[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door GuteFahrt » di 27 okt 2020, 12:28

Morgennacht wordt in het kader van de grote werken een tijdelijk viaduct over de Paterswoldseweg geplaatst:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/755714/T ... -geplaatst
RTV Noord (27-10-2020) schreef:Eind november moet het verkeer dat de stad Groningen binnenkomt uit de richting van Drachten, naar het Julianaplein toe over de tijdelijke weg en het tijdelijke viaduct.

Het verkeer de stad uit (dus vanaf het Julianaplein richting Drachten) wordt verschoven naar de oude zuidbaan. Zo komt het noordelijke deel van het viaduct vrij, om gesloopt te worden en plaats te maken voor de vernieuwde zuidelijke ringweg.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 31 okt 2020, 10:25

Chris schreef:
do 09 apr 2020, 15:24
Het plaatsen van de damwanden lijkt ondertussen toch ongeveer een jaar vertraging op te lopen ten opzichte van de planning van juli 2019. Toen was de verwachting dat 50% van de damwanden in augustus 2019 geplaatst zouden zijn en 100% in december 2019. Inmiddels is het april 2020 en is kennelijk nog maar 75% van de damwanden geplaatst.

Artikel: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/h ... ng-hoe-dan

Nu ruim driekwart van de damwandplanken voor de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg is ingetrild, worden de contouren van de nieuwe ringweg steeds zichtbaarder.

Even snel rekenend was gepland om in 4 maanden 50% van de damwanden te plaatsen (12,5% per maand) maar is nu na ruim 7 maanden maar 25% geplaatst (3,3% per maand). Met dit tempo zal het werk pas rond januari 2021 klaar zijn.
Volgens de website is momenteel nog steeds 180 meter damwand te gaan. Dat is nog 7,2% van de 2500 meter in totaal.

martien
stadsweg

Bericht door martien » za 31 okt 2020, 14:39

Over twee weken gaat de oprit naar de N7 richting Hoogezand vanaf de Europaweg en de plaatselijke parallelweg (Bergenweg) dicht en tegelijk opent de nieuwe afrit Groningen-Zuidoost bij de Kieler Bocht. projectsite

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » za 07 nov 2020, 23:42

Dan zou je toch verwachten dat de Lübeckweg (langs het Dagblad van het Noorden) weer in twee richtingen te berijden wordt? Dat is immers éénrichtingsverkeer geworden toen de verbinding vanaf de N7-oprit naar de Bergenweg werd aangelegd. Nu die verbinding verdwijnt zit er een gat in het OWN.

De verbinding vanaf de N7 naar de IKEA gaat nu weer via de drukke Europaweg en Sontweg lopen, waar je nu een makkelijke route via de Bergenweg had. Ik vraag me af of dat zo handig is voor het OWN.

martien
stadsweg

Bericht door martien » zo 08 nov 2020, 16:27

^^ Je hebt parallel ook nog de Herningweg liggen.
De afsluiting van de oprit is voor bewoners van Groningen-Zuid die richting Delfzijl/Eemshaven willen vervelend. Zij moeten via oprit Groningen-Zuid/A28 en via Julianaplein omrijden.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » zo 08 nov 2020, 16:29

Waarom ? Vanaf de N7 kan toch gewoon aan de oostkant eraf ? En dan naar de Lubeckweg. Alleen de N7 west op kan je alleen via het E-plein bereiken (net als sinds lang)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 08 nov 2020, 18:20

Voor verkeer binnen Groningen, kan het hinderlijk zijn, bijvoorbeeld met een bestemming op bedrijventerrein Eemspoort, maar daar is gelukkig een nieuwe afrit geopend.

Dat niet voor alle relaties een gelijkwaardig alternatief geboden kan worden lijkt me inherent aan de omvang van dit grote project binnen een kleine ruimte.

martien
stadsweg

Bericht door martien » do 12 nov 2020, 17:27

De financiële soap gaat door.
RTV Noord schreef:De maat lijkt vol voor Combinatie Herepoort, de aannemer van de Ring Zuid in Groningen. Alle werkzaamheden die niet dringend zijn, liggen tot nader order stil.

'Het gaat om werkzaamheden die wel kunnen wachten', legt Kramer uit. 'Activiteiten die op het kritieke pad liggen, gaan gewoon door. Dat zijn bijvoorbeeld de werkzaamheden aan het viaduct over de Paterswoldseweg en het viaduct over de Van Ketwich Verschuurlaan. We leggen ook niet alle activiteiten op één plek stil. We hebben gekeken waar we bepaalde handelingen stil kunnen leggen zonder dat het de planning beïnvloedt.'

De timing van de boodschap lijkt niet toevallig: een dag eerder vergaderde Provinciale Staten van Groningen over de begroting voor volgend jaar. Die werd niet zonder slag of stoot goedgekeurd door het provincieparlement; de voltallige oppositie stemde tegen. Deze partijen eisen al maanden duidelijkheid van gedeputeerde Fleur Gräper (D66), de voorzitter van de stuurgroep Aanpak Ring Zuid die de opdrachtgever is van de nieuwe zuidelijke ring.
Volledige artikel van RTV Noord

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 28 nov 2020, 22:43

Wegens een weekendje weg ben ik momenteel in Groningen. Die zuidelijke ringweg is een flinke bouwput. Vanuit mijn hotelkamer heb ik een redelijk goed uitzicht over een deel van de werkzaamheden.

De weg is in oostelijke richting dicht en er wordt ook nu, in het weekend, dag en nacht gewerkt. Ondanks dat ziet het er in mijn ogen niet naar uit dat dit project in 2024 klaar is. Er moet nog heel veel werk verzet worden.

Gezien alle perikelen zou het ook later kunnen worden.

Afbeelding

Fotootje erbij. :)

Ik had geen last van geluidsoverlast, wat je wel zou verwachten als je dat zo ziet.
Donateur Vereniging Wegenforum

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 29 nov 2020, 10:48

^^ Jij hebt het over het stuk ten westen van het Julianaplein. De rest is gewoon open.

Groeten vanuit 10 km verder naar het oosten. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » zo 29 nov 2020, 11:22

Nieuwe luchtfoto's.... https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/f ... waterstaat
.....in een lachwekkend slechte kwaliteit :shoot: :hamers:

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » zo 29 nov 2020, 19:47

^^ Ik vind dit niet lachwekkend maar eerder te treurig voor woorden. Als het mistig is, of onvoldoende zicht, moet je gewoon niet gaan vliegen en wachten op beter weer.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 nov 2020, 19:50

Volgens mij heeft er daar iemand een fotoprogramma dat automatisch met hele zware compressie opslaat (bijvoorbeeld 50 of 60% compressie). Vervolgens worden de foto's op de website ook nog eens opgeschaald waardoor het helemaal waardeloos is.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 dec 2020, 16:45

Een tijdelijk viaduct van de N7 over de Paterswoldseweg maakt kennelijk een pokke-herrie.

RTV Noord: Horendol door tijdelijk viaduct: omwonenden willen 30-kilometerzone op ringweg

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » di 08 dec 2020, 18:50

^^ Leuk idee, een 30 km/h-zone op een autoweg. Dan moet de weg wel als een verblijfsfunctie ogen, dus even een paar bloembakken en een Victor Veilig neerzetten. :p Maar hopelijk kan er gewoon wat aan dat viaduct worden gesleuteld om het euvel te verhelpen.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 08 dec 2020, 19:18

^^ Dat heette vroeger "Duurzaam veilig".

Tegenwoordig noemen we dat "snelheidsbeperkingen vanwege de uitstoot van teveel stikstof en de verkeersveiligheid" (lees: hoe langzamer hoe beter, ongeacht het soort weg :neenee: ).

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » di 08 dec 2020, 21:42

Ik ben er net even langs gewandeld en verkeer over het viaduct klinkt inderdaad als het gedender van een goederentrein over een oude stalen spoorbrug. Ik hoop voor de omwonenden dat het kan worden gefixt zonder de maximumsnelheid te verlagen, misschien iets met betere voegovergangen en meer dempers in de constructie.

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » di 08 dec 2020, 23:59

Hoe hard mag je daar nu eigenlijk? Ik kan me zo voorstellen dat het nu ook al 50 km/h is, zo met een dubbele slinger vlak voor de verkeerslichten. Een verdere snelheidsverlaging zal denk ik niet veel uitmaken. Het lijkt me eerder dat er iets niet klopt met dat viaduct. Een klein stukje verderop over de Hereweg is net zo´n viaduct, die volgens mij geen bijzonder lawaai maakt.

Fun fact: Het viel met laatst op dat het eigenlijk niet klopt dat de A28 tot aan het Julianaplein doorloopt, want vanaf Groningen-Zuid is de weg als autoweg gekwalificeerd. Eigenlijk zou dat stukje dus de "N28" moeten heten. In Leeuwarden wordt de A32 wel voor de laatste 300 meter tot N32 gedeklassificeerd, wat in feite een vergelijkbare situatie is.

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » wo 09 dec 2020, 5:32

^^ Voor zover ik kon zien is het op het tijdelijke viaduct gewoon :G3: :A1-70: , net zoals de tijdelijke ligging van de N7 tussen Julianaplein en Europaplein.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 09 dec 2020, 9:06

Dat is juist. Althans een paar dagen geleden. Net als op de rest van de ring (volgens mij hebben de VRI's ook geen 50, maar dat weet ik niet zeker meer). Ik kan mij voorstellen dat ze de snelheid op het viaduct nog voor de bühne verlagen naar 50 km/h wat je incidenteel wel bij wegwerkzaamheden op autowegen of autosnelwegen ziet bij zeer smalle banen of scherpe bochten. 30 zal het niet worden. Maar handhaven is een ander ding.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 09 dec 2020, 17:27

Volgens mij is de ring van "Europaplein" richting Julianaplein ook een tijdje max-50 geweest.

De weg is ook binnen de bebouwde kom, dus zo raar zou max-50 niet zijn.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » za 12 dec 2020, 19:38

Dit weekend is de N7 tussen Julianaplein en Vrijheidsplein (richting Drachten) afgesloten. In de spoiler een aantal foto's van vanmiddag.
SPOILER: TOON

Al het omgeleide verkeer komt samen op het Vrijheidsplein wat voor flinke files zorgt, vergeleken met een doorsnee zaterdag.
Afbeelding

Verzameling ontwortelde verkeersborden bij het Vrijheidsplein.
Afbeelding

De tijdelijke toerit van het Vrijheidsplein naar het Julianaplein.
Afbeelding

Tijdelijke wegwijzer.
Afbeelding

Op de barriers zitten nog de hectometerborden van hun vorige onderkomen, de A9.
Afbeelding

Het tijdelijke viaduct over de Paterswoldse weg, dat dus geluidsoverlast veroorzaakt.
Afbeelding

Tussen het huidige en tijdelijke viaduct.
Afbeelding

Detail van de tijdelijke wegwijzer.
Afbeelding

De bestaande uitsmijter naar de A28 is van het portaal verhuisd naar de top van een flinke stellage.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 dec 2020, 20:14

Die laatste foto is wel bijzonder. Het zal wel doorgerekend zijn dat deze constructie ook de windbelasting van een storm aan kan?

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » za 12 dec 2020, 20:37

^^ Ik mag het hopen, de constructie staat volgens mij niet vast aan de grond. Die stempels lijken los te staan op de houten planken. Die drie IBC's vol water kunnen misschien nog wat extra gezelschap krijgen wanneer er zware windstoten worden voorspeld.

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » za 12 dec 2020, 21:25

^^ 3 IBC's met water is vrees ik met vreze bij lange na niet voldoende om de constructie overeind te houden bij windkrach 8 of hoger. Wat betreft de geluidsoverlast van het tijdelijke viaduct denk ik dat er al een heleboel winst te behalen valt als de onderzijde van de liggers dichtmaakt met een dikke laag glas- of steenwol. De liggers fungeren namelijk als klankkast en als je op de onderflenzen van de liggers balken legt met daarop steen-/glaswol dan heb je al veel bereikt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » zo 13 dec 2020, 18:33

Zodirect om 19:00 op Radio 1 een item over de ringweg in REPORTER radio.

https://www.nporadio1.nl/reporter-radio ... -provincie

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » zo 13 dec 2020, 22:51

^^ item was rond kwart voor acht pas aan de beurt. ;)

Ik heb het beluisterd. Er zijn dus 6 aannemende partijen in één consortium bij betrokken. Waarvan 2 Duitse.
Ik las hier in de commentaren vooral kritiek op één regionale aannemer, die te 'licht' voor de klus zou zijn.
Maar, vermoedelijk wordt er vanuit de grote jongens in het consortium ook wel de dooschuiftechniek toegepast?

+ ook hier weer het mechanisme dat kennis bij overheidsdienst d'r uit is geschopt en vanuit 'de markt' wordt terug ingehuurd, op (beperkt) budget...

Lekker bezig. :s

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 dec 2020, 9:04

Durashift schreef:
zo 13 dec 2020, 22:51
Ik las hier in de commentaren vooral kritiek op één regionale aannemer, die te 'licht' voor de klus zou zijn.
Zie ook viewtopic.php?p=1015712#p1015712 ;)

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » wo 23 dec 2020, 21:28

De soort-van parallelweg van de N7 tussen de rotonde bij de Laan Corpus den Hoorn en het Vrijheidsplein/Ring West is afgesloten omdat er door de hevige regenval zand uit de zandzakkenmuur op de rijbaan is gelekt.

RTV Noord: Deel van ringweg tijdelijk afgesloten vanwege zand op rijbaan (Niet echt de "ringweg" maar de parallelbaan van de N7)

Iets anders: bij afrit 39 (Westerbroek) staat vanuit de richting Hoogezand alleen nog "Westerbroek" op de afritborden langs de A7. De bestemming "Groningen-Centrum" is weggepopnageld. Een beetje curieus, want de oude A7 (Europaweg) is toch de meest logische route om verkeer richting Groningen-Centrum langs te leiden, nu de afrit bij het Europaplein permanent gesloten is.

Ik kan me niet voorstellen dat men het verkeer naar Groningen-Centrum liever over de Rijksweg (N360) en het Damsterdiep wil hebben, een krappe 1x2 langs woonhuizen en een drukke fietsroute, in plaats van via de oude A7 die nog 2x2 op ASW-profiel is. Wat is hier de logica achter?

martien
stadsweg

Bericht door martien » do 24 dec 2020, 16:44

Geisterfahrer schreef:
wo 23 dec 2020, 21:28
Iets anders: bij afrit 39 (Westerbroek) staat vanuit de richting Hoogezand alleen nog "Westerbroek" op de afritborden langs de A7. De bestemming "Groningen-Centrum" is weggepopnageld. Een beetje curieus, want de oude A7 (Europaweg) is toch de meest logische route om verkeer richting Groningen-Centrum langs te leiden, nu de afrit bij het Europaplein permanent gesloten is.
Bijzonder. Men heeft afgelopen jaar een extra rijstrook op de rotondes bij de op- en afrit aangelegd om het extra verkeer te kunnen verwerken, maar vertelt niet meer dat dit de meest handige route naar het centrum vanuit het oosten is? :dontknow: