[A004] Benelux - Klaaswaal

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » za 29 apr 2017, 10:46

Boerenkool schreef:Het lijkt me wel een erg duur trace, tussen de wijken zullen veel inpassingsmaatregelen nodig zijn. Zou het niet goedkoper zijn om aan de Blankenburgtunnel aab te haken en dan via Geervliet en Biert naar Klaaswaal te gaan?
Ben je ook verkeer op de A15 kwijt, goed voor Spijkenisse.
Dat staat bekend onder de noemer Welplaattracé maar deze optie kent weinig voorstanders.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Widejo » za 29 apr 2017, 16:53

^^
Dat tracé is leuk voor vrachtverkeer Europoort <-> Antwerpen(-Haven). Maar gaat doorgaand verkeer niet helpen. Met de aanleg van dat tracé waren de hoeveelheid investeringen in de A15 ook niet zo nodig geweest. Dat tracé is leuk voor het doortrekken van de N217 naar de A15 als randweg Spijkenisse.

Ik doelde in mijn eerste vraag inderdaad op het stuk land tussen het Spui en de Oude Maas. Een aansluiting voor Spijkenisse op die plek is mogelijk, maar misschien is het mogelijk om "Oost-Spijkenisse" aan te sluiten op die N217. Dan is alleen een aansluiting bij Oud-Beijerland nodig en zou je één tunnel of één brug kunnen creeren.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » za 29 apr 2017, 19:52

Bij een aansluiting voor Spijkenisse op de N217 heb je alsnog weer een brug of tunnel over het Spui nodig. Je netto winst is dus eigenlijk 0.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Willem » za 29 apr 2017, 21:02

^^ Die brug kan het huidige veer tussen Hekelingen en Nieuw-Beijerland vervangen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Schelpenpaadje » za 29 apr 2017, 21:45

Kaaiman schreef:
Schelpenpaadje schreef:Dit lijkt me een keuze van de maker van het kaartje, want er missen veel meer kadastrale grenzen van dit kaartje.
Onzin, ik heb gewoon de kadastrale kaart als ondergrond gebruikt, dat kan iedereen want het is open data. Op Voorne-Putten zijn gewoon geen kadastrale grenzen die duidelijk wijzen op het tracé van de A4. Ik heb alleen de percelen met (over)duidelijke grenzen genomen.

Of heb je het doel van het kaartje niet begrepen? Want het gaat mij er alleen om dat er weliswaar in het landschap en op de topografische kaart enkele sloten en patronen zijn die duiden op het tracé, maar dat de kadastrale kaart veel meer patronen laat zien (aansluitingen, verzorgingsplaatsen en viaducten bijvoorbeeld) die in het veld niet zijn waar te nemen.
Even dimmen.
Dit lijkt me een keuze van de maker van het kaartje, want er missen veel meer kadastrale grenzen van dit kaartje.
Hier zeg ik precies waar jij heel veel woorden voor nodig hebt: je hebt alleen relevante grenzen opgenomen.

Heb het doel zeker begrepen en ik nam het juist voor je op. Heel mooi in kaart gebracht wat je in het landschap niet ziet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Palance » zo 30 apr 2017, 9:16

Kaaiman schreef:In rood de opvallende gemeentegrens tussen Hoogvliet en Poortugaal.
Rotterdam en Albrandswaard :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Dweep » zo 30 apr 2017, 10:22

Boerenkool schreef:Het lijkt me wel een erg duur trace, tussen de wijken zullen veel inpassingsmaatregelen nodig zijn. Zou het niet goedkoper zijn om aan de Blankenburgtunnel aab te haken en dan via Geervliet en Biert naar Klaaswaal te gaan?
Ben je ook verkeer op de A15 kwijt, goed voor Spijkenisse.

Zou een leuke optie zijn, maar tussen het aansluitpunt Blankenburg trace, nabij Rozenburg, en ter hoogte van Geervliet is de A15 niet voor niets met spitsstrook uitgevoerd, iets met ledingtrace's tervplaatse.
Idee is top alleen de ruimte...

Alhoewel een lght versie wellicht pd Hartelbrug en Botlek tunnel/brug zou kunne ontzien.
Maar En A4 zuid En light versie , mooie droom :facepalm:
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » do 24 aug 2017, 1:02

‘Nut van A4-Zuid is erg beperkt’

Nu zou ik zonder het onderzoek te hebben ingezien/gelezen het niet gelijk willen afbranden, maar van wat in het artikel in het AD staat, krijg ik die neiging wel.
De A4-Zuid zal te weinig verkeer van de A16 en de Van Brienenoordbrug afhalen en juist verkeer vanuit het zuiden naar de Beneluxtunnel lokken. Die tunnel kan de verkeersdrukte nu al nauwelijks aan. Eigenlijk zorgt de A4-Zuid, volgens de uitleg van Langenberg, er alleen voor dat er minder verkeer via de Hartelbrug Spijkenisse verlaat, omdat dat dan ook via de Maaswijkweg en het nieuwe stuk snelweg die plaats uit kan.
De argumenten die hier opgevoerd worden om het nut van de A4-Zuid te betwijfelen zijn nogal vreemd. Een simpele blik op de kaart maakt al duidelijk dat de A4-Zuid nooit bedoelt is en zal zijn om de druk op de Van Brienenoordbrug te verlichten, dat verkeer zal immers al voor de Beneluxtunnel kiezen. Zeker nu de A4 en A15 sterk verbeterd zijn, is de route filegevoelige route A13-A20-A16 een stuk minder aantrekkelijk. Een vermindering van de druk op de rest van de A16 is wel eens opgevoerd als pro-A4-Zuid argument, maar eentje die met de steeds completere A4 aan kracht heeft ingeboet. Wat betreft de Beneluxtunnel, ik vraag mij sterk af of zij de effecten van de Blankenburgtunnel en de verlengde A16 hebben meegenomen in het onderzoek. Zo ja, zelfs dan zou de groei beperkt blijven doordat het verkeer richting Antwerpen sowieso de voorkeur geeft over de zuidwestelijke route over de A15. En dan komen we bij de Heinenoordtunnel, waar eerdere onderzoeken aangaven dat deze flink ontlast wordt met een A4-Zuid.

Ik heb sterk het vermoeden dat het projectteam met een bepaalde tunnelvisie naar de A4-Zuid heeft gekeken, namelijk of deze enkele knelpunten dichtbij Rotterdam kon oplossen. Met een A4-Zuid kom je daarmee niet nee, net zo goed de A4 Midden-Delfland niet alle files heeft uitgebannen. Maar wat de A4 Midden Delfland wel heeft gedaan is het netwerk flink verbeteren, door een alternatief te bieden voor de overbelaste A13. En met dezelfde gedachte moet je ook de doorgetrokken A16, Blankenburgtunnel A24 en ook de A4-Zuid benaderen. Versterken van het netwerk, een alternatief bieden voor overbelaste (oever)verbindingen en ruimte voor groei mogelijk maken op de wegen rond een van de grootste economische motoren van Nederland. En, om een beetje voor eigen parochie te spreken, op z'n minst zorgen voor een betere ontsluiting in de zuidwestelijke vleugel, waar zo'n 100.000 mensen afhankelijk zijn van een handjevol te smalle bruggen...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door mavas » do 24 aug 2017, 8:41

^^ Wie of wat is dat projectteam en wat was hun onderzoeksvraag? Daar ben ik heel benieuwd naar. Het is erg vaag nu.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Widejo » do 24 aug 2017, 9:55

Inderdaad een wat vage manier van feiten gebruiken voor het verkeerde doel. Ook het argument dat de Beneluxtunnel het niet zou aankunnen betwijfel ik.

Dat de Heinenoordtunnel en ook de parallelstructuur op de A15 ontlast worden, de storingen van de Botlekbrug. En ook argumenten tegen de A4-Zuid die er wel toe doen zoals de vraag of :KP: Hellegatsplein en de aangrenzende bruggen het aankunnen in huidige vorm lijken mij allemaal niet meegenomen. Jammer.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Pino » do 24 aug 2017, 10:10

Ontlasting Brienenoord en vollopen Beneluxtunnel zie ik niet zo. Sinds opening van de A4 Delft-Schiedam loopt de logische route van Den Haag naar Antwerpen al A4-A15-A16 waar die vroeger eerder A13-A20-A16 zou lopen. Het aanleggen van de shortcut Benelux-Klaaswaal zou die route nog wat verder verleggen, naar compleet A4 (evenals trouwens routes vanuit de westkant van de Rijnmond, terwijl je voor verkeer vanuit het Westland uit zult komen op A24-A15-A4). Dat zal dan een zekere ontlasting geven van de A16 Ridderkerk-Hazeldonk, de A15 Benelux-Ridderkerk en de A29 Vaanplein-Klaaswaal. Van die drie kun je zeggen dat de eerste twee heel redelijk in hun capaciteit zitten. Maar de derde is een probleem, met name de Heinenoordtunnel. Nu kun je die natuurlijk verdubbelen, maar er is veel te zeggen voor aanleg van een oeververbinding op een andere plaats - oftewel in de vorm van de A4 Benelux-Klaaswaal.

Als die vervolgens ook op Voorne-Putten problemen kan helpen oplossen, is het natuurlijk dubbel feest. Plus verdere robuustheid in een deel van de regio waar vrijwel alles nog draait om één (oever)verbinding zonder alternatieven, waar in de rest van de Rijnmond allerlei extra dwarsverbindingen worden aangelegd om de bestaande corridors een beetje te ontlasten en alternatieven te bieden wanneer het een keertje vastloopt. Dus het idee van 8 miljard alleen voor Spijkenisse is veel te kort door de bocht. Overigens denk ik wel dat het Rijk tot nu toe de prioriteiten goed heeft gelegd, dus dat dit stuk A4 komt na A4 Delft-Schiedam, verbrede A15, verlengde A16 en Blankenburgtunnel. Maar dit is geen moment om achterover leunen en te besluiten dat het met die vier wel genoeg is.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door keokiracer » za 26 aug 2017, 15:53

Een ander artikel is in het AD verschenen waarbij het uiterst debiele bedrag '8 miljard' (!) wordt genoemd
AD schreef:...
Het probleem is volgens Van Waveren dat 'het geld maar één keer kan worden uitgegeven'. ,,De A4-Zuid is een duur stuk snelweg. Die moet vanaf de Beneluxtunnel langs Hoogvliet onder de Oude Maas door en onder het Spui door naar Oud-Beijerland en Klaaswaal. Voor zo'n stuk weg 8 miljard betalen, is veel geld. Dan zie je dat wordt gekeken of dat geld niet naar een ander project moet.''
...
Dan vind ik het niet gek dat een kosten/batenanalyse negatief uitvalt...
Maar dan gaan we even kijken op Skyscrapercity, waar een lid zit die in 2008 betrokken was bij een marktconsultatie van dit stuk A4 (toen als tolweg).
SSC-gebruiker kna schreef:Een paar jaar geleden werkte ik mee aan een marktconsultatie voor de A4-Zuid. Vraag was toen of het als een tolweg kon worden gerealiseerd.
Anyway, uit de toenmalige studie bleek dat het vooral nut (en dus tolgelden) opleverde voor:
- verkeer uit Den Haag en Westland (we rekenden met openstelling A4-Middendelftland)
- vrachtverkeer uit de haven
- ontsluiting Spijkenisse
Het was lastig de businesscase sluitend te krijgen met redelijke tolniveaus.
De 10 km is relatief duur omdat ie voor een relatief groot deel bestaat uit 2 kunstwerken: passages voor de Oude Maas en voor het Spui. Volgens mij kwamen we op ergens tussen de 1 en de 2 miljard uit.
ANWB schreeuwde moord en brand over tol en toen is alles in de la verdwenen, voor tot na 2020. Dit tot verdriet van Spijkenisse, die er erg op hoopte, want nu slechts 1 verbinding de stad uit.
Hoekse Waard was toen nog taboe, mocht geen afslag hebben, moest groen blijven, dus A4 zou Oud-Beijerland passeren zonder afslag. Als Hoekse Waard nu opeens wel mag ontwikkelen is een tweede afslag logisch (en zonder tolsysteem ook niet zo duur) en zou de business case moeten verbeteren.
______
Toentertijd was de eis: 30 meter over de Oude Maas en 9,1 meter + beweegbaar deel over Spui.
Goedkoopste oplossing was tunnel onder Oude Maas en brug (met beweegbaar deel) over Spui.
Vanwege Hoekse Waard polderlandschap was de laatse 4 km half verdiept (precies zoals nu A4 Middendelftland).
Totale kosten: 1,2 miljard.
Dit in 2008.
_____
Passage langs Hoogvliet was trouwens ook niet goedkoop, vanwege ingewikkelde inpassing.

In feite was het een aaneenschakeling van kunstwerken, 10 km lang.
Dat riep het idee op: kan je het niet industrieel aanleggen, dus als 1 kunstwerk. Bijv. met een paver 1 betonnen plaat van 10 km leggen en dan vanuit die aanlegoplossing bedenken hoe je het gewenste relief gaat creëren.
Dit zijn 3 posts samengevoegd, waarbij de posts gesplitst worden door de _____. Deze posts zijn hier, hier en hier te vinden.

Dus tenzij magische Zimbabwaanse inflatie lijkt dit nieuwe onderzoek erg politiek gekleurd te zijn...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Chris » za 26 aug 2017, 16:03

8 miljard is natuurlijk grote onzin. Het Schiphol-Amsterdam-Almere project dat meer dan 60 kilometer autosnelweg en diverse grote tunnels, aquaducten en bruggen omvat kost € 5 miljard. De Blankenburgtunnel kost € 1 miljard. 8 miljard is nog duurder dan de hele HSL-Zuid. Het wordt tijd dat de politici die dat bedrag roepen dat maar eens gaan onderbouwen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » za 26 aug 2017, 23:46

Een lokale politieke partij te Spijkenisse probeert intussen achter het 'onderzoek' aan te gaan (want dat is kennelijk nergens te vinden). Wordt hopelijk vervolgd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Schelpenpaadje » zo 27 aug 2017, 1:03

Welke partij is dat en is die al op de hoogte van de hier geconstateerde discrepanties, waaronder de posts op Skyscrapercity?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door RSK » zo 27 aug 2017, 7:21

Het smijten met hoge bedragen om besluitvorming te sturen is iets wat ik vaker meen te zien. Zeker als in de vroege planningsfase al met bedragen wordt gegooid, is het opletten geblazen. Benieuwd naar het onderzoek.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Temlin » zo 27 aug 2017, 11:20

Bladzijde 88:
- Oplossing Realisatie A4-Zuid van knooppunt Benelux naar de A29 bij Klaaswaal met aansluitingen op Hoogvliet, Spijkenisse en Oud-Beijerland en oeverkruising (tunnel / brug) onder Oude Maas en Spui.
- Definitie Autosnelweg 2x2, 100 km per uur.
- Kosten 1.200 mln. (PMZ, met tunnels, afhankelijk van gekozen oplossing grote verschillen). Met bruggen circa 900 mln.
Uit 2009, maar het lijkt mij sterk dat de kosten in 8 jaar met 7 miljard stijgen.

http://www.platformparticipatie.nl/Imag ... 351993.pdf

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Schelpenpaadje » di 29 aug 2017, 10:59

Dat deze onderzoeksresultaten door een Rotterdamse wethouder aan de Rotterdamse gemeenteraad wekt de indruk dat dit een gemeentelijk (Rotterdams) projectteam is geweest. En zo niet dan lijken juist deze conclusies aan de raad zijn voorgelegd omdat Rotterdam er belang bij heeft.

Rotterdam heeft zelf ook nogal wat ambities op verkeersgebied, zoals nieuwe oeververbindingen binnen de stadsgrenzen. En voor de bereikbaarheid van Rotterdam is investeren aan de oostkant waarschijnlijk interessanter dan een A4 naar Klaaswaal.

Als je kunt schermen met een extreem hoog prijskaartje voor de A4 Benelux-Klaaswaal is het makkelijker om draagvlak te krijgen voor andere projecten. Waarom 8 miljard uitgeven aan een snelweg als je voor, zeg, 4 miljard diverse andere mooie verbeteringen voor Rotterdam kunt doorvoeren?

Voor zulke retoriek zal de eigen gemeenteraad wel gevoelig zijn. En als je het maar vaak genoeg roept zou het ook bij de provincie en in Den Haag invloed kunnen hebben.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Seat » di 29 aug 2017, 14:48

Schelpenpaadje schreef: Als je kunt schermen met een extreem hoog prijskaartje voor de A4 Benelux-Klaaswaal is het makkelijker om draagvlak te krijgen voor andere projecten. Waarom 8 miljard uitgeven aan een snelweg als je voor, zeg, 4 miljard diverse andere mooie verbeteringen voor Rotterdam kunt doorvoeren?
Of voor € 1,5 miljard een A4 Benelux-Klaaswaal aanleggen...

Deze tactiek wordt vaak gespeeld. Utrecht werd destijds ook een keuze voorgelegd: een nieuwe tweede ringweg dwars door natuurgebied of het verbreden van bestaande wegen. Dan werd optie 2 ineens heel aantrekkelijk. In besluitvorming over het Nationaal Landschap Hoeksche Waard zijn een bovenregionaal bedrijventerrein en een A4-Zuid als enige opties nog wel open gehouden.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door praatpaal » wo 30 aug 2017, 15:43

- Oplossing Realisatie A4-Zuid van knooppunt Benelux naar de A29 bij Klaaswaal met aansluitingen op Hoogvliet, Spijkenisse en Oud-Beijerland en oeverkruising (tunnel / brug) onder Oude Maas en Spui.
- Definitie Autosnelweg 2x2, 100 km per uur.
- Kosten 1.200 mln. (PMZ, met tunnels, afhankelijk van gekozen oplossing grote verschillen). Met bruggen circa 900 mln.
Toentertijd was de eis: 30 meter over de Oude Maas en 9,1 meter + beweegbaar deel over Spui.
Goedkoopste oplossing was een hoge brug over Oude Maas en brug (met beweegbaar deel) over Spui.
Vanwege Hoekse Waard polderlandschap was de laatse 4 km half verdiept (precies zoals nu A4 Midden-Delfland).
Totale kosten: 1,2 miljard. Dit in 2008.
Met een brug van 30 of zelfs 45 meter [maximale doorvaarthoogte Botlekbrug] zou je geld kunnen besparen en zoals op hetzelfde Skyscrapercity een iconische brug kunnen aanleggen.
Op die manier kunnen we eens buiten de twee gebaande paden wandelen met de twee bekende smaken: een tunnel [duur!] en een ophaalbrug [onhandig!].

De in 2008 geopende Sheppey Crossing heeft 'slechts' 30 miljoen pond gekost.
Met 35 meter vrije doorvaarthoogte is het de vervanging van een beweegbare brug, welke betrouwbaar is.
Dat hadden we bij de Botlekbrug eerder moeten weten.
Afbeelding

Viaduc du Havre is met 50 meter doorvaarthoogte over Canal du Havre aan de monding van de Seine een stukje hoger dan de bruikbare max va 45 meter, de huidige vrije doorgangshoogte onder de open Botlekbrug.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door praatpaal op zo 10 sep 2017, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Boerenkool » wo 30 aug 2017, 19:17

Ik heb zelf hoogtevrees dus ik ben daar niet zo gecharmeerd van. Helaas kan je daar amper zelf wat mee doen, ze geven hoge dingen nergens aan.
De afdaling bij Maastricht of de flyovers van knp de Hocht of t Prins Claus rijdt ik al strak rechts achter een vrachtwagen zwetend en verbijtemd. Als ik ineens op zo'n brug rijdt heb ik een hartaanval.
Dus liever niet of tenminste waarscuwingen.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Naturist » wo 30 aug 2017, 22:15

^^ En als je alleen strak voor je uit kijkt?

Ik zou toch ook wel voor zo'n mooie brug willen gaan. :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Victor » wo 30 aug 2017, 23:03

Boerenkool schreef:of tenminste waarscuwingen.
Hoe moet zo'n waarschuwing er voor jou dan uitzien?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Kaaiman » do 31 aug 2017, 7:32

^^ Zo bijvoorbeeld, met eventueel boven het brugpictogram nog de hoogte boven maaiveld in meters.

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Schelpenpaadje » do 31 aug 2017, 7:41

Als je weet dat je zo'n angst hebt, zou de voorbereiding op een rit over onbekend terrein dan niet voldoende moeten zijn om hier achter te komen?

Er zijn wel meer verkeersangsten waar ook niet speciaal borden voor worden geplaatst.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Willem » do 31 aug 2017, 8:07

Boerenkool schreef:Ik heb zelf hoogtevrees dus ik ben daar niet zo gecharmeerd van.
Soms geven ze die hoge bruggen een heel hoge zijwand, zodat je niet ziet hoe hoog je zit. Voor mensen met hoogtevrees dat wellicht.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Boerenkool » do 31 aug 2017, 8:39

Klopt, maar dat is vaak net voor de brug. Niet een plek waar je even keert.
Maar dat heb je meer bij Deltawerken enzo, daar heb ik geen moeite mee.

Mijnangst is ook juist als ik vooruit kijk, en dan met name een afdaling met een diepe inkijk . Ik krijg dan altijd ineens gevoel dat mijn rem t niet doet ( wat wel zo is natuurlijk)
Dat zoek je ook niet zomaar vooraf op, zie je op Google Earth ofzo.
Ik zou wel een klein symbooltje willen, een oogje met een pijl ofzo. En dan net voor de laatste wijzigmogelijkheid.

Zou ook al helpen net voor een P, dan wissel ik met mijn vrouw als die naast me zit. Plekken waarvan je t weet doe ik dt ook. Sommige plekken wennen een klein beetje.
Misschien het eerder plaatsen van een x% bord wel genoeg. Maar soms is een helling flauw maar lang en met rare verkanting.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Mark » do 31 aug 2017, 15:08

De politieke partijen 'Nissewaard Lokaal' en VVD geloven niet zo in die 8 miljard waarmee Rotterdam komt.
Nissewaard Lokaal schreef:De aanleg van de A4-zuid gaat geen 8 miljard euro kosten. Dat vertelde vertrekkend wethouder Christel Mourik (VVD) op vragen van Nissewaard Lokaal. De partij vroeg in de commissie Leefomgeving duidelijkheid over het rapport waardoor de Rotterdamse raad besloot de A4-zuid niet meer te steunen en de hoogte van de aanlegkosten. Dit blijkt gaan om een MIRT-verkenning door de Rijksoverheid.

Volgens Mourik gaat de weg geen 8 miljard kosten, maar 1,8 miljard euro. Al eerder sprak Nissewaard Lokaal de twijfels uit over het veel te hoge bedrag. Het is logisch dat de weg voor Rotterdam geen meerwaarde heeft, zei Mourik. Volgens haar kijkt Rotterdam vooral naar het interstedelijke belang met Den Haag.

Voor de rest van de regio is de A4-zuid van groter belang. Door de realisatie van de A4 bij Steenbergen is de druk op de Heijnenoordtunnel flink toegenomen. De Hoeksche Waard heeft zich om die reden tot de voorstanders van de weg geschaard. Dit kan verlichting brengen voor de bereikbaarheid van het eiland. Bovendien is er ook een economisch belang voor de A4-zuid. De weg is een belangrijke ader voor de economische verbinding van Amsterdam en Antwerpen.
Alleen het citaat 'Dit blijkt gaan om een MIRT-verkenning door de Rijksoverheid' snap ik niet helemaal. Betekent dit nu dat het Rijk zelf met die 8 miljard komt... :nahzeg: ?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Schelpenpaadje » do 31 aug 2017, 15:48

Investeringsprogramma Metropoolregio Rotterdam Den Haag schreef:In de verbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen liggen diverse ruimtelijk-economische kansen. Om die reden is in het BO-mirt 2016 afgesproken dat de provincie Zuid-Holland, samen met Zeeland en andere partners in de regio hiervoor een mirt-onderzoek start.
Bron: http://investeringsprogramma.nl/#!hoeks ... rd-a4-zuid

Het lijkt dus niet te gaan om een "MIRT-verkenning door de Rijksoverheid", maar om een interprovinciaal onderzoek.
Ongelukkig dat Rotterdam afhaakt, juist op een moment dat lokale overheden samen achter het voltooien van de A4-Zuid leek te staan. Regionale samenwerkingen zijn gebaat op eenheid, niet bij versplintering vanwege verschillende inzichten over tegengestelde belangen.

Ik ben benieuwd of de Rotterdamse gemeenteraad wethouder Pex Langenberg nog aan de tand gaat voelen hoe hij van de kennelijke 1,8 miljard uitkomt op 8 miljard.

Edit: Ik lees nu dat de Rotterdamse wethouder Langenberg tevens voorzitter Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is. Dat maakt de kwestie nog een stukje gevoeliger.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op do 31 aug 2017, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Kaaiman » do 31 aug 2017, 16:05

^^ "Oeps, er lag een stofje op '1,'..."
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie