[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » ma 20 feb 2017, 21:03

Vinny schreef:Op zich staan die er nu wel:
https://goo.gl/maps/oJxwbJ76FDE2

Maar misschien is dit met een betonnen brug niet meer nodig inderdaad.
Ik dacht dat het nog over de Lekbrug bij Hagestein ging. ;) Bij kokerbruggen staan de pijlers zelden in de rivier.

In het geval van de Merwedebrug zal een kokerbrug niet mogelijk zijn om de hele rivier te overspannen. Dat is meer dan 500 meter van oever tot oever. Als je dat in één keer wil overspannen heb je een tuibrug nodig die in de top 5 van Europa komt. Zelfs de huidige twee boogoverspanningen van de Merwedebrug kan niet met één betonnen kokerbrug overspannen worden.

Ik ben wel benieuwd met wat voor oplossing ze komen. Het ontbreken van een brugpijler in de rivier zal wel meerwaarde hebben, maar drijft ook de kosten van de overspanning op. Want je moet dan gauw aan een tuibrug gaan denken.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Steyn_E » ma 20 feb 2017, 21:32

Omdat ik ook fan ben van boogbruggen en het op de plaats van de merwedebrug een mooie hommage zou zijn: Zoiets als dit: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lupubrug lijkt me een mooie optie als je inderdaad de overspanning uit één stuk wil maken. Zal vast een aardig prijskaartje aanhangen met het Nederlandse arbeidsloon :D
Het zou overigens bij lange na niet de langste overspanning in Nederland zijn, de Erasmusbrug is ruim 800 meter lang.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Boerenkool » ma 20 feb 2017, 21:33

Ik denk dat ze gewoon zeggen " wat leuk he je hebt een meter meer doorvaarthoogte " en dat je dan om de pijler mag varen.
Of een hoofdoverspanning in het versmalde midden voor boten, en een voor en nabrugje over uiterwaarden/nevengeul.

Bij Muiderberg hebben ze laatst nog het trajectbesluut moeten aanpassen omdat de spoorwegbrug telang was om van beton te maken en alsnog ijzer werd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » ma 20 feb 2017, 21:35

De hoofdoverspanning van de Erasmusbrug bedraagt 278 meter.

Nederland heeft eigenlijk geen bruggen met lange overspanningen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Mark » ma 20 feb 2017, 21:47

De Merwedebrug kent nu ook nog een basculebrug gedeelte. Ben benieuwd of dit behouden blijft, zo ja dan zal dit het budget verder beperken voor een "fancy" oplossing.

Gaat de brug eigenlijk regelmatig open?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » ma 20 feb 2017, 21:51

Ik kwam dit verkeersbesluit van 2004 tegen, ik weet niet of het nog actueel is: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4
  • De brug wordt bediend op:

    a. op maandag t/m vrijdag wordt de brug uitsluitend bediend om 05:00 en 20.00 uur, alsmede in het venster van 11:00 tot 13.00 uur met dien verstande dat de brug uitsluitend wordt geopend om 11.00 óf 12.00 uur dan wel 12.00 óf 13:00 uur;

    b. op zaterdag om 8.00 uur en 20.00 uur;

    c. op zon en feestdagen om 20.00 uur.

    2. Buiten genoemde tijden, is behoudens uitzondering bij grote bijzondere transporten en mits vooraf gepleegd overleg met Rijkswaterstaat, geen bediening mogelijk.

    3. De aanvraag voor bediening moet geschieden 24 uur van tevoren en bij wijzigingen worden bevestigd uiterlijk om 17:00 uur op de dag voorafgaand aan de dag van de gewenste opening.
Gezien het feit dat een opening al 24 uur van te voren moet worden aangevraagd vraag ik me af hoe vaak de brug in de praktijk opent. Ik hoor het nooit in de verkeersinformatie.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door captain007 » ma 20 feb 2017, 22:15

hoevenpe schreef:^^
De spitsstroken zijn nog steeds onderdeel van het plan hoor...
Zelfs dan is dit meer toekomstvast. De oeververbindingen zijn keer op keer bepalend voor toekomstige mogelijkheden. Men gaat eerder een stuk tracé door een relatief gemakkelijk gebied verbreden met een vluchtstrookje dan een nieuwe brug bouwen die 100 jaar mee moet. Ik vind het dus een zeer verstandige keuze dat ze nu kiezen voor investeren in nieuwe bruggen die weer lange tijd mee kunnen. Scheelt een hoop miserie in de toekomst. Enige punt is dat een toekomstige regering dit ook moet zien zitten, want dit moet door de volgende regering nog geregeld gaan worden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door verfmeer95 » ma 20 feb 2017, 22:37

Weet iemand wat de plannen zijn voor het stuk tussen KP Gorinchem en afrit Avelingen? Daar ligt een 600 meter lang viaduct waar geen 2x4 op past.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Victor » ma 20 feb 2017, 23:14

^^ Lijkt me vrij eenvoudig nog wel een stukje breder te maken... zoals ze dat (zo te zien) al eerder gedaan hebben.
https://www.google.nl/maps/@51.8391761, ... 312!8i6656

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5087
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rogier » di 21 feb 2017, 7:58

^^

Waarschijnlijk ook vervangen. Zo op de foto's te zien zijn het viaduct en de verbredingen al aardig op leeftijd (type liggers van de verbredingen werden volgens al in de jaren tachtig niet meer toegepast). Waarschijnlijk is de verbreding in de jaren zeventig gedaan, toen het knooppunt Gorinchem aangelegd wordt.

Verder heb ik even naar de kaarten gekeken. Ik denk dat men een tuibrug (dubbele), kokerligger of een boogbrug gaat toepassen.
Een kokerligger lijkt mij niet goed mogelijk, omdat de uitbouwmethode niet mogelijk is i.v.m. de klep die in de brug zit.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Boerenkool » di 21 feb 2017, 18:03

Het zal daar sowieso wel een grote puzzel worden. Je bouwt een nieuwe brug naast de oude en sloopt die dan. Dan bou je eventueel brug twee op de oude ruimte. Maar ze zullen vast liever 1 keer 1 grote bouwen en die moet er dan helemaal naast. Die zal ook wel net wat hoger zijn. Nu zijn de invoegers en bogen van Avelingen en Gorinchem voor hedendaagse begrippen al niet heel ryim en begint dat allemaal heel dicht bij de brug. Dat soort turbulentie geeft statistisch enorm veel hogere ongevalsrisicos dus negatieve effecten op ontwerpparameters ( moet t beton dikker, vluchtstroken, tunnelachtige extra installaties). Daar zitten ze ook nuet enorm op te wachten vermoed ik.
Dus er kan daar nogal veel veranderen. Of ze houden het bewust hetzelfde zodat het onder de oude aanlegvergunning blijft en niet aan nieuwe eisen hoeft te voldoen. Maar dat is faseringstechnisch een drama.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Vinny » di 21 feb 2017, 20:03

Het zou kunnen dat de brug niet meer beweegbaar hoeft te zijn als die net zo hoog komt te liggen als de Martinus Nijhoffbrug. Ik weet alleen niet wat voor industriële activiteit er nog plaatsvindt in Gorinchem. Wellicht dat een aantal havens verplaatst moet worden naar ten westen van de brug.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » di 21 feb 2017, 20:13

Bij Mercon komen volgens mij nogal eens grote kraanschepen en worden grote installaties geassembleerd. Daarnaast heb je ook nog Damen Shipyards, dat zijn grote spelers aan de 'verkeerde' kant van de Merwedebrug.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Vinny » di 21 feb 2017, 20:30

Je kunt kijken of het maatschappelijk verantwoord is om deze bedrijven te verplaatsen. Het zal waanzinnig veel geld kosten, maar het bevorderen van de doorstroming en een goedkopere brug levert ook wel maatschappelijke meerwaarde op.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door petervdveen » di 21 feb 2017, 23:46

Chris schreef:Ik kwam dit verkeersbesluit van 2004 tegen, ik weet niet of het nog actueel is: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4
[...]
Gezien het feit dat een opening al 24 uur van te voren moet worden aangevraagd vraag ik me af hoe vaak de brug in de praktijk opent. Ik hoor het nooit in de verkeersinformatie.
https://www.wegstatus.nl/brugstats.php?id=8317
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » wo 22 feb 2017, 20:39

Nieuws over het knooppunt Hooipolder:
Minister IenM schreef:Het door de provincie opgestelde HooipolderPlus-plan bevat in totaal zes maatregelen. De maatregelen 1 tot en met 4 van dat plan zijn al opgenomen in het Ontwerp-Tracébesluit A27 Houten – Hooipolder.

Ik kan u melden, dat de Noord-Brabantse gedeputeerde Van der Maat en ik heden 22 februari 2017 een overeenkomst hebben ondertekend, waarin we afspreken dat ik maatregel 5 van het HooipolderPlus-plan zal opnemen in het Tracébesluit A27 Houten – Hooipolder. Maatregel 5 houdt in dat nu ook de rijstrookconfiguratie op de A59 binnen het knooppunt wordt geoptimaliseerd en vrije rechtsaffers worden gerealiseerd. De meerkosten van deze extra maatregel zijn voor rekening van de provincie Noord-Brabant.

Maatregel 6 van het HooipolderPlus-plan ligt volledig op het onderliggend wegennet en zal door de regio worden bekostigd en aangelegd. Daarmee wordt het HooipolderPlus-plan volledig gerealiseerd.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... hooipolder

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Widejo » wo 22 feb 2017, 22:25

Misschien een stomme vraag. Maar waarom is een tunnel onder de Merwede geen optie? Is dat überhaupt weleens bekeken?
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Wouter N14 » wo 22 feb 2017, 22:29

^^ Omdat dat niet past met aansluiting Avelingen en waarschijnlijk ook niet met knooppunt Gorinchem.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door waldo79 » do 23 feb 2017, 9:12

Het Kanaal van Steenenhoek ligt in de weg om aan de noordkant op tijd op niveau +1 te komen voor knooppunt Gorinchem. Avelingen zul je dan als aansluiting moeten opdoeken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Pino » do 23 feb 2017, 10:19

^^ Behalve dat kanaal draagt ook het spoor (Merwede-Lingelijn) daaraan bij, lijkt me. Voor zo'n tunnel zou je feitelijk de A27 door Gorinchem volledig verdiept moeten aanleggen, dus al noordelijk van het knooppunt beginnen met een verdiepte aanleg zodat de A27 voortaan onder de A15 door loopt. Klinkt als een onmogelijke ingreep, en dan moet je nog iets verzinnen voor de ontsluiting van Avelingen. Misschien via bestaande brug als die toch in stand wordt gelaten als gevaarlijke stoffen-route?

Klinkt daarom niet als een kansrijk plan. Anderszijds zit de A27 daar best dicht op de bebouwing van de stad. Met zo'n megaproject zou je een hoop overlast weg kunnen nemen, zodat je wat makkelijker de capaciteit kunt verhogen zonder meteen aan de milieunormen te zitten.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door verfmeer95 » do 23 feb 2017, 13:02

^^ Als je noordelijk van het knooppunt wilt beginnen moet je ook de Betuweroute aanpassen. Dat gaat ook weer veel geld kosten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Vinny » do 23 feb 2017, 20:17

Het zou denk ik wel een mooi plan zijn, maar het kost veel te veel geld. Voor lokaal verkeer en gevaarlijke stoffen moet je dan de brug ook nog eens vervangen waarschijnlijk, aannemend dat de draagkracht inmiddels toch te weinig is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Widejo » vr 24 feb 2017, 12:53

Als ik de sattelietbeelden er bij neem, zie ik inderdaad de ongelooflijk onhandige ligging van zowel A15 als de A27. Ook dat Kanaal van Steenenhoek ligt best ongelukkig. Er is niet veel speelruimte aangezien de gemeente ook alles redelijk rondom volgebouwd heeft.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Jackbauer1350 » za 25 feb 2017, 11:11

Ten zuiden van de Merwedebrug is de weg verbreden overigens ook een aardig klusje aangezien de A27 langs Sleeuwijk op palen staat.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Naturist » za 25 feb 2017, 11:29

^^ Tijd voor een "drijvend" wegdek? Zelf denk ik aan een laag van 2 a 3 meter dik aaneengesloten piepschuim, waarop na een laag beton een laag zoab gestort kan.

Maar dat zal wel te simplistisch zijn.
:denk:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Pascal1998
stadsweg
Berichten: 394
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 13:45
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: RE: Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Pascal1998 » za 25 feb 2017, 15:19

Ik denk dat je waarschijnlijk dan in het water kan rijden... Of is dat weer te sarcastisch?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5087
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rogier » za 25 feb 2017, 15:22

Jackbauer1350 schreef:Ten zuiden van de Merwedebrug is de weg verbreden overigens ook een aardig klusje aangezien de A27 langs Sleeuwijk op palen staat.
Gewoon extra palen naast de grond in slaan en dat een betonplaat er over heen bouwen.
Moet niet te moeilijk zijn. Anders een paalmatras toepassen. Het voordeel is dat de weg zelf niet verzakt, waardoor de onderhoudskosten een stuk lager liggen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Wouter N14 » za 25 feb 2017, 18:04

^^ Kan wel eens tegenvallen. Ik dacht dat dat een van de duurste stukjes snelweg van het land is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Boerenkool » za 25 feb 2017, 20:40

Volgens mij kwamen er op die plek spitsstroken. Dan hoeven ze niks, paar haventjes met minder fundering en misschien van die overrijdbare grasblokken met van die ruitjes.

De prijs zal.wel een belangrijke reden zijn. Procedureel zijn extra stroken niet zo moeilijk. En vaak is toezicht en de installaties zo duur dat het nauwelijks opweegt tegen meer verharding. Dat zal hiet anders liggen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5087
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Rogier » za 25 feb 2017, 22:54

Wouter N14 schreef:^^ Kan wel eens tegenvallen. Ik dacht dat dat een van de duurste stukjes snelweg van het land is.
Voor die tijd misschien. Echter de kosten voor het maken van een paalmatras valt redelijk mee. De investeringskosten liggen inderdaad wat hoger, maar de onderhoudskosten liggen daarentegen een stuk lager (geen verzakkingen meer).

Plaats reactie