[A058] Breda - Tilburg: verbreding

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Bericht door Remco » ma 19 mar 2007, 8:30

Tussen St Annabosch en Tilburg (Goirle) is ruimte zat voor 2 * 3. Volgens mij kan in de middenberm makkelijk een baantje erbij gebouwd worden. Alleen Gilze kan wel eens lastiger worden ivm de geluidsschermen en viaduct daar, maar voor de rest zijn alle viaducten over de weg breed genoeg. Tussen De Baars en Eindhoven is het veel problematischer; die weg is echt aangelegd als 2*2.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » di 20 mar 2007, 23:04

Remco schreef:. . . Alleen Gilze kan wel eens lastiger worden ivm de geluidsschermen en viaduct daar, maar voor de rest zijn alle viaducten over de weg breed genoeg.
Ik meen dat die viaducten al voorbereid en dus geschikt zijn voor 2x3, met behoud van vluchtstrook.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Rene » do 21 feb 2008, 11:06

Cobouw (20-2-2008) schreef:Noodzaak aanpassing A58 onderzocht

Den Bosch - Rijkswaterstaat bekijkt samen met de betrokken gemeenten of de capaciteit van de A58 tussen Bergen op Zoom en Roosendaal moet worden uitgebreid. Begin volgend jaar moet de verkennende studie duidelijkheid geven. Rijkswaterstaat brengt de verkeersbewegingen in kaart, evenals mogelijke oplossingen. Die kunnen variëren van gedeeltelijke uitbreiding van de rijstrokenen tot eenvoudiger oplossingen als het verlengen van open afritten of maatregelen om het verkeer beter te reguleren. Mocht capaciteitsvergroting inderdaad gewenst zijn, dan is een planstudie de volgende stap. Daar moet nog wel geld voor worden gevonden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Chris » do 21 feb 2008, 11:11

Dat stukje is wel aardig druk te noemen met 72.000 voertuigen per etmaal.

De A50 tussen Zwolle en Apeldoorn telt tussen de 50.000 en 60.000 voertuigen per etmaal, en daar begint de doorstroming vaak ook al slechter te worden, maar dat komt voornamelijk doordat er 20% vrachtverkeer rijdt, waardoor iedereen op de linkerstrook blijft hangen.

Op de A58 rijdt 18% vrachtverkeer, misschien dezelfde verschijnselen.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door orionpax » vr 22 feb 2008, 17:29

De drukte komt door een combinatie van factoren.

* Zo komen vanuit Roosendaal 4 rijstroken bij elkaar die verder gaan in 2 rijstroken. Beide 2*2 stroken zijn qua drukte te doen. Wanneer deze opgeteld worden is het te druk.
* Aansluiting A58-A4 is rampzalig. Zeker nu de A4 is doorgetrokken zal het tot problemen leiden.
* Aandeel vrachtverkeer lijkt mij vrij hoog. Met een mogelijke afschaffing van de tol in de liefkenshoek kan dit nog erger worden.

Persoonlijk zou ik pleiten voor de volgende aanpassingen
De Stok-Zoomland: 2*3 met ruimte reservering voor 4*2
Zoomland-Markiezaat: 4*2 met ruimte voor een spitstrook op doorgaande baan.
Reconstructie Zoomland naar een Princeville achtige constructie.
Reconstructie Markiezaat naar een Princeville achtige constructie

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Kaaiman » vr 22 feb 2008, 19:10

Die knooppuntconfiguraties wijzigen lijkt me vooralsnog wat overdreven. Liever KP St. Annabosch een rechtstreekse verbindingsboog geven voor A58w/A27n
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door orionpax » za 23 feb 2008, 18:16

Markiezaat is misschien niet nodig. Maar omlegging A58 ten oosten van Bergen op zoom met daarbij een aanpassing van knooppunt zoomland is niet onverstandig.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Rene » za 23 feb 2008, 21:01

Ik denk dat een spitsstrook volstaat.
Als de A4 bij Steenbergen gereed is zal volgens mij de hoeveelheid verkeer van en naar de A17 afnemen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Hajo » za 23 feb 2008, 21:45

Weg met die spitsstrook. Gewoon de A4/A58 tussen de knooppunten Zoomland en Markiezaat verbreden naar 2x3: een traject van slechts 9 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Kaaiman » zo 24 feb 2008, 0:19

^^ Juist, Hajo! :)

De spitsstrookprocedure heeft toch nog maar nauwelijks voordeel boven een gewone verbreding. Daarom kun je beter kiezen voor een betere oplossing op de langere termijn, omdat er nog geen acute spoed is. Dus gewoon volwaardig 3+3, desnoods (als het met milieuwetgeving in de knel komt) een plusstrook (in de middenberm dus, met behoud van vluchtstrook).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Vinny » zo 24 feb 2008, 9:32

De configuratie van knp. Zoomland moet w.m.b. ook worden aangepast.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Rene » zo 24 feb 2008, 12:41

2x3 tussen De Stok en Zoomland is juist weinig toekomstgericht, omdat na gereedkomen van de A4 de verkeersstromen zullen gaan schuiven.

Als je al geld wilt investeren in 2x3 op de A58, doe dat dan alsjeblieft tussen Eindhoven en Breda, en niet op dit onzinnige stuk. :idea:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Hajo » zo 24 feb 2008, 14:35

Ik heb het over het stuk tussen knooppunt Zoomland (waar de A4 samenkomt met de A58) en knooppunt Markiezaat (waar de A4 aftakt naar Antwerpen en de A58 verder gaat naar Vlissingen). De A58 tussen de knooppunten De Stok (A17) en Zoomland hoeft van mij ook niet verbreed te worden.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door orionpax » zo 24 feb 2008, 19:53

Net of 50% van het verkeer dat nu A17-A58-A4 pakt dan ineens het A4 traject gaat pakken. Tussen de Stok en Zoomland zou een spits/plusstrook voldoende zijn omdat het nu regelmatig volloopt op dat traject.

Dat het stuk Breda-Eindhoven naar 2*3 moet ben ik het wel mee eens.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Via » do 28 feb 2008, 20:14

Vinny schreef:De configuratie van knp. Zoomland moet w.m.b. ook worden aangepast.
Ja, maar ook omwille van verkeersveiligheid.

Wel ben ik het met René eens dat Breda-Eindhoven stukken hogere prioriteit heeft dan dit stuk.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door peejay » ma 10 mar 2008, 13:42

orionpax schreef:Reconstructie Zoomland naar een Princeville achtige constructie.
Ik denk niet dat daar voldoende ruimte voor is.
In het zuidoostkwadrant ligt een begraafplaats, in het zuidwestkwadrant bebouwing, in het noordwestkwadrant industrie, en het noordoostkwadrant is nu nog landbouwgrond, maar het is al bekend dat de industrie hier zal gaan uitbreiden.
Een verbindingsboog in de verbinding Roosendaal -> Zeeland (in plaats van de huidige lus) zou mogelijk een optie zijn, maar voor zover ik weet is al onderzocht dat dit leidt tot geluidsoverlast in de aanliggende woonwijk.
Rij met je hart

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door orionpax » ma 10 mar 2008, 22:36

peejay schreef:
orionpax schreef:Reconstructie Zoomland naar een Princeville achtige constructie.
Ik denk niet dat daar voldoende ruimte voor is.
In het zuidoostkwadrant ligt een begraafplaats, in het zuidwestkwadrant bebouwing, in het noordwestkwadrant industrie, en het noordoostkwadrant is nu nog landbouwgrond, maar het is al bekend dat de industrie hier zal gaan uitbreiden.
Een verbindingsboog in de verbinding Roosendaal -> Zeeland (in plaats van de huidige lus) zou mogelijk een optie zijn, maar voor zover ik weet is al onderzocht dat dit leidt tot geluidsoverlast in de aanliggende woonwijk.
Tja stilstaande auto's vs rijdende auto's. Moeilijke keuze.

ermentink
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 11:30
Locatie: Tilburg

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door ermentink » vr 11 jul 2008, 11:55

Momenteel is de A58 Goirle kp De Baars 2×3, bij kp De Baars 4×2 (parallelbanen) + 1 voor op en afritten. De hoofdrijbanen zijn A65, de parallelbanen A58. Alleen die ´rotte´ constructie van de oprit uit Tilburg / Hilvarenbeek richting Eindhoven, waarbij auto's richting Den Bosch alle banen moeten kruisen. Dat is voor verbetering vatbaar.

Op kp De Baars zou eigenlijk de derde baan moeten aftakken richting DB (A65); en als derde baan (vanaf A65) richting Ehv bijkomen. Dat voorkomt een heleboel gedoe.

Is het trouwens iemand al opgevallen dat het bord ´einde inhaalverbod vrachtauto's´ op de parallelbanen van vlak na de oprit Tilburg is verplaatst naar voorbij het invoegen naar 3 banen? Ik heb daar bij RWS over geklaagd, dat je behoorlijk klem kunt komen te zitten tussen vrachtauto's op de rechterbaan van de A65 en de linkerbaan op de A58 (ze zien het bord en zitten al links). Dat was een zeer gevaarlijke situatie die ik zeer regelmatig maar net goed heb zien gaan. Prettig dat er naar je geluisterd wordt (al heeft het wel iets van een jaar geduurd, maar dat zullen wel procedures zijn).

A58
woonerf
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 17:16

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door A58 » vr 15 aug 2008, 12:50

Verbreding Eindhoven-Breda naar min. 2x3 is een must, maar ook het stuk tussen De Stok en Markiezaat mag wel verbreed worden. Als de A4-zuid straks af is wordt Zoomland-Markiezaat drukker met vrachtverkeer en De Stok-Zoomland is nu al druk in de spits. De problemen bij Zoomland zijn grotendeels op te lossen door de halve afrit erin te sluiten en de relatie A4n-A4/A58z te verbreden van 1 naar 2 rijstroken.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » vr 12 sep 2008, 16:38

Tussen Galder en Batadorp, nu meteen!! :yes:
Mwah, ik vind het stuk tussen kn Princeville en kn Markizaat nou niet een echt belangrijk stuk om te verbreden.
Als de hele A4 af is met de R2 in Belgie die tot St Niklaas bij de A14 aansluit, zou ik het tussen Markizaat en Zoomland wel een optie vinden, omdat de A4 en de A58 dan samenkomen met het nodige verkeer, maar voor de rest kan het nog jaren mee, een verbreding tussen plaatsen van 70.000 inw vind ik nou niet echt nodig. :lol:

Er zijn nuttigere projecten om te verbreden, een A12 bijvoorbeeld, minimaal 2 keer 3.
Persoonlijk zou ik pleiten voor de volgende aanpassingen
De Stok-Zoomland: 2*3 met ruimte reservering voor 4*2
Zoomland-Markiezaat: 4*2 met ruimte voor een spitstrook op doorgaande baan.
Reconstructie Zoomland naar een Princeville achtige constructie.
Reconstructie Markiezaat naar een Princeville achtige constructie
Verschrikkelijk overkill, de A58 2 keer 3 tussen Markizaat en Zoomland als de A4 af is vind ik voldoende.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Remco » wo 26 nov 2008, 10:44

Vanochtend in de krant het bericht dat Galder-St Annabosch verbreed wordt naar 2x3 (arme boom....) . De extra strook moet er in 2012 liggen. Heel mooi, nu nog St Annabosch-Tilburg (is al voorbereid op 2x3) en bovenal De Baars - Eindhoven. Vooral dat laatste stuk is echt een drama in de spits.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Kaaiman » wo 26 nov 2008, 11:51

En hopelijk meteen maar de rechtstreekse verbindingsboog A58w>A27n aanleggen met een paar hectaren natuurcompensatie?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Medianieuws

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Medianieuws » wo 26 nov 2008, 12:20

BN De Stem schreef:Snel derde rijstrook A58 onder Breda
woensdag 26 november 2008

BREDA - De A58 onder Breda, tussen de knooppunten Galder en St. Annabosch, krijgt in beide richtingen een derde rijstrook.

De nieuwe stroken, met een lengte van acht kilometer, moeten er uiterlijk in 2012 liggen en zijn bedoeld om de doorstroming van het vele (vracht)verkeer op de weg te verbeteren.

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) heeft voor de extra rijstroken 19 miljoen euro ter beschikking gesteld. Van dat geld wordt ook een al langer in de pen zittende aanpassing van de aansluiting vanaf het industrieterrein Vosdonk in Etten-Leur op de A58 bekostigd.

Het ministerie van Verkeer heeft in totaal 200 miljoen uitgetrokken om de belangrijkste knelpunten op de Nederlandse wegen binnen nu en een paar jaar aan te pakken. Van dat bedrag gaat 43 miljoen naar Noord-Brabant, waar onder meer ook de A67 tussen Eindhoven en Venlo de komende jaren wordt verbeterd. Gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen noemt de aanpak van de beide stukken hard nodig. Volgens haar zal de groei van het vrachtverkeer door Brabant de komende jaren alleen nog maar verder toenemen, onder andere door de aanleg van de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » vr 28 nov 2008, 17:07

Ik vind dat de hele A58 van Galder tot aan Batadorp en de A27 van Rijnsweert tot aan St Annabosch 3 strooks moet worden,
anders krijg je een flessenhals. :neenee:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door boe! » za 29 nov 2008, 17:43

^^ Daarmee creëer je een nog grotere flessenhals. Vanuit noord en oost krijg je dan 6 rijstroken die terug moeten naar 3. Dan liever van de huidige 4 naar 3.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Rene » za 29 nov 2008, 19:21

Nee, thans is dit wegvak zelf juist een flessehals omdat het zowel het verkeer Moerdijk - Tilburg als het verkeer A27 - België moet verstouwen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door boe! » za 29 nov 2008, 19:24

Ja, dat begrijp ik. En met een extra rijstrook creëer je lucht. Snelwegenkenner wil vervolgens de A27 en A58 verbreden waarmee het voordeel weer teniet wordt gedaan.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » zo 30 nov 2008, 0:01

@Boe!, bedoel je dan dat de A58 tussen Galder en St Annabosch gewoon 2 keer 4 moet worden?

stijnos
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 22:31
Locatie: Middelburg

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door stijnos » wo 10 dec 2008, 19:25

Is er ook niet een gebrek aan ruimte op het stuk tussen De Stok en Roosendaal-Oost? Ik krijg daar altijd de indruk dat de ruimte daar al vol genoeg staat, de aanwezige geluidswallen bevestigen dat nog eens.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door peejay » vr 12 dec 2008, 12:32

De bedoeling is dat de A58 rond 2025 langs de noordkant van Roosendaal wordt geleid ("Noordtangent").
Rij met je hart

Plaats reactie