[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit onherroepelijk

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Chrysa
autoweg

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chrysa » wo 05 okt 2016, 17:44

Er zitten haarscheurtjes in de stalen draagbalken van de Merwedebrug bij Gorinchem. Reden voor Rijkswaterstaat om met onmiddellijke ingang extreem zwaar verkeer (boven de 60 ton) te verbieden om nog langer via de brug in de A27 te rijden.

Bron.

Hoe zit het met copyright op dit forum eigenlijk? Sommige fora willen niet dat je een geheel artikel post, maar anderen boeit het niet. Ook ben ik benieuwd hoeveel voertuigen er nou boven de 60 ton wegen. Het zullen er niet veel zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 okt 2016, 18:03

^^ Het onderscheid zit hem in persberichten vs. nieuws van kranten of commerciële websites.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 05 okt 2016, 18:25

Chrysa schreef:[Ook ben ik benieuwd hoeveel voertuigen er nou boven de 60 ton wegen. Het zullen er niet veel zijn.
Alleen speciaal transport.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 okt 2016, 18:51

Chrysa schreef:Hoe zit het met copyright op dit forum eigenlijk? Sommige fora willen niet dat je een geheel artikel post, maar anderen boeit het niet.
Zie deze topic.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » wo 05 okt 2016, 23:39

Wouter N14 schreef:...het budget te besteden aan één project zodat dat wel deugdelijk en toekomstvast kan worden uitgevoerd?
Wist je dat de beleidmakers dit nog steeds een heel vies woord vinden? ;)

Zie mijn onderschrift
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 11 okt 2016, 6:21

Er zitten haarscheurtjes in de stalen draagbalken van de Merwedebrug bij Gorinchem. Reden voor Rijkswaterstaat om met onmiddellijke ingang extreem zwaar verkeer (boven de 60 ton) te verbieden om nog langer via de brug in de A27 te rijden.
Sinds afgelopen nacht is de Merwedebrug verboden voor al het vrachtverkeer. Rijkswaterstaat komt in de loop van de ochtend met meer informatie.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 11 okt 2016, 6:39

^^

Toch onbegrijpelijk dat men nu pas dit soort onderzoeken loopt te doen.
Het is al 10 - 15 jaar bekend dat veel bruggen (veel) zwaarder belast worden en mag inmiddels verwachten dat men in de tussentijd deze bruggen constructief berekend heeft om te kijken of de bruggen sterk genoeg zijn. Mijn vraag is dan ook, had men dit onderzoek ook gedaan als er geen wegverbreding ingepland was?
Dit lijkt sprekend op de Hollandse brug scenario van ongeveer 10 jaar geleden. Toen moest deze brug ook met spoed voor het vrachtverkeer afgesloten, omdat het rijdek niet sterk genoeg was.

Misschien toch nieuwbouw in gaan plannen.
Verder vraag ik mij af of beide Van Brienenoord bruggen nog wel voldoen. Het oude deel heeft volgens mij een vergelijkbaar constructie en is in dezelfde tijd gebouwd, als deze brug. Het nieuwere deel zal wel sterker zijn, maar hier zijn weer problemen met het stalenrijdek.
Laatst gewijzigd door Rogier op di 11 okt 2016, 7:11, 2 keer totaal gewijzigd.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 11 okt 2016, 6:54

Dit klinkt niet als iets dat binnen een paar dagen opgelost is, wat zijn de omleidingsroutes en in hoeverre moet men nu quick-wins doorvoeren om het verkeer hier niet compleet te laten vastlopen?

Denk dan vooral aan de VRI"s bij A15-N3 en A16-N3.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 11 okt 2016, 7:16

Ah, de Duitse problemen... :roll:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 11 okt 2016, 7:37

^^

Dat zal wel meevallen, maar ik vind het wel vreemd dat RWS zich weer laat verrassen door dit soort gevallen.
Tien jaar geleden heeft men juist aangegeven dat men alle (oudere) bruggen zou gaan door berekenen, juist om dit soort gevallen te voorkomen.
Schijnbaar is dat beleid (nog) niet goed genoeg doorgevoerd. Hoe verklaar je anders dit probleem en hoe staat het met de andere stalen (boog)-bruggen, zoals de oudere Van Brienenoordbrug.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 11 okt 2016, 7:43

hoevenpe schreef:Dit klinkt niet als iets dat binnen een paar dagen opgelost is, wat zijn de omleidingsroutes en in hoeverre moet men nu quick-wins doorvoeren om het verkeer hier niet compleet te laten vastlopen?

Denk dan vooral aan de VRI"s bij A15-N3 en A16-N3.
De omleidingsroute zal waarschijnlijk eerder vanaf Everdingen A2-A59 worden. Dat is zowel sneller als korter dan A15-N3-A16-A59.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 11 okt 2016, 7:44

^^ Dat is inderdaad de gecommuniceerde omleidingsroute. Alleen vervelend dat die route al nul restcapaciteit heeft...

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 11 okt 2016, 7:52

Voor verkeer Antwerpen <> Utrecht is A16, N3, A15, A27 toch echt veel sneller dan helemaal om via Den Bosch...

In ieder geval zou men nu binnen een paar dagen een vrije ruime rechtsaf beweging A27z > A59o moeten realiseren als quick win.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » di 11 okt 2016, 7:56

Hmm Duitse problemen dacht ik ook gelijk. Mij verbaasd dit ook niet. Ik denk dat dit soort ontdekkingen de komende jaren vaker voorbij gaan komen. Denk ook aan spoorbruggen zoals de Moerdijkbrug. Was de Waalbrug bij Nijmegen ook niet laatst nog geinspecteerd, is dat geen vergelijkbaar model?
Hamburg, meine Perle

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 11 okt 2016, 8:06

^^ Over de spoorbruggen maak ik mij minder zorgen. De NS stelde in de jaren vijftig al zeer zware constructie-eisen aan haar bruggen. Hier verwacht ik minder snel problemen. De Waalbrug bij Nijmegen wordt minder belast en is al in de jaren dertig gebouwd. Destijds had men nog niet de nauwkeurig rekenmodellen dat men in de jaren zestig gebruikte om bruggen constructief door te rekenen. De Waalbrug wordt wel versterkt en wordt het werk binnenkort aanbesteed. Daarom denk ik dat men inmiddels wel een duidelijk beeld heeft van de constructieve sterkte van deze brug.

Bij de normale Moerdijkbrug verwacht ik weinig problemen, want deze is al 10 jaar geleden aangepakt. Ik ga daar dan wel van uit dat RWS deze brug 10 jaar geleden al doorgerekend heeft. Destijds gaf men aan dat de brug minimaal 30 jaar mee moet kunnen gaan.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 11 okt 2016, 8:36

hoevenpe schreef:Voor verkeer Antwerpen <> Utrecht is A16, N3, A15, A27 toch echt veel sneller dan helemaal om via Den Bosch...

In ieder geval zou men nu binnen een paar dagen een vrije ruime rechtsaf beweging A27z > A59o moeten realiseren als quick win.
Voor Antwerpen-Utrecht lijkt mij A16-A20-A12 sneller dan via Gorinchem.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 11 okt 2016, 10:14

In een bericht dat RWS vanmorgen online heeft gezet wordt aangegeven dat de reden om vrachtwagens niet meer over de brug te laten gaan gelegen is in het feit dat uit nader onderzoek is gebleken dat de situatie bij de zuidelijke boog van de Merwedebrug (nog) ernstiger is dan bij de noordelijke boog. Per dag rijden er ongeveer 18.000 vrachtwagens over de brug.
RWS schreef:Geen vrachtverkeer over Merwedebrug A27 Gorinchem

Uit het nader onderzoek naar haarscheurtjes in de draagbalken van de zuidelijke boog van de Merwedebrug blijkt dat de situatie hier ernstiger is dan bij de noordelijke boog.

Rijkswaterstaat heeft daarom uit veiligheidsoverwegingen besloten om met ingang van dinsdag 11 oktober geen vrachtverkeer meer toe te laten op de brug om verdere overbelasting te voorkomen. Dit betreft alle voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. De brug blijft normaal beschikbaar voor personenauto’s.

Vrachtverkeer moet omrijden via de A2 en A16 en wordt geïnformeerd via borden boven en langs de weg. Hierop zal gehandhaafd worden. Per dag rijden ongeveer 95.000 voertuigen over de brug, 18.000 hiervan zijn vrachtwagens.

Versteviging

Op grond van de eerste onderzoeksresultaten had Rijkswaterstaat al besloten om binnen nu en 2 maanden de brug aan de onderkant te verstevigen. Op dit moment wordt onderzocht of dit nog versneld kan worden.

Onderzoek

In verband met de verbreding van de A27 is onder andere gekeken naar de belastbaarheid van de 55 jaar oude Merwedebrug. Uit de berekeningen bleek dat de stalen draagbalken van de brug mogelijk tekenen van overbelasting vertonen. Na diverse metingen en een visuele inspectie is besloten tot nader onderzoek. Uit voorzorg heeft Rijkswaterstaat vorige week besloten om geen extreem zwaar verkeer toe te laten op de brug. Nu er ook onderzoek aan de 2e boog is verricht is dit uitgebreid tot alle vrachtverkeer.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 11 okt 2016, 12:24

Leuk voor die bussen, Breda - Gorinchem en Breda - Utrecht is toch altijd erg druk.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » di 11 okt 2016, 13:33

^^ Tot de brug. Daarna zit er niemand meer in.

Wat ik me wel afvraag is waarom ze helemaal terugrijden naar hooipolder om daar de A59 en A2 te nemen. Ze kunnen beter via het veer bij Brakel.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 11 okt 2016, 14:13

^^Het veer bij Brakel heeft niet zoveel capaciteit ;)

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 11 okt 2016, 14:14

petervdveen schreef:^^ Tot de brug. Daarna zit er niemand meer in.

Wat ik me wel afvraag is waarom ze helemaal terugrijden naar hooipolder om daar de A59 en A2 te nemen. Ze kunnen beter via het veer bij Brakel.
"Brabantliner 400 en 401 rijden vanaf halte Sleeuwijk, Tol West via de provinciale weg en de brug bij Zaltbommel, richting halte Vianen. Er vervallen geen haltes op deze route. Wel adviseren we je op deze route rekening te houden met een langere reistijd van ca. 15-30 minuten." Aldus Arriva.
Lijkt er op dat ze de N322 nemen en niet de A59.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 11 okt 2016, 14:14

Zeker op de relatie Breda - Utrecht gaat de trein het dan winnen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 11 okt 2016, 14:17

Gorinchem - Breda is toch ook altijd erg druk. Niet erg handig.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » di 11 okt 2016, 14:18

waldo79 schreef:^^Het veer bij Brakel heeft niet zoveel capaciteit ;)
Zoveel bussen zijn het niet. En hij is zo heen en weer.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » di 11 okt 2016, 14:29

Snap niet dat ze niet een bus tot de brug en een bus na de brug laten rijden. Er over lopen kunnen de meeste mensen wel en dat is veel sneller, dan kan je een pendelbusje voor mensen slecht ter been inzetten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 okt 2016, 14:32

petervdveen schreef:
waldo79 schreef:^^Het veer bij Brakel heeft niet zoveel capaciteit ;)
Zoveel bussen zijn het niet. En hij is zo heen en weer.
Volgens de website van de veerpont vaart de pont volgens een dienstregeling, met elk kwartier een vertrek. En zelfs al vaart de pont gewoon op en neer, dan nog kan het gauw een minuut of tien duren als de pont net is weggevaren. Daarnaast zitten er natuurlijk ook nog kosten aan voor Arriva. Een overtocht met de pont is niet gratis en normaliter zal er voor alle passagiers betaald moeten worden. Ik vermoed dat omrijden via Zaltbommel ook goedkoper is en niet per definitie langer zal duren dan de veerpont bij Brakel nemen.
Boerenkool schreef:Snap niet dat ze niet een bus tot de brug en een bus na de brug laten rijden. Er over lopen kunnen de meeste mensen wel en dat is veel sneller, dan kan je een pendelbusje voor mensen slecht ter been inzetten.
Ik begrijp het idee, maar in de regen is dat niet fijn, het is best nog een wandeling over de brug en waar zou je de bussen willen laten halteren? Ze mogen immers niet de brug over, en keren vlak voor de brug kan ook niet...

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 11 okt 2016, 14:43

Coen Tunnel schreef:Een overtocht met de pont is niet gratis en normaliter zal er voor alle passagiers betaald moeten worden. Ik vermoed dat omrijden via Zaltbommel ook goedkoper is en niet per definitie langer zal duren dan de veerpont bij Brakel nemen.
Hoe gaat dit nu dan met lijn 620? Die gaat mee met de pont bij Kop van het Land.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 11 okt 2016, 14:50

^^Dat wordt verrekend in het OV-chipkaarttarief lijkt me.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 okt 2016, 15:12

^^ Daar kun je inderdaad prima afspraken over maken, maar het lijkt me dat dat niet zo simpel ligt als er direct een oplossing moet komen, zoals nu met de sluiting van de Merwedebrug.

Bovendien zijn die straatjes in Brakel waar de bus langs moet niet heel geschikt voor zulke lange bussen. Het is maar een kort stukje maar wenselijk is het niet. Zo'n bus neemt bovendien veel ruimte in op de pont (al is het alleen misschien zinvol voor de bussen van Breda naar Gorinchem, die naar Utrecht kunnen sowieso beter via Zaltbommel).
Chrysa schreef:
Coen Tunnel schreef:Een overtocht met de pont is niet gratis en normaliter zal er voor alle passagiers betaald moeten worden. Ik vermoed dat omrijden via Zaltbommel ook goedkoper is en niet per definitie langer zal duren dan de veerpont bij Brakel nemen.
Hoe gaat dit nu dan met lijn 620? Die gaat mee met de pont bij Kop van het Land.
Er zijn enkele buslijnen die met een veerpont meegaan, al zijn er ook al veel geschrapt. Lijn 620 van Werkendam naar Dordrecht zal wel één van de laatste zijn. In maart van dit jaar is lijn 28 van De Koog (Texel) naar Den Helder geschrapt; ook die ging mee op de veerboot. Steeds vaker is een veerdienst toch een barrière voor buslijnen en zul je soms sneller zijn door als voetganger de veerdienst te nemen en naar de dichtstbijzijnde bushalte te lopen, om te voorkomen dat je een heel stuk moet omreizen.

Vroeger gingen er ook twee buslijnen mee met de veerpont in Genemuiden; Zwolle-Emmeloord via Genemuiden en Kampen-Zwartsluis. De veerpont werd tot 2015 geëxploiteerd door busbedrijven (eerst NWH, later de rechtsopvolgers DVM-NWH, VEONN, Arriva en in 2006 verloor Arriva de concessie in Noordwest-Overijssel en werd de veerdienst aan Connexxion verkocht), ook al waren de busdiensten via de veerpont al jaren opgeheven.

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » di 11 okt 2016, 17:02

De kans is ook behoorlijk dat, zeker de eerste tijd, flinke rijen kunnen ontstaan en je vaarten moet gaan wachten. Dat is met een dienstregeling niet zo leuk. Er zullen allerlei chauffeurs met nietgeupdate systemen de laatste afrit nemen en die pont als advies krijgen omdat terug naar Hooipolder ook nogal tijd kost.
Dat pontje zit met een paar vrachtwagens al vol.

Mijn loopidee is niet zo handig idd. Ik had in mijn hoofd de situatie van sommige bruggen hebben vrij grote landhoofden bij de traagverkeerstroken ontworpen zodat er meer voertuigen kunnen wachten om te om en ommen. Daar kan je nog wat improviseren met kortere bussen. Maar dat is hier helemaal niet te doen. Of je moet echt beneden het fietspad omhoog gaan staan. Maar dan moeten mensen nog veel verder lopen en met flinke hellingen. Dat is erg arelaxed en duurt onderhand dan net zo lang als omrijden.