Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Berichtdoor Chris » Di 10 Okt 2017, 15:37

Het is in het regeerakkoord opgenomen, er komt zo snel mogelijk een kilometerheffing voor vrachtverkeer:

In navolging van omringende landen wordt zo spoedig mogelijk een kilometerheffing voor vrachtverkeer (“Maut”) ingevoerd. Het daarvoor te introduceren registratie- en betalingssysteem wordt gelijk aan dat in de buurlanden, zodat voor vrachtauto’s geen extra apparatuur benodigd is. De inkomsten uit de heffing zullen in overleg met de sector worden teruggesluisd naar de vervoerssector door verlaging van de motorrijtuigenbelasting op vrachtauto’s en gelden voor innovatie in en verduurzaming.

Een verlaging of complete afschaffing van de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens (belasting zware motorrijtuigen) is logisch omdat anders een dubbele belasting zou bestaan. De inkomsten hiervan zijn overigens niet zo groot, in 2016 € 152 miljoen. De BZM omvat ook het Eurovignet. Vaak wordt in de media gesteld dat buitenlandse vrachtwagens hier geen tol/belasting betalen, maar dat is niet zo. Wel zijn de tarieven erg laag.

Ik vermoed wel dat de inkomsten van een kilometerheffing aanzienlijk hoger zullen zijn dan die van de BZM, en er dus ook netto een lastenverzwaring voor Nederlandse (en buitenlandse) transporteurs zal zijn.

Vrachtauto's legden in 2015 6,8 miljard voertuigkilometer af. Met een tarief van gemiddeld € 0,20 per kilometer komt dat op € 1,36 miljard aan tolinkomsten uit. Ik zou het liefst zien dat dit ten goede komt aan het infrastructuurfonds maar doelbelastingen zijn er niet of nauwelijks in Nederland. En dan niet de truc zoals in Duitsland om het infrafonds tegelijk te verlagen met hetzelfde bedrag aan conventionele financiering, zodat er per saldo geen extra geld komt terwijl transporteurs wel zwaarder belast worden. Een deel van het geld zou ook toegekend kunnen worden aan meer parkeerplaatsen voor vrachtwagens.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Berichtdoor mhkamp » Di 10 Okt 2017, 16:11

Goed nieuws!

Alleen zou ik het ook willen koppelen aan de drukte. Met andere woorden: Op een A16 in de spits op de Van Brienenoord moet een transporteur meer betalen dan op een A7 bij Winschoten of een A31 bij Franeker. Ik denk dat er naar mate een verdeling gaat ontstaan en dat zeker gemeenten die nu nog absurde tijden heeft m.b.t bevoorraden eens wat meer ruimte geeft. Dus in de nacht bevoorraden en containers droppen op een terminal.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Jeroen » Di 10 Okt 2017, 19:36

Chris schreef:Wel zijn de tarieven erg laag.

En is de controle er op nihil...

Ik vrees ook dat met de invoering van kmheffing er een hoop vrachtwagenverboden bij zullen komen om de nimby's gerust te stellen.
Reisen statt rasen

mavas
Moderator

Berichtdoor mavas » Di 10 Okt 2017, 22:45

Ik weet niet of dit juist goed nieuws is. Als vrachtwagens meer moeten gaan betalen, zal iemand die extra kosten op moeten brengen. Zal het dan doorbelast worden in de prijs van de goederen die vervoerd worden? Ik vermoed van wel. Daardoor zullen veel producten duurder worden. Ik vraag me af of dat goed is?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeroen
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Jeroen » Wo 11 Okt 2017, 8:46

^^ Transportkosten bedragen in de meeste gevallen niet meer dan een paar procent van de kostprijs van een product. Stel dat de transportkosten door kmheffing 10% toenemen (wat al heel fors is), dan nog is het verschil verwaarloosbaar klein. De kmheffing in Duitsland of België heeft producten ook niet duurder gemaakt en onze uitgebuite vrienden uit het oosten hebben het ook niet goedkoper gemaakt.
Reisen statt rasen

RSK
Penningmeester & Moderator

Berichtdoor RSK » Wo 11 Okt 2017, 10:39

Jeroen schreef:Ik vrees ook dat met de invoering van kmheffing er een hoop vrachtwagenverboden bij zullen komen om de nimby's gerust te stellen.

Daar kun je donder op zeggen als de belasting alleen voor het hoofdwegennet geldt. Dan zijn 'sluiproutes' ineens een goed idee en worden die snel dichtgetimmerd.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Wo 11 Okt 2017, 11:37

^^ Dat zie je in andere landen ook wel. Ik vermoed dat veel snelle provinciale wegen wellicht verboden zullen worden voor doorgaand vrachtverkeer. Handhaving kan wel lastig zijn.

verfmeer95
autoweg

Berichtdoor verfmeer95 » Wo 11 Okt 2017, 22:39

Toch zal het in Nederland in vergelijking met andere landen nog wel meevallen. Er zijn hier relatief weinig goed uitgebouwde provinciale wegen die parallel aan de snelweg verlopen, waar je dat in het buitenland vaker ziet.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Wo 11 Okt 2017, 23:46

^^ Mwa, in sommige regio's, zeker in Noord- en Oost-Nederland en in Zeeland zijn er heus wel redelijke alternatieven. Vergeet niet dat de Vmax van een vrachtwagen zowel bubeko als op de snelweg maar 80 is. Een route over OWN zal dus maar een beperkter tijdsverlies opleveren. Paar concrete voorbeelden uit mijn regio wie bv. van Zwolle naar Arnhem wil kan goed over de N337 en N348 via Deventer en Zutphen. Verkeer van Zwolle richting Assen kan over de N331, N375 en N371. Nog een verbinding iets buiten mijn regio is de N344 Voorthuizen-Holten, die parallel aan de A1 loopt. De N271 Malden-Venlo als alternatief voor de A73 is een ander voorbeeld. En denk ook aan wegen als de N279 Den Bosch-Helmond-Roermond, de N277 Middenpeelweg Ravenstein-Kessel, de N273 Venlo-Maaseik en de N322 Ewijk-Druten-Zaltbommel-Nieuwendijk die voor zowel de A15 als de A50-A59 een alternatief vormt.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Berichtdoor keokiracer » Wo 11 Okt 2017, 23:57

Of imo als een van de beste voorbeelden de N289 tussen Goes en Hoogerheide als alternatief voor de A58.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RikB
polderweggetje

Berichtdoor RikB » Do 12 Okt 2017, 8:31

Waarom zou die tolheffing alleen op rijkswegen zijn? lijkt me verstandig ook te provinciale wegen mee te pakken om sluipverkeer tegen te gaan. Juist vrachtwagens wil je op een zo groot mogelijke weg.

Terug naar “Mobiliteitsbeleid”