[N065] Ontwikkelingen 's-Hertogenbosch - Tilburg

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 25 apr 2005, 19:33

Heb je ook al nagedacht over het knelpunt Vught? Ik ben ervan overtuigd dat daar veel huizen gesloopt moeten worden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 25 apr 2005, 19:34

Frits schreef:Heb je ook al nagedacht over het knelpunt Vught? Ik ben ervan overtuigd dat daar veel huizen gesloopt moeten worden.
Ik ben tot aan Helvoirt klaar (vanuit het zuiden gezien). Over Vught denk ik nog na, misschien maak ik wel twee alternatieven, namelijk een omleiding en een traverse. :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 27 apr 2005, 20:06

Hier nog twee, niet zo spectaculaire exemplaren:

Kruispunt Heusdensebaan (Oisterwijk/Haaren):



Afbeelding

Huidige situatie: VRI-kruising met aansluiting Biezenmortel (noorden) en tweede aansluiting Oisterwijk. De Heusdensebaan richting Oisterwijk is een smalle tweebaans weg met dikke bomen erlangs. Onlangs is een 60 km/h-zone ingesteld en tevens een vrachtwagenverbod. Toch blijft er nog veel sluipverkeer door deze weg gaan.

Afbeelding

De aansluiting is opgeheven en de Heusdensebaan is geknipt om sluipverkeer tegen te gaan. Dat gaat nu over de bedoelde route bij Quatre Bras. De Heusdensebaan is een onderdeel geworden van een parallelweg en het verkeer kan naar de aansluiting Quatre Bras of oversteken bij Haaren (langzaam verkeer).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 27 apr 2005, 20:09

Haaren > Mgr. Zwijsenstraat:

Afbeelding

Rustige VRI-aansluiting die aan de ene kant een deel van Haaren ontsluit en aan de andere kant enkel parallelwegen.

Afbeelding

Aansluiting is vervallen. Er is een nieuwe langzaamverkeertunnel voor in de plaats gekomen, omdat anders voor de vele landbouwvoertuigen en fietsers aan deze kant van Haaren de barrièrewerking te groot wordt. Anders zou er tussen Quatre Bras en Helvoirt geen enkele oversteekmogelijkheid meer zitten. Deze tunnel is alleen toegankelijk voor landbouwverkeer en (brom)fietsers. Paar bewoners aan overkant van de rijksweg krijgen een ontheffing om er ook door te mogen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 29 apr 2005, 11:34

Helvoirt: ook een behoorlijk druk knelpunt.

Afbeelding

Een drukke VRI-kruising die Haaren en Helvoirt een aansluiting geeft op de N65. Bewoners hebben veel last van geluidshinder van de rijksweg.

Afbeelding

De rijksweg is naar het oosten verlegd, verder van de huizen af. Er staan geluidsschermen en de weg ligt voor een gedeelte in een verdiepte ligging á la Maliskamp. De aansluiting gebeurd door een rotonde.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » vr 29 apr 2005, 13:07

Brrr, een rotonde met hele krappe bochten van en naar de snelweg.
Beter een dubbele rotonde of een kluif...
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 29 apr 2005, 18:43

Och zo druk zal die aansluiting niet zijn. dus die krappe bochten is niet zo erg, en ik vind t wel een mooie oplossing. Is dit een tunnel of een viaduct over de snelweg?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 29 apr 2005, 18:46

Een verdiepte ligging á la Maliskamp, dus een soort viaduct op maaiveldniveau. En die krappe bochten zijn om de snelheid te remmen, net zoals ze in Maliskamp zijn bedoeld.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 29 apr 2005, 19:40

Vught (traversevariant):

Afbeelding

Huidige tracé langs veel huizen. Er zitten 3 VRI-kruisingen in de weg en er geldt een Vmax van 70 km/h (80 km/h op de rest van de N65). Ook zitten er nog enkele andere koude aansluitingen in de weg. Veel huizen pal op de weg.

Afbeelding

Nieuwe open tunnelbak door Vught heen. Op het traject geldt een Vmax van 80 km/h i.v.m. geluidshinder en luchtkwaliteit. Er zijn twee nieuwe diamantaansluitingen op de N65 gekomen en een ecoduct. De tunnelbak begint t.h.v. het ecoduct (trouwens, die natuur ligt er echt daar, maar was niet ingetekend op ViaMichelin). Alle koude aansluitingen zijn afgesloten en de eenrichtingswegen zijn of opgeheven of omgedraaid van richting. Er zullen een aantal huizen en andere gebouwen gesloopt moeten worden, maar daar valt niets aan te doen, ze staan nu eenmaal maar een paar meter van de rijksweg af.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 29 apr 2005, 20:44

Een nieuw aan te leggen c.q. te reconstrueren weg met een Vmax lager dan 100 is geen A-nummer noch de specificatie Autosnelweg waard, René.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 30 apr 2005, 12:27

Maar als je hem met een lagere Vmax dan 100 wél aan kunt leggen terwijl hij anders zou stranden op de door mij genoemde redenen voor die 80 km/h. Dan heb ik hem toch liever met een lagere Vmax.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 30 apr 2005, 19:52

Maargoed, nu de tweede (imo betere) optie voor Vught.

Afbeelding

Dit is de huidige situatie. De N65 loopt dwars door Vught heen en kent op korte afstand 3 VRI-aansluitingen. Er geldt een Vmax van 70 km/h. Veel geluids- en omgevingshinder.

Afbeelding

Er is een zuidelijke omlegging om Vught heen. De A65, met een Vmax van 120 km/h sluit d.m.v. een trompetknooppunt aan op de A2. De oude N65 is verenkeld en vervult nu de functie van gebiedsontsluitingsweg. Er zijn twee nieuwe diamantaansluitingen op de A65, eentje daarvan leidt naar de oude N65. Die oude weg is t.h.v. van de nieuwe rondweg bij Den Bosch geknipt om sluipen te voorkomen. De rondweg van Den Bosch heeft ook een nieuwe trompetaansluiting op de A2. Dan kan met d.m.v. 4 trompetknooppunten de Ring rond Den Bosch vloeiend rijden.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » zo 01 mei 2005, 12:30

Lijkt me idd de beste oplossing. Ik zou zelf die (gedeeltelijk nieuwe) zuidelijke rondweg Den Bosch liever als autosnelweg zien, met iets noordelijk van Vught een volledige aansluiting. Verder denk ik dat de trompetaansluiting van die rondweg op de A2 onnodig is, omdat er gebruik kan worden gemaakt van de huidige verbindingsbogen.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 01 mei 2005, 12:39

ViaHaaren schreef:Afbeelding
Hm. Wat familie van mij woont aan de zuidrand van Vught. Nu met uitzicht over de velden, maar met in jouw plan een snelweg voor de deur.
En 't zijn redelijk dure huizen daar, dus dit gaat wel een hoop 'NIMFY'-gezeur opleveren. :)
(Nimfy... bij dat woord moet ik eigenlijk aan iets anders denken... :o )

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 01 mei 2005, 14:32

Ik heb daar ook familie wonen, ik ga er zo direct nog heen. :P

Maarja, als je de N65 wilt opwaarderen krijg je ook NIMBY-gedrag denk ik. Toch denk ik dat een omleiding zeker niet onhaalbaar is, mits je, net als in mijn plan een ecoduct en wat kleinere faunatunneltjes aanlegt.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 01 mei 2005, 15:48

Op zich geen slecht idee. En ook verdiept aanleggen, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 01 mei 2005, 16:47

Veel te veel aansluitingen voor een relatief kleine plaats als Vught.
De aansluiting op het zuiden in de A65 en de bestaande aansluiting op de A2 zou ik laten vervallen; de bestaande A65-tunnel kan dan wellicht nog een rol in de lokale ontsluiting betekenen.

Zo'n dure variant (met ecoduct en alles wat erop en eraan zit) enkel en alleen ten gerieve van Vught-centrum, ja, daar mag m.i. wel een verbetering van de doorstroming op het HWN tegenover staan. Dus hoe minder aansluitingen hoe beter.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 01 mei 2005, 20:39

Tsjah, ik denk net als wat Hajo al zegt, dat het dan toch een tunnel moet worden. Ik ben net bij die oom geweest en toen ik even goed rondkeek zag ik dat er voor zo'n omleiding wel heel veel moet wijken, omgelegd worden en uitgekocht worden. Het wordt dan veel te duur, om van verzet nog maar niet te spreken.

Maar als compromis zal ik de tunnelbak door Vught op 100 km/h stellen i.p.v. de voorgestelde 80 km/h. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 24 jun 2005, 20:31

Ik hoop binnenkort trouwens wel een ombouwplan te zien voor de aansluiting Oisterwijk/Udenhout, omdat daar over niet al te lange tijd gebouwd gaat worden en al dat verkeer ook nog eens over die VRI moet. Het staat daar nu al muurvast, dus een ongelijkvloers kruispunt is absoluut noodzakelijk.

Breyten
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Bericht door Breyten » vr 24 jun 2005, 23:59

Vught is inderdaad een probleem, maar de N65 is toch een stuk langer dan Vught alleen. Laat men daarom alvast beginnen met ombouwen tot snelweg van het stuk tussen Berkel-Enschot tot Vught.
Maastricht houdt het kennelijk ook al jaren met stoplichten op de N2 uit.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 25 jun 2005, 9:15

Tja, ombouw van de gelijkvloerse kruispunten tussen Berkel-Enschot en Vught naar ongelijkvloerse is altijd een eerste stap in de goede richting. De weg blijft dan verder 2x2 autoweg, maar de nieuwe viaducten kun je dan natuurlijk qua dwarsprofiel ontwerpen op een volwaardige autosnelweg. Als dan de oplossing voor Vught ooit een keer gevonden wordt, is de definitieve ombouw van Berkel - Vught tot autosnelweg nog maar een peuleschil.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 25 jun 2005, 12:49

Ik zou het ook toejuichen als Oisterwijk en Helvoirt vast ongelijkvloers worden gemaakt. En ik ben het ook met je eens dat de kunstwerken op snelwegbreedte moeten worden gebouwd. Maar voorlopig is het wachten op het resultaat van het gezamenlijke onderzoek van Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Brabant over de ombouw. Dat loopt nu nog.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 25 aug 2005, 19:50

René, hoe lang duurt zo'n onderzoek meestal? Want het is nu weer een flinke tijd geleden dat het in de media stond dat er een onderzoek van start ging. Ben benieuwd naar de uitkomst, hoewel ik er al een beetje naar kan gissen...:)

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » vr 26 aug 2005, 16:25

Ik zie graag dat de weg wordt aangelegd zoals de Poort van Den Bosch. Door de overheid moet je ook geen steun op korte termijn verwachten. De manier zoals dat bioj de A59 is gebeurd, kan hier ook worden toegepast. Bij Vught zie ik het liefst een tunnelbak die deels gesloten is. Ik zie hem het liefst ook gewoon op Knooppunt Vught aansluiten. Een omlegging lijkt mij niet gewenst daar niet helemaal logisch. Dit Knooppunt zal wel grondig moeten worden aangepast
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 26 aug 2005, 18:25

Ik heb zelf ook meermaals voor een PPS-constructie gepleit. Anders kunnen we nog wel jaren blijven wachten, aangezien de verbinding niet is opgenomen in de Nota Mobiliteit. Zeker is wel dat de Provincie Noord-Brabant trekker moet worden voor een eventuele ombouw.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 23 sep 2005, 17:38

Laten we hier maar gewoon verder gaan over de N65, anders gaat dat andere topic zo onnodig ontsporen. ;)

Zoals ik dus al zei, extra verkeerslichten zijn funest voor de doorstroming op de N65. Iig moet, tegelijkertijd met de uitbreiding van Berkel-Enschot en Udenhout de kruising bij de Kreitenmolenstraat ongelijkvloers worden gemaakt. Anders loopt het daar helemaal vast (dat is nu al het geval).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 23 sep 2005, 17:58

Situatieschets:

Afbeelding

Het groengestreepte gedeelte geeft grofweg de stadsuitbreiding weer. De zwarte stip de nu al overbelaste VRI. Het is de bedoeling dat die nieuwe wijk een ontsluitingsweg gaat krijgen die van Loon op Zand (vanaf N261) naar de N65 gaat lopen. Ik heb ergens gelezen dat Berkel-Enschot een eigen afrit zou krijgen, dus ik hoop op een kruisingsvrije weg. Zou toch mooi zijn. :)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 23 sep 2005, 18:12

Zou dat dan niet één van die nieuwe kruispunten met een VRI worden? Ik wil niet pessimistisch doen.. :P

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 23 sep 2005, 18:19

Nee, want daar staat er al één. Lijkt me stug dat ze nog een aansluiting tussen deze en de A65 proppen. Dan kan ík beter land gaan bezetten, net als de milieuboys wel eens doen. :twisted:

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 23 sep 2005, 18:25

Kom ik je helpen. :mrgreen:

Voor de liefhebbers nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie