[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door JB81 » zo 27 nov 2011, 13:03

Die 18 euro is een van de geweldige ontwikkelingen van de OV-chipkaart ja. Voorheen kon je heen en terug Breda-Utrecht met twee Brabantse dagkaartjes (totaalprijs 6 euro).

Dennis94
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 23:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Dennis94 » zo 27 nov 2011, 13:26

Mijn ontwerp:
Afbeelding

Maar 2 korte viaducten extra nodig, niet al te veel extra grondgebruik, en maar 2 weefverbindingen, maar als je de af en oprit richting de A59-oost af zou sluiten, zou je deze ook voorkomen

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Hajo » zo 27 nov 2011, 13:34

Een klaverblad is m.i. voldoende en het past:

Situatie nu:
Afbeelding

Situatie toekomstig:
Afbeelding

Opmerking: Ik weet niet of de bebouwing op beide foto's nog correct is. Kan uitgebreid zijn.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door keokiracer » zo 27 nov 2011, 13:37

Hajo schreef:Een klaverblad is m.i. voldoende
Niet mee eens, de verbinding Made --> Gorinchem is veel te druk voor een klaverlus. Laten we het eens in een keer goed doen in Nederland ;)
Hajo schreef:Opmerking: Ik weet niet of de bebouwing op beide foto's nog correct is. Kan uitgebreid zijn.
Noodwestkant is zo gebleven, aan de zuidoostkant is er echter een kas bijgebouwd en liggen er waterbekkens. Google Streetview
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Hajo » zo 27 nov 2011, 13:41

keokiracer schreef: Niet mee eens, de verbinding Made --> Gorinchem is veel te druk voor een klaverlus.
In dat geval gaat het niet passen, denk ik, en is een verplaatsing van het knooppunt in oostelijke richting wenselijk. Een kas en de waterbekkens zijn makkelijker te amoveren dan woningen of boerderijen.
Laatst gewijzigd door Hajo op zo 27 nov 2011, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Naturist » zo 27 nov 2011, 13:45

@Dennis94,
Ik vind de relatie Gorichem -> Den Bosch in deze uitvoering te zwak, aangezien dit nu een van de zwakste punten in het huidige knooppunt is.
Helemaal in verhouding tot de omgekeerde richting die jij hebt getekend.
Wel een goed ruimtegebruik, en ook het aantal en soort kunstwerken is in deze mooi beperkt gebleven, maar ben er in deze zeker van, dat je hier de bovengenoemde relatie niet zonder fly-over of dive-under kunt afwerken.
Doe je dat wel, dan blijven er op dit knooppunt problemen bestaan in de noord -> oost richting.
Laatst gewijzigd door Naturist op zo 27 nov 2011, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Dennis94
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 23:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Dennis94 » zo 27 nov 2011, 13:46

@Naturist, Gorinchem -> Den Bosch loopt dan wel via een klaverlus, maar je hebt geen weefverbindingen

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Naturist » zo 27 nov 2011, 17:31

^^Klopt, maar met de straal van jouw klaver, gaat de snelheid er dusdanig uit, dat bij een iets groter verkeersaanbod, het op de A27 vast komt te staan.
TOEVOEGING
Misschien gruwel je van het idee om weefbewegingen te maken, maar deze variant lijkt mij -mits in tweebaans + weefbaan- een prima oplossing en kost slechts 4 kunstwerken.
Afbeelding
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door kees » di 29 nov 2011, 11:34

Vanochtend in het Brabants Dagblad:
de provincie Noord-Brabant is niet bereid 300 miljoen bij te dragen voor de aanpak van de A27.
Laatst gewijzigd door kees op di 29 nov 2011, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door captain007 » di 29 nov 2011, 11:56

Dan weet men denk ik bij deze ook waar men in Brabant aan toe is, namelijk geen verbrede A27 in Noord Brabant en dus enkel in Zuid-Holland en de provincie Utrecht en dan de Merwedebrug natuurlijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » di 29 nov 2011, 12:00

Daar ga ik ook van uit. Een verbreding van de Merwedebrug en A27 tot maximaal Werkendam. Geen verbrede Keizersveerbrug of nieuw knooppunt Hooipolder. Ik vermoed dat de provincie Noord-Brabant haar kaarten inzet op de verbreding van de A58.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door waldo79 » di 29 nov 2011, 12:08

Misschien ziet men in Brabant de A27 meer als toegangspoort tot de regio Utrecht 8-)

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door kees » di 29 nov 2011, 14:14

Chris schreef:Daar ga ik ook van uit. Een verbreding van de Merwedebrug en A27 tot maximaal Werkendam. Geen verbrede Keizersveerbrug of nieuw knooppunt Hooipolder.
Dat klopt.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door keokiracer » di 29 nov 2011, 15:07

Hier een artikel van BN De Stem:
BN De Stem schreef:Provincie wil geld lenen voor aanpak A58
Auteur: door Peter Ullenbroeck | dinsdag 29 november 2011 | 07:59 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 29 november 2011 | 08:05

(...)

Minder voortvarend zijn de ontwikkelingen rond de A27. Schultz zegt de fileproblemen op deze weg wel stevig te willen aanpakken, mits ook de provincie daar aan meebetaalt. Maar die weigert. Gedeputeerde Van Heugten: „Het rijk heeft gevraagd of wij 300 miljoen willen meebetalen om de hele A27 in één keer aan te kunnen pakken. Dat vinden wij geen reële vraag, voor een traject dat maar voor een derde deel in Brabant ligt.”

Door de weigering wordt de weg nu niet ineens maar beetje bij beetje aangepakt. Schultz heeft 740 miljoen euro opzij gelegd om voor 2020 het stuk tussen Werkendam en Scheiwijk, inclusief de Merwedebrug en het deel tussen Houten en Everdingen te verbreden.

De provincie is vooralsog tevreden met die aanpak, maar zet ook vraagtekens. Zo vraagt Van Heugten zich af of de files niet verschuiven en er een nieuwe flessenhals ontstaat op het punt waar de A27 van 4x4 rijstroken straks weer overgaat naar 2x2 rijstroken. Zorg heeft het provinciehuis ook over knooppunt Hooipolder waar voorlopig niets lijkt te gaan gebeuren.
Die 4x4 rijstroken klopt natuurlijk niet (ook al even gemeld bij BN De Stem ;)), maar dat snappen jullie denk ik wel :)
Waar het op neerkomt: De Provincie wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :roll: :neenee:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door kees » di 29 nov 2011, 15:46

keokiracer schreef:Waar het op neerkomt: De Provincie wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :roll: :neenee:
Het ligt wel even wat genuanceerder. De overeenkomst die het Rijk met de provincie wil sluiten, behelst de aanpak van de A27, de A58, de A2, de N65, de N69 en de N279.
Voor al die projecten vraagt het Rijk geld van de provincie, de provincie is al bereid 450 miljoen te investeren in de aanpak van de A58 en geeft het Rijk de tijd om pas na 2020 te beginnen met terug te betalen.
Dat er dan keuzes moeten worden gemaakt en prioriteiten worden gesteld en gekeken wordt waar de verantwoordelijkheden voor problemen ligt, is heel logisch. Dat zou jij ook doen als je een beperkt budget tot je beschikking had en ergens in moet schrappen.
Als het Rijk nog had geluisterd naar de wens van de provincie om een spoorlijn aan te leggen tussen Breda en Utrecht, dan had je nog van wederdiensten kunnen spreken, maar in dit geval kan ik me voorstellen dat de provincie zijn knopen telt en niet overal ja en amen op zegt.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door JB81 » di 29 nov 2011, 16:42

Naturist schreef:^^Klopt, maar met de straal van jouw klaver, gaat de snelheid er dusdanig uit, dat bij een iets groter verkeersaanbod, het op de A27 vast komt te staan.
TOEVOEGING
Misschien gruwel je van het idee om weefbewegingen te maken, maar deze variant lijkt mij -mits in tweebaans + weefbaan- een prima oplossing en kost slechts 4 kunstwerken.
http://img847.imageshack.us/img847/3262/f0dn5s2.jpg
Nog een knooppunt Cheratte aan de Maas! Waarom ook niet? :p

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door keokiracer » di 29 nov 2011, 17:04

Naturist schreef:^^Klopt, maar met de straal van jouw klaver, gaat de snelheid er dusdanig uit, dat bij een iets groter verkeersaanbod, het op de A27 vast komt te staan.
TOEVOEGING
Misschien gruwel je van het idee om weefbewegingen te maken, maar deze variant lijkt mij -mits in tweebaans + weefbaan- een prima oplossing en kost slechts 4 kunstwerken.
http://img847.imageshack.us/img847/3262/f0dn5s2.jpg
Je kan bij jouw plan niet van Made naar Gorinchem :p Lijntje vergeten? ;)

@Kees Dat deel van het verhaal wist ik dus niet, het een en ander is nu opgehelderd :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Ds79m » di 29 nov 2011, 17:28

Weer een reden om de provincies af te schaffen...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Naturist » wo 30 nov 2011, 0:10

keokiracer schreef:Je kan bij jouw plan niet van Made naar Gorinchem :p Lijntje vergeten?
Nee hoor, vanuit Made pak je de afrit Breda, en vervolgens de wisselbaan naar Gorichem. Maar of die verbinding nu zoveel verkeer zal gaan verwerken? :lol:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door keokiracer » wo 30 nov 2011, 9:32

Sorry, maar in jouw tekening mis ik een lijntje van de 'wisselbaan' naar de A27 ri. Gorinchem.

En ja, die verbinding gaat veel verkeer trekken, maar dat weet je net zo goed als ik ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Naturist » wo 30 nov 2011, 11:36

^^Zo beter? :p
Afbeelding
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Victor » wo 30 nov 2011, 18:16

Ik wil de heren ontwerpers er nog even op wijzen dat de A27 over het hele stuk tussen Lange Broekstraat en Kerklaan op niveau +1 ligt.
Alle viaducten/fly-overs over de A27 hebben dus niveau +2
:)

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Naturist » wo 30 nov 2011, 18:45

^^De blauwe stukken geven Dive-unders aan en nu denk ik dat het met 2 dive-unders en 2 viaducten zou moeten kloppen.
Ook wat niveau betreft:
Afbeelding
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door sirdanilot » wo 30 nov 2011, 22:35

Ik zou dan gewoon kiezen voor een tunnel voor de A59 onder het huidige knooppunt door, in plaats van dit dure kunstwerk. Zo wordt het aan de stoplichten een stuk minder druk (alleen afslaand verkeer rijdt hier dan nog) en kan afrit Raamsdonksveer behouden blijven (wie de snelweg oprijdt komt dan direct uit bij de stoplichten, vanwaar men alle richtingen uit kan).

Later kan men dan kiezen voor een lus voor bijvoorbeeld de relatie Breda->Utrecht.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Groningen » wo 30 nov 2011, 22:38

^^ En een tunnel is goedkoop? Een andere mogelijkheid is natuurlijk er een rotonde-Gieten-oplossing van te maken.

Alleen is de capaciteit daarvan niet afdoende hier.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door sirdanilot » wo 30 nov 2011, 22:53

Aangezien er genoeg ruimte is voor een tunnel en de grond hier volgens mij niet heel problematisch is, denk ik inderdaad dat een tunnel goedkoper zal zijn dan vier viaducten, een complete omlegging van de A27 of de sloop van een flinke rij huizen. Het aantal rijstroken ter hoogte van de stoplichten kan dan worden uitgebreid (er komt immers heel veel asfalt vrij op maaiveldniveau), wat de doorstroming verbetert. In den regel zijn drie afslaande stroken niet veilig, maar ik denk dat daar op dit knooppunt wel een uitzondering voor kan worden gemaakt, omdat de bochten niet heel flauw zijn. Verder zou men vrije rechtsaffers kunnen aanleggen.

Overigens is er, na verwijdering van de doorgaande A59-richting (die dan door de tunnel gaat), ook wel genoeg ruimte onder het viaduct voor een (enigszins ovale) rotonde, denk ik. Wellicht is dat beter dan een stelsel van verkeerslichten.

En ik moet helaas eerlijk bekennen dat ik niet bekend ben in de omgeving Gieten ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door keokiracer » do 01 dec 2011, 16:22

Via de A27 lukt het niet, dus daarom probeert Geertruidenberg het via de A59:
BN De Stem schreef:Lobby Geertruidenberg: 'aanpakken Hooipolder nu via A59'
Auteur: door Marja Klein Obbink | dinsdag 29 november 2011 | 17:55 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 30 november 2011 | 14:37

RAAMSDONKSVEER - De lobby om het knooppunt Hooipolder aan te pakken, gaat in de versnelling. "Als we niet aan de beurt komen bij de verbreding van de A27, dan laten we Hooipolder over een ander traject lopen: via de aanpak van de A59.

„Er gaat nu een brief naar het ministerie. Wij gaan hier geen vrede mee hebben.” Zo reageert wethouder Lida Verschuren van Geertruidenberg op het nieuws dat de provincie geen 300 miljoen euro gaat uitgeven voor de A27.

Het gevolg is dat Rijkswaterstaat de weg nu stukje bij beetje aanpakt en dat alleen het stuk tussen Werkendam en de Merwedebrug bij Gorkum wordt verbreed. Ook op knooppunt Hooipolder lijkt vooralsnog niets te gebeuren.

„Als Hooípolder niet via de A27 wordt aangepakt, dan gooien we het over een andere boeg: de A59. Feitelijk is Hooipolder ook onderdeel van de A59: de verkeerslichten staan op grond van de A59. Hoe dan ook moeten de problemen bij Hooipolder worden aangepakt. Vanaf de richting Breda naar Utrecht slibt het verkeer dicht. Ook vanaf Waspik naar Utrecht staan automobilisten dagelijks in de file.”

Zaak is ervoor te zorgen dat er minder verkeer voor Hooipolder vast komt te staan, vervolgt Verschuren. „Dat kun je bereiken door er een volwaardig kruispunt van te maken, in de vorm van een klaverblad. Een andere mogelijkheid is dat er op de A59 extra afslagen komen naar Utrecht, zoals in een andere variant van de A27 is voorgesteld.”

In de tussentijd neemt Verschuren ook contact op met de omliggende gemeenten van de A59, zoals Drimmelen, Oosterhout en Waalwijk. „Al die gemeenten zijn gebaat bij een goede oplossing van de bottleneckproblemen bij Hooipolder. Bij Made en bij Waspik zoekt het verkeer sluipwegen als Hooipolder vast staat. Die gemeenten zitten niet op meer verkeer op hun wegen te wachten. ”

Anders dan Geertruidenberg is de noordelijker gelegen gemeente Werkendam niet ontevreden over de verbreding van de A27. Wethouder Wim de Jong van Werkendam denkt dat er na de verbreding boven de brug bij Gorkum geld overblijft voor de aanpak van het zuidelijke deel. De Jong: „Dat moet zo breed mogelijk worden.”

Op 12 december wordt de Kamer geïnformeerd over de plannen. De kans is klein dat ze worden afgekeurd. De provincie zal aandacht vragen voor de versmalling vanaf Werkendam naar Nieuwendijk. De Jong: „Daar moet een goede oplossing voor komen, liefst twee keer drie banen. Het geld is er. ”
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Naturist » do 01 dec 2011, 17:12

Groningen schreef:^^ En een tunnel is goedkoop? Een andere mogelijkheid is natuurlijk er een rotonde-Gieten-oplossing van te maken.

Alleen is de capaciteit daarvan niet afdoende hier.
Als mijn oplossing te duur uitvalt, mag wat mij betreft wel gekozen worden voor het standaard klaverblad met verbindingsbogen, brings back memories (doet aan vroeger denken)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door sirdanilot » do 01 dec 2011, 17:48

Ik vraag me af of een klaverblad goedkoper is dan een tunnel onder het huidige knooppunt door. Er moeten namelijk gebouwen voor gesloopt worden, er zal een geluidswal moeten komen (anders heb je verkeer vlak bij bebouwing) en het knooppunt neemt meer ruimte in beslag. Voor een tunnel hoeft er alleen één tunnel aangelegd te worden die weliswaar duur is, maar zeker niet onbetaalbaar. Bovendien hoeft er dan geen bebouwing gesloopt te worden en kan afrit Raamsdonksveer blijven bestaan. Het nadeel is natuurlijk de doorstroming voor afslaand verkeer (dat zal nog steeds een gelijkvloers kruispunt tegenkomen), maar ik denk dat dit voor de komende jaren nog wel acceptabel is; bovendien kan men bypasses aanleggen tegen relatief lage kosten.

Paulw
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 20:07

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Paulw » do 01 dec 2011, 18:09

Vind het maar een vaag verhaal, je kunt niet zo maar een tunnel onder het bestaande viaduct schuiven. Waarschijnlijk wordt dat ook een enorm dure optie.

Plaats reactie