en TB zijn er meestal niet.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 08 feb 2011, 18:32

mennomulder schreef:Toen ik in 1971 bij RWS directie Groningen in dienst kwam, was men al bezig met een assen-tekening voor een compleet klaverblad bij Zuidbroek en nu zie ik dit prutswerk :wall: . Ze moeten bij de gaslocatie verderop maar even de kraan dichtdraaien. Alle Groninger poen gaat weer naar dat roversnest in Den Haag :booooos: !
Volgens mij wil men in Groningen-Stad dolgraag infrastructuurbudget over de balk smijten voor een tram, dus je kunt het dichter bij huis zoeken.
DJIdee schreef:Die loze aansluiting blijft apart, denk voor onderhoud/grasmaaien of wellicht een BOA van VHT Drenthe die bij de A28 wil staan, verder geen enkel nut volgens mij, helemaal opgesloten tussen taluds.
Ik word er ook wel nieuwsgierig van waar dat kleine weggetje voor bedoeld is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 08 feb 2011, 18:48

Vooral Assen-zuid ziet er raar uit. Waarom een extra viaduct bouwen voor de lus Hoogeveen -> Veendam, terwijl dat met een rechtse uitvoeger van deze verbinding niet nodig was geweest. Daarna het vreemde viaduct vanuit Assen direct na de rotonde, die over de volgende rotonde heenduikt. Ziet er erg bizar uit. En dan ook nog eens het vreemde takje wat op niks uitkomt. Overigens zie je dat dat viaductje daar vlakbij (over die rotonde heen (KW 01)) langer is dan benodigd, wellicht dat men daar die loze tak onderdoor wil laten gaan bij evenementen.

Die lus bij Zuidbroek voor Veendam -> Groningen ziet er zelfs gevaarlijk uit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 08 feb 2011, 18:55

Die loze aansluiting op de onderste rotonde van Assen-Zuid leidt je echter in de fuik van de A28z-Assen. Moet daar een transferium, carpoolplaats of overloopparking voor de TT komen ofzo?

Zuidbroek is verre van ideaal maar een krap klaverblaadje zonder parallelbanen op de N33 was net zo goed weinig soeps geweest. We krijgen in ieder geval een turbobotrotonde (scrabblebonus), vrije rechtsaffers en zelfs een extra lusje.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 08 feb 2011, 19:06

Chris schreef:Dat lijkt me wel. Zulke grote aanpassingen tussen het OTB en TB zijn er meestal niet.
Gedeputeerde denkt daar toch anders over... Ben benieuwd...
@marcjager
Marc Jager
@djidee klopt, daarom gaan wij ook voor een klaverblad!
38 minutes ago via TweetDeck Favorite Retweet Reply
van:
http://twitter.com/#!/marcjager/statuse ... 8292250624

Aanvullend
@djidee Morgenmiddag wordt het plan gepresenteerd, dus ongetwijfeld komen de antwoorden op je vragen dan ook in de media. #N33
Benieuwd naar het hoe of wat dus.
Laatst gewijzigd door DjIdee op di 08 feb 2011, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 08 feb 2011, 19:16

mavas schreef:Waarom een extra viaduct bouwen voor de lus Hoogeveen -> Veendam, terwijl dat met een rechtse uitvoeger van deze verbinding niet nodig was geweest.
Het zal wel te maken hebben met het viaduct over de Graswijk. Je moet in een beperkte ruimte voldoende hoogte zien te vinden en waarschijnlijk wilden ze ook geen gigantisch scherpe bocht.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 feb 2011, 20:24

De middelste rotonde in knooppunt Assen-Zuid lijkt me volstrekt overbodig. Wellicht dat er wat mensen op excursie naar Moerbeke moeten om te zien hoe dat kan worden opgelost...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 08 feb 2011, 20:30

De enige reden van die extra rotonde lijkt me die evenementen aansluiting?

Waarom is trouwens bij Zuidbroek het ruimtebeslag zo bepalend voor de prijs? Want op zich lijkt me de grondprijs in oost-groningen nou niet echt heel hoog. Er is geen bebouwing, alleen landbouwgrond. Zoiets zou toch max. 10 euro per m2 moeten kosten, voor een ton heb je dan 100x100m, dus dat kan toch niet de reden zijn om hier zo zuinig te zijn met de ruimte en al die bogen zo met 'knikken' erin te realiseren?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 feb 2011, 20:33

Iemand enig idee wat dit is?
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 23,,0,1.03

Een gasveld ofzo?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 feb 2011, 20:37

Ja, dat is van de NAM denk ik.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 08 feb 2011, 20:39

Volgens mij een gaslocatie van de NAM die buiten gebruik is.