[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Hajo » di 20 nov 2018, 19:27

Ik hoop dat Rijkswaterstaat dit PVV plan afwijst.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Schelpenpaadje » di 20 nov 2018, 20:14

Vinny schreef: di 20 nov 2018, 19:21 Een DDI van maken :duck:
Kan iemand het PVV-statenlid Harry van den Berg vertellen wat een DDI is?

https://twitter.com/bergbrabant/status/ ... 13504?s=19

Niet gehinderd door kennis noemen ze dat toch?

Ik ben ook slechts een infra-geïnteresseerde en zeker geen geschoold professional, maar het verbaast me ten zeerste dat de staten unaniem een voorstel aanneemt dat op een druilerige zondagmiddag door een hobbyist in elkaar is getekend.

Heeft de gedeputeerde of één van diens ambtenaren voorafgaand aan de stemming de motie aan- of afgeraden? Als dit werkelijk is wat de provincie wil dan zijn ze wel heel wanhopig.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Victor » di 20 nov 2018, 21:14

Ik denk dat een DDI toch wat lastig in te passen is onder het bestaande viaduct van Hooipolder. Je zou dan eigenlijk (brede) rijbanen willen hebben op de plek waar nu de 1e en 3e rij pijlers staan...
https://www.google.nl/maps/@51.6875403, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1097
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Robonus » wo 21 nov 2018, 7:31

^^
Ik heb een paar jaar geleden wel een variantenstudie gezien van Hooipolder waarbij de DDI ook in verwerkt was. Het is dus technisch inpasbaar. De variant was volgens mij afgeserveerd omdat we dat in Nederland niet gewend zijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rein » wo 21 nov 2018, 8:27

Bij Leiden komt nabij de A44 tijdelijk een DDI. Reden dat er na afloop van het project niet permanent een DDI komt is o.a. omdat daarvoor in Nederland geen normen zijn. Uit vrees voor bijvoorbeeld aansprakelijkheidsrisico’s als er dingen fout gaan durven besluitvormers en wegbeheerders zoiets nieuws dus niet in een permanente situatie aan te leggen, zo is mij verteld.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1097
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Robonus » wo 21 nov 2018, 9:10

Dan wordt het hoog tijd dat het CROW een buitenlandse richtijn voor DDI's pakt en vernederlandiseert. Dan kan dat argument in ieder geval van tafel.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rein » wo 21 nov 2018, 10:01

Precies, zolang dat niet gebeurt, gebeurt er weinig.

Maar wellicht dat de tijdelijke DDI bij Leiden de trigger zal zijn om er eens over na te gaan denken. Wie weet.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Schelpenpaadje » wo 21 nov 2018, 10:13

Als ruimte het probleem niet is bij :KP: Hooipolder dan lijkt ook een DDI me hier de verkeerde oplossing voor het verkeerde probleem.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Victor » wo 21 nov 2018, 18:23

Ondertussen blijft men maar met alternatieve plannen komen, is het niet voor Hooipolder zelf dan wel voor de afritten op de A59 als afrit 34 verdwijnt.
Ditmaal de gemeente Geertruidenberg vanwege Kloosterhoeve en de Huntinton-patiënten wiens rust verstoord wordt.
https://www.bndestem.nl/oosterhout/plan ... ~a81d03be/

Kunnen we ook meteen afschieten... veel te dicht bij afrit 33.
https://www.google.nl/maps/@51.6836972, ... a=!3m1!1e3
En voor veel minder geld leg je de door Rijkswaterstaat geplande weg tussen afrit 33 en Geertruidenberg gewoon een stukje om langs de A59... :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Vinny » do 22 nov 2018, 20:48

Er zijn hier op het forum ook wel wat varianten geweest. René heeft destijds nog een klaverbladje ingetekend: het belangrijkste probleem is dat de klaverlussen - voor Nederlandse begrippen - tamelijk krap en steil worden. Dat hoeft natuurlijk niet heel erg te zijn, maar het is niet superrobuust, terwijl het een tamelijk dure oplossing is en bovendien moet een afrit verdwijnen. Als je weet dat er toch tot 2025 niets aan gedaan wordt, zijn een paar quick-wins wellicht beter, en op termijn de A 27 wat opschuiven en een ruimer klaverblad aanleggen met één of twee (semi-)directe verbindingsbogen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » wo 12 dec 2018, 18:14

Rijkswaterstaat schreef:Hinder Merwedebrug Gorinchem (A27) 14-15 december 2018

Rijkswaterstaat gaat van vrijdagavond 14 december 21.00 uur tot zaterdagavond 15 december 23.59 uur reparatiewerkzaamheden uitvoeren aan het stalen brugdek van de Merwedebrug Gorinchem (A27). Hiervoor wordt de rechterrijstrook in de richting van Utrecht afgesloten. Het verkeer richting Utrecht ondervindt hinder hiervan.

Hinder wegverkeer werkzaamheden Merwedebrug
De rechterrijstrook op de brug richting Utrecht zal worden afgesloten. Het verkeer richting Utrecht kan met gepaste snelheid (50 km/h) via de linkerrijstrook de brug passeren. De rechterrijstrook wordt afgezet met een barrier, zodat de werkzaamheden veilig kunnen worden uitgevoerd. Hierdoor ontstaat er een breedtebeperking van 3.25 m. Exceptioneel (breedte-) transport dat breder is dan 3.25 m kan de brug niet passeren. Zij kunnen omrijden via de adviesroutes over de snelwegen A59, A2 en A15 of via de A59, A16 en A15.

Hinder scheepvaartverkeer
De aannemer werkt aan de onderzijde van de brug vanaf een opgebouwde steiger. De brug kan hierdoor tijdens de werkzaamheden niet worden gedraaid. De scheepvaart wordt geïnformeerd via de gebruikelijke kanalen.

Omleiding langzaam verkeer
Het fietspad op de Merwedebrug (A27) in de richting van Utrecht zal worden afgesloten. Dit wordt gebruikt voor aan-en afvoer van materieel. (Brom)fietsers worden omgeleid via de andere zijde van de brug.
Een paar dingen die me opvallen;
* deze werkzaamheden met forse verkeershinder worden wel heel kort van te voren aangekondigd (2 dagen feitelijk). Zou dat een onvoorziene reparatie zijn?
* ze zijn wel heel specifiek dat de werkzaamheden tot 23.59 uur duren (en geen minuut langer). Waarom niet op zondag?
* er wordt blijkbaar een complete barrier neergezet voor 27 uur werk. Is dat gebruikelijk?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Hajo » wo 12 dec 2018, 19:03

^^ De antwoorden die ik kan bedenken zijn:

1) Vermoedelijk wel. Zulke werkzaamheden zó kort voor de start ervan bekend maken, betekent m.i. dat er iets aan de hand is waardoor onmiddellijk ingrijpen is vereist.
2) 0.00 uur is zondag = hogere toelage op salaris
3) Dat zal met de veiligheid te maken hebben. Het rijdek is nogal smal.

JB81
autoweg
Berichten: 1541
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door JB81 » do 13 dec 2018, 7:34

Het vervelende van 0:00 is ook dat het wat sneller verkeerd begrepen kan worden (de eerste of de laatste minuut van de dag).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Pino » do 13 dec 2018, 8:34

Dat laatste lijkt mij een belangrijkere reden dan zondag-kosten. Je ziet het ook met vliegtuig-dienstregelingen op vliegvelden waar veel wordt gevlogen aan de randen van de nacht: veel vluchten met schema-vertrek 23.59 uur. Anderzijds had men hier ook prima kunnen zeggen dat de werkzaamheden op vrijdagavond beginnen en in de loop van de nacht van zaterdag op zondag zullen zijn afgerond.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Boerenkool » do 13 dec 2018, 22:23

Ik hoorde ook ooit dat een gemeemte ontheffing moet geven voor zondagswerk. Het is daar wel wat Biblebelt, misschien kregen ze die niet of wilden ze de gemeente comfort bieden.
En misschien heb ik t fout en kan t rijk zelf als wegbeheerder autonoom.opereren, geen idee.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door ibodejoode » do 13 dec 2018, 22:35

Boerenkool schreef:Ik hoorde ook ooit dat een gemeemte ontheffing moet geven voor zondagswerk. Het is daar wel wat Biblebelt, misschien kregen ze die niet of wilden ze de gemeente comfort bieden.
En misschien heb ik t fout en kan t rijk zelf als wegbeheerder autonoom.opereren, geen idee.
Ik heb nog nooit gehoord dat werken op zondag aan een infrastructuur project door een gemeente kan worden verboden. Bijvoorbeeld de A2 die loopt in de Betuwe dwars door de biblebelt. Betekent dat onderhoud op delen daarvan dus zondag (nacht) niet zouden kunnen? Ik denk dat we dan een groot probleem hebben.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Lekkere Kwal » do 13 dec 2018, 23:11

Dat van de ontheffing lijkt me een beetje sterk, maar wat Hajo zegt kan best: de wegwerkers werken dan tot bijvoorbeeld 23:00 inclusief de verwijdering van de barrier (met alleen nog een :DVMX: boven de rijstrook) en wat weginspecteurs en ander begeleidend personeel regelt uiteindelijk de openstelling van de weg. Zodoende is de rest om middernacht niet meer werkzaam en hoeft dus ook niet duur betaald te worden voor nacht + zondagtarief.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Mark » vr 14 dec 2018, 7:10

Van een medewerker van de provincie Zuid-Holland heb ik wel eens gehoord dat werken aan de weg op zondag in sommige regio's wel voor wat wrijving zorgt, vanwege de zondagsrust (in dit geval ging het om de Hoekse Waard). Maar of daar echt een ontheffing voor nodig was weet ik niet.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5059
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rogier » vr 14 dec 2018, 7:38

Dat geldt misschien voor winkels of werken voor de gemeente.
Echter voor wegewrkzaamheden geldt deze vergunning (gelukkig en logisch) niet.
Anders hebben gemeentes een mooie stok om RWS bijvoorbeeld te kunnen chanteren (voldoe aan onze eisen, anders krijg je geen vergunning voor zondagswerk).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » vr 21 dec 2018, 8:06

Rijkswaterstaat schreef:Wegverbreding A27 Houten-Hooipolder stap dichterbij

Op 20 december 2018 is een nieuwe mijlpaal in het project A27 Houten – Hooipolder bereikt: minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) ondertekende het tracébesluit (TB) en het saneringsbesluit (SB). Hiermee kan de stap worden gezet naar een volgende fase: het voorbereiden van de aanbesteding, contractering en de uitvoering van het project.

Verbeteringen doorgevoerd
In dit TB en SB zijn diverse optimalisaties doorgevoerd ten opzichte van het ontwerptracébesluit (OTB) en het ontwerpsaneringsbesluit (OSB), waaronder de toevoeging van een nieuwe Merwedebrug, Keizersveerbrug en Hagesteinsebrug. Projectmanager Marc Lentjes: 'Drie nieuwe bruggen veroorzaakten een behoorlijke wijziging op het ontwerptracébesluit. Daarnaast zijn wij voortdurend in gesprek met onze regionale partners, zoals provincies, waterschappen en gemeentes en maatschappelijke partners, wat ook tot diverse kleine aanpassingen ten opzichte van het ontwerptracébesluit heeft geleid. Door hen vroegtijdig te betrekken, hebben we zoveel mogelijk aan kunnen sluiten bij lokale wensen en ruimtelijke ontwikkelingen. Wij danken onze bestuurlijke partners en maatschappelijke organisaties dan ook hartelijk voor hun betrokkenheid en inbreng. Ook hebben we, waar mogelijk, zienswijzen verwerkt in het huidige tracébesluit. Dit vormt het uitgangspunt voor de realisatie van de wegverbreding vanaf 2022.'

Aanpak A27 Houten - Hooipolder
De A27 richting Utrecht krijgt tussen Houten en Hooipolder drie rijstroken. Tussen Werkendam en tankstation Scheiwijk gaat het om reguliere rijstroken. Op de rest van het traject komt een spitsstrook. Richting Breda krijgt de weg tussen Houten en Everdingen en tussen Scheiwijk en Werkendam vier reguliere rijstroken. De andere delen krijgen drie rijstroken, waarvan één spitsstrook. De verbreding heeft ook gevolgen voor de bruggen. De bestaande Hagesteinsebrug, Merwedebrug en Keizersveerbrug worden geheel vervangen door nieuwe bruggen, omdat dit op de langere termijn goedkoper is en er in de toekomst minder onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Daarnaast zorgen nieuwe bruggen voor minder geluid dan de huidige bruggen. De Houtensebrug wordt gerenoveerd en verbreed. Ook wordt er gestuurd op een snelle aanpak van knooppunt Hooipolder.

Inzage besluit en nadere informatie
Het TB beschrijft de uitwerking van de wegverbreding, inpassing van de weg in de omgeving en maatregelen voor leefbaarheid, zoals geluid en natuurcompensatie. Het SB bevat geluidmaatregelen voor 60 saneringswoningen langs wegvakken waar de geluidsanering niet in combinatie met het TB kan plaatsvinden en loopt, vanwege de samenhang met het TB, vooruit op de overige saneringen binnen het Meerjaren Programma Geluidsanering (MJPG).

De komende weken staan in het teken van informatie en beroep. Van vrijdag 11 januari 2019 tot en met donderdag 21 februari 2019 kan, door belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend, op het OTB of het OSB beroep worden ingesteld tegen het TB of SB. Ook belanghebbenden die om juridisch gegronde redenen – zoals een wijziging tussen OTB en TB, die u persoonlijk raakt - geen zienswijze hebben ingediend op OTB of OSB, kunnen een beroepschrift indienen. Een beroepschrift moet worden ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Op de website Platform Participatie zijn vanaf 10 januari 2019, onder 'tracébesluit' alle documenten behorend bij het TB en SB digitaal te raadplegen. Deze documenten liggen vanaf dan ook fysiek ter inzage bij een tiental betrokken provincies, gemeenten en waterschappen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Hajo » ma 24 dec 2018, 0:12

Ik heb gisteren de A27 van :KP: Everdingen tot afrit Oosterhout in beide richtingen bereden. In de stromende regen.

Ik voel er wel wat voor de Vmax over dit hele traject permanent te verlagen tot 100 km/h, totdat de verbreding klaar is. De Vmax van 120 of 130 km/h is zeker op werkdagen vrijwel niet haalbaar. Ook buiten deze uren is het lastig. Soms lukt het even, om vervolgens toch weer te moeten afremmen tot een lagere snelheid wegens inhalend langzamer verkeer. Een lagere Vmax zou m.i. de doorstroming bevorderen.

Verder is de afwatering van de weg niet best. Bij regen blijft er aardig wat water op de weg liggen. De fundering is ook aan vervanging toe, de weg kent de nodige oneffenheden door verzakkingen, soms flinke. Tot slot is ook het asfalt op veel plaatsen niet best.

Vanaf 2022 wordt de weg verbreed, waarbij naar ik mag aannemen ook de fundering en dergelijke zal worden aangepakt.

Dit alles in overweging nemende, zou een verlaging van de Vmax tot 100 km/h op mijn begrip kunnen rekenen.

Het bewegwijzeringsbord richting Utrecht net na de brug bij Hank, is inmiddels zo goed als onleesbaar. Die moet snel worden vervangen door een nieuw exemplaar, want wat er nu hangt is echt geen gezicht. :roll:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 dec 2018, 7:15

^^ Zeker in het weekend en 's nachts is 100 daar overdreven langzaam. Als ik er langs kom is het vaak in het weekend in de ochtend, of 's avonds laat. Dan zou 100 veel te traag zijn.

Dat een weg overdag op werkdagen te druk is om 120/130 te kunnen rijden is toch geen probleem? Dat geldt voor zoveel snelwegen met Vmax 120/130. Maar dat is nog geen reden om de Vmax te verlagen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Hajo » ma 24 dec 2018, 8:07

Er zijn genoeg wegvakken waar ook 's nachts maar maximaal 100 gereden mag worden. En die verkeren in een betere conditie dan deze weg. Bovendien is mijn voorstel gebaseerd op meer dan alleen verkeersdrukte.

Eventueel zou als alternatief de Vmax 's nachts op 120 km/h bepaald kunnen worden.

Verder is het slechts tijdelijk. Want zodra de verbreding klaar is, zal de Vmax bij gesloten spitsstrook 120 km/h bedragen en bij geopende spitsstrook 100 km/h, vermoed ik.

Gezien de drukte zou het mij overigens niet verbazen als de spitsstrook overdag vrijwel constant geopend zal zijn, bij een Vmax van 100 km/h dus. Zeker op werkdagen in de spits.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 dec 2018, 8:11

Zodra de werkzaamheden beginnen zal de vmax om die reden wel een stukje omlaag gaan. Tot die tijd zie ik ook geen probleem in de huidige vmax eigenlijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 dec 2018, 8:43

Hajo schreef: ma 24 dec 2018, 8:07 Er zijn genoeg wegvakken waar ook 's nachts maar maximaal 100 gereden mag worden. En die verkeren in een betere conditie dan deze weg.
Dat het ergens anders gebeurt (om wellicht heel andere redenen) is een drogredenering, en zegt natuurlijk niks over de situatie op de A27. Dat geeft mijns inziens alleen maar aan dat er nog genoeg wegvakken zijn met een te lage Vmax.
Bovendien is mijn voorstel gebaseerd op meer dan alleen verkeersdrukte.
Het wegdek kan wel wat beter, maar het is zeker niet zo slecht dat het een lagere Vmax rechtvaardigt. Het wegdek op zich maakt het niet onveilig om daar 120 km/u te rijden. En wat betreft de afwatering: blijkbaar is dat tot dusverre ook geen reden geweest om de Vmax te verlagen, zoals op de A79 bijvoorbeeld wel gebeurd is. Dat is natuurlijk ook alleen een probleem bij regen, maar dat is nog geen reden om de Vmax dan ten allen tijde op 100 km/u te zetten.
Eventueel zou als alternatief de Vmax 's nachts op 120 km/h bepaald kunnen worden.

Verder is het slechts tijdelijk. Want zodra de verbreding klaar is, zal de Vmax bij gesloten spitsstrook 120 km/h bedragen en bij geopende spitsstrook 100 km/h, vermoed ik.
Waarom 120? De standaard in Nederland is 130, als dat veilig gereden kan worden en binnen de milieu- en geluidsnormen zal het wel 130 gaan worden.
Gezien de drukte zou het mij overigens niet verbazen als de spitsstrook overdag vrijwel constant geopend zal zijn, bij een Vmax van 100 km/h dus. Zeker op werkdagen in de spits.
De meeste spitsstroken zijn op werkdagen in de spits wel geopend. ;)

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Lekkere Kwal » ma 24 dec 2018, 9:09

Coen Tunnel schreef: ma 24 dec 2018, 8:43Waarom 120? De standaard in Nederland is 130, als dat veilig gereden kan worden en binnen de milieu- en geluidsnormen zal het wel 130 gaan worden.
Omdat 120 nog steeds de standaard openstellings Vmax is, en pas na evaluatie van de veiligheid op de lange termijn kan een traject naar 130 worden verhoogd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Chris » ma 24 dec 2018, 10:29

Ik vraag me af of ze ook de fundering gaan aanpakken, aangezien een groot deel van de projectlengte uit spitsstroken zal bestaan. Het budget voor dit project is fors (€ 1,3 miljard) maar het meeste geld gaat op aan de 3 grote bruggen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Hajo » ma 24 dec 2018, 13:06

^^ De spitsstroken passen denk ik nog net op de bestaande fundering. Ik weet niet hoe ze die spitsstroken destijds op het traject :KP: Gorinchem - :AS: Noordeloos hebben aangelegd. Volgens mij op de bestaande fundering.

Als men het goed wil doen, moet de weg m.i. helemaal opnieuw worden aangelegd, dus inclusief fundering. Maar of dat binnen de gestelde termijn is te verwezenlijken, betwijfel ik. Het zou afgraven van een dikke laag veen kunnen betekenen zodat er een cunet ontstaat, dat opvullen met zand en het vervolgens laten inklinken. Dan ben je al gauw een jaar verder.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5059
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Rogier » ma 24 dec 2018, 21:32

Grondverbetering is geen mogelijkheid, want je zit met de volgende problemen:
- Stabiliteit van de andere rijbaan. Op sommige plekken moet bijna 10 meter veen en \ of klei weggegraven worden.
- Kosten. Grondverbetering is extreem duur (bijna duurder dan alles onderheien en een zetvrije plaat aanleggen).
- Lekkage van brak water, omdat je tot in het watervoerend zand moet graven.

Mocht je de fundering willen verbeteren, dan kan je net zo goed een zetvrije plaat aanleggen of de ergste verzakkingen gaan uitvullen met asfalt en \ of zand (nieuwe verharding). Persoonlijk denk ik dat dit niet noodzakelijk is dat de meeste oneffenheden met het gedeeltelijk uitvullen van de verzakkingen te verhelpen zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 dec 2018, 21:59

Het lijkt al met al alsof dit slechts fase 1 is van een verdergaande verbreding die over een jaar of wat op de tekentafels komt.

Zou het gezien de technische complexiteit niet verkeerd zijn om aan weerszijden vast een flink pakket voorbelasting aan te brengen onder het mom van landschappelijke inpassing? Of is het afwachten op nieuwe bouwmethodes met bijvoorbeeld EPS?

Plaats reactie