[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Boerenkool » vr 16 dec 2016, 20:30

Denk dat het ook de combinatie is waardoor de gebruiker het enger vind dan Rijkswaterstaat denkt en misschien ook wel weet.
Dat je direct na de korte invoegstrook geen vluchtstrook hebt maar een vangrail doet het nog onveiliger ogen. Als weggebruiker maak je vaak een plan A en B. Als je weet dat als het net niet lukt hem in dat gaatje te rijden weet je dan dat er nog een marge voor noodgevallen is. Nu kan je plan B alleen vol op de rem of kamikaze tussendauwen en hopen dat ze remmen. En dan ben je sowieso bang dat iemand van achter je ramt.

Er zijn nog wel.wat oplossingen zonder meteen hele brugbte vernieuwen. Je kan een aparte invoegstrookbrug maken a la Lieshout. Of je legt ergens aan die kant van de snelweg nog een extra OWN brug waarmee je beter de oprit boven het kanaal kan bereiken.
Maar verbreding zou mijn voorkeur hebben, nu is op de brug geen vluchtstrook of invoegstrook, je kan daar ook nauwelijks iets schuiven bij werkzaamheden. En voor de gewone weg is een invoegstrook naast je ook veiliger dan niks als er geen vluchtstrook is, kan je nog daar vaart minderem en naar een verderop liggende vluchtstrook schieren inmeen noodsituatie.

Overigens: niet alleen A20 is 130 afgeblazen, hier ook hoor. Er zou 130 komen na afronding veiligheidsmaatregelen op A27. Dat duurde paar jaar en toen kwam er een plan om dat hier met een doorgetrokken streep op te lossen.
Na inspraak is de 130 bij deze oprit niet doorgegaan.
Laatst gewijzigd door Boerenkool op vr 16 dec 2016, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » vr 16 dec 2016, 20:34

Dit wegvak is in 1961 opengesteld, dus de brug is 55 jaar oud. Het lijkt niet onmogelijk dat die brug op niet al te lange termijn sowieso vervangen moet worden. Dan is een bredere brug een no-brainer lijkt me. Het liefst voorbereid op 2x3 rijstroken, plus een in- en uitvoegstrook en een vluchtstrook.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Naturist » vr 16 dec 2016, 20:46

^^ [sarcasmemodus] Je bedoeld toekomstvast? Je weet toch dat daarop in Nederland een verbod is ingesteld? Alles waar verder vooruit gekeken wordt als 10 jaar is uitgesloten. [\sarcasmemodus]
Ik mag het met je hopen. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Jackbauer1350 » vr 16 dec 2016, 22:12

Die korte invoeger bij Oosterhout zat enkele weken geleden ook in De Gevaarlijkste Wegen van Nederland.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Seat » vr 16 dec 2016, 22:52

Victor schreef:
Seat schreef:Of op de korte termijn gewoon afsluiten
Nee. Het OWN, met name de Esdoornlaan is daar niet op niet berekend.
Ik ga ervan uit dat je als Oosterhouter de lokale situatie beter kan inschatten dan ik :top:

De route Esdoornlaan lijkt op Google Maps voordehandliggend maar dus niet berekend. Als ombouwen veel moeite kost wordt het toch een kwestie van een extra brug en/of verschuiving van de oostelijke op- en afrit een stukje naar het zuiden en dan ten noorden van de golfclub een verbindingsweg aanleggen naar de rotonde.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door RSK » za 17 dec 2016, 19:57

Chris schreef:De enige oplossing is volgens mij om de hele brug te vervangen of de aansluiting te verplaatsen. De aansluiting wijzigen naar een halfklaverblad kan ter plaatse niet. Bij een verplaatsing zou een aansluiting ter hoogte van de Burgemeester Materlaan wellicht een optie zijn, in combinatie met de omlegging van de N631 door of langs de golfbaan.
Een optie er tussenin is ook nog mogelijk. Je zou de Vondellaan door kunnen trekken naar de rotonde bij de Souvereinstraat. Maar ik denk persoonlijk dat een bredere brug eenvoudiger is. En gelet op de ook al genoemde leeftijd een prima optie.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Victor » za 04 feb 2017, 18:29

Over KP Hooipolder raakt men niet uitgepraat... nu heeft iemand gevonden dat een volledig knooppunt veel goedkoper kan, zonder verleggen van de A27.

http://www.bndestem.nl/regio/brabant/kn ... -1.6879625

Maar dat kan natuurlijk alleen als men niet eerst begint met die enkele verbindingsboog zoals die nu gepland is ( viewtopic.php?p=907442#p907442 )
Als het überhaupt kan. Ik zou dat plan van de heer Burger Dirven wel eens willen zien...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Wouter N14 » za 04 feb 2017, 18:39

Zou dat niet gewoon een klaverblad zijn met krappe lusjes?

Edit, inderdaad waarschijnlijk wel:
Beschrijving van het bestaande viaduct bij Hooipolder A27 over de A59. Het viaduct van de A27 is breder dan de snelweg zelf en biedt ruimte aan extra rijstroken of rangeerbanen voor een eventueel klaverblad.
http://brabant.vvd.nl/nieuws/19039/vvd- ... hooipolder :arrow: De VVD verwijst naar de Wegenwiki als bron :D :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Victor » za 04 feb 2017, 18:43

Nee, iets anders... schetsje gevonden op zijn twitteraccount.
https://twitter.com/KBurgerDirven
Dat worden wel erg kleine lusjes.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Wouter N14 » za 04 feb 2017, 18:47

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Mark » za 04 feb 2017, 18:52

Zou hij zich hebben laten inspireren door het oorspronkelijke ontwerp van knooppunt Muiderberg?

Afbeelding
(https://www.wegenwiki.nl/Knooppunt_Muiderberg)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Wouter N14 » za 04 feb 2017, 19:02

Dat originele ontwerp is wellicht zo gek nog niet :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Boerenkool » za 04 feb 2017, 20:13

Ik zit eerder te denken aan een 180 graden omgedraaide variant van Knooppunt Markiezaat. Of een modellering daarop. Gevoelsmatig moet t mogelijk zijn om dure flyovers of ingewikkeld kleine bochten te omzeilen door met een extra onderdoorgang een of meer lussen naar de oostkant toe te halen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door RSK » za 04 feb 2017, 21:52

Er zijn natuurlijk diverse opties. De vraag is echter welke eisen men stelt en wat het dan kost. Ik zie liever een substandaard oplossing met alles ongelijkvloers dan geen oplossing omdat men geen of te weinig middelen voor een compleet pakket wil neertellen. Welke kwadranten zijn eigenlijk 'vrij' te benutten?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Victor » za 04 feb 2017, 22:01

RSK schreef:Welke kwadranten zijn eigenlijk 'vrij' te benutten?
oordeel zelf

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Boerenkool » za 04 feb 2017, 22:05

Noordoost lijkt, gezien begroeiing, er nog best een aardige driehoek rijkseigendom. Bovendien niet veel in de buurt. Noordwest lijkt zeer problematisch, er liggen wijken naast. Er is wel wat ruimte voor een Groninchemboogje maar dat flink gedoe en inpassingskosten geven. Moet er ineens een geluidswal van 8 meter ofzo, dat werk. Met zo'n reconstructie moet je t naar nieuwe normen trekken.
Zuidwest is er er behoorlijk ruimte. Hier is de hoek t kleinst omdat ze niet haaks kruisen. Zuidoost zit er vrij snel een kas, dat zal ook wel duur uitkopen zijn, maar snel goedkoper dan gedoe met woonwijken. Je zit niet meteen op de kas en de afrit nu is er al redelijk ruim.

De huidig geplande flyover is van west naar noord. Ik zou die niet automatisch incalculeren want daar gaat veel beton en grond in zitten door de hoogte en lengte. Een totaaloplissing met net zo veel beton en zandverzet is natuurlijk snel behoorlijk haalbaar want niet snel veel duurder, zeker als het faseringstechnisch niet te complex is bij de bouw.

Edit: oost west gecorrigeerd. Bedankt
Laatst gewijzigd door Boerenkool op za 04 feb 2017, 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Victor » za 04 feb 2017, 22:08

^^ Haal jij nu west en oost door elkaar?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Wouter N14 » za 04 feb 2017, 22:11

^^ Noordwest is toch juist meest problematisch? Dat ligt het dichtst bij de bebouwing. En daarom vond ik Muiderberg zo goed passen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » za 04 feb 2017, 22:13

Er zijn altijd creatieve oplossingen te bedenken. :p

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Wouter N14 » za 04 feb 2017, 22:20

^^ Die is ook wel goed! Alleen Breda > Waalwijk is denk ik te druk om zo afgewikkeld te worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Victor » za 04 feb 2017, 22:22

Probleempje in het voorstel van Burger Dirven lijkt me wel de brug over de Donge. De lange verbindingsboog oost - zuid zal daar overheen moeten, wordt een hoge dure fly-over.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Boerenkool » za 04 feb 2017, 22:42

Verhip, nog een foutje. Ik bedoel Zoomland en niet Markiezaat.
Dat is een soort trompet met toch vier richtingen. Je moet er nog wat aan tweaken om verkeer alle kanten op te facilteren, een extra lus en een aftakking in een bocht.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door mavas » za 04 feb 2017, 22:45

Ik denk dat een volledig klaverblad met rangeerbanen het sowieso niet meer gaat worden. Volgens mij zijn de intensiteiten op bepaalde relaties zo groot (bijvoorbeeld west > noord of noord > oost), dat dat met enkelstrooks lusjes voor meer vertraging gaat zorgen dan de situatie zoals die nu is. Je zult dus sowieso met iets anders moeten komen dan een klaverblad.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rene » za 04 feb 2017, 22:55

Boerenkool schreef:Verhip, nog een foutje. Ik bedoel Zoomland en niet Markiezaat.
Dat is een soort trompet met toch vier richtingen. Je moet er nog wat aan tweaken om verkeer alle kanten op te facilteren, een extra lus en een aftakking in een bocht.
Zoomland is een volslagen onding.

Ik snap trouwens helemaal niet de noodzaak van die flutboog die nu in het besluit zit.
Bouw in plaats daarvan twee simpele rechttoe-rechtaan parallelviaductjes op de A27 en leg een "krap" klaverblad aan.
(Valt wel mee hoor, straal 60 meter van de klaverlussen is haalbaar in plaats van 70 meter die in veel andere knooppunten aanwzig is)
De aansluiting Raamsdonksveer op de A59 wordt sowieso toch opgedoekt, dus de ruimte is aanwezig...

Straal lussen noordwest en zuidoost ongeveer 60 meter (Zaandam), noordoost en zuidwest ongeveer 70 meter (Oudenrijn).
Afbeelding

En mocht er heel af en toe een beetje congestie ontstaan bij het weven: altijd nog veruit te prefereren boven een VRI-kruispunt. Daar is congestie en onveiligheid namelijk bij voorbaat gegarandeerd.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Boerenkool » za 04 feb 2017, 23:18

Parallelviaductjes zijn niet nodig hoor, dat viaduct heeft al flink overbreedte, daar kan zeker 2 keer 4 over.
Wel moet ik Mavas bijvallen, ik denk dat er op de A59 duidelijk meer verkeer van/naar de A27 gaat dan dat er rechtdoorgaat.
Maar van de andere kant, het is snel beter dan nu. Ik zou zelf ook al desnoods gecharmeerd zijn van een oplossing waar 1 of 2 relaties nog gelijkvloers zijn. Dan zijn de groentijden ook langer. Met enkele klaverlussen en vrije rechtsaffers ben je echt heel end.

Maar je ziet eigenlijk al aan de verkaveling dat een krap klaverblad altijd in het achterhoofd heeft gezeten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Wouter N14 » za 04 feb 2017, 23:41

Rene schreef:Bouw in plaats daarvan twee simpele rechttoe-rechtaan parallelviaductjes op de A27 en leg een "krap" klaverblad aan.
Even alleen kijkend naar beschikbare ruimte, zou die Muiderberg-variant passen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rene » za 04 feb 2017, 23:46

^^
Alles is maakbaar.
Maar veel duurder, want meer viaducten en gekromd.
Boerenkool schreef:Parallelviaductjes zijn niet nodig hoor, dat viaduct heeft al flink overbreedte, daar kan zeker 2 keer 4 over.
Maar geen 2x2 + rangeerbanen mèt weefstroken, plus vluchtstroken. De bestaande viaducten zijn geschikt voor 2 hoofdrijbanen met 2x3+vluchtstroken. Daar passen echt geen rangeerbanen op.
Boerenkool schreef:Wel moet ik Mavas bijvallen, ik denk dat er op de A59 duidelijk meer verkeer van/naar de A27 gaat dan dat er rechtdoorgaat.
Het gaat niet om de verkeersstromen, het gaat erom dat twee snelwegen elkaar ongelijkvloers horen te kruisen.
Boerenkool schreef:Met enkele klaverlussen en vrije rechtsaffers ben je echt heel end.
Maar nog altijd intrinsiek erg onveilig. Véél onveiliger dan een standaard klaverbladoplossing.
Laatst gewijzigd door Rene op za 04 feb 2017, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Victor » za 04 feb 2017, 23:47

Rene schreef:ongeveer 60 meter
Volgens mij zijn de lussen die jij tekent hooguit 50 meter.
Vergelijk op gelijk zoomniveau Zaandam en Hooipolder ... dat gaat echt niet binnen de "lijntjes" (huidig slotenpatroon) passen :)

Verder vind ik een volledig klaverblad niet meer van deze tijd, met de onmogelijk korte weefvakken tussen de lussen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rene » za 04 feb 2017, 23:49

Je moet niet naar een paint-tekeningetje kijken. Ik heb naar het oppervlak gekeken en daar is heus wel een boogstraal 60m in te krijgen.
De noordwestelijke boog is trouwens nog op te rekken als we accepteren dat de boog van de A27-noord naar de A59-west een horizontaal alignement krijgt dat meer lijkt op de Gorkummer verbindingsbogen.

Voorts is een VRI-kruispunt nog veel meer "niet meer van deze tijd" voor een plek waar twee autosnelwegen uitwisselen.
Beter een klaverblad dan een VRI-kruispunt met een veel te dure flyover.
Victor schreef:Vergelijk op gelijk zoomniveau Zaandam en Hooipolder ... dat gaat echt niet binnen de "lijntjes" (huidig slotenpatroon) passen
De slootjes zijn niet maatgevend. Wel de bebouwing aan de noordwestzijde. En daar is echt prima zo'n 60m-boog inpasbaar.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Wouter N14 » zo 05 feb 2017, 0:09

Rene schreef:Alles is maakbaar. Maar veel duurder, want meer viaducten en gekromd.
Uiteraard. Ik zoek naar de beste verhouding tussen doorstroming op de belangrijkste relaties en realiteitsgehalte. Dat laatste begint dan met het ruimtebeslag.
Rene schreef:Maar geen 2x2 + rangeerbanen mèt weefstroken, plus vluchtstroken. De bestaande viaducten zijn geschikt voor 2 hoofdrijbanen met 2x3+vluchtstroken. Daar passen echt geen rangeerbanen op.
Betonnen barriers maken wellicht wel rangeerbanen mogelijk.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie