[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

VerhardeWeg
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 jan 2018, 3:25
Locatie: Groningen, GR
Contacteer:

Re: [N007][A028] Ombouw Julianaplein

Bericht door VerhardeWeg » do 04 jan 2018, 16:56

harry schreef: do 04 jan 2018, 16:50
VerhardeWeg schreef: do 04 jan 2018, 16:28 Soms snap ik die milieuactivisten echt niet.
Dat is inderdaad een probleem: ze hebben helemaal gelijk, maar krijgen het niet goed uitgelegd.
VerhardeWeg schreef: do 04 jan 2018, 16:28Er zijn genoeg bomen in Groningen.
Vind ik niet. In Drente en zelfs in Friesland zijn er veel meer.
En dat zegt nog niets over waar de vleermuizen precies zitten en hoe zeldzaam die zijn.
Ik doelde op regionale opzichten (lees: Stad). :yesyesyes:

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Matti » do 04 jan 2018, 22:23

Over vleermuizen gesproken zit er bij Lewenborg ook niet een rij rode lantaarnpalen die als vleermuispassage fungeren?

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door SebasvandenBrink » vr 05 jan 2018, 23:02

Er hangen sowieso op meerdere plekken in de stad (ook hier in Vinkhuizen) vleermuiskasten en in de Hoogte heb ik ze ook vaak gespot, bijv. begin van de avond boven de Van Slingelandtstraat waar ik toen woonde.

Dat geneuzel van die vleermuisbrigade begint me nu echter wel de keel uit te hangen. Natuurbehoud ja, maar zijn er niet al een boel concessies gedaan? Er moet ook gewerkt worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » wo 10 jan 2018, 10:57

Raad van State schreef:Bomenkap voor werkzaamheden aan Zuidelijke Ringweg Groningen mag doorgaan

Het gemeentebestuur van Groningen mocht omgevingsvergunningen verlenen voor de bomenkap vanwege de ingrijpende aanpassing van de Zuidelijke Ringweg Groningen. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (10 januari 2018). Het gaat om bomenkap in vijf deelgebieden, waaronder bomen bij de Julianavijver, de Papiermolentunnel en het Sterrebos. Als gevolg van deze uitspraak staat niets meer in de weg aan de kap van die bomen.

De zaak was aangespannen door de Vleermuiswerkgroep Groningen en de Natuur- en Milieufederatie Groningen. De natuurorganisaties vinden dat voor de bomenkap in alle deelgebieden een zogenoemde ontheffing op grond van de Wet natuurbescherming of een "verklaring van geen bedenkingen" verleend had moeten worden.

Foerageergebieden en vliegroutes
De natuurorganisaties zijn bang dat de zogenoemde foerageergebieden – gebieden waar dieren voedsel zoeken – en vliegroutes van beschermde vleermuissoorten worden aangetast door de bomenkap. Maar naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak blijven de foerageergebieden in vier van de vijf deelgebieden voldoende beschikbaar. Daarnaast worden er maatregelen genomen om de vliegroutes van de vleermuizen bruikbaar te houden. Ook worden de voortplantingsplaatsen en rustplaatsen van de vleermuizen door de kap van de bomen niet aangetast.

Wet natuurbescherming en eerdere schorsing
De natuurorganisaties vroegen eerder aan de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak om de omgevingsvergunningen te schorsen, zodat de bomenkap voorlopig niet door kon gaan. De Afdeling bestuursrechtspraak kon in die spoedprocedure niet overzien of er inderdaad zo’n ontheffing nodig was, en besloot daarom in november 2017 om de bomenkap voorlopig te schorsen. Maar in de uitspraak van vandaag komt de Afdeling bestuursrechtspraak na grondig onderzoek voor vier deelgebieden tot de conclusie dat een ontheffing niet nodig is, omdat de foerageergebieden en de vliegroutes van de vleermuizen niet worden aangetast door de bomenkap. Voor het vijfde deelgebied is al een ontwerpontheffing opgesteld. De uitkomst in de uitspraak van vandaag is daarom dat de omgevingsvergunningen in stand blijven, zodat de bomenkap alsnog kan doorgaan.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Matti » do 11 jan 2018, 8:22

Las het net in DVHN :feestjeja:
is het toch nog goed gekomen

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Peter » do 11 jan 2018, 8:44

Voor de aanleg van de noodweg moeten nog besluiten genomen worden waar weer bezwaar/beroep tegen mogelijk is. Maar men kan nu op zijn minst in de tussentijd de voorbereidende werkzaamheden doen en/of verder met de noodweg waar geen vergunningen meer nodig zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

VerhardeWeg
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 jan 2018, 3:25
Locatie: Groningen, GR
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door VerhardeWeg » do 11 jan 2018, 19:59

Geweldig nieuws :worship:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » di 17 apr 2018, 19:56

Aanpak Ring Zuid schreef:Aanleg tijdelijke weg op noordbaan begonnen

Combinatie Herepoort is begonnen met de aanleg van de tijdelijke weg tussen het Julianaplein en het Europaplein. De werkzaamheden gaan ongeveer tot half juli duren.

Dankzij de tijdelijke weg kan het verkeer blijven rijden tijdens de bouw van het verdiepte weggedeelte tussen het Julianaplein en het Europaplein. De tijdelijke weg komt op de noordbaan van de zuidelijke ringweg, met een uitbouw naar het talud (de schuine helling van de weg). Waar geen talud is, wordt de weg verbreed met een tijdelijk viaduct. Op de tijdelijke weg komen in beide richtingen twee versmalde rijstroken. Zodra het verkeer hier rijdt, kan de zuidelijke rijbaan van de ringweg worden afgebroken. Hier wordt het verdiepte weggedeelte gebouwd.

Afbeelding
https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/n ... n-begonnen

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Emil » wo 18 apr 2018, 12:56

Op de oostelijke rijbaan van de A28 zijn de rijstroken inmiddels versmald en is er een tijdelijke geluidswal geplaatst. Het lijkt er op dat de weggebruiker vanaf nu echt de gevolgen gaat merken! :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » wo 09 mei 2018, 21:39

Tegenvaller:
Aanpak Ring Zuid schreef:Inschuiven Helperzoomtunnel kan niet doorgaan

Het hemelvaartweekend begint met een tegenvaller voor Aanpak Ring Zuid. Het op zijn plek schuiven van de Helperzoomtunnel kan niet door gaan. Uit een proef vanmiddag bleek dat de grond zich heel anders gedraagt dan op basis van alle onderzoeken en berekeningen die zijn gedaan de verwachting was. Op basis hiervan heeft aannemer Combinatie Herepoort besloten deze operatie uit te stellen. Nader onderzoek en een alternatief plan zijn eerst nodig.

De Helperzoomtunnel zou op zijn plek worden geduwd via een glijbaan in de vorm van een stalen balk op funderingsblokken. Bij de proef vanmiddag ging de tunnel weliswaar omhoog, maar zakten de stalen balken de grond in. Omgevingsmanager Bert Kramer van Combinatie Herepoort: “Het is onverantwoord om het inschuiven van de tunnel nu koste wat kost door te zetten. We moeten eerst goed onderzoeken wat dit betekent en hoe we dit probleem op kunnen lossen. Het is een domper, maar we moeten reëel zijn en kunnen hier niet tegen beter weten in mee verder gaan.”

De tunnel kan alleen worden ingeschoven tijdens een periode dat de treinen niet rijden. Samen met ProRail moet dan ook gekeken wat dit betekent voor de planning en wat de mogelijkheden zijn voor een volgende treinvrije periode.
https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/n ... t-doorgaan

Het is volgens mij niet zo makkelijk om snel even een andere treinvrije periode in te plannen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Vinny » wo 09 mei 2018, 22:45

Het zijn ook wel spectaculaire operaties. Ik vind dat men soms wat te laconiek over dit soort werk denkt. Bij sommige aquaducten zag je hetzelfde en dat leidde later tot lekkages.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » ma 14 mei 2018, 14:18

Enkele luchtfoto's van het Hemelvaartsweekend:

https://www.aanpakringzuid.nl/beeld#mod ... artweekend

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Sibren » do 21 jun 2018, 19:35

https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/n ... afgesloten

Uit de nieuwe planning van Combinatie Herepoort blijkt dat het project twee jaar gaat uitlopen, tot 2023. De genoemde oorzaken zijn personeelstekort en vertraging door het behartigen van alle belangen in de omgeving. Daarnaast is het verkeer richting het oosten tussen Julianaplein en Europaplein gestremd van 20 juli t/m 24 augustus 2018.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » do 21 jun 2018, 19:40

Ik vind dit wel een heel grote tegenvaller. De werkzaamheden zijn amper gestart en het duurt al 2 jaar langer dan gepland?! Als Rijkswaterstaat dat van te voren had geweten was het misschien niet aan dit consortium gegund... :|

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Vinny » do 21 jun 2018, 20:00

We leven nu al in 2018. Ik denk dat de planning ook echt te ambitieus was. Als ik kijk naar een project als de ombouw van knooppunt Joure, waarin vooral onrealistische deadlines gesteld worden, en als die dan worden overschreven er vervolgens maar een tijdje helemaal niets gedaan wordt, dan lijkt het mij zinvoller om gewoon een rustigere planning op te stellen en de tussenliggende deadlines wel te halen. Wel wil ik dan een hogere kwaliteit van de tijdelijke verkeersmaatregelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » do 21 jun 2018, 20:09

^^ De ombouw van de Ring-Zuid lijkt mij toch wel een andere categorie dan de aanleg van een knooppunt in een weiland. Ik zal morgen eens een paar foto's van de huidige situatie maken.
Toch vind ik het bijzonder dat je een jaar vertraging met een afsluiting van vijf weken kunt voorkomen. Het is mikado voor gevorderden, maar zo extreem?

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Boerenkool » do 21 jun 2018, 20:21

Oei dat beloofd wat straks voor de Zuidas

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » do 21 jun 2018, 21:19

De hinder tijdens de afsluiting zal wel flink zijn. Alhoewel het in de zomer wel rustiger is, leert de ervaring dat de etmaalintensiteiten niet zo heel veel lager liggen als gemiddeld. En gemiddeld rijden er zo'n 80.000 voertuigen per dag, Ik vraag me af hoe dat afgewikkeld gaat worden via de andere kant van de ringweg. Zoveel restcapaciteit is daar ook weer niet, maar het scheelt wel dat alle verbindingswegen op de knooppunten van de ring 2 rijstroken hebben.

Een deel zal via het onderliggend wegennet opgevangen worden, maar het gebrek aan spoorkruisingen in het zuiden van Groningen is een probleem. De N860 zal ook wel een stuk drukker worden. De route via het station en de Oosterpoort zal wel helemaal veel extra verkeer gaan verwerken.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » do 21 jun 2018, 21:32

^^ Nou, de aansluiting Ring-West <-> Ring-Zuid (het Vrijheidsplein) is op alle relaties stiekem een enkele strook.
Al het verkeer dat vanaf Drachten de stad in wil (op Groningen-Zuid na) zal de A7 bij afrit Groningen-West naar de Ring-West/N370 moeten verlaten. Die afrit kan in de spits het verkeer net aan met soms wat terugslag op de afrit zelf omdat Laan Corpus den Hoorn niet goed doorstroomt. Die afrit moet dus het meeste verkeer vanaf de A7 gaan opvangen. Ik verwacht een file vanaf Westpoort via Hoogkerk tot aan het Vrijheidsplein en verstopte sluiproutes in Hoogkerk zelf. Verder zal de Ring-West hopeloos druk zijn en alle invalswegen vanuit het westen.
Laatst gewijzigd door martien op vr 22 jun 2018, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Emil » do 21 jun 2018, 22:59

^^ Ik ben bang dat je gelijk hebt. De capaciteit van afrit Groningen-West is te klein. Ook op het Vrijheidsplein worden over het algemeen niet de volle twee rijstroken benut, omdat de bebording hier verwarrend is. Het lijkt daar alsof je links moet voorsorteren om ring west te bereiken, daar stoor ik mij al jaren aan.

De file die zal ontstaan zal ook zijn terugslag geven op het onderliggend wegennetwerk waar je dat niet wil hebben zoals de Borchsingel door Eelderwolde en de Eemsgolaan door de Buitenhof. Ik hoop dat Rijkswaterstaat en de gemeente/provincie Groningen nog goed met verkeerskundigen rondom de tafel gaan om tot werkbare oplossingen te komen. Verkeersregelaars bij Groningen-West, de volle twee rijstroken benutten op het Vrijheidsplein, het onderliggende wegennetwerk ontmoedigen en de stoplichten op Ring-West afstellen zou al helpen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door harry » do 21 jun 2018, 23:41

Emil schreef: do 21 jun 2018, 22:59het onderliggende wegennetwerk ontmoedigen
Helpt dat voor een goede doorstroming?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Emil » do 21 jun 2018, 23:46

^^ Is dit een retorische vraag?

Natuurlijk helpt dat niet. Maar ik verwacht niet dat de bewoners van Hoogkerk en Eelderwolde zitten te wachten op files in hun woonplaats. Over de Borchsingel is al veel langer heikel voordat bekend werd dat de weg zelfs helemaal afgesloten wordt, dus dit zal niet helpen. http://www.dvhn.nl/drenthe/Onderzoekers ... 78973.html

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door harry » do 21 jun 2018, 23:49

^^ Het gaat om een tijdelijk wegafsluiting. Het lijkt me niet meer dan eerlijk dat bewoners langs alle mogelijke routes even moeten slikken om het verkeer zo veel mogelijk te laten doorstromen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Emil » do 21 jun 2018, 23:55

Ik zie niet in wat daar 'eerlijk' aan is. Eerlijk tegenover wie? Tegenover de automobilist die van Drachten naar Duitsland moet? Wat heeft die bewoner daarmee te schaften? Daar gaat het ook niet om. ;) Het is inderdaad een tijdelijke wegafsluiting, dus het is echt geen probleem dat het onderliggend netwerk daar de gevlogen van opvangt op de piekmomenten. Maar als je de gevolgen kan beperken is daar toch niets mis mee. Daar doel ik op.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Peter » vr 22 jun 2018, 9:56

Sibren schreef: do 21 jun 2018, 19:35 De genoemde oorzaken zijn personeelstekort en vertraging door het behartigen van alle belangen in de omgeving.
Kennelijk had er dus niemand belang bij een snelle oplevering.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 22 jun 2018, 11:25

Je kunt je afvragen wat men méér had kunnen doen om de overlast te beperken, om voor alternatieven te zorgen.

Er is de afgelopen jaren veel verbeterd op andere delen van de ring maar er is ook nog een hoop werk te verzetten. Zoals in het noordoosten. Was het niet handiger om de aanpak van het deel tussen het Vrijheidsplein en de Europaweg pas aan te pakken nadat upgrades elders klaar waren? En een weg tussen Westpoort en de N355 (die er misschien ooit en misschien nooit komt) had ook de druk op het deel rond het Vrijheidsplein kunnen verlichten.

In elk geval is het zuur dat de extra sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen flink is vertraagd. Dit is een concreet plan dat veel extra forenzen een alternatief voor de auto had kunnen bieden. Volgens de oorspronkelijke planning had deze inmiddels al moeten rijden, echter dit wordt niet eerder dan 2020 of 2021.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door harry » vr 22 jun 2018, 11:34

Emil schreef: do 21 jun 2018, 23:55 Ik zie niet in wat daar 'eerlijk' aan is. Eerlijk tegenover wie?
Tegenover de mensen die langs de omleidingsroutes wonen (in dit geval de ring van Groningen).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jun 2018, 11:57

Emil schreef: do 21 jun 2018, 23:55 Ik zie niet in wat daar 'eerlijk' aan is. Eerlijk tegenover wie? Tegenover de automobilist die van Drachten naar Duitsland moet?
Zulk verkeer kun je nog grootschalig omleiden. Bijvoorbeeld over de N381-A28-N33. Voor meer regionaal georiënteerd verkeer wordt het problematischer. De N372-N386 loopt in een boog om Stad, maar is niet een snelle route met bovendien een paar bebouwde kommen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Vinny » vr 22 jun 2018, 20:23

Het in bedrijf houden van de zuidelijke ringweg is precies de zwakke schakel van het project. Het betekent dat er gebouwd moet worden op de vierkante millimeter. Dat kan niet zonder verkeershinder en risico op vertragingen zo blijkt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door DjIdee » vr 22 jun 2018, 20:40

Net een nieuwe opdracht in het noord-westen van Groningen. Wordt op tijd beginnen dus (voor 7u bij Groningen-West langs), of weer sluipen (Leek - Enumatil - Den Horn - N355). Komende vanuit Marum nou ook niet heel veel andere alternatieven

Plaats reactie