[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Bas12
polderweggetje

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Bas12 » do 24 dec 2020, 16:56

Geisterfahrer schreef:
wo 23 dec 2020, 21:28
nu de afrit bij het Europaplein permanent gesloten is.
Die afrit komt terug in de definitieve situatie.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 24 dec 2020, 17:06

Die afrit met nog onbekend nummer... Net als die eentje oostelijker die vanuit het westen nu geen afritnummer heeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 27 dec 2020, 21:33

Geisterfahrer schreef:
wo 23 dec 2020, 21:28
Iets anders: bij afrit 39 (Westerbroek) staat vanuit de richting Hoogezand alleen nog "Westerbroek" op de afritborden langs de A7. De bestemming "Groningen-Centrum" is weggepopnageld.
Dank voor deze melding. Ik ben dit weekend even gaan kijken en heb wat foto's gemaakt. Zie het NBA-topic.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » di 12 jan 2021, 13:40

De maximumsnelheid op de N7 tussen het Vrijheidsplein en het Julianaplein wordt verlaagd naar 50 km/h vanwege de geluidsoverlast van het tijdelijke viaduct over de Paterswoldseweg. De borden worden vanavond geplaatst en er zal extra gehandhaafd worden.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 12 jan 2021, 16:15

Was daar al eens niet eerder sprake van? Verlaging maximum snelheid wegens geluidsoverlast?
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jan 2021, 20:28

Dat zit zo dicht tegen het Julianaplein aan, en het is daar nu toch wel wat smaller, dat ik het gevoel heb dat de meeste weggebruikers daar niet eens op 70 km/u zitten. Ofwel, ik vermoed dat deze maatregel niet veel gaat helpen.

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » di 12 jan 2021, 21:53

Die geluidsoverlast is natuurlijk de schuld van het verkeer, niet van de constructie.

Ik blijf het raar vinden dat een paar honderd meter verderop over de Hereweg net zo´n viaduct vlakbij huizen staat (en ook vrij dure, dus die weten wel hoe ze moeten klagen!) en er daar geen geluidsoverlast is.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 12 jan 2021, 22:13

Coen Tunnel schreef:
di 12 jan 2021, 20:28
ik het gevoel heb dat de meeste weggebruikers daar niet eens op 70 km/u zitten.
Is rechtsaf richting A28 niet zonder stoplicht? Dan kan ik me voorstellen dat verkeer alleen net genoeg afremt om de bocht te kunnen nemen.
(Dat zal geen 50 in de bocht zijn, maar misschien wel meer dan 50 iets eerder.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 jan 2021, 22:19

Het gaat dus om deze brug:
Afbeelding

Is zo'n brug eigenlijk al eerder toegepast geweest voor snelwegverkeer in Nederland? Ik kan mij vooral situaties herinneren waar zo'n tijdelijke brug over een snelweg is geplaatst. Of op een andere locatie met lokaal verkeer.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 12 jan 2021, 22:25

^^ Een zelfde soort ligt er momenteel bij Rotterdam Airport, als GOW-80 (ivm de bouw van de A16 langs datzelfde Airport)

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » di 12 jan 2021, 22:38

Hajo schreef:
di 12 jan 2021, 16:15
Was daar al eens niet eerder sprake van? Verlaging maximum snelheid wegens geluidsoverlast?
Ja, op pagina 62 wordt dit artikel besproken:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/768819/H ... op-ringweg

Enfin, van 70 km/h terug naar 30 km/h kan natuurlijk niet.. dus 50 km/h is het compromis.

Ik ben wel benieuwd wat het onderzoek naar de herkomst dan heeft opgeleverd? Lijkt mij wel rap als men dat nu weet en de oplossing is de snelheid te verlagen (wat nog maar moet blijken in de praktijk).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 13 jan 2021, 7:19

Wat een prachtige stellage voor die wegwijzer daar in de verte.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » wo 13 jan 2021, 9:05

Chris schreef:
di 12 jan 2021, 22:19
Het gaat dus om deze brug:
Afbeelding

Is zo'n brug eigenlijk al eerder toegepast geweest voor snelwegverkeer in Nederland? Ik kan mij vooral situaties herinneren waar zo'n tijdelijke brug over een snelweg is geplaatst. Of op een andere locatie met lokaal verkeer.
Geen idee Chris, en anderen, of dit soort hulpbruggen al eerder is toegepast een een autosnelweg. Denk het eigenlijk van niet omdat een hulpbrug doorgaans restricties kent en de wegbeheerder daar niet van houdt. Dit soort hulpbruggen wordt inderdaad veelvuldig toegepast als tijdelijke brug om een bouwterrein te ontsluiten of om het onderliggende wegennet te kunnen omleiden.

Bij autowegen bouwt men doorgaans langs het bestaande tracé een nieuw tracé en zet dan het verkeer over.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 13 jan 2021, 9:31

^^ Er zijn wel eens hulpbruggen in autosnelwegen gebruikt, zoals bij de ombouw van knooppunt Hintham. Maar die waren niet zo lang.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 13 jan 2021, 10:02

In 2005 lag er een noodbrug in de A20:
https://www.autokopen.nl/autonieuws/200 ... ?page=1851
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

martien
stadsweg

Bericht door martien » wo 13 jan 2021, 10:25

Een soortgelijke tijdelijke brug werd in Groningen als busbaanviaduct gebruikt voor de aanleg van de onderdoorgang in de Paterswoldseweg. De brug bevatte toen ook een helling en daar hadden omwonenden ook veel overlast van. RTV Noord 2016

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » do 14 jan 2021, 9:23

Zoals eerder gezegd ligt een paar honderd meter verderop in de N7 eenzelfde brug bij de aansluiting Groningen-Helpman. Zelfde situatie, het viaduct van één rijbaan is gesloopt en er ligt een tijdelijk viaduct voor de andere rijbaan. Enige verschil is dat die bij de Hereweg smaller is dan die bij de Paterswoldseweg.

Nu we het over die twee wegen hebben. Wat wel echt een gemis van dit project is, is dat de N7 niet aansluit op de Paterswoldseweg en Hereweg, terwijl dat juist de traditionele verkeersverdelers zijn met een 2x2-profiel (maar dan met busstroken) die grote hoeveelheden verkeer kunnen verwerken. In plaats daarvan moet het verkeer via krappe 1x2-profiel wegen zoals de Leonard Springerlaan en de Vondellaan, die juist NIET geschikt zijn als verkeersverdeler.

Ook de Laan van de Vrede is al een aantal jaar terug losgekoppeld van het Vrijheidsplein, waardoor Corpus den Hoorn haar aansluiting op de hoofdstructuur verloor. Nu gebeurt hetzelfde met Helpman. De aansluiting Groningen-Zuid op de A28 is al overbelast en moeilijk uit te breiden door een kanaal en brug direct naast de afrit. En ook het Emmaviaduct als ongelijkvloerse 2x2-inprikker gaat verdwijnen, dus ook daar minder doorstroming. De aansluiting tussen hoofdstructuur en het onderliggende wegennet is in Groningen gewoon ruk en wordt steeds slechter in plaats van beter.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 14 jan 2021, 10:01

De stromen zijn bewust gescheiden, en zo goed stromen die wegen niet door.
Kruisingen, zebrapaden etc.

Paterswoldseweg en Van Iddekingeweg / Overwinningsplein hebben momenteel vooral een rol in het verkeer tussen de wijken aan weerszijden van de N7/A28. Aansluitingen op de huidige N7/A28 zijn ook niet wenselijk omdat ze erg nabij het Julianaplein liggen. De Hereweg wacht straks hetzelfde lot, vooral bedoeld voor verkeer van de wijk de stad in. Verkeer van buiten gaat via opvolger Emmaviaduct / Europaweg de stad in (of Hoendiep voor West). Zelfs ook ff kijken straks (het zeldzame geval dat we iets uit de binnenstad willen hebben (2x per jaar ofzo) is de Hereweg en dan P Rademarkt meestal mijn route).
Dat gaat natuurlijk iets veranderen straks met de aantakking van de Brailleweg op de kruising bij het nieuwe Julianaplein, maar daar zie je aan de inrichting toch dat men het verkeer op de Brailleweg erg wil beperken.
En via de Leonard Springerlaan ('voor de Martiniplaza langs') ben je toch redelijk vlot op de Paterswoldseweg.

Laan Corpus den Hoorn, van Ketwich Verschuurlaan zijn bedoeld voor het verkeer van de ring naar de wijken. Maar worden ook vaak gebruikt als sluipverkeerroute bij drukte rondom/op het Julianaplein. De reden ook dat die niet verder worden uitgebouwd (los van de fysieke mogelijkheden), om dat nog meer te faciliteren. Men zal daar ook in de nieuwe situatie niet snel genegen zijn dat meer te faciliteren, en wellicht ook minder nodig.

En Groningen staat natuurlijk niet bekend om een autovriendelijk beleid, integendeel.

Paintwerk
Blauw = tussen de wijken
Zwart = bestaande wijkontsluiting vanaf N7/A28 (waarbij Hereweg gaat verdwijnen en via nieuwe parallelweg bereikbaar wordt vanaf Julianaplein)
Rood = Hoofdroutes Ring -> Binnenstad
Afbeelding

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » do 14 jan 2021, 13:58

Geisterfahrer schreef:
do 14 jan 2021, 9:23
Ook de Laan van de Vrede is al een aantal jaar terug losgekoppeld van het Vrijheidsplein, waardoor Corpus den Hoorn haar aansluiting op de hoofdstructuur verloor.
Daar heeft Corpus op zich toch netjes afrit 36a op de N7 voor teruggekregen in het kader van de Langman-maatregelen. Handig voor naar het MZH als je vriendin op punt van bevallen staat, weet ik toevallig.

Trouwens, kom je vanaf Zuid/Oost, dan ben je via de Julianaplein > Emmaviaduct > Parkweg nu ook al snel rond de Paterswoldseweg binnen de Ring is mijn ervaring, naast de route Leonard Springerlaan vanuit het westen.

Op https://www.topotijdreis.nl/ zie je in 1970 trouwens ook de oorspronkelijke aansluiting van de Paterswoldseweg met de Ring nog liggen, inderdaad veel te dicht op het Julianaplein.

Een volledige parallelstructuur mét lokale aansluitingen op alle invalswegen is trouwens ook nog onderzocht in de planvorming voor de Zuidelijke Ringweg. Waarom die afgeserveerd is weet ik niet, het Julianaplein op 4 niveaus was in ieder geval indrukwekkend op de renders, en zal er wel mee te maken hebben gehad :p

In de nieuwe situatie stel ik me zo voor dat je via de nieuwe afrit Groningen Centrum even Vondellaan > van Iddekingeweg doet voor Corpus vanuit het Oosten, 36a danwel het nieuwe vlechtwerkje richting Martiniplaza gebruikt vanuit het Westen, en er bij Zuid danwel het Emmaviaduct af gaat komend vanaf de A28

Alleen dat omrijden richting Rivierenbuurt/Helpman vanuit het oosten vind ik een onding. Ook op het OWN trouwens, nu de spoorkruising Esperantostraat er niet meer is (ging er laatst met de fiets ook alweer mee de mist in).

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 14 jan 2021, 17:02

Koesj schreef:
do 14 jan 2021, 13:58
Geisterfahrer schreef:
do 14 jan 2021, 9:23
Ook de Laan van de Vrede is al een aantal jaar terug losgekoppeld van het Vrijheidsplein, waardoor Corpus den Hoorn haar aansluiting op de hoofdstructuur verloor.
Een volledige parallelstructuur mét lokale aansluitingen op alle invalswegen is trouwens ook nog onderzocht in de planvorming voor de Zuidelijke Ringweg. Waarom die afgeserveerd is weet ik niet, het Julianaplein op 4 niveaus was in ieder geval indrukwekkend op de renders, en zal er wel mee te maken hebben gehad :p
Was dat niet met die 'tuibrug' over het julianaplein heen voor doorgaand verkeer West <> Oost?

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » do 14 jan 2021, 19:48

^^ Volgens mij is die render nóg ouder, van vóór de RSP-pot na het afblazen van de Magneetzweefbaan.

https://www.aanpakringzuid.nl/bibliothe ... 010/$14087 hier heb je hem (17MB PDF) op p. 8; laten we zeggen 3,5 niveau's ;)

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 19 jan 2021, 9:34

De komende nachten worden 24 liggers van 43 meter lang over de weg vervoerd van Kootstertille naar Groningen en geplaatst bij het Julianaplein t.b.v. de aansluiting met de A28 van Groningen naar Assen:

https://www.lc.nl/friesland/achtkarspel ... 61815.html

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 19 jan 2021, 10:17

Aardige bijgevoegde foto. Bij rotondes zijn soms van die dwarsdoorsteken, maar hoe los je dat nu op bij ovondes? Bij Rottevalle ligt het antwoord:

https://goo.gl/maps/i29buMKL1qu1rtac8

:)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 19 jan 2021, 10:31

^^ Is die ovonde/frisovonde op Streetview ook degene uit het LC-artikel?
https://goo.gl/maps/PfBpvX7h8teA5nuK6

In gedachten zag ik de liggers over de N355 gaan maar N31-A7 is natuurlijk veel handiger.
Naast de rotondes op het OWN zal de boogstraal in :KP: Ureterpvallaat nog wel een interessante uitdaging zijn met zo'n lengte.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 19 jan 2021, 11:11

Volgens mij kan het niet missen. Overigens hebben alle rotondes op de N369 aanpassingen voor deze transporten.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

martien
stadsweg

Bericht door martien » di 19 jan 2021, 13:24

RTV Noord schreef: De partijen die betrokken zijn bij de bouw van de zuidelijke ringweg lijken een akkoord te hebben bereikt over het vervolg van de bouw van de zuidelijke ringweg. Dinsdag komen provincie en Rijkswaterstaat naar buiten met details over de overeenkomst.
bron

Over enkele uren horen wij eindelijk hoe groot de financiële pijn is en welke andere infrastuctuurwensen van de provincie voorlopig niet doorgaan.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 19 jan 2021, 14:23

GuteFahrt schreef:
di 19 jan 2021, 11:11
Volgens mij kan het niet missen. Overigens hebben alle rotondes op de N369 aanpassingen voor deze transporten.
N355 volgens mij ook grotendeels ri Leeuwarden

Vraag me wel af hoe ze de N31 opkomen ri zuiden....
Of zou men via de 'ring' van Drachten rijden? Die aansluiting met de A7 is iets ruimer, en de rotondes zijn ruim opgezet / dubbelstrooks uitgevoerd.

edit: Die aansluiting van de N31 is voor mijn gevoel krapper dan hij daadwerkelijk is, zeker vergeleken met de 'mini' rotondes op de n369

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 jan 2021, 20:31

De extra kosten voor de provincie bedragen € 94 miljoen inclusief btw. Door deze extra kosten komt de verdubbeling van de N33 op losse schroeven te staan: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/781493/R ... -schroeven

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » di 19 jan 2021, 21:12

Kennelijk mag overal op bezuinigd worden, maar niet op het project zélf. Dat is toch raar, want in het contract zitten ook een drietal extra´s zoals een fietstunnel bij De Papiermolen en een andere fietstunnel onder het spoor door. Ga dáár dan maar een andere financiering voor zoeken.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 19 jan 2021, 22:24

^^ De drie extra's waren (oorspronkelijk in ieder geval) de fietstunnel als vervanging van de spoorwegovergang Esperantostraat, een groene aankleding voor het Julianaplein en de verbindingen naar het Oosten v.v. (met de vlechtwerkjes) op het Europaplein. Alleen die tweede lijkt me de moeite waard om te schrappen, geredeneerd vanuit het perspectief van de weggebruiker.

Volgens mij is de fietstunnel bij de Papiermolen gewoon een nadere uitwerking van waar éérst een bruggetje was gepland. Lijkt me persoonlijk ook bijzonder wenselijk. Dat er een (hele?) tijd geen geld gaat naar het boemeltje naar Duitsland vind ik ook niet zo'n probleem... wel heel jammer van de N33 want alleen qua verkeersveiligheid lijkt mij dat een prima project.