[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rene » zo 05 feb 2017, 0:16

Wouter N14 schreef:Dat laatste begint dan met het ruimtebeslag.
Nee hoor, meer grond betekent niet per definities duurder. Zeker niet als het grond met een agrarische bestemming betreft.
Krapper ontwerpen met meer kunstwerken is meestal duurder.
Wouter N14 schreef:Betonnen barriers maken wellicht wel rangeerbanen mogelijk.
Nee, een betonnen barrier plus redresseerruimte neemt ook ruimte in beslag. Dat viaduct heeft per richting een asfaltbreedte van ongeveer 15 meter. Daar kun je 3 stroken en een vluchtstrook op kwijt. Of eventueel 3 stroken met een barrier. Maar èn twee stroken, èn een barrier, èn een weefvak van twee stroken, dat kan niet. Zelfs als je de vluchtstroken al zou hebben weggelaten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Wouter N14 » zo 05 feb 2017, 0:20

^^ Oke, duidelijk. Noordwest blijft qua ruimte natuurlijk wel meest kritisch door de bebouwing dus daar gaat het niet helemaal op.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door duikgek89 » zo 05 feb 2017, 0:40

Is het dan zo'n drama om er een wat krappere lus te hebben? Als de invoegstrook na de lus lang genoeg is moet dat geen probleem zijn, gewoon kalm door het bochtje en weer gas.

Zelfs een krap klaverblad is veiliger, comfortabeler en waarschijnlijk ook vlotter dan een snelweg waar opeens stoplichten voor je neus staan. Dat daar de "oplossing" gekozen is om die paar meter dan niet "snelweg" te noemen doet daar niks aan af. Bovendien is ook een krap klaverblad free-flow.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rogier » zo 05 feb 2017, 20:00

Ik zou persoonlijk gewoon voor de volledige situatie gaan. Vergeet niet dat de infrastructuur op deze plek bijna 50 - 60 jaar oud is en dat de meeste viaducten toch binnen 20 jaar aan vervanging toe zijn.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rogier » do 16 feb 2017, 17:57

Er is een kans dat de bestaande Merwedebrug zelfs vervangen gaat worden. Dat wordt op dit moment onderzocht n.a.v. de kortere levensduur van de huidige brug. Een renovatie is waarschijnlijk wel mogelijk, maar de kosten voor vervanging zijn waarschijnlijk op de langere termijn lager (zie pagina 2 van de Kamerbrief:

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... nderzoeken

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » ma 20 feb 2017, 16:47

Rijkswaterstaat schreef:Extra geld voor toekomstvaste aanpak bruggen project A27 Houten-Hooipolder

Het traject A27 Houten-Hooipolder krijgt een volledig nieuwe Hagesteinsebrug, Merwedebrug en Keizersveerbrug. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) kiest voor volledige vervanging van de 3 bruggen in plaats van een versterking van de huidige bruggen, omdat dit op de langere termijn goedkoper is en een betere garantie geeft op een vlotte doorstroming van het verkeer.

De volledige vervanging van de stalen bruggen door betonnen bruggen zorgt ervoor dat er in de toekomst minder onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Dit is niet alleen voordeliger, maar zorgt ook voor minder verkeershinder vanwege wegwerkzaamheden. Daarnaast zorgt de vervanging van stalen bruggen voor betonnen bruggen voor een afname van het geluid op de bruggen. Dit betekent dat de geluidsbelasting in de omgeving afneemt.

De A27 tussen Houten en Hooipolder wordt verbreed. De snelweg, die over de grote rivieren loopt, krijgt over het gehele traject minimaal 2x3 rijstroken, op verschillende onderdelen van het traject zelfs 4 rijstroken. Bij het knooppunt Hooipolder wordt een verbindingsboog aangelegd. Door verbreding van de snelweg zal de doorstroming op de A27 flink verbeteren.

Aanvankelijk voorzagen de plannen in een versterking van de huidige bruggen. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat is echter gebleken dat het voordeliger is om 3 bruggen nu al toekomstvast te gaan vervangen. De minister trekt hiervoor 389 miljoen euro uit. Dit bedrag komt bovenop het bedrag van 860 miljoen euro dat al gereserveerd is voor het grote wegproject. De gewijzigde aanpak wordt verwerkt in een tracébesluit dat in de loop van volgend jaar wordt vastgesteld.
:top: :top:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Jackbauer1350 » ma 20 feb 2017, 16:55

Jammer dat die unieke dubbele bogen gaan verdwijnen over de Merwede. En de Keizersveerbrug heeft toch ook wel wat. Gelukkig zitten er nog Moerdijkdelen in de Spijkenisserbrug.
De Hagesteinsebrug heb ik altijd al een lelijk ding gevonden, al merk je dat vanaf de snelweg zelf niet op.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door chriskrusz » ma 20 feb 2017, 17:25

Misschien kan de nieuwe brug voorzien worden van decoratieve bogen?

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door hoevenpe » ma 20 feb 2017, 17:33

Kan dit ook voor verbeteringen in het wegontwerp zorgen? Bijvoorbeeld omdat men nu de ruimte kan creëren voor extra stroken waar dat eerst niet mogelijk was door de breedte van de brug.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 feb 2017, 17:52

Jackbauer1350 schreef:Jammer dat die unieke dubbele bogen gaan verdwijnen over de Merwede. En de Keizersveerbrug heeft toch ook wel wat.
Ben ik met je eens, maar toch heb ik liever nieuwe bruggen met een fatsoenlijke breedte. Goed dat er nu serieus werk wordt gemaakt van de A27. Hopelijk volgt het deel van Hooipolder tot Galder dan ook nog een keer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door mavas » ma 20 feb 2017, 18:02

1249 miljoen euro voor het hele project :schrikreactie:
Ik ben nu ook wel benieuwd op welke breedte de bruggen worden voorbereid, 2x3 , 2x4 of zelfs 2x5?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » ma 20 feb 2017, 18:02

De financiering en de planning uit de kamerbrief:
  • Het vervangen van bestaande bruggen levert in eerste instantie natuurlijk hogere investeringen op dan het hergebruik van bestaande bruggen. Omdat uit de heroverweging bleek dat de kosten van onderhoud van bestaande bruggen hoger zijn dan eerder is aangenomen levert bestaande keuze echter gedurende de levensduur van de bruggen, uitgaande van 100 jaar levensduur, een besparing op van €391 mln. Een belangrijk voordeel zit in het aanleggen van de nieuwe bruggen als betonnen bruggen, met veel minder onderhoud dan stalen bruggen.

    Uitgangspunt bij de vervanging van de bruggen is dat de nieuwe bruggen toekomstvast zullen worden aangelegd. Hierbij wordt rekening gehouden met de nieuwste beleidsuitgangspunten voor doorvaarthoogte voor de scheepvaart, de eisen die gesteld worden vanuit het Deltaprogramma en het treffen van een ruimtereservering voor eventuele toekomstige nieuwe weguitbreiding. De meerkosten van toekomstvaste realisatie bedragen ongeveer 10%.

    De totale extra kosten voor vervanging van de bruggen bedragen €389 mln. De dekking van dit bedrag zal uit het gereserveerde Vervanging en Renovatiebudget (V&R, begrotingsartikel 12.02.04) plaatsvinden. Ik zal deze vervanging binnen het project A27 Houten-Hooipolder realiseren. Vooraf aan vaststelling van het Tracébesluit zal ik het hiervoor benodigde budget aan het taakstellend budget van het project toevoegen, en dit in mindering brengen op het V&R budget.

    Deze wijzigingen kan ik in het Tracébesluit verwerken. Het is echter hierdoor niet meer mogelijk het Tracébesluit te nemen in 2017; dit zal pas in 2018 kunnen worden vastgesteld. De start van de realisatie van dit project kan naar verwachting pas in 2021 plaatsvinden. Op dit moment is Rijkswaterstaat aan het bekijken wat de beste realisatiestrategie is voor dit project, zodat de knelpunten op dit traject zo spoedig mogelijk kunnen worden aangepakt. Ik zal uw Kamer hierover zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk voor de zomer 2017, informeren.

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Temlin » ma 20 feb 2017, 18:08

Denk dat ze veel geleerd hebben van de oude Tacitusbrug bij de A50. Die renovatie viel ook een stuk duurder uit en vervanging was daar goedkoper geweest.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Jackbauer1350 » ma 20 feb 2017, 18:20

Coen Tunnel schreef:
Jackbauer1350 schreef:Jammer dat die unieke dubbele bogen gaan verdwijnen over de Merwede. En de Keizersveerbrug heeft toch ook wel wat.
Ben ik met je eens, maar toch heb ik liever nieuwe bruggen met een fatsoenlijke breedte. Goed dat er nu serieus werk wordt gemaakt van de A27. Hopelijk volgt het deel van Hooipolder tot Galder dan ook nog een keer.
Bedoelde ook meer dat het jammer is dat de Merwedebrug niet door een bredere brug in dezelfde stijl worden vervangen.

Maar besparing op onderhoudskosten en beperken van overlast voor het verkeer door onderhoud is uiteraard een legitieme reden om het anders te doen. Kokerliggerbruggen zullen ook wel een veel langere levensduur hebben dan stalen boogbruggen.
Tui of hangbruggen zijn nog duurder. Als je ziet wat voor onderhoud er bijvoorbeeld aan de Golden Gate Bridge nodig is om die in topconditie te houden.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rogier » ma 20 feb 2017, 18:24

De situatie tussen Tacitusbrug en deze bruggen is niet 1 op 1 vergelijkbaar.
Ontwerpen zijn totaal anders en de belasting op deze bruggen kan best hoger liggen. Vergeet niet dat de Tacitusbrug nu maar in 1 richting belast wordt en zwaar versterkt is. Bij de Merwedebrug speelt namelijk een heel ander probleem dan bij de Tacitusbrug.

Bij de Tacitusbrug was namelijk het rijdek te zwak om de belasting aan te kunnen. De hoofddraagconstructie zelf kon de belasting wel aan.
Echter versterking van de hoofddraagconstructie bij de Tacitusbrug was noodzakelijk om het beton een stuk zwaarder is dan het oude gietasfalt. Verder heeft men het beton ook met ZOAB overlaagd. De Tacitusbrug is hierdoor een stuk zwaarder geworden.

Bij de Merwedebrug is de hoofddraagconstructie zelf te zwak en om eerlijk te zijn had ik dit niet verwacht. Dit kan overigens ook inhouden dat de Van Brienenoordbruggen binnenkort (binnen 20 jaar) aan vervanging toe zijn.

P.S. Golden Gate Bridge is duur in onderhoud i.v.m. Volledig stalen brug (geklonken) in een zoutzeemilieu. Verder zitten volgens mij in deze onderhoudskosten ook de versterkingskosten voor het aardbevingsbestendig maken van deze brug (waar men al 10 jaar, op zijn Duits, bezig is).

Tuibruggen zijn goedkoper in onderhoud, dan hangbruggen (geen draagkabel).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » ma 20 feb 2017, 18:29

De Lekbrug bij Hagestein is niet zo oud (1981 opengesteld) maar wel een stalen brug (dus vermoeiingsverschijnselen). Dit type stalen bruggen zijn voor autosnelwegen bijna nergens gebouwd in Nederland. Ik vraag me af waarom ze indertijd hier voor gekozen hebben, de betonnen kokerbrug was in de jaren '70 min of meer standaard.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Naturist » ma 20 feb 2017, 18:35

Uitgangspunt bij de vervanging van de bruggen is dat de nieuwe bruggen toekomstvast zullen worden aangelegd. Hierbij wordt rekening gehouden met de nieuwste beleidsuitgangspunten voor doorvaarthoogte voor de scheepvaart, de eisen die gesteld worden vanuit het Deltaprogramma en het treffen van een ruimtereservering voor eventuele toekomstige nieuwe weguitbreiding.
Dit moet ik even kwijt: :feestjeja: :feestjeja: :feestjeja: :feestjeja: :feestjeja: :feestjeja: :puntmuts: :puntmuts: :biertje:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rogier » ma 20 feb 2017, 18:41

Chris schreef:De Lekbrug bij Hagestein is niet zo oud (1981 opengesteld) maar wel een stalen brug (dus vermoeiingsverschijnselen). Dit type stalen bruggen zijn voor autosnelwegen bijna nergens gebouwd in Nederland. Ik vraag me af waarom ze indertijd hier voor gekozen hebben, de betonnen kokerbrug was in de jaren '70 min of meer standaard.
Waarschijnlijk was het bouwen van een stalenbrug in deze periode goedkoper.
Anders had men wel voor beton gekozen. Overigens zijn de brugdelen boven het land wel in beton uitgevoerd.
Bij Zwolle wou men eerst ook een stalen brug gaan bouwen. Echter bij de aanbesteding bleek dat het bouwen van een betonbrug goedkoper was.
Hier hebben wij uiteindelijk een hoop geluk mee gehad. Beton wordt in de loop van de tijd steeds sterker en inmiddels is het beton uit de jaren zestig \ zeventig ruim 2 keer zo sterk dan dat uit de berekening naar voren komt. Hierdoor hebben veel betonbruggen en viaducten veel meer sterkte. Versterking is hierdoor niet meer noodzakelijk (en dat wordt in de laatste 5 jaar ook nauwelijks meer uitgevoerd).

Verder heeft RWS wel in paar situaties voor staal gekozen:
Scharbergbrug A76
Boogbrug A2 Bij Kerensheide over het spoor.
Kreekrakbruggen A58 bij Bergen op Zoom.
Amsterdam-Rijnkanaalbrug A1
Harmsenbrug N57 (twijfelgeval i.v.m. klep in de brug).
Deze bruggen hadden ook in beton uitgevoerd kunnen.

De Galecopperbrug en de Tacitusbrug konden eigenlijk niet anders uitgevoerd worden, want destijds was het niet gebruikelijk om tuibruggen in beton uit te voeren. De overspanning van de Van Brienenoordbruggen is te lang om destijds als een betonnenkokerligger uit te voeren. Destijds kon men geen hoogsterktebeton maken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Wouter N14 » ma 20 feb 2017, 18:51

Chris schreef:Ik vraag me af waarom ze indertijd hier voor gekozen hebben, de betonnen kokerbrug was in de jaren '70 min of meer standaard.
Wellicht vanwege de risico's van een aanvaring?

Mooi dat er eens voor een krachtige, structurele oplossing wordt gekozen. En omdat er altijd wel wat te zeuren is, jammer dat met zo'n megabudget niet ook meteen Hooipolder krachtig en structureel wordt vervangen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Kaaiman » ma 20 feb 2017, 18:56

Dit is zeer goed nieuws voor het wegontwerp, want door het totaal vervangen zijn gedwongen parallelsystemen (zoals op de Tacitusbrug en ook bij he oude Ringvaartaquaduct) niet meer nodig. Hopelijk dimensioneert men al deze bruggen meteen op 2x4 rijstroken en 2x5 rijstroken bij Gorinchem. :worship:

Deze investering is de langere besluitvormingsperiode meer dan waard. :top:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » ma 20 feb 2017, 18:59

Wouter N14 schreef:Wellicht vanwege de risico's van een aanvaring?
Een betonnen kokerbrug heeft geen impact op de scheepvaart.

Voorbeeld:
SPOILER: TOON

Maasbrug Wessem (A2):
Afbeelding

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door hoevenpe » ma 20 feb 2017, 19:01

^^
Als ik even snel naar het OTB kijk kunnen de geplande parallel-structuren bij Vianen en Raamsdonksveer komen te vervallen. Bij Gorinchem kan nu 2x4 komen ipv 3+4.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Ds79m » ma 20 feb 2017, 19:06

Goed nieuws dit. De A27 was altijd een zorgenkindje, maar het lijkt erop dat er nu voor een mooie toekomstvaste oplossing wordt gekozen :worship:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door hoevenpe » ma 20 feb 2017, 19:07

^^
De spitsstroken zijn nog steeds onderdeel van het plan hoor...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rogier » ma 20 feb 2017, 19:30

^^

Dat hoeft niet. Het kan ook zo zijn dat men ervoor kiest om meerdere delen volwaardig te verbreden.
Echter dat is afwachten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Wouter N14 » ma 20 feb 2017, 20:11

Ik kan mij voorstellen dat een stalen brug beter bestand is dan tegen een aanvaring dan een betonnen, en dat het wellicht afhangt van de drukte op het water waar men voor heeft gekozen. Maar dit kan natuurlijk ook nergens op slaan :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Vinny » ma 20 feb 2017, 20:20

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat veel uitmaakt. Een aanvaring zal vooral met de brugpijlers kunnen gebeuren en die zijn er als het goed is tegen beschermd. Meer stroomafwaartsgelegen bruggen beperken het risico dat een te hoog beladen vrachtschip in aanraking komt met de brug tot ongeveer nul (dat kan alleen als er tussentijds extra belading plaatsvind, dat gebeurt in de praktijk welhaast nooit), en de stumpers die hun mast vergeten te strijken - dat kan een betonnen brug heus wel aan. Dat is dan jammer van de kapitein van het zeiljacht, dat zal dan een nieuwe mast moeten gaan kopen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » ma 20 feb 2017, 20:47

Bij de meeste grote rivierbruggen staan brugpijlers niet in het water dus het aanvaringsrisico is zo goed als nul.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Vinny » ma 20 feb 2017, 20:49

Op zich staan die er nu wel:
https://goo.gl/maps/oJxwbJ76FDE2

Maar misschien is dit met een betonnen brug niet meer nodig inderdaad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door jelger » ma 20 feb 2017, 20:49

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie