[A058] Breda - Tilburg: verbreding

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door jeroent » vr 06 nov 2009, 18:28

Tactisch heel slim gezien de regionale achtergrond van die vereniging om te pleiten voor Bergen op Zoom-Eindhoven, maar echt nodig is eigenlijk alleen knp. Galder-Eindhoven of zelfs St. Annabosch-Eindhoven. Maar eigenlijk is alleen het stuk Tilburg-Eindhoven écht druk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Chris » vr 06 nov 2009, 18:52

^^

2006:

Eindhoven-N - Ekkersweijer 67.000
Ekkersweijer - Batadorp 101.000
Batadorp - De Baars 77.000 - 86.000
De Baars - Hilvarenbeek 106.000
Hilvarenbeek - St. Annabosch 82.000 - 92.000
St. Annabosch - Galder 90.000

Daarmee wijkt je constatering een klein beetje af van de werkelijkheid, Tilburg - Breda is net wat drukker dan Eindhoven - Tilburg, maar veel verschil is het niet.

Intensiteiten van 70.000 + zijn m.i. uit den boze op langere stukken 2x2. Daar hoort gewoon 2x3 te liggen.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Remco » vr 06 nov 2009, 23:43

Tja, Tilburg-Eindhoven kan makkelijk 2x3 worden. Eindhoven-Oirschot wordt al verbreed (alleen in die richting). Op het deel De Baars - Oirschot is maar 1 afslag (Moergestel), gaat door nagenoeg onbewoond gebied en kent een zeer beperkt aantal kunstwerken. Alleen de brug over het Wilhelminakanaal bij Oirschot is vervelend, alhoewel het prettig is dat daar vroeger de oude afrit Oirschot lag. Al met al lijkt een verbreding mij niet zo'n probleem.

Goirle-St Annabosch is al voorbereid op 2x3, daar hoeft bij wijze van spreken alleen de middenberm geasfalteerd te worden. Hetzelfde geldt voor St Annabosch-Galder, maar volgens mij wordt dat al verbreed.

Als forens Tilburg-Eindhoven juich ik een verbreding uiteraard van harte toe ;) Op dit moment kan het nét. Er is geen extreme file, maar af en toe staat het een tijdje stil waarna je zonder verdere file verder kunt rijden. Heel vreemd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Via » zo 08 nov 2009, 12:25

Remco schreef:Als forens Tilburg-Eindhoven juich ik een verbreding uiteraard van harte toe ;) Op dit moment kan het nét. Er is geen extreme file, maar af en toe staat het een tijdje stil waarna je zonder verdere file verder kunt rijden. Heel vreemd.
Die ervaring had ik tijdens mijn stagetijd ook. Heel vaak stropt het op voor afrit Oirschot en na de invoeger richting Eindhoven is alles opeens weer opgelost, heel vreemd inderdaad.

Een verbreding zal toch nog wel het nodige kosten, want de meeste viaducten zijn er niet op berekend, en ik denk dat je afrit Moergestel i.c.m. het aanwezige kunstwerk ook flink op de schop zult moeten nemen.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door jeroent » ma 09 nov 2009, 21:57

Chris schreef:
jeroent schreef:maar echt nodig is eigenlijk alleen knp. Galder-Eindhoven of zelfs St. Annabosch-Eindhoven. Maar eigenlijk is alleen het stuk Tilburg-Eindhoven écht druk.
^^
Batadorp - De Baars 77.000 - 86.000
De Baars - Hilvarenbeek 106.000
Hilvarenbeek - St. Annabosch 82.000 - 92.000

Daarmee wijkt je constatering een klein beetje af van de werkelijkheid, Tilburg - Breda is net wat drukker dan Eindhoven - Tilburg, maar veel verschil is het niet.
De cijfers spreken de waarheid natuurlijk, maar ik ging van mijn subjectieve indruk uit en daarom zag ik voor Breda-Tilburg niet zo'n noodzaak omdat Goirle-De Baars al 2x3 is en het dus minder 'druk' is (niet qua aantal auto's maar qua congestie). En omdat ik het stuk Galder/St. Annabosch-Goirle qua drukte onderschat heb.

Maar ik denk dat er nog steeds duidelijk urgentere zaken zijn dan een verbreding van Bergen op Zoom-Breda.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door orionpax » ma 09 nov 2009, 22:21

Dat laatste stuk hoeft inderdaad niet in zijn geheel. Al hoewel daar wel nuttige aanpassingen gedaan zouden kunnen worden.
* Etten- Leur tot Princeville 1*2 +1*3 (dus extra rijbaan vanaf EL richting Princeville ivm de congestie in de ochtend ).
* Reconstructie Markiezaat-Zoomland naar 2*3 + reconstructie Zoomlaand (halve ster) na completering A4.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » za 14 nov 2009, 0:27

reconstructie Zoomlaand (halve ster) na completering A4.
Een nieuwe fly over is voldoende.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door orionpax » zo 15 nov 2009, 11:06

Met een beetje fantasie is het na aanbrengen van 1 fly over ook een halve ster ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Breda - Tilburg: verbreding

Bericht door Chris » zo 23 sep 2018, 11:11

Deze thread ging oorspronkelijk over heel veel verschillende delen van de A58. De thread is nu tot 9 jaar terug uitgesplitst zodat er nu aparte threads over elk project zijn;

:arrow: Bergen op Zoom - Breda
:arrow: verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)
:arrow: Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

De resterende berichten in deze thread zijn vrij algemeen van aard. Hier kan dan verder gediscussieerd worden over de verbreding van de A58 tussen Breda (Sint Annabosch) en Tilburg.

Voor wat betreft de verbreding A58 Breda - Tilburg: hier lopen momenteel geen concrete studies voor. Het MIRT-onderzoek Innova58 richt zich op de delen Galder - Sint Annabosch en Tilburg - Eindhoven en dus niet Breda - Tilburg.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Breda - Tilburg: verbreding

Bericht door Chris » wo 24 okt 2018, 13:01

Chris schreef: zo 23 sep 2018, 11:11Voor wat betreft de verbreding A58 Breda - Tilburg: hier lopen momenteel geen concrete studies voor.
Dat blijkt niet correct te zijn, in september 2018 is een MIRT-verkenning voor de A58 Breda - Tilburg gestart.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Breda - Tilburg: verbreding

Bericht door Chris » vr 22 nov 2019, 10:19

Voortgang:
A58 Breda Tilburg
De planning voor de MIRT-verkenning A58 Breda Tilburg, deelopgave van het programma SmartWayZ.NL, moet worden aangepast. Het voorkeursalternatief kan naar verwachting niet eind 2020, maar eind 2021 worden vastgesteld. Dit komt enerzijds omdat deze MIRT-verkenning complex is vanwege het alternatief Weg van de Toekomst, dat hierin wordt verkend. Anderzijds is er voor gekozen om het trekkerschap door de regio uit de vorige fase over te dragen naar het Rijk, waarvoor aanvullende afspraken zijn gemaakt over elkaars rol, inzet en verantwoordelijkheden. De planning van de realisatie van dit project (2024-2026) is nog steeds haalbaar.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ezeggingen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A058] Breda - Tilburg: verbreding

Bericht door mavas » vr 22 nov 2019, 11:28

Ik verbaas me bij dit project wel eens aan de planning. Dit is toch gewoon een verbreding binnen de bestaande ruimte? Dan weet je toch al wat de oplossing wordt? Zoiets kun je toch al snel aanbesteden en uitvoeren?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Breda - Tilburg: verbreding

Bericht door Wouter N14 » za 23 nov 2019, 11:30

^^ We hebben ons in Nederland volledig klemgezet in allerhande verplichte haalbaarheidsonderzoeken, alternatievenstudies, belangenafwegingen, participatieprocessen, kosten-batenanalyses, toekomstscenario's etc. etc. Er moet minstens drie meter dossier liggen voordat het ook maar enigszins concreet mag worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Breda - Tilburg: verbreding

Bericht door Chris » za 23 nov 2019, 11:49

Men maakt het zichzelf wel moeilijk. Een verbreding naar 2x3 rijstroken lijkt mij een no-brainer, daar hoef je niet 25 varianten en scenario's voor te bedenken... Asfalt blijft asfalt en 'smart' en 'connected' en 'iSystemen' kan je later ook toevoegen als dat echt meerwaarde zou bieden.

Ook is het discutabel als je voor een eenvoudige verbreding per sé een diepgaand onderzoek moet doen naar OV, fiets, etc, want daar komt toch *altijd* uit dat die niet afdoende oplossing bieden. Het is allemaal onderzoekslast waar 1 alinea aan conclusie aan zit en het vervolgens in een archief verdwijnt. Bij dit soort projecten komt er na 3 jaar verkenningen dezelfde oplossing uit die je bij een korte inventarisatie van gegevens al had kunnen bedenken.

In de tijd van Eurlings werd de proceduretijd verkort maar die lijkt de laatste 5-7 jaar alleen maar op te lopen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A058] Breda - Tilburg: verbreding

Bericht door Via » za 23 nov 2019, 15:13

Wouter N14 schreef: za 23 nov 2019, 11:30 ^^ We hebben ons in Nederland volledig klemgezet in allerhande verplichte haalbaarheidsonderzoeken, alternatievenstudies, belangenafwegingen, participatieprocessen, kosten-batenanalyses, toekomstscenario's etc. etc. Er moet minstens drie meter dossier liggen voordat het ook maar enigszins concreet mag worden.
En daarom worden overheidsprojecten ook altijd zo duur. Tel daarbij ook nog de ingewikkeld contracten voor zo'n werk bij op en je bent alweer een eind verder. Terwijl feitelijk zo zo'n verbreding technisch prima door een (combi van middelgrote) aannemer(s) uit de regio kunnen worden uitgevoerd met een standaard contract.

Martinus
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 19:24
Locatie: Hoogstraten

Re: [A058] Breda - Tilburg: verbreding

Bericht door Martinus » za 04 jan 2020, 12:28

Deze eerste week van het nieuwe jaar gespot in het plaatselijk krantje van de Gemeente Gilze en Rijen: een kort nieuwsbericht over de voortgang van de MIRT studie A58 Breda - Tilburg incl. uitnodiging voor inloopavonden: https://www.a58tilburgbreda.nl/default.aspx

Allemaal leuk en aardig -- het is mooi dat er weer wat naar buiten komt over de A58 Breda - Tilburg -- maar zo'n inloopavond voegt natuurlijk (vrijwel) niets concreets toe. Het is puur om de schijn op te houden dat de burger betrokken is in het project, al doet men (vrijwel) niets met de input, heb ik het idee. Bovendien vertraagt dit het proces m.i. alleen maar. Maar goed, er gebeurt weer iets... Silver linings

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A058] Breda - Tilburg: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » za 04 jan 2020, 12:55

Het is ook bedoeld om te informeren, niet specifiek om de burger zogenaamd onderdeel van het ontwerproces te maken of, pessimistisch gezien, daar de schijn van op te houden. Een vertragende factor lijkt het me in ieder geval niet.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A058] Breda - Tilburg: verbreding

Bericht door Boerenkool » zo 26 jan 2020, 15:42

Zo' n wassen neus is die inspraak niet. Het moeten natuurlijk wel nuttige toevoegingen zijn.
Heb wel eens ingesproken en een heel stel ideeen is echt opgepakt of gemotiveerd terzijde gelegd.
Zo werd een toevoerweg verbreed, een viaductverbreding voorkomen, een knelpunt net na een afrit verholpen etc.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Breda - Tilburg: verbreding

Bericht door Chris » di 06 okt 2020, 9:55

Inmiddels zijn de procedures concreter geworden. Op 8 oktober wordt de 'Notitie Reikwijdte en Detailniveau' gepubliceerd, met daarin het voornemen om een milieueffectrapportage op te stellen voor de verbreding van de A58 tussen Tilburg en Breda.

https://www.platformparticipatie.nl/nie ... index.aspx

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A058] Breda - Tilburg: verbreding

Bericht door waldo79 » di 06 okt 2020, 19:01

Zou een zucht van verlichting betekenen als die loze reservering wordt gebruikt voor rijstroken.

Plaats reactie