[A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Jackbauer1350 » wo 14 nov 2018, 23:06

Ik vind dat gedeelte van Rottepolderplein (A9xN205) eigenlijk best wel een gedrocht met die zowat haakse bocht en adviessnelheid 30 km/u.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door harry » wo 14 nov 2018, 23:08

Jackbauer1350 schreef: wo 14 nov 2018, 22:05 Ik wil een knooppunt uit 1974 nu niet "een van de oudste knooppunten van Nederland" noemen.
Wellicht is het een van de oudste knooppunten waar sinds de bouw nagenoeg niks aan is veranderd. Maar dan reken ik de nieuwe N205 niet mee.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door evos » do 15 nov 2018, 0:50

harry schreef: wo 14 nov 2018, 23:08
Jackbauer1350 schreef: wo 14 nov 2018, 22:05 Ik wil een knooppunt uit 1974 nu niet "een van de oudste knooppunten van Nederland" noemen.
Wellicht is het een van de oudste knooppunten waar sinds de bouw nagenoeg niks aan is veranderd. Maar dan reken ik de nieuwe N205 niet mee.
En de flyover in de A9 boven de rotonde is ook pas later toegevoegd. Plus recentelijk de spitsstroken.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rein » do 15 nov 2018, 6:52

De fly over is later, rond 1980, aangelegd inderdaad, al zijn de pijlers ervan wel al bij de aanleg van de rest van het plein (begin jaren 70) neergezet.
Laatst gewijzigd door Rein op do 15 nov 2018, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Kaaiman » do 15 nov 2018, 8:47

Ik hoop dat ze deze variant(en) ook meenemen: viewtopic.php?f=8&t=5912&start=120#p984848 :dyn_hyp:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rein » do 15 nov 2018, 8:58

Jackbauer1350 schreef: wo 14 nov 2018, 23:06 Ik vind dat gedeelte van Rottepolderplein (A9xN205) eigenlijk best wel een gedrocht met die zowat haakse bocht en adviessnelheid 30 km/u.
Het is inderdaad een gedrocht, met name omdat het allemaal extreem low budget moest worden aangelegd. Eigenlijk is alleen de verbinding vanaf Haarlem richting Hoofddorp een beetje normaal. De andere kant op word je via een kruip-door-sluip-door weggetje onder een (al ouder) viaduct doorgeperst. En de bogen vanaf Hoofddorp richting A9 gaan helemaal nergens over, vooral de bocht naar de A9 richting Amstelveen. Als je daar achter een zware vrachtwagen zit, rij je op een gegeven moment stapvoets, ook doordat de weg na die krappe bocht een stukje omhoog gaat. En dat terwijl je van een autoweg komt en de weg direct na de bocht autosnelweg wordt. Maar goed, dit deel is dus buiten de scope (al is het nog altijd onderdeel van KP Rottepolderplein).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door mavas » do 15 nov 2018, 9:30

Rein schreef: wo 14 nov 2018, 22:57Ik vind het overigens bijzonder dat de projectgrens zich niet uitstrekt tot op de N205 (maar loopt tot de plaats waar het wegbeheer overgaat van Rijk naar provincie). De verkeersproblematiek rond 'de knoop' (aansluiting Driemerenweg op rest van de N205) valt dus buiten de scope van dit MIRT verhaal, laat staan de kruising van de N205 met de N232 die de laatste tijd zwaar overbelast is geworden.
wat bedoel je met dat laatste? Is de kruising tegenwoordig overbelast? Waar komt dat door?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rein » do 15 nov 2018, 10:47

De kruising N205 x N232 is de laatste jaren steeds drukker geworden en de laatste maanden is het met name in de ochtendspits af en toe zeer druk. Afgelopen maandagochtend bijvoorbeeld stond er een kilometer of twee file vanaf Hoofddorp en dat komt de laatste tijd wel vaker voor. En op andere dagen loopt het een paar honderd meter voor de kruising al vast waardoor je er in de spits vaak 2 of 3 cycli over doet om langs de VRI te geraken. Tot dit jaar was dit echt nooit zo.

En ook op de N232 vanaf Haarlem is het erg druk geworden en staat het elke ochtend gedurende een paar honderd meter stil.

Als je kijkt naar de intensiteiten dan is de hoeveelheid verkeer tussen de 'oude' N205 en de kruising van de nieuwe N205 (Driemerenweg) met de N232 tussen 2007 en 2017 flink toegenomen van 30.000 mvt/dag tot 43.000 mvt/dag. En ik denk, gezien mijn ervaringen, dat die stijging in 2018 verder is doorgezet. Overigens is deze route sinds de flessenhalf door Badhoevedorp (A9) is weggehaald wel een stuk aantrekkelijker geworden voor verkeer vanaf Hoofddorp naar Amsterdam / Amstelveen en verder (ten opzichte van de route via Schiphol (A4) waar het in de ochtendspits nog wel eens redelijk vast wil staan).

Gezien deze ontwikkelingen zou het op zich niet verkeerd zijn als de provincie hier eens naar gaat kijken. Van mij hoeft dat niet per sé in MIRT verband, maar als je toch naar het KP Rottepolderplein in brede zin gaat kijken, dan kan je dit exploderende takje van het knooppunt naar mijn idee ook best meenemen.
Laatst gewijzigd door Rein op do 15 nov 2018, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door mavas » do 15 nov 2018, 12:21

Heeft die vertraging niet andere oorzaken dan? Ik zie namelijk wel elke ochtend filedosering als het verkeer de A9 op wil rijden, in noordelijke richting. Dat is dosering vanaf de Driemerenweg en de Schipholweg, richting Zwanenburg/IJmuiden. Slaat die file niet terug?

Los daarvan denk ik dat de kruising N205-N232 aangepast kan worden naar een halfklaverblad als de doorstroming in het geding komt. De ruimte is er.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rein » do 15 nov 2018, 13:37

Nee, het is niet een terugslaande file vanaf de tunneldosering. Het is echt een file door een te grote toevoer van verkeer vanaf Hoofddorp en verkeerslichten die te kort op groen staan. Het meeste verkeer gaat overigens niet in de richting van de A9 noord, maar juist richting de A9 oost (Amstelveen). Dat hoopt zich op 'gewone' dagen al ver voor de VRI op de linkerrijstrook op. Door iets langer rechts te blijven rijden, kan je er een hele hoop inhalen (en je eigen wachttijd met 1 of 2 cycli van de VRI verkorten), maar ook dan loop je op een gegeven moment vast voor de VRI.

Het kan wel zijn dat men met de groentijden van de VRI heeft zitten klooien waardoor verkeer vanaf Hoofddorp minder lang groen heeft. Aan de andere kant lijkt de groentijd vanaf de N232 west (Haarlem) gezien de lange wachtrij daar ook niet overdadig.

Idealiter zou ik op de betreffende kruising een tunneltje voor doorgaand verkeer van de N205 zien (waarbij ander verkeer bovenlangs blijft gaan), maar er ligt daar nu net toevallig een fietstunneltje in de weg.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door fonsoy » di 28 jul 2020, 0:00

Ik vond een leuk stuk over de kansen voor het A9 Rottepolderplein waar een MIRT-onderzoek naar gaande is (als ik 't goed zeg).

Veel passeert de buhne in het volgende onderzoek; https://samenbouwenaanbereikbaarheid.nl ... rplein.pdf

Highlights (zie pagina 40-44):
Maatregelpakket A: ‘Gedeeltelijkeontvlechting +afwaarderen A200’
- Extra rijbaan aan oostzijde door noord en zuiddeel zodat een parallelbaan gevormd wordt
- Verlaging snelheid op A200 naar 80 en op A9 naar 100.
- Verbreding westelijke rijbaan naar 2+3

Maatregelpakket B: ‘Ontvlechten’
- Extra rijbaan aan oost en westzijde zodat de weg vierbaans wordt
- Vrije rechtsaffers rondom in het noordelijke knooppunt

Maatregelpakket C: ‘Parallelstructuur West’
- Herinrichting noordelijk knooppunt tot DDI
- Verlaging maximumsnelheid A9 tot 100
- Verbreding A9 tot 2+3 aan beide kanten inclusief parallelbaan aan westkant

Maatregelpakket D: ‘Ontvlechten en uitnutten budget’
- Wederom dubbele parallelbanen
- Vrije rechtsaffers rondom in noordelijk knooppunt
- Ontvlechting soberder dan in alternatief B omdat in bepaalde gevallen verkeer van en naar de N205 over het noordelijke plein rijdt in de nieuwe situatie

Interessant :feestjeja:

Leg er 100 miljoen bij en verleg de weg en reconstrueer die knooppunten
:denk:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door mavas » di 28 jul 2020, 10:44

Ik vind het altijd zo jammer dat er voor dit soort documenten geen bericht of notificatie bestaat. Het document is al weer van februari. Je moet eens in de zoveel tijd al die websites langs om te zien of er wat nieuws staat.

Gelukkig hebben ze ook onderzocht of verbreding van de hoofdrijbaan door het gebied mogelijk is in de verschillende alternatieven (hopelijk wel dat 2x5 mogelijk blijft).

^^ Zoals je zelf zegt, kijk eens wat je kunt bereiken aan verbetering van de doorstroming als je geen rekening hoeft te houden met budget, maar wel de meest kosteneffectiefste maatregel wilt. Met die 30 miljoen valt er weinig echt concreets te doen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door fonsoy » di 28 jul 2020, 12:38

Er zitten delen bij die ik persoonlijk op het lachwekkende af vind. Bijvoorbeeld die DDI-oplossing vind ik geen reeel alternatief. Het bestaande knooppunt is rond, terwijl voor een goede DDI er een andere vorm wenselijk is. Bovendien is een DDI een tweefasenregeling, is er op het bestaande knooppunt ook niet al zowat sprake van een tweefasenregeling?

Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat alternatief D de meest luxe oplossing betreft. Maar het lijkt dat er ook nog een bedrijf in een nabijgelegen bedrijventerrein uitgekocht moet worden bij sommige alternatieven. Die kosten zijn nog niet meegenomen in elk alternatief waarbij er aan de westkant een parallelbaan aangelegd wordt. Met andere woorden, het gestelde budget lijkt in elk opzicht te kort te schieten.

Misschien is het nog het meest voor de hand liggend om alleen het stuk tussen Rottepolderplein Zuid - Noord v.v. te verbreden naar 5 rijstroken + vluchtstrook. Dan is er meer dan voldoende ruimte om uit te wijken. Want die parallelstructuur is wel een knelpunt maar volgens mij is het op de hoofdrijbaan nog een stukje erger.

a444
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 12:40

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door a444 » di 28 jul 2020, 16:48

De MIRT verkenning is volgens mij bedoeld om met name de verkeersstromen te ontvlechten.

Onbegrijpelijk dat dan 3 van de 8 gesignaleerde spits-knelpunten (waaronder de weefvakken in beide richtingen van/naar KP Raasdorp) buiten het projectgebied zouden vallen. Mijns inziens zijn dit nu al de meest voorname oorzaken van filevorming in de spits.

BJB
woonerf
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 18:34

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door BJB » di 28 jul 2020, 17:36

a444 is me net voor, ik wou net een reactie met zelfde strekking plaatsen.

Daarbij, een aantal oplossingen leidt m.i. tot nog meer weven in het weefvak ri noorden tussen Raasdorp en Rottepolderplein.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door IIVQ » di 28 jul 2020, 23:34

Ik rij (reed, voor Corona en vmax=100) regelmatig in de tegenspitsrichting over de A9 ('s morgens ri Alkmaar, 's middags ri A'dam) en ik vind het weefvlak tussen Rottepolderplein Zuid en -Noord (ri Alkmaar) toch wel een van de engere plekken op het Nederlandse snelweggennet.

Tot maart mocht je er net 120, dan een door begroeiïng onoverzichtelijke bocht naar rechts waar zich vaak een terugslagfile van het weefvlak stond. Ik kan me voorstellen dat qua doorstroming het weefvalk van noord naar zuid het snelst aangepakt moet worden, maar qua verkeersveiligheid zou ik mijn geld op zuid->noord zetten.

Als je van deze alternatieven mag kiezen zou ik B aan de oostzijde en C aan de westzijde kiezen. En als je dan helemaal met geld mag smijten: kan je van de aansluiting van het verkeersplein richting A9 zuid geen vorkaansluiting maken? Het hoogteverschil zit al in de weg. Je zal wel een heel nieuw viaduct over de ringvaart moeten maken en dat aan laten sluiten op het bestaande viaduct of zelf een nieuw viaduct over het héle verkeersplein heen... €€€

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door mavas » wo 29 jul 2020, 9:09

Het probleem zit hem inderdaad met name in die beide weefvakken tussen de A200 en de A205; in de ochtend van Haarlem naar Raasdorp, in de avond van Raasdorp naar Haarlem. Dat is ook de grootste stroom.
In de ochtend is het probleem de doorstroming, door de grote hoeveelheid verkeer, in de avond is het probleem meer de veiligheid. Het weefvak is in beide richtingen ook niet heel lang en is bij een Vmax van 120 km/h eigenlijk te kort. Een logische conclusie is dan dat de snelheid hier permanent naar 100 km/h moet, wat ik me goed kan voorstellen.

Een snelle en goedkope oplossing is de weefvakken verbreden, zoals ook in het document staat, dan heb je in ieder geval iets voor de korte termijn.
Voor de lange termijn zou je eigenlijk moeten kijken naar het verwijderen van die weefvakken, ook al kost dat heel veel geld.
Je kunt dan ook kijken naar het vrijleggen van de verbindingen Haarlem - Raasdorp en Raasdorp - Haarlem, waarbij voor die laatste een viaduct nodig zal zijn. Als je deze 2 stromen uit het noordelijke knooppunt haalt, ontstaat er heel veel lucht voor alle andere relaties op het knooppunt en hoef je daar niks meer aan te passen.


Zo moet de DDI er ongeveer uit komen te zien :lol: Ik vraag me toch echt af of dat een hogere capaciteit gaat geven, met gebruikmaken van bestaande viaducten en aanpassing van de bochten.
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Kaaiman » wo 29 jul 2020, 10:12

Tsja, ik zou zelf graag een parallelconstructie A9/N9 à la Eindhoven/Maastricht zien, waarbij de A9 op snelwegstandaard oostelijk langs KP Rottepolderplein gaat en de huidige substandaard A9 een autoweg 'N9' wordt voor de uitwisseling met de N200 en N205. Al hou je dan mogelijk wel het weefprobleem tussen KP Rottepolderplein en KP Raasdorp. Mogelijk is dat te ondervangen met een vlechtwerk. Bij een parallelstructuur de boel rechtstreeks aansluiten op de 'N9' lijkt me ook niet handig.

Maar dat een niet-substandaard oplossing hier behoorlijk in de papieren gaat lopen, dat is wel duidelijk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door captain007 » wo 29 jul 2020, 10:49

mavas schreef: wo 29 jul 2020, 9:09 Zo moet de DDI er ongeveer uit komen te zien :lol: Ik vraag me toch echt af of dat een hogere capaciteit gaat geven, met gebruikmaken van bestaande viaducten en aanpassing van de bochten.
Ik denk dat het een beroerde oplossing is omdat de bochten in de viaducten echt hele rare hoeken voor de afritten gaat opleveren. Dat is denk ik gewoon geen haalbare kaart zonder alle viaducten van het huidige verkeersplein te vervangen. Anders krijg je zulke rare bochten dat de doorstroming alleen al daardoor nog slechter is. En ongelijkvloers maken van de relatie Raasdorp - Haarlem wordt sowieso wel een ding als je dat zou willen (wat denk ik wel in een klap de doorstromingsproblemen op het verkeersplein zou oplossen). Dan krijg je een fly-over met Clausplein achtige proporties op +3.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door mavas » wo 29 jul 2020, 12:07

^^ Ik heb zelf al even aandachtig gekeken of zo'n fly-over Raasdorp -> Haarlem in te passen is. Maar je moet of inderdaad naar +3, of een manier verzinnen om binnen de bestaande ruimte slim gebruik te maken van hoogteverschillen, rekening houdend met de ontwerpeisen.
Er is wel onder het hoofdviaduct behoorlijk wat ruimte beschikbaar, maar of je dat kunt gebruiken is een tweede.

Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Hajo » wo 29 jul 2020, 13:08

Een +3 niveau gaat volgens mij niet; je zit met de aanvliegroute van Schiphol.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door captain007 » wo 29 jul 2020, 15:15

^^ Die gaat niet recht over het knooppunt heen, maar er iets naast. Er staat zelfs nog een vrij hoge reclamemast iets verder naast het knooppunt aan de oostzijde.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Rein » wo 29 jul 2020, 15:37

De 380 Kv masten die naast het knooppunt staan, zijn ook een stuk hoger dan het huidige +2 niveau.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jul 2020, 17:33

Hajo schreef: wo 29 jul 2020, 13:08 Een +3 niveau gaat volgens mij niet; je zit met de aanvliegroute van Schiphol.
Maakt die paar meter hoogte het verschil? Je zit hier 2,5 km ten noorden van de Polderbaan, en bovendien loopt de aanvliegroute iets oostelijk van de A9, kijk ook maar waar dat vliegtuig van Turkish Airlines destijds gecrasht is, dat was bij de Kromme Spieringweg, zo'n 300 meter ten oosten van de A9.

Ik denk niet dat dit echt een probleem zal zijn.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Jackbauer1350 » wo 29 jul 2020, 23:37

Bij het maken van deze foto vloog er toevallig een vliegtuig langs. Die zit nog best op aardige hoogte.

Afbeelding

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door paolie » do 30 jul 2020, 9:01

Het luchthavenindelingsbesluit geeft aan dat de maximale bouwhoogte ter hoogte van het knooppunt A9-A200 ongeveer 25 meter boven NAP is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Coen Tunnel » do 30 jul 2020, 13:21

^^ Dan zou een fly-over in ieder geval in de hoogte geen probleem moeten zijn. Het maaiveldniveau waar de A200 ligt is ongeveer 1,5 meter beneden NAP. De A9 zal waarschijnlijk op iets van 10 meter boven NAP liggen. In ieder geval is niet dusdanig hoog dat een fly-over bezwaarlijk wordt.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Robonus » do 30 jul 2020, 13:41

Afbeelding

Hier moet je nog lichtmasthoogte bij optellen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5834
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door Schelpenpaadje » do 30 jul 2020, 13:53

In theorie zou je ook de A200 kunnen verlagen naar -1 zodat een verbindingsboog tussen rotonde en A200 door kan.
Hoewel dit waarschijnlijk duurder en technisch ingewikkelder is dan een fly-over op +3

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein

Bericht door mavas » do 30 jul 2020, 14:46

Ik had wat ideeën in mijn hoofd die ik nog even heb geschetst. Knooppunt Noord A200 - A9:
Afbeelding
Ik heb 2 extra verbindingswegen ingetekend, van de A200 in beide richtingen, naar de rotonde toe. Deze lopen eerst onder de rotonde door, en voegen daarna uit, zodat ze vervolgens op de rotonde bij de VRI aan de linkerkant terechtkomen. Hierdoor spaar je 2 conflicten in de VRI-regeling uit.
De vraag is vooral of dit een veel hogere capaciteit oplevert, en of die nieuwe verbindingsbogen makkelijk (goedkoop) in te passen zijn.


Knooppunt A205 - A9:
Afbeelding
Om de lengte van het het weefvak tussen A205 en A200 te vergroten, heb ik de directe verbindingslus van de A205 naar de A9-Noord/A200 in een klaverlus omgezet. Gevolg is wel dat de Kromme Spieringweg gekruist moet worden met een nieuw kunstwerk. Bovendien moet er ook een nieuw kunstwerk over de combinatie van A205 en Kromme Spieringweg heen gelegd worden parallel aan de A9. Het grote voordeel van deze optie is dat het weefvak tussen A205 en A9-Noord/A200 behoorlijk verlengd kan worden. Mogelijk kan deze nieuwe klaverlus zo gepositioneerd worden dat deze in de toekomst ruimte vrij laat voor een 2x5 A9 met parallelbanen.
Ook hier is de vraag of dit ontwerp makkelijk (goedkoop) in te passen is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie