[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Hajo » zo 29 okt 2017, 19:44

Bovendien: staal kan worden omgesmolten.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Mark » zo 29 okt 2017, 22:16

Misschien lees ik verkeerd maar waarom wilt hij de Van Brienenoordbrug gebruiken?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Lekkere Kwal » zo 29 okt 2017, 22:26

^^ het idee is dat je een soort doorgeefsysteem maakt. Eerst begin je met een nieuwe brug, zoals in het artikel staat:
Bouw op een werf één nieuwe brug, bijvoorbeeld ter vervanging van de oostelijke Van Brienenoordbrug en vaar die er naartoe. Zo ging dat ook met het westelijke deel: dat werd bij Grootint (nu Heerema) in Zwijndrecht gebouwd.
Daarna vaar je de oude oostelijke deel naar een opknapwerf en na een rivisie vaar je die naar Gorinchem:
Zodra die brug in de buurt is, kan de oude op pontons geschoven en weggehaald worden. Dan wordt de nieuwe op zijn plek geschoven. De oude brug wordt dan naar een tijdelijke werf gebracht. Daar kan ze onder ideale omstandigheden helemaal gerenoveerd worden, zonder dat iemand er last van heeft. Zodra de klus geklaard is, wordt ze naar een volgende te vervangen brug gebracht. Zo zou de Van Brienenoordbrug een nieuw leven in de A27 kunnen krijgen, hetzij bij Gorinchem, hetzij bij Keizersveer. De brug die daar verwijderd wordt, kan dan ook opgeknapt en elders opnieuw gebruikt worden.
Zo schuif je steeds een brug door. Waar de kanttekening bij geplaatst kan worden dat je staal niet kan blijven verstevigen. Maar het is op die manier wellicht wel goedkoper dan nu direct een volledig nieuwe betonconstructie bouwen. Zo kan je de kosten over een langere periode uitsmeren.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rogier » ma 30 okt 2017, 8:29

Dat niet alleen. Men houdt hier te weinig rekening mee dat de onderbouw ook geen eeuwige leven heeft (wat ook de hoofdreden is waarom de Suurhoffbrug vervangen wordt i.p.v. renovatie). Versterken is mogelijk, maar ook heel duur en onderhoud aan staalconstructies is duur i.v.m. regelmatig schilderen van de constructie. Bij Nijmegen heeft om die reden er alles aan gedaan om de oppervlakte van staal van de nieuwe brug zo klein mogelijk te houden. Onder die omstandigheden bleek dat het ontwerp van de Oversteek op de langere termijn goedkoper was, dan een ontwerp in beton (tuibrug).

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door orionpax » ma 30 okt 2017, 22:18

Laten we nou niet een project dat al 15 jaar te laat van start gaat ophangen aan een vervanging van de Van Brienenoord brug. Bovendien is een van Brienenoord te smal en om ze nou alle twee naar gorinchem te verplaatsen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Widejo » di 31 okt 2017, 15:07

^^
Aan het einde van het artikel is ook duidelijk dat de van Brienenoordbrug over de Merwede niet mogelijk is. Bij Keizersveer over de Bergsche Maas daarentegen wel. Ik vraag mij alleen af of zo iets groots als de van Brienenoordbrug überhaupt wel in het geheel gaat passen over de Bergsche Maas. Dat gaat het omliggende landschap dermate domineren, de huidige verbinding komt veel beter tot zijn recht.

Voor autosnelwegen met een belangrijke functie voor zwaar transport zou ik zo'n vervangingsmodel niet prefereren.
Hamburg, meine Perle

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Schelpenpaadje » di 31 okt 2017, 15:41

Is het praktisch überhaupt mogelijk om de Van Brienenoordbrug naar Keizersveer te varen?

De Tweede Van Brienenoordbrug is gebouwd in Zwijndrecht, dus laten we er vanuit gaan dat dat nog steeds bereikbaar is.
Na het Dordtse Kil kom je bij de Moerdijkbruggen: niet beweegbaar en de Van Brienenoordbrug past er niet onderdoor.
Via de Beneden Merwede kom je een aantal beweegbare bruggen tegen: ik kan zo snel niet alle breedtes en maximale doorvaarthoogtes vinden, maar volgens mij loop je hier ook vast.

Is er toch een mogelijkheid, of is het gek dat dit punt nog niet naar voren is gebracht?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Pino » di 31 okt 2017, 17:10

Schelpenpaadje schreef:De Tweede Van Brienenoordbrug is gebouwd in Zwijndrecht, dus laten we er vanuit gaan dat dat nog steeds bereikbaar is.
Dat is wel een lastige aanname om mee te beginnen. Vermoed dat de Erasmusbrug tegenwoordig best wel eens in de weg kan liggen. Ter herinnering: de Tweede Brienenoordbrug is indertijd ingevaren vanaf Zwijndrecht over de Oude Maas naar het westen tot aan de Nieuwe Maas, en vervolgens naar het oosten langs Schiedam. Men kwam de volgende bruggen tegen: Spijkenisserbrug en Botlekbrug (hefbruggen, waarbij op de Botlekbrug maar nauwelijks speling bestond en men nog wat heeft lopen klooien om de waterstand zo laag mogelijk te maken), de Koninginnebrug in Rotterdam (basculebrug die bijna loodrecht stond om de pontons door de 45 meter brede opening te laten passen) en dan de Hef (toen nog in gebruik als spoorbrug). Hier is dus in de jaren '90 een nieuwe brug bijgekomen, en zo breed is de doorvaart van het beweegbare deel van de Erasmusbrug niet. Hoe het met de nieuwe Botlekbrug zit, durf ik niet te zeggen.

En dan dus nog van Zwijndrecht naar een nieuwe positie: van Zwijndrecht de Merwede op gaat langs drie bruggen in Dordrecht. En wil je de Maas op, dan moet je langs de Moerdijk. Ik denk wat dit betreft dat het item een mooi publiciteitsverhaaltje was over wat mogelijk zou zijn met het oplappen van oude bruggen en ze dan elders inzetten. De Brienenoord was daar maar een voorbeeld in, dat even onmogelijk uitvoerbaar was als mediageniek (een praatje over het oplappen van de Jan Blankenbrug had vast geen artikel in BN De Stem opgeleverd). Al is het voorbeeld niet uitvoerbaar, het principe is natuurlijk niet heel verkeerd en in het verleden al ingezet bij de oude Moerdijkbrug.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door verfmeer95 » di 31 okt 2017, 17:41

Als je niet via Zwijndrecht gaat kom je tot Gorinchem maar drie bruggen tegen: De brug over de Noord (N915), de Beneden-Merwedebrug in de N3 en de Baanhoekbrug in de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen. Het zijn alledrie basculebruggen dus de doorvaarhoogte is geen enkel probleem. Ze zijn echter wel smal, dus heb ik ze met Google Maps geprobeert op te meten. De brug over de Noord is zo'n 40 meter breed en de andere twee over de Beneden-Merwede slecht 30 meter. Met een Brienenoordbrug die zo'n 29 meter breed is wordt dat dus heel erg smal. Nu ben ik geen ingenieur maar het lijkt mij te krap.

Maar als het echter wel lukt dan kan je wel in een keer door naar Keizersveer. Door te steken bij Werkendam en Lage Zwaluwe kan de Bergse Maas vanuit Sliedrecht bereikt worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Pino » di 31 okt 2017, 18:06

^^ Vergeet niet dat de Tweede Brienenoord op pontons lag, waardoor dus iets werd getransporteerd dat wel wat breder was dan 29 meter. De Koninginnebrug was het krapste punt in de breedte, en die had/heeft een doorvaart van 45 meter breed. En deze benadering gaat er met zoveel woorden vanuit dat je de Eerste Brienenoord van zijn plek zou halen; anders heb je nog een brug te slechten voordat je maar in de buurt komt van de bruggen die je omschrijft ;)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door verfmeer95 » di 31 okt 2017, 18:57

^^ Het artikel heeft het over de oostelijke brug, dus dan zit je al goed daar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Vinny » di 31 okt 2017, 20:32

Kamerbrief schreef: In de aangepaste scope komen de pijlers naast de vaarweg te staan, waardoor de doorvaart verbetert. De vaargeul die deze brug overspant, valt namelijk onder de akte van Mannheim, hetgeen betekent dat de vaarweg aldaar minimaal 240 meter breed moet zijn.
Dat vind ik een heel wonderlijke zin in een kamerbrief. De gehele rest van de Rhein-Main-Donau vaarroute is gedimensioneerd op 150 meter. Ik vermoed dat er iets anders meespeelt, en dat is (water)veiligheid. Een middenpeiler in het midden van een vaargeul (dus niet op een eiland of iets) kan leiden tot meer onveiligheid voor scheepvaart.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Boerenkool » di 31 okt 2017, 21:06

Misschien was er een bezwaar binnengekomen. Een bruggenlapper die graag een Brug van Brienenoord wil kunnen vervoeren naar bijvoorbeeld Zaltbommel. :lol:

Zo het nu niet onderhand lonen er een tunnel van te maken? Ook handig qua geluid voor Gorinchem want het knooppunt ligt dicht bij de weg. Tunnel kan verdiept halfopen verder en dan onder de A15, en dan naar boven komen. Tunnelmoten afzinken moet daar wel lukken, landeindes met cut en cover en klaar.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Hajo » di 31 okt 2017, 21:45

^^ Te simpel gedacht, vrees ik. Een tunnel kost een veelvoud van een brug. Bovendien wordt het een lange tunnel omdat je ook met de hellingen zit. De inrit c.q. uitrit van de tunnel komt m.i. veel verder landinwaarts te liggen dan de op- en afrit van een brug.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Coen Tunnel » di 31 okt 2017, 22:12

Vinny schreef:
Kamerbrief schreef: In de aangepaste scope komen de pijlers naast de vaarweg te staan, waardoor de doorvaart verbetert. De vaargeul die deze brug overspant, valt namelijk onder de akte van Mannheim, hetgeen betekent dat de vaarweg aldaar minimaal 240 meter breed moet zijn.
Dat vind ik een heel wonderlijke zin in een kamerbrief. De gehele rest van de Rhein-Main-Donau vaarroute is gedimensioneerd op 150 meter. Ik vermoed dat er iets anders meespeelt, en dat is (water)veiligheid. Een middenpeiler in het midden van een vaargeul (dus niet op een eiland of iets) kan leiden tot meer onveiligheid voor scheepvaart.
In de nog altijd geldende Rijnvaartakte van Mannheim 1868 staat onder anderen:
  • Het recht om een vaartuig te besturen op de Rijn boven de brug van Duisburg-Hochfeld komt slechts toe aan de bezitter van een Rijnschipperspatent, dat hem door de bevoegde autoriteiten van een der Verdragsluitende Staten is verleend.
  • De Regeringen van de Oeverstaten zorgen dat de scheepvaart op de Rijn noch door molens of andere in de stroom geplaatste werktuigen, noch door bruggen of andere kunstwerken wordt belemmerd. In het bijzonder dragen zij zorg, dat de doorvaart der bruggen kan geschieden zonder oponthoud te veroorzaken.
  • De tot de Rijnvaart behorende vaartuigen en de van de Rijn komende houtvlotten hebben het recht om bij de doorvaart door Nederland de weg te kiezen die hun goeddunkt, teneinde zich te begeven van de Rijn naar de open zee of naar België en omgekeerd.

    Indien een van de waterwegen, welke de open zee met de Rijn verbinden over Dordrecht, Rotterdam, Hellevoetsluis en Brielle, tengevolge van natuurlijke gebeurtenissen of van kunstwerken voor de scheepvaart onbruikbaar mocht worden, zal de waterweg, aan de Nederlandse scheepvaart, aan te wijzen ter vervanging van het afgesloten vaarwater, eveneens worden opengesteld voor de scheepvaart van de andere Oeverstaten.
Kan het zijn dat de route vanaf de Noordzee stroomopwaarts tot Duisburg-Hochfeld op een andere breedte van 240 meter is gedimensioneerd?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Pino » di 31 okt 2017, 22:59

^^ Dat vind ik niet terug in de richtlijn waarnaar ik eerder verwees. Wel dat de brug bij Hochfeld wat lager is. Voor de rest is het de eerste brug ten zuiden van de Ruhr en de Duisburger binnenhaven. Vermoed dat dit een rol heeft gespeeld bij het niet eisen van zo'n speciaal patent op de rivier stroomafwaarts van Duisburg, al kan ik alleen maar speculeren over de precieze achtergrond voor het onderscheid.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Vinny » wo 01 nov 2017, 20:53

Zelfs voor de grootste schepen ter wereld zou een doorvaartbreedte van 150 meter volstaan:
http://www.maritiemnederland.com/dossie ... d/item1285

Zolang je maar niet overdwars gaat liggen, want dan gaat het inderdaad niet. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de achterliggende motivatie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Boerenkool » wo 01 nov 2017, 22:55

Er is recht op "ongehinderde" doorvaart. Misschien vind iemand om paal in t midden varen ook een vorm van hinder.
Ik vraag me wel eens af of zoeits ontstaat door bange juristen, dreigende gebruikers of door de andere contractpartijen.
Als je het de andere partijen zou vragen kan ik me bijna niet voorstellen dat ze NL zo dwars gaan zitten zonder wezenlijk voordeel. En een beter wegennet in Nederland is indirect ook goed voor transport van en naar hun landen.
Je zou t bijna gaan vragen. Sowieso kom jr met 150 niet verder dan Duitsland geloof ik dus heeft bijv Frankrijk geen wezenlijk belang.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Naturist » wo 01 nov 2017, 23:52

Als er een mooie grote brug komt te liggen zonder middenpilaar omdat het zogenaamd beter is voor de doorstroming, zou ik dit niet verder ter discussie willen stellen.
Ik vind het prachtig als Nederland verrijkt wordt met zo'n groots exemplaar.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door paolie » do 02 nov 2017, 7:53

Boerenkool schreef:Er is recht op "ongehinderde" doorvaart. Misschien vind iemand om paal in t midden varen ook een vorm van hinder.
Ik vraag me wel eens af of zoeits ontstaat door bange juristen, dreigende gebruikers of door de andere contractpartijen.
Het is een interne eis van Rijkswaterstaat zelf.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 nov 2017, 8:02

^^ De interpretatie dat er voor een ongehinderde doorvaart geen pilaar in het midden staat moet toch door iemand bedacht zijn, binnen RWS of niet. In eerste instantie was dat wel gewoon mogelijk en had het project eerder en goedkoper klaar kunnen zijn. Je bedenkt niet zomaar eerst A om er dan een duurder en later B van te maken.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door paolie » do 02 nov 2017, 8:59

De eis dat geen pilaar in een vaarweg dient te staan ken ik al sinds de aanleg van de Martinus Nijhoffbrug. Ik weet dat het ook in Maastricht een item was. Zo moest de nieuwe voetgangersbrug ook pilaarloos en met een hoge doorvaarthoogte, waardoor deze brug nu alleen met onhandige trappen te breiken is en niet voor niks de naam "Hoge Brug" kreeg. De 350 meter verderop gelegen St. Servaasbrug zal echter nooit afgebroken worden, dus scheepvaartverkeer moet hoe dan ook gebruik blijven maken van de smalle doorvaart aan de oostkant van de Maas...

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Boerenkool » do 02 nov 2017, 15:26

Ok, ook apart. Is er dan ook een Maasvaartakte analoog aan de Rijnvaartakte?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door paolie » do 02 nov 2017, 16:53

Nee, volgens mij heeft het dan ook niks met de Rijnvaartakte te maken, maar is het een interne richtlijn/eis binnen RWS dat alle nieuw te bouwen bruggen geen pijlers meer krijgen in het midden van een rivier. Met als reden toch de hinder die zo'n pijler oplevert voor de scheepvaart.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door captain007 » do 02 nov 2017, 17:53

In Nijmegen heeft men het ook gehad met de oude spoorbrug. Toen de hoofdoverspanningen zijn vervangen door een nieuwe zijn ook de pijlers in de vaargeul verdwenen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Widejo » do 02 nov 2017, 21:32

Wachten met Knooppunt Hooipolder tot 2029 heeft bij Provincie Noord-Brabant niet de voorkeur. Er gaat dus een brief naar Den Haag. Tevens valt er te lezen dat op aandringen van Breda, er ook een onderzoek naar hoogwaardig OV met Utrecht komt.
Artikel via BN de Stem: https://www.bndestem.nl/oosterhout/prov ... ~a2b12905/
Hamburg, meine Perle

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door waldo79 » vr 03 nov 2017, 17:50

Altijd weer die koppeling met hoogwaardig openbaar vervoer. Er is een goed gebruikte Brabantliner die voldoet voor de vervoersbehoefte. Daarnaast kun je per trein via Den Bosch of Rotterdam minimaal 4 keer per uur.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 nov 2017, 22:40

^^ Zowel de Brabantliner als de trein zijn al HOV, dus ik begrijp ook niet precies wat men verder nog wil. :dontknow:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Naturist » za 04 nov 2017, 22:05

Dat is toch duidelijk: een treinverbinding.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Coen Tunnel » za 04 nov 2017, 23:11

^^ Nou, zo duidelijk vind ik dat niet. Want dat lijkt me toch een gepasseerd station; zo'n treinverbinding zal nooit ook maar enigszins rendabel kunnen worden. Dat idee is al heel oud en de discussie is al meermaals gevoerd en elke keer is de conclusie hetzelfde: daarvoor zijn er simpelweg te weinig reizigers en zal de aanleg te kostbaar zijn. Men kan prima via Rotterdam of 's-Hertogenbosch reizen. Dat men door blijft gaan over een spoorlijn die er toch nooit zal komen is weinig zinvol. Een spoorlijn van Utrecht naar Breda is niet veel meer dan dat: Breda is dan toch het eindpunt en verbindingen naar plaatsen verder dan Breda zullen geen baat hebben bij die nieuwe spoorlijn.

Ik ben heus niet tegen investeringen in openbaar vervoer, prima zelfs, maar er zijn in Nederland echt veel nuttiger OV-projecten te bedenken dan een spoorlijn van Utrecht aar Breda.

Plaats reactie