PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Klaasje
dorpsstraat

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Klaasje » ma 13 sep 2021, 9:00

Ik acht de kans heel groot dat er op de dagen die altijd al rustig waren er meer wordt thuisgewerkt maar dat het thuiswerken op de dagen die altijd al druk waren (maandag, dinsdag, donderdag) maar zeer beperkt meer wordt. Daarmee zullen de pieken blijven en wordt het verhaal dat dimensionering op pieken slecht rendeert beter, natuurlijk wel afhankelijk van de lokale situatie hoe druk het op de rustige tijdstippen is. Een hogere piek kunnen accomoderen op een wegvak wat de hele week druk is helpt ook voor de betrouwbaarheid van reistijden bij werkzaamheden of ongevallen. Dat argument gaat dus belangrijker worden.

Peter
2x3 autosnelweg

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Peter » ma 13 sep 2021, 11:09

Ik verwacht met name een blijvende daling van de drukte rond kantoren-clusters, zoals Den Haag (o.a. ministeries) en rond de A'dam Zuid-as. Bij plekken met veel industrie (zoals Rotterdam of Eindhoven) verwacht ik veel minder blijvende daling. Plekken met veel vrachtverkeer (alweer Rotterdam, maar ook bij Arnhem) zullen ook weinig profiteren. Die A15 moet nog steeds doorgetrokken en de A24 aangelegd. Wellicht is de A27 Amelisweerd minder van belang. Of de ZuidAs A10.

Er is ook een trend dat mensen verder weg gaan wonen van het werk, dus snelwegen als de A28 op de Veluwe zullen alleen maar drukker worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...