[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Attietattie » za 23 jun 2018, 3:02

harry schreef: do 21 jun 2018, 23:49 ^^ Het gaat om een tijdelijk wegafsluiting. Het lijkt me niet meer dan eerlijk dat bewoners langs alle mogelijke routes even moeten slikken om het verkeer zo veel mogelijk te laten doorstromen.
Het lijkt me niet meer dan eerlijk dat verkeer op wegen met een verkeersfunctie zitten. Je kunt doorgaand vrachtverkeer niet door een 30km-zone trekken omdat er toevallig op de andere alternatieven file staat.

Je kunt (of moet) bepaald gedrag niet tegenhouden, maar spreiding moet niet het doel zijn. Als mensen aan een weg met verblijfsfunctie zijn gaan wonen, hebben ze dat niet voor niets gedaan. Bewoners langs die routes dienen simpelweg te worden ontzien.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Steyn_E » za 23 jun 2018, 6:24

^^
Inderdaad, wat extra lokaal verkeer rondom de N7 is wel te verwachten, echter het woordje "RING" geeft al enigszins aan dat er voor doorgaand verkeer wél een alternatief is (dat daar beter voor geschikt is dan een zone 30).
Niet zo netjes om dan door de woonwijk te crossen in plaats van 10 minuten extra de tijd nemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » za 23 jun 2018, 9:39

Ik denk dat het niet te voorkomen valt. Een groot deel van het verkeer op de N7 heeft een bestemming en/of herkomst in Groningen. Bijvoorbeeld verkeer tussen de A28 en de Europaweg, dat gaat vast niet de hele ring rond rijden als je ook veel korter binnendoor kan.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Groningen » za 23 jun 2018, 23:49

^^ Korter wel, dat zeker. Maar zal dat uiteindelijk ook sneller zijn?

Want alternatieven zijn er simpelweg niet, behalve de ring rond. Ja, wel: voor het station langs (staat nu al vaak vierkant dicht), of dwars door de Oosterpoort via de Meeuwerderweg (of Barkmolenstraat en parallelweg Europaweg) - Esperantostraat - Goeman Borgesiuslaan - Van Ketwich Verschuurlaan. En dat is allemaal maximaal 1x2. En die Meeuwerderweg is er al helemaal niet geschikt voor.

Dat is toch wel een narigheid: zoveel er blijkbaar van de beschikbaarheid van de ZRG afhangt. Idealiter had je een extra mogelijkheid ergens in het verlengde van de Goeman Borgesiuslaan richting oosten, en daar aantakken op de Europaweg (ex-A7). Maar daar liggen een bedrijventerrein, spoorwegen en wat groen land, en uiteindelijk een woonwijk in de weg. Kijk, zoiets hoeft natuurlijk geen uitgebreide 2x2 weg te zijn, maar het geeft je net wat extra flexibiliteit. Maar goed, als hadden komt is hebben te laat.

Maar laten we wel wezen: een rondje Groningen is 17 km. Ook weer geen wereldafstand. En zo lang het hierbij blijft, vallen de problemen in het niet bij de problemen elders.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Vinny » zo 24 jun 2018, 9:59

Ik vind het lastig om te zien hoe de verkeersstromen in Groningen precies georiënteerd zijn, maar het lijkt me dat het haven/industriegebied in het zuidoosten van de stad aardig wat (vracht)verkeer genereert. Juist dat terrein is behoorlijk afhankelijk van de zuidelijke ringweg. Hier wreekt zich het gebrek aan oeververbindingen over het Winschoterdiep en het spoor. Vanaf de A 28 kan het verkeer daarheen denk ik het beste afrit 37/Eelde nemen en dan via Glimmen, de N 860 en Waterhuizen/De Rode Haan rijden. Dat is ook niet ideaal maar lijkt me beter dan door de bebouwde kom van Groningen zelf. En "om de noord" rijden is wel een erg grote omweg in zo'n geval.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Kaaiman » zo 24 jun 2018, 11:29

Tsja, aanleg van de Zuidtangent had zowel de huidige weg beschikbaar kunnen houden, als de zuid/west-noord/oost-verkeersstromen kunnen faciliteren, alsmede het relatief geringe doorgaande verkeer.

Maar ja... toen de keuze gemaakt moest worden, staarde men zich nog blind op de gedachte dat de Zuidtangent alleen voor doorgaand verkeer een oplossing zou kunnen bieden. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Groningen » zo 24 jun 2018, 18:49

Vinny schreef: zo 24 jun 2018, 9:59 Ik vind het lastig om te zien hoe de verkeersstromen in Groningen precies georiënteerd zijn, maar het lijkt me dat het haven/industriegebied in het zuidoosten van de stad aardig wat (vracht)verkeer genereert. Juist dat terrein is behoorlijk afhankelijk van de zuidelijke ringweg. Hier wreekt zich het gebrek aan oeververbindingen over het Winschoterdiep en het spoor. Vanaf de A 28 kan het verkeer daarheen denk ik het beste afrit 37/Eelde nemen en dan via Glimmen, de N 860 en Waterhuizen/De Rode Haan rijden. Dat is ook niet ideaal maar lijkt me beter dan door de bebouwde kom van Groningen zelf. En "om de noord" rijden is wel een erg grote omweg in zo'n geval.
Het gebied is ook nogal omvangrijk. En gelegen vlak naast het spoor. Dus wellicht is het een idee om even wat ideeën uit Zwitserland te lenen: alle vrachtverkeer belasten we naar het spoor (wordt richting Zwolle wel weer lastig, maar goed). En de mensen die geen zin hebben om in de file te staan of om te rijden, die nemen maar het OV. (Ook een goed plan: gratis OV-kaarten uitdelen aan bedrijven. Dat is al meermaals een groot succes gebleken). Het kan immers niet zo zijn dat de auto altijd maar het belangrijkst is. Want capaciteitsuitbreiding op de weg en in tunnels kun je maar beter niet hebben.

Het industriegebied in het zuidoosten is ook echt een mix van van alles: kantoren, autodealers, bouwmarkten, afvalverwerkers, groothandels, you name it. Er rijdt een enkel onnozel buslijntje dus dat kan ook niet veel opvangen. Enige gelukje is wellicht weer als een groot deel van de werknemers uit het oosten komt, die hoeven de ZRG dan niet te gebruiken (maar ik weet die verdeling niet). Voor de rest: een rondje Groningen is het enige écht bruikbare alternatief. Maar ideaal is het ook allemaal niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » ma 09 jul 2018, 17:04

Vannacht om 3:45 uur is de tijdelijke weg op de noordbaan (ri. westen) in gebruik genomen:
Aanpak Ring Zuid schreef:Zuidelijke ringweg weer open, eerste auto´s over tijdelijke weg

De zuidelijke ringweg is weer helemaal open. Vanochtend vroeg om 3.45 uur is de tijdelijke weg op de noordbaan in gebruik genomen. Het verkeer vanaf het Europaplein tot aan het Julianaplein rijdt de komende jaren over deze tijdelijke weg. omdat op basis van de verkeersveiligheidsaudit nog een aantal aanpassingen nodig is, mogen de automobilisten op de tijdelijke weg voorlopig nog niet harder dan 50 km/uur.

Het afgelopen weekend was de noordbaan van de ringweg dicht vanaf het knooppunt Euvelgunne tot aan het Julianaplein. Vanaf vrijdagavond heeft Combinatie Herepoort volgens een strakke planning de afrondende werkzaamheden aan de ruim een kilometer lange tijdelijke weg uitgevoerd. De weg is geasfalteerd, er zijn barriers geplaatst, de wegmarkering is aangebracht en de geluidsschermen zijn verplaatst.

Zondagmiddag en zondagavond is een verkeersveiligheidsaudit gedaan door twee onafhankelijke deskundigen, bij daglicht en ‘s nachts. Zij hebben vastgesteld dat een aantal aanpassingen nodig is. Zo voldoet het asfalt nog niet aan de kwaliteitseisen. Dit leidt tot een langere remweg. Daarom wordt de snelheid nu tijdelijk aangepast en is de weg opengesteld met een maximaal toegestane snelheid van 50 km/uur. De komende week gaat Combinatie Herepoort aan de slag met het uitvoeren van de noodzakelijke aanpassingen. Als alle punten zijn opgelost, kan het verkeer weer 70 km/uur gaan rijden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:arrow: https://www.aanpakringzuid.nl/beeld#mod ... aymond-bos

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Sibren » ma 09 jul 2018, 18:38

RTV Noord heeft een video van een rit over de tijdelijke rijbaan. Bovenaan het artikel staat 'ie versneld afgespeeld, onderaan het artikel op normale snelheid:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/196348/K ... ke-ringweg
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » wo 18 jul 2018, 12:36

En de afsluiting is afgeblazen: RTV Noord. Reden moet nog bekend gemaakt worden (ik verwacht dat het verkeerschaos te groot zou worden).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » wo 18 jul 2018, 12:59

^^ Het artikel geeft nu de reden:
  • De projectgroep Aanpak Ring Zuid stelt dat het 'gezien de beperkte voorbereidingstijd' niet mogelijk was om de weg af te sluiten. Het zou niet lukken de werkzaamheden 'veilig en beheerst uit te voeren'.
Het DVHN noemt zelfs dat het hele project op losse schroeven staat: http://www.dvhn.nl/groningen/Groningen- ... 82573.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » wo 18 jul 2018, 13:10

Persbericht van de website:
Aanpak Ring Zuid schreef:Geen zomerstremming zuidelijke ringweg

De gedeeltelijke stremming tussen 20 juli tot en met 24 augustus van de zuidelijke ringweg (N7) gaat niet door. De weg zou in die periode tussen het Julianaplein en de Europaweg in de richting Hoogezand worden afgesloten. Aannemer Combinatie Herepoort (CHP) zou dan damwanden intrillen voor de aanleg van de bouwkuip voor de verdiepte ligging. Met deze stremming zou de opgetreden vertraging in het project teruggebracht kunnen worden naar twee jaar.

Eind juni werd bekend dat de einddatum van het project Aanpak Ring Zuid zou opschuiven. De zomerstremming was een van de mogelijkheden die CHP heeft ingediend om de vertraging te beperken. De stuurgroep ARZ was bereid hier toestemming voor te geven, onder de voorwaarde dat de werkzaamheden veilig en beheerst uitgevoerd konden worden. Dit moest op basis van het uitvoeringsontwerp door de aannemer worden aangetoond.

Gezien de beperkte voorbereidingstijd werd rekening gehouden met het op het laatste moment aflasten van de zomerstremming. Alle partijen zien het belang van de zomerstremming in en hebben hard gewerkt om aan de voorwaarden te voldoen. Kwaliteit en veiligheid staan daarbij voorop. Omdat binnen de korte tijd niet aangetoond kon worden dat de werkzaamheden veilig en beheerst kunnen worden uitgevoerd heeft de stuurgroep niet ingestemd met de zomerstremming. In het ingediende uitvoeringsontwerp is onvoldoende zicht op de impact van de geplande werkzaamheden op de omgeving, bijvoorbeeld de gebouwen, kabels en leidingen en het groen.

Naast de zomerstremming heeft CHP een aantal andere mogelijkheden voorgesteld om de vertraging in te lopen. De haalbaarheid van die mogelijkheden is nog in onderzoek. Naar verwachting zullen de werkzaamheden rondom de Brailleweg en de renovatie van het viaduct Vrijheidsplein de komende periode wel gewoon doorgang vinden.
Toch wel apart dat het 2 dagen van te voren afgeblazen wordt. Dit betekent dus ook nog 1 jaar vertraging, 3 jaar vertraging in totaal. Men lijkt niet in control van dit project te zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 18 jul 2018, 13:31

Op 21 juni zei de gedeputeerde nog dat in de nieuwe planning (daarbij uitgaande van een zomerafsluiting, bedoeld om de schade te beperken) juist de beheersbaarheid, een goede voorbereiding en het zorgvuldig kunnen afwegen van belangen voorop stond. Waar de aannemer er achter was gekomen daarvoor (en vanwege de complexiteit) meer tijd nodig te hebben, was hiervoor juist met de nieuwe planning meer lucht gecreëerd. Wel is steeds gezegd dat een definitief besluit over de afsluiting pas tegen de zomervakantie zou komen.

Het is toch wel wat verdrietig dat een aannemer er twee keer achter moet komen dat er te positief gepland wordt en dat de tijd benodigd voor voorbereidingen is onderschat. Letterlijk dezelfde woorden en argumenten om de onlangs aangekondigde vertraging goed te praten worden nu gebruikt om de afgelasting van de afsluiting te verklaren.

Ik neem aan dat de juristen van de andere partijen die hebben meegedongen naar het werk ook meeschrijven. Als geconcludeerd moet worden dat de eisen van de aanbesteding niet worden nagekomen dan kan dit wel eens tot schadeclaims leiden. Om nog maar te zwijgen over de onzekerheid waarmee inwoners en het bedrijfsleven worden opgezadeld. De provincie verwacht dat de meerkosten van de vertraging voor rekening van de aannemer zijn, maar linksom of rechtsom gaat dit debacle de betrokken overheden een hoop geld kosten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » wo 18 jul 2018, 13:37

Ik heb ook nog nooit een goede verklaring gezien waarom het project voor € 388 miljoen is gegund aan de Combinatie Herepoort, terwijl het project voor € 681 miljoen in het MIRT staat. Die € 300 miljoen verschil kan toch onmogelijk alleen door plankosten en grondverwerving komen...?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Rogier » wo 18 jul 2018, 14:12

Eerst afwachten wat de echte vertraging gaat worden. Het grootste probleem is dat men de bouwput moet gaan opbouwen en om die reden moet er een damwand direct naast de noodweg de grond ingetrild worden. Dezelfde constructie is ook bij de bouw van de Gaasperdammertunnel toegepast. Waarschijnlijk had men hier te weinig tijd om de eventuele gevolgen goed in kaart te kunnen brengen. Het intrillen is in veel gevallen geen probleem. Echter het veroorzaakt wel een hoop trillingen, zeker als er zware \ lange damwanden de grond in moeten. Waarschijnlijk kunnen de omliggende woningen hier niet goed tegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Attietattie » wo 18 jul 2018, 21:43

^^ En kun je al die waarschijnlijkheden ook beargumenteren?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » wo 18 jul 2018, 22:00

Het uitvoerend consortium blijkt ook te bestaan uit 4 kleine regionale aannemers, gesteund door twee Duitse bouwbedrijven.
  • De ringweg wordt gebouwd door de speciaal opgerichte bouwcombinatie Herepoort. Die bestaat uit vier regionale wegenbouwers (Oosterhof Holman Infra Grijpskerk, Koninklijke Sjouke Dijkstra Leek, Roelofs Wegenbouw Den Ham Overijssel en Jansma Drachten) en Züblin Nederland onder leiding van Max Bögl Nederland.
http://www.dvhn.nl/groningen/Groningen- ... 82573.html

Ik heb even op de website van die 4 aannemers gekeken. Ze hebben vrijwel alleen maar reguliere onderhoudsprojecten en kleine aanlegprojecten gedaan, niks komt ook maar in de buurt van een project zo complex als de Ring Zuid. Het zijn niet bepaald bedrijven van het kaliber BAM, Ballast-Nedam of Heijmans. Dus die expertise zal dan van Züblin en Max Bögl moeten komen. Maar dat zijn ook geen bekende namen in de Nederlandse wegenbouw. Züblin heeft op zijn website 1 wegenproject staan: als onderdeel van Strabag dat tot het consortium behoorde dat de A15 in Rotterdam heeft gedaan. Max Bögl heeft niet eens een Nederlandse website.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Attietattie » wo 18 jul 2018, 22:33

Dat is al ver voor aanvang als risico gezien. Züblin en Bögl zijn waarschijnlijk voornamelijk financierders. Dus de kennis zal moeten worden ingehuurd/ingekocht. Dat is prima mogelijk, maar je hebt wel relatief veel kapiteins op een schip.

Overigens heeft Züblin nog wel meer dingen gedaan in Nederland.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Rein » wo 18 jul 2018, 22:42

Max Bögl heeft onder meer drie stations van de Noord-Zuid-lijn in Amsterdam gebouwd. Nu zijn dat natuurlijk geen wegenbouwprojecten, maar wel bijzonder complexe infrastructuur projecten. Wat dat betreft heeft men natuurlijk wel redelijk wat kennis in huis.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Kaaiman » wo 18 jul 2018, 22:49

Max Bögl heeft ook de treinonderdoorgang bij Feanwâlden in de N355 gebouwd. Vanwege de flauwe kruisingshoek toch een redelijk complex project, maar lang niet zo grootschalig als de Ring natuurlijk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door mavas » do 19 jul 2018, 0:01

Züblin heeft anders ook het meest complexe deel van de N201 aangelegd, op de Waterwolftunnel na. Die hebben volgens mij nog best wel expertise in huis. En Max Bögl is erg goed met spoorprojecten in Nederland, ik zie hun naam daarin veelvuldig voorbij komen.
Volgens mij zit het daarom wel goed bij die 2 laatste bedrijven.

Die lokale aannemers heb ik echt nog nooit van gehoord.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Durashift » do 19 jul 2018, 0:18

Chris schreef: wo 18 jul 2018, 22:00 (..)
(..)Max Bögl heeft niet eens een Nederlandse website.
Mwah.. wel een volledig opgebouwde NL pagina, geen vertaling van een DE pagina.
Is alleen gehost onder het bedrijfsbrede .de domeinnaam van de firma.

Op hun projectenpagina is toch wel meer te lezen dan alleen een stuk NZL.. samen met o,a. BAM heeft men ook de nieuwe Waalbrug bij Nijmegen gebouwd. Zijn nu druk bezig in A'dam CS (de entree.)
Ik heb de afgelopen weken / maanden veelvuldig Max Bögl vrachtwagens met telkens 4 maanvormige, betonnen, elementen over de A12 zien pendelen van DLD naar A'dam..

https://www.max-boegl.de/nl/prestatiege ... ecten.html

~~~~~~~
Züblin zat/zit samen met Dura Vermeer in het consortium Saturn.. voor de NZL tunnelbouw..

https://www.amsterdam.nl/noordzuidlijn/ ... aannemers/

Okay, misschien niet het meest representatieve project qua tijdigheid van oplevering.. :dyn_hyp: maar toch..

Rogier schreef:(..)Echter het veroorzaakt wel een hoop trillingen, zeker als er zware \ lange damwanden de grond in moeten. Waarschijnlijk kunnen de omliggende woningen hier niet goed tegen.
Kan goed zijn.. denk dat een belangrijke vraag ook is wát men kan doen als blijkt dat het werk door tegenvallers stilgelegd moet worden..
De omleiding dan laten bestaan tot na de zomervakantie.. zal wel geen optie zijn, denk ikzo.
Kortom, er is maar één kans om het (goed) te doen, denk ik zo.




~~~~~~~~~~

Even een inhoudelijke vraag m.b.t. de omleiding (die nu niet door gaat.. maar toch).
Was (is) het toegestaan om over de omleidingsroute met een LZV combinatie te rijden?
Aangezien het op de oorspronkelijke route wel toegestaan is?

Of had ieder bedrijf dat met een LZV daarover rijdt een ontheffing voor de omleidingsroute moeten aanvragen?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Peter » do 19 jul 2018, 8:22

Aan trillingen is men nu wel gewend toch ? Schade kan men claimen bij de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade, die dan ruimhartig zal vergoeden op kosten van de staat en NAM (PS Zo gaat dat vermoedelijk werken in de toekomst door de omgekeerde bewijslast in Groningen: je claimt als je sluw bent bij de partij die moet bewijzen dat het niet door hem komt (ipv andersom), waarbij die partij dit niet eens meer zelf mag bewijzen)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » do 19 jul 2018, 12:06

Zo gaat dat dus niet in Groningen. De staat van de panden is voor de werkzaamheden opgenomen en men heeft ook trillingsmetingen uitgevoerd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Peter » do 19 jul 2018, 12:24

martien schreef: do 19 jul 2018, 12:06Zo gaat dat dus niet in Groningen.
Maar als er toch scheuren ontstaan ben je als claimant beter af via de mijnbouwcommisie vermoedelijk, zeker als dit op bijvoorbeeld 100 meter afstand plaatsvindt of op een plek die niet is opgenomen in de 0-metingen (achter de plinten bijvoorbeeld). Wacht maar af de komende jaren....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » do 19 jul 2018, 19:41

Peter schreef: do 19 jul 2018, 12:24 Maar als er toch scheuren ontstaan ben je als claimant beter af via de mijnbouwcommisie vermoedelijk
Ik heb al een keer een inspecteur over de vloer gehad. Die kon bij de verschillende scheuren precies uitleggen hoe die ontstaan waren (verkeerde constructie, zetting, krimp, aardbeving). De inspecteur kan dan ook wel zien of het schade door intrillen van damwanden is. Daarnaast verzamelen CVW, NCG en TCMG informatie over aardbevingen, wordt ieder schadegeval gekoppeld aan een beving en zal de TCMG zonder meer claims door bouwactiviteiten afwijzen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Durashift » do 19 jul 2018, 21:30

Tijdgebrek is de (voornaamste) oorzaak voor afblazen zomerafsluiting / inslaan van damwanden.
RTVNoord schreef:Tijdgebrek. Dát is de oorzaak.' Bert Kramer, omgevingsmanager van aannemerscombinatie Herepoort, klinkt beslist als hem gevraagd wordt naar de reden voor de nieuwe tegenslag voor het project Aanpak Ring Zuid.

(..)

'Je moet denken aan een boekenkast vol documenten', legt hij uit. 'Normaal gesproken worden die allemaal tegelijk ingediend. Maar daar was nu geen tijd voor. Daardoor konden de specialistische adviseurs die de opdrachtgever wilde raadplegen [onder meer van Rijkswaterstaat - red.], die plannen niet goed beoordelen.
(..)

Het heeft allemaal niet mogen baten. Tijdgebrek gooide dus roet in het eten, maar er waren (en zijn) meer obstakels op de weg, zegt Kramer.

'Gaandeweg het proces kom je erachter dat sommige eisen in het contract gewoonweg onverenigbaar met elkaar zijn. Medewerkers van de combinatie kwamen geregeld in de knel met tegenstrijdige eisen en vroegen dan: Bert, gaan we dit of gaan we dat doen? Allebei kán gewoon niet.' (...)

Bron: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/196783/A ... tekentafel
'
Dat lijkt mij ook wel plausibel.. dat contractuele eisen conflicterend zijn ten opzichte van elkaar i.p.v helpend.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Kaaiman » vr 20 jul 2018, 7:57

Hier nog een ander uitgebreid achtergrondartikel: http://www.dvhn.nl/groningen/Aannemer-R ... 88536.html
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Peter » vr 20 jul 2018, 9:19

martien schreef: do 19 jul 2018, 19:41 De inspecteur kan dan ook wel zien of het schade door intrillen van damwanden is. Daarnaast verzamelen CVW, NCG en TCMG informatie over aardbevingen, wordt ieder schadegeval gekoppeld aan een beving en zal de TCMG zonder meer claims door bouwactiviteiten afwijzen.
Als er 95% kans is dat de schade door trillen van damwanden is en 5% dat het door een gasbeving komt, dat zal de TCMG de claim aan de gasbeving moeten koppelen.... Er is immers niet bewezen dat de schade niet door een gasbeving is gekomen. De verzekeraar van de aannemer zal hier wellicht ook bewust op aansturen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Geisterfahrer
dorpsstraat
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 16 dec 2016, 22:11

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Geisterfahrer » vr 20 jul 2018, 23:15

Ik heb de indruk dat Rijkswaterstaat bij dit project een veel kleinere rol speelt dan gebruikelijk is bij de grote wegenbouwprojecten, en dat provincie en gemeente hier in feite de opdrachtgever zijn. Rijkswaterstaat zal wel formeel opdrachtgever zijn, maar volgens mij zitten er vooral provincie- en gemeenteambtenaren op dit project. Naast natuurlijk wat extern ingevlogen mensen. Klopt dat gevoel?

Plaats reactie