[A004] Benelux - Klaaswaal

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

[A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door peejay » di 24 mei 2005, 12:52

Het Financieele Dagblad schreef:Verkeersministerie daagt bedrijven uit

Dinsdag, 24-05-2005

DEN HAAG - Verkeer en Waterstaat wil tempo maken. In maart volgend jaar moet er een levensvatbaar plan zijn voor de aanleg van een nieuwe wegverbinding tussen Rotterdam en Antwerpen in publiek-private samenwerking (pps). Het is het eerste van vijftien projecten die in pps gerealiseerd moeten worden.

Wie wil meedoen moet zich melden voor 1 juli aanstaande, zo zei secretaris-generaal Geert van Maanen van Verkeer en Waterstaat gisteren tijdens een bijzondere bijeenkomst op het departement.

Uitgenodigd waren vertegenwoordigers van bouwbedrijven en banken, van de betrokken lagere overheden en van de Vlaamse regering. In de aanbieding ging het zogenoemde Project Mainportcorridor Zuid (PMZ), de verlenging van de A4 van Rotterdam naar Bergen op Zoom.

Niet zomaar een pps-project, benadrukte Van Maanen. 'Het is een groot en een ingewikkeld project', aldus de hoogste ambtenaar van het departement. 'Mèt de mogelijkheid voor een financiële component, dus tolheffing.' Centraal in de nieuwe verbinding staan de A4 en de A15, maar volgens Van Maanen kunnen ook de A16 en de A17 bij het project worden betrokken. En wie mogelijkheden ziet voor gerelateerde gebiedsontwikkeling kan zich ook melden.

Eigenlijk is alles nog zo'n beetje open en dat is ook precies de bedoeling, zegt Van Maanen. Terecht heeft volgens hem het bedrijfsleven geklaagd dat Verkeer en Waterstaat in het verleden te veel dichtgetimmerde, kant en klare plannen in de markt heeft gezet. 'Jullie betrekken ons er te laat bij, dat was de klacht van het bedrijfsleven', aldus Van Maanen. 'Vanaf nu gaan we dat anders doen.'

Na overleg van het departement met VNO-NCW en Bouwend Nederland is er een standaardcontract ontwikkeld voor pps-constructies. Ook zal het vaststellen van wegtracé meer gaan samenvallen met de aanbestedingsprocedures. En verder komt er een financiële vergoeding voor bedrijven die plannen willen ontwikkelen.

Maar die bedrijven moeten dan wel nu hun vinger opsteken, zo maakte de secretaris-generaal gisteren duidelijk. 'Wij willen tempo maken, jullie moeten nu ook tempo maken.' Het bedrijfsleven moet een afweging maken, moet zich in zijn papieren laten kijken om het project te doen slagen. 'Transparantie is nu het sleutelwoord.'

Ineke Roest, beleidsmedewerker van Bouwend Nederland en aanwezig op de bijeenkomst, heeft de overtuiging dat marktpartijen de handschoen zullen oppakken. Zij benadrukt dat er veel gebeurd is sinds het overleg van haar organisatie en VNO-NCW met Verkeer en Waterstaat is gestart. Er is in feite een 'level playing field' gecreërd, waar bedrijven zich graag op zullen begeven, meent Roest.

(c) HFD 2005 alle rechten voorbehouden
Zie voor meer informatie de website van PMZ

EDIT - Ik zie net dat René gisteren al een korte versie van dit bericht op zijn Actualiteiten-pagina heeft gezet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[A004] Benelux - Klaaswaal (Hoeksewaard)

Bericht door Rene » za 14 jan 2006, 23:22

Hoeveel liters water zouden er nog door Rijn en Maas stromen, voordat Google Earth je dit plaatje zou kunnen voorschotelen... :roll:

Afbeelding

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 14 jan 2006, 23:23

hmzzz... dat moet nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat liter zijn gok ik!

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 14 jan 2006, 23:24

Misschien in 2050?

:lol:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 14 jan 2006, 23:30

Om René's vraag te kunnen beantwoorden, moet je eerst berekenen hoeveel liter water er per jaar door genoemde rivieren stroomt, vermenigvuldigd met de termijn in jaren waarop voltooiing van de A4 Rotterdam-Klaaswaal kan worden verwacht. Dus het voorbeeld van 2050:

(2050-2006)*(x l/j)

waarbij x = het aantal gemeten liters. Dan pas kan ik die vraag beantwoorden. Blijft nog over de vraag: hoe staat het antwoord op deze vraag in verband met het tonen van de A4 op Google Earth? :EE:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 15 jan 2006, 0:35

Om een serieus antwoord te geven op je vraag: als ik af moet gaan op de satellietfoto, zie ik geen enkele reden waarom men nog één seconde langer zou wachten met de bouw van deze snelweg. Hetzelfde geldt uiteraard voor het stuk snelweg ten noorden van Rotterdam naar Delft. Het al 30, 40 jaar uitstellen van de bouw van zo'n belangrijke corridor valt eigenlijk niet meer uit te leggen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 15 jan 2006, 6:03

Tja. Eigenlijk weet iedereen dat dit er vroeg of laat gaat komen, omdat het nu al nodig is.
Het gaat niet om de vraag OF, maar om de vraag WANNEER. Wat is dan in hemelsnaam het nut van uitstel van 30 jaar? Zelfs uit milieu- of kostenoogpunt kan ik het eigenlijk niet helemaal begrijpen. Zoveel is het milieu niet gebaat bij die 30 jaar, als de weg er uiteindelijk toch komt. En die 30 jaar uitstel kost de maatschappij uiteindelijk meer dan het oplevert, dus kosten zouden voor het rijk eigenlijk ook geen reden kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Bericht door Victor » zo 15 jan 2006, 12:11

Wicher: de 30 jaar die steeds genoemd wordt is niet gerekend vanaf nu; hoe lang het nog wordt uitgesteld weet niemand.
We hebben het over de afgelopen 30 jaar.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 15 jan 2006, 12:19

Je kan beter zeggen: Hoevele liter water moeten er nog door de Oude Maas en 't Spui lopen... :roll: ;)

Opvallend trouwens dat jij de afrit bij Hoogvliet niet op de Groene Kruisweg laat aansluiten, maar op de Aveling ;)

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » zo 15 jan 2006, 13:29

Wicher schreef:Tja. Eigenlijk weet iedereen dat dit er vroeg of laat gaat komen, omdat het nu al nodig is.
Het gaat niet om de vraag OF, maar om de vraag WANNEER. Wat is dan in hemelsnaam het nut van uitstel van 30 jaar? Zelfs uit milieu- of kostenoogpunt kan ik het eigenlijk niet helemaal begrijpen. Zoveel is het milieu niet gebaat bij die 30 jaar, als de weg er uiteindelijk toch komt. En die 30 jaar uitstel kost de maatschappij uiteindelijk meer dan het oplevert, dus kosten zouden voor het rijk eigenlijk ook geen reden kunnen zijn.
Het millieu is alleen maar gebaat bij een zo snel mogelijke aanleg. Dat scheelt voor veel mensen (waaronder niet in de laatste plaats ikzelf) jaarlijks duizenden kilometers omrijden. En dat gaat dan ook nog eens om drukke filetrajecten die met die weg vermeden kunnen worden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 15 jan 2006, 13:30

Waarschijnlijk miljoenen liters...

Dat deel van de A4, samen met de A4-MD en het stuk Dinteloord - Bergen op Zoom had er al lang moeten liggen. :kwaad:

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » zo 15 jan 2006, 13:45

In een ander topic schreef ik al eerder dat er onderzoek gedaan wordt om de weg via een PPS constructie aan te leggen, eventueel nog vóór 2015. De gemeente Oud Beijerland - waar ik jaren gewoond heb- wil alleen meewerken met de aanleg als er een aansluiting komt zoals René getekend heeft. De plannen nu gaan uit van een tolweg zonder aansluiting bij Oud Beijerland, wat natuurlijk belachelijk is gezien de dagelijkse drukte van en naar Rotterdam via de A29.

De A4-Zuid gaat natuurlijk sowieso niet door als bij de volgende verkiezingen de PvdA in de regering komt.

En verder: het tracé is ietsje westelijker van het oorspronkelijke tracé ingetekend - niet veel, ik schat iets van 150 a 200 meter.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 15 jan 2006, 14:36

overdrive schreef:In een ander topic schreef ik al eerder dat er onderzoek gedaan wordt om de weg via een PPS constructie aan te leggen, eventueel nog vóór 2015. De gemeente Oud Beijerland - waar ik jaren gewoond heb- wil alleen meewerken met de aanleg als er een aansluiting komt zoals René getekend heeft. De plannen nu gaan uit van een tolweg zonder aansluiting bij Oud Beijerland, wat natuurlijk belachelijk is gezien de dagelijkse drukte van en naar Rotterdam via de A29.
Onzinnig plan. Als je tol gaat heffen op die weg gaat nog al het verkeer over de A29. Of moet die ook tolweg worden dan?

En Spijkenisse en Oud-Beijerland verdienen m.i. ook wel een aansluiting. Al was het maar om Mark tevreden te stellen. ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 15 jan 2006, 14:43

ViaHaaren schreef:
overdrive schreef: En Spijkenisse en Oud-Beijerland verdienen m.i. ook wel een aansluiting. Al was het maar om Mark tevreden te stellen. ;)
Wat aardig van je dat je met me meeleeft :dyn_hyp:

Maar het zou wel erg krom zijn als Spijkenisse en Oud-Beijerland geen aansluiting zou krijgen, leg dan geen A4 aan, en anders maak die aansluitingen zelf wel :twisted:

Overigens lijkt mij een vervanging van de pont bij Nieuw Beijerland ook geen slecht idee :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2006, 15:26

Speciaal voor Mark kun je natuurlijk altijd de A 39 aanleggen, de "Spijkenisse-zubringer" ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 15 jan 2006, 15:52

Mark schreef:Opvallend trouwens dat jij de afrit bij Hoogvliet niet op de Groene Kruisweg laat aansluiten, maar op de Aveling ;)
Omdat dat altijd al het plan was. De Groene Kruisweg zit bovendien te dicht op de Beneluxster, wat een probleem kan geven qua weeflengtes op de A4.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » zo 15 jan 2006, 17:34

ViaHaaren schreef: Onzinnig plan. Als je tol gaat heffen op die weg gaat nog al het verkeer over de A29. Of moet die ook tolweg worden dan?
Op de A29 mag helemaal geen tol geheven worden, omdat er geen tol mag worden geheven op reeds bestaande snelwegen, die tot dan toe tolvrij zijn geweest.
Ik ben daarom ook tegen het tolheffen op specifieke wegen. Ik ben absoluut van mening dat je alleen maar kan laten betalen voor het gebruik van de weg via een algemene kilometerheffing.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 15 jan 2006, 18:49

Daar heb je helemaal gelijk in. Nederlanders blijven zuinig van aard, dus ze zullen eerder geneigd zijn om om te rijden. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 15 jan 2006, 19:34

Als je een paar onzinnige OV-projecten schrapt, dan heb je meer dan geld genoeg om dit project uit te voeren - zonder tol uiteraard.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2006, 19:41

Gewoon de metro af laten takken naar Oud-Beijerland. Is die A 4 ook niet meer nodig... :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » zo 15 jan 2006, 21:18

Vinny schreef:Gewoon de metro af laten takken naar Oud-Beijerland. Is die A 4 ook niet meer nodig... :evil:
Aan de metro heb ik niks.

Of wil je die door trekken tot Dinteloord? En Steenbergen, Nieuwe Tonge, Middelharnis, Zierikzee, etc...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2006, 22:01

Men diene mijn opmerking niet al te serieus te nemen... :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » zo 15 jan 2006, 22:35

René schreef:Als je een paar onzinnige OV-projecten schrapt, dan heb je meer dan geld genoeg om dit project uit te voeren - zonder tol uiteraard.
MIsschien een terechte opmerking, René, maar niet helemaal op zijn plaats hier.
Of wil je in deze topic nu echt een discussie over welke OV-projecten we kunnen schrappen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2006, 22:38

De HSL Aalsmeer - Amsterdam Centraal mag natuurlijk niet worden geschrapt. Ik pleit voor opwaardering tot magneetzweefbaan! :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 15 jan 2006, 22:40

René, uit deze beelden maak ik op dat je kiest voor tunnels onder de rivieren, klopt dat? Dat lijken me dure aangelegenheden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2006, 22:41

Een brug op 'mast' hoogte (a la Brienenoordbrug) is nog duurder, tenzij je ook regelmatig voor een opengaande brug wil wachten natuurlijk... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 15 jan 2006, 22:49

Zouden door die riviertjes nog zulke grote schepen varen? Gewoon een brug zoals de A28 brug bij Zwolle lijken me dan wel voldoende..

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2006, 22:55

Uhm Rotterdam heeft nog steeds één van de grootste havens ter wereld, gerekend in goederenoverslag per jaar. Erg rustig is het daar absoluut niet! En de havengerelateerde industrieën vind men tot in Sliedrecht/Moerdijk!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 15 jan 2006, 23:00

Ja, maar gaat dat niet via de andere rivieren dan de Oude maas en Spui? Bijna alle havens zijn bij de nieuwe maas, en voor Dordrecht kan je ook via Alblasserdam. Misschien de oude maas wel, maar voor de spui zou ik geen tunnel bouwen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 15 jan 2006, 23:24

Chrizz schreef:René, uit deze beelden maak ik op dat je kiest voor tunnels onder de rivieren, klopt dat? Dat lijken me dure aangelegenheden.
Voor een i.m.o. belangrijke weg als de A4 vind ik beweegbare bruggen eigenlijk geen optie. En vaste bruggen worden wel erg hoog.

Plaats reactie