[A004] Benelux - Klaaswaal

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Pino » do 31 aug 2017, 17:58

Schelpenpaadje schreef:Ongelukkig dat Rotterdam afhaakt, juist op een moment dat lokale overheden samen achter het voltooien van de A4-Zuid leek te staan. Regionale samenwerkingen zijn gebaat op eenheid, niet bij versplintering vanwege verschillende inzichten over tegengestelde belangen.
Tja. Zeg vooral dat je meer ziet in verbeteringen in de Brienenoord/Algera-hoek - wat tenslotte is waar het Rotterdam (en Den Haag?) om te doen lijkt. Maar het favoriete project van je andere buren echt gaan lopen afzeiken langs lijnen van "lost niets op" of "veel te duur" verzuurt de boel alleen maar binnen een regio waar je elkaar toch regelmatig nodig hebt. Én men zou ook moeten opereren volgens "als een investering in mijn project dan niet haalbaar is, heb ik meer baat bij iets in de buurt dan bij iets in Groningen". Dit nog even los van de mogelijkheid het Rijk wellicht te overtuigen van twee investeringen in de Rijnmond / Zuidvleugel (al is dat wellicht niet heel realistisch als je kijkt naar de grote projecten van de afgelopen jaren, de verlengde A16 en de Blankenburgtunnel).

Kortom, ik vind de Rotterdamse toonzetting onhandig.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Schelpenpaadje » do 31 aug 2017, 19:53

Verzuren is wel een treffende uitdrukking.

Dat de informatie die is gepresenteerd aan de Rotterdamse gemeenteraad niet bekend is bij de omliggende gemeenten helpt ook niet echt. Meneer de voorzitter van de regionale samenwerking op het gebied van verkeer hecht meer waarde aan het delen van tactische informatie met zijn eigen gemeenteraad én daarmee met de media, dan met de andere besturen binnen het samenwerkingsverband... Getuige de omliggende gemeenten waar de genoemde bedragen en conclusies niet bekend zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door mavas » do 31 aug 2017, 20:51

Pino schreef:Dit nog even los van de mogelijkheid het Rijk wellicht te overtuigen van twee investeringen in de Rijnmond / Zuidvleugel (al is dat wellicht niet heel realistisch als je kijkt naar de grote projecten van de afgelopen jaren, de verlengde A16 en de Blankenburgtunnel).
Daar snij je ook wel een interessant punt aan. Als die 2 genoemde verbindingen gerealiseerd zijn, denk ik dat de regio nog veel grote uitdagingen heeft, en dat de Heienoordtunnel een groot knelpunt is geworden.
Ik denk dan ook dat de A4 tegen die tijd wel hoog op de investeringsagenda van het Rijk staat, wel zeker in de top 10
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Pino » vr 01 sep 2017, 8:29

^^ Ik verwacht dat de Heinenoordtunnel, Voorne-Putten en de hoek Brienenoord/Algera dan de grootste verkeersknelpunten van de regio zijn, naast andere uitdagingen. En de A4 is onmiskenbaar een oplossing voor een deel van de problemen - lijkt me ook beter dan simpelweg de Heinenoordtunnel verdubbelen. Het project behoort in die zin wel een plek te hebben op het lijstje "asfalt te realiseren vanaf 2025" of zoiets. Weiterer Bedarf, zoals dat dan heet in Duitse plannen.

Maar wat ik probeerde te zeggen is dat, aangezien er doorgaans meer infra-wensen zijn dan er infra-geld beschikbaar is, mensen bij verdeling van de komende budgetten misschien ook wel eens gaan zeggen dat de Zuidvleugel nu alweer zoveel investeringen heeft gekregen dat ze nu weer eens achteraan moeten sluiten. Kun je een van de grote economische motoren van het land zijn wat je wilt: dat argument komt een keer. Net zoals de houdbaarheidsdatum van het argument "het mocht wel eens, die investeringen, want op de verdubbeling van Brienenoord en Benelux na hebben we er nul asfalt bijgekregen sinds begin jaren '70" in beeld aan het komen is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Schelpenpaadje » vr 01 sep 2017, 9:10

^^
Eens.

Wat dan vóór de A4 pleit t.o.v. een verbreden Heinenoordtunnel of een nieuwe stadsbrug is dat de A4 al decennia op de tekentafel staat en dat de snelweg van nationaal belang is. Het is meer dan de zoveelste investering in de zuidvleugel.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Basjuh1981 » vr 01 sep 2017, 13:59

Robuustheid in de snelweginfra aan de zuidkant van Rotterdam kan ook geen kwaad. Vergelijk het maar met de noordkant van Rotterdam.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door nederland24 » vr 01 sep 2017, 14:32

Is het niet mogelijk om deze snelweg in twee stukken op te knippen. Leg eerst het gedeelte aan tot Spijkenisse/Oud Beijerland/N217. -Spijkenisse krijgt hierdoor een extra oeververbinding, zodat het verkeer minder kwetsbaar is voor de Harte brug.
-Hoogvliet/Rhoon/Poortugaal krijgen minder doorgaand verkeer door hun kernen.
-Verkeer uit de Hoekse Waard richting de zuidelijke Randstad kan gebruik maken van deze verbinding zonder dat er een doorsnijding nodig is in het landschap. Het doorgaande verkeer vanuit de zuidelijke Randstad richting het westen van Brabant en de België kan gebruik blijven maken van de A29.

In de toekomst als de bewoners wel klaar zijn voor een nieuwe (snel)weg kan deze uiteindelijk altijd nog aangelegd worden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Schelpenpaadje » vr 01 sep 2017, 14:49

^^
Vanwege de twee benodigde oeververbindingen is het deel tussen Benelux en de N217 verantwoordelijk voor het merendeel van de kosten. Terwijl het doorgaande verkeer niet van deze investeringen profiteert zolang het deel tussen N217 en Klaaswaal ontbreekt.

Wat je zou kunnen doen:
Een uitgewerkt ontwerp maken voor een ASW tussen Benelux en Klaaswaal, waarbij de oeververbindingen worden uitgevoerd als bruggen met autonome constructies per rijrichting. Je zou dan het deel Benelux-N217 dan vast kunnen aanleggen op de breedte van één ASW-rijbaan. Je moet dan nog steeds twee dure kunstwerken bouwen, maar niet meteen op ASW-breedte. Misschien dat je daar tijdelijk zelfs 2+1 op kwijt zou kunnen, zoals bij de Spijkenisserbrug. Deze verbinding kun je dan later alsnog opwaarderen als de A4 Benelux-Klaaswaal volledig wordt aangelegd.

Als je binnen afzienbare tijd alsnog de A4 wilt voltooien dan kun je het beter gelijk doen. Dit levert het hoogste rendement op en per saldo minder kosten voor de aanleg.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Kaaiman » vr 01 sep 2017, 14:57

^^ Dat N4-scenario is een paar jaar geleden al eens onderzocht en toen geen haalbare kaart gebleken. In een tunnel mag je geen tegenverkeer hebben, dus kom je automatisch uit bij een dubbelbuizige tunnel of een brug. Maar het is bij grotere overspanningen veel voordeliger om in één keer een dubbelbaans brug aan te leggen.

Daar komt nog bij dat de verbinding zo duur is, dat het haast wel een tolweg 'moet' worden. Maar je krijgt alleen voldoende verkeer over die weg als deze een duidelijke meerwaarde biedt in het netwerk. Je aandeel doorgaand verkeer moet groot genoeg zijn.

En zo kom je eigenlijk steeds weer uit op 'alles of niets'...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Pino » vr 01 sep 2017, 15:09

Basjuh1981 schreef:Robuustheid in de snelweginfra aan de zuidkant van Rotterdam kan ook geen kwaad. Vergelijk het maar met de noordkant van Rotterdam.
Ik vind dat bepaald een sterker argument dan vermeend nationaal belang. Een acht kilometer af kunnen schaven van Den Haag - Antwerpen, daar hoef je me echt niet voor wakker te maken. Er zijn betere verbindingen om afstand vanaf te kunnen halen. En met Amsterdam - Antwerpen hoef je bij mij echt niet aan te komen.

Met het A15 MaVa-project is ook met zoveel woorden het besluit genomen dat verkeer over de A4-corridor wel langs het Vaanplein kon worden omgeleid. Wil dit project steun krijgen in de landelijke politiek, dan lijkt het eenvoudiger te zoeken naar argumenten waarmee je die keuze niet hoeft terug te draaien. En die zijn er op het regionale vlak voldoende.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Vinny » vr 01 sep 2017, 20:16

Mark schreef:De politieke partijen 'Nissewaard Lokaal' en VVD geloven niet zo in die 8 miljard waarmee Rotterdam komt.

Alleen het citaat 'Dit blijkt gaan om een MIRT-verkenning door de Rijksoverheid' snap ik niet helemaal. Betekent dit nu dat het Rijk zelf met die 8 miljard komt... :nahzeg: ?
Het zou volgens mij ook kunnen komen omdat ze een heleboel aanvullende projecten hebben "meegenomen" die de bereikbaarheid ten zuiden van Rotterdam moeten verbeteren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door RSK » vr 01 sep 2017, 22:17

Kaaiman schreef:In een tunnel mag je geen tegenverkeer hebben, dus kom je automatisch uit bij een dubbelbuizige tunnel of een brug.
Los van de achterlijkheid van die regel; wie heeft het over een tunnel? Volgens mij kun je onder de Oude Maas met een minieme vaarwegversmalling prima een aquaduct kwijt met een overkapt deel van 249 meter. Daar kun je eventueel een 1x4-configuratie in kwijt, die je op een later moment als twee rijstroken met vluchtstrook en/of drie rijstroken snelweg kunt inrichten, met een tweede aquaduct voor de tegenrichting.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door nederland24 » vr 01 sep 2017, 23:22

Schelpenpaadje schreef:^^
Vanwege de twee benodigde oeververbindingen is het deel tussen Benelux en de N217 verantwoordelijk voor het merendeel van de kosten. Terwijl het doorgaande verkeer niet van deze investeringen profiteert zolang het deel tussen N217 en Klaaswaal ontbreekt.

Wat je zou kunnen doen:
Een uitgewerkt ontwerp maken voor een ASW tussen Benelux en Klaaswaal, waarbij de oeververbindingen worden uitgevoerd als bruggen met autonome constructies per rijrichting. Je zou dan het deel Benelux-N217 dan vast kunnen aanleggen op de breedte van één ASW-rijbaan. Je moet dan nog steeds twee dure kunstwerken bouwen, maar niet meteen op ASW-breedte. Misschien dat je daar tijdelijk zelfs 2+1 op kwijt zou kunnen, zoals bij de Spijkenisserbrug. Deze verbinding kun je dan later alsnog opwaarderen als de A4 Benelux-Klaaswaal volledig wordt aangelegd.

Als je binnen afzienbare tijd alsnog de A4 wilt voltooien dan kun je het beter gelijk doen. Dit levert het hoogste rendement op en per saldo minder kosten voor de aanleg.
Uiteraard is het verstandiger om alles in één keer aan te leggen, maar als de bouw eerder kan plaatsvinden, door het segment op te knippen in twee delen zou ik die optie zeker afwegen. Vooral omdat er nog veel weerstand is voor een nieuwe snelweg door de Hoeksche Waard.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door keokiracer » vr 01 sep 2017, 23:24

nederland24 schreef: Vooral omdat er nog veel weerstand is voor een nieuwe snelweg door de Hoeksche Waard.
Heb je de laatste paar pagina's van dit topic überhaupt wel gelezen?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Schelpenpaadje » za 02 sep 2017, 7:42

nederland24 schreef:Uiteraard is het verstandiger om alles in één keer aan te leggen, maar als de bouw eerder kan plaatsvinden, door het segment op te knippen in twee delen zou ik die optie zeker afwegen. Vooral omdat er nog veel weerstand is voor een nieuwe snelweg door de Hoeksche Waard.
Het opknippen kan er ook voor zorgen dat de bouw van het resterende deel later plaatsvindt. Dat lijkt me niet een wenselijk effect.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Coen Tunnel » za 02 sep 2017, 9:03

RSK schreef:
Kaaiman schreef:In een tunnel mag je geen tegenverkeer hebben, dus kom je automatisch uit bij een dubbelbuizige tunnel of een brug.
Los van de achterlijkheid van die regel; wie heeft het over een tunnel? Volgens mij kun je onder de Oude Maas met een minieme vaarwegversmalling prima een aquaduct kwijt met een overkapt deel van 249 meter. Daar kun je eventueel een 1x4-configuratie in kwijt, die je op een later moment als twee rijstroken met vluchtstrook en/of drie rijstroken snelweg kunt inrichten, met een tweede aquaduct voor de tegenrichting.
Je denkt toch niet dat zoiets er echt zal komen in Nederland en dat men de grenzen van de regelgeving zal opzoeken om een lang 1x4-aquaduct mogelijk te maken?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Kaaiman » za 02 sep 2017, 9:47

Een aquaduct is waarschijnlijk toch geen optie vanwege het debiet van de Oude Maas en het Spui. Een aquaduct zou een flinke flessenhals vormen met alle gevolgen van dien bij hoge waterstanden. :nothanks:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Widejo » za 02 sep 2017, 11:03

Is er al een eigen standpunt ingenomen door de gemeenten Den Haag en Westland in deze? Of nemen die het standpunt van Rotterdam en dus de Metropoolregio over? Ik begrijp de afkeurende mening van Rotterdam niet zo goed. Waarom de bereikbaarheid van je eigen "voorsteden", wat Spijkenisse en Oud-Beijerland e.o. prima definieert, niet verbeteren? Neem tenminste een neutrale mening in en laat het aan de betreffende gemeenten om een lobby te starten in Den Haag.

Het voltooien van de A4-Zuid is wel degelijk van nationaal belang. Westland - Antwerpen-Haven gaat (zeker met Blankenburgtunnel) er op vooruit. Wat ook voor Den Haag een belangrijke (exportafhankelijke) banenmotor is. En het neemt druk weg van de A16 en de Brienenoord, wat voor de algemene bereikbaarheid van Rotterdam(-Randstad) vanuit Breda/Tilburg alleen maar goed is.

Hopelijk komt Rotterdam terug op zijn negatieve standpunt.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Pino » za 02 sep 2017, 12:43

^^ De druk die van de Brienenoord wordt weggehaald is zeer gering, was nu juist een van de (weinig verrassende) conclusies van het rapport. Op de A16 Ridderkerk-Antwerpen zou het wat meer druk kunnen wegnemen. Maar zo supervol zit die verbinding niet.

En ja, er zit een zeker nationaal belang in de A4 ten zuiden van Rotterdam, als verbinding van en naar landen ten zuiden van ons vanuit de Rotterdamse haven, het Westland en Den Haag. Maar als je die verbinding net als nu over het Vaanplein laat lopen, ben je nog geen tien kilometer langer uit dan mogelijk zou zijn met een gecompleteerde A4. Als dat zes minuten winst is, rond ik naar boven af. Op de schaal van een achterlandverbinding is dat verrekt weinig. Als gezegd, ik weet in dit land wel betere verbindingen die wel met zes minuten mogen worden verkort.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Basjuh1981 » za 02 sep 2017, 13:07

Pino schreef:En ja, er zit een zeker nationaal belang in de A4 ten zuiden van Rotterdam, als verbinding van en naar landen ten zuiden van ons vanuit de Rotterdamse haven, het Westland en Den Haag. Maar als je die verbinding net als nu over het Vaanplein laat lopen, ben je nog geen tien kilometer langer uit dan mogelijk zou zijn met een gecompleteerde A4. Als dat zes minuten winst is, rond ik naar boven af.
Dan ben ik wel 6 minuten eerder op mijn vakantiebestemming :dyn_hyp:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Schelpenpaadje » za 02 sep 2017, 15:09

Pino schreef:^^ De druk die van de Brienenoord wordt weggehaald is zeer gering, was nu juist een van de (weinig verrassende) conclusies van het rapport. Op de A16 Ridderkerk-Antwerpen zou het wat meer druk kunnen wegnemen. Maar zo supervol zit die verbinding niet.

En ja, er zit een zeker nationaal belang in de A4 ten zuiden van Rotterdam, als verbinding van en naar landen ten zuiden van ons vanuit de Rotterdamse haven, het Westland en Den Haag. Maar als je die verbinding net als nu over het Vaanplein laat lopen, ben je nog geen tien kilometer langer uit dan mogelijk zou zijn met een gecompleteerde A4. Als dat zes minuten winst is, rond ik naar boven af. Op de schaal van een achterlandverbinding is dat verrekt weinig. Als gezegd, ik weet in dit land wel betere verbindingen die wel met zes minuten mogen worden verkort.
Vermenigvuldig die 10km of 6min eens met de verwachte gemiddelde intensiteit op deze weg en dan keer 365. En kijk dan nog eens naar bijvoorbeeld de economische waarde daarvan, of verminderde uitstoot.

Daarbij telt voor het dagelijkse verkeer niet alleen snelheid, maar ook betrouwbaarheid. Daar draagt het aanleggen van deze ontbrekende schakel flink aan bij, zowel voor lokale, regionale als nationale relaties.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Pino » za 02 sep 2017, 15:54

^^ Als je op die manier gaat rekenen, kom je zonder veel moeite ook uit op nieuwe verbindingen die waardevoller zijn. Betrouwbaarheid is het grote argument hier, maar op bovenregionaal niveau is het daarmee zo slecht niet gesteld in deze buurt. Je hebt A16 en A29/A4 voor verkeer naar België, met A16/A17 nog als terugval-optie. Die laatste wordt eerste alternatief voor A29/A4 op weg naar Zeeland. Alle netwerkverbindingen zijn daarmee al min of meer dubbel belegd; doortrekking van de A4 brengt alleen maar méér keuze op het landelijk niveau.

Waar de A4 des te meer betrouwbaarheid creëert is op het regionale niveau waar de afhankelijkheid van twee oeververbindingen te groot is: Heinenoordtunnel tussen Rotterdam en Hoekse Waard en Hartelbrug/Botlek tussen Voorne-Putten en Rotterdam (met de Spijkenisserbrug als ontoereikend alternatief).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Schelpenpaadje » za 02 sep 2017, 16:41

^^
Laten we die andere verbindingen dan óók aanleggen. Ik lees een paar posts hiervoor dat de A4 voor 6,2 miljard minder aangelegd kan worden dan ze in Rotterdam denken. Daarmee kun je heel wat andere projecten realiseren :mrgreen:

Volgens mij zei ik in mijn post hierboven (behalve dat je de waarde van 6 minuten tijdswinst niet moet onderschatten) juist al iets over betrouwbaarheid, ook lokaal/regionaal (waarmee ik dus doelde op Spijkenisse e.o.).

Wat betreft betrouwbaarheid op bovenregionaal niveau: als er ergens op de ring van Rotterdam of ten zuiden van Vaanplein of KP Ridderkerk een calamiteit is, dan scheelt een extra zuidelijke "in- en uitgang" voor interregionaal noord-zuidverkeer aardig wat omrijkilometers (met doorgaans langere files). Helemaal voor verkeer dat toch al op de A4 moet zijn.

Het grootste verschil maak je inderdaad voor Voorne-Putten. Dat is ook logisch voor een eiland met zo weinig oeververbindingen. Om Voorne-Putten te helpen heb je dat bredere plaatje wel nodig. Als het een eenvoudige opgave was dan lag die N4 naar Spijkenisse of Oud-Beijerland er namelijk al.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Vinny » za 02 sep 2017, 17:15

De betrouwbaarheid van de reistijd lijkt me niet echt te verbeteren. Knooppunt Vaanplein is niet een gekend knelpunt en de A 29 is dat tussen Vaanplein en Klaaswaal zeker niet. De problemen beginnen bij de Haringvlietbrug. Als je iets aan de betrouwbaarheid wil doen zul je deze brug moeten vervangen tot een "hochbrücke" van 50 meter hoog of vervangen door een tunnel. Dat er een "extra uitgang" van Rotterdam bij komt is ook maar ten dele waar, bij een calamiteit op de A 15 zal het grootste deel van het verkeer richting Antwerpen via de A 16 worden omgeleid. Dat is nu ook al de voorkeursroute dus daar zie ik geen winst. Bij een calamiteit op de A 29 ten zuiden van Klaaswaal biedt de A 4 ook geen optie.

De tijdwinst van zes minuten vind ik ook een betwistbaar argument. Het gaat dan eigenlijk uitsluitend om verkeer van en naar België, dat is in absolute en relatieve zin niet groot. Verder vind ik tijdwinst voor plezierreisjes en vakantie georienteerd verkeer geen overheidsdoel. Dat moet zich in eerste instantie richten op zakelijk- en forensenverkeer.

De regionale bereikbaarheid kan wel verbeteren met een doorgetrokken A 4 maar dat moet je in regionaal perspectief zien. Voor 1 miljard euro kun je wellicht beter de bestaande wegen verbreden en Spijkenisse kan ook wel een derde ontsluitingsweg zonder de A 4 krijgen denk ik. Maar dat moeten ze in de regio zelf bepalen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Snelwegenkenner » za 02 sep 2017, 18:06

Als er in regio Rijnmond geïnvesteerd moet worden heb ik liever snel de A16-A13 aangelegd gezien dan de A4 Hoekse waard traag en de A13-A16 traag. Ik vind de A13-A16 een stuk urgenter omdat die snelweg de drukke A13 bij Overschie en de A20 duidelijk ontlast. Te veel verkeer en te dicht langs bebouwing. :nuts:
Maar het ergste vind ik natuurlijk de A20 tussen Rdam en Gouda die gewoon 2*3 moet zijn en uiteraard de Algerabrug :ongeduldig:, maar dat is offtopic.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Basjuh1981 » za 02 sep 2017, 19:59

De A13-A16 wordt toch aangelegd? En volgens mij lag de A13 bij Overschie er eerder dan de bebouwing.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Pino » zo 03 sep 2017, 3:21

Vinny schreef: Knooppunt Vaanplein is niet een gekend knelpunt en de A 29 is dat tussen Vaanplein en Klaaswaal zeker niet. De problemen beginnen bij de Haringvlietbrug.
De problemen beginnen bij de Heinenoordtunnel. Het toenemende verkeer daar heeft in sterke mate bijgedragen aan het winnen van gemeenten als Oud-Beijerland voor dit project. Zie daarover verder deze discussie. Die overigens ook goed perspectief geeft: dit stuk A29 komt niet voor in de lijsten met grotere knelpunten, maar het aantal calamiteiten neemt toe en bij calamiteiten heeft een behoorlijke groep forensen een behoorlijk probleem. Komt bij dat de filedruk deels op het OWN ligt, namelijk terugslag op de wegen leidend naar oprit Oud-Beijerland, vlak ten zuiden van de tunnel.

De Haringvlietbrug is voor maar veel minder weggebruikers een probleem. Voordat men gaat nadenken over de aanleg van een hoge brug die nooit open hoeft, zou ik eens beginnen met de brug overdag minder vaak te openen. Het is grotendeels pleziervaart dat daar vaart, dus economische schade levert dat niet op.

AlbertP
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: di 11 okt 2016, 19:04

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door AlbertP » zo 03 sep 2017, 15:47

Pleziervaart kan zeker belangrijk zijn voor de lokale economie. Een snelle blik op de kaart laat zien dat in ieder geval Numansdorp en Willemstad een jachthaven hebben binnen enkele kilometers varen van de brug, en op dat soort plekken verdient de lokale middenstand aan de boottoeristen en de gemeente aan het liggeld in de haven.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » zo 03 sep 2017, 15:58

Maar daarvoor hoeft de brug niet elk uur bediend te worden in mijn ogen.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door praatpaal » zo 10 sep 2017, 10:31

Naturist schreef:^^ En als je alleen strak voor je uit kijkt?

Ik zou toch ook wel voor zo'n mooie brug willen gaan. :top:

Zo'n hoge brug heeft vaak ook een hoger type vangrail en in het geval van het windgevoelige vallei van de Tarn bij het Viaduc de Millau ook een elegant ontworpen windvanger, welke ook voor het vrachtverkeer een prettige bijkomstigheid kan zijn. De beleving om 343 meter boven het dal te rijden wordt hierdoor niet als onveilig ervaren. Voor de mensen met een hoogtevrees voor staan op de zaterdag krant, blijft de Heinenoordtunnel natuurlijk nog altijd een prima alternatief. ;)

Afbeelding

Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Plaats reactie