[POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

[POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Auto (bestuurder)
58
43%
Fiets
48
35%
Auto (passagier)
1
1%
Trein
16
12%
Bus / tram / metro
9
7%
Lopend
3
2%
Snor/bromfiets
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 136

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

[POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door simon » ma 24 aug 2009, 13:40

CBS cijfers:

De gemiddelde Nederlander legt 17,6 km enkele reis per dag af voor woon-werkverkeer. De gemiddelde reisduur is 27 minuten.

Vervoerswijzen:
Auto (bestuurder) 54%
Fiets 24,5%
Auto (passagier)5,5%
Trein 5,0%
Bus / tram / metro 4,7&
Lopend 3,3%
Snor/bromfiets 1,6%

Nog meer gemiddelden:
De automoblist rijdt gemiddeld 21,9 km waar hij 28 minuten over doet. Dat is gemiddeld 47 km/u
De fietser rijdt gemiddeld 4,1 km waar hij 16 minuten over doet. Dat is gemiddeld 15 km/u
De treinreiziger reist gemiddeld 43,6 km waar hij 64 minuten over doet. Dat is gemiddeld 41 km/u
De bus/tram/metro reziger reist gemiddeld 13,7 km waar hij 41 minuten over doet. Dat is gemiddeld 20 km/u
De voetganger loopt gemiddeld 0,8 km waar hij 10 minuten over doet. Dat is gemiddeld 4,8 km/u
De bom/snorfietser rijdt gemiddeld 8,4 km waar hij 20 minuten over doet. Dat is gemiddeld 25 km/u

Ik ben benieuwd naar de cijfers op het forum. Na het invullen van de Poll is het wel zo leuk om een berichtje te plaatsen hoeveel kilometer je naar je werk moet reizen en hoe lang je daarover doet :)

Als je meer dan één vervoermiddel gebruikt kies dan de belangrijkste.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door simon » ma 24 aug 2009, 13:43

Ik zal de aftrap geven. Ik woon en werk in Arnhem. Dagelijks begeef ik mij van de meest zuidwestelijke punt naar de meest noordoostelijke punt. De 14,5 km lange reis onderneem ik bij voorkeur per fiets. Ik ben zo'n 40 minuten onderweg.

Ik kan ook met de auto over de altijd fijne N325. Zonder files ben ik 20 minuten onderweg. Op een gemiddelde dag een dik halfuur. Met de combi fiets (naar Arnhem Zuid)-trein (naar Arnhem Velperpoort)-bus (lijn 44 naar IJsseloord 2) is de derde mogelijkheid, waarover ik eveneens 45 minuten doe.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Chris » ma 24 aug 2009, 13:55

Ik ga met de auto. De afstand is 2 kilometer enkele reis waar ik een paar minuten over doe. De reden dat ik met de auto ga is dat ik 4 dagen werk, en mijn vrije dagen echt vrij wil houden, dus shoppen en boodschappen doen doe ik in dezelfde rit als naar het werk. Meestal ga ik in de pauze even boodschappen doen, of na werktijd. Op die manier vind ik dat het prettigst, het kost me het minste tijd en hoef ik niet apart de deur uit voor boodschappen en andere zaken.

Ohja: soms heb ik de auto voor het werk nodig.

Overigens betwijfel ik of de demografie van dit forum echt representatief is. Relatief veel studenten en jongeren.

snelweg65
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 8:13
Locatie: 013

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door snelweg65 » ma 24 aug 2009, 14:13

ik fiets de 5 km, omdat mijn vrouw er 20 moet afleggen en de boodschappen doet ;)
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Snelwegfreak » ma 24 aug 2009, 14:14

Aha, een handig dealtje gesloten! :kwaad:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Attietattie » ma 24 aug 2009, 14:34

Ik ga met de auto. Ik woon zo'n 8km van kantoor. Dus fietsen zou kunnen. Ware het niet dat ik de auto iedere dag nodig heb voor mijn werk en dat kan absoluut niet anders. Rijkswaterstaat begint hard te piepen als ik op de fiets op de snelweg ga schouwen. Bovendien zijn al mijn opdrachtgevers vrijwel onbereikbaar met het OV. Verder moet ik per direct in de auto kunnen springen als opdrachten dat vragen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Hajo » ma 24 aug 2009, 14:49

Auto, bestuurder. Woning - werk is 18 km enkele reis en ik heb de auto soms nodig voor een bezoek aan een ander bedrijf of andere instelling.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21985
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Pino » ma 24 aug 2009, 14:53

6.6 kilometer op de fiets in een minuut of twintig.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door duikgek89 » ma 24 aug 2009, 14:59

Ik moet elke dag ongeveer 50 kilometer (in ieder geval via de A59). Naar de A59 heb ik drie mogelijkheden, in tijd maakt dat meestal niet veel uit (tenzij er iets gebeurt is natuurlijk) maar het scheelt toch een kilometer of 8 tussen de kortste en de langste. Vanaf de A59 moet ik ofwel via A2 en weer A59 ofwel door de stad, dat scheelt ook een paar kilometer. Door de stad is vooralsnog wel sneller in de spits met die werkzaamheden op de A2.
In de spits heb ik meestal iets meer als een uur nodig. 65 minuten of iets dergelijks. Buiten de spits doe ik er meestal zo'n 45 minuten over al kan het soms ook wat sneller.

Dan kan ik ook nog vrij goed met de auto naar het station rijden waar ik gratis kan parkeren en dan de rest met de trein rijden. Maar eens ik in de auto zit rijd ik meestal net zo lief door omdat de trein in de spits maar 5 minuten wint, meestal niet optimaal aankomt, en ik op de terugweg vaak zo uit kom dat de trein net weg is waardoor ik (bijna) een half uur moet wachten. Buiten de spits is met de auto meestal sneller.

Dan is er nog de optie om met de fiets naar het station te gaan, dat is 10km binnendoor. Echter, op die weg ga ik niet fietsen, dat is een zelfmoordpoging. Als er een fatsoenlijk fietspad had gelegen had ik dat wel gedaan omdat je dan toch elke dag 20km fietst en dat is toch al aardig wat beweging die je te pakken hebt.

In het begin ben ik steeds elke dag met de trein gegaan, maar de auto vind ik prettiger. Eerst elke dag met de trein, toen af en toe met de auto, toen half half, toen bijna altijd met de auto en zo onderhand ga ik veel meer met de auto dan met de trein.

Daarvoor moest ik 6km fietsen en dat kon ik, als ik (zoals gewoonlijk :oops:) wat aan de late kant was, in 12 minuten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door waldo79 » ma 24 aug 2009, 16:24

Ik leg ongeveer 37,5 tot 42 km af per enkele reis, afhankelijk van de route, per auto in ca. 45 - 50 minuten.
Meestal in een combi van OWN en autosnelweg. Bij een rustig verkeersbeeld zoals in de vakanties: via de autosnelweg in zo'n 28 - 32 minuten.

Terugreis verloopt in 99 van de 100 gevallen over de autosnelweg en dan doe ik er ongeveer 27 tot 40 minuten over.

Per fiets zou het me ongeveer 2 - 2.15 uur kosten, maar dat heb ik nog niet geprobeerd :dyn_hyp:
Per OV kost het me ongeveer 1.40 uur van deur tot deur, waarbij de reistijd per trein net zolang is als de wachttijd (beiden 36 minuten) vanwege 1 uiterst beroerde aanfluiting van exact 30 minuten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Palance » ma 24 aug 2009, 16:44

Een slechte poll, ik mis combinatiemogelijkheden. Zelf is het voornamelijk OV, een enkele keer (zoals vandaag) de fiets.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Mark » ma 24 aug 2009, 19:47

Inderdaad, hoewel ik nu niet werk, moest ik voor me vakantiewerk naar Rozenburg. Elke dag was dat naar Rozenburg met de bus. Vermoedelijk zal ik, mocht ik over een tijd naast studie een baantje hebben, ook gebruik maken van OV en /of fiets.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door mavas » ma 24 aug 2009, 20:17

Ik ga op de fiets. Iets meer dan 8 km. Circa 30 minuten. Is ook gelijk een beetje beweging zodat ik niet naar de sportschool hoef voor mijn conditie.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Palance » ma 24 aug 2009, 20:30

Voor mij is het bijna 7 km op de fiets. Ik kan het in 20 minuten als ik wil, maar reken op ongeveer 25 a 30 minuten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Willem » ma 24 aug 2009, 20:44

Naar mijn werk is het 86 kilometer. Meestal ga ik met de trein, om geen last te hebben van de Randstedelijke files.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Rogier » ma 24 aug 2009, 21:58

Mijn reisafstand richting mijn werk is ongeveer 80 kilometer enkele reis.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door boe! » ma 24 aug 2009, 22:17

Mijn reisafstand (Leusden-Den Haag) is 84 km, waarvan de eerst 5,5 km op de fiets naar het station, vervolgens 78 km met de trein en daarna nog een halve kilometer lopen. Totale reistijd 1 uur en 45 minuten (excl. vertraging). In plaats van de fiets zou ik ook de bus kunnen pakken, maar door beroerde aansluitingen op station Amersfoort komt er dan nog meer tijd bij.

Waarom de trein: omdat een NS-trajectkaart door mijn werkgever volledig wordt vergoed. Ik kan ook kiezen voor een normale woon-werkvergoeding maar die is omgerekend in euro's lager dan de waarde van een trajectkaart. Daarnaast heb ik i.p.v. een trajectkaart een OV-kaart kunnen regelen, waardoor ik niets meer hoef bij te passen. Qua reistijd is het verre van ideaal, maar iedere dag in de file en vervolgens in Den Haag geen parkeerplaats kunnen vinden is ook geen pretje.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Wouter N14 » ma 24 aug 2009, 22:25

Ik fiets, alleen bij hele hoge uitzondering neem ik de tram, of de trein als ik buiten de stad moet zijn. Maar dat is echt zeldzaam. Ik fiets zo'n 6 kilometer in een kleine 20 minuten. Dat zou sneller kunnen als ik minder vaak zou hoeven te wachten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door duikgek89 » ma 24 aug 2009, 22:27

boe! schreef:Qua reistijd is het verre van ideaal, maar iedere dag in de file en vervolgens in Den Haag geen parkeerplaats kunnen vinden is ook geen pretje.
Ik ben er nog niet zo zeker van of je in de spits met de auto wel sneller bent? Heb je dat weleens geprobeerd?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door boe! » ma 24 aug 2009, 22:46

Normale reistijd is 50 minuten. Dat betekent dat je 55 minuten in de file kan staan voordat je trager bent als met het OV. Dat is zelfs voor Randstad-begrippen erg veel file.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door duikgek89 » ma 24 aug 2009, 23:09

Oeps, ik had me even verkeken op de normale reistijd. Ik dacht meer aan 1:15, maar het is dan ook geen route/verbinding die ik gebruik of waar ik weleens langs kom.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Rene » di 25 aug 2009, 13:35

Ik rij met de auto Purmerend-Haarlem. Reisafstand via de kortste weg bedraagt enkele reis 36 kilometer.
In de praktijk is deze route (Coentunnel-N200) zeer filegevoelig, en schommelen mijn ochtendspitsroutes tussen de 45 en 62 km enkele reis. De reistijd daarvan beloopt normalitair tussen de 55 en 75 minuten (met af en toe uitschieters naar boven; mijn 'record' is tot nu toe 2,5 uur.
De avondroute is weer anders, en bedraagt altijd 41 km, en de reistijd daarvan is een vaste 40 minuten.

Verwachting is dat na aanleg van de 2e Coentunnel en Westrandweg mijn reisafstand naar de minimale 36 km teruggaat, en de reistijden zullen afnemen tot 40 minuten 's ochtends en 30 minuten 's avonds.

waterval
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 apr 2008, 10:36

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door waterval » di 25 aug 2009, 13:46

Groningen - Leeuwarden (snelste route ca. 63 km) met de trein + lopend voor- en natransport geeft mij ongeveer een uur reistijd, enkele reis.

Wilko
stadsweg
Berichten: 280
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 10:36
Locatie: Maastricht

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Wilko » di 25 aug 2009, 15:02

Maastricht - Maastricht Aachen Airport (15km) of Margraten (8km) (afhankelijk van de dag van de week).
Beiden doe ik met de auto. Ik zou het liefst met het OV gaan, maar naar Maastricht Aachen Airport is het nog 2 km lopen naar de bushalte (half uurtje dus), naar Margraten duurt de busrit naar Station Maastricht al langer dan de autorit naar Margraten.
Fietsen zou kunnen, ware het niet dat ik een bizar slechte conditie heb en dat voor beide locaties het bedwingen van heuvels nodig is om er te geraken. Misschien een idee voor de toekomst dus :hypocrite:
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door tsov » di 25 aug 2009, 15:44

Ik ga altijd met de fiets in 20 minuutjes. Reisroute is tussen de 3 en 4,5km. Afhankelijk van de gekozen route sta ik tussen de 3 en de 13 minuten op een pont.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door harry » di 25 aug 2009, 18:30

Sinds een maand of twee ga ik met de auto. Leidschendam-Hoofddorp. Via A4 of A44, in reistijd maakt dat niet veel uit. Tot nu toe (vakantietijd...) was ik 30 tot 40 minuten kwijt per reis. Dat is aanzienlijk sneller dan met de trein...
Speciaal voor mij leggen ze in de A4 een tweede aquaduct onder de Ringvaart aan. Dat is in de ochtendspits de meest gevoelige plek (en dus niet Leiderdorp, daar stroom het altijd goed door).
Toen ik nog in Delft werkte, hadden ze speciaal voor mij de N14 aangelegd, dus ik mag niet klagen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

mjamverhoeven
woonerf
Berichten: 96
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 15:09

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door mjamverhoeven » di 25 aug 2009, 19:56

Fietsend een kilometertje of 5 in een kwartiertje, twintig minuten. Ligt aan de wind.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Riva » wo 26 aug 2009, 8:56

Ik fiets, een kilometertje of 5 en doe daar een kwartiertje over. Bij slecht weer of als ik geen zin heb om te fietsen pak ik weleens de auto. Voorheen ging ik altijd lopend, ongeveer 2 minuten, maar ik ben verhuisd, dus dat gaat niet meer. Helaas.
Rainier

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door orionpax » wo 26 aug 2009, 9:13

Mijn route is 100 KM (Wouw-Nieuwegein) waarover ik 65 minuten doe op rustige moment. Dit kan uitlopen naar 85 minuten. Maar die tijden vermijd ik zoveel mogelijk. Voor mijn werk zit ik in de advies/detachering en heb dus regelmatig andere werklocaties. Ik kijk wel steeds of het OV een alternatief is maar in de meeste gevallen valt die optie af. (langere reistijd dan " slechtste geval met auto" + geen garantie op geen vertraging, + veel overstappen waardoor je geen rustige reis hebt)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [POLL] Hoe ga jij naar je werk?

Bericht door Palance » wo 26 aug 2009, 12:25

harry schreef:Sinds een maand of twee ga ik met de auto. Leidschendam-Hoofddorp. Via A4 of A44, in reistijd maakt dat niet veel uit. Tot nu toe (vakantietijd...) was ik 30 tot 40 minuten kwijt per reis. Dat is aanzienlijk sneller dan met de trein...
Speciaal voor mij leggen ze in de A4 een tweede aquaduct onder de Ringvaart aan. Dat is in de ochtendspits de meest gevoelige plek (en dus niet Leiderdorp, daar stroom het altijd goed door).
Toen ik nog in Delft werkte, hadden ze speciaal voor mij de N14 aangelegd, dus ik mag niet klagen.
Als alles speciaal voor jou is, kun jij dan niet elke dag over de A4 naar Antwerpen toe? :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie