[A002] Het Vonderen - Kerensheide (verbreding)

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

[A002] Het Vonderen - Kerensheide (verbreding)

Bericht door Mark » wo 14 jun 2006, 10:22


Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Maasbracht-Kerensheide (incl. spitsstroken)

Bericht door Rein » wo 11 nov 2015, 13:15

Vanaf vrijdag ligt de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor de verbreding van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide ter inzage.

Persbericht

Het Ontwerp Tracé Besluit wordt eind 2016 verwacht en het definitieve Tracé Besluit eind 2017.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Chris » vr 13 nov 2015, 14:51

De notitie reikwijdte en detail ligt zoals gemeld nu ter inzage: http://www.platformparticipatie.nl/proj ... index.aspx

Ik snap nu ook de kosten van € 261 miljoen. Het grootste deel van de A2 wordt namelijk asymmetrisch verbreed, waarbij de as van de snelweg verplaatst wordt. Dit maakt het mogelijk dat tijdens de bouw zes rijstroken open blijven. Een groot deel van de kunstwerken worden vervangen. Ook hoeft op die manier schijnbaar minder huizen uitgekocht te worden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Vinny » za 14 nov 2015, 10:40

Meekoppelkansen, wat een verschrikkelijke term :o
Maar goed, volgens mij is deze verbreding behoorlijk noodzakelijk, ik kan me van vroeger ook een bijzonder smal wegprofiel herinneren. Als ik op SV kijk naar dit kunstwerk dan zie je dat het ook niet echt overhoudt:
https://goo.gl/maps/KecZbXnbFAn

De weg wat ruimer in zijn jasje steken kan dus geen kwaad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Chris » za 14 nov 2015, 10:45

Dit stuk snelweg dateert van 1963-1965 en heeft dus inderdaad wat verouderde ontwerpelementen. Het was volgens mij ook één van de eerste delen van de A2 in zuid-Nederland die direct als autosnelweg is aangelegd. De 2x2 rijksweg is tussen Nieuwegein en Hedel iets ouder, maar was toen nog niet overal ongelijkvloers.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Rein » za 14 nov 2015, 10:51

Ik vind het toch een hoop geld voor 'slechts' een verbreding zonder echt grote kunstwerken zoals een tunnel of grote brug. Maar goed, vergeleken met wat men gaat uitgeven voor het zinloze zuidasdok valt het wel weer mee.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Chris » za 14 nov 2015, 10:55

Het is wel een traject van ongeveer 20 kilometer lengte. Dat is € 13 miljoen per kilometer, voor een asymmetrische verbreding (lees: volledige heraanleg) is dat niet een erg hoog bedrag.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Seat Ibiza » za 14 nov 2015, 11:15

Uiteraard is de situatie met spitsstrook niet ideaal nu, maar zoveel geld slechts voor het vervangen van de spitsstrook door een permanente strook + het toevoegen van een vluchtstrook, zonder dat dit de capaciteit van de weg significant verhoogt? Dan had ik dat bedrag liever gestoken in de ombouw van de A76 tussen Geleen en Ten Esschen naar 2x3 stroken, want daar loopt het nu wel geregeld vast.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door RSK » za 14 nov 2015, 13:11

^^ Het is maar wat je ziet als 'significant verhogen van de capaciteit'. Je kunt ook stellen dat de capaciteit nu sneller beperkt raakt omdat ieder pechgeval tijdens drukte leidt tot het wegvallen van een rijstrook. Wat mij betreft een prima zet om dit naar 2x3 met vluchtstrook te verbreden: een veiligere situatie, een hoogwaardigere weg en het wegvallen van de dynamische situatie rond de spitsstrook zorgt voor minder kosten en een eenduidiger weg- en snelheidsbeeld.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door waldo79 » za 14 nov 2015, 13:17

Neemt niet weg dat SeatIbiza gelijk heeft met zijn betoog voor de verbreding van de A76.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door RSK » za 14 nov 2015, 13:22

Dat een verbreding van de A76 tevens zinnig is, ontken ik dan ook niet. Maar ik vind het een beetje gevaarlijk om te zeggen 'laat het ene project maar zitten, want het andere verdient meer prioriteit'. In de praktijk kan dat er toe leiden dat er op beide wegen niets gebeurt, en het geld straks weg is. Dan heb ik liever dat men de A2 eerst aanpakt, aangezien daarvoor de lichten nu op groen lijken te staan.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Chris » za 14 nov 2015, 13:25

De werkzaamheden zijn overigens pas voor na 2020 voorzien. Tegen die tijd is de snelweg bijna 60 jaar oud, en loop je ook tegen het feit aan dat de kunstwerken groot onderhoud of vervanging nodig hebben.

Ik denk trouwens dat men al tijdens de bouwfase 2x3 permanent in gebruik heeft. Het lijkt me nogal duur om al die DVM systemen in gebruik te houden terwijl je te maken hebt met verleggingen enzo. Anders moet je telkens alle systemen weer installeren om die spitsstrook in gebruik te houden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Vinny » za 14 nov 2015, 15:02

Wat bedoelen ze dan met "centrisch verbreden"? Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de snelweg dan door het bouwterrein heen slingert. Als ze het op de wijze doen zoals de A 2 tussen Amsterdam en 's-Hertogenbosch verbreed is dan ontkom je volgens mij niet aan insnoeringen, hoewel ook daar vooral naast de weg gebouwd is voor zover ik me dat goed herinner.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Chris » za 14 nov 2015, 15:09

Centrisch verbreden is eigenlijk een symmetrische verbreding, dus een verbreding vanaf de wegas naar de buitenzijden. Dit is vrij standaard en vaak het goedkoopst. Bijvoorbeeld de A28 tussen Utrecht en Amersfoort en tussen Zwolle en Meppel is centrisch verbreed. Een asymmetrische verbreding bestaat door een nieuwe rijbaan naast de bestaande snelweg, waarna de bestaande snelweg wordt omgebouwd tot tot één richting. Hierbij wordt de wegas dus verplaatst. De verbredingen van de A2 tussen Amsterdam en Deil zijn zo uitgevoerd. Dit wordt vaak gedaan als totale heraanleg noodzakelijk is, bijvoorbeeld ook vanwege het alignement. Veel Reichsautobahnen in Duitsland zijn op die manier verbreed.

rwetzels
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 18:52

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door rwetzels » za 14 nov 2015, 15:13

ik denk dat ze met centrisch verbreden bedoelen dat de extra ruimte gecreëerd wordt in de huidige middenberm. Op grote gedeelten van het traject is daar meer dan voldoende ruimte voor.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Rogier » za 14 nov 2015, 16:00

Ik hoop wel dat men tegelijk ook de oudere viaducten gaat vervangen.
De A2 is rond 2020 al 60 jaar oud en de meeste viaducten zullen dan binnen 20 - 30 vervangen moeten worden i.v.m. einde economische levensduur.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Chris » za 14 nov 2015, 16:31

Op het kaartje staat aangegeven met groen welke viaducten behouden blijven. Dat zijn er maar een paar. De rest wordt vervangen of gesloopt (en niet vervangen).

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Jurjen » za 14 nov 2015, 18:26

rwetzels schreef:ik denk dat ze met centrisch verbreden bedoelen dat de extra ruimte gecreëerd wordt in de huidige middenberm. Op grote gedeelten van het traject is daar meer dan voldoende ruimte voor.
Bij centrisch is het niet per definitie in de middenberm, maar aan beide kanten van de weg evenveel. Dus als de ene rijbaan bijvoorbeeld de rijstrook in de buitenberm komt, dan ook bij de andere rijbaan.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 29 jan 2016, 16:19

De A76 begint inmiddels ook problematischer te worden:

Filedruk op A76 groeit explosief
http://www.1limburg.nl/filedruk-op-a76-groeit-explosief

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Chris » vr 29 jan 2016, 16:27

^^ Dat traject loopt met 75.000 tot 82.000 voertuigen per dag tegen de verzadigingsgraad aan. Zeker met het oog op het bochtige tracé en het aandeel vrachtverkeer die beiden niet bevorderlijk zijn voor de doorstroming. Eigenlijk zou dit stuk verbreed moeten worden naar 2x3 rijstroken.

juupke
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door juupke » zo 31 jan 2016, 13:37

Interessant topic. Hoewel het nog jaren gaat duren ben ik blij dat de A2 in Limburg eindelijk op (enigszins) korte termijn wordt aangepakt, hoewel ik idd het gevoel heb dat de A76 veel dringender aan verruiming toe is. Ik verwachtte altijd dat de A74 bij Venlo in enige mate de A76 (en dus ook de A2) zou gaan ontlasten, maar dit lijkt niet echt te zijn gebeurd. Wellicht komt dit doordat Eindhoven vanuit Keulen nog steeds via Aken en Heerlen wordt bewegwijzerd? Zou wellicht behoorlijk wat verkeer wegnemen van de A76 en A2 door dit via Venlo te sturen, is immers korter... Maar ja dan kom je weer uit op de overbelaste A67 dus dan wordt het probleem enkel verplaatst. :( Duidelijk is in ieder geval dat er werk aan de winkel is in heel Limburg!
omNOMNOMNOM schreef:De A76 begint inmiddels ook problematischer te worden:

Filedruk op A76 groeit explosief
http://www.1limburg.nl/filedruk-op-a76-groeit-explosief
Grappig, het artikel gaat over de A76 gaat maar op de foto is de A2 bij Ulestraten te zien. :lol:
Never drink and drive

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door waldo79 » zo 31 jan 2016, 17:09

Wat betreft je stelling over het ontlasten van de A76. Die weg ligt 50 km zuidelijker en is voor het leeuwendeel van het verkeer in Noord-Limburg geen alternatief aangezien een minderheid van het verkeer bij Eindhoven een bestemming voorbij Keulen heeft. Het bewegwijzeren van Eindhoven via Aken vanuit Koblenz gezien maakt dus het grote verschil niet.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Egbert » ma 01 feb 2016, 7:07

juupke schreef:Ik verwachtte altijd dat de A74 bij Venlo in enige mate de A76 (en dus ook de A2) zou gaan ontlasten, maar dit lijkt niet echt te zijn gebeurd.
Het vrachtverkeer zal sowieso liever bij Heerlen de grens over gaan vanwege de LKW-maut.

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door frame » ma 01 feb 2016, 9:08

^^ De A74 lijkt mij vooral een oplossing voor Venlo waar immers voor de aanleg van dit stukje snelweg de BAB61 op de Klagenfurtlaan aansloot. De bestaande verkeersstroom is nu omgeleid maar ik heb niet de indruk dat hiermee een substantiële ontlasting van andere (rijks)wegen is bewerkstelligd. De A74 was wel een mooie aansluiting vanuit Duitsland naar de Floriade maar daar is het na sluiting erg rustig om niet te zeggen oorverdovend stil. En nu maar weer terug naar het onderwerp A2 van dit topic.
oost west thuis best

juupke
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door juupke » do 04 feb 2016, 13:00

Egbert schreef: Het vrachtverkeer zal sowieso liever bij Heerlen de grens over gaan vanwege de LKW-maut.
Dat is natuurlijk een heel goed punt. Hoewel het natuurlijk een klein beetje omrijden is vanuit de Randstad, bespaart deze route idd tolkosten. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel procent van het vrachtverkeer op de A2 Maasbracht - Kerensheide en A76 afkomstig is uit de Randstad met doel voorbij Koblenz v.v.
Never drink and drive

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door paolie » do 04 feb 2016, 15:06

frame schreef:^^ De A74 was wel een mooie aansluiting vanuit Duitsland naar de Floriade maar daar is het na sluiting erg rustig om niet te zeggen oorverdovend stil.
Dat valt dus wel reuze mee.... http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 94#p887005

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Maasbracht-Kerensheide (incl. spitsstroken)

Bericht door Rein » ma 24 okt 2016, 11:43

Rein op 11 november 2015 schreef:Het Ontwerp Tracé Besluit wordt eind 2016 verwacht en het definitieve Tracé Besluit eind 2017.
Na een lange stilte rond dit project, op dit forum althans, heeft RWS vandaag in een persbericht onder meer aangegeven dat het OTB (nu) eind 2017 ter inzage wordt gelegd. Planning voor de start van de werkzaamheden is 2022.
rws.nl schreef:3 dwarsverbindingen meer teruggebouwd bij verbreding A2 Het Vonderen-Kerensheide

De Stuurgroep A2 Het Vonderen - Kerensheide heeft besloten om de dwarsverbindingen ’t Rooth, Gebroek en Slagmolen in Echt-Susteren en Sittard-Geleen, te behouden bij de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide.

Hierdoor worden deze dwarsverbindingen alsnog meegenomen in het nieuwe ontwerp van de snelweg.

In opdracht van Rijkswaterstaat en provincie Limburg worden de voorbereidingen getroffen voor de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide naar 2 keer 3 rijstroken, plus vluchtstrook. Volgens planning starten de werkzaamheden in 2022. 5 van de 17 dwarsverbindingen op dat traject zouden niet teruggebouwd worden volgens de overeenkomst uit 2012 tussen het Rijk en de provincie Limburg. Vanuit het oogpunt van leefbaarheid, toerisme, fietsveiligheid, landbouwbelangen en recreatie stuitte dit voornemen op weerstand uit de omgeving, onder andere bij het Buurtenplatform A2 Vonderen - Kerensheide.

Advies werkgroep dwarsverbindingen

Op 25 mei 2016 heeft een ingestelde 'werkgroep dwarsverbindingen' voorgesteld de dwarsverbindingen 't Rooth en Slagmolen terug te brengen als fiets-/voetgangersverbinding en Gebroek voor fiets-/voetgangers en autoverkeer. Voor Gebroek is naast het leefbaarheidsmotief ook een economisch motief (wegverbinding Holtum-Noord – VDL Nedcar) ingebracht door de gemeente Sittard-Geleen.

De werkgroep – bestaande uit afgevaardigden van de gemeenten Echt-Susteren, Sittard-Geleen, Stein, Provincie Limburg en Rijkswaterstaat - heeft rekening gehouden met gebiedsvisies van de gemeenten Sittard-Geleen en Echt-Susteren. De werkgroep heeft de afgelopen maanden gekeken naar het draagvlak bij alle betrokkenen en hoe de financiering vorm kon krijgen.

Besluit stuurgroep en vervolgstappen

Het advies van de werkgroep is op 21 oktober besproken in de stuurgroep. De stuurgroep heeft een principebesluit genomen over het terugbouwen van de viaducten Slagmolen, Gebroek en 't Rooth en over de financiering daarvan. Over de exacte locatie, inrichting en functionaliteit van met name Gebroek vindt nog aanvullend overleg plaats.

Daarmee worden de dwarsverbindingen Slagmolen, 't Rooth en Gebroek opgenomen in het nieuwe ontwerp van de snelweg. In het najaar van 2017 wordt het ontwerptracébesluit voor alle geïnteresseerden ter inzage gelegd.

Buurtenplatform

Het Buurtenplatform A2 Vonderen – Kerensheide bestaat uit vertegenwoordigers uit wijken van de plaatsen gelegen aan het tracé. Het platform is een overlegkader waar buurten en overheden - Rijkswaterstaat, provincie Limburg, gemeenten en waterschap - elkaar ontmoeten. Om na te gaan of er voldoende draagvlak is voor het voorstel van de werkgroep, is dit - voordat het in de stuurgroep besproken werd - voorgelegd aan het Buurtenplatform. Het positieve advies van het Buurtenplatform werd meegegeven aan de stuurgroep.

Ad Lutters, huidig voorzitter van het buurtenplatform, reageert op de uitkomst van de stuurgroep van 21 oktober: "Als Buurtenplatform A2 Vonderen – Kerensheide zijn wij verheugd dat het advies van de werkgroep dwarsverbindingen is overgenomen om 3 van de 5 dwarsverbindingen die zouden vervallen, terug te bouwen en op te nemen in het ontwerptracébesluit. Wij vinden het belangrijk dat het besluit tot het behouden van dwarsverbinding Gebroek nader wordt uitgewerkt overeenkomstig onze wens om een fiets- en voetgangersverbinding te realiseren tussen Gebroek en het tunneltje Holtum. Wij kijken uit naar dit vervolgoverleg. Deze vorm van participatie, waarbij de omgeving in een vroeg stadium betrokken wordt en inspraak heeft, is een goedwerkend mechanisme dat leidt tot voldoening bij alle betrokkenen."

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door omNOMNOMNOM » do 09 feb 2017, 20:24

Ik heb een vraag omtrent dit project aangezien ik tegenwoordig recentelijk vaak over de A2 in het betreffende gebied rij tijdens de spits. Hierbij ervaar ik dat er inmiddels al geregeld files beginnen te ontstaan terwijl de spitsstrook geopend is en terwijl er geen ongelukken of werkzaamheden o.i.d. aan de gang zijn.

Mijn vraag is of een 2*3 autosnelweg meer capaciteit heeft dan een 2*2 autosnelweg met geopende spitsstroken. Indien het verkeer door blijft groeien zoals het nu doet, denk ik dat een verbreding naar 2*3 het capaciteitsprobleem nieteens gaat oplossen. Wellicht dat een en ander ook verklaard kan worden door vrachtwagens die de tol in België en Duitsland proberen te vermijden. Desalniettemin is dit een persoonlijke indruk, het zou zomaar kunnen dat de cijfers mijn observaties tegenspreken en ik gewoon pech heb op de momenten dat ik op die route rij.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Boerenkool » do 09 feb 2017, 20:52

Ik vind het ook raar en heb dat ook ingesproken.
Edoch, 2 keer 3 heeft wel meer capaciteit. Er zijn nogal wat mensen die spitsstroken niet snappen, zich niet aangesproken voelen of eng vinden.
Ook zullen er met vluchtstroken minder afkruizingen nodig zijn. En de weg is nu ook best verouderd, weinig zijruimtes, geen heel brede stroken enzo. Bij vernieuwing zal het wel allemaal wat ruimer zijn. Dat scheelt angstig rijden, niet snel durven inhalen enzo.

Maar ik hoop dat als ze toch alles vernieuwen ze rekening houden met een strook extra, eventueel door dan bij kunstwerken her en der de vluchtstrook even te laten vallen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door Chris » wo 15 mar 2017, 17:47

De notitie Reikwijdte en Detailniveau 2017 is gisteren gepubliceerd: http://platformparticipatie.nl/Images/N ... 382348.pdf

Het referentieontwerp omvat een asverschuiving over grote delen van het tracé. De asverschuiving maakt de realisatie van de structurele verbreding goedkoper en veiliger en zorgt voor minder overlast tijdens de bouw. De asverschuiving is noodzakelijk voor het openhouden van 3 rijstroken voor het verkeer in beide rijrichtingen tijdens de realisatie. Het terugbrengen naar 2 rijstroken tijdens de realisatie zorgt voor onacceptabele filevorming, aangezien de hoeveelheid verkeer niet kan worden verwerkt. Het openhouden van 3 rijstroken tijdens de realisatie is lastig te realiseren wanneer het tracé centrisch wordt verbreed (huidige as aanhouden). De realisatie kost dan meer tijd en geld. Alleen waar vanuit kostenoogpunt (recent gebouwde) kunstwerken behouden blijven en bij knooppunten wordt de huidige as aangehouden en dus centrisch verbreed (met behoud van 3 rijstroken tijdens de realisatiefase). Met de asverschuiving worden daarnaast meer woningen behouden dan bij een centrische verbreding. Er is zowel sprake van verschuiving van de as naar het oosten als naar het westen, afhankelijk van beschikbare ruimte en dwangpunten zoals de verzorgingsplaatsen.

Hier moet Duitsland eens op stage komen. :lol:

Ontwerp elementen:

Van knooppunt Het Vonderen tot en met de aansluiting Echt wordt de huidige as zoveel mogelijk gehandhaafd in verband met het handhaven van de viaducten Kleine Heide (KW 1) en Klein Berkelaar (KW 2). Deze kunstwerken zijn bij de aansluiting van de A73 (2008) vernieuwd waarbij rekening is gehouden met het uitbreiden van het aantal rijstroken van de A2. Viaduct Slagmolen (KW 3) wordt vervangen.

Op de oostelijke rijbaan wordt tussen aansluiting Echt en verzorgingsplaats (VZP) Bosscherhof en vanaf VZP Bosscherhof naar knooppunt Het Vonderen een weefvak toegevoegd. Op de westelijke rijbaan in de rijrichting Maastricht wordt de samenvoeging van de A73 en de A2 aangepast: twee rijstroken van de A73 voegen samen met twee rijstroken van de A2 tot vier rijstroken. De situatie met vier rijstroken op de westelijke rijbaan loopt door tot na de afrit van aansluiting Echt.

Vanaf aansluiting Echt tot het viaduct Roosteren (KW 6) wordt de A2 uitgebreid naar het oosten. Aan de westzijde ligt het Julianakanaal en is geen ruimte beschikbaar. Tussen Echt en Roosteren kruist de Geleenbeek de A2 (KW 5 Groenbeek) en vervolgens het Julianakanaal via een sifon (KW 5C). De onderdoorgang Groenbeek (KW 5) wordt vervangen en twee nieuwe faunapassages worden gerealiseerd. De kunstwerken van aansluiting Roosteren (viaducten Roosteren (KW 6) en Holtum-Noordweg (KW 7)) blijven behouden. Daarom wordt bij aansluiting Roosteren tussen deze beide kunstwerken de huidige as aangehouden.

Vanaf aansluiting Roosteren vindt de uitbreiding weer naar het oosten plaats. Aan de westzijde liggen het bedrijventerrein Holtum-Noord aan het Julianakanaal, de VZP ’t Anker en de kernen Holtum en Born dicht op de A2 waardoor er geen ruimte is voor uitbreiding. Aan de oostzijde liggen de kern Baakhoven, het gebied ‘t Körbusch en VDL Nedcar. Hier is meer ruimte beschikbaar. De Geleenbeek ligt tussen de aansluitingen Roosteren en Born over een lengte van circa 1,6 km langs de A2. Door de uitbreiding van de A2 naar het oosten, moet de Geleenbeek wijken. Er is sprake van een rechte verlegging van de Geleenbeek, langs de huidige Geleenbeek.

In verband met het vervallen van een dwarsverbinding, vervalt de onderdoorgang Holtum (KW 9). De kunstwerken Gebroek (KW 8), Wolfrath (KW 10) en Koning Swentibold (KW 11, aansluiting Born) worden vervangen. Tussen Roosteren en VZP ’t Anker en vervolgens VZP ’t Anker en aansluiting Born wordt op de westelijke rijbaan een weefvak toegevoegd. Het weefvak wordt toegevoegd omdat de op- en afritten dicht op elkaar zijn gesitueerd.

De uitbreiding naar het oosten loopt vanaf aansluiting Born verder om de kern Born tot vlak voor VZP Swentibold. Daar verschuift de nieuwe as naar het westen, vanwege de aanwezigheid van deze VZP en aanliggende woning. Ter plekke van deze verzorgingsplaats tot aan aansluiting Urmond vindt de verbreding aan de westzijde plaats. Eén dwarsverbinding vervalt (viaduct Maasbaan (KW 15)). De overige kunstwerken op dit deel van het tracé worden vernieuwd (’t Rooth (KW 12) Grasbroek (KW 13) , Den Uil (KW 14), Graetheide (KW 16) en Waelschenheuvel (KW 17)). Bij aansluiting Urmond (KW 17 Waelschenheuvel) ligt het tracé weer op de huidige as.

Vanaf aansluiting Urmond naar knooppunt Kerensheide wordt aangesloten op de bestaande inrichting van knooppunt Kerensheide. De wegaanpassing loopt tot viaduct Koestraat ter hoogte van Chemelot.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A002] Maasbracht - Kerensheide verbreding 2x3

Bericht door mavas » do 16 mar 2017, 9:36

Wat een ongelofelijk goed uitgewerkt plan! Puik werk van de adviseurs.

Ik ben alleen erg nieuwsgierig waarom het plan ook veiliger is. Zou dat kunnen komen doordat voornamelijk buiten het verkeer wordt gewerkt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie