[A004] Benelux - Klaaswaal

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Dweep » di 19 apr 2016, 21:00

Hey de Spijkenisserbug

Maar bij OudBeijerland kan de weg toch gedeeltelijk verdiept aangelegd worden.
Persoonlijk vind ik het als je toch onder de Oude Maas en het Spui door gaat dit met een lage helllingshoek niet eens nodig is.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » za 09 jul 2016, 10:11

Ik zou bijna verwachten dat er Provinciale Statenverkiezingen komen.

Het AD schrijft vandaag dat de provincie Zuid-Holland (PZH) flink gaat inzetten op de A4-zuid tussen Klaaswaal en Benelux. Volgens de gedeputeerde die dit wil (Floor Vermeulen), moet de noodzaak van de A4 aangetoond worden. Dat onderzoek wilt hij nu gaan uitvoeren.

Uiteraard zien de tegenstanders op de Hoeksche Waard niks in dit plan en zou de overheid beweren dat de A4 voor meer files zorgt. Volgens mij halen zij hier "geen prioriteit" en "we willen de weg niet" door de war, want de A4 staat nog altijd ingetekend op de lange termijn programma's van de overheid.

Enfin, ik heb in de jaren dat ik dit dossier volg al iets te vaak zulke berichten gelezen. Ik wens wat dat betreft de PZH veel succes en heb maar weer hoop dat dit misschien iets meer succes heeft :p.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Kaaiman » za 09 jul 2016, 11:41

Nou, het is inmiddels zo'n 10 jaar na de vorige poging die destijds gestrand is, dus inderdaad: tijd voor nieuw onderzoek. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Vinny » za 09 jul 2016, 18:05

De A 4 Midden-Delfland is wel door iemand uit de provincie vlot getrokken. Nu is mijn geheugen weer een gatenkaas als het gaat om namen, maar kennelijk willen ze dit kunstje weer op nieuw doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Willem » za 09 jul 2016, 18:49

Sinds de vorige keer is wel de A15 flink verbreed. Dat maakt dat ten zuiden van Rotterdam minder files staan en daarmee de noodzaak van de kortsluitroute minder wordt.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Widejo » za 09 jul 2016, 23:02

Als bewezen kan worden dat het de nijpende situatie rondom de bereikbaarheid van Spijkenisse kan verbeteren dan denk ik dat daar planmatig wel wat te halen valt. Helaas is het wel een argument om qua financiering met name op provinciaal/regionaal zaken te gaan regelen. Waar de provincie hoogstwaarschijnlijk wilt zien dat het Rijk daar een flink percentage aan mee gaat betalen. Toch denk ik dat het Rijk wel graag deze "missing link" in de voltooiing van de A4 wilt bewerkstellingen. Argumentatie op nationaal niveau? Ik denk dat het een verbetering is voor de connectie Westland > Antwerpen en het zorgt voor extra omleidingsmogelijkheden voor de ring Rotterdam (bij een volledige aansluiting Klaaswaal). Daarbij gaat het de reistijd Amsterdam - Antwerpen opnieuw verkorten met een tiental minuten.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Palance » zo 10 jul 2016, 1:20

Willem schreef:Sinds de vorige keer is wel de A15 flink verbreed. Dat maakt dat ten zuiden van Rotterdam minder files staan en daarmee de noodzaak van de kortsluitroute minder wordt.
De bereikbaarheid van Spijkenisse is al genoemd, maar de Hoeksche Waard wordt ook vergeten: 1 incident in de Heinenoordtunnel (en die zijn er met enige regelmaat) en je kunt of geen kant meer op of vele kilometers omrijden.

Ik zie overige de laatste tijd (tot het moment dat de vakantie begon :) vrijwel dagelijks ontophoud bij het Vaanplein en verder de A29 op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door nickdh » zo 10 jul 2016, 19:06

^^ Dat niet alleen, maar ook voor (een deel van) het vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen zou dit een betere verbinding naar de Europoort dan wel Maasvlakte kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Palance » ma 11 jul 2016, 0:01

Als er een tunnel komt onder het Spui, dan zal dat verkeer er ook niet doorheen mogen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Dweep » ma 11 jul 2016, 0:11

Aansluitend aan Palance met de file vorming A29 en de Heinenoordtunnel, stroopt het verkeer vanaf Beneluxplein naar Vaanplein net als de twee stroken A15 vanaf Botlektunnel en de twee vanaf A4 Beneluxtunnel samen gaan en dan naar 3 stroken moeten ook regelmatig op. Zeker sinds A4 MD meer en meer gebruikt wordt is de verbreding A15 mijn inziens al krap aan.
Tuurlijk is het super zo ,maar A4 compleet maken zou geen overbodige luxe zijn.
Wel met goede aansluiting voor heel VoornePutten nabij Spijkcity voor het compleet maken.
Welicht (ik sla even door :roll: ) mooie N-weg over het eiland vanaf Hellevoetslus/N57 ?
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door RSK » ma 11 jul 2016, 7:39

Palance schreef:Als er een tunnel komt onder het Spui, dan zal dat verkeer er ook niet doorheen mogen.
Over het Spui zit ik niet zo in. Dat is pakweg 200 meter breed, dus daar kan een aquaduct komen à la A4 bij Leiden. De Oude Maas echter zit om en nabij de 250 meter. Nu kun je ter plaatse van het aquaduct natuurlijk wel een versmalling in de rivier maken, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » ma 11 jul 2016, 10:47

Bij aquaducten zie je vaak een versmalling in de vaarweg. Ik weet niet of dat toepasbaar is bij Het Spui. Het is een snelstromende rivier die belangrijk is voor de toevoer/afvoer van water in de delta. Een flessenhals is denk ik niet gewenst hierin.

Oude Maas zal over de volledige lengte een tunnel moeten krijgen, gezien de drukte van het scheepvaartverkeer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jul 2016, 11:29

Palance schreef:Als er een tunnel komt onder het Spui, dan zal dat verkeer er ook niet doorheen mogen.
Hangt er van af. Als het categorie A wordt dan is dat geen probleem.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Chris » ma 11 jul 2016, 14:50

Categorie A tunnels worden bijna nooit gebouwd. Er is in Nederland geen enkele riviertunnel van categorie A. Of je moet de Roer over de Roertunnel als zodanig beschouwen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Willem » ma 11 jul 2016, 20:40

En gezien de nogal stenge veiligheidseisen zal bij de bouw van zo'n tunnel vooral de laten we zeggen voorzichtige aanpak prevaleren.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Jackbauer1350 » zo 31 jul 2016, 16:53

Transport over de weg van gevaarlijke stoffen is dus een aardige onderneming in het westen Nederland als ik alle tunnels zo bekijk. Al zal dit soort transporten die niet door C, D en E tunnels mogen redelijk beperkt zijn. Ten zuiden van Rotterdam zal men voor noord-zuid verkeer aangewezen zijn op de N57, de N3 of helemaal om via de A2 vanwege de Heinenoordtunnel en de Drechttunnel.
Rond Amsterdam is men op de sluizen bij IJmuiden of Schellingwouderbrug aangewezen om het Noordzeekanaal/IJ te kruisen. Een andere optie is nog via de A6 en N302.
De categorie voor de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht is zo te zien nog niet bekend.
Is zo'n tunnelcategorie er ook voor spoortunnels?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 jul 2016, 17:09

Jackbauer1350 schreef:Transport over de weg van gevaarlijke stoffen is dus een aardige onderneming in het westen Nederland als ik alle tunnels zo bekijk. Al zal dit soort transporten die niet door C, D en E tunnels mogen redelijk beperkt zijn. Ten zuiden van Rotterdam zal men voor noord-zuid verkeer aangewezen zijn op de N57, de N3 of helemaal om via de A2 vanwege de Heinenoordtunnel en de Drechttunnel.
Rond Amsterdam is men op de sluizen bij IJmuiden of Schellingwouderbrug aangewezen om het Noordzeekanaal/IJ te kruisen.
De sluizen bij IJmuiden zijn uitgesloten voor vrachtverkeer. Maximale aslast 1,6 ton, maximale breedte 2,2 meter.

Ik weet niet in hoeverre dit soort transporten op veerponten mee mogen, anders kan dat natuurlijk wel een alternatief zijn om het Noordzeekanaal te kruisen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door keokiracer » zo 31 jul 2016, 18:06

^^ Op satellietbeelden is wel te zien dat er meerdere vrachtwagens op het pontje bij Velsen staan, dus ik neem aan van wel.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 jul 2016, 18:26

^^ Vrachtwagens op een pont is natuurlijk nog wat anders dan vrachtwagens met gevaarlijke stoffen op een pont. Op zo'n satellietfoto kun je de lading van een vrachtwagen natuurlijk niet zien. Bij Velsen zullen allicht ook trucks die te hoog zijn voor de Velsertunnel de veerpont nemen. Er zitten ook restricties aan het vervoer van gevaarlijke stoffen over water, al weet ik niet hoe streng de regels zijn voor veerponten in Nederland.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Rein » zo 31 jul 2016, 20:10

Volgens mij worden bij de Velsertunnel vrachtwagens met gevaarlijke stoffen al sinds jaar en dag via de pont geleid. Maar het kan best zijn dat er op dit gebied in recente jaren regels gewijzigd zijn.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Widejo » ma 01 aug 2016, 11:31

De A4 is de 'beoogde' hoofdverbinding tussen de Rotterdamse en Antwerpse Haven, dus naar mijn mening moeten er dan geen omleidingen zijn voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen. Door de A4 Benelux-Klaaswaal aan te leggen ben je af van de Heinenoordtunnel en zie ik verder geen problemen op de route.
Hamburg, meine Perle

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Dweep » ma 01 aug 2016, 16:22

Waarom hoge catagorie voor Antwerpen - Rotterdam?
Graag zou ik denken, echter de Botlektunnel heeft de Botlekbrug, dus ja dat scheelt zeker.
Maar meerkosten terwijl over Goeree Overflakkee en de N57 gereden kan worden?
Of een brug over het Spui en dan een randweg om Spijkenisse aanhakend op de Hartelbrug/ N218?
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » vr 07 okt 2016, 9:43

Er is weer eens een roep gekomen voor de A4 Benelux - Klaaswaal. Nu ken ik dit soort berichten onderhand dromen en ben inmiddels dan ook aardig cynisch als ik zoiets lees, maar voor de verandering komt de roep uit de (VVD) Hoeksche Waard. De Hoeksche Waard is een traditioneel tegenstander van deze weg, normaliter is het vooral Voorne-Putten die pro-A4 is. Men constateert dat -zoals verwacht en geconstateerd op pagina 30 van dit onderwerp- de drukte op de A29 flink is toegenomen door de opening van de A4 Delft - Schiedam en A4 Dinteloord - Bergen op Zoom. De VVD Hoeksche Waard wil dan ook graag in 2017 om de tafel met voor- en tegenstanders om te praten over deze weg, mede doordat Oud-Beijerland het standpunt hanteert dat ze de weg niet willen zien, horen of ruiken. Het zal mij niet verbazen als hun geïnspireerd zijn geraakt door de A4 door het Midden Delfland en ook zo'n oplossing zullen eisen.

Hoewel het stil is aan het front van Zuid-Holland, schrijft het AD dat de provincie nog altijd de mogelijkheden onderzoekt voor verbetering van de verbinding Rotterdam - Antwerpen (zie ook dit bericht).

Het volledige artikel.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door ronny forgeron » vr 07 okt 2016, 9:51

Rein schreef:Volgens mij worden bij de Velsertunnel vrachtwagens met gevaarlijke stoffen al sinds jaar en dag via de pont geleid. Maar het kan best zijn dat er op dit gebied in recente jaren regels gewijzigd zijn.
Al sinds de opening van de Velsertunnel worden vrachtwagens met gevaarlijke stoffen via de pont geleid. Is ook bewegwijzering voor vanaf de snelweg.
In bijzondere gevallen zoals militaire voertuigen geladen met munitie voor de Marine in den Helder mag er dan geen ander verkeer op de pont aanwezig zijn. Toen ik nog per fiets of brommer regelmatig het kanaal overstak 50 jaar geleden moest ik dan regelmatig twintig minuten extra wachten...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Jackbauer1350 » vr 07 okt 2016, 11:35

Evengoed met de aanleg van de A4-Zuid zal er stroomafwaarts bij Hellegatsplein tzt toch ook wat moeten gebeuren. De Heinenoordtunnel zal in de huidige situatie meer en meer een knelpunt worden maar mocht de A4-Zuid er toch komen dan zal daarna het probleem zich gaan verplaatsen naar de bruggen bij Hellegatsplein.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Basjuh1981 » vr 07 okt 2016, 17:22

Daar mag dan ook wel een strookje extra, wil je de A4 afmaken.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Piles » vr 07 okt 2016, 20:29

^^ dan moet er en een flinke brug bij,en moet de n59 aangepakt zijn. File tot op de brug kan dan niet meer.
ik hoop dat dat allebei gebeurd voor er aan de a4 bij Klaaswaal begonnen wordt.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door hoevenpe » vr 07 okt 2016, 20:35

2x3 tot aan Numansdorp lijkt me voorlopig ruim voldoende...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Rene » vr 07 okt 2016, 21:08

Piles schreef:^^ dan moet er en een flinke brug bij,en moet de n59 aangepakt zijn.
De huidige brug is op 2x3 voorzien en volstaat bij ombouw.
Landbouwverkeer en fietsers moet je dan wat anders voor verzinnen. Fietsers kun je nog met een busverbinding voorzien zoals bij de Westerscheldetunnel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door Coen Tunnel » za 08 okt 2016, 0:23

^^ En je kan er voor kiezen om landbouwverkeer alleen 's nachts toe te staan, in combinatie met een speciale ontheffing, ook zoals bij de Westerscheldetunnel. Desnoods kruis je bij zo'n nachtelijke passage van een landbouwvoertuig de twee rechter rijstroken af zodat het overige verkeer over de linker rijstrook kan worden geleid.

Plaats reactie