[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
expressweg

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 20 jan 2021, 10:20

DjIdee schreef: di 19 jan 2021, 14:23
GuteFahrt schreef: di 19 jan 2021, 11:11 Volgens mij kan het niet missen. Overigens hebben alle rotondes op de N369 aanpassingen voor deze transporten.
N355 volgens mij ook grotendeels ri Leeuwarden
De enige rotonde in de N355 met een doorsteek is deze in Noardburgum.
Er staat mij bij dat hier in het verleden ook sprake is geweest van transporten van grote tanks o.i.d. (in elk geval andere zaken dan prefabelementen van Haitsma Beton).
De andere rotondes in de N355 zijn van recenter datum en zijn óf niet aangepast op bijzondere transporten, óf zo'n aanpassing is kennelijk niet nodig om ze te kunnen passeren.

Zie dit topic voor meer voorbeelden van dit soort doorsteken elders in het land:
viewtopic.php?t=20085
Vraag me wel af hoe ze de N31 opkomen ri zuiden....
Of zou men via de 'ring' van Drachten rijden? Die aansluiting met de A7 is iets ruimer, en de rotondes zijn ruim opgezet / dubbelstrooks uitgevoerd.

edit: Die aansluiting van de N31 is voor mijn gevoel krapper dan hij daadwerkelijk is, zeker vergeleken met de 'mini' rotondes op de n369
Om rotondes en krappe bogen te kunnen passeren zul je sowieso het verkeer tijdelijk stil moeten leggen. Me dunkt dat je liever op één punt goed doet (de inderdaad krappe rotonde en toerit bij Drachten Centrum) dan dat je de hele Noorder- en Zuiderhogeweg af moet rijden. Op die route is deze bocht ook wel een lastige.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 20 jan 2021, 11:46

De kamerbrief:
In juli 2020 heb ik u geïnformeerd over het akkoord op hoofdlijnen dat de gezamenlijke opdrachtgever Aanpak Ring Zuid (ARZ, een samenwerking tussen Rijk, provincie Groningen en gemeente Groningen) en opdrachtnemer Combinatie Heerepoort (CHP) hadden bereikt. Het akkoord op hoofdlijnen is inmiddels door ARZ en CHP uitgewerkt. Dit heeft geleid tot (onder meer) de volgende afspraken:
- De inhoudelijke scope van het project blijft ongewijzigd. In de eindsituatie komt de weg dus gedeeltelijk verdiept te liggen en verdwijnen de verkeerslichten bij het knooppunt Julianaplein.
- Zowel opdrachtnemer CHP als opdrachtgever ARZ nemen een deel van de verliezen in het project voor hun rekening.
- Het taakstellend budget van het project wordt aangevuld met in totaal € 111 mln. incl. btw.
- De Duitse moederbedrijven van de Nederlandse dochtermaatschappijen binnen CHP garanderen dat CHP voor de uitvoering van het project over voldoende financiële middelen kan beschikken.
- CHP rondt de werkzaamheden uiterlijk 31 december 2024 af. Doordat de MIRT mijlpaal altijd enige buffer in tijd bevat om mogelijke tegenvallers op te vangen verschuift de MIRT mijlpaal openstelling van 2024 naar 2025.

Voor de verdeling van de extra kosten aan opdrachtgeverszijde wordt uitgegaan van de eerdere afspraken die hierover zijn gemaakt tussen Rijk en provincie Groningen. Het budget ten behoeve van de dekking van de uitvoeringskosten van het project wordt aangevuld door provincie Groningen, voor een bedrag van ca. € 95 mln. incl. btw (€ 78 mln. excl. btw). Het budget ten behoeve van de voorbereidings- en toezichtskosten (onder andere voor het langer in stand houden van de projectorganisatie) wordt aangevuld door het Rijk, voor een bedrag van ca. € 16 mln. incl. btw.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -groningen

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 09 mar 2021, 6:47

Een stevig opiniestuk van de voorzitter van de bewonersgroep Groningen Verdient Beter:

Ringweg Zuid: te duur en gevaarlijk voor weggebruikers en omwonenden. Stop ermee, nu het nog kan

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 09 mar 2021, 13:01

^^ Qua naamgeving zijn ze het wel eens.
Rijkswaterstaat: Van A naar Beter.
Bewoners: Groningen Verdient Beter.

Gewoon doorpakken dus (ook als je geen CDA stemt).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 09 mar 2021, 15:48

Groningen verdient een A.

Een A7 zuidelijk om Stad tou wat mij betreft.

Jaja, gepasseerd station, weinig doorgaand verkeer blabla. :duck:
Ik bedoel dus een A7 Zuidtangent om het A28-verkeer al ruim vóór het Julianaplein over Emmaviaduct, de Europaweg en de Ring te verdelen. Dus in feite een naar de Europaweg afgebogen A28. Of zoiets.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 09 mar 2021, 16:01

^^ Ergens in een volle verhuisdoos die bij mijn ouders staat moet ik nog wel een brochure hebben liggen met alle tracévarianten die er rond 1997/1998 gepland waren voor een zuidelijke ringweg, inclusief eentje zoals jij omschrijft, waarbij ten zuiden van De Wijert (t.h.v. de stadsmarkering met de hoogspanningsmast) een knooppunt zou komen waar een snelweg in oostelijke richting zou aansluiten, die naar de A7 zou lopen.

De wildste van die plannen behelste trouwens een complete zuidelijke buitenring, met een tunnel onder het Paterswoldsemeer.

Het plan voor zo'n dwarsverbinding ten zuiden van Stad was trouwens lokaal niet erg populair, omdat het kleine ietwat meer open stukje tussen Haren en Groningen dan doorsneden zou worden. Het lokaal bekende Sportpark Esserberg zou dan opgeofferd moeten worden, en het buurtschap Essen zou ook zwaar geraakt worden.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 09 mar 2021, 16:17

Hoewel stoppen in theorie nog steeds kan gaat het artikel niet in op de vraag wat dit zou kosten.

Het stuk merkt terecht op dat doorgaan met het project ten koste gaat van budget voor andere belangrijke projecten zoals de N33 en de spoorlijn naar Duitsland. Maar stoppen betekent ook dat aannemers nog steeds betaald moeten worden voor uitgevoerd werk + dat ze zeer waarschijnlijk een flinke schadeclaim zullen indienen als de opdrachtgever de stekker eruit trekt. Dan heb je het ook over het weggooien van een paar honderd miljoen terwijl de knelpunten rondom de Zuidelijke Ringweg nog niet zijn opgelost.

Als de schrijver bovenop die afschrijvingen dan ook nog denkt aan "Geen brug over het Noord-Willemskanaal maar een aquaduct met een veel eenvoudiger Julianaplein op maaiveld niveau, geen verdiepte ligging maar handhaven van de huidige weg. Of, een echte Ringweg west van Groningen waardoor al het vrachtverkeer buiten de stad omgeleid kan worden", dan lijkt hij zich totaal niet druk te maken over wie dit moet betalen en of dit wel degelijk realistische en effectieve alternatieven zijn.

Bij het commentaar zitten best wel wat interessante technische details.

Bijvoorbeeld over de concessie om de (tijdelijke) damwanden voor de bouwkuip te laten zitten (om een reden die zowel de opdrachtgever als de aannemers van te voren over het hoofd hebben gezien. En het lichter uitvoeren van de 'deksels' op de verdiepte ligging (betondikte ongeveer 35cm in plaats van de geplande 80cm). Ook zou een rapport over de risico's van het plan bewust door de provincie zijn achtergehouden.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 09 mar 2021, 21:03

Waarom zou je trouwens 80 cm dak nodig hebben ? Ligt het 100 m onder water of komt er een wolkenkrabber bovenop ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 mar 2021, 7:43

Peter schreef: di 09 mar 2021, 21:03 Waarom zou je trouwens 80 cm dak nodig hebben ? Ligt het 100 m onder water of komt er een wolkenkrabber bovenop ?
Geen idee. Aardbevingen misschien? ;)

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » wo 10 mar 2021, 10:54

^^ Bij een betonnen dak/dek van 80 cm ben je misschien flexibeler met het bouwen bovenop de tunnel. Bij een dikte van 35 cm kun je wellicht helemaal niet bouwen op het tunneldak.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 10 mar 2021, 19:41

Of bomen vam enig formaat planten. Of een vijver. Of...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » wo 10 mar 2021, 22:17

Ik ken de situatie niet qua overspanning en wat voor gewicht er op komt, maar 35 cm lijkt mij onwaarschijnlijk dun. Bij een overspanning van bijv. 20 m ga je als je met liggers + druklaag werkt al snel naar die 80 cm. In het werk gestort beton zou wat dunner kunnen. Een snelle vuistregel (die tegenwoordig met superbeton wat minder zou kunnen) is 1:20. Dus met een overspanning van 20 m zit je op een constructiehoogte van 1 m.

Wat betreft de wanden, kijk naar de constructie van de verdiepte N31 door Harlingen. Daar hebben ze de damwanden laten zitten en een betonnen sierwand voor gezet. De stalen damwanden zitten met groutankers vast in de grond. De weg ligt daar op ca. 5 m onder maaiveld op een betonnen vloer op (trek)palen. Die overigens ook qua dikte in de buurt van 80 cm zit.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 10 mar 2021, 22:36

ibodejoode schreef: wo 10 mar 2021, 22:17groutankers
Mooi woord. Ik dacht even dat ze militaire voertuigen uit Grou (A32) hadden gehaald.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » vr 12 mar 2021, 4:21

ibodejoode schreef: wo 10 mar 2021, 22:17 Ik ken de situatie niet qua overspanning en wat voor gewicht er op komt, maar 35 cm lijkt mij onwaarschijnlijk dun.
Dat verbaast mij niet. Met zo’n besparing hebben ze het nu op papier kloppend gemaakt. Op het moment dat aan het licht komt dat de zogenaamde oplossing tóch niet een oplossing is, zit er vast al een nieuwe gedeputeerde die dán daarvan de rekening gepresenteerd krijgt en op zoek mag maar extra geld.

Kunnen ze dan nog weer wat andere projecten in de provincie schrappen ten behoeve van dit prestigeproject in de Stad... :?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 12 mar 2021, 12:01

En het idiote is dat dit allemaal niet had gehoeven als ze gewoon een fatsoenlijke aanbesteding hadden gedaan (met meer budget) en ook met gerenommeerde bouwbedrijven in zee waren gegaan. Het is nu ook niet zo dat het zo enorm veel complexer is dan andere tunnelprojecten....

Timothy
zandpaadje

Bericht door Timothy » vr 12 mar 2021, 12:04

Dat artikel heeft volgens mij geen feitelijke grondslag. ga eens kijken bij de bouwput en dan is het in 1 oogopslag duidelijk dat het dek dikker wordt dan 35cm. Ze zijn bij de DUO op dit moment bezig met de bekisting voor het dek. De dikte van het betonijzer dat nu uitsteekt is echt ruim hoger dan 35cm.

Ook de muren zijn veel dikker van 35cm. De enige muur die ik niet goed kan zien is de scheidingsmuur tussen de twee tunneldelen. Die lijkt vanaf de zijkant vrij dun maar heb het vermoeden dat deze in twee keer wordt / is gestort. In een commentaar op de website van aanpakringzuid valt te lezen dat deze 50cm wordt.

Gewoon weer een stuiptrekking van Muijzert en Groningen verdient beter.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 12 mar 2021, 12:20

@Capt: Men wou meer lokaal werken, budget was minder het dingetje.
Ook de grotere partijen van NL hadden ingeschreven, maarja dat was niet lokaal genoeg.

Timothy
zandpaadje

Bericht door Timothy » di 16 mar 2021, 11:42

Timothy schreef: vr 12 mar 2021, 12:04 Ook de muren zijn veel dikker van 35cm. De enige muur die ik niet goed kan zien is de scheidingsmuur tussen de twee tunneldelen.
Inmiddels is op de luchtfoto's wel duidelijk te zien dat die muur inderdaad uit twee delen is opgebouwd waartussen beton wordt gestort. Oftewel ook ruim dikker dan 35cm. Pure onzin dat opiniestuk uit DVHN.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » di 16 mar 2021, 13:59

https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/f ... waterstaat

Nieuwe luchtfoto's in, eindelijk, goede resolutie dit keer :top:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 16 mar 2021, 14:03

Is dat nou een VWS op de rotonde op deze foto?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

martien
verkeersader

Bericht door martien » di 16 mar 2021, 14:06

Ja, voor de noordelijke brug (Lage Euvelgunnerbrug). Er zit een pijl op de lamp.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 mar 2021, 14:12

hurricane schreef: di 16 mar 2021, 13:59 https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/f ... waterstaat

Nieuwe luchtfoto's in, eindelijk, goede resolutie dit keer :top:
Dat geeft een mooi beeld.

Ik vind eigenlijk dat er 4 jaar (!) na aanvang van de werkzaamheden nog maar bedroevend weinig is uitgevoerd. Volgens oorspronkelijke planning had het hele project dit jaar opgeleverd moeten worden, maar op sommige plekken is nog amper wat gedaan. Volgens mij is zelfs het intrillen van de damwanden nog niet volledig afgerond. Veel werkzaamheden die je op de foto's ziet zijn bij andere projecten in 1 - 1,5 jaar uitgevoerd.

Je vraagt je af of het toevallig is, maar dit is volgens mij het enige grote wegenproject in Nederland met veel Duitse engineering en planning van Max Bögl en Züblin en het project verloopt ook op Duits tempo...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 16 mar 2021, 14:20

martien schreef: di 16 mar 2021, 14:06 Ja, voor de noordelijke brug (Lage Euvelgunnerbrug). Er zit een pijl op de lamp.
Ah, dank,op SV staat die nog vóór de rotonde.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 mar 2021, 21:52

Timothy schreef: vr 12 mar 2021, 12:04 Dat artikel heeft volgens mij geen feitelijke grondslag. ga eens kijken bij de bouwput en dan is het in 1 oogopslag duidelijk dat het dek dikker wordt dan 35cm. Ze zijn bij de DUO op dit moment bezig met de bekisting voor het dek. De dikte van het betonijzer dat nu uitsteekt is echt ruim hoger dan 35cm.
Bij DUO wordt gewerkt aan het dek dat onder het spoor gereden gaat worden. Dit zegt nog niet alles over de rest van de overkluizingen van de weg.

Of het nu klopt of niet wat er is geschreven, de brief vraagt hoe dan ook om een reactie waarin de provincie zich als opdrachtgever verantwoordt en hopelijk deze mensen gerust kan stellen.

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » di 16 mar 2021, 22:27

Schelpenpaadje schreef: di 16 mar 2021, 21:52
Timothy schreef: vr 12 mar 2021, 12:04 Dat artikel heeft volgens mij geen feitelijke grondslag. ga eens kijken bij de bouwput en dan is het in 1 oogopslag duidelijk dat het dek dikker wordt dan 35cm. Ze zijn bij de DUO op dit moment bezig met de bekisting voor het dek. De dikte van het betonijzer dat nu uitsteekt is echt ruim hoger dan 35cm.
Bij DUO wordt gewerkt aan het dek dat onder het spoor gereden gaat worden. Dit zegt nog niet alles over de rest van de overkluizingen van de weg.
Het spoordek ligt aan de overzijde van het spoor en niet voor/bij het Duo gebouw waar de bouwkuip al in zijn geheel ontgraven is. Dus het kan zomaar zijn dat het betonijzer meer dan 35 centimeter uitsteekt uit de wanden. De steklengte die uitsteekt is inderdaad een goede graadmeter voor de dikte van het dek, zeker als de buitenste/bovenste wapeningstek al is omgebogen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Timothy
zandpaadje

Bericht door Timothy » do 18 mar 2021, 16:02

Klopt aan de kant van de DUO zijn ze gewoon bezig met het eerste volledige verdiepte deel inclusief deksel.

Zie ook de foto die ik gisteren gemaakt heb. Alle muren zijn zo te zien opgebouwd uit twee prefab delen waartussen beton wordt gestort. Je ziet ook dat het prefab beton voor de buitenmuren aan de binnenzijde korter is, oftewel de dikte van het deksel is minimaal het verschil tussen de binnen- en buitenzijde.

Op de foto lijkt het allemaal wat kleiner dan het in werkelijkheid is. De dikte schat ik op minimaal 80cm. Ter referentie een damwand is 1.5m breed.

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 03 apr 2021, 21:52

Helicopterbeelden van 24 maart. De video start aan de westkant bij Stadspark / Martini Ziekenhuis en eindigt bij Euvelgunne.

Link

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » zo 04 apr 2021, 21:13

Gaat de Euvelgunnebrug (01:56 op bovenstaande video) nog verbreed worden? Ik geloof dat het 2+3 met 3 rijstroken in westelijke richting moeten worden, terwijl het nu 2x2 is. Zo op het oog past daar niet 2+3 op.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 04 apr 2021, 21:54

Even wezen zoeken, maar men gaat iets verbreden lijkt het. Benieuwd hoe, of wellicht door met die brede middenberm iets te gaan doen.

Wel een breedte beperking voor de linkerrijstrook rondom de brug.

Dit vind ik in de TB's met een snelle zoektocht
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En even verder googlen levert dit:
Compleet nieuwe brugdekken, samen met aanpassingen in de toeleidende gedeeltes zal het wel lukken binnen het bestaande profiel
https://hollandia.biz/nieuws/hollandia- ... vervangen/

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 05 apr 2021, 9:10

Ja spijtig dat dat geen aquaduct is geworden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.