Eurlings verlaat de politiek

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gesloten
Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Eurlings verlaat de politiek

Bericht door Seat » do 11 mar 2010, 18:48

Camiel Eurlings verlaat de politiek

Uitgegeven: 11 maart 2010 17:04
Laatst gewijzigd: 11 maart 2010 18:20
AMSTERDAM - Verkeersminister Camiel Eurlings is op 9 juni niet verkiesbaar namens het CDA. Ook komt hij niet terug als minister.
© ANP
Eurlings heeft dat donderdag aan partijvoorzitter Peter van Heeswijk en CDA-leider Jan Peter Balkenende laten weten.
In een verklaring stelt Eurlings: ''Het is geen makkelijke afweging geweest. Mijn halve leven heeft in het teken gestaan van de politiek en het bestuur. Met hart en ziel heb ik mij ingezet."
"Vooral in de laatste jaren als Minister van Verkeer en Waterstaat is het een grote eer geweest om zo veel mooie dingen te doen voor Nederland. In de komende periode komt de nadruk meer op mijn privéleven te liggen. Die keuze heb ik samen met mijn vriendin genomen. Die keuze maak ik vol overtuiging.''

Balkenende
CDA-leider en demissionair premier Jan Peter Balkenende vindt het ''ongelooflijk jammer'' dat Camiel Eurlings de actieve politiek verlaat. Hij ziet Eurlings als een ''groot politiek talent en een vriend'', laat hij via het CDA weten.
Balkenende ''respecteert en waardeert de privé-overwegingen'' die Eurlings hebben geleid tot zijn besluit.

Jammer
In de verklaring van het CDA stelt partijvoorzitter Peter van Heeswijk dat hij het ''enorm jammer'' vindt dat Eurlings de actieve politiek verlaat.
''De afgelopen maanden heeft Camiel zowel publiekelijk als tegen mijzelf verklaard de politiek te willen verlaten om meer privéleven te kunnen hebben. Ik heb er respect voor dat iemand in deze fase van zijn leven een andere keuze maakt. CDA'ers erkennen natuurlijk het belang van familie en gezin.'' Eurlings wil zich blijven inspannen voor het CDA, maar ''op andere manieren''.

Kroonprins
De 36-jarige Eurlings werd in Den Haag gezien als de belangrijkste kroonprins bij het CDA en als toekomstig premierskandidaat. Eurlings heeft ondanks zijn jonge leeftijd al een lange politieke carrière achter de rug.
Al op zijn twintigste was hij gemeenteraadslid in het Limburgse Valkenburg aan de Geul. In 1998 werd hij Tweede Kamerlid. Zes jaar later werd hij aanvoerder van de CDA'ers in het Europees Parlement waar hij al snel prestigieuze posten kreeg als rapporteur voor Turkije.
In februari 2007 kwam hij terug naar Den Haag om minister van Verkeer en Waterstaat te worden. Zijn belangrijkste project daar was de kilometerheffing, na de val van het kabinet inmiddels 'controversieel' verklaard in de Kamer.

Van slag
CDA-Tweede Kamerlid Ger Koopmans, die namens zijn partij het woord voert over verkeerszaken, vindt het ''enorm jammer'' dat zijn partijgenoot en verkeersminister Camiel Eurlings de politiek verlaat. Koopmans is volledig verrast door het besluit, dat hij uit een persbericht vernam. ''Ik ben van slag'', aldus de CDA'er.
Koopmans noemt Eurlings een sterke kracht en zijn vertrek is een verlies voor het CDA. ''Hij is een fantastische en prettige collegapoliticus'', zei Koopmans. In zijn ogen zal Eurlings letterlijk diepe sporen en wegen achterlaten in Nederland.

EVO
Verladersorganisatie EVO betreurt het vertrek van CDA-minister Camiel Eurlings (Verkeer) uit de de politiek. ''Hij begreep als geen ander dat een snel economisch herstel begint bij een betere bereikbaarheid'', aldus EVO-directeur Dick van den Broek Humphreij.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Eurlings verlaat de politiek

Bericht door Wouter N14 » do 11 mar 2010, 19:09

^^ Wordt reeds besproken in het Wegrestaurant ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Eurlings verlaat de politiek

Bericht door Seat » do 11 mar 2010, 19:20

Ik vond het al zo raar dat ik geen bestaande posts kon vinden, maar ik heb het dus over het hoofd gezien. :(
Het is aan de moderator om deze draad dan te verwijderen lijkt me. ;)

Gesloten