Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Bericht door Peter » vr 30 jan 2009, 14:01

DvhN (30-1-2009) schreef: Rijbewijs kwijt op slecht wegdek

Marum - Op de A7 tussen Groningen en Drachten liggen nogal wat slechte stukken wegdek. Daarop is het niet veilig hard te rijden, dus geldt er een limiet van 70 kilometer per uur. Een 46-jarige automobilist uit Damwoude lapte dat gebod gisterochtend aan zijn laars. Hij raasde met 133 over het gehavende asfalt en moest dat bekopen. Hij moet het voorlopig zonder rijbewijs doen.
Dat is aardig zuur, zeker daar deze Vmax 70 redelijk overtrokken is voor de beschadigingen aan de weg (er zijn ergere Belgische wegen zonder beperking). Rijbewijs kwijt terwijl je in normale gevallen net een geringe boete had gehad.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Bericht door DjIdee » vr 30 jan 2009, 19:41

Hmm, dat kan maar op 1 plek zijn, en dat is bij Marum... En sinds vanochtend mag je daar gewoon weer 120, dus dat maakt het wel extra sneu... Moet zeggen dat ik daar zelf ook haast op rijbewijs kwijt snelheid zat (aangezien ik dan nog aan het versnellen ben vanaf de oprit)... En was het asfalt nou zo slecht? NEE! Er zijn veel slechtere stukken in de A7, bij Leek, en bij de toekomstige aansluiting Groningen Westpoort zitten echt kuilen in de weg. Maar daar is geen lagere vmax...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Bericht door Rene » vr 30 jan 2009, 19:44

Zuur of niet, die borden staan er niet voor niets.
Want door meneer's rijstijl wordt het asfalt versneld slechter, en worden de losse steentjes deste harder op medeweggebruikers gekatapulteerd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Bericht door Palance » vr 30 jan 2009, 19:49

... en een sterretje kan duur uitpakken :!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Bericht door DjIdee » vr 30 jan 2009, 20:33

Ehh, ik rij dit stuk elke dag,en ik heb 1 keer het idee gehad dat er wat los spul op lag, en dat het opspatte, en dat kwam bij een vrachtwagen vandaan. Bij personenauto's valt dat mee. Kun je beter de 50tonners verbieden om over dit traject te gaan, als je het asfalt wil sparen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Bericht door Palance » vr 30 jan 2009, 20:56

Ik heb nog maar 1 keer een sterretje gehad dat gerepareerd moest worden. Het was ergens in Thüringen op een Bundesstrasse waar ook een snelheidsbeoerking gold vanwege werkzaamheden. De Duitse tegenliger vond dat, ondanks de steentjes, die beperking niet voor hem gold, waarvoor mijn dank. Kostte me 80 Euro. (ik had geen zin het via de verzekering te doen omdat dat wellicht na een eerdere schade invloed zou hebben op mijn premie).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Bericht door Paixao » za 31 jan 2009, 13:49

Meneer weet niet waarom die borden er staan. Slecht wegdek kan een enkel opspattend steentje zijn, maar het kan ook een gat van 15 centimeter zijn. En zelfs als je er elke dag langs komt is dat geen garantie dat dat gat er 's avonds of de volgende morgen ook niet zit. Kortom: houd je aan de snelheid. En misschien geen 70, maar laat 'm dan zakken tot 90...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Bericht door Attietattie » za 31 jan 2009, 16:53

Paixao schreef:Meneer weet niet waarom die borden er staan. Slecht wegdek kan een enkel opspattend steentje zijn, maar het kan ook een gat van 15 centimeter zijn.
Misschien is dit precies de reden waarom hij zo hard door reed. Feit is dat je die borden om de haverklap tegen komt. Voor de weggebruiker vaak zonder (ZICHTBARE!!) reden. Dan neem je het dus met een korrel zout.

En ik steek ook de hand in eigen boezem want ik zet ze ook neer, ook zonder dat ik er noodzaak toe zie. Puur om claims te voorkomen. Triest dus...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Bericht door Seat Ibiza » zo 01 feb 2009, 10:56

Palance schreef: (ik had geen zin het via de verzekering te doen omdat dat wellicht na een eerdere schade invloed zou hebben op mijn premie).
Het laten repareren van een sterretje in de voorruit wordt volgens mij door vrijwel alle verzekeraars volledig vergoed en heeft geen invloed op je no-claim-korting.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Bericht door Wally » wo 04 feb 2009, 17:51

Attietattie schreef:Misschien is dit precies de reden waarom hij zo hard door reed. Feit is dat je die borden om de haverklap tegen komt. Voor de weggebruiker vaak zonder (ZICHTBARE!!) reden. Dan neem je het dus met een korrel zout.
Ook al lijkt de maatregel onzinnig, je ben als weggebruiker toch verplicht om je eraan te houden. De reden dat een bord wordt geplaatst doet er feitelijk niet toe.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Bericht door Jeroen » wo 04 feb 2009, 17:55

^^ Ja, gewoon braaf de regeltjes opvolgen, al zijn ze nog zo belachelijk. Dan komt het altijd goed. :doeidoei:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rijbewijs kwijt op (door) slecht wegdek

Bericht door boe! » do 05 feb 2009, 21:57

Je kan op zijn minst onder de invorderingsgrens van 120 km/u gaan zitten. :idea:

Plaats reactie